Friday, May 1, 2020

KELONGGARAN YANG TERGESA GESA DAN BOLEH BACKFIRE.

Pengorbanan front line yg dulu di agung²kan sudah di status mana sekarang?

Apakah politikus sudah tidak sabar untuk  keluar merebut jawatan yang sedang hangat dibahagi bahagikan sesama mereka.

Lambat keluar merebut, takut melepas pula..

https://bankami.blogspot.com/2020/05/najib-kenapa-gelojoh-sangat-kes.html

30 comments:

  1. Mungkin betul kerajaan sebenarnya tak cukup persediaan apatah lagi dari segi kewangan.

    Bayangkan duit insurans PERKESO (EIS/SIP) termasuk pruntukan kerajaan telah habis hanya dalam tempoh sebulan. Awal pagi 1.5.2020 laman webnya baru keluarkan notis penutupan, tetapi tarikhnya di'backdated'kan kepada 22.04.2020. Kenapa jadi begitu?

    Mau tak mau majikan kena beroperasi bulan Mei. Segala kos operasi termasuk gaji pekerja; majikan kena tanggung walaupun tahu perniagaan untuk Mei tidak menjanjikan apa-apa.

    Tempoh pkp masih berbaki hingga 12 Mei. Akan bermasalah nanti...

    ReplyDelete
  2. Polisi rapuh oleh kerajaan yg rapuh..

    Applikasi Gerak baru nak gerak dah tak bergerak...moratorium pinjaman bank kelam kabut...

    ReplyDelete
  3. Dah nak bankrap...cerita pakej kiah 250 bilion....

    Perkeso: Program pengekalan pekerjaan dihentikan lepas tiada dana tambahan
    1 May 2020, 4:11 pm
    Dikemaskini 12 jam lepas

    Kira-kira sebulan selepas pelancaran, Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) telah menamatkan permohonan untuk Program Pengekalan Pekerjaan (ERP) kerana kekurangan dana.

    Perkeso berkata program itu ditamatkan sepenuhnya sejak 22 April lalu.

    "Untuk makluman, permohonan untuk (ERP) telah ditamatkan sepenuhnya berkuatkuasa pada 22 April 2020 memandangkan tiada peruntukan dana tambahan.

    ReplyDelete
  4. Polis dan penguatkuasa PBT akan sibok periksa kedai makan padang permainan taman reakrasi pasar basah pasar tani dll...

    ReplyDelete
  5. Kelonggaran boleh diberi bagi bukan zon merah saja...zon merah patut di kekalkan PKPD

    ReplyDelete
  6. IT LOOKS POLITICAL, INSTEAD OF MEDICAL - NAJIB
    Friday, May 01, 2020

    The brilliant former premier
    Mohd Najib Abdul Razak

    FORMER prime minister Mohd Najib Abdul Razak has voiced his disagreement with the sudden easing of the movement control order (MCO) from Monday.

    Still spreading within community
    In a Facebook post, Najib said the country today recorded 57 “local” Covid-19 cases, which indicated the virus was still spreading within the community.
    “We must ask why the need to give such a huge and sudden relaxation (of the MCO) from Monday as the 4th phase of the MCO only ends on May 12.
    "Slow and steady. Sector by sector. There is no need to rush. Don’t do it all at once as it will be difficult to control.” - Najib

    Bossku dah cakap so dont blame others..!!

    I support PN but not Bersatu@PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "I support PN but not Bersatu@PM.";

      Kah kah kah. Malangnya kalian semua tiada pilihan. Mereputlah kalian semua dgn PM daripada BERSATU.

      Turun Tun, naik Tan Seri, jatuh Tan Seri, naiklah Tun. Pi mai pi mai kerusi PM dah 2 kali diduduki priBUMI BERSATU, dan in shaa Allah ia kekal milik mereka sehingga penghujung zaman.

      Bukti dan penyokong makin tersepit. Mujur ada Covid dan PKP, dapatlah penangguhan kes 2 kali. Lanjut lagi PKP, dapat lagi penangguhan. Kikiki..

      Delete
    2. Brilliant former premier?
      Brilliant hat mana?

      Kikikikikikiki

      Delete
    3. Brilliant menyamun dgn cogan kata-saya tidak tahu. Hahaha

      Delete
  7. Dulu lawan penyamun Bossku dan kuncu-kuncuya
    Dulu kena pecat dan dibalun dihina sebegitu rupa
    Dulu ke hulu ke hilir sembang konon dia dianiaya
    Dulu bangunkan parti baru bersama Orang Tua

    Langkah Sheraton mula nampak belangnya
    Langkah Sheraton Kerusi PM dijanji diduduknya
    Langkah Shetaton nasihat Orang Tua tak diendahnya
    Langkah Sheraton konon penyelamat bangsa dan agama

    Apakah kelonggaran ini dibuat tergesa-gesa?
    Apakah langkah Sheraton juga yang jadi punca?
    Apakah kesihatan/keselamatan rakyat tak diambil kira?
    Apakah tersalah langkah untuk kali kedua?

