Tuesday, May 12, 2015

Pengomen Jangan Buat Sampah di Sini...

Dari awal posting lagi dalam blog ini, saya ingin memberi keyakinan dan kepercayaan kepada DS Najib di atas segala dakwaan terhadapnya termasuklah pertanyaan TDM. 

Bagaimanapun saya berharap Najib dapat memberi jawapan, bukan sahaja jawapan yang diminta tetapi jawapan yang mengatasi segala keraguan.

Contoh yang baik ialah seperti Mahathir, Musa dan beberapa orang lagi yang mampu memberi jawapan terbaik bagi menutup dan menghapuskan tuduhan-tududhan yang tidak berasas atau sengaja untuk memburukkan keadaan.

Pada zaman Mahathir - Tun juga bukanlah sesempurna mana, ada salah dan silap tetapi pengurusan yang tepat dan cepat membuatkan rakyat merasa yakin dan perpaduan dapat dibentuk dengan baik.
Ada bahagian untuk orang Melayu dan Islam berasaskan Perlembagaan dengan tidak menafikan hak kaum dan ugama lain.
Cukup sukar atau boleh dikata "tiada" penghinaan pada mana-mana bangsa dan ugama yang serius berlaku, kalau ada pun, ia ditangani dengan cepat.
Memuji Tun bukan satu dosa dan mengharapkan Najib mempunyai kualiti yang lebih baik dari itu juga satu doa yang terbaik.


Jika lah teguran awal Mahathir dibawa ke pengetahuan dan dibincang hati ke hati dengan Timbalan Presiden dan Majlis Tertinggi seperti semalam - sudah tentu UMNO tidak dilihat selemah ini.

Jika kepercayaan kepada pemimpin sudah kurang itu masih normal tetapi jika kekurangan pemimpin menjadi liabiliti parti - ia sudah parah.

Perhimpunan Agung UMNO kalau didbuat enam bulan sekalipun untuk menyatakan sokongan kepada Najib tentu tidak dipersoalkan tetapi apabila PRU, parti kena serahkan kepada rakyat untuk mendapat mandat. 

Pada masa itu adalah penting parti tidak cacat dan robek, cukup alat untuk mengalis dan banyak peluru untuk dilepaskan. Jika cantik sekarang kerana dilumur tepung dan gincu tebal...apa guna huduh macam nenek kebayan di PRU.

Kelemahan dan kekurangan Najib malah seluruh kabinetnya ialah tidak dapat menguruskan isu sebaik mungkin. Malah Kayveas sendiri merasa hairan bagaimana UMNO begitu lemah dan slow dalam tangani isu isu sehingga ia menjadi viral dan persepsi yang buruk oleh masyarakat.

Najib mungkin bernasib baik kali ini kerana masih mendapat sokongan kuat MKT dan sebagainya tetapi kena ingat, sokongan sebegini yang "ada kepentingan" amat rapuh dam boleh goyang dan gugur bila-bila masa jika ada lagi isu yang serius selepas ini.

Nasib baik yang bertanya dan kini pendekatan "serang" dibuat oleh Mahathir keseorangan yang dibantu oleh beberapa blog minoriti tetapi inipun sudah cukup mencemaskan Najib. Bagaimana nanti kalau serangan dibuat oleh kumpulan yang lebih besar dan bagaimana kalau serangan tersebut mempunyai segala bentuk fakta yang sudah tidak dapat disangkal lagi.

Serangan Mahathir berdiri atas "kebenaran" (atas kepercayaannya) dan bukan bergantung
kepada sokongan membuta tuli dan berkepentingan...Najib kena lawan balik dengan "kebenaran" (atas kepercayaannya)  juga.

Antara mereka berdua, yang tewas adalah yang membawa "kepalsuan" !!!! Kita tidak wajar menjadi pengadil yang taksub seketika ini.



# Bagi pengomen, sebanyak mana pun tulisan anda, jika ianya sampah..tetap sampah. Oleh itu berilah komen secara baik tanpa label, tanpa makian dan paling penting tanpa tuduhan yang diluar pengetahuan kita. Jangan sekadar berasas nak tuduh, segala benda diborong


Blog ini tidak tergila atau mengharap rating tetapi jika ada yang membaca dan boleh bersama menegur dan berkongsi perkara yang baik - silakan.

