Saturday, April 17, 2021

PIKIO


 

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2021/04/mati-lagumana-yg-boleh-dikaitkan-dengan.html?m=0





11 comments:

  1. Vaccins tidak dapat menghalang jangkitan Covid. Vaccins hanya boleh mengurangkan complication penyakit ini yang teruk2. Selepas menerima double dose vaccins, risiko untuk dijangkiti tetap ada, begitulah menurut kata doktor.
    Berkaitan dgn kesan sampingan vaccins ini pula, Pharamsi ckp- apa vaccins, apa ubatan pun, semua ada kesan sampingan. Ambil contoh ubat utk kawal kenaikan CLOSTROL yg kebanyakan kita ambil. Kesan sampingannya ialah kekejangan otot atau cramp. Ada kes yg lebih teruk, merosakkan sel2 hati. Semua bergantung kpd individu. Gaya hidup dan hormon kita tak sama, jadi terimalah kenyataan, kesan sampingan ubatan ke atas tubuh kita berbeza-beza.
    Kerajaan cuma berusah sebaik mungkin utk kita semua. Kalau tak berusaha, macam mana nak selesaikan masalah ini....?
    Nabi(saw) berkata, berusahalah dulu. Kemudian baru berdoa. Aminnnn.....

    ReplyDelete
  2. Vaksin bukanlah PENGHALANG kpd covid-19 daripada terus merebak?

    Vaksin hanya mengurangkan kesan risiko individu bila dijangkiti?

    ReplyDelete
  3. Tambahan: Doktor kata, kena tunggu lama, baru antibody dalam tubuh kita absorbe vaccins yang disuntik itu. Kelamaan ini bergantung kpd individu. Ada orang lama, ada orang sekejap sahaja.

    ReplyDelete
  4. Sudah berapa lama percaya pada doktor dan who?
    Siapa yang kendall dan mengemudi WHO?

    ITU lah MASALAHNYA bila kata Nabi dan Al Quran kurang diyakini..

    ReplyDelete
  5. Semua teknologi perubatan dan semua ilmu ada dalam Al Quran...manusia hanya baru temui dan banyak lagi yang belum ditemui...

    Malangnya umat Islam yang hanya perlu ada keyakinan yg tinggi kepada Al Quran telah memilih untuk mundur, sanggup berada di belakang manusia lain, belakang manusia musuh Islam.

    ReplyDelete
  6. Hospital di percayai, rumah Allah penyelesaian kepada semua masalah manusia, ekonomi, politik, kesihatan, Sosial dan lain² diketepikan..

    ReplyDelete
  7. Allah berfirman supaya kita berusaha, bukan semata-mata bergantung kpd doa.
    My brother who is a professor in pharmasi selalu ckp tentang usha Ibnu Sinna dalam perubatan Islam. Katanya, Ibnu Sinna ialah bapa perubatan Islam modern yg menggunakan sains dalam perubatan. Pandangannya telah digunapakai oleh orang2 barat dalam sains perubatan mereka.
    Malangnya, kemajuan sains perubatan Islam perlahan-lahan mundur bila Ibnu Sinna meninggal, digantikan dgn doa dll sahaja.
    Skrg kita bergantung kpd sains perubatan barat utk hidup. Namun, asasnya tetap sains perubatan Islam. Jadi, suka tak suka kenalah bersabar menunggu sehingga ditemui ubat atau vaccin yang benar-benar mujrab utk menangani penyakit COVID19 ini.
    Covid ini satu penyakit baru. Orang masih teraba-raba mencari vaccin yg sesuai utk menanganinya. Trial and error. Sama mcm ketika berlaku wabak taon,cacar,kusta,dll di abad2 17 hingga 20. Bagaimana manusia berusha mencari vaccin yang sesuai melalui trail and error. Akhirnya, ditemui juga.
    Hari ini perubatan barat ini begitu diyakini dan digunapakai seluruh dunia utk menangani penyakit2 itu.
    Saya petcaya, satu hari nanti akan ditemui juga vaccin yg sesuai utk menangani COVID19 ini. Meanwhile, jagalah SOP dan ikutilah nasihat pakar2 perubatan utuk menghentikan rangkaian jangkitan. Pakar2 perubatan sdg bertungkus-lumus, berusha. Banyak-banyaklah berdoa supaya vaccin ini ditemui secepat mungkin.

