Friday, September 13, 2019

PERSEFAHAMAN POLITIK

Tidak banyak BEZA, sama seperti BERSATU bersefahaman dengan AMANAH dan PKR bersefahaman dengan DAP..

Tidak banyak KEJUTAN kenapa PAS dan UMNO dulu musuh kini kawan sepertimana TUN-ANWAR Dan TUN-LIM KIT SIANG dulu musuh kini berkawan.

SEMUANYA ada udang
Terima seadanya.

Matlamatnya UMNO kembali menguasai Pusat dan PAS tambah penguasaan beberapa negeri adalah halal dan sah.
Mampu berjaya selagi kedua pihak dapat mengekalkan disiplin kerjasama.

Kerajaan sekarang atau PH perlu ada prestasi menguruskan negara jika mahu kekal.




73 comments:

  1. Kerajaan PH tidak menepati kehendak rakyat dlm pru14 kerana madey ada agenda peribadi...rakyat menyangka maday sudah buang perilaku buruk selama 22 tahun dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perilaku buruk oun najis dan cacainya bukan main sokong lg.

      Kah kah kah kah kah kah

      Delete
  2. Matlamat orang politik semuanye sama iaitu nak kuasa....takkan pas dan umno nak mengekalkan madey jadi perdana menteri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah org yy diberi kuasa tak buat kerja, menipu rakyat, manifesto dicapati, Islam & Melayu di pertikai, Raja2 dicabar, perlembagaan tak diikut, Melayu & Islam terancam, DAP bermaharajalela, jadi samseng politik, cabar polis dan penguatkuasa...Apa yg pemimpin PH buat???


      Itu sebab org melayu & Islam kena bersatu untuk keluarkan PH yg tak guna ni...

      Parti org melayu dan Islam terbesar ialah UMNO dan PAS...Jika sblm PRU 14 hari tu, UMNO dan PAS bersatu, dah tentu BN/PAS akan menang.

      Tapi hikmah Allah bagi kalah ialah supaya mereka sedar dan muhasabah diri..
      Skrg mereka telah insaf dan ingin bangkit semula utk menjadi pakatan yg kuat..

      UMNO/BN/PAS serta gabungan lain = Menang besar dlm PRU 15.

      PRU 15 = Tumbangnya PH





      Delete
    2. 4:03...madey masih pm..ko pulak masih tetap jugak taek, langsung tak berubah..he he he

      Delete
  3. Alhamdulillah KD.

    Kau memahami betapa penting utk kalahkan Najib adalah dgn kaedah bangunkan ekonomi rakyat.

    Kesilapan Tun Mahathir adalah meneruskan legasi bangunkan projek mega dgn swasta. berbanding Najib menjadikan GLC KERAJAAN sbg kroni.

    Swasta yg baik bagus la KD ttp kebanyakan yg keliling Tun Mahathir tamak haloba.

    Sudah hampiri 2 tahun ekonomi bertambah suram.Fakta drp pakar ekononi bkn artis,rafizi atau netizen. Tun M dan Ment MESTI letakkan fakta kpd PAKAR EKOOMI.zaman netizen pandai segala2nya sudah berakhir.

    Najib sudah letakkan KPI cukup tinggi utk Tun M dan pasukanya. Nilai RM yg ditinggalkan Najib sekitar 3.84 itu pun mustahil belum lagi nilai asset dan fuit dalam poket2 BN dan GLC2.

    ReplyDelete
  4. Penyatuan itu sendiri kejutan.Tun Mahathir bermain politik sejak menang pru. Tiada langsung bangunkan ekonomi rakyat. Sepanjang masa Tun M hidangkan rakyat dgn isu2 politik sensasi.

    Disebabkan kau KD dan rakan2 asyik sembang isu politik sampai perpaduan ummah 2 parti terbesar dianggap enteng...

    KD ..diri kau sendiri yg ada kelemahan jgn babitkan dgn majoriti melayu. Org2 Melayu dah muak KD oiii...cuma kau ja tak sedar.. Org2 Melayu zaman pm 4 cukup berbeza dgn kini.

