Monday, February 1, 2021

PANJANG LEBAR DARI MEGAT...



SIAPA PENGKHIANAT

Dalam sejarah politik negara, hanya dibawah pimpinan UMNO lah kuasa politik Melayu yang diawal tahun 1955 pilihanraya tempatan peĊ•tama memenangi hampir 85% kerusi menjunam kepada dibawah 2/3 pada piliharaya 1959.

Hanya dibawah UMNO, Melayu dahulunya mempunyai Menteri Kewangan dan Menteri Pendidikan dua jawatan terpenting negara dari MCA dan Menteri Pembangunan Kerjaraya dari MIC.

Merekalah sebenarnya menguasai pembangunan dan kewangan negara.
Maka dari sejak merdeka hinggalah ketahun 1970 an pentadbiran negara berada bukan ditangan Melayu.
Malah hingga kepenghujung 70an diantara jabatan jabatan kerajaan yang ada pada masa itu semuanya dikuasai oleh pegawai pegawai tinggi bukan Melayu melainkan satu jabatan iaitu jabatan perhutanan.

Itulah hakikatnya apabila seawal salepas merdeka, apabila UMNO dan pemimpin Melayu mula berkuasa, Melayu telah mula tergadai hak dan maruah diri dibumi Melayu akibat pemimpin pemimpin Melayu yang mula menjual kuasa untuk kepuasan dan keseronokan peribadi, sementara Melayu semakin miskin dan hina dan Tun Abd. Razak hanya mampu mengalihkan Melayu yang pada masa itu dikatakan tidak berharta hatta tanah tempat tinggal ke hutan rimba (saperti Bukit Serampang) dijadikan peneroka dan kini 4 generasi mereka terperangkap sebagai peneroka FELDA yang kini kekal sebagai peneroka saperti hamba dan terasing dari kelompok masyarakat Melayu dan desa yang jauh terbela dan dibela.

Hari ini kita menyaksikan bagaimana FELDA dihancurkan oleh bukan Cina. Bukan DAP tetapi oleh pemimpin UMNO itu sendiri.
Inilah balasan UMNO kepada Melayu FELDA yang merupakan bank safe deposit kuasa UMNO yang sebelum ini menjamin 67 kerusi Parlimen untuk UMNO.

Sejarah tidak lupa siapakah angkara Singapura dan Pulau Pinang terlepas dari kuasa kita. Bukankah sejarah tercipta semasa UMNO memerintah Negara?

Di Singapura dahulunya ada UMNO begitu juga Pulau Pinang .
Kedua duanya terlepas dari tangan kita bukan kerana DAP tetapi kerana kita. Kerana kelemahan pemimpin UMNO.

Kenapa bangkitkan tentang Pulau Pinang dan menyalahkan DAP? 
Bukankah lama sudah kuasa Melayu terlepas di Pulau Pinang juga kerana pemimpin UMNO.
Bukankah UMNO yang merestui dan mengiktiraf  parti GERAKAN yang berkuasa disana?
Kenapa salahkan DAP yang mengambil kuasa dari GERAKAN ?
Nasib Melayu kurang terbela di Pulau Pinang bukan kerana DAP .
Malah peruntukan kerajaan negeri kepada pembangunan Islam dibawah DAP kini berlipat kali ganda.
Dalam DAP ada wakil rakyat Melayu dalam DAP ada ramai ahli Melayu. Mereka juga mendukung Perlembagaan negara.
Hanya yang ketara MCA dalam perbincangan perhimpunan agong berbicara dalam bahasa Cina menakala DAP berbicara dalam bahasa Kebangsaan iaitu Bahasa Melayu.
MCA didalam perlembagaanya menolak Perkara 152 iaitu Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan memperjuangkan sekolah Cina tetapi ini bukan perjuangan DAP.

Dalam Perlembagaan, semua Parti Politik  dinegara ini dan faham matlamat mereka semua.  Semua mereka kecuali MCA seperti disebut diatas menerima Perlembagaan negara tanpa syarat kecuali MCA dan itulah sebabnya mereka adalah pertubuhan berdaftar.

