Tuesday, October 3, 2017

SEJAUH MANA DAP KORUP, SALAHGUNA KUASA DAN RACIST...

Jika dibandingkan dengan umno, mic, mca...





Kemaskini:

Apa agaknya akan berlaku jika murid sekolah rendah jenis kebangsaan cina diarah mengibarkan bendera DAP ????????

Kita tidak setuju murid sekolah, guru dan sekolah di politik kan. Ibu bapa layak buat laporan polis dan mendesak kunan dan guru besar mohon maaf.


49 comments:

  1. Kemungkinan untuk pemimpin dap mengamalkan rasuah memang ada selagi mereka bergelar manusia. Rasuah juga berkait rapat dengan salah guna kuasa. Pemimpin yg terbabit biasanya mengunakan kuasa dgn cara yg salah untuk memdapat habuan dunia. Tetapi adakah perbuatan ini direstui dan dilindungi di peringkat kumpulan, adalh persoalannya. Kita telah tgk pemimpin dap ditangkap dan dituduh memgamalkan rasuah dan kita tidak mempertikaikannya. Tetapi bila pemimpin tertinggi negara dikaitkan dgn salah guna kuasa dan rasuah, boleh dikatakan keseluruhan anggota kabinet dan parti seakan akan melindungi sipelaku dan berbagai alasan diberi utk menjustifikasikan perbuatan tersebut, maka ianya telah menjadi epidemic. Penyakit ini bukanlah baharu, ianya telah menjadi amalan pemimpin umno di setiap peringkat, dari bawah hinggalah ke atas. " behind every successful umno businessman, there is a chinese behind him" adalah ungkapan yg biasa didengar. Pemimpin umno menggunakan kedudukan mereka utk mendapatkan projek, permit dan segala bagai peluang perniagaan utk kepentingan peribadi mereka. Projek2 ini diali babakan sehinggakan jumlah sesuatu kontrak di naikkan berkali ganda untuk menambahkan margin supaya keuntungan dapat dikekalkan utk semua pihak. Disinilah puncanya banyak ketirisan yg berlaku, sedangkan duit yg tiris sepatutnya digunakan utk rakyat. Rasuah dan salah guna kuasa telah menjadi satu budaya di dalam umno, dan kes 1mdb adalah kemuncak kepada budaya ini. Sepatutnya umno perlu memilih satu hari yg sesuai untuk dijadikan hari rasuah supaya mereka boleh merayakannya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bukan kerana campurtangan dan tekanan politik terhadap SPRM, mungkin lebih ramai pemimpin umno dapat diseret.

      Mungkin boss SPRM dapat jawab (?)

      Delete
    2. Tepat sekali bro Macy.

      Puak A9 masih pura-pura tak faham bila sebut kes rasuah PH seolah-olah kita merestuinya.

      Beza betul mereka dengan kita. Salahguna kuasa dan rasuah mereka dibuat secara sistematik dan malahan diwujudkan kumpulan A9 semata-mata untuk mempertahankannya sekalipun bukti sebesar bukit.

      Ada pula salahguna kuasa dan rasuah di pihak PH pula adalah perbuatan individu dan tiada siapa pun dikalangan PH yang membelanya seolah-olah ia pelakuan kumpulan.

      Delete
    3. Latest news; lima pegawai kementerian dikesan rembat 100 juta dana utk org miskin

      Inilah yg dimaksudkan telah menjadi budaya! Budaya yg telah menjadi penyakit yg perlu dicari penawar dgn segera! Penawarnya dapat kita temui bila PH comes un power!

      Delete
    4. Alah bro,

      Jangan terkejut kalau tiba-tiba ada lagi latest news dari tu. Masih ingat 100m KBS dan ratusan juta di Jabatan Bekalan Air Sabah? Apa the final news setakat hari ni?

      Selagi UmNo BN berkuasa jangan haraplah penyakit ini boleh diubati. Dah rosak sangat dah.

      Potong dan buang satu-satunya jalan merawat penyakit ni.

      Delete
  2. Rasuah cat pintu gerbang mencecah 10 jota sedangkan cat 1 stadiom baru 350K.... Cat apakah yg dipakai nya ... dan 10 jota utk cat klu ari malam.lalu kay getbang lampu pun tak mampu dipadang... golap...

    Kiraan dan formula aps ug dipakai kalau gaji punahsehat Selanhgork CIFUT BABI bergaji 1 hrngget sedangkan klaim.elaun perjalanan rasuah srbanyak 15 jota setahun...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kiraan dan formula aps ug dipakai kalau gaji punahsehat Selanhgork CIFUT BABI bergaji 1 hrngget sedangkan klaim.elaun perjalanan rasuah srbanyak 15 jota setahun..?"