    Kesilapan Najib memberi kemewahan terlampau banyak kpd rakyat. Tun M terbeban krn perlu berikan duit yg banyak kpd rakyat.
    Zaman Najib hp dianggap keperluan.Takda hp dianggap miskin tegar.zaman Pm 4 basikal pun takda. Itu beza kemewahan zaman najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tak silap memberi kemewahan kepada rakyat......itulah tugas pemimpin. Memakmurkan negara dan rakyat.

      Mentadbir secara bijaksana. Mencari jalan mcm mn nak memakmurkan negara. Bukan menambah hutang, jual aset dan memanipulasi akaun seperti mana yg dibuat oleh PH sekarang..

      BN still the best....memang ada kekurangn sana sini. Tapi overall jauh lebih bagus dari PH....so far tak nampak apa hala tuju PH, tak ada apa2 dibuat untuk tangani isu ekonomi.
      Yg mereka pandai buat ialah buat hutang, jarah petronas, jual aset, hapus bantuan rakyat, hapus pencen dan byk lagi.....

      Malaysia menuju kehancuran dan akan ketinggalan berbanding Indonesia yg sedang bangkit, Thailand, dan Vietnam....


      Satu penggal yg merugikan.....Inilah akibat bila negara diserah kepada mereka yg BODOH


      Delete
  5. Kerjasama mudah tertentuk dan terjaga di era kesusahan.
    Bila kuasa dan pengaruh sudah ada di tangan, lain pula kesah dan nadanya.

    PH dan kerajaan sekarang adalah contoh terbaik, dulu cakap lain sekarang cakap lain.
    Tetapi harus diberi pujian, walaupun baru tertentuk di ambang kuasa, masih terkawal disiplin kerjasama mereka - terima kasih Tun.

    PAS mengikut jejak BERSATU, menguasai umno walau hanya ada beberapa kerusi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada beza KD..

      Kalahnya Najib dan UMNO baru rakyat buka mata. Org Melayu khususnya terasa hak2 mrk terhakis. Tun M dan Menteri pula sentiasa buruk2an UMNO dan BN.

      Rakyat tak kisah isu intergriti.PRU lepas isu intergriti dijadikan alat emosi semata2. Terbukti ph memerintah lagiii teruk AG,SPRM,GLC dan lain2 semua lantikan politik.Malah lebih teruk bkn ada kepakaran dlm jalankan amanah.

      Tun M pakar fitnah.Isu malaysia tergadai tanah kpd China,hutang 42B bankrapkan negara dan paling fokus kaitkan Najib ambil seluruhnya duit 42B.

      Isu ni menjadikan rakyat benci kpd Najib. Rakyat terpesona Tun M bakal bagi lebih kaya drp Najib.Duit 42b akan diagih2kan kpd rakyat.

      KD ..rakyat bangkit dan sanggup menerima Tun M walaupun dh tua sangat... Sanggup terima Anwar walaupun dah penjara kes liwat...sanggup terima DAP.

      La ni rakyat yg bangkit bkn ahli politik...PAS terpaksa ikut arus klau tidak bakal dihumbakan rakyat.

      Delete
    2. Rakyat bangkit?
      Kikikikiki

      Kot celah mana?
      Semalam McD beratur panjang..

      Kau bilang nanti dengan jari berapa yang hadir di PWTC..tiang dan kerui meja jangan kau Kira sekali.

      PERHIMPUNAN sekadar PAS Dan UMNO mengepung ahli mereka supaya percaya parti mereka masih relevan..
      Kalau ramai yg hadir..lega lah nafas.

      Langsung tiada kaitan dengan rakyat.
      Guna perkataan, PERHIMPUNAN UMMAH adalah gimmik murahan politik yang hampir muflis.

      Delete
    3. Kau tulis ni pukul berapa kd? Menjelang ptg, mak ai, gila punya jem hala ke pwtc. Kau menganjing pas-umno tak memberi kssan kpd keinginan rakyat mengubah lanskap politik. Nak jd 'anjing' itu pilihan, bukan paksaan.

      Delete
    4. Ptg, especially Jumaat mmglah jem. Waktu org keluar pejabatlah ngok. Nak jadi khinzir bodoh itu pilihan, bukan paksaan. Tp kalau mmg dah mmg bodoh sejak lahir, mng tak ada pilihan...

      Muahahahaha....