Kenapa DAP musuh kita?

Jelasnya inilah manipulasi UMNO.

Pernah hilang kuasa dibawah PERIKATAN diakhir 60an.

Diakhir 60an politik bukan Melayu bertambah kuat dan Melayu semakin mundur dan lemah dibawah UMNO.
Namun UMNO masih mahu terus berkuasa.

Dasar UMNO dari sejak awal lagi ialah menakut-nakutkan Melayu tentang hilang kuasa, hilang hak istimewa, hilang kedudukan Raja Raja, hilangnya Islam di negara tercinta.

Dalilnya yang wujud seawal mencapai kemerdekaan ialah ancaman dari persepsi perkauman yang menakutkan Melayu.
Maka dicipta ancaman komunis sebagai racun bersalut gula yang sebenarnya matlamatnya menakutkan dibenak pemikiran Melayu tentang ancaman kaum Cina terhadap ketuanan Melayu .
Cina sebagai sinonim Komunis.
Tentunya amat menakutkan. Ini membuat Melayu yakin pada perjuangan UMNO membela dan mempertahankan ketuanan Melayu untuk beberapa dekad mendatang selepas PERIKATAN dibubarkan dan digantikan dengan BN.

Kesimpulan nyata dari sejarah setakat 1970an pemimpin UMNO berjaya menakutkan Melayu tentang ancaman kaum Cina yang disamakan dengan Komunis.
Menakutkan Melayu dengan kebangkitan kuasa kaum Cina di negara ini sejak merdeka adalah modus operandi politik UMNO.
Sebaliknya pada masa yang sama kuasa kewangan pendidikan dan membangunkan negara diserahkan oleh pemimpin UMNO kepada bukan Melayu di dalam kerajaan Perikatan.

Sesungguhnya kita semua adalah mangsa kebodohan, ketamakan, ketidak bertanggungjawab pemimpin UMNO yang menjadikan kita semua terumbang ambing selrpas tahun 1969.

Buktinya jelas bilangan kita yang berjaya mengejar ilmu untuk kejayaan hidup boleh dibilang dengan jari.
Sepatutnya kita boleh lebih jauh baik sekiranya sistem pendidikan disekolah kebangsaan di zaman kita dahulu dapat mendidik kita ditahap yang sepatutnya lebih baik dibandingkan dengan aliran lain di English Collage High School Muar,
 Kluang.

Tertubuhnya BN dibawah Tun Razak sebagai penutup kegagalan UMNO bersama PERIKATAN yang berakhir dengan peristiwa 13 Mei 1969 yang menimbulkan kesedaran dan kebangkitan Melayu.
Sesungguhnya 1957 - 1969 adalah satu jangka masa pemimpin Melayu berseronok honeymoon selepas merdeka.
YB2 Melayu UMNO kini berstatus sama seperti pegawai tinggi kolonial Inggeris cuma bezanya Melayu ini Melayu tidak berilmu kebanyakannya dan Melayu yang digambarkan oleh penulis barat sebagai pemalas, bodoh, pemabuk, suka berjudi dan berfoya-foya.

Maka tidak hairanlah pada waktu itu maka menaikkan status pemimpin dan pegawai Melayu ke status sama seperti penjajah dapat dilihat disemua peringkat hirarki lapisan masyarakat tempatan.
Maka mencurah curahlah arak di Mess Parlimen untuk wakil rakyat. Mencurah curahlah arak di mess tentera, PDRM hatta harga beer di kem askar Melayu yang disebut sebagi NAFI adalah hampir sama dengan coca cola.
Fenomena ini berterusan hingga akhir 70 an.

Pada masa yang sama  kilang arak di Petaling Jaya dirasmikan pembukaannya oleh Tun Razak dan puncaknya pusat perjudian terbesar di Asia yang merupakan menara gading maksiat di negara ini bertakhta di Genting Highland dan duduk bersemayam sebagai Pengerusi adalah datuk kepada Datuk Sri Najib dan Datuk Sri Hishamuddin, Mertua kepada Tun Razak dan Tun Hussin Onn, dua Perdana Menteri Malaysia sebelum ini dan Presiden UMNO lambang kuasa Melayu yang telah banyak juga mencederakan maruah Melayu dan maruah Negara sebagai negara yang dikatakan Islam sebagai agamanya.