    ReplyDelete
  8. KELONGGARAN BOLE BACKFIRE..!? KIKIKI

    PERBEZAAN ISU COVIT 19 DI URUS PEMIMPIN BERPENGALAMAN DENGAN BEKAS KAKI DEMO GULING2 ATAS JALAN RAYA.

    Krisis COVID-19 di negara diurus oleh kaki demo dengan di urus bukan kaki demo atas jalan raya.

    Satu kerajaan yang dibarisi orang berpengalaman. Satu lagi pula kerajaan yang dibarisi bekas kaki demo guling2 di jalan raya.

    Pada waktu itu negara kita dibawah pentadbiran PH. Masa itu Wan Azizah diberi peranan untuk mengetuai krisis berkenaan.

    Sejak wabak COVID melanda negara kita sering mengikuti rapat perkembangan kes. Rakyat melihat bagaimana nasib rakan-rakan yang berniaga ketika wabak SARS melanda dunia 2003

    Dibawah pemerintahan PH, rakyat perhatikan ketika itu, hanya Wan Azizah dan Menteri Kesihatan yang sepenuhnya mengendalikan kes itu. Dari umumkan jumlah pesakit hinggalah umum pesakit yang sembuh.

    Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham tidak diberi kebebasan pun untuk bercakap kepada media. Maklumlah kan PM dan TPM masa tu taraf doktor semuanya.!!

    Pada masa itu Malaysia dipimpin oleh PM dan TPM berkelulusan Doktor. Beliau hanya berdiri sebelah menteri tanpa apa apa peranan. Kedua dua Doktor ini rupa-rupanya tak boleh pakai dan tak boleh diharap langsung akhirnya.

    Sebaik sahaja kerajaan bertukar dan menteri-menteri kabinet mula bertugas, kita dapat lihat bagaimana perbezaan yang berlaku.

    Susunannya kelihatan begitu kemas. KP Kesihatan, diberi kuasa mutlak untuk mengendalikan kes dan hal2 berkaitan kesihatan. Kalau dulu semua pemimpin PH nak bersuara nak glamer..!!

    Kalau dulu Menteri Kesihatan bukan cakap pasal Covit19 saja cakap pasal pelancong dari China lagi dan dialu alu utk datang ke Malaysia padahal itu menteri pelancongan punya tugas..!!

    Manakala Menteri Kesihatan PN pula hanya menjalankan tugasnya yg berkaitan soal bajet, soal kemudahan hospital, soal elaun petugas, dll.

    Kalau dulu PM ke 7 , Lim Guan Eng, Tony Pua, Kula Paria semua ke depan bersuara nak jadi champion konon nak selamatkan kewangan negara dengan potong elaun kecemasan doktor dan penjawat awam lagi.

    Menteri Pertahanan PN pula diberi tugas hal2 berkaitan keselamatan sahaja. Menteri Kewangan PN hanya jaga hal2 kewangan sahaja sepanjang krisis.

    Kalau dulu k'jaan PH Menteri Pelancongan, Tony Pua, Kulasegaran, Ramasamy, Syed Saddik suma nak menyampuk tunjuk pandai bersuara bagi jawapan walaupun itu bukan bidang tugas kementerian yang diselia.

    Perlu di ingat kerajaan PN yang ditadbir oleh pemimpin yang bukan kaki demo guling guling guling atas jalanraya. PN ini baru saja berusia 3 bulan bukan 22 bulan...!!

    Pernahkah kita lihat Menteri Kesihatan PN ambil tugas KP Pengarah Kesihatan untuk mengumumkan berapa banyak kes positif setiap hari, berapa ramai sembuh dan berapa ramai meninggal dunia ?

    Dibawah pentadbiran kerajaan baru PN ini, pernahkah kita melihat KP Kesihatan berdiri di sebelah menteri dalam sidang media untuk melaporkan perkembangan kes ?

    KP Kesihatan diberi kuasa penuh. Diberi ruang siaran langsung setiap hari di media-media. Tidak ada sekatan. Kalau PH dulu PM ke 7 memandai mandai kata Covit19 tak serius, TPM kata Malaysia ada pengalaman tangani krisis wabak penyakit.. bla.. bla.. bole blah blaahh..bla... bla lahh.!!

