Saturday, June 25, 2022

TUN M NANGIS LAGI !!!!





Herry
Berita Tun mahu Malaysia merampas negeri "kepulauan Riau"di Indonesia dan tanah Singapura telah keluar di beberapa media Indonesia.. dan yg aku perasan ada terdapat orang yg mengecam kenyataan Tun..

tapi kena ingat..kpd sesiapa yg tak tahu sejarah... Riau adalah suatu negeri besar yg terdapat di negara indo yg lokasi nya sangat berhampiran dengan tanah Singapura dan seberang Johor..dan mengikut sejarah.. negeri Riau dan Singapura adalah sebahagian dari tanah jajahan kerajaan negeri Johor..

majoriti penduduk di Riau adalah Melayu.. salah seorang ustaz terkenal yg berasal dari Riau adalah ustaz Abdul Somad..di negara Indonesia memang terdapat pelbagai etnik..ada jawa,, Bugis,, Banjar dan Riau itu majoriti adalah kaum melayu..itu pasal tun keluar kenyataan begitu..mungkin Tun kecewa lihat keadaan bangsa melayu di Riau dan Singapura..


Singapura pula telah di perintah oleh bangsa yg datuk nenek moyang mereka bukan dari tanah ini tapi dari jauh dari kepulauan nusantara iaitu tanah besar China..dan bangsa pendatang ini telah berkuasa di tanah air Singapura yg kita tahu itu tanah air mereka yg sangat bersejarah kepada bangsa melayu..

dan teringat kes ustaz Somad yg juga kecewa kerana di halau hingga ustaz pun membangkitkan kisah sejarah tanahair nenek moyang keturunan Melayu yang dulu nya memerintah dan membina empayar kerajaan melayu yg besar di suatu masa kegemilangan tamadun Melayu..dan beberapa bulan lalu telah viral kes ustaz Somad di halau keluar dari Singapura kerana beberapa masalah yg berkaitan kontroversi agama..

sedangkan ustaz tiada kutuk Agama lain..sy tengok temubual ustaz oleh beberapa wartawan media yg melapor kan perkara ini.. ternyata ustaz sgt kecewa di layan dengan kurang ajar dan biadap terhadap seorang agamawan yg berstatus professor Dr kehormat yg seolah olah kerajaan Singapura yg petugas jaga airport yg berbangsa Cina tidak memberi perkhidmatan yg beradab..

ustaz terasa di hina kerana isteri Ustaz yang sedang mengendong anak kecil dipisah kn oleh mereka dari ustaz sedangkan beg keperluan bayi yg ustaz minta izin mahu di sampai kan bekalan alat bayi kepada keluarga nya tidak diterima baik dan dilarang seperti ustaz ini seorang pengganas ..

ustaz tak kisah jika kerajaan Singapura tidak membenarkan mereka-mereka ini masuk ke Singapura..tapi janganlah melayan ustaz seperti pesalah jenayah..!!.jika nak tahu lebih lanjut tentang kenyataan l Tun Mahathir yg menyeru Melayu bangkit mahu mengambil kembali negeri Riau dan Singapura..

korang boleh search je kat YouTube pun ada..baru beberapa jam lepas kes Tun ni viral..kes USTaz Somad di halau pun baru terjadi selepas hari raya Aidilfitri ketika ustaz Somad mahu membawa family nya melawat saudara keluarganya di sana sambil mahu memperkenalkan kepada anak nya bahawa Singapura itu mempunyai pertalian erat bersaudara dan sejarah kemegahan kerajaan empayar Melayu sambil vmelepaskan rindu berjumpa sanak saudara dari adik beradik orang tua ustaz dengan dtg menjejakkan kaki di tanahair Singapura tapi ustaz sangat kecewa dan sedih kerana di halau dan di layan dengan kurang ajar sebegitu rupa oleh orang yg bukan Melayu..!!..

sungguh menyedihkan tanah yg pernah jadi jadi kemegahan kerajaan empayar Melayu tapi kini orang Melayu di Singapura Bukan lah menjadi pemerintah utama nya tapi bangsa yg dari jauh tanah besar China pula yg kini sedang berkuasa..sungguh sedih..

bangkit Melayu bangkit!!.. bangkit maju kan bangsa mu.. bangkit kembali kan zaman kegemilangan kerajaan empayar Melayu raya..!!
Show less









No comments:

Post a Comment

NAJIB BELUM JAWAB SOALAN MAHATHIR

Mahathir sudah tahu tapi masih sengaja bertanya   https://vt.tiktok.com/ZSRho9EaB/