Apakah semua ini angkara DAP ?

Selepas 1969 dan tertubuhnya BN, UMNO terus memerlukan sokongan Melayu untuk terus berkuasa.
Kini apakah lagi dalilnya yang perlu dicari sebagai meneruskan usaha menakutkan Melayu tentang kehilangan kuasa, hak istimewa , kedudukan Islam dan raja raja.

Ya Melayu perlu dikuasai pemikirannya supaya terus mengharapkan pembelaan dari UMNO yang sebelumnya gagal membela Melayu dibawah fasa pertama berdama PERIKATAN.

Melayu perlu dimomokan dan ditakutkan oleh ancaman Cina.

Masalahnya selepas 1969 ancaman komunis telah tamat.
Oleh itu ancaman komunis tidak lagi wujud untuk digunakan oleh pemimpin UMNO bagi menakutkan Melayu tentang bahaya ancaman kaum Cina keatas kuasa Melayu.

Maka bermulalah era baru dalam sejarah indoktrinasi negatif pemikiran Melayu selepas tamatnya indoktrinasi pemikiran negatif fasa pertama oleh UMNO ke atas Melayu dizaman pemerintahan PERIKATAN yang gagal membela nasib Melayu.

Kebangkitan Cina di bumi Melayu adalah merupakan isu sensitif yang mempengaruhi pemikiran Melayu yang jauh tertinggal di belakang kaum Cina dinegara ini. Ini dikenal pasti sebagai racun mujarab bersalut madu politik UMNO yang mudah digunakan untuk memesongkan fokus sebenar Melayu tentang kemunduran mereka dan membolehkan UMNO mengeksploitasikan keadaan dan mendakwa diri mereka sebagai penyelamat Melayu di atas sentimen sempit nafsu perkauman yang mengambarkan Cina sebagai musuh Melayu.

Maka di atas pendekatan ini lah pemikiran Melayu dipesongkan ke arah menakutkan mereka tentang kekuatan Cina dan membentuk satu pemikiran Melayu yang membenci Cina.
Ini jelas dilaksanakan secara halus dan sulit di dalam program bina semangat melalui Biro Tata Negara dan berbagai perkumpulan Melayu yang lain

Seterusnya mewujudkan perasaan takut cemburu iri hati dan sakit hati Melayu terhadap Cina yang diwujudkan dengan berbagai cara ini akhirnya diolah dengan menjuruskan prasangka jahat terhadap Cina untuk mencapai maksud sebenar UMNO iaitu menyamakan ancaman Cina ini sebagai ancaman DAP yang merupakan parti politik berbilang kaum yang bertambah kuat dan diterima oleh bukan Melayu dan dipimpin oleh pemimpin yang berilmu dan berkebolehan.

Maka kini berjayalah UMNO memesongkan pemikiran sebahagian Melayu kearah membenci DAP sedangkan DAP adalah juga parti yang dianggotai oleh Cina India dan Melayu.

Senjata makan tuan begitulah bayangan pepatah Melayu.
Pemikiran jahat UMNO terhadap DAP kini menarik ramai generasi muda Melayu yang berpendidikan menyertai DAP.

Bahkan DAP kini memenangi hati bukan Melayu dan mendapat sokongan hampir 90% dari penggundi bukan Melayu dan kini DAP menyertai PH yang dianggotai oleh tiga parti politik majoriti Melayu.

Dimana UMNO dalam BN ? Satu parti politik Melayu diantara 13 parti politik bukan Melayu.

Di Selangor, Melayu masih berkuasa dan terbela walau pun DAP adalah parti bersama yang membentuk kerajaan bukan BN di Selangor yang amat berjaya tidak seperti dibawah BN dahulu.