    Malah PM pun mengambil nasihat KP Kesihatan untuk membuat satu2 keputusan. DS Ismail Sabri yg berdepan media setiap hari, apabila ditanya hal2 berkaitan kesihatan, beliau tidak akan jawab dan serahkan kepada KKM. Kalau dulu semua pemimpin PH berlumba lumba tunjuk pandai depan TV..!!

    Kalau dibawah pemimpin kaki demo menteri pelancongan pun nak komen pasal Covit19 jangan di diskriminasi pelancong China, pakai mask untuk pelancong sudah memadai dll.

    Kalau kau bukan pakar kesihatan jangan menyibuk jadi nasik tambah.

    Inilah akibat bila kaki demo guling2 atas jalan raya di pilih jadi kerajaan PH dulu.. semua jadi haru biru...!!

    Kalau rasa seronok kena bodoh 2 kali dan suka kena kencing 2x haha sokong lah PH..!! haahh tepokkkkk...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbuka nanti tolong lebihkan air suam.... Menteri Tebuk Atap.

      Delete
    2. Menteri tebuk atap, terjah pintu belakang, tik tok, Dora on dan ayaq suam. Hahaha.. Klu team bola, depa pggil the galacticos

      Delete
  9. Tanpa disedari Perang Dunia Ketiga dah pun meletus. Berbanding perang dunia yang pertama dan kedua di mana wujudnya negara-negara yang berkecuali dan tidak terlibat dengan peperangan, perang dunia yang ketiga ini hampir tiada negara yang tidak terlibat dengannya.

    Seluruh manusia sedang berperang, dan ia benar-benar peperangan tanpa senjata. Musuh mereka begitu kecil, tak boleh untuk dilihat oleh mata kasar pun tetapi kesan musuh ini ke atas manusia sangat besar. Ia telah, sedang, dan akan terus memporak-perandakan dunia sehinggalah manusia menang mutlak ke atasnya.

    Seluruh dunia serba salah. Buat begini salah, buat begitu pun salah. Buat apapun serba salah.

    Dikenakan perintah berkurung segolongan manusia merungut dan tertekan kerana tiada pendapatan.

    Mahu dibuka perintah berkurung segolongan manusia lain akan membantah kerana ia membuka pintu kepada malapetaka pandemik di negeri dan negara mereka.

    Tetapi golongan kedua tidak merasai penderitaan dan tekanan yang dihadapi oleh golongan pertama, yang meminta perintah berkurung segera dibuka. Mereka tidak merasai keperitan gulung tikar perniagaan dan kehilangan pekerjaan.

    Hakikatnya walaupun seluruh manusia sedang berperang dengan musuh yang sama, mereka semua berada di dalam bot yang berlainan. Yang memiliki bot yang rapuh mahu terus belayar di dalam ribut untuk mengelak bot mereka karam di tengah lautan. Yang memiliki bot yang lebih kukuh mahu berhenti belayar, takut bot mereka karam dipukul ribut sekiranya pelayaran diteruskan. Tetapi selepas begitu lama menunggu, mereka melihat ribut tidak reda, sedang mereka pula tidak semakin mendekat dengan daratan. Maka, mereka pun mula terfikir, adakah pilihan mereka itu betul atau salah.

    Apabila pemerintah mula menunjukkan mereka juga sedang merasai tekanannya maka itu tandanya peperangan itu sedang dibawa ke level yang berikutnya.

    Pakar-pakar perubatan berkata mereka memerlukan 18 bulan untuk menemui vaksin atau ubat. Hakikatnya, mereka sendiri pun sedar manusia tidak mempunyai tempoh 18 bulan tersebut.

    Ekonomi mereka akan runtuh sebelum tamat tempoh 18 bulan tersebut. Tidak perlu pakar ekonomi untuk menceritakan tentangnya, seluruh manusia sedar, sekiranya peperangan ini dibawa ke tahun 2021, negara akan mengalami keruntuhan ekonomi, dan apabila ekonomi sesebuah negara runtuh, maka malapetaka akan menimpa mereka.

    Sekiranya mereka membuka perintah berkurung dan pandemik menjadi sporadik di tengah-tengah mereka, malapetaka tetap juga akan menimpa mereka.

    Pilihan manusia dan pemerintah mereka bukan lagi di antara kebaikan dengan kejahatan tetapi adalah pemilihan di antara kejahatan dengan kejahatan. Pemerintah perlu memilih di antara dua risiko kejahatan, yang mana satu yang dirasakan sekiranya dipilih, ia boleh memanjangkan keadaan mereka kekal selamat daripada malapetaka sehingga mereka benar-benar menang mutlak ke atas makhluk ini.

