Friday, February 19, 2021

MESYUARAT MT DI JANDA BAIK TIADA NEWS

Innalillahiwainnailaihirojiun..

Doakan yang baik² sahaja



6 comments:

  1. Ustaz Mahathir Mahathir bersyarah ka atau marah marah sambil maki maki Melayu..!?

    Mahathir ditanya apakah masalahnya dengan orang Melayu yang sentiasa bercakap tentang nilai ke-Islaman dari satu sudut, tetapi dari sudut lain, mereka melakukan kegiatan yang tidak bermoral seperti rasuah dan sebagainya.

    “Kita tengok orang yang perasuah ini, tiap-tiap tahun dia umrah, dan bagi duit kepada orang lain jugak suruh buat kerja Haji. Tetapi duit berbilion-bilion curi.”

    Apabila ditanya pula soal rakyat “mendewa-dewakan perasuah,” Mahathir menjawab:
    “Kita orang Melayu mempunyai satu budaya yang mana kita akur kepada pemimpin, pada pembesar, dan kita dengar Melayu tak akan menderhaka bukan sahaja kepada raja, (malah) kepada pemimpin.

    “Kelainan orang Melayu dengan orang lain ialah mereka utamakan orang, bukan perbuatan.

    Kalau pun orang itu buat yang tak baik, tapi dia ‘bos aku, taka pa lah…lagi pun dia Melayu-Islam…’ Mahahir menjawab, “Kita cakap pasal nilai, kita tahu nilai yang baik, tapi kita tak amalkan nilai yang baik. Sebab itu prestasi kita tidak baik.

    “Sebagai orang Islam, kita bercakap berkenaan Ad-Din, cara hidup Islam. Tetapi kita tak amal 'sampuk' ostat Mahathir lagi.

    Mungkin Ostat Mahathir mahukan cara idup anak anaknya dijadikan contoh cara hidup islam Malaysia kot..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia Tak sebut pun minta contohi anak cucu nya.
      Dan Tak sebut contohi dirinya..

      Dia bermaksud semua kita dan dirinya contohi akhlak dan AMANAH Rasulullah dan keseluruhannya...

      Delete
    2. Anon 8.28 ni mana faham benda yang tersirat. Tafsirannya dibuat berdasarkan dirinya sendiri, suferficial. Percakapan secara 'general' susah dia nak tangkap. Inilah contoh 'orang Melayu' yg dimaksudkan oleh Tun Madey dalam jawapannya kpd orang yg bertanya itu.

      Delete
    3. Eh, tau je KD menjawab bagi pihak Mahathir. Sampai ke ceruk hatipun KD tau maksudnya. Bisa sungguh pengetahuan KD terhadap sosok pujaan hati dia ni. Begitulah sepatutnya, bukan setakat kenal luaran, tapi sampai ke dalam lubuk hati kalau benar² nak jadi macai dan pecacai seseorang. Korang boleh gitu? Kalau aku, tak mampu weh!

      Delete
  2. Ini typical Melayu Haprak! Dunia akan aman tampa manusia haprak sebegini..

    ReplyDelete
  3. Salahkah apa yang dia cakap tu?
    Tak betul sebab datang dari Mahathir?

    ReplyDelete