      Delete
    5. Ini bukan jem yg biasa biasa lah...

      Delete
    6. 6.50 punya anon rupanya bodoh. Jem tu ptg, solat jumaat tu tengahari dol. Bosoh simpan sikit utk kongsi dgn penyokong ph.
      #kau solat jumaat ptg ke, saja tanya.

      Delete
  6. betul KD...

    PH kerajaan GAGAL

    Dah diberi kuasa, tapi tak tahu nak mentadbir.
    Menghancurkan negara ajer kerjanya...

    Alasan2 dan penipuan kepada rakyat dibuat hari2 tanpa ada rasa ketertanggungjawaban..


    PH menang dengan cara menipu rakyat, memfitnah....sekarang bila dah menang tak tahu nak mentadbir negara..
    Mereka ingat nak mentadbir negara cukup dengan air liur dan air ludah....sekarang kebodohan mereka sangat terserlah...


    Rakyat dah sedar mana kaca dan mana intan...PH akan tumbang dlm PRU 15..

    UMO/BN dan PAS serta gabungan lain akan bangkit menjadi Pakatan yg kuat, yang boleh mmebawa Malaysia kepada kemajuan, kestabilan, perpaduan yg utuh serta ekonomi yang berkembang agar semua rakyat tak kira kaum dan agama akan mendapat manfaat dan rahmah. Insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dan PAS ada kejayaannya ada kegagalannya.UMNO PALING gagal di era Najib.
      Najib ada jasanya tetapi lebih besar silap dan salahnya dalam pengurusan negara dan percaturan politik.
      Dari segi politik dia sudah dihukum apabila tersingkir MEMBENTUK kerajaan.
      Dari segi perundangan dia BERDEPAN PULUHAN tuduhan kes.
      Biarlah proses itu berjalan..
      Dia boleh membina semula kekuatan politiknya..
      Dia ada peguam untuk membersihkan namanya..

      PH dalam fasa kejayaan..
      Belum ada kegagalan sepenuhnya...masih dalam proses mengurus dan membina negara.
      Kritikan sekadar satu lumrah dari pihak yang kalah atau pembangkang..
      PRU15 kayu ukur sebenarnya gagal atau berjayanya kerajaan sekarang dan PH.
      Mereka ada rekod cemerlang di SELANGOR dan Pulau Pinang.

      Delete
    2. Rekod cemerlang di selangor dan penang tanpa madey...bila madey masuk rekod mulai pudar...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Setakat kau nak senaraikan fucta, tulis di tempat lain

      Delete
    5. Ko nak napikan fuckta keburukan madey yg sudah jadi sejarah....masih nak tutup tahik madey dengan tapak tangan ko yg kecik...

      Kikikik..

      Delete
  7. Perwaja The Perfect Example Of Government Tak Tahu Niaga

    For those of you who are confused about my "sudden" severe criticism of government owned businesses, GLCs, government monopolies and such please read my very first book 'To Digress A Little' which was published in 2005 - that was FOURTEEN years ago.

    In that book I mentioned (and criticised) a long list of failed government projects including
    Perwaja
    Proton
    that Arab conman who ripped off the Malaysian taxpayer of a few hundred million Ringgits.

    In fact I wrote a whole chapter devoted to the failure of Proton.
    That was FOURTEEN YEARS AGO.

    So I have not suddenly started criticising government projects, GLCs, government granted monopolies and oligopolies.

    All of these failed projects were the brain "children" of Dr Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proton masih ada.
      Tak ada sorang pun dr Proton kena dakwa. Tp 1MDB....kahkahkah

      Delete
    2. Hahaha...ini bukan soal dakwa dakwi ngok...soalnye kelemahan dan keburokan madey pojaan hati ko ngok..

      Delete
    3. Biasa la bila buruk je madey bila bagus je BN kahkahkah..

      Delete
  8. Kejutan ape yg kluangman harapkan dari program penyatuan ummah umno dan pas?....

    Harapkan umno dan pas bersatu dgn madey untuk tendang DAP dan kekal madey sebagai PM?...

    Kluangman berharap seduatu yg ham0ir mustahil kerana misi pas dan umno nak tendang madey dgn PH dlm pru15...