    Tiada dua negara mahupun dua negeri yang serupa, walaupun mereka berjiran. Mereka berada di dalam bot-bot yang berlainan dan masing-masing kapten akan lebih memahami keadaan bot masing-masing. Itupun garis pemisahnya sangat tipis.

    Manusia tidak boleh menunggu sehingga 2021 untuk menang melaui vaksin mahupun ubat. Tiada negara yang mampu bertahan selama itu.

    Manusia mesti menang di dalam tahun 2020 juga, dan mahu atau tidak mahu mereka mesti mencari senjata ketiga selain vaksin dan ubat untuk menang peperangan ini di tahun 2020 juga.

    Sooner or later, semua manusia akan menyedari dan mengakuinya.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata kan saja kemenangan ini sebab tun mempanjihitamkan doonia..

      kikikikiki..

      kau kata kan saja begitu wahai Jon Doe... deyyyy tambi panji bila mau kibar laa... walaun unta suma sudah tak dak berak lagi mau keluar daaaa.. panji mana haahh

      kikikiki teringat dialog p.ramlee filem semerah padi

      Delete
    2. Anon 11.40.

      Terima kasih kerana telah bantu memberikan jawapan.

      Gua caya lu laaah..

      Delete
    3. Okay..Tun adalah penyelamat dunia.berdiri disebelah kanan Imam Mahdi.puas hati

      Delete
  10. Wonder what will bosskurrr do if he were the PM dgn masalah hutang negara, hutang IMDB dan hutang infrastruktur buat ketaapi letrik 80billion ke pantai Timor to S'por.....????

    Baik tak baik langsung takda PKP.

    He is talking as a political opportunist. Shitlah Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikminah....pls la jgn diulang ulang skrip lama....kamu ni tak faham apa2 yg sebenarnay berlaku...
      Siapa yg buat hutang yg byk sebanarnya??
      BN tinggalkan hutang 688 biliion dlm masa 61 tahun..
      PH hari tu buat hutang hampir 120 billion just dlm masa 22 bulan...
      Juat aset negara lebih 30 billion dan ambil duit petronas lebih 100 billion
      Total : hampir/lebih 250 billion...
      Mana pergi duit ni semua????...Ini masa tak ada covid dan ekonomi dunia yg tak seteruk sekarang dan harga minyak yg masih 60 USD...

      Skarang tengah covid, ekonomi dunia yg sgt teruk dan minyak yg hanya 20 USD, lockdown...agaknyer kalau PH masih memerintah serta Menteri kewangan (LGE) yg bodoh tu masih jadi menteri, berapa byk lagi hutang yg akan dia buat dan berapa byk aset yg dia akan jual....Syukur Alhamdulillah, PH tumbang tepat pada masa dan ketikanya....

      Nasib baiklah Najib cerdik dengan menjana kekayaan negara sebanyak 1.2 trillion dlm masa 9 tahun pemerintahan beliau....duit ni lah yg digunakan semasa negara susah skrg...
      Tun M kata negara ada 2 trillion simpanan dlm negara..(1.2 trillion semasa najib)...

      Delete
    2. Bossku hanya ada satu perkara dok main dalam fikiran dia pagi petang siang malam iaitulah camna nak lepas daripada penghakiman dan penghukuman.

      Sementara tu dapat penangguhan melalui PKP pun jadilah. Sempatlah nak bernafas untuk fikir dan rancang plan C pulak.

      Delete
    3. Sdr John. Jika berpuasa adalah lebih baik tidak bersangka-sangka yang hanya mengikut telunjuk nafsu dan emosi. Hanya Allah yang tahu segala-galanya. Adakah sdr John sudah bedah hati sipolan yg sdr maksudkan? Jika belum, lebih baik elakkan dpd prasangka buruk kpd insan lain.

      Delete
  11. By the way, di dalam keadaan semasa saya sokong PKP diteruskan. Nyawa lebih penting daripada ekonomi. Singapura adalah buktinya.

    Bertahanlah selagi mampu.

    ReplyDelete
  12. Ish agak2 la quote kata drp enyamun.nodoh hngpa nie. Dah hamjadah nie nyusahkan kit skg korg amik quote ckp dia??? Aku ilang respek kt admin.