204 comments:

  1. KD cakap Kat ted manoff sampah kan???sebab dia sorang je yang komen merapu dalam ni!!!!hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi aku lagi sampah fitnah Tabung Haji.

      Adakah bukan sampah fitnah Azeez.Lepas Fitnah tidak mahu minta maaf. Kalau ada sesiapa cabar aku akan buktikan siapa penfitnah tersebut.

      Delete
    2. Dedahkan Sekarang....

      Jangan sembang mcm najib sudahlah....

      Delete
    3. Najib bukan sembang macam tu la..Buktikan la.

      Tun M ya la .

      Din Turtle kata Tun M ada maklumat besar yang akan memaksa Najib step down.Aku ingatkan maklumat seleweng billion ringgit rupa2nya Altantuya.

      Kalau Anwar Ibrahim mainkan isu altantuya 8 tahun tak sangka aku negarawan sambung balik.Agak-agak kamu semua berapa tahun pula isu Altantuya ini?

      Delete
    4. Hakim dah putuskan..bila pula Tun M buat degree in Law..yang dia heboh seantero dunia dia Medical Doctor...macam silap mata pulak jadi nya.. let the engineer does his engineering works, let the accountant does his accountancy job, let the painter does his painting job, let the tukang sapu does cleaning his job, let a fisherman does his fishing job..moral of the story is let the expert in his field does his expertise..susahlah Doctor nak jadi Pendakwa atau Hakim...

      Delete
    5. Toksah dok sembang kencang lah ted manoff... aku suka kalau ada sapa2 adun atau MP umno yang nak buat bantahan secara bijak kpd Najib...
      2, 3 orang mereka yang menang majoriti bawah 3,000 undi, letak jwt untuk bagi laluan kpd PRK.... kita tengok, kita try, sejauh mana rakyat GST nak sokong Najib....

      Delete
    6. Masalah sekarang ni adalah satu persatu lingkup, hutang 1MDB yang kini mencecah RM 49 bilion, hutang campur faedah bank, menggunakan wang perbendaharaan negara sebagai cagaran, sebab kerajaan menjamin pinjaman 1MDB itu, kalau RM 49 bilion itu tak mampu dibayar oleh 1MDB, maka wang negara akan digunakan untuk bayar hutang 1MDB. Lepas tu tanah kerajaan yang harga sekaki persegi RM 7,000.00 dan RM 3,000.00 persergi dengan keluasan 70 ekar dan 100 ekar, dijual dengan harga RM 64.00 sekaki persegi dan RM 90.00 sekaki persegi, lepas tu gunakan Tabung Haji untuk bail out hutang 1MDB, tanah yang dibeli dengan harga RM 4 juta (RM 64 sekaki persegi) untuk keluasan 1.56 ekar dijual kepada Tabung Haji dengan harga RM 188 juta (RM 2,777.00 sekeki persegi), tengok pada transaksi pun dah sangat meragukan, apa kejadahnya semua ini?

      Tak cukup dengan itu, dah terdedah isu bail out oleh Tabung Haji itu, maka patutnya tanah itu dibatalkan perjanjian jual beli sahaja, yang nak juga Tabung Haji beli tanah itu dan jualkan kepada pihak lain tu pasal apa? Bila Tabung Haji beli tanah itu dan jualkannya dalam tempoh yang singkat, kena bayar cukai keuntungan hartanah, 30% cukainya kerana terlalu singkat tempoh pengangan, maka walaupun dikatakan Tabung Haji akan untung RM 5 juta, tapi cukainya dah RM 1.5 juta, hanya baki RM 3.5 juta. Oh ada yang kata masih untung, tapi 1MDB dapat untung RM 184 juta hasil jualan tanah itu tak digembar gemburkan pula.

      Kemudian lepas Tabung Haji, maka sekarang ini, Kumpulan Wang Amanah Persaraan (Diperbadankan) pula beli tanah di TRX, beli tanah dan bangunan 40 tingkat dengan kos RM 1 bilion hingga RM 1.2 bilion, dengan alasan sekarang ni Kumpulan Wang Amanah tak ada pejabat sendiri, sewa dari KWSP, apa kejadahnya sampai beli bangunan 40 tingkat, ramai sangatkah kakitangan Kumpulan Wang Amanah Persaraan (Diperbadankan ini)? Malahan jika hendak dibuat pelaburan baki unit yang tidak digunakan oleh Kumpulan Wang Amanah Persaraan itu, kepada siapa hendak di sewakan atau dijualkan, tentulah dengan harga yang tinggi, berapa ramai bumiputera yang mampu, kepada siapakah yang akan dijualkan hartanah itu sedangkan kawasan TRX ini diwar-warkan oleh Najib sebagai pusat komersil bumiputera?

