Saturday, May 18, 2019

MENJELANG BERBUKA PUASA



Apa ISU?
SIAPA salah?

Itu BUKAN tajuknya..
Tetapi itulah sikap, perangai orang Islam ketika seminit Dua lagi nak BERBUKA PUASA..

APA imej yang dibawanya..
Kronik..

6 comments:

  1. Ini berbuka puasa cara baru. Tak payah baca do'a. Arab aje pandai berbuka puasa cara ni. Puasa pun tak guna la lagu ni tebiat. Tak berkesan. Depa ni kena berbuka puasa seminggu sekali kot baru boleh mengahayati hikmat puasa ni. Puasa seminggu mesti nak bersuara pun dah tak ada cukup tenaga. Bertumbuk lagi la tak boleh. Di Medina ni!!.tanah suci sangat la. Tebiat kurang sici.

    ReplyDelete
  2. yg suka guling guling atas jalan raya jer perangai mcm kat atas tu..


    kumpulan aljub...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala, cakap je la DAP yg salah. Malu2 plak. Korang kan suka dgn DAP, sampai kucing berak atas tilam pun salah dap. Takpe2, aku paham perasaan jadi pembangkang, dah biase. Cuma aku tak tau rasanya jadi pembangang cam pasumno.. Sila2. Jemput 2. Jgn malu.

      Delete
  3. Kluangman,

    Kalau orang betul-betul paham dengan adat dan budaya orang Tok Arab. Orang tak heran sangat.

    Dekat Malaya, orang pakai jubah hanya kalau nak ke surau atau ke Masjid.

    Di negara Tok Arab, bukan setakat pergi surau, pergi pejabat, opis dan pasar semua pakai jubah.

    Kalau nak bertumbuk, takkan nak tukar baju melayu.

    Kalau di Malaya, orang sibuk salahkan DAP. Kalau hujan salah DAP, kalau kemarau salah DAP.

    Kalau di negara Arab, perasaan benci kepada puak Syiah jauh lebih teruk. Sampaikan, kalau orang Syiah sentuh cawan, dikatakan najis.

    Itu pasal boleh sampai bertumbuk.

    Bagi saya, tak perlu diherankan.

    Balik semula kepada soalan yang lepas, yang mana lebih keliru, orang melayu atau orang Islam.

    Ada pepetah Mat Solleh kata "You have to ask the right question, to get the right answer"

    Soalan yang betul dan sepatutnya adalah,

    Kenapa orang melayu dan orang Islam itu selalu keliru.?

    Tak tahulah orang lain, bagi saya orang melayu selalu keliru adalah kerana kurang ilmu pengetahuan terutamanya ilmu sains, ilmu ekonomi, politik, dan perundangan.

    Kalau setakat ilmu alam ghaib, alam akhirat, pengetahuan orang melayu boleh tahan sikit, itupun banyak juga kekurangan terutamanya walaun-walaun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu itu Islam..masih boleh pakai, sebab majoriti Melayu berugama Islam.cuma Tak tahu berapa ramai yg amalkan..

      Tengoklah kepada APA sudut pun, SEDIKIT benar amalannya.
      Ertinya tengik pada cakap ada ilmu, tetapi tengok kepada sikap, mcm Tak ADA ilmu..atau Tak amal.

      Islamm itu Melayu...sangat bahaya jika ADA persepsi itu..
      Sebab sikap orang Melayu tidak mencerminkan ilmu Islam..

      Delete
  4. Bideo ni bagi tau..tok arab yg alim pun bertumbuk depan juadah..apa lagi pemilihan pkr..

    ReplyDelete