Sedarlah kejatuhan sesuatu bangsa zaman moden ini adalah ditentukan oleh bangsa mereka sendiri dan bukan kerana kejayaan kaum lain.

Melayu hari ini akan menjadi bangsat kerana dibangsatkan oleh Melayu UMNO dan bukan oleh DAP.

Zimbabwe, Sri Lanka kini didalam cengkaman Cina komunis bukan kerana adanya rakyat mereka berketurunan Cina yang menekan mereka.
Mereka dibangsatkan oleh pemimpin korup mereka yang menggadaikan negara mereka ke tangan Komunis China.

What Zimbabwee and Sri Lanka today is what Malaysia tomorrow.

Dahulunya perajurit kita anak melayu beribu terkorban dan ramai lagi yang cacat tercedera mempertahankan negara bangsa di medan perang di hutan belantara hidup rakyat terseksa.
Hari ini berbondung-bondung China Kominis diberikan layanan istimewa dan datang dan duduk di bumi Melayu malah diberi layanan lebih istimewa dari penjajah yang pernah menjajah kita.

Kini telah wjud wilayah bebas dalam bentuk tapak kediaman dan perkilangan industri bagi rakyat China Komunis di bumi kita.
Universiti China besar tersergam indah khusus untuk pelajar China Komunis dibina dikawasan Dengkil berdekatan Sepang.
Kita kini berhutang ratusan billion Ringgit kepada Cina untuk projek ECRL yang menguntungkan Cina menakala beban hutang ditanggung oleh rakyat.

Puncaknya kini UMNO BN duduk roundtable bersama berbincang dengan wakil Parti Komunis China dibumi kita.
Apakah akan berlaku transformasi ideologi komunis kepada UMNO BN.

Dalam suasana kita di bumi Melayu ini mula dikelilingi dan dibayangi oleh kuasa Komunis China apakah ketuanan Melayu, hak istimewa Melayu, kedudukan Raja Raja Melayu, Islam sebagai agama negara tidak terancam ?

Apakah Cina rakyat Malaysia yang mengancam Melayu. ?

Apakah segala ancaman dan kerosakan yang berlaku keatas 1MDB SRC, LTAT, TABUNG HAJI. MARA. FELDA FGV . FIC . BANK NEGARA  pengkhianatan terhadap Tanah Rezab Melayu yang kini hanya tinggal 12% dan di Johor skandal rasuah mengkhianati hak terhadap peruntukan hartanah lot Bumiputra bagi rakyat Melayu Johor adalah malapetaka dan angkara DAP ?

Sedarlah bahawa pemimpin pemimpin Melayu UMNO yang diberikan kuasa dan amanah oleh Melayu kini yang menghancurkan serta merosakan Melayu dan Negara .

13 comments:

  1. Bagilah kuasa kat melayu manapun, serupa je. Hadap ajelah, ini maruah kita. Melayu mana yang bagus sebagai pemegang tampuk kuasa. Yang paling lama jadi PMpun dapat kuasa melalui UMNO. Hanya kali ke 2 jadi PM melalui PH yang menumpang logo PKR. Makna kata 1/3 dari tempoh kuasa politik melayu di Malaysia adalah di bawah PM terlama, 22 tahun yang semua orang tahu. Jika melayu politik yang jahanamkan negara, siapa yang menyumbang 1/3 daripada kerosakan tersebut? Berpada-padalah dalam menilai hasil penulisan politik kerana akhirnya nanti jika terpengaruh tanpa berfikir secara rasional akan tertembak kaki sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tkasih tun kerana telah tunjukkan kpd org melayu utk bangkit. Tunjukkan mcm mana kalau kerajaan lebihbbyk dikuasai oleh bukan islam, bergabung dgn melayu tak bermoral maka sikit2 hak melayu akan diambik. Tjasih benamkan muka pemimpin melayu yg rasuah supaya parti melayu bangkit semula. Tkasih tun anda masuk semula kancah politik disebelah sana dan tanam balik diaorang.

      Delete
  2. The rise of TERAS 131? Any further news on this?