      Sebab itu Tun Dr. Mahathir begitu marah, kerana satu persatu aset negara diperjudikan dengan sesuka hati oleh Perdana Menteri yang tak tahu menguruskan negara seperti Najib ini.

      Delete
    7. Malahan baru-baru ini, mantan Menteri Besar Terengganu mendedahkan bahawa 1MDB ini asalnya adalah TIA (Terengganu Investment Authority), milik Kerajaan Negeri Terengganu, kemudian Kerajaan Pusat masuk campur, sampaikan nak gadaikan telaga petroleum dan gas asli di perairan Terengganu, bila Y.B. Datuk Seri Ahmad Said yang ketika itu Menteri Besar tidak setuju, maka Najib marah dia, paksa dia letak jawatan, sampaikan Y.B. Ahmad Said minta tempoh untuk letak jawatan selepas perkahwinan anak Y.B. Datuk Seri Ahmad Said pun Najib tak ada belas kasihan sampai katakan ' itu masalah peribadi awak', memanglah urusan perkahwinan anak itu hal peribadi Y.B. Datuk Seri Ahmad Said, tapi pasal apa sampai begitu kejam sekali, suruh letak jawatan dengan tergesa-gesa.

      Walaupun begitu, isu utamanya bukanlah Y.B. Datuk Seri Ahmad Said dipaksa meletakkan jawatan sebelum perkahwinan anaknya, tetapi isu nak mencagarkan telaga petroleum dan gas asli di perairan Terengganu, itu yang menjadi isu utamanya, nak berhutang hingga mencagarkan aset penting negara, itu sudah sangat keterlaluan.

      Malahan apakah mungkin Putrajaya sendiri sudah dicagarkan oleh Najib, sebab itulah dia begitu liat nak letak jawatan kerana nak gunakan agensi-agensi kerajaan yang ada banyak duit seperti Kumpulan Wang Amanah Persaraan (Diperbadankan), Tabung Haji, dua-duanya dah kena dah, sekarang ni mungkin FELDA, FELCRA, Petronas, malahan KWSP yang ada puluhan bilion dana itu mungkin menjadi idaman Najib untuk membail out 1MDB dengan segera, sebab itulah Audit Negara begitu lambat masuk mengaudit.

      Kalau audit pun, dengan campur tangan itu dan ini, susahlah, kerana sebelum ini, Audit Negara buat audit di Kementerian Kewangan yang menterinya adalah Najib sendiri, Audit Negara dah berikan banyak syor untuk penambah baikan, tetapi haram satu maklumbalas pun tak diberikan oleh Kementerian Kewangan.

      Sebenarnya mungkin ada lagi bom besar yagn masih belum meledak, sebelum ini dah meledak bom kecil seperti dana Tabung Haji, lepas tu meledak bom besar sikit, dana Kumpulan Wang Amanah Persaraan (Diperbadankan), sekarang ni bom yang lagi besar iaitu percubaan cagaran telaga petroleum dan gas asli di perairan Terengganu, mungkin bom yang lebih besar dari itu adalah mungkin Putrajaya sendiri dah digadaikan, malahan mungkin perjanjian yang merugikan ekonomi negara iaitu Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) dah ditandatangani, malahan mungkin dalam Perbendaharaan Negara dah tinggal beberapa ringgit sahaja lagi kerana asyik bayar hutang 1MDB.

      Sekarang ini rakyat berhadapan dengan bahaya keruntuhan ekonomi disebabkan kedegilan Najib yang pandir berlagak pandai, jenis cerdik tak boleh ditumpang, bodoh tak boleh diajar, nak tunggu jadi macam Greece sampai negara nak kena lelong baru Najib nak puas hati, larikan diri ke luar negara pakai jet baharu yang beratus juta ringgit itu, apartmen mewah ratusan juta ringgit dah beli di New York, yang jadi mangsa adalah rakyat jelata.