      Mohon jamal setongkol bawa tukul besi pecahkan meja dan kerusi pejabat sprm.

      Delete
  3. Cikgu Bad dah dedah dah repot... Assmin sila samaan segera... ada bran. ..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes kes yang sudah direport, jika ianya melibatkan pemimpin pembangkang, pihak berkuasa akan segera siasat..

      Relax, sabar..satu persatu...kes 5j pun belum apa² lagi

      Delete
    2. I agree with anon 257. Sekiranya kes azmin ada ground, macc akan terus memecut kepejabat menteri besar mengalahkan usain bolt utk menahannya dan mendakwa beliau. Saya berpendapat macc tidak mempunyai asas yg cukup utk proceed dgn next course of action. Walaubagaimanapun, kita tunggu perkembangan selanjutnya.

      Delete
  4. SAMAN NOW.. ASSMIN MCM CIFUT BABI. .. ACT NOW..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarlah jabatan ciput babi yg ambil tindakan

      Delete
    2. Macai 3.02 kalau ada bukti sila bawa ke sprm.

      Sama juga kes 1mdb, yg buat laporan polis ditangkap disumbat ke dalam lokap selama 30 hari, dibebaskan kerana tiada kes untuk dakwa.

      Delete
    3. Begitu juga dengan kes-kes yang kononnya berkaitan 1MDB di Amerika, UK, Switzerland, Singapura dll. Kalau ada bukti-bukti berdasarkan fakta-fakta, sudah pasti DS Najib sudah ditangkap, didakwa, dibicara dan dihukum jika sabit kesalahannya; sebagaimana yang dicanang-canangkan oleh macai-macai dan tuan macai yang mengatakan DS Najib takut ke luarnegara sebab takut ditangkap.

      Ditangkapkah DS Najib?

      Delete
    4. Tunggu ler rencah perentas....akan sampai waktu lanun-bugis jadi semacam pineapple face-Noriega! When that happens lanun-bugis will be like durian-Face-Bugis....

      Now you can go and ask PM01-Pirate whether he sleeps well at night and did he poo alright....OK? Long story short...gloat while you can, bask while you could but, PM01 'DREAD' like hell what goes up must come down, don't need to think physics but a common sense LAW, as easy as that!

      For the moment field-generals like Macy, John Doe and a few others are deploying excellent and very very effective tactical-sprays stunting dedakians and all its donkeys and monkeys' tireless but blunt effort to hold the fort for the Chief-Pirate!

      With the 'monkey' thing....TS Sanusi Junid has elaborated how the Africans 'TAMED' the monkeys...most recent in the display of desperate plea from Kunan (macam jual LELONG kat pasar depan cikgu, pegawai, murid murid) eg.

      Quote indirect : ....mari mari cik gu yang manis yang cantik dan segala macam 'YANG' sertai dungUMNO...nak jadi ketua cabang, ketua bahagian dan lain lain semua ada macam macam ada....UnQuote. The guy sound so so DESPERADO and even managed over a second scratching his bottom between speech! Menteri Wilayah dah berpeluh belakang.....wei apa lagi Perdana Menteri-Kleptocrat!? So for now the HEAD-MONKEY is Kunan...and the 'FIELD-MONKEYs'...what you find here and elsewhere loitering in blogs that were firing away at the KLEPTOCRAT-Chief-Thief!!!!

      For us Melayu-Muslim-America-Malaysian...we're stacking the ammunition in-prep for the forthcoming battle....GE14!

      SAYANG TANAH AYER KAMI MALAYSIA!

      Delete
    5. Anon 5:48

      Kalau macai kata kedua-dua saman sivil DoJ itu dah sampai ke mahkamah, itu menunjukkan DoJ ada bukti-bukti kukuh yang berfakta untuk mendakwa seseorang yang didapati melakukan jenayah.

      Saman DoJ pertama 14 bulan yang lalu dan yang kedua 3 bulan yang lalu; Najib pula membuat lawatan kerja ke Amerika sebulan yang lalu. Kalau kononnya sudah ada bukti-bukti yang kukuh untuk mendakwa Najib, mengapa mahkamah di Amerika dan DoJ tidak bertindak ke atas Najib. Kemana menghilangnya Loretta, Sandra dan McCabe? Mengapa dibiarkan Najib masuk dan keluar dengan bebas? Mengapa dibiarkan Najib dibiarkan dirai sebagai seorang tetamu kehormat?