    Kalo pas dan umno nak bergabong dgn madey tak perlu pas dan umno buat penyatuan ummah...

    Kluangman berharap program besar ini tidak mendapat sambutan..
    Tanpa program ni pon dah ramai melayu terutamanye golongan atas pagar sudah sedar mereka ditipu oleh madey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku hanya terkejut kalau selepas program hari ini..besok harga barang dah turun, petrol turun, ringgit Naik, solat mesjid 5 waktu full house..najib PM, Hadi TPM..

      Tapi kalau Madey masih PM, Zakir Naik masih di sini..apa nak terkejut nya..

      Kikikikiki

      Delete
    2. Madey masih pm. Gaji masih pm. Macai masih bodoh.

      Delete
    3. Adekah umno dan pas yg berkuasa turunkan harga barang?...dgn kempen bmf sokongan umno dan pas ekonomi melayu boleh diperkuatkan....sebaliknye menteri PH tak sokong pon..

      Delete
    4. Penjilat 7.11....adakah himponan ummah untuk jatuhlan madey seblm pru15?.... Penjilat Bongok..

      Delete
    5. 7,24. Sebenarnya apa yg kau cuba sampaikan? Dr cara kau tulis, aku bole tahu kau mmg bodoh dan sedang diperbodohkan.

      Delete
    6. dah banyak minum kencing madey memang susah otak nak paham...orang cedik tak togok kencing madey.....

      Kikikik.

      Delete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketakutan mengakui keburokan madey ler tew..

      Delete
  10. Replies
    1. Madey munafik mungkir janji kencing nerata
      ...
      ..kena batang hidong sendiri...

      Kikikikik...

      Delete
    2. 7.26 dah minum kencing madey makan tahik madey plak....

      Delete
  11. Di Pulau Pinang dan Selangor, saban tahun dalam perhimpunan dan menjelang PRU, slogan umno & PAS "Kita akan RAMPAS......".

    Demikian juga Puterajaya...slogan "KITA AKAN RAMPAS" berkumandang.

    Semua ni cuma slogan untuk naikkan semangat tapi hasilnya, cuma retorik kosong .... KITA AKAN RAMPAS!!!!!

    Typical cakap berdegar-degar, taik tersangkut atas gelegar. Hahahahahahahaha.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taik yg tersangkut atas gelegar tu ko juga yg tukang jilat smpi licin. Hahahahahahahaha.....

      Delete
    2. Madey senyum tengok cikminah minum kencing madey dan jilat tahik madey...mukeriz yg kaya free...hihihi..

      Delete
  12. kikikikiki.... komen berfakta delete... komen merapu kaut..



    kikikikikii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba ko bagi fuckta yg betul...kluangmann kaki merapuuu..

      Delete
    2. Kau menyamar le anon sana anon sini, bila kena pukul, muncullah kau yg sebenarnya.

      Suharli masrop..perjuangan yg gagal dulu HINGGA sekarang.

      Delete
    3. Itu jer fuckta ko yg betol?...sronok madey tambah kencing...

      Blog kau dah hancing...

      Delete
  13. Syabas dan tahniah kepada UmNo dan PAS kerana telah membuka jalan kepada Perpaduan Ummah yang hakiki di kalangan Bani Mim.

    Persekutuan pertama dua pasukan bathil yang bakal menarik semua pasukan bathil yang lain membentuk pasukan bersekutu Al-Ahzab yang bakal tewas mutlak di tangan Pasukan Panji Hitam di Pertempuran Klimaks 314 ahli-ahli Pasukan Panji Hitam menentang pasukan-pasukan bathil yang bersekutu.

    Perpaduan Ummah yang hakiki akan berlaku apabila pasukan-pasukan bathil yang bersekutu ini tewas mutlak dan seluruh bani Mim hanya bernaung di bawah satu panji sahaja, iaitulah panji pasukan yang tidak pernah tewas.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reputasi madey makin merudum sejak takut kpd Dap...ape sudah jadi dgn jawi?...panji hitam ko simpan untuk terjun laut penang ajee lah...

      Delete
    2. Kesian nujum sesat mengarut, angan2 mengarutnya nak lihat madey menyerahkan panji hitam kepeh kepeh kepeh ciptaannya kpd imam mahdi tak juga kesampaian.

