Saturday, February 15, 2020

MANA MELAYU LAIN???

Kes Saman Sekolah Vernakular.

Hari ini di Mahkamah Tinggi Jalan Duta Kuala Lumpur, sebanyak 14 Pertubuhan akan memohon kepada Mahkamah untuk menjadi Pencelah.

3 mencelah bagi pihak saya dan 11 lagi akan mencelah bagi pihak Defendan.

Senarai penuhnya seperti berikut:-

PLAINTIFF Sekolah Vernakular

1. Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
2. Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung GPMS
3. Majlis permuafakatan Pendidikan Islam Malaysia MAPPIM
4. ISMA

Pencelah bagi Plaintif.

1. Parti Bumiputera Perkasa Malaysia(PUTRA )

2. Pertubuhan Generasi Baru Melaka

3. Gapena

Pencelah bagi pihak *DEFENDAN*

1. Gerakan

2. Persatuan Gabungan Kebajikan Guru-Guru Bersara Sekolah Tamil

3. Dong Zong

4.Persatuan Thamilar Thirunal Perak

5. Jiao Zong

6. Persatuan Bekas Pelajar Sekolah Tamil

7.Malaysian Indian Congress (MIC)

8. Malaysian Chinese Association (MCA)

9. Persatuan Thamizar

10. Majlis Bahasa Cina Malaysia

11. Persatuan Tamil Neri Malaysia

Apa itu Pencelah?

Pencelah adalah mana2 pihak yang mendapat kebenaran Mahkamah untuk di namakan sebagai pihak2 dalam satu tindakan Sivil.

Situasinya dalam bahasa mudah begini:-

Saya asalnya hanya menamakan Menteri Pendidikan dan Kerajaan Malaysia sebagai pihak yang di saman dalam isu Sekolah Vernakular.

Berikutan daripada saman tersebut, di sebabkan isu Sekolah Vernakular ini adalah isu nasional dan melibatkan kepentingan banyak pihak, maka pihak2 yang merasa kan mahu terlibat sama secara aktif dalam saman ini boleh melantik Peguam dan memohon sebagai Pencelah.

Mahkamah akan mempertimbangkan permohonan mereka dari aspek bahawa mereka mesti memuaskan hati Mahkamah bahawa mereka bukanlah penyibuk "busy body" dalam isu ini tetapi mereka mempunyai kepentingan langsung dengan kes ini dan sebarang keputusan Mahkamah nanti akan mempengaruhi perjalanan urusan mereka.

Jadi Inilah proses yang akan berlaku hari ini.

Asalnya saya menamakan hanya 2 pihak sebagai lawan saya dalam kes ini.

Tiba2 ada 13 pihak lagi yg turut mahu masuk gelanggang pertempuran.

Saya OK je.

Lebih ramai yang masuk melawan saya lebih baik.

Ini menggambarkan isu Sekolah Vernakular ini bukan isu picisan.

Ini adalah isu Nasional.

Tiada sesiapa akan menang atau kalah hari ini.

Kerana perlawanan sebenar belum bermula.

Hari ini hanyalah Tarikh akhir pendaftaran peserta dalam perlawanan ini.

7 lawan 13

Ada 7
Ada 3

Ayuh Kita buka gelanggang!!!

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Jdks
 Buzze Azam
0129770412
[2/13, 00:19] TiMlaka_Romli Abu Senan: UEC (Unified Examination Certificate) vs SPM/STPM

Bagi rakyat Malaysia yang tidak tahu, UEC adalah satu sijil pelajaran yang digunakan oleh sekolah persendirian Cina di Malaysia. Mereka ada sistem pendidikan sendiri di bawah seliaan Dong Zong (badan pendidikan Cina), sebab mereka tak mahu ikut sistem pendidikan kebangsaan. Tapi kebanyakan masih menjalankan subjek2 SPM kerana tak mahu ambil risiko pelajar tiada sijil SPM untuk bekerja kelak.

UEC tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sejak zaman Tunku Abdul Rahman dan disokong oleh tokoh2 sezaman seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dari MCA. Zaman itu tokoh2 terawal semuanya bersemangat nasional yang tinggi. Tun Tan Siew Sin sendiri menolak idea penggunaan bahasa Cina sebagai medium di sekolah Malaysia. Tun Tan Siew Sin tidak disukai oleh aktivis pendidikan Cina. Zaman sekarang MCA pun sudah beralih kepimpinan dan pendirian.

