Tuesday, September 10, 2019

HARAP MENTERI PH KE HULU KE HILIR JANGAN PULA DIAM² CIPTA SKANDAL

# aku ingatkan Menteri tak buat kerja.
Kalau negara kaya,  rakyat sokong tak sokong PH makmor,  alhamdulillah..

#Jangan buat skandal-kasihanilah rakyat

https://www.facebook.com/100001815251968/posts/2869486806455133/

Azmin: Malaysia bincang kerjasama strategik Khazanah dengan Mubadala Investment UAE: Mubadala Investment Company adalah dana kekayaan kerajaan Emiriyah Arab Bersatu.

Berita terkini,  ada integriti,  perakuan dalam mahkamah di depan Yang Ariff,  depan AG,  depan Peguambela Tersohor.. 

26 comments:

  1. Masa orang bising2 pasal 1 mdb najib dan jho lo pegawai ni yg dapat gaji puluhan ribu sebulan senyap aje....kluangman kata pegawai ni dah insaf....

    Memang dah indaf kerana najib dah jatuh...kalau najib masih pm adakah dia akan insaf bila dapat habuan besar?....sori leer....makan cari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kisahlah insaf time mana pun. Yg penting nk insaf. Jgn jadi mcm macai, sampai la ni tak jugak insaf. Tak taw nk kata apa naaa...

      Delete
    2. Betul ker dah insaf?...

      Delete
  2. Yg dah ada skendel yg di lindongi bukan boleh di percayai lagi....orang bising dia senyaap laa..

    Yg dah biasa dgn kroni kata nak baiki kesilapan jika diberi pluang...bila diberi pluang kronismenye berulang lagi...perghhh..bilion2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dah biasa memacai plak, dah satu dunia tahu bos besaq dia pencuri, pun masih dok sokong. Bingai.

      Delete
    2. Yg sokong dapat balak 1000 ha dan projek 21 billion free tak bingai ker?..

      Delete
    3. Dah buat report belum..Tak penat ke jadi tin kosong

      Delete
    4. Kompom hang mmg bingai. Aku dak sokong pun dia dapat balak. Kalau betui hang ada bukti pi la report. Hang menyalak kat sini buat apa? Bingai tak sudah. Dulu masa kecik hang minum susu dak? Ke hang telan ayaq parit?

      Delete
  3. Najib kenal jho low bukan satu dosa..
    Najib kenal jho low tidak semestinya ada skandal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah la, dulu tuduh siap dgn gambar sekali. Ni nada dh lain. Mungkin mengikuti ringkasan perbicaraan dimana saksi pendakwaan selalu terkantoikan diri sendiri dan kredibeliti pendakwa. Kalau kita kenal bentong kalipun bukan dosa sbb setakat kenal, bukan merompak sekali dgn bentong kali. Syukurlah walaupun tulisan ada nada sinis. Lama² nanti akan tahu kebenaran juga.

      Delete
    2. Najib kenal jho low bukan satu dosa..
      Najib kenal jho low tidak semestinya ada skandal..

      Ayat tergantung, baru mukaddimah..belum habis lagi

      Delete
    3. Ayat akupun, masih boleh disambung....

      Delete
    4. KD ...TS shafee dh jawab..kau kna baca dari fb pro.najib...berita mahkamah banyak.kna edit la..apa2 hal terserahlah KD..aku lihat geng2 kau ni baca malaysiakini ja..

      Delete
  4. Najib oh najib.. Ke dalam la engko najib. Kikiki

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum... bila YAB PM menyentuh beban kewangan yg semakin besar perlu ditanggung kerajaan utk emolumen dan bayaran pencen... ramai netizen memberi ulasan.... di antara ulasan yg tepat dan terbaik yg saya baca ialah....

    Benar Tun!

    Pencen paling membebankan sebenarnya kepada politikus bergaji besar (malah elaun lebih tinggi dari gaji!) seperti jawatan PM, TPM, MB, KM, Menteri, Exco, Ahli Parlimen dan Ahli DUN.

    Mohon mereka dinyahsenaraikan sebagai penjawat awam dan dinyahkelayakan daripada menerima skim pencen kerana dgn hanya memegang jawatan 60 bulan... dah layak terima pencen penuh... berbanding KTA yg perlu bekerja 240 bulan utk layak pencen...

    Cuba Tun lihat contoh emolumen untuk Menteri kabinet sahaja seramai 25 orang:

    1) Gaji Pokok = RM18,000
    2) Elaun Kerainan = RM10,500
    3) Elaun Perumahan = RM10,800
    4) Elaun Wakil Rakyat = RM10,650
    5) Elaun Parkir = RM5,700

    JUMLAH KESELURUHAN = RM55,650

    Kerajaan juga membayar emolumen RM16,000 sebulan kepada 222 Ahli Dewan Rakyat dan RM11,000 sebulan kepada 70 Ahli Dewan Negara.

    Bayangkan setiap penggal (5 tahun sekali) wakil rakyat bertukar dan mereka semua panjang umur seperti Tun maka berapa kos pencen untuk bekas-bekas wakil rakyat ini?

    Ini lebih membazir dan membebankan berbanding penjawat awam yang bergaji rendah seperti pembantu am gred 11 dengan gaji RM1,216 dan selepas berkhidmat lebih 30 tahun gajinya mati setakat RM2,983. Maka pencennya hanya setakat RM1,491.50 sebulan untuk 15 tahun (selepas berumur 60 tahun) jika mengambil kita jangka hayat rakyat Malaysia setakat 75 tahun.