      Nasi jadi bubur boleh makan lagi, buat bubur lambuk ke, bubur ayam ke macam mek donel, tapi kalau dah sampai nasi dah jadi abu, dapur terbakar, periuk dah lingkup, dengan rumah pun dah hangus, melopong menangis tak berlagulah.

      Delete
    8. Wow cerita macai baru hutang 1 MDB 49 billion.Malas nak baca .Yg mula2 je dah tipu

      Delete
    9. 6.31 kenapa tak balas balik hujah dia?

      Delete
    10. KD biasa lah dah terdesak ini lah akibat nya macam macam sampah masuk aku harap si najib ni jangan korban kan orang lagi dah lah ,bila nak tutup bangkai yang kian membusuk , jangan lah ada yang kena penjara akibat dosa orang lain nanti satu UMNO di laknat allah swt . sudah lah .

      Delete
  2. ted manof merupakan askar Gurkha najib yang setia.....kipidap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila yg menyokong Najib macam ayat-ayat sampah dikurniakan .Bila kami katakan Tun M bailout anaknya billion ringgit maka mengelupur semua read bean Tun M.

      Delete
    2. Sape yg menggelupur,??...
      Kalo yg menyokong TDM di panggil red bean..yg menyokong najib..ape pulak?.
      red bingai

      Delete
    3. Tu diaa..satu lagi gelaran merepek..saya ingat masa Madey bail out Mirzan. . .dalam TV dia kata "salahkah saya tolong anak saya?" Itu lah pengakuan dia...itu lah tanda adanya rasa guilty conscious bila tanya macam tu..maknanya : mungkin ok ke keputusan aku ni atau mungkin tak Okey ke keputusan aku ni...so hangpa pikiaq sendiri la..hangpa yang tak tengok TV tu mungkin tengah syok main guli lagi atau pun masih pakai pampers

      Delete
    4. Ted..kalo tengok TV pun, ceghita yg dok.ada semua nya yg muluk muluk pasal najib , kena pulak buletin utama tv3..org mcm zamil ibrahim depa bg prime time coverage dok.pulun tun..tak.elok lagu tu...dia tu ntah sapa sapa..hang tau dak rakyat sebenaqnya naik cemuih ngan najib psl laporan buletin utama tv3..dok.lagu tu tak berubah
      Depa bukan ni apa ted..depa tgk.najib da 'burnout'..lagi pulak kelaku bini dia lebih sudu dr kuah..depa try cakap elok elok.. dia buat ketegaq..abis lagu mana.habaq mai..

      ps: harga quotation ikan hang tang mana aku bolih ambik

      Delete
    5. Aku tak kira la dia bail out kat anak dia pun aku peduli apa. Walaupun dia buat macam tu Bn masih boleh dapat lagi majoriti 2/3. Orang teguq ah jib gor hang tak mahu dengaq ang dok dengaq cakap punahsihat haram jadah. Bukak mata hang tu luas2 tgk prk rompin majoriti turun 5000! Hang ingat pru14 ni Bn boleh menang ke dengan Ah jib gor yang blur tu??? Pkr guna calon recycle pun boleh menang la! Ni bukan soal mempertahankan Tun M ke atau Ah jib gor ni soal Umno ketua dekat atas tu penuh skandal! P la mana2 pun orang tak suka kepala umno yg kat atas tu! Kalau Ah jib gor masih rasa dia kuat tak pa kita tgu pru14 ni. Nak tahu orang sokong ah jib gor ke tak tgk dekat komen facebook rasmi dia pun dah cukup penuh dengan maki hamun macam tu nak kata orang suka dia? Buta ke apa?

      Delete
    6. http://www.sinarharian.com.my/semasa/ini-salah-satu-sebab-pm-marah-saya-1.389457

      Delete
  3. Positive thinking make positive result
    Tetap akan ada perbalahan selagi isu tidak ditangani secara swift action. Itulah yang menjadi sedikit kelemahan kepada mereka mereka yang perlu perjelaskan isu yang membabitkan kepentingan rakyat secara rasional dan bukan sekadar menyedapkan halwa telinga. Forensic investigation terhadap mana mana kepentingan negara yang bermasalah dan meresahkan rakyat harus diambil swift action untuk mengenalpasti jikalau ada berlaku salah tadbir urus mahupun penyelewengan , bukan sekadar membuat damage control yang kadangkala kelihatan kurang menyakinkan. Pointing fingers to others doesn't make a person guilty because the other finger might be pointing at ourself.Bukan memenangkan TDM dan bukan pula menyalahkan DSN, tetapi at the end of the day, someone must hold responsibility for all this fiasco arised.