Ada, seorang lelaki kelahiran China yang berpindah ke Malaysia atas desakan ekonomi dan menjadi guru di sekolah Cina Malaysia, bernama Lim Lian Geok, menjadi antara aktivis terkuat menuntut pendidikan Cina dan meminta bahasa Cina diiktiraf sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia. Dengan bantuan institusi Dong Zong yang kuat, sehingga ke hari ini mereka masih menuntut agar pendidikan Cina diterima di Malaysia. Beliau dibuang kerakyatan kerana dianggap mencetuskan ketidakharmonian perpaduan kaum.

Beliau meninggal dunia dan tugu peringatannya dibina di jalan Maharajalela, dan menjadi tempat wajib ziarah tahunan oleh pelajar2 sekolah persendirian Cina. Beliau merupakan hero kepada pejuang pendidikan Cina.

Walaupun sekolah persendirian Cina tidak menerima bantuan dana dari kerajaan, tetapi sekolah mereka jauh lebih mewah dari segi infrastruktur dan kemudahan. Sumbangan kewangan banyak diberikan sendiri oleh masyarakat Cina setempat agar sekolah ini terus kekal.

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM disertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM SPM).

Oleh kerana sijil UEC tidak diiktiraf Malaysia, pelajar sekolah persendirian Cina yang mengambil UEC perlu pergi ke negara yang menerima UEC seperti China dan Taiwan untuk menyambung pengajian. Hujahnya, kerana sijil tersebut tidak begitu selaras dengan dasar pendidikan dan wawasan negara, dan juga untuk melindungi keistimewaan sijil STPM untuk masuk ke pengajian tinggi awam Malaysia.

Tetapi tidak jadi masalah, kerana kebanyakan pelajar yang masuk ke sekolah persendirian Cina adalah dari golongan berada dan berkemampuan. Mereka mampu membelanjakan duit untuk pergi ke universiti di China dan Taiwan. Tetapi mereka harus melupakan hasrat untuk bekerja dengan kerajaan atau badan2 syarikat yang tidak menerima sijil yang tidak sah.

Kini, MCA dan DAP kedua2nya memperjuangkan untuk mendesak kerajaan mengiktiraf UEC supaya boleh digunakan di Malaysia. Ini juga demi kepentingan orang Cina yang berpendidikan Cina. (Dalam konteks kaum, MCA dan DAP boleh bersatu)

Jika UEC diiktiraf, apa kesannya?

Kita akan jadi ada dua sijil yang langsung tidak selaras. Pelajar yang ambil UEC tidak perlu lagi ambil SPM dan mengikuti silabus yang sama dengan pelajar Malaysia yang lain. UEC dilaksanakan di sekolah2 persendirian Cina yang berpopulasi majoriti besar 99% pelajar kaum Cina yang AMAT kurang pendedahan komunikasi dengan pelajar dari kaum lain.

Mengiktiraf UEC bermakna kita akan melahirkan generasi kaum Cina yang semakin terpisah daripada idea asimilasi dan pergaulan antara kaum dan kita akan menambahkan jarak hubungan antara kaum, sekaligus meletakkan angan2 Bangsa Malaysia itu jauh sekali di langit yang ketujuh.

Selain itu ialah kesan Domino, iaitu selepas pengiktirafan UEC, sekolah2 SJKC yang semakin bertambah ini (yang menggunakan medium bahasa Cina) tidak mustahil untuk menukarkan silabus mereka daripada silabus kebangsaan kepada silabus UEC.

Selepas UEC diiktiraf dan bahasa mandarin digunakan meluas, apakah lagi alasan supaya bahasa Cina tidak diiktiraf sebagai bahasa rasmi negara Malaysia? Inilah yang diperjuangkan oleh Dong Zong sejak pra kemerdekaan lagi. Begitulah kesan Domino yang saya maksudkan.

Timbalan Menteri Pendidikan terkini adalah dari DAP dan dia sudahpun didesak oleh MCA hari ini untuk melaksanakan janjinya (dalam manifesto) untuk minta Malaysia iktiraf UEC dalam masa 30 hari. Dengan pendirian Perdana Menteri yang endah tak endah, saya rasa inilah peluang terbaik mereka untuk menjayakan idea ini.

Disebabkan majoriti besar rakyat Malaysia tidak tahu menahu apa itu UEC, jadi saya menjalankan tanggungjawab saya untuk menambahkan ilmu anda. Akhirnya anda akan tahu yang perkara ini bukan perkara kecil. Ini demi masa depan, seluruh rakyat Malaysia. Saya meletakkan kapasiti saya sebagai seorang pengkaji, ahli akademik. Bukan sebagai orang Melayu/Korea yang bakal dituduh rasis. Jika anda rasa saya tidak cukup kredibiliti, sila rujuk Prof Dato Teo Kok Seong, seorang Profesor dan seorang Cina.