    ReplyDelete
  3. Bro KD. Saya terharu dan amat sedar dengan write up diatas amat benar dan menyakitkan

    ReplyDelete
  4. Megat ni bila dh masuk PBBM, what do you expect?...
    Tak kan nk puji Umno pulak...
    Manusia tak sedar diri...
    Pengkhianat...
    Mulut longkang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpe. Yg dulu musuh kini dah suci. Boleh pulak melayu nama megat ni berhipokrit begitu sekali... Apa yang dia tak dapat melalui umno dulu tu? Menggelepar terlebih pulak.

      Delete
    2. Pasal dia dah tahu KEHAPRAKAN UMNO, dia masuk PPBM. UMNO dah kena penyakit tak ada ubat macam HIV. at least dia sedar

      Delete
  5. Megat ni pemikiran dia sebijik macam madey...
    Nak salahkan UMNO tak apa...memang tak ada parti yg sempurna 100%..
    Umno pun dah byk belajar dari kesilapan
    Sebab tu sekarang Umno dah bangkit semula dan ditakuti lawan selepas semua pengkhianat parti dah berambus keluar..
    Cuma ada lagi tinggal saki baki yang masih tak sedar diri..

    Tapi kenapa si Megat ni beria sgt nak bela dan angkat sangat DAP ni???
    Siap puji2 lagi......

    Kalau tiba2 nanti Umno bekerjasama dengan DAP, mulalah melayu2 dlm PBBM, PAS dan NGO melayu lain melompat macam beruk.....Padahal mereka ni lupa, yg dulu mereka pun bercium mulut dgn DAP...

    Di Malaysia, masalah utama ialah org melayu tiada kesatuan yg kuat....Umno pun kalah sebab teruk difitnah..
    Kita nak kuatkan kesatuan org melayu melalui Muafakat Nasional....dah cantik dan molek dah..
    Menang 5 PRK yg ditandingi berturut turut...
    Bersatu yg ada madey dan PH pun kalah teruk....
    Tapi bila parti kecil serpihan Umno iaitu Bersatu masuk, kesatuan muafakat nasional dah dirosakkan...PAS pun dah lupa perjuangan selepas mendapat banyak habuan..

    Bersatu ni seolah olah menghancurkan kekuatan org melayu yg telah dibina melalui Muafakat Nasional....

    kita harap bila Muafakat Nasional kuat dan berkuasa nanti, maka parti2 kecil serpihan macam Bersatu akan mati dengan sendirinya....
    Bersatu hidup sebab ada kuasa melalui jawatan PM yg dipegang..

    Bila tiada jawatan lagi, percayalah, Bersatu akan berkubur...

    Harap PAS jangan tertipu dengan Bersatu...
    Sebagaimana mereka menipu PKR dan anwar Ibrahim dulu...


    ReplyDelete
  6. Salam KD,

    just a summary from this write up by Megat...

    "salahkan setan... salahkan iblis" utk semua kesilapan yg berlaku...
    Persoalannya... Dah tahu setan tu musuh, ikut buat apa?

    Melayu jahat = setan... ikut buat apa?
    cina jahat = setan.... ikut buat apa?
    india jahat = setan... ikut buat apa?

    Rasanya semua cerdik pandai tahu ni.. tp saya just share lah jugak.. Komuniti bermula dari keluarga... gabungan byk keluarga jdlah komuniti... soalannya apa yg boleh reach keluarga?.. IBUBAPA/PENJAGA dan GURU-GURU... jd sekiranhya komuniti tu nk berubah.. kena ubah IBUBAPA/PENJAGA dan GURU-GURU dulu.... nk ubah as individu ke? mmg la tak boleh... tp faktor yg boleh diubah ialah cara MENDIDIK anak-anak... jd cara mana yg sesuai??

    org agama kata cara agama... lihat apa yg ada skrg ni? jujurkah semua... Beramanah kah yg pegang kuasa skrg ni... ada perlumbaan tak nk pegang kuasa? ... jd cara agama kah yg betul?? ... sebenarnya mmg cara agama.. tp kaedah yg diajar skrg ni terpesong dari didikan agama yg sebenar!

    apa yg saudara Megat tulis tu betul la kot.. tp bukan perlu disalahkan kepada UMNO or MCA or MIC or DAP or PPBM or sapa2 lah.... tp salah diri sendiri.... "kalau dah tahu syaitan/iblis tu salah, IKUT BUAT APA?