    ReplyDelete
  4. Aku cabar kau....dedahkan!!!!!

    jangan sembang mcm najib!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku akan dedahkan tetapi aku hendak KD cabar aku bukan engkau...

      Delete
    2. Pulak....KD tolong aku!!!

      Delete
    3. Chepat tolong dia KD. .hang yang dok mulakan benda ni

      Delete
  5. Persepsi UMNO lemah sedangkan menang menang PRK Rompin.
    UMNO menang 88 kerusi.
    UMNO tahu GST antara puncanya.
    GST akan stabil 1 ke 2 tahun.
    Duit GST akan digunakan utk kepentingan.

    Ini bermakna dalam masa hanya 2 tahun limpahan duit kpd rakyat akan bermula dengan hebatnya
    BRIM je rakyat luar bandar bagi sokongan kuat kepada Najib.

    1MDB sudah mula melangkah sebagai GLC yg menjadi mimpi ngeri kpd Tun M dan Kroni. TRX yg bakal menjana puluhan billion bakal diterjemahkan.hanya menunggu masa.

    Tabung haji semenjakdibawah Najib memberi bnus 2x ganda dari Tun M yg dikatakan hebat ekonominya.
    ASN,ASB dan lain2 memberi bonus tertinggi utk rakyat.

    Semuanya sudah bermula..Bagi masa 2 tahun ini Insyaallah Cina akan kembali menyokong BN.
    Prestasi UMNO sudah kuat tidak perlu dipertikaikan yg hendak dibicarakan parti komponen cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow dasyat nya kau punya sembang tapi habuj pun tarak. Wei ringgit semakin jatuh apa Ah jib gor buat?

      Delete
    2. Bagi masa 2 tahun.utk aper? Bagi perabih semua ker..? Time tu umno da melingkup dlm Pru..najib anak beranak senang lenang walaupun da hilang jawatan..ahli umno yg biasa biasa ni yg berdepan dok.menahan telinga dibahan penyokong PR

      Delete
    3. Cetera sastera tanpa fakta. Mitos dan dongeng yang buat ahli umno terlelap tidur diberadukan

      Delete
    4. wey bro muhamad danial. logik dan berasaslah bila menulis dan memberi pendapat. untuk menunggu hasil apa yang akan didapati oleh kutipan gst tidaklah sama seperti mengambus najis selepas berak. kita kena tunggu bajet yang akan datang apa yang kerajaan akan beri. adakah sama seperti sedia ada, semakin kurang atau kerajaan berlaku cerdik dengan memulangkan semula cukai yang dikutip untuk kesejahteraan rakyat. oh ya, nilai ringgit jatuh awak hempok atas kepala najib sorang. banyak faktor bro. selain faktor pasaran kewangan dunia, termasuk juga faktor domestik. negara tidak stabil juga antara faktor yang melemahkan mata wang. jangan ingat negara luar melihat negara kita seperti menonton tv. mereka juga memainkan peranan untuk melihat kejatuhan negara lain supaya ekonomi mereka meningkat. adakah s'pore gembira jika malaysia bertambah makmur dan kaya? awak boleh jawab. jadi dalam isu tun mahathir vs najib, apa peranan dan pendirian awak? jika awak asyik memberi sokongan kepada tun mahathir dan memaki hamun najib, adakah negara akan lebih stabil? setiap pm ada melakukan kesilapan di mata rakyat. zaman tun jadi pm, tanah berharga tak sampai 100 juta yang dibeli oleh ananda krisnan, tun nasihatkan untuk dijual kepada petronas lebih 300 juta. adakah ini bail out? jawapan tun mestilah tidak. ini adalah pelaburan. benar, tanah dan aset tersebut kini bernilai berbilion! bagaimana dengan pipp, berapa orang yang dijutawankan oleh tun mahathir hasil idea penjanaan tenaga bebas tersebut? satu lagi yang perlu diingat oleh mereka yang lupa, berapa bilion wang bank negara yang hangus kerana tersalah labur semasa tun menjadi pm? apakah jawapannya berbeza sama sekali dengan kerugian (?) yang ditanggung oleh 1mdb?