Buat penat sahaja saya ambil masa menulis kalau tak ada orang baca. Janganlah sampai ke tahap ini pun masih malas membaca. Kalau boleh tag YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman bagus juga. Satu2nya pemimpin (selepas TS Rais Yatim) yang masih kukuh pendirian berbanding rakan2 separtinya.

8 comments:

  1. Slps umno tumbang baru nak berkokok pasal sekolah vernakular? Ehemmmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO ada dulu pun tak guna perkara ini lama ujud sejak zaman dulu.. Sebenarnya Tengku dan UMNO la punca segala bagai menyebabkan masalah dlm hak menentukan indentiti bangsa Malaysia yg berkecamuk tak pernah selesai.

      Sekarang lagi teruk pemimpin UMNO kebanyakan menyamun harta negara cuma beri ciput pada rakyat.

      Sepatutnya masa kemerdekaan dan selepas kemerdekaan perkara perkara indentiti bangsa Malaysia dimuktamat dengan tegas dan kekerasan tampa di beri muka, terutama dlm bidang pembentukan negara bangsa melalui satu jenis aliran pendidikan, tapi Tengku dan UMNO tak mampu berkeras.. dan melakukan kesilapan yg akhir nya di tanggung oleh kita masa kini.

      Serupa lah macam Najib sekarang kita melalui kerajaan terpaksa bayar hutang bunga bukan pokok 1MDB sebanyak RM 2billion ringgit setahun selama 20 thn (lapuran parlimen 2019) di tanggung jenerasi akan datang.

      Jadi jgn salah pengundi salah kan pemimpin yg lemah dlm UMNO yg memberi kesan pada generasi masa depan.

      Delete
    2. Selain pandai menyalahkan pihak² yg lepas apa lagi yg mampu kau beri? Ada idea? Kongsikan. Menyalahkan pihak lain adalah salah satu kerja mudah dan hampir semua orang mampu buat. Tapi memberi idea bagaimana untuk mengatasi masalah jarang² ada yg mampu lakukan. Cuba pandang depan, yang rosak kita pakat baiki, yg hancur kita pakat bina semula. Menyalahkan orang lain tidak akan membaiki keadaan, hanya untuk memuaskan nafsu nafsi sendiri je. Apa bezanya kita dgn org lain yg dh buat salah tersebut?

      Delete
    3. Bukan takat cari salah sesiapa...ia juga mencari dan memeras yang salah...

      Upon the ultimate end of war...

      -There would be seizure
      -War inheritance upon quest
      -Property and land changing hands
      -Assets conquest

      Even countries becomes indebted.

      The immediate lesson from these are....do the same to criminals...skin them from their stolen assets and properties and wealth...

      That way it will alleviate the burden of a nation and indirectly the people from having to pay for the blunder and plunder of a/the rotten PM and all those thieves in cahoot!

      Delete
  2. Dalam dunia ini hanya Malaysia saja yg melayan kehendak kaum chauvanis cina ini... Buka mata wahai cina kamu tengok Jiran Jiran kita jgn sebut eropah dan US mana ada aliran cina boleh jadi aliran utama pendidikan negara.

    Malah Singapore pun tak benarkan pendidikan aliran china di ajar di negara tersebut walaupun majoriti penduduk nya cina 75%.. Sedar sikit cina oiii jgn naik kepala orang... Ingat Anuar akan jadi pertaruhan DAP.. Tolak Anuar tolak DAP tolak UEC

    ReplyDelete
  3. Saya tak pernah undi pembangkang kecuali pilihanraya yang lepas kerana factor dr.M.....however where uec is concerned I agree with the writer(whoever this khairul azam is)
    Btw ..I am no racist....I have many Chinese friends ..we visit each other during festivals & I had a chinese house mate during my younger days...I enjoyed working with them coz curi tulang is not in their vocab...
    But to recognise uec is definitely a big NO....

    ReplyDelete
  4. pegi la orang cina yg paling bodoh buat kerja... pandai cakap.. pandai goreng

    ReplyDelete
  5. Pembetulan
    Saya Tak pernah undi ph sewaktu mereka pembangkang kecuali pilihanraya yang lepas kerana factor dr M.

    ReplyDelete