Wednesday, January 1, 2020

BILA PM BUKAN JENIS LANUN, KITA PAKAT²LAH DOA EKONOMI BAGUS NEGARA MAJU WALAU BERLAINAN PARTI..

Ringgit Makin bagus..alhamdulillah
Harga sawit Makin Naik..alhamdulillah

Itu Cara netizen kepala waras..



Tekanan DAP? Dengan berat hati...
Impian cik minah tercapai?

14 comments:

  1. Alhamdullilah tuan, Semoga blog ini dapat motivate yang lain...

    ReplyDelete
  2. Mukriz ganti?
    Timbalan Menteri Kewangan - MB Kedah baru?

    ReplyDelete
  3. Sayang... Salah sorang calon yg saya terbayang² akan memimpin melayu masa depan... Btw, Allah Lebih Mengetahui.
    Mungkin ada jalan lebih baik untuk memberi laluan terbaik kepadanya.
    Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Kerengge,

      Saya mempunyai keyakinan yang sama.

      In shaa Allah dan Aamiin untuk doa sdr itu.

      Delete
  4. Mazlee sudah letak jawatan!
    Mungkin dinasihat, letak jawatan dpd ditendang keluar dpd Kementerian Pendidikan!!!

    ReplyDelete
  5. Elok la letak najib ganti menteri pendidikkan. Kita banyak sekolah daif, Lelebih lagi Kat Belah sabah serawak. Najib Pandai cari duit dgn minta derma, taK perlu minta pun. Belah2 negeri Arab berebut org nak bagi sedekah Kat dia. Sebab dia perdana menteri termiskin kot. Dia pun suka troll2 ph kan. Jadi bagi dia jaga, boleh la kita tau Dia ni pandai kerja atau Pandai sembang aje. Kawan pompuan Aku ade cikgu, mengajar Kat bangi. Dia kata Sejak mazlie jaga, nampak OK, beban guru Kurang sikit. Dia jugak Dengar mazlie ni banyak Bantu sekolah daif belah2 Sana. Betul atau tak aku tak tau. Aku tak dpt respond Dia lagi Pasal perletakkan jawatan ni. Kalau Aku berhubung dgn Dia aku cakap. Tgk kasut hitam pun OK sebenarnya. Senangkan bebudak, mak bapak. Duut nak Beli kapur kasut oun Dah jimat banyak. Aku tak Tau Kenapa org gelak dgn idea tu. Kalau malas, basuh sebulan sekali pun boleh. Safety boot Aku pun kaler hitam jugak. Basuh cuma kalau balik keje kena Hujan. Sampai rumah, kocak2 dgn air bersih sikit. Letak Kat belakang air cond Kat luar rumah. Esok dah bleh Pakai. Kalau tak, taK. Pernah basuh pun. Tukar stokin hari2.

    ReplyDelete
  6. Dr Mazlee is never a material for eduction ministry. When you look at his academic credentials, you could anticipate his depth and span vis-a-vis edcuation is critically lacking. With religious background, it is never suitable for this individual to perform his ministerial function in current fast changing educational landscape and challenges.

    Good for him.

    ReplyDelete
  7. YB Maszlee seorang menteri yang baik. Pasti dia telah pun mempertimbangkan perkara ini sedalam-dalamnya sebelum membuat keputusan.

    Apapun, saya melihat ada hikmah di sebalik perletakan jawatan ini. Hikmahnya hanya akan diketahui selepas hikmah itu sendiri terbongkar.

    Adakah Tun sendiri yang akan memegang jawatan Menteri Pendidikan?

    Masih ingat pada awal pemilihan kabinet Tun sendiri mahu menjadi Menteri Pendidikan, tetapi telah ditentang oleh puak-puak berkepentingan sehingga Tun akhirnya tak jadi memegang portfolio tersebut, dan melantik Dr Maszlee?

    Apa jadi sekiranya Tun membuat keputusan untuk dia sendiri yang memegang jawatan Menteri Pendidikan di atas alasan perletakan jawatan Dr Maszlee membuktikan bahawa tidak semua orang mempunyai daya tahan menahan serangan, tohmahan, dan fitnah walaupun ketika melakukan perkara yang betul?

    Apa jadi sekiranya Tun memilih untuk teruskan implementasi kesemua idea dan rancangan kementerian ini yang telah dipilih oleh Dr Maszlee termasuk pelajaran Jawi? Beranikan puak-puak ultra kiasu dan gunting dalam lipatan menyerang Tun di atas alasan-alasan yang sama apabila mereka menyerang Dr Maszlee?

    Sekiranya tidak berani, maka jelaslah bukan idea Maszlee yang menjadi masalah, tetapi masalahnya datang daripada orang-orang yang menyerangnya itu.

    Satu lagi hikmah besar ialah perletakan jawatan Dr Maszlee ini dalam keadaan sopan, tertib dan cool membuktikan bahawa dia bukan seorang yang gila jawatan dan gila pangkat dan tidak kisah pun dengan jawatannya seperti tuduhan sesetengah pihak apabila dia melantik dirinya menjadi Presiden UIA.

    Dia hanya mementingkan perjuangannya di dalam bidang pendidikan dan apabila dia merasakan ideanya tidak dapat diterima, maka dia pun lepaskanlah jawatan itu.

    Apa jadi pula sekiranya Tun melantiknya sebagai Presiden UIAM? Adakah orang-orang yang membantah perlantikannya dulu akan membantah lagi memandangkan dia bukan lagi Menteri Pendidikan? Apa alasan pula yang mahu diberikan.