      Mengapa?

      Sebab wang yang dicuri bukan wang 1MDB tetapi adalah wang IPIC yang tiada kaitan langsung dengan Najib.

      Macai boleh buat beratus-ratus aduan jenayah terhadap Najib di mana-mana saja di negara di dunia ini, tetapi kalau bukti-bukti yang ada hanyalah auta, tidak akan kemana aduan-aduan tersebut; malah ia akan menunjukkan macai adalah seorang pendusta.

      Delete
    6. "Sebab wang yang dicuri bukan wang 1MDB tetapi adalah wang IPIC yang tiada kaitan langsung dengan Najib."

      Kenapa pula IPIC tuntut di mahkamah timbang tara london?

      Delete
    7. "tetapi kalau bukti-bukti yang ada hanyalah auta, tidak akan kemana aduan-aduan tersebut"

      Ko ingat khairudin buat aduan sekadar air kumbahan tepi bibir macam najib ker?

      Delete
    8. 11.24 "Kalau ada bukti-bukti berdasarkan fakta-fakta, sudah pasti DS Najib sudah ditangkap, didakwa, dibicara dan dihukum jika sabit kesalahannya;"

      Macai dah kena sumbat dedak dari peguam, mufti hingga ke hakim, masing2 nak jaga habuan, jawatan yg ada, rakyat yg teranaiya.

      Delete
    9. Iya la... kalau macai-macai ada bukti-bukti yang kukuh bersandarkan fakta-fakta yang betul, kenapa Najib masih bebas?

      Kenapa Amerika, UK, Switzerland, Singapura tidak bertindak ke atas Najib? Nota bantahan diplomatik sudah mencukupi. Kenapa tidak ada tindakan langsung daripada negara-negara berkenaan?

      Kerana sebenarnya tiada bukti-bukti, yang ada hanyalah auta-auta macai-macai pendusta.

      Cuba la lagi! Kah.kah.kah.

      Delete
  5. Selagi najib berkuasa, pendakwaan berpilih pilih akan terus berlaku di negara ini.

    Rakyat tidak pernah berkompromi dengan mana mana pihak mahupun parti politik dalam menegak kebenaran dan membebaskan negara ini dari rasuah.

    Kerana hari ini rakyat sedar, bersubahat dengan perompak dan perasuah sama besar kesalahannya seperti mana disebut dalam Quran.

    Selagi najib mempunyai imuniti politik maka selagi itu tiada dakwaan dan tangkapan boleh dilakukan.

    Jika najib berani, ikhlas, jujur dan tiada apa ingin disorok disembunyikan, maka najib perlu tampil ke hadapan dan mengisytiharkan kepada seluruh dunia,

    bahawasanya beliau pada bila2 masa boleh di siasat oleh DOJ FBI amerika, mahupun pihak berkuasa swiss dan singapore.

    Najib perlu menanggalkan imuniti kekebalan politiknya sebagai Perdana Menteri untuk membuktikan kebenaran.

    Kenapa Tun boleh dan rela dirinya disiasat?

    Jika najib tidak boleh mengikut cara nabi SAW, sekurang kurangnya ikutilah contoh sahabat sahabat baginda.

    Kenapa SPRM ingin meneruskan siasatan terhadap najib,1mdb dan SRC dengan memohon MLA ditolak oleh peguam negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali?

    Kenapa pula pejabat pendakwaraya SWISS ingin melakukan siasatan terhadap 1mdb dengan memohon MLA ditolak oleh peguam negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau wang BSI Bank yang hilang dicuri kakitangan sendiri, mengapa pula cuba mengaitkan Najib dan 1MDB? Adakah satu percubaan BSI Bank sebagai pengurus dana untuk melarikan diri daripada bertanggungjawab ke atas wang pelabur-pelaburnya.

      Bila wang didepositkan ke dalam BSI Bank, ada bukti cetakan transaksi yang bermaklumat tarikh, masa dan jumlah wang yang dimasukkan.

      Selepas wang yang didepositkan ke dalam BSI Bank dan pendeposit menerima akuan cetakan penerimaan deposit, deposit tersebut menjadi tanggungjawab BSI Bank.

      Jadi betullah tindakan AG Apandi yang menolak permintaan AG Swiss tersebut yang cuba memindahkan tanggungjawab kehilangan wang BSI Bank ke atas bahu Najib dan 1MDB.

      Jadi AG Apandi telah melakukan tanggungjawabnya sebagai AG dengan baik.