    ~AMANA~

    ReplyDelete
  7. Kenyataan yg tak perlu diperdebatkan.betul tulisan saudara megat.sudah2lah.pemimpin yg Ada ni sudah masanya diganti dgn orang betul2 jujur Dan ikhlas.tak perlu guna sentimen agama Dan kaum.
    Ramai lagi rakyat Malaysia yg berkualiti.
    Kita yg berada dibawah,bergaduh.depa Di atas kenyang dengan duit dgn jawatan.
    Hanya Kita yg bodoh.dok lantik depa yg Sama pimpin negara.
    Semoga Ada manusia seperti endorgan atau ebit liew atau uncle kentang dipersada politik negara
    Bukannya manusia yg hipokrit.lantang bercakap pasal ketuanan Dan agama Dan kaum tapi Dalam masa yg senyap melingkupkan masa depan negara

    ReplyDelete
  8. SIAPA PENGKHIANAT KATA KO..!?

    Fakta-fakta berikut diperturunkan agar kita insaf tentang betapa rosaknya mentality para pentadbir dan juga pihak yang berwajib tentang perkara ini:

    1. Rizab Melayu berjumlah 3 juta hektar pada tahun 1957 kini berkurangan kepada 1.7 juta hektar pada 1995.

    2. Terdapat 22,000 ekar tanah kerajaan digadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung, Perak.

    3. Terdapat 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong. Kesemuanya tanah rizab Melayu di Padang Rengas.

    4. Ada 9 ribu hektar tanah rizab Melayu di Selangor ditukar status kepada bukan rizab Melayu. Hanya 1/3 sahaja iaitu 3 ribu hektar sahaja yang diganti.

    5. Pada tahun 1990, seramai di 80 orang penduduk di Pantai Chenang, Langkawi di atas tanah rizab Melayu dihalau keluar untuk membina Pelangi Beach Resort.

    6. Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah rizab Melayu Kampung Mambau, Negeri Sembilan diambilalih untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal di situ.

    7. Terdapat 26,000 hektar tanah rizab Melayu di Tanjung Langsat, Tanjung Piai, Johor diambil untuk membina New Township.

    8. Terdapat 300 ekar tanah rizab Melayu di Pulau Redang, Terengganu diserah kepada Vincent Tan untuk project pelancongan.

    9. Pada tahun 1993, 1,000 ekar tanah rizab Melayu di Kerpan, Kedah (tapak sawah) diambil untuk projek kola mudang.

    10. Di Kampung Chu Badak, Sentul, Kuala Lumpur sebanyak 273 ekar tanah kampung Malayu tradisi diambilalih dan kira-kira 160 keluarga dihalau keluar.

    11. Terdapat 217 hektar tanah Keretapi Tanah Melayu di Singapura diserahkan kepada Singapura.

    12. Menghalau 290 keluarga di Kampung Plentong Tengah, Pasir Gudang, Johor. Mereka sudah tinggal di situ hampir 30 tahun.

    Fakta berlaku nya siri pengkhianatan pada PM ke brapa yeerr... certeka.. certeka...!!




    kikiki.. mcm PM 22 tahun 22 bulan tu ker...!? Jangan marah yeer tanya jer


    kikikiki..

    ReplyDelete
  9. Syabas KD..
    Sekarang lebih terbuka..
    Semua komen kau siarkan..
    Tak mcm dulu....pilih2 pulak...
    Bukalah minda..
    Baca komen semua org...
    Baru adil....

    ReplyDelete
  10. Tidak ada perubahan, perbezaan pendapat MASIH diraikan.
    MASIH ada yang dilongkangkan.

    Komen biar sopan, bukan recycle fitnah.

    ReplyDelete