    ReplyDelete
  8. ADAKAH bila sebut al quran hadith masjid ITU hanya doa?

    ADAKAH Islam ITU SEMATA MATA doa?

    Bukankah Islam ITU bermula dengan usaha, dakwah Rasul Kita...

    PEMIKIRAN awal bahawa penyelesaian umat termasuk perawatan dan pendekatan Islam ITU hanya doa ..satu PEMIKIRAN yang salah.

    Usaha doa tawakkal.

    Jarang benar dalam pendekatan lain tiga serangkai usaha doa dan tawakkal digunapakai...malah bila berjaya mereka mendanik dada ITU kerana kepandaian mereka.

    Selengkapnya perawatan modem dikuatkan lagi dengan pendekatan cara Islam.,.

    Masjid bukan ditutup, jemaah tidak di jarakan malah bacaan Al Quran dipertingkatkan setiap Masa..masjid perlu di senaraikan..bukan di lengangkan..

    Ketika musibah, Allah MENILAI manusia melalui ahli masjid, di Mana Kita?

    # isteri saya seorang pharmacist dan kami ada tiga cawangan.

    ReplyDelete
  9. Salam tuan KD...

    just to share... cik minah kata lepas ibnu sina meninggal.. maka ilmu perubatan Islam jd mundur... dan diganti dgn doa dan lain2... perkara yg perlu dikaji kat sini is WHY?? kenapa?? apa yg terjadi... kalau tak salah saya lah... sbbnya ialah kluarnya fatwa2 merapu mengatakan ILMU yang disuruh dicari ialah ILMU AGAMA sahaja... maka dengan itu semua hasil2 penemuan Ibnu Sina dan lain2 ilmuan Islam ditinggalkan dan ILMU ini digunapakai oleh westerner... Siapa yang kluarkan fatwa2 ni ... cerdik pandai Islam jugak kan... bukan orang bukan Islam pun.... tu point no 1...

    yg kedua.. terjadi perbincangan diantara (guru dan murid) imam Malik r.a dan Imam Syafie r.a.. berkenaan rezeki.. imam Malik menafsirkan berdasarkan hadis rasullullah.. sekiranya sesorang itu benar2 bertawakkal kepada Allah... maka Allah akan memberikan dia rezeki... tetapi imam syafie menafsirkan yang sesorang itu perlu keluar berusaha.. dan Allah akan memberikan dia rezeki... dan terjadilah kisah imam Syafie kluar dari pondoknya dan menolong orang menanam or memetik anggur dan orang itu memberi upah beberapa ikat anggur kpd imam syafie... imam syafie kemudiannya membawa ke imam Malik... dan dia mengatakan kebenaran kesimpulannya yang dia kluar berusaha dan diberikan rezeki anggur ini... imam Malik hanya tersenyum sambil petik dan makan anggur tu dan mengatakan... dia tak kluar mana2... dia cuma buat kerja dia.. mengajar kelas.. dan dia juga diberikan rezeki anggur tu... dan kedua2nya menerima pendapat masing2... So, kesimpulannya... Usaha kita bukan penentu... tetapi tawakkal kita menjadi penentu... Usaha bukan bermaksud usaha kearah mendapatkan ganjaran MANUSIA (dipuji, dipuja) sambil dpt hasil gaji lumayan... tetapi usaha utk mendapat ganjaran ALLAH.. dgn Doa menjadi medium kepada tawakkal.. jadiny.. turutan yg lebih tepat is Doa, Usaha, Tawakkal... wallahhualambissawab...

    mohon ampun andainya ada terkasar bahasa... sekadar share pendapat..

    Kita secara tidak langsung diajar utk lihat...
    kejayaan = kesenangan = kekayaan
    kegagalan = kesusahan = kemiskinan

    sedangkan dalam al-Quran, Allah terang2 reject this concept.. tetapi manusia sendiri buat juga.. siapa yang ajar kita ikut concept macam ni??? :) please see point no 1 kt atas...

    ~Amana~

    ReplyDelete