Friday, March 5, 2021

RAKYAT MCM OK JE...

Pakat gila beli emas barang kemas dinar


Cik Minah mungkin boleh kongsi sikit bab beli emas ni sebab cik minah ada lebih dari satu rumah... Mana satu yg lebih berpotensi.

Dan yg minat nak beli atau nak join public gold..boleh pm aku.
Purata 6 bulan ke belakang harga emas 999  Tertinggi 304/g sekarang 248/g. Berbaloi sangat nak beli...





7 comments:

  1. Yang ko posting sebelum ni apa cerita bro kd? Asal ada kedai emas, pakat penuh pilih model baru. Daun ketum la, pulut dakap la bagai. Ada beberapa kes tu, siap kena kompaun sebab langgar sop berkumpul ramai-ramai dalam kedai emas melebihi jumlah yang dibenarkan. So, yang kata jatuh miskin papa kedana sebab pandemik tu apa cer? Wayang? Hahahaha....
    Bukan semua senang der! Yang susahpun ramai. Yang kena buang kerja bersepah. Yang takde apa nak makanpun berlambak. Jadi, bersyukurlah kepada yang masih punya sumber untuk ditukarkan dengan makanan dan pakaian. Kepada yang diuji dengan kekurangan sumber, berdoalah. Semoga rezeki anda Allah permudahkan.

    ReplyDelete
  2. Najib marah dipanggil 'Kluster Mahkamah'. Dia kata ini propaganda Jabatan Komunikasi PN utk jatuhkan umno!
    Eh!...ya ke...?
    Setahu saya, 'Kluster Mahkamah' ni refer to geng 6 jahnam pemimpin umno yg sabit kesalahan di mahkamah atau yg sedang hot dibicarakan atas tuduhan rasuah.
    Macam mana pula 'Kluster Mahkamah' dikaitkan dgn umno..?
    Umno sebuah party manakalah 'Kluster Mahkamah' pula terdiri dpd individu2 yg dulu pernah menerajui umno tapi terperangkap dgn skandel rasuah dan mencuri duit rakyat melalui 1MDB. Jadi memang betullah mereka digelar 'Kluster Mahkamah'. Mereka memang mahu melepaskan tengkok masing-masing. Sbgai sebuah party politik , umno bukan penjenayah. Penjenayah ialah pemimpinnya. Kalau 'Kluster Mahkamah' ini dinyahkan, UMNO akan selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat melepat..

      Apakah Najib mahu heret umno ke dalam masalah petibadinya dan isteri dan mereka..

      Delete
  3. Saya tak minat beli emaslah KD. Semua barang kemas saya dah jual masa harga emas naik mendadak tahun lepas. Takda tujuan saya menyimpannya. Saya bukan minat pakai barang kemas. Tak pasal-pasal kena bayar zakat!

    Jadi pada saya, emas bukanlah satu pelaboran yg menguntungkan. Lebih baik melabor dgn membeli rumah. Beli apartmen 2-3 bilik yg boleh disewa antara rm6-8 ratus ringgit. Orang payah nak bayar sewa kalau sewa lebih dpd rm1,000..00. Faham-fahamlah keadaan ekonomi skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak aku setuju tulisan kau ni cikminah. Cuma ayat "tak pasal-pasal kena bayar zakat" tu tak kena langsung sebagai penganut agama Islam. Zakat tu kan ibadah. Wajib pulak tu. Ibadah wajib yang kita lakukan tentulah ganjarannya besar, tak gitu. Buat yang wajib, tambah yang sunat seperti sedekah akan memberi jaminan Allah beri rahmat di akhirat. Satu lagi, bayar zakat untuk akhirat, beli rumah untuk disewakan belum tentu dapat saham akhirat kalau tidak betul caranya. Cikminah, ni aku cuit sikit ni bukan nak sekolahkan kau, nak perbetulkan nawaitunya je. Tak nak terimapun takpe.

      Delete
  4. Memandangkan JAKIM dah keluarkan garis panduan baru berkenaan zakat emas untuk barang kemas, saya kongsikan disini cara pengiraan.

    Sebelum ini uruf(sukatan) untuk zakat emas perhiasan ialah 775 gram. Pada 5 Februari 2020, uruf (sukatan) wajib zakat emas telah diubah kepada 90 gram.

    Maksudnya jika anda memiliki barang kemas lebih dari 90 gram (dipakai ataupun tidak), maka *WAJIB* untuk bayar zakat emas.

    1. Nilai emas per gram ialah RM203.50.

    2. Katakan Peah memiliki barang kemas hiasan (cincin, gelang, rantai) berasaskan emas dan total berat semuanya 100 gram.

    Berapa zakat emas perlu Peah bayar?

    Kiraan Zakat Emas:
    • (100g - 90g) = 10 gram

    Maka zakat yang perlu dibayar ialah 10g (lebihan dari nisab) jadi:

    • (10g x RM203.50) x (2.5% daripada nilai emas yang cukup syarat)

    iaitu RM50.90 sahaja.

    Soalan popular:

    1. Perlukah membawa emas ke kaunter untuk bayar zakat emas?
    - Tidak Perlu. Anda cuma perlu sebut berapa jumlah berat emas dimiliki.

    2. Jika ada barang kemas 999 dan 916, perlukah diasingkan beratnya?
    - Campurkan sekali berat.

    3. Dimanakah nak bayar zakat emas?
    - Kaunter Zakat Seluruh negara.
    - Kaunter Agrobank@Internet banking(Agronet)

    # Dah Makin pelik FATWA berubah secara mendalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa ada zakat emas ke? Akak punya emas yg guna duit haram rasuah dah kena beku la. Camna?

      -Kakros-
      Ajib husben

      Delete