    Nota 1: Elaun Parkir kenderaan menteri lebih tinggi dari gaji Gred 44!

    Nota 2: Jika gaji gred kakitangan kerajaan terendah RM1,500 termasuk elaun maka gaji seorang menteri bersamaan 37 orang pembantu am gred 11.

    Politikus yg memegang jwtn atas lantikan pengundi... bukan membela nasib rakyat ttp membela nasib merrka sendiri... ini harus di betulkan... belum lagi di ambil kira mereka mengambil kesempatan ke atas lain2 peluang utk mengaut keuntungan....

    PIKIR PIKIR KAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau nak gaji mcm tu, kau masuk politik..Usaha sampai jadi Menteri.

      Memekak ni kenapa

      Delete
    2. Nak tolong rakyat kunun....poooraah..

      Delete
  6. REFORMASI OMONG KOSONG, ANAK PM JUAL SAHAM KAUT UNTUNG”

    A A A
    1. Kerajaan baru menjanjikan reformasi dan perubahan khususnya dalam tatacara pentadbiran dalam menangani rasuah,salahguna kuasa yang menjadi budaya kerajaan lalu.

    2. Saban kali PM menggariskan dan menekankan langkah2 yang akan diambil kerajaan baru dalam menangani rasuah dan salahguna kuasa ini.Terbaru dalam ucapan sembah takzim PM di majlis keputeraan DYMM Agong beberapa hari lalu.

    3. Saya dan rakan2 beberapa kali menyatakan sokongan kepada usaha dan komitmen PM dalam mempastikan kerajaan baru bebas rasuah dan salahguna kuasa.

    4. Namun apabila dilaporkan baru2 ini MB Kedah menjual sebahagian saham milik beliau didalam sebuah syarikat tersenarai awam dan mengaut keuntungan, timbul persoalan samada kerajaan baru ini benar2 serius melakukan perubahan atau hanya retorik kosong.

    5. Bagaimana sebuah kerajaan baru pro reform membenarkan dan membiarkan seorang MB terus memiliki saham dalam sebuah syarikat?

    6. Anggota pentadbiran seharusnya melupuskan semua pemilikan saham dalam syarikat2 sebaik mengangkat sumpah jawatan.Apa yang berlaku MB ini terus memilikinya dan melupuskan sebahagian daripadanya untuk meraih keuntungan.Ianya tindakan tidak beretika dan samasekali tidak memperlihatkan ciri2 sebuah pentadbiran pro reform.

    7. Lebih tidak beretika apabila penjualan dibuat setelah wujud kenaikan harga saham syarikat miliknya gara2 spekulasi manfaat mendatang hasil pengumuman sebuah kementerian dan agensi kerajaan pelan nasional yang membabitkan puluhan billion ringgit.

    8. Dan sehingga hari ini tiada penjelasan dilakukan apalagi pembetulan yang sepatutnya dilakukan bagi mencerminkan kerajaan hari ini bukan seperti kerajaan lalu yang tiada etika dan moral dalam pembolotan harta kekayaan negara termasuk yang membabitkan keluarga PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dua perkara sahaja
      1) anak sultan, anak Menteri, anak petani kalau beli saham memang nak untung...apa yg peliknya.
      2) kalau langgar undang²..buat report

      Lebih dari itu, sekadar tin kosong.

      Delete
    2. Cakap lain buat lain...job diberi tanpa tender..

      Hutang kiri hutang kanan...jual aset kiri dan kanan..rupanye nak siapkan bajet nak bagi projek 21.5 billion...

      Gojek tak perlu bajet kerajaan..

      Delete
    3. Hutang2 ni semua bapak kluangman yg bayar ker?...

      Delete
  7. Mahathir pun tak minta maaf pada Anwar, kata Mohd Amar

    3:48 petang (Dikemaskini 3:48 petang)
    N Faizal Ghazali

    A A
    Ketika Dr Mahathir Mohamad meminta PAS menarik balik kenyataan mereka sebelum ini yang melabel Umno sebagai kafir sebelum kedua-dua parti itu memeterai piagam kerjasama, hari ini PAS memulangkan paku buah keras kepada perdana menteri itu.

    Sambil menafikan dakwaan Mahathir, Naib Presiden PAS, Mohd Amar Abdullah, berkata hal yang sama tidak pernah dilakukan pengerusi Bersatu berkenaan kepada Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  8. Sakit mata la pulak. Hari tu kata pasai kerusi kayu sakit pungkok. Tangguh la lg emdibi pny crita. Tak lm lg sakit teloq la pulak. Nk malu apa bossss...ku. Hehehe.. #buybirkin&hermesfirst

    ReplyDelete
  9. Dalam menguruskan negara Ada 1001 ISU..
    Sebagai kerajaan lama pun Ada 1001 ISU yg boleh disungkit..
    Sebagai pembangkang JUGA Ada 1001 persoalan..

    Tetapi ia tetap balik kepada prinsip asas..
    Jika langgar undang²..report
    Jika kerajaan Tak bagus ..tukar
    Jika kerajaan bagus..kekal

    Itu je lah yg sepatutnya, yg lain² lumrah...

    Selebihnya, netizen fokus ekonomi masing²..

    Jangan masalah ekonomi peribadi..tension..cai meroyan meraban Kat sini

    ReplyDelete