Sunday, October 26, 2008

Shahrir Samad memburukkan lagi imej budaya ahli UMNO..

UPDATE:

"Saya rasa tidak payah buat aduan kepada pihak yang terlibat. Dia (pemimpin terbabit) telah pun kehilangan sokongan bahagian dari segi pencalonan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Siapakah pemimpin yang dimaksudkan oleh shahrir? Ia seperti pemimpin itu sendiri yang menghantar sms kepada shahrir?
Melihat kepada pencalonan Bahagian Johor Baharu, tidak banyak beza dan aneh dengan bahagian2 lain di Johor kecuali bagi jawatan Timbalan Presiden - adakah shahrir menuduh pemimpin tersebut yang menghantar sms kepadanya dan telah menerima padah.

Reaksi kilat dan spontan telah diberi oleh Najib sedangkan Pengerusi Perhubungan negeri, Ghani Othman mungkin tidak dirujuk dan belum membuat kenyataan akhbar.

Adakah ramai yang kurang selesa dengan Muhyiddin yang tidak menjadi sasaran mana mana tuduhan skandal dan fitnah seperti hebatnya Najib yang dihujani peluru dari musuhnya, apakah langkah terbaharu shahrir ini sekadar umpan yang sengaja dilemparkan untuk ikan menerkam.

Mungkin shahrir berkiblat kepada siffunya, Musa Hitam tetapi kedua dua mereka harus tahu bahawa dalam politik, ada lagi buku politik yang mereka belum sempat baca tetapi Muhyiddin sudah kattam.
.....................................................................................


Shahrir Samad dalam ucapan dan penjelasannya memaklumkan dia mendapat lebih 10 sms berunsur ugutan supaya gabungan atau calon calon tertentu dicalonkan jika tidak mahu dirinya, bahagiannya mendapat 'kesusahan' kelak.

Siapakah yang membuat kerja bodoh tersebut? Adakah Shahrir sahaja yang mendapat ugutan sedemikian ? Kenapa Shahrir yang menjadi sasaran? Dan yang lebih penting kenapa Shahrir tidak mahu membuat laporan polis kalau sudah pandai pandai memberi penjelasan ? Bukankah itu memburukkan lagi imej UMNO yang sekarang sudah normal untuk melihat rampas merampas mikrofon dan kerusi berterbangan.

Tanpa laporan polis, Shahrir boleh dianggap bersubahat dan berniat jahat untuk memburukkan lagi imej UMNO atau berniat untuk mempopularkan dirinya untuk dilihat bersih dan berprinsip, tidak mudah dibeli atau tidak mudah menjual. Shahrir yang sudah makin terhakis popularitinya dan kewibawaannya di kalangan UMNO Johor akan sering menggunakan isu isu bom untuk menampakkan dirinya sentiasa relevan dengan perkembangan UMNO. Jika alasan ini tidak benar, wajar laporan polis dibuat untuk seluruh ahli UMNO mengetahui siapa yang terlibat. Jika tidak, fitnah dan khabar angin terus menular dan tentulah puak tertentu akan jadi sasarannya.

Anak buah Musa Hitam ini jelas bijak dalam 'political animalnya' dan ini merupakan satu lagi buku rujukkan yang Rais Yatim tidak membacanya.

Dan yang lebih pelik Bahagian Johor baharu bukanlah satu bahagian yang akan mencorakkan struktur pencalonan malah kalau yang dicalonkan itu sepelik mana pun, ia tidak akan menjadi ikutan, jadi soallnya kenapa Shahrir menjadi sasaran. Adakah kerana Shahrir menggunakan teknik dan taktik yang sama pada orang lain atau Shahrir memang nampak lemah dan mudah dipengaruhi.

Apapun tahniah kepada Bahagian Johor Baharu kerana mencalonkan bukan Muhyiddin Yasin sebagai calon Timbalan Presiden UMNO selaras dengan hasrat Ketua Bahagiannya yang diperbahrui.

3 comments:

  1. Ye ke ni Kluangman.

    Shahrir nampak macam ok je kat peringkat kebangsaan. Apasal orang Johor tak minat dia ek. Ari tu best tenguk dia debat ngan Sallehuddin. Konfiden abis.

    Agaknya dia tak bercita-cita tinggi kot. Dia dengan kepala dia je. Tatau nak konspirasi kot.

    ReplyDelete
  2. Dia pemimpin yang bagus, jika tidak tak kan Lah belanja minyak petrol dan diesel kita jadi semacam begini sekarang...

    ReplyDelete
  3. Di Johor, Kroni Musa Hitam yang masih tinggal ialah Shahrir Samad diwarisi kini Khaled Nordin yang sedang memutarkan jarumnya untuk berkiblat kepada Najib.

    Razali Ibrahim ahli Parlimen Muar dan kini calon Naib Ketua Pemuda anak didik Khaled kini juga telah menjarakkan dirinya dari Khaled untuk lebih terbuka dan bebas dan satu satunya ahli politik muda yang paling berpotensi untuk maju di peringkat kebangsaan selepas Muhyiddin dan Khaled.

    Musa Hitam adalah rakyat Johor yang derhaka kepada Sultan Johor semasa kris perlembagaan dan Muhyiddin juga mendapat murka Sultan.

    Di Johor, politik UMNO berpecah kepada tiga puak utama iaitu pengaruh Musa Hitam (Shahrir), Muhyiddin dan Ghani sendiri. Dalam hal ini peranan istana amat penting sehinggakan beberapa percubaan untuk menukar Ghani tidak mampu dilakukan kerana Sultan tidak perkenan kepada mana mana kronis dari kem Musa Hitam atau Muhyiddin. Sebab itulah Khaled Nordin tergeget jari dan Shahrir macam orang meroyan.

    Di peringakat kebangsaan, Shahrir bolehlah diumpamakan Nazeri. Kuat tembaknya walaupun sasaran jarang yang kena.

    ReplyDelete