      Delete
    3. Madey jalan pon dah senget sebelah...makin uzur...tak sempat jumpa imam mahdy nampak gayanye.....jon doe kopeh kopeh pon blm tentu sempat dgn imam mahdi....jon doe mungkin sempat dgn imam madi jeer..

      Delete
  14. Untuk bacaan semua MELAON supaya otak jadi matang

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2019/09/12/m-for-malaun

    Seandainya saya memiliki wang yang banyak, atau keluarga saya kaya raya – hartanah di London dan Shanghai – satu yang akan saya lakukan selaku seorang olok-olokan aristokrat pastinya adalah sebuah filem dokumentari.

    Judulnya “M for Malaun”.


    Terlalu banyak yang akan saya tampilkan.
    Ia adalah sebuah diari.
    Satu episod sejarah naratif bangsa Malaysia yang rancu.
    Kita akan mulai dengan Melayu.

    Begini, untuk doku tersebut saya akan sorotkan bahawa sebelum ini, Melayu di negeri ini pernah percaya bahawa bumi adalah milik manusia. Bumi semua manusia. Akan tetapi selepas dijajah British, Melayu sudah pandai-pandai menggunakan istilah bumiputera.

    Atau (kita pinjam dari Frank Swettenham), “people of the country”. Istilah ketuanan yang tidak pernah ada dalam teks klasik Melayu pun diciptakan.

    “M untuk Malaun” ini Swettenham mempromosi idea Bumiputera.
    Bahawa penjajah memantak dalam minda Melayu, negeri ini Melayu yang punya.

    Seperti kata Swettenham – people of the country – sehingga ia meresap dan membeku dalam otak Melayu menjadi benih rasisme dan xenofobia yang kental dan sukar dikikis hari ini.

    Siapakah Swettenham? Frank Swettenham adalah tukang carik negeri Perak antara tahun 1874 ke 1876, dan residen Selangor pada 1882, Perak (1889), Negeri Melayu Bersekutu (1896), dan gabenor British Malaya pada 1901.

    Ada sebuah nota beliau yang sangat M, judulnya “British Malaya”, semacam naratif semi-autobiografikal yang wajar dibaca di sekolah agar kita mengerti kemalaunan yang telah dipantakkan ke atas M, untuk Malaysia.

    Malaun bernama Swettenham inilah yang meninggalkan kita acuan penjajah, yang selepas banyak tahun mencapai kemerdekaan pun, kita masih mempertahankan kemalaunannya.

    Apa tulis Malaun itu? “That special sympathy and consideration for the Malays.”

    Maka berbekaslah dalam kepala otak Melayu, negeri ini aku yang punya dan aku perlu dilebih-lebihkan sebelum menimbangkan orang lain.

    Inilah mentaliti yang takutkan setem pos.

    Malaun ini sangat bijak, ia menyebarkan gagasan M untuk Melayu ini menerusi lubang-lubang otak Melayu yang paling seni dan menzarah.

    bersambung di bawah.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara ini sedang diperintah oleh Malaon munafik besar untuk kroni dan anak branak..

      Delete
  15. KD

    Melayu dan muslim tidak akan berjaya bersatu sampai bila bila pun jika masih dalam denial mode berasaskan hipocrisy yang menebal (baik bangsa atau agama) sehingga percaya pada fantasi (bukan realiti), auta (bukan fakta) dan berkepalsuan (bukan berkebenaran).

    Memang sedih....itulah realiti bangsa melayu beragama islam di malaysia baik di malaya, sabah dan sarawak. Bangsa sememangnya mudah telah dibangsatkan, agama dijualbeli dengan pangkat dan wang ringgit. Dengan wang.... melayu layu dan terus layu.... agama dijualbeli. Mufti dan agamawan gagal dan hanya gah pada nama. Pemimpin kleptokrat terus dijunjung.

    Umno dan PAS pasti gagal walau apa gelaran sekalipun ...peryatuan ummah, perpaduan ummah, memperkasa bangsa dan agama...name whatever you want....they will fall. They will continue to blame DAP, Mahathir etc. Kempen beli barang muslim...tanpa memikirkan kualiti dan harga. seolah2 melayu ini bodoh tak boleh berfikir. Fakta yang lain adalah Anwar gila kuasa seolah2 rakyat berhutang padanya kerusi PM. Tiap2 hari pembangkang main isu2 bangsa dan agama. Menteri yang tak berpengalaman terus menampakkan immaturity dan wrong judgment etc.

