Wednesday, September 22, 2010

Melayu kurang mulia


Kita anggap, diberi layanan istimewa oleh kerajaan sebagai satu perkara yang mulia. Sebenarnya tidak mulia. Umpamanya, kalau di dalam negara, kita perlu diberi perlindungan sepanjang masa, keadaan kita samalah seperti orang Red Indian yang terpaksa dilindungi kerana begitu lemah dan ini akan menjadikan kita bertambah lemah (lihat Utusan Malaysia 16/6/02 "Saya kecewa dengan Melayu")

8 comments:

  1. Melayu memang bodo punya worang, tada otak.

    Apa bikin pun semua tak boleh jadi kalau tanpa pertolongan dari kerajaan.

    Itu worang UMNO semua kaya2 hamtan wang kerajaan la. Projek! Projek! Projek! Correct! Correct! Correct!

    ReplyDelete
  2. nalapambu,

    kalau melayu bodoh tarak otak dah lama melayu di Malaysia jadi pencacai, merempat ja macam melayu Singapura, atau rumpun melayu di Indonesia yang majoritinya gembel. Kerana Melayu Malaysia tak bodohlah yg memastikan mereka tidak ketinggalan dalam pembangunan dengan bermacam agenda yang diatur. Salute Tun Razak!

    Definisi melayu bodoh: Melayu yang bodoh ialah melayu yg kononnya liberal, tak sedar diri, arrogant, dan kebanyakannya terlibat dengan rasuah. Di Malaysia, mereka ni masih banyak dalam UMNO dan terlalu banyak lagi dalam PR. Juga melayu bodoh yg dok dalam PAS tak tau apa satu, yg tau nak doa bersama tok guru, usaha tak reti, tadah tangan mintak tolong je yg reti.

    Jadi, betulkan definisi andan

    ReplyDelete
  3. Tun bercakap atas kapasiti Melayu ke atas Melayu.

    Jadi janganlah pula kaum lain merasa mereka lebih mulia dari Melayu.

    Kemuliaan Melayu tidak ada tolok bandingnya. Antaranya: memberi peluang untuk kaum pendatang menjadi rakyat Malaysia berdasarkan Perelembagaan Negara.

    Jasa itupun belum mampu lagi dibalas oleh kaum pendatang setakat ini.

    ReplyDelete
  4. @kluangman nak balas cam mane? bagi contoh sket?

    ReplyDelete
  5. Minta mereka hormati Perlembagaan Negara dan hak2 istimewa orang Melayu dan Islam...simple sahaja kan? Zaman Tun M dan sebelumnya mereka boleh hormati, kenapa tidak sekarang????

    ReplyDelete
  6. Salam bro,
    Selamat Hari Raya. Semoga persahabatan kita akan tetap berkekalan ~ BH

    ReplyDelete
  7. Berdasarkan entri 2 saudara yg lps saya dpt rasakan anda ini bukanlah layak untuk memberi komen kpd BN mahupun PAKATAN .Pernahkah saudara terfikir apkh maksd toleransi?,kesulitan?,disebalik?,muslihat?,tak pernah bkn.Dlm hidup ini kita tak akn berjaya utk memuaskan hati semua org.Sejak saudara lahir adkh saudara berasakan semua org puas hati,sayang,cinta dan sanjung tndk tanduk saudara.Ingin saya tekankan di sini kemulian yg saudara hrpkn itu kpd pemimpin tdk akn berlaku krn tdk ada manusia yg sempurna .Manusia dijadikan sempurna tetapi tdk ada manusia yg rohaninya sempurna.Pemikiran sempit yg mencari kesempurnaan terlampau akn merosakkan apa yg sedia ada.Sedangkan khalifah yg dijanjikan syurga pun dibunuh krn tak puas hati inikan pula manusia biasa yg diberi sdkt kuasa.Fikirlah sikit .'Im so brave because i can shout to najib na na na ".kepala hotak kau apa yg kau bg sngt.Bloger mcm kau ni akn menghasilkan MELAYU PANDAI TAK PULANG NEGERI,satu lagi bdk u x nak mengundi kononya tngh 22 .kau ni tak ubah penulis dari SINGAPORK berselindung je.PSL duit tak bg dkt semua org miskin ini rahsia cendiakawan MELAYU buat apa nak bagitau hang.Aku bagi kiasan la lps tu fkr sndr.Cnth la buat tmpt warga tua 5 STAR ni nak bg pueh hati hang.Satu malaya ni nanti antaq mak pak depa tak nak jaga dah.Itu la pasai buat brk bg ank tu sedihhhh,tak sampai hati nak antaq situ nanti .Bnyk lagi tp aku x nak citer pnjg 2.secret operation kpd kau singapork.

    ReplyDelete
  8. saya kecewa dengan KERAJAAN BN

    ReplyDelete