Thursday, May 16, 2019

UNTUK MAJORITI MELAYU, PENJAWAT AWAM KENAPA CIPUT DAN HINA SANGAT...


Sebab Menteri Kewanganya cina?
Aku Tak fikir begitu..

Tetapi lebih kepada bebalisme Dan ketakutan pemimpin Melayu dalam kabinet MAHATHIR..
Bebalisme politik PH yang tidak berpenjuru...

Kerajaan tidak ADA duit Dan soal penjimatan BUKAN ketika musim perayaan..banyak cara lain Dan sekat semua bentuk pembaziran itu lebih utama.

Manusia PERLU dihargai.

Rule of laws, PENJAWAT AWAM memainkan peranan yang sangat penting dalam semua segi termasuk keselamatan dan pertahanan tetapi bila sampai bab peruntukan..ia sangat terkebelakang.

Kalau kau duduk di tempat mereka, tentulah kau kata kerajaan PH ini bangang Dan sangat MENGHINA.
Apabila Menterinya cina..maka akan dikata perkauman..
APAKAH PERSEPSI ITU SALAH?


Kenapa tidak RM2000 setiap orang kerana itu juga akhirnya menjana ekonomi semua orang dan NEGARA apabila dibelanjakan semula.


https://m.malaysiakini.com/news/475166

23 comments:

  1. Syukurlah dapat ciput pun daripada langsung takda. Berhemahlah dalam berbelanja dalam keadaan yang tak menentu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang harian pun tercekik, time Raya APA yang nak berhemah?

      BOLEH cerita KE pasal ekonomi pada anak² kecil yang GHAIRAH untuk berhari Raya?

      Delete
  2. Rakyat pilih PH untuk APA?
    Najib masih belum tentu bersalah atau tidak..

    Tetapi rakyat lebih sengsara di era PH?

    Impian politik yg ideal Dan realiti rakyat harus seimbang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH senget sebab tu tak seimbang. Kuat punya senget.

      Delete
  3. Aku tahun pertama buka bengkel, tolak sewa, tolak gaji org, tolak bil. Kalau cecah $2000 tu kira hebat sgt. Ye la, baru nak mula. Kita bukan mcm najib bleh sauk bilion2 dgn mudah. Pergi bank pun. Bank tgk balance hujung bulan pun takut nak bagi pinjam. Tu kalau ade yg lambat bayar atau tak bayar. Tak bersisa hujung bulan. Pinjam duit bini lagi buat beli rokok, petrol. Nasib baik isap rokok murah. Tapi lepas 7 8 tahun. Takde la sampai berjuta, jauh sekali bilion. Hidup pun agak selesa la skit. sampai bank yg tolak loan dulu dtg offer pinjam duit. Takdr beza dgn cara kerja dulu. Cuma agak berbalance la bila dah tolak semua. Tak sama mcm takbir negara. Tapi jln cerita nya hampir sama. Kayuh pelan2 kata cina yg dengar keluhan aku dulu. Dia tokey spare part. Sampai sekarang aku berurusan dengan dia.. Hutang yg cecah 5 angka pun dah sattle. Mula. Dari bawah, sabar. jika usaha kuat skit,. Insyaalah akan dpt ape yg kita kejar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas bro..
      Memang ini macam la kehidupan.
      Kalau dulu nak senang, aktif umno.
      Tapi manis nya bila tak payah mintak sana sini. Buang tebiat mintak sana sini ni, hidup lebih bermakna dan puas.

      Delete
  4. budak budak wechat.. telegram .. michat..wssup..mewe..tinder..tumblr....twoo...messenger..hutang PTPTN kau orang tak mansuh..lesen tak baharu..sekat..blacklist lagi ada lah...


    kiikikikiki..
















    Selamat Melancap la ko orang suma..


    kikikikikiki...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brader,

      Apa lu cakap ?
      Hutang tetap hutang dan kena bayar. Mana ada barang free ?
      Lu ajar la otak lu fikir waras sikit. Anak gua gaji tak cukup makan pun gua paksa dia buyar hutang dia belajau dan jangan ikut macam bapak. Hutang tak bayar, hidup tak tenteram. Mamat yang janji hutang mengaji tak payah bayar ni orang Islam ke ?

      Delete
  5. Agak-agak kalau BN menang PRU14, adakah hidup rakyat Malaysia tercekik atau tgh bergembira berbelanja sakan langsung tak amik tahu dari mana Najib dapat duit utuk tabur dedak tu....?
    Yang penting janji hidup gumbira. Najib curi atau gadai negara utk dapat duit, tak penting. Kalau nak mcm ni, sila mintak TokDet jual negara to China Prc. InshsAllah, hidup takkan tercrkik untuk tahun 2019. Selepas tahun ini, jangan tanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NEGARA muflis ke kalau penjawat awam dibayarnya bonus Raya RM2k?

      Atau lebih elok duit lebihan diberi pada Sekolah Cina yang banyak berjasa..

      Delete
    2. Untuk bayar bonus penjawat AWAM 2k tidak PERLU sampai mencuri, tidak PERLU jual NEGARA..hanya PERLU jual otak..