      pokok pangkalnya ialah kita tanya diri kita. adakah cukup dengan kegembiraan sahaja jika najib terguling, sedangkan nasib rakyat tidak menjadi lebih baik daripada yang ada sekarang? jika najib jatuh, adakah gst akan ditarik balik oleh penggantinya? adakah 1mdb tiba2 menjana keuntungan berbilion sehingga rakyat tidak perlu membayar cukai? dan adakah semua masalah yang menjadi persoalan hidup rakyat akan dapat diselesaikan?

      untuk membuat sedikit imbangan, bagaimana kehidupan kita (jika sudah hidup) sewaktu tun mahathir menjadi pm dahulu? adakah dulu senang dan makmur, tetapi sejak najib menjadi pm, kehidupan menjadi miskin papa kedana? jika ya, maka wajarlah najib diundurkan. sendiri mau ingat bro....

      Delete
    5. Sekurang2nya dengan terguling nya Najib Kebarangkalian untuk Umno bungkus adalah kurang...tetapi zaman sekarang hang p kah mana2 pun...orang muda anti Najib hang nampak ke tak point aku dekat sini???? Najib tu sendiri adalah liabilit kepada Umno...terima lah hakikat hahahaha kalau betul la rakyat masih suka dekat Najib...bukti kan dekat aku... dekat facebook Najib sendiri pun semua orang dok maki la...hang buta ke apa?

      Delete
    6. Untuk mengorek hasil mengapa perlu ditukar kepada Gst? Oh Gst lebih baik sebab lebih 160 negara telah melaksanakan Gst? Gst mengelakkan daripada orang tipu cukai??? Persoalan aku yang hang patut tolong jawab untuk menteri2 ni. Sebelum Gst menteri kata Gst hanya orang kaya sahaja yang kena orang miskin tak kena pun. Sebaliknya apa yang berlaku??? Dari pada orang kaya sampai lah orang miskin semua kena Gst! Prepaid topup pun dah huru hara flip flop kau nak aku respek kerajaan bawah Najib??? Menteri2 bawah Najib semua merapu dan keluar statement bangang. Cuba bayang kan yang bawah2 pun dah bangang cuba pikir kepala dia macam mana?

      Delete
    7. Anon 10:40

      Smua yg hang cakap adalah bukan fakta. Cuma anggaran...jadi tak jadi lom tau...

      Kalau hang berdebat ikut cara "mungkin" shj, baik hang dok diam ler...

      Buat pengetahuan hang, asn pernah declare 60% dividen zaman tun. X pernah sesape atau negara mana pun penah bg banyak tu.

      Delete
    8. Jangan marahkan danial dia tak faham apa itu GST..

      Dia ingat GST ini jual roti cai tepi jalan.

      Delete
    9. Haah memang aku tak faham Gst sampai menteri2 pun fening dengan Gst...sekejab topup 10.60 sekejab 10 hingit mana satu ni?? Kastam kata dah keluar surat menteri pulak suruh tangguh eh bangang la la menteri2 Ah jib got sekarang ni...

      Delete
    10. 10.40 cuba memperkenalkan skim cepat kaya pak man...kali ni ahjibgor sebagai pengurusnya

      Ha lambung najib tu, lambung!

      Delete
  6. ANAK KECIL MAIN API

    SIAPAKAH PENFITNAH TERBESAR ..RAISE YOUR HANDS

    Nah... apa lagi yang nak dikata... 1MDB telah pun menjual sebahagian tanahnya di Tun Razak Exchange (TRX) kepada sebuah syarikat gergasi Indonesia dengan harga RM665 juta. Urusniaga tersebut telahpun dengan rasminya termeterai...

    "1Malaysia Development Bhd (1MDB) hari ini mengumumkan penjualan tapak Signature Tower di Tun Razak Exchange (TRX) kepada syarikat pemaju Indonesia, Pt Kumpulan Mulia pada harga RM665 juta, seminggu selepas kontroversi tercetus mengenai pembelian tanah oleh Lembaga Tabung Haji."
    The Malaysian Insider
    Apa lagi pilihan yang 1MDB ada... mahu tidak mahu, untuk menyelesaikan atau untuk mengimbangi hutang yang sedang ditanggung, 1MDB perlu memikirkan apa jua cara. Sudah menjadi kebiasaan bagi mana-mana syarikat, tidak kira kecil atau besar, apabila berdepan dengan masalah terutama melibatkan hutang, langkah menjual aset atau pegangan saham menjadi pilihan.