      Jadi betullah macai seorang pendusta yang berdiri di atas bukti-bukti auta.

      Delete
    2. "Kalau wang BSI Bank yang hilang dicuri kakitangan sendiri, mengapa pula cuba mengaitkan Najib dan 1MDB?"

      Kat mana citer bsi?

      "Bila wang didepositkan ke dalam BSI Bank,"

      Bsi berkaitan dengan 1mdb; org dalaman Bsi adalah kroni jho lo dan najib.

      "Selepas wang yang didepositkan ke dalam BSI Bank dan pendeposit menerima akuan cetakan penerimaan deposit"

      Pendeposit dan pembayar menerima habuan masing2.

      "Jadi betullah tindakan AG Apandi yang menolak permintaan AG Swiss"

      Macai dah mengaku, kalau najib tak salah tak perlu takut...tampil kerana benar macai.

      "Jadi AG Apandi telah melakukan tanggungjawabnya sebagai AG dengan baik"

      Ko kipas diri sendiri ke macai?

      "Jadi betullah macai seorang pendusta yang berdiri di atas bukti-bukti auta."

      Ko terasa ke?





      Delete
    3. 1MDB telah melabur dana tunai sebanyak USD1.830 bilion dengan Petro Saudi International. Pelaburan itu menguntungkan di mana 1MDB mendapat pulangan sebanyak USD2.340 bilion dalam unit dana.

      Daripada jumlah USD2.340 bilion:

      1. USD1.400 bilion telah ditunaikan untuk pembayaran deposit dua bon yang bernilai USD3.5 bilion yang diterbitkan oleh 1MDB pada 2012 dan dijamin oleh IPIC. Pembayaran deposit dimasukkan ke akaun anak syarikat IPIC, iaitu Aabar-BVI.

      2. Baki USD0.940 bilion kekal dalam bentuk unit dana Brazen Sky dan dijamin oleh IPIC melalui anak syarikatnya, Aabar Investment PJS.

      1MDB juga telah melabur dana tunai melalui anak syarikatnya 1MDB-GIL ke dalam BSI Bank sebanyak USD1.560 bilion yang dijamin oleh IPIC melalui anak syarikatnya, Aabar-BVI. BSI Bank adalah salah sebuah bank yang terkemuka di Switzerland.

      Delete
    4. Wah! Macai kata Jho Low dan Najib bekerja dengan BSI Bank pula.

      Delete
    5. Wah! Macai kata DoJ dan FBI menerima rasuah pula.

      Delete
    6. Tuan macai dan macai-macai kata Najib takut ke luarnegara terutama Amerika, UK dan Singapura sebab takut ditangkap dan dipenjarakan untuk kesalahan pengubahan wang haram.

      Kah.kah.kah.

      Najib sudah buktikan. Beliau masuk dan keluar daripada negara-negara tersebut dengan bebasnya.

      Jadi macai-macai, mana bukti-bukti itu semua? Fakta ke auta si pendusta!

      Delete
    7. 9.52 kalau 1mdb ada duit, kenapa ada hutang tertulis 50 billion?

      Delete
    8. 9.57 Bsi berkaitan dengan 1mdb; org dalaman Bsi adalah kroni jho lo dan najib.

      Kroni macai kroni.

      Delete
    9. 9.57

      "Wah! Macai kata DoJ dan FBI menerima rasuah pula."

      Fitnah, ko merangkak di akhirat macai.

      Delete
    10. 10.02

      "Tuan macai dan macai-macai kata Najib takut ke luarnegara terutama Amerika, UK dan Singapura sebab takut ditangkap dan dipenjarakan untuk kesalahan pengubahan wang haram."

      Najib mempunyai imuniti kekebalan politik.

      "Najib sudah buktikan. Beliau masuk dan keluar daripada negara-negara tersebut dengan bebasnya."

      Najib jika nak buktikan, najib wajib tampil di pentas dunia dengan mengisytiharkan beliau rela di siasat oleh mana2 pihak, tanggalkan imuniti beliau miliki.

      Lakukan sepertimana Tun lakukan, bleh macai?

      "Jadi macai-macai, mana bukti-bukti itu semua? Fakta ke auta si pendusta!"

