Tuesday, July 28, 2020

SEBAHAGIAN YANG MEROYAN


https://lifeofaannie.blogspot.com/2020/07/relax-najibs-fight-is-far-from-over.html


Keputusan mahkamah itu sangat jelas.
Lebih penting dari jumlah hukuman atau apa juga proses selepas ini.

15 comments:

  1. Saya cuma mengharapkan hukuman berjalan dengan lancar dan dapat melihat penyamun besar dalam baju penjara dan konco2nya hilang arah agar negara dan bangsa dapat maju dengan lebih baik tanpa retorik orang2 politik.

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak masuk blog ni. Lebih baik masuk blog Ibnu Hasyim atau Jalinluin, sakat mereka. Paling tinggi Ibnu delete komen kita tapi ada juga yg lepas tapisan. Kat situ ramai lebai meroyan tuduh saya geng redbean. Itu jelah yg mampu mereka fikir.... Komen-komen yg tak buat kita berkudis. Hehehehe.....😆

    ReplyDelete
  3. Memang lah najib akan rayu dlm mahkamah rayuan....tapi ape bukti najib ada?....sepanjang perbicaraan di mahkamah tinggi najib tak buktikan 42 jota bukan dari SRC...

    Najib hanye bersumpah dia tak tau..

    Najib dah kena makan dek sumpah laknat altonya....suka sangat main2 kan sumpah...

    Ape pon 1 sel di sungai buloh sudah boleh rezabkan untuk najib..dulu dia penharakan anwar...sekarang dia ambil alih.

    ReplyDelete
  4. Zafarul ooo Zafarul...kau ni menteri jaga rakyat atau jaga bank?...

    MENTERI PN NIE WAKIL BANK ATAU WAKIL RAKYAT.. ASYIK CERITA PASAL BANK RUGI AJA????
    MORATORIUM : APA YANG MENYEBABKAN BANK RUGI RM 6.4 BILLION SEPERTI DIKATAKAN MENTERI PN???


    Aku ambil moratorium 6 bulan untuk kereta aku.

    Kalau aku bayar RM 1,500 sebulan ansuran pinjaman kereta, maknanya selama 6 bulan aku tak perlu bayar ansuran berjumlah RM 9,000 kepada bank.

    Tapi!

    Selepas habis moratorium aku kena bayar juga ansuran RM 9,000 untuk 6 bulan tadi yang akan disambung kepada tempoh pinjaman sedia ada.

    Aku tak dapat diskaun RM 9,000 atau diberi 6 bulan percuma tak perlu bayar ansuran langsung. Yilek!

    Dan korang semua yang ambil moratorium pun sama juga. Walau pun ansuran kau mungkin RM 100 sebulan, tapi bank akan tuntut juga ansuran 6 bulan tertangguh tadi atau RM 600 yang kau belum bayar tu.

    Jadi, celah bedah mana yang bank rugi sampai RM 6.4 bilion ni?

    Tak perlu jawab. Sebagai ex-banker aku tahu bank akan jawab rugi dari segi bunga / faedah / dividen.

    Duit ansuran yang kau bayar tu, bank tak dapat nak roll over untuk buat duit atas angin macam biasa.

    Jadi sebab tak boleh guna duit untuk buat duit, bank akan come out dengan satu perkiraan yang deme akan kata, oh kami rugi sekian-sekian angka pasal moratorium ini.

    Angka yang sebenarnya bukanlah suatu yang pasti, tapi deme agak-agaklah satu angka yang sedap. Barulah nampak bank pun berkorban untuk kita.

    Dan perangai ini bukan takat bank konvensional sahaja, tapi bank Islam pun sama. Cuma hal bunga / faedah / dividen tu dia tukarlah kepada kadar keuntungan / upah. Tempek logo halal aje kan.

    Pokoknya, kita semua tetap akan kena bayar 6 bulan moratorium ini di kemudian hari. Bank akan dapat balik setiap sen yang kita 'cuti' selama 6 bulan ini.

    Jadi sekali lagi, celah bedah mana yang bank rugi sampai RM 6.4 bilion ni?

    Dan kenapa Menteri Kewangan yang kena umum hal kerugian ini?

    Oh ya lupa, ini kan Menteri Kewangan bekas CEO bank yang menjadi kebanggaan kerajaan Abah kau.

    Tak pernah selama ni kita lantik ex-banker jadi Menteri Kewangan, Abah kau je yang paling bijak lantik ex-banker.

    Pemikiran di luar kotak katanya.

    Jadi mendapatlah kita...

    #Banker Jaga Banker

    TAKDIRRR!!!

    ReplyDelete
  5. Mahkamah tinggi sudah sahkan Najib Penyamun...

    Tak usah meroyan lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku paste tulisan Najib.

      Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali telah menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta terhadap saya.

      Bagi kesalahan CBT pula, saya dikenakan 10 tahun penjara setiap satu tuduhan.

      Semua hukuman penjara berjalan serentak dan jika saya gagal membayar denda, saya perlu jalani hukuman penjara lima tahun

      Baiklah tuan Arif.

      "Sebagai seorang Muslim, izinkan saya mengucapkan sekali lagi.

      Wallahi Wabilahi Watallahi ...

      Bahawa saya Najib Razak tidak menuntut RM42 juta itu, saya tidak merancang RM42 juta dan RM42 juta itu tidak pernah ditawarkan kepada saya dan belum ada bukti-bukti yang mengatakan demikian.

      Hanya itu saja yang saya mahu katakan kepada tuan yang Arif hari ini.

      Insya-Allah saya Najib Razak akan kembali semula di mahkamah rayuan mahupun persekutuan menuntut pembelaan

      Kepada yang anti dan juga penyokong, jangan gembira sangat dan jangan sedih sangat. Ada hikmah yang tersirat. Baru first step.

      Delete
    2. Hakim dah buat keputusan ke belum?
      saja je tanye?

      Delete
    3. Najib telah diberi peluang dlm mahkamah untuk buktikan 42 jota bukan dari SRC 1 mdb...tapi najib hanye bersumpah tak tau..najib sudah leburkan 42 jota wang dlm akaunnye...najib ngaku kena scam...yg kena scam dapat 42 jota..

      Yg peliknye najib lantik pengurus akaun banknye tapi dia tak tau dari mana datang wang tu...pengurus akaun najib makan gaji buta?..

      Pendakwa berjaya buktikan wang 42 jota yg dileburkan tersebut datang dari SRC 1mdb...

      Delete
    4. Najib ni tak habis-habis bersumpah laknat. Dia tak takut ke kpd Allah....?

      Bagi saya, nampak mcm dia mempermainkan agama. Sikit-sikit bersumpah. Lebih berkesan kalau dia jelaskan kenapa dia guna duit rm42 juta tu, walhal dia tak tahu pun dari mana datangnya. Dia tak jelaskan pun dalam ucapannya kat atas ni, kenapa dia tak lapor kpd bank atau polis tentang duit rm42 juta dalam akaunnya tu.

      Dengan membelanjakan duit rm42 juta tu, sah Najib memang tahu, dari mana datangnya duit tu. Bagi seorang yg bijak macam Najib, tentu tahu, salah menggunakan duit dalam akaun kita yg kita tak tahu asal usulnya. Sewajarnya, kita kena lapor kpd pihak bank, bukan membelanjakan nya. Mungkin kaki tangan bank dah salah masuk ke akaun kita. Kalau kita gunakan, bank akan dakwa dan mintak balik duit tu. Oleh kerana bank tak mintak balik duit tu dpd Najib setelah habis digunakan, sah memang Najib tahu asal usul duit tu. Jadi, tak payahlah Najib bersusah payah bersumpa murabalah, dia memang bersalah.

      Delete
  6. Nasib baik hakim bagi 12 tahun..kalo 72 tahun Najib mati dlm jail..

    ReplyDelete
  7. Banker kenala jaga banker. Penunggang agama kena jaga penyamun. Kau rakyat biasa kena la jaga perut sendiri agar tidak kebulur.

    ReplyDelete
  8. yang Macai tu,macai la sampai tua.kikiki

    ReplyDelete
  9. Dalam keadaan dia sebagai TERTUDUH 2018 dia mendapat keistimewaan tidak tidur di lokap atau penjara hanya kerana bank tutup kemudian hari dan wang jaminan tidak dapat di segerakan....

    Fast forward 2020 dia dah jadi BANDUAN (Judge Nazrin yang kata ok) bail di tambah 1 juta...belum di bayar tapi ada Najib tidur di lokap?

    Manusia di jalanan atau rakyat memang tidak mendapat layanan sebegitu...apa masih tidak mahu merubah pemikiran kerana ada 2 simpang berhubung orang atasan dan orang biasa hasil dari makan Quinoa dan Nasi begitu ketara?

    ReplyDelete
  10. Hahaha.. Sapa Macai tu yer? Tk slh jd Macai pun, asal dpt duit. Mana sumber tk penting. Org gila pun x tolak Kalau bg duit free.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mlm ni buat bbq. Ayam 12 ekoq dan celebrate dgn bunga api. Tshirt bossku buat lap tgn dan kain buruk. Hehehe

      Delete

NAJIB BELUM JAWAB SOALAN MAHATHIR

Mahathir sudah tahu tapi masih sengaja bertanya   https://vt.tiktok.com/ZSRho9EaB/