Tuesday, April 29, 2014

Siapa yang lebih pakar: Mat Sabu atau Tamrin !!!




Selagi orang politik bercakap tentang sesuatu isu keutamaan mereka ialah /political milea,ge/ kemudian barulah yang lain-lain.


Kesudahannya rakyat keliru dan yang menjadi mangsa rakyat juga.

Parti politik sepatutnya sekadar penganjur kepada sesuatu yang melibatkan kepentingan rakyat, parti politik patut jujur dan ikhlas kepada rakyat walaupun dia tidak popular atau hilang beberapa undi dalam jangkasama pendek tetapi dilihat bagus dan mendapat undi dalam jangkapanjang.


Apakah pakatan pembangang akan kehilangan sokongan jika bersetuju GST dilancarkan oleh kerajaan? jikapun mereka tidak bersetuju 100% kenapa tidak memberi cadangan balas menambaikkan lagi tetapi tidak menghalang dari dilaksanakan.



GST membebankan rakyat, kuasa beli menurun

KUALA LUMPUR 29 APR: Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, pelaksanaan GST ini akan menyebabkan kuasa beli rakyat semakin menurun kerana kenaikan harga barangan dan kos sara hidup yang meningkat.
“GST punca kuasa membeli rakyat turun, ekonomi rakyat terancam.
“Harga barangan naik, gaji pula rendah, macam -mana mereka mahu beli barang kehendak dan keperluan, perbelanjaan mereka akan terbantut,” katanya kepada Keadilandaily.
Kerajaan BN meluluskan Rang Undang-Undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) 7 April lalu di Dewan Rakyat dibacakan kali ketiga dengan 118 ahli parlimen BN menyokong, manakala 81 ahli Parlimen Pakatan Rakyat menolak.
Pelaksanaan GST berkuatkuasa 1 April 2015 pada kadar permulaan 6 % dan dijangka meningkat.
Jika pembangkang masih merasakan GST itu bukan sesuatu yang terbaik, apa pula alternatif yang terbaik?


Sekali lagi yang mencadangkan, yang membentangkan kepada rakyat di pentas sewajarnya bukan orang atau pemimpin politik itu sendiri yang kadangkala diluar bidangnya. Contoh: Apa latarbelakang mat sabu untuk bercakap soal ekonomi lebih-lebih lagi tentang yang teknikal seperti GST? Bukankah dia juga yang menyatakan perhimpunan bersih, demonstrasi akan meningkatkan jualan dan perniagaan di kawasan tersebut? Akhirnya apa hasilnya?

Persatuan Pengguna contohnya adalah yang paling terbaik untuk dijemput memberi penerangan kerana mereka yang lebih dekat, bergelumang dan mempunyai kajian dan data yang mencukupi dan lebih penting mereka semestinya bukan ahli pada mana-mana parti politik. Jika ini dapat dilakukan parti politik berkenaan sebagai penganjur akan dilihat bagus bermotifkan rakyat.

Tetapi bagaimana jika majoritinya persatuan pengguna menyokong dasar GST tersebut? Inilah masalahnya jika pembangang masih mahu menyatakan 'no' sekadar untuk sentiasa tidak menyokong kerajaan yang dimusuhinya walaupun ianya baik untuk rakyat.

Apakah pembangang tidak mahu rakyat merasai kebaikan kerajaan sekaligus mereka akan ditolak?

1 comment:

  1. Mat Sabun tu budak "drop-out" ITM kekuatan dan berpengetahuan serta berpelajaran tinggi ugama pun takrak sekadar pandai berpetah,berceramah jd ulamak PAS-Timbalan Presiden PAS mane ada kelas sama ajer dgn Mahpus Mr bean.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...