Wednesday, December 20, 2017

PERNAHKAH KITA MENCURI...








Syarat Taubat Seorang Pencuri

Mencuri adalah termasuk menzalimi orang lain pada hartanya dan memakan harta orang lain cara zalim. Hukumnya haram dan berdosa dan pelakunya di dunia menjadi fasiq dan di akhirat mendapat azab neraka.

Firman Allah swt :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

artinya : “Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil." (An-Nisa : 29)

Dalam ayat yang lain Allah swt berfirman :

إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

maksudnya : “Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim akan manusia dan melampaui batas di atas muka bumi tanpa hak. Mereka itu ialah orang-orang yang akan mendapat azab yang pedih.” (As-Syura : 42)

Pencuri adalah orang jahat di sisi agama dan masyarakat. 

Rasulullah saw bersabda :

المسْلِمُ مَنْ سَلِمَ المسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ 

artinya :“Seorang Islam yang baik ialah orang yang selamat orang-orang Islam dari kejahatan lidah dan tangannya." (Hadith Syaikhain)

Syarat-syarat bertaubat dari dosa mencuri ada empat :

1. Berhenti mencuri

2. Menyesal kerana telah mencuri

3. Berazam sunguh-sungguh tidak akan mengulangi mencuri

4. Memulangkan kembali harta yang dicuri.

Ada pelbagai keadaan harta curian, cara mencuri dan tuan punya harta curian.
Kawan mencuri harta kawan dan saudara mara, pekerja mencuri wang majikan, pemerintah mencuri wang rakyat, rakyat mencuri wang pemerintah, penjaga amanah mencuri harta yang diamanahkan kepadanya, merompak, menyamun, meragut dan sebagainya.
Semuanya wajib dikembalikan dengan segera dan jika empunya harta sudah mati maka hendaklah dikembalikan kepada warisnya. Jika harta curian sudah rosak atau hilang atau seumpamanya maka wajib menggantinya dengan nilai harga harta tersebut. Bertaubat tanpa memulangkan kembali wang dan harta yang dicuri itu adalah tidak sah taubatnya.

Maka jika telah melakukan syarat-syarat tersebut Allah pasti akan mengampunkannya dan di akhirat nanti dia termasuk orang-orang yang beruntung.

Firman Allah swt : 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ

artinya: "Wahai orang-orang yang beriman bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah dengan taubat yang sebenar. Pasti Tuhan kamu akan menutupi kesalahan-kesalahan kamu itu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai." (At-Tahrim : 8)

Bertaubat hendaklah dengan segera dan jangan sekali-kali menangguh ke waktu yang kita tidak pasti masih bernyawa atau sudah menjadi mayat.

Firman Allah swt :

وَسَارِعُوٓا۟ إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمٰوٰتُ وَالْأَرْضُ

artinya : Dan bersegeralah kamu semua kepada memohon ampun dari Tuhanmu dan syurga-Nya itu seluas langit dan bumi." (Ali-Imran : 133)

Apabila pencuri sudah bertaubat dengan taubat nasuha maka dia tidak lagi berada dalam kemurkaan Allah bahkan sudah tergolong dalam orang-orang yang baik..

Rasulullah saw pernah bersabda :

كلُّ بَني آدمَ خطَّاء، وخيرُ الخطَّائين التوَّابون

artinya : Setiap anak Adam (cenderung) melakukan kesalahan. Dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat." (Riwayat Jama'ah)

Kepada semua pencuri, perompak, penyamun dan yang seumpamanya diluar sana marilah kita segera bertaubat kepada Allah dengan sungguh-sungguh mudah-mudahan segala dosa dan kesalahan diampuni olihNya.

Akhir sekali Nabi saw bersabda :

من كانت عنده لأخيه مظلمة فليتحلله اليوم قبل أن لا يكون دينار ولا درهم إن كان له عمل صالح أخذ من حسناته بقدر مظلمته فإن لم يكن له حسنات أخذ من سيئات صاحبه فحمل عليه

artinya : “Barang siapa yang ada sangkut paut berbuat zalim dengan saudaranya samada berkaitan kehormatan diri atau lainnya maka mintalah dihalalkan daripadanya pada hari ini. Sebelum tiba hari (kiamat) yang tidak laku lagi wang ringgit. Jika dia mempunyai pahala amal solih, pasti akan diambil pahala itu lalu diberikan kepada orang yang dia zalimi. Maka jika dia tidak mempunyai pahala amal lagi maka akan diambil dosa orang yang dia zalimi lalu dipikulkan ke atasnya.” (Hadith Bukhari)

wallahua'lam

4 comments:

  1. Pernahkah kita berjudi...?





    kikikikikiii...

    ReplyDelete
  2. Ape ni tiap tiap hari meroyan je. Kerja lain tak de ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sehingga pencuri ditangkap, tak lama dah..

      Delete
  3. Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...

    ReplyDelete

SATUS QM TERKINI

  Sejak Disember 2023 agak kecoh di medsos dan berlarutan hingga sekarang. Masing masing yang peka berkenaan perkembangan QM mungkin tidak p...