    Ia mengingatkan saya kepada bekas Presiden Indonesia Bapak Bacharudin Jusuf Habibe yang 'merajuk' dan meletak jawatan kerana tidak mahu dilihat 'mahu bertahan ketika orang sudah tidak mahu'.

    Jangan risau, PPBM berada di jalan yang benar. Perletakan jawatan Dr Maszlee tidak akan menyebabkan kerajaan pimpinan Tun tumbang, dan bahkan ia mempunyai hikmah yang besar yang hanya akan terbongkar apabila masanya telah tiba.

    PPBM sedang berada di dalam permainan catur dan walaupun di dalam keadaan askar yang sedikit, 'raja' PPBM masih mendahului. Di dalam permainan catur pemenang adalah pemain yang berjaya mencheckmate raja pihak lawan. Adat permainan catur, adakalanya pemain perlu mengorbankan Castle, Knight, Bishop, malahan Queen sendiri untuk pastikan rajanya kekal tegak dalam permainan dan untuk pastikan raja pihak lawan boleh terkena checkmate di hujung perlawanan.

    Sama2 kita nantikan.

    *jalanterusbersamaTun

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  8. Impian saya ingin melihat sistem pendidikan kita berjaya melahirkan manusia berdaya saing bukan hanya memikirkan pasal mati sahaja. Hidup di dunia penuh cabaran dan persaingan. Cabaran dan persaingan ini bukan hanya di kalangan sesama kita di Malaysia - Melayu, Cina, India, kita juga menghadpi cabaran dan persaingan dunia luar. Dengan ini, sistem pendidikan kita tidak boleh dibangunkan berdasarkan personal need atau racial dan religious need. Ia mesti global need. Ia wajar mampu membangunkan insan yang berkualiti, berintegriti dan berdayasaing. Mampu berfikir dalam penyelesaian masalah secara global. Takda kaitan dgn DAP atau mana-mana kaum, agama dan bangsa. Mereka yg berfikir macam ini, akan terperangkap dalam satu dunia yg sempit - melihat pendidikan dari kacamata personalnya.

    Jika saya jadi Menteri Pendidikan,perkara pertama yg saya buat bukan menukar warna kasut. Saya akan panggil semua ketua-ketua pengarah, cerdikpandai dunia pendidikan duduk berbincang, menyenaraikan perkara-perkara yg perlu diutamakan dalam membina satu sistem pendidikan bercorak global, yg mampu menghasilkan insan yg berkualiti. Dunia semakin mencabar. Kurikulum yg dibina perlu flexible, tidak boleh terikat hanya kpd satu pandangan, teknik dan kaedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yg mazlee nk buat.. tk betul dia nk betulkan last2 kna herdik dgn kroni2 atok..akhirnya mintak pandangan atok dan bye bye..demi survival atok

      Delete
  9. Pak Yop

    Dr Mazlee dari dulu lagi memang saya dah jangka akan "TERKANDAS" dalam politik berasaskan kaum dan agama. Saya pernah berjumpa dengan rakan Dr Mazlee yang bergelar Tan Sri Dr. Beliau pernah berkata kepada saya give him a chance. I argued with him that any education minister, inspite of strings of qualification and impressive credentials (majoring in Islamic Studies) could never sit on Minister of Education Chair. I am looking at people like Rafidah Aziz and Mahathir himself as good candidates......WHY....tough stance when faced with critics. Mazlee is too soft and easily overpowered by pseudo ulamas and religious groups.

    It is high time for the government to consider a proposal by a lady varsity lecturer that religious studies/education should be separated from main stream education be it at primary level till university.

    I attended a Malay Primary School in the morning. About 2 hours in the afternnon I went for sekolah religous school/sekolah pondok. I have the basic religious knowledge and the study continue till today. For my secondary school education I attended a Mission school for 7 years. Pursuant to that I had my tertiary education in Malaysia/Overseas. I have never lost my malay, muslim identities. Not a single time I STRAYED AWAY from my malayness and religious belief. My focus was my study. Alhamdulillah I graduated with good scores, worked in a GLC and now happily retiring from hectic working life.

    But I took pity at my children for the education system they had undergone in their primary and secondary. Looking at their predicament, I had no choice but to place them in private Australian Universities in Malaysia. They could feel the competitiveness among many races, nationalities and
    religious beliefs. alhamdulillah...they have secured good jobs immediately after graduation. To me it is the focus on their studies that made them successful without religious gimmicks.

    So it is high time to get a real education minister free from superficial religious groups to move forward in our country......wallahuaklam

    ReplyDelete
  10. Masa Mazlee buat Mcm2 perbaharuan dlm kpm ramai yg kutuk dia, menteri kasut hitam la, katik la, mcm mcm....
    Skrg baru padan muka. Mana intan mana kaca. Korang igt kalu menteri lain ada tk yg letak jawatan.
    Masa Madey seru mp melayu supaya bersatu hari tu Mcm2 tohmahan dilemparkn. Nasib kau la melayu. Selagi nasi tk jd bubur melayu x kn sedar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik veteran,.manusia memang hipokrit terutama jenis yang bertopengkan agama. Itulah 100 ribu orang yg menandatangan petiton, mintak Dr.Mazlee dikekalkan. Sebelum ini, bagi nak rak kutuk Mazlee, alih-akih sekarang menyokong bila dia letak jawatan. Sebenarnya, mereka mencari alasan nak kutuk Tun Mahadir. Puiiiiii.....!

      Delete