      Dan untuk jual otak Tak PERLU lah rakyat yang kena ajar pemimpin..

      Delete
    3. KD,

      Aku bangkang sikit..

      Mahathir ni nak bangsa nya berusaha dan terus berusaha. Enjoy bila ada kemampuan. Duit kalau satu gunung pun tak cermat, habis tak jadi apa. Raya aje. Kalau tanya ustad orthodox, raya ni bukan untuk dibazirkan dengan hias-menghias dan asah tembolok tapi bertahmid dan bertakbir.

      Kalau kasar ayat aku, mintak maaf le

      Delete
  6. Kluangman,

    Dalam keadaan kewangan negara (fiskal) tak molek sangat, kalo bagi bonus RM2000 atau RM10,000 boleh menyebabkan defisit kewangan pada tahun akhir.

    Prestasi kewangan yang tak baik menyebabkan persepsi negara tak baik dan akan menyebabkan nilai ringgit jatuh.

    Orang pembangkang pulak akan hentam kerajaan kalau ada defisit.

    Oleh sebab itu, ada had yang optima untuk keadaan semasa sekarang. Kalo RM10,000 bonus saya rasa kerajaan tak mampu.

    Hari raya bukan masa untuk taburkan duit. Sebenarnya bulan ramadhan yang lebih utama untuk kita beribadat. Berhari raya tak semestinya perlu belanja boros.

    Kalau tak silap saya, Datin Rosmah Mansur kata, hari raya jangan kita membazir. Cukup beli baju raya 2 pasang cukup. Kita boleh cuci baju raya hari pertama dan pakai semula untuk raya ketiga. warnanya tak pudar.

    Nilai yang macam ini yang patut kita contohi, iaitu bagi nasihat orang jangan membazir.

    Kalau pakai baju jubah paling bagus, boleh pakai jubah tahun lepas kerana warnanya putih sama. Orang tak perasan.

    Pokok pangkalnya, jangan membazir.

    ReplyDelete
  7. tengok gaji dan elaun wakil rakyat dah jauh lebih baik dari penjawat awam bergred 54.... Gaji menteri dan pm lagi tinggi....

    Ramai kakitangan awam kumpulan rendah bergaji bawah 2000.00 dan 3 ribu...kumpulan ini lah selalunye bergantung kpd overtime....

    Kalo kumpulan ini dibayar bonus yg lebih tinggi mereka sangat gembira...

    Bagi gred 48 keatas 450 tiada rasa ape2...

    Jika kerajaan dan kompeni besar bayar bonus yg lebih tinggi kpd kakitangan mereka golongan peniaga amat suka....

    ReplyDelete
  8. Secara ikhlasnye dan jujurnye idea yg di lontarkan oleh Kluangman kali ini aku sangat2 bersetuju...

    Dari dulu lagi setiap tahun kerajaan akan bercakap kekangan kewangan dan keadaan ekonomi yg lembap tapi hujung setiap tahun timbalan menteri dan menteri bercuti dgn keluarga keluar negara dgn ongkosnye dibayar oleh kerajaan...kosnye bukan 10 ribu bagi seorang...

    ReplyDelete
  9. Kalau setakat RM450, persiapan raya, apa yang lepas?
    RM2k pun bukan boleh bermewah apa²pun..masih celah gigi.

    Saban tahun ciput, bila tanya, ekonomi tidak mengizinkan, itu perangai kerajaan dulu dan sekarang..

    lepas ni tengok, PM dan Menteri buat rumah terbuka..agak² kau orang, berapa kosnya?

    Dan aku nak tanya? Tun tak beraya di London ke tahun ini?

    Yang mana lebih afdhal?
    Bantu rakyat bawahan atau jamu yang belum tentu lapar dan kebuluran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lontaran komen dari otak paling win...bukan membangkang pon..
      Syabas bro KD...

      Delete
    2. bila sama kepala..terus kipas "syabas bro kd"... wow.. kah kah kah.

      Delete
    3. Idea yg baik untuk kebaikan mesti di sokong...kalo penyamun selalunye sokong penyamun

      Delete
  10. orang kerja swasta yang gaji lebih kecik dari kakitangan awam, takde bonus pun, raya tetap raya dengan apa yang ada, tak mengeluh. lepas sembahyang raya balik rumah, tak payah nak sesakkan jalan raya nak balik kampung. jalanraya dah sesak, poket pun sesak, sampai kampung nafas lagi sesak. 3 syawal boleh pegi kerja balik cari duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang kerja swasta gaji kecik dan kerja sendirian pendapatan kecil ada bantuan sara hidup untuk mereka...

      Delete
    2. Kakitangan swasta disektor koprat mendapat gaji dan bonus yg jauh lebih tingggi dari kakitangan awam yg setaraf...kualiti hidup mereka lebih baik..

      Jadi sumbangan kakitangan awam kepada kemajuan negara patut di pertimbangkan...bonus yg disyorkan oleh KD tak sampai pon setengah bulan gaji ...

      Delete