    Takkan 1MDB hanya berdiam diri apabila dilanda kemelut... apatah lagi kemelut yang dialami telah pun heboh ke seluruh dunia. Siapa bersalah atau siapa yang bertanggungjawab menyebabkan hutang sedang disiasat oleh Jabatan Audit dan PAC... Tidak siapa pun akan terlepas jika terbukti bersalah... Dalam masa yang sama, 1MDB perlu juga meneruskan survival mereka...

    Lain halnya jika sudah ada tindakan dikenakan kepada 1MDB seperti pembekuan aset, menggantung operasi atau apapun hukuman... masalahnya tidak ada hukuman dikenakan lagi kepada 1MDB... Jadi selagi berkemampuan, selagi ada jalan, selagi ada cara yang terbaik... ia perlu dimanfaatkan sepenuhnya agar masalah tidak jadi lebih meruncing.

    Menjual aset tanah TRX mungkin menjadi antara pilihan yang tinggal... Namun, SMB memuji langkah 1MDB yang terlebih dahulu menawarkan tanah tersebut kepada rakan GLC lain seperti Tabung Haji. Niat 1MDB adalah, kalaupun terpaksa menjual tanah tersebut, biarlah yang membelinya adalah syarikat yang boleh memberi kebaikan kepada orang Islam, bangsa Melayu dalam negara Malaysia.

    Anehnya... lain pula yang difikirkan oleh kebanyakan umat Islam, bangsa Melayu, rakyat Malaysia apabila Tabung Haji mahu membeli tanah tersebut... Hati dipenuhi dengan hasad dengki, syak wasangka, busuk hati dan berprasangka buruk... Hingga akhirnya Tabung Haji terpaksa pula menjual semula tanah tersebut... semuanya kerana spekulasi jahat dan disusuli dengan hasutan iblis yang melingkari hati dan jiwa umat Islam Malaysia...


    'Bijak'nya Rafizi ni... pppttuuuiiihhhh

    Selepas Tabung Haji, cuba dikaitkan pula dengan KWSP, KWAP dan terbaru PNB... bagi SMB tidak ada salahnya jika syarikat-syarikat GLC ini melabur wang untuk membeli hartanah bernilai tinggi seperti di TRX... Harga yang sentiasa meningkat pasti akan memberi pulangan keuntungan berlipat kali ganda...

    Dalam masa yang sama, setidak-tidaknya jika kita berlapang dada, dapat juga membantu 1MDB berdepan dengan kemelut yang dihadapi... semuanya syarikat milik kerajaan Malaysia... dan semuanya akan dan sentiasa memberi manfaat kepada rakyat Malaysia...

    Takpe lah... benda dah jadi... dah syarikat Malaysia berstatus GLC tidak dibenarkan berurusniaga dengan 1MDB... nak buat macam mana... masalah tetap perlu diselesaikan... terpaksalah 1MDB mencari pembeli yang mampu dan berminat untuk memiliki hartanah di TRX...

    Harapan SMB... pilihlah pembeli yang terbaik... biarlah dikalangan umat Islam juga, kalaupun bangsa Melayu dan rakyat Malaysia sudah tidak berminat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Very rasional..very very rasional. .no emotion no bias...tak perlu jadi Pro- Najib untuk keluarkan pandangan seperti di atas. .memadai dengan menilai hukum2 realiti semasa..bravo bravo

      Delete
    2. Jawab biar le guna otak....

      Tanah tu tanah sape mula2nya? Nape jual murah kat 1 mdb? Pastu bla da bisnes nak melungkup g jual 1 dunia. So apa lgi yg tinggal utk rakyat malaysia klu smua tanah dok dijual kpd negara asing. Klu gomen btul2 nak bantu nape x trus jer jual kpd th atau pastikan 1mdb jual murah2 mcm dorang dpt dr gomen dlu.

      Klu nak komen guna otak la bai...

      Delete
    3. Zaman Tun M dia bagi tanah free ke kat tabung haji.Bila bercakap pakai otak bukan lutut ya.