    Saya bukan pengidola Mahathir. Namun kalau melayu dan muslim betul2 berada dibelakang beliau...mungkin banyak masaaalah dirungkaikan. Namun apabila melayu dan teru berfantasi berauta dan berkepalsuan....Allah tak akan merestuinya.

    Pernah saya berfikir mengapa Allah menangkan Mahathir led coalition of PH? Mengapa Allah mengizinkan Mahathir jadi PM kali kedua? Kalau Allah takizinkan...jangan harap mahathir boleh menang. Yang berdengki dengan mahathir berkata Allah izinkan ini semua kerana hendak memperlihatkan pada mahathir kerosakan yang beliau sendir terajui....ya mungkin benar dan mungkin fitnah. Bersangka baiklah.... Persaan Hasad Dengki Melayu dan Muslim mesti dikikiskan. Gila kuasa walaupun dah disumbat dalam penjara tak pernah belajar dari kesalahan.

    Entahlah......melayu dan muslim...belajarlah berealiti berfakta dan berkebenaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu bawah malaon?...supaya kroni dan anak branak bertambah kayer rayer?...janji pon tak mampu ditunaikan...konar sana konar sini...

      Delete
    2. Berpuluh bilion lesap kerana proton perwaja forex bmf maminco satu fitnah?....hihihihi...

      Delete
    3. Tp madey tak kena dakwa pun. Mana RCI? Mana?
      Kikikikikiki. .

      Delete
    4. Bukan madey yg rayu mahkamah batalkan dapatan RCI forex?...kalo tak takut tak rayu mahkamah

      Kikikik..

      Delete
  16. samungan dari atas.....

    “M untuk Malaun” ini Swettenham mempromosi idea Bumiputera.
    Bahawa penjajah memantak dalam minda Melayu, negeri ini Melayu yang punya.

    Seperti kata Swettenham – people of the country – sehingga ia meresap dan membeku dalam otak Melayu menjadi benih rasisme dan xenofobia yang kental dan sukar dikikis hari ini.

    Siapakah Swettenham? Frank Swettenham adalah tukang carik negeri Perak antara tahun 1874 ke 1876, dan residen Selangor pada 1882, Perak (1889), Negeri Melayu Bersekutu (1896), dan gabenor British Malaya pada 1901.

    Ada sebuah nota beliau yang sangat M, judulnya “British Malaya”, semacam naratif semi-autobiografikal yang wajar dibaca di sekolah agar kita mengerti kemalaunan yang telah dipantakkan ke atas M, untuk Malaysia.

    Malaun bernama Swettenham inilah yang meninggalkan kita acuan penjajah, yang selepas banyak tahun mencapai kemerdekaan pun, kita masih mempertahankan kemalaunannya.

    Apa tulis Malaun itu? “That special sympathy and consideration for the Malays.”

    Maka berbekaslah dalam kepala otak Melayu, negeri ini aku yang punya dan aku perlu dilebih-lebihkan sebelum menimbangkan orang lain.

    Inilah mentaliti yang takutkan setem pos.

    Malaun ini sangat bijak, ia menyebarkan gagasan M untuk Melayu ini menerusi lubang-lubang otak Melayu yang paling seni dan menzarah.

    Kata Andrew Clarke, gabenor Negeri Selat, dia mengkagumi Swettenham, setelah hanya dua bulan berdamping dengan raja-raja Melayu waktu itu – antara lain Sultan Abdul Samad – Inggeris sudah masuk jarum. Clarke menukilkan kejayaan strategi malaun itu begini:

    “He is very clever; he is also very clever in the customs of Malay government and he is very clever at gaining the hearts of Rajas with soft words, delicate and sweet, so that all men rejoice in him as in the perfume of an open flower”

    (Dia sangat pintar; dia juga bijak dalam hal ehwal adat pemerintahan Melayu dan licik dalam memenangi hati raja-raja melayu dengan kata-katanya yang lembut, lunak dan manis, sehingga semua orang melebur dengan dirinya ibaratkan parfum wangi dari sekuntum bunga yang terkembang).

