Sunday, January 26, 2020

SETAKAT MANA PERLU DIHARAMKAN PELANCONG DARI CHINA

Setakat mana keberkesanan pemantauan kesihatan di pintu²masuk negara adalah lebih perlu diberi keutamaan.

Jika keberkesanan itu lemah dan di luar kawalan,  sewajarnya diharamkan malah ia harus diperluaskan kepasa pelancong dari yang mempunyai risiko tinggi pembawa virus tersebut.

Ini adalah satu bala yang dijanjikan Allah kepada negara China yang zalim ke atas penduduk Islam di negaranya dan satu bencana juga kepada dunia yang mengabaikan.

5 comments:

  1. Tindakan kerajaan Malaysia dianggap lambat, tidak cekap dan terkemut-kemut. Untuk menutup pintu (sementara) kepada kemasukan pelancong dari China masih berkira-kira. Adakah kabinet lambat dapat info betapa seriusnya virus wuhan ini? Sepatutnya tindakan pantas melarang dan menghantar balik rakyat China yang memasuki negara ini perlu dibuat. Nak tunggu apa lagi? Ini adalah wabak, jika tidak dihalang, ia berpotensi besar akan merebak dan membunuh rakyat negara ini. Pertimbangan politik kena letak tepi dulu. Utamakan keselamatan dan kesihatan rakyat. Wabak influenzapun belum dapat ditanangani, nak berlengah-lengah dgn wuhan virus atau novel koronavirus. Rakyat rata² menganggap kerajaan LEMBAB dan tak sensitif. Johor dah ada kes, di Langkawi juga dh ada yg disyaki, nak tunggu anak menteri kena baru nak terhegeh-hegeh? Rakyat dah panik ni, jangan la fikir² pasal duit yg dibawa pelancong. Kena ingat, pelancong dari China ada bawa BOM VIRUS!

    ReplyDelete
  2. Mana Najib, patut dah kicau nasihat kerajaan

    ReplyDelete
  3. Najib tak terkicau... Dia lah yg bawak China Merah secara besar besaran dulu...nak sekat pelancong China.. mahu lingkup perhotelan kat Malaysia ni...2 juta pelancong China setahun... fikir jg rakyat Malaysia yg cari makan dlm industri perhotelan dan pelancongan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg bossku bawak dulu duit pelaburan bukan cina babi ngokkk

      Delete
  4. Apelah ko ni nak risau.. negara kita ni kan diterajui oleh 2 doktor.. Menteri dan timbalan menteri pun banyak Dr; Dr Mujahid, Dr Zulkifli, Dr Xavier, Dr Hatta, Dr Lee Boon Chye, Dr Ong Kiang Ming dll.. Dia orang pakar pakar, retilah dia orang apa nak buat.
    .

    ReplyDelete