    ReplyDelete
  13. Tulah....byk yg difikirkan oleh kerajaan...kesihatan, rakyat dan kelangsungan ekonomi....bukan senang nak menangani semua ni...
    Kesihatan memang penting, tapi ekonomi pun penting juga..
    Tak guna negara ekonomi maju, tapi rakyat sakit..
    Dan tak guna juga rakyat sihat, tapi hidup menderita, kelaparan dan tak cukup duit...
    Kedua- dua perlu diseimbangkan...
    Kes dah byk menurun....graf pun telah didatarkan...
    Jgn bandingkan dengan negara Jepun Hokaido yg longgarkan PKP....Cara negara kita melonggarkan PKP tak sama dengan yg dibuat oleh Jepun...mereka melonggarkan sehingga terlalu longgar...
    Tapi Malaysia melonggarkan sektor ekonomi dgn syarat pematuhan SOP (guna mask, jarak sosial, kerap basuh tangan/sanitiser, penggunaan lift, kereta, tempat kerja yg dijarakkan, jumlah staff yg dikurangkan etc)....
    Sempadan masih dututup dan mereka yg balik dari oversea perlu dikuarantin wajib dan disaring...sekolah dan U masih ditutup...
    perhimpuan awaam, solat berjemaah, jumaat dan bazar ramadhan masih dilarang.....perjalanan rentas negeri masih dilarang...so masih tak boleh balik kampung....
    Kita kena move on...
    Yg penting ialah rakyat kena berubah dan berfikir secara "new normal"...
    Ikut nasihat yg diberi, ikut SOP, jgn keluar jika tidak perlu...
    Pekerja2 kena mengamal kan SOP yg ditetapkan terutamanya pekerja asing juga perlu diberi kesedaran dan pemahaman...
    Kerajaan membuka sektor ekonomi pada 4th May tapi terpulang kepada majikan masing2 samada bersedia atau mahu melakukan secara berperingkat ikut inisiatif masing2...
    Majikan dan pekerja kena bekerjasama.... Rakyat perlu berubah...
    Tak guna PKP dilanjut lama2 hingga ekonomi negara hancur, tapi rakyat masih tak mahu berubah...

    ReplyDelete
  14. Jika isi percakapan najib ada kebenaran, perlu sokong. Atau hujah balas dengan fakta.

    Kes mahkamahnya - isu berbeza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pwuihh sokong. Ramai lg org yg brckp bnda yg sama tp najib gak yg hangpa quote. Tu sbb hngpa melayu mundur, najib yg dah wat mungkar rosakkan negara berjuta org terkesan,hangpa leh maafkan dia??? Tau psl apa yahudi tu terer,kuat??sbb depa never forgive and never forget,tau psl jepun kuat???sbb depa pegang revenge is a dish best served cold.najib blum abih perbicaraan,hngpa dah maafkan dia???? Pwuihhh hina punyer melayu,xde telor,maruah harga diri hngpa murah. Melayu senang kene beli senang kene jual, smpai kiamat la melayu jadi bangsa hamba tebusan,punyer la diri sndri pun xtau nak hormat,tergamak ulang balik ckp najib yg dah aniaya hangpa melayu???? Imam hussein cucu nabi,ketika di karbala masa askar yazid nak bunuh dia,ayat imam hussein 'jika kamu tidak merdeka(hamba tebusan),sekurang2 di saat ini kalian jadi lah org merdeka yg tidak turut kpd kezaliman org lain. Bodoh,sanggup menghmbakan diri sndri,hina diri sndri sokong najib. Hangpa nak bangsa lain respek melayu tp hngpa sndri x respek diri hangpa sndri, jadi hamba tebusan umno dan najib. Sokong najib????? Gler la,agak2 kalu nak jadi hamba tebusan pun.

      Delete
    2. KD...as I said earlier, Najib is a political opportunist. Kalau PKP diteruskan, perbicaraan pun ditangguhkan. Macai macam BSP metatib cakap Najib tak bersalah. Dia difitnah. Jadi, saya setujuu PKP dilonggarkan supaya perbicaran Najib dan Wak Jahid boleh diteruska.

      Delete
  15. Najib nak extend lg mco pasei dia bule tangguh court dia. Bodoh hngpa nie,patut le melayu nie mundur senang kene kencing.

    ReplyDelete
  16. aloo yeop ini aku kopipes ko punya ayat
    kau yg cakap ko yg buat

    najib blum abih perbicaraan,hngpa dah maafkan dia???? Pwuihhh hina punyer melayu

    bila masa ako maaf kam dia.. bak mai bukti yeop... srlahi mahkamah tak jatuh hukum selahi itu dia tak bersalah

    justic prevail until its provrn guilty

    yeop tulis guna otak bukan guna bontot okkk..!!

    yeop klu nk meriah lagi gi ke blog anak sungai derhaka blog atau wfauzdin blogspot


    ajommmm..!!

    ReplyDelete