    Ya, betul adik-adik, M for Malaun.

    Bahawa mentaliti ketuanan Melayu itu bermula dari “orang kafir”.
    Lebih teruk “kafir Inggeris” sangatlah mencekam jiwa.

    Mungkin anu Swettenham itu malah tidak dikhatan pun.
    Kalau bersunat anunya, mungkin kita masih boleh terima tanpa perasaan jijik.
    Tapi jika kulup Swettenham itu, menjadikan ia lebih dahsyat.
    Dia yang memulakannya.

    Entah mengapa tok nenek kita mengambilnya sebagai peri nasihat.
    Oh, ya, ini kerana dia telah memenangi hati-hati ketua orang Melayu.
    Apa sahaja dari singgahsana jika terbalut atas nama rakyat akan turun dibuka sebagai bingkisan hadiah kesukacitaan.

    Swettenham suka melampirkan dirinya sebagai “pelindung” atau “sekutu orang Melayu”. Perangai Swettenham selaku daddy-daddy, kebapaan, atau pendekatan paternalistik beliau ini kerana beliau percaya M untuk Melayu itu mempunyai sejumlah kualiti yang teruk dan mesti dipupuk dengan sistem pendidikan Melayu yang tujuannya adalah untuk membina lagi semangat ketuanan. Biar Melayu terus memiliki kualiti ini.

    Kualiti apakah itu? Ini kerana Melayu itu menurut pemerhatian Swettenham:

    Pertamanya, konservatif, membanggakan negeri dan raja, serta adat tradisi, dan selalu tunduk kepada kuasa atas tanpa berbelah bahagi.

    Kedua, menolak dan melawan sebarang inovasi yang mendadak.

    Ketiga, malas. MALAS.

    Keempat, sangat berwaspada kerana mengharapkan balasan.

    Kelima, sangatlah percaya kepada kelas-kelasan dan kebangsawanan.

    Keenam, setia. Membabi. Buta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketujuh, kau terlebih mkn taik Sweettenham sebab tu kau bodoh dan mudah dibodohkan...Hahahahahaha..kepeh kepeh kepeh..

      Delete
    2. Kelapan, Melayu macam 9:18 yg perasan pandai.
      Errr... Awat hang bingai sgt. Hang keje jaga kandang b... ke?
      Tanya aja naaaa.

      Delete
  17. sambungan dari atas.........

    Melayu adalah semua di atas, dan kemalaunan sikap Melayu harus dipelihara jika Inggeris mahu terus berkuasa. Strategi itu semua digariskan dalam notanya “British Malaya”.

    Setelah mengerti itu semua, Melayu pun diacum, disemai apa patut. Perangai yang tidak elok tetapi elok untuk tujuan British dan raja-raja waktu itu terus berkuku, maka elok dipupuk.

    Perangai melawan harus dipicit ditekan jangan sampai terbit api. Jika ada suara membantah atau menawar kewarasan, picit sehingga tidak bersuara, kalau pun ada suara, tinggalkan derik-derik lemah.

    Untuk itu Swettenham menerapkan agendanya melalui pendidikan. Dan apabila orang Melayu semacam prasangka dengan sekolah yang didirikan British itu, Inggeris dengan bijaknya memasukkan kurikulum agama kerana agama mudah membuatkan kita semua terpesona.

    Pengkaji luar Peter Wicks dalam “Sir Frank Swettenham and Education in British Malaya, 1874-1904” menyedari strategi Swettenham itu, lalu menulis:

    “As early as 1890, Swettenham sought to ease the problem of erratic school attendance by allowing Islamic teachers to hold special classes in the government schools during the afternoon, a move which served to increase the popularity of the schools amongst kampong dwellers and obviated the need for compulsory attendance laws.”

    ReplyDelete
  18. sambugan terakhir......

    Nah, kan senang. Pendidikan duniawi seiiring ukhrawi.
    Wah masakan itu pun datangnya dari malaun Swettenham itu?