      Hayati ayat bawah ni macai:

      Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali. [QS 4:142] 

      Delete
    11. Macai kata Najib memiliki kekebalan diplomatik. Kalau ada bukti-bukti berfakta yang menunjukkan Najib benar-benar telah melakukan jenayah, Amerika atau Singapura sebagai negara tuan rumah boleh mengambil tindakan-tindakan berikut:

      1. Menghalang Najib daripada memasuki negara mereka,

      2. Mengusir Najib daripada negara mereka jika beliau sudah berada di Amerika atau Singapura,

      3. Memohon kepada negara asal untuk membatalkan kekebalan diplomatik yang dimiliki oleh Najib.

      Tetapi adakah Amerika atau Singapura atau lain-lain negara berbuat demikian? Tiada satu pun. Itu menunjukkan macai adalah seorang yang pendusta.

      Delete
  6. Setiausaha umno yg bengong..

    ReplyDelete
  7. Projek pengangkutan awam Lembah Kelang di zaman Najib:

    LRT 1 Extension:
    - Sepanjang 17.4 km dengan 12 stesen.
    - Milik penuh kerajaan.
    - Mula operasi Jun 2016.
    - Projek siap mengikut masa yang ditetapkan dan kos mengikut belanjawan yang ditetapkan.

    LRT 2 Extension:
    - Sepanjang 17.7 km dengan 13 stesen.
    - Milik penuh kerajaan.
    - Mula operasi Jun 2016.
    - Projek siap mengikut masa yang ditetapkan dan kos mengikut belanjawan yang ditetapkan.

    MRT 1:
    - Sepanjang 51.0 km dengan 34 stesen.
    - Milik penuh kerajaan.
    - Mula operasi Jul 2017.
    - Projek siap lebih awal dari masa yang ditetapkan dan kos kurang daripada belanjawan yang ditetapkan.

    Pembinaan MRT2 dan LRT3 pula akan bermula. Semuanya milik kerajaan dan menggunakan dana kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencapaian terbaik oleh kontraktor.

      Tetapi tidak dapat memadam rekod dan angka ug hilang dlm 1mdb

      C u in the court

      Delete
    2. Ia juga tidak memadamkan RM25.8 bilion yang hilang pada 1991-1994.

      Delete
    3. 6.54 ia juga tidak memadam keuntungan berjumlah 397.7 billion yg dicatatkan pada 1998/1999, tahniah kepada Tun dan TSNMY.

      seperti kenyataan tercatat dalam RCI forex berikut;

      "the Unorthodox Measures resulted in the market capitalisation of the Malaysian stock market recovering from a low of RM 181.5 billion on September 1, 1998 to RM 579.2 billion on March 24, 1999, a gain of RM397.7 billion. The Stock Market Index jumped from 262.7 (September 1, 1998) to 851.7 (March 24, 1999), a multiple of 3.24 times"

      Delete
    4. Macai 11.17, Tun naik kan pembangunan negara tak kecoh pun, najub pula umpama ekor penuh taik.

      Delete
    5. Yang peliknya jika untung RM397.7 bilion (USD142.03 jika kadar USD1.00 = RM2.80 diambil kira), mengapa di sepanjang tahun 1995 hingga 2003, rizab BNM tidak pernah melepasi USD35 bilion?

      Adakah kehilangan wang BNM lebih besar daripada RM25.8 bilion?

      Delete
    6. 10.04 ko tau perbezaan antara forex dan rizab tak macai?

      Delete
    7. Kalau betul ada keuntungan RM398 bilion (USD142 bilion), ini bermakna kehilangan wang BNM lagi besar daripada RM25.8 bilion.

      Delete
    8. 2.10 dah gagal RCI forex, pasni macai cipta la plak RCI BMF maminco, perwaja, memali...

      Hairan aku najib boleh kutip macai taik ni punya fitnah, 2 tahun macai taik ni jaja crita yg sama.

      Delete
  8. Nampaknya blog ini dalam setiap isu di dominasi oleh John Doe dan Macy.... bagus lah kalau tak de kerja lain.
    Btw.....nampaknya akhir akhir ini tak nampak satu pun permasaalahan dalam Pakatan Harapan yang dapat diungkapkan oleh Dr M. Malah Dr M dilihat lebih sebagai a "problem" NOT a " solution " kepada kemelut PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti Jamal Jamban....berdiri dia di depan hanya dia sorang jer kita lihat, yang dibelakang hanya macai grade 3 jer....

      Delete
    2. "nampaknya akhir akhir ini tak nampak satu pun permasaalahan dalam Pakatan Harapan yang dapat diungkapkan oleh Dr M."

      Ko nampak apa macai? 

      Delete
  9. Biar je Jamal meroyan sorang sorang, tak berkudis pun tapi kalau seorang negarawan meroyan..... huduh jadinya.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...