    Untuk Cina dan India yang sudah mulai berhijrah dan memilih Tanah Melayu sebagai negeri baharu, bumi semua manusia, Swettenham dengan sengaja mencicirkan mereka dari sistem pendidikan yang dibinanya. Biar mereka lakukan sendiri (yang mana kita tahu, migran Cina memang melakukan sendiri dan mendirikan sekolah Cina).

    Ini kerana Swettenham yang mengalunkan gagasan bahawa Cina itu secara asasnya asing, penumpang, tidak setia dan pendatang.

    Maka sebab itu, M untuk mufti, yang ada antaranya memanggilkan agar negeri ini jangan dikotak-katikkan pendatang, kerana tuannya adalah Melayu.

    M untuk para Malaun yang mendendangkan lagu sama Frank Swettenham.

    M untuk malaun penyemai benih teror yang berani ke hulu ke hilir negeri kita memanggil orang pendatang, tetamu, sedang dia adalah Malaun terhormat.

    Kemalaunan malaun ini menjadi lebih sengit apabila komponen Melayu yang penuh hias dewata dan darah kudus kayangan itu dilekatkan dengan kata Islam. (OSTB : Ouch! )
    Dan Islam yang dipercayai dan diimani itu melarang sebarang perlawanan, atau sanggahan, atau sebarang tanya dan komentar.
    Berbekalkan legasi Malaun tadi, negeri ini pun menerima sumpahan.
    Dengan menggunakan formula Swettenham, Islam pun ikut dipajak. Ini kerana jenis Islam yang didakapi Melayu itu pertamanya, konservatif, dan ia Islam yang menyuruh untuk percaya dirinya tuan.

    Bahawa bangga negeri itu bangga dan selalu tunduk kepada kuasa atas tanpa berbelah bahagi.

    Ia Islam yang serba-serbi takut, seperti takutkan salib, takutkan produk Cina, takutkan Syiah, malah takutkan sebarang inovasi yang mendadak.

    Ia Islam yang memupuk rasa malas.

    Terima sahaja apa pun yang disumbat di mimbar tanpa perlu menyaring dan menganalisis.

    Ia Islam yang menagih dividen untuk setiap tabungan, yakni formula M Swettenham agar kekal memerhatikan Melayu yang sangat berwaspada dan mengharapkan balasan.

    Ia mestilah Islam yang percaya kepada darjat dan kedarjatan.
    Agar tercapai M yang diatur Swettenham.
    Setia. Membabi. Buta.
    Meskipun M untuk merdeka, tetapi kita hanya bebas dari British Malaya.

    Pun, kandungan nota Swettenham yang bukan kebetulan judulnya juga British Malaya, kita masih guna pakai.

    ReplyDelete
  19. Hahaha....MELAON semua dah ketar lutut lepas baca artikel Faizal Tahrani ni. Rupa-rupanya idea KETUANAN MELAYU yg diagong-agongnya selama ini, berasal dari otak orang kapir untuk membodohkan mereka supaya TA'AT membuta tuli.
    Hehehehe.....
    Saya petcaya, semua MELAON penyokong umnopas akan meroyan, untuk lari dari menerima kenyataan yg maha pahit ini.

    Boooooo......!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm kau ler taksub buta tuli kpd M madey malaoun yg tipu kau...

      Kikikik..

      Delete
  20. Apa2pun BMF- Buang Madey First. Lps tu, baru DAP. Nak tembak babi, kena tembak penjaga kandang babi dulu. Ekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai saat ini madey masih pm. Macai masih kerja dengan tauke babi. Ekeke

      Delete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. 8.39 inilah contoh yg paling jelas bahawa melayu bangsat dan sesat. Tapi ada hati dan penyatuan ummah melayu dan islam. Hipokrit, tak berealiti suka berauta dan berkepalsuan. Berjuta2 penyatuan ummah yg dilakukan oleh umno dan pas tak akan dapat meihat melayu muslim bersatu......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila ada yg nak membuat penyatuan ummah kau pula yg kpanasan dan menggelebah tak tentu hala...rasa tertekan ke?...kikiki..

      Delete
    2. 3.31

      Maaf...langsung tak kepanasan dan mengelabah...tak kesah pun...hanya senyum dengan gelagat penghipokrit yang dah bangsat dan sesat...konon penyatuan ummah..hahaha...

      Delete