      Delete
    4. 11.03 tak nak cerita ker yg mdb tu nak bayar hutang? Kalau bayar hutang apa faedahnya kepada rakyat?

      Cer citee?

      Delete
  7. Sementara Hang semua berpolitik, tolong jangan suruh rakyat makan kek kerana harga roti naik dan semakin mahal, boleh tak?

    Atau cerita berbillion sini sana, tabung tu dan ni,

    Bil Letrik, talipon, internet, tambang bas, teksi, LRT, tol, minyak masak, sayur-sayuran, telur, gula, kelapa, hasil laut, tepong, beras semua tu lebih penting kepada rakyat biasa.

    Rakyat kena hidup dan makan setiap hari tau tak?

    ReplyDelete
  8. Logik pro Ah jib gor macam ni...bila orang tanya soalan...dijawab dengan soalan...kalau tak dapat jawab kita hentam yang tukang jawab dengan korek segala rahsia lepas tu hentam keluarga dia...lepas tu yang palin popular bila tanya kita tunggu laporan audit...ingat ke audit dah lama mula...rupa2 nya mula pun belum lagi alahaiiiii.... macam blog dinturle kata...ada isu 1mdb yang tak perlu tunggu laporan audit pun dah boleh dijawab...contoh nya 1 bilion duit yang 'KONONNYA' ada disingapura...jalau betul ada...kenapa tak guna duit tu ja bayar hutang...hah?? Logik apa yang pro Ah jib gor ni pakai???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bro..
      Pro najib tak pakai logik..dia pakai kepala lutut..sbb tu level macai dia mcm rani kulup, azwandin, zamil ibrahim, syed ali dan segala macam kangkung..

      Delete
    2. Pro Najib tak pakai logik tidak apa .
      Yang mengejutkan mereka memaki hamun dan menggunakan bahasa2 kesat. Dah macam macai macai Pakatan Rakyat

      Delete
    3. Setuju sangat lagi satu pro Ah Jib gor dia ingat dengan serang Tun M akan buat Bn lagi kuat? Dia ingat dengan Ahli Umno yang 3 juta tu boleh buat Umno menang besar pru 14 nanti? Dia tak nampak lebih kurang 5 juta pengundi baru yang rata2 anak muda ni bakal mengundi tapi Umno macam biasa masih perasan yang dia tu masih kuat...apa nak jadi pun aku tak tahu dengan Pro Ah jib gir ni..

      Delete
    4. Najib takda masalah yg bermasalah Tun M.

      Semua tahu pakatan dah hancur bila DSAI masuk penjara.Tun M masuk gelanggang cerita 1mdb.
      1mdb dah tak laku pasal PAKATAN tak tahu nak sembang macam mana
      .Lihat saje tony bakal kena saman.

      Altantuya dah selesai rakyat pun dah tak bunyi.

      Yang banyak bunyi Tun M.La ni pro Najib serang tun M tetapi hanya di komen bukan di blog.Kena faham danial.
      Masalah semua orang muda tak sokong Bn.Itu semua cerita syok sendiri.Hakikatnya setiap kali PRU BN menang.

      Delete
    5. 6.40 kes altantuya dah selesai? Sirul kat ostolia tu camne?

      Delete
    6. anon 859 dia bodoh bab mahkamah..ada sapa2 boleh terangkan?

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Kpd penyokong najib

    Apakah rasionalnya PM punya beratus ratus penasihat termasuklah penasihat british dan apco?

    Kenapa baru sekarang declare..saya akan sentiasa berkomunikasi dengan timbalan saya..?..selama ni xder ker,?

    Dengan sekian banyak penghinaan kpd org melayu dan agama islam melalui media sosial ( internet dsb ), apakah tindakan konkrit yg telah di ambil oleh beliau?

    Mana penutupan kes lahad datu?..Kenapa perancang utama tidak di dedah dan di dakwa?

    Bangkai pesawat MH17, kenapa pula Belanda yg mengetuai siasatan dan berhak keatas bangkai pesawat, sedangkan adalah milik kerajaan malaysia?

    Kenapa ringgit malaysia dinilai paling teruk perfomance di asia?..banyak lg lah..

    Kenapa najib tidak tampil dan memberikan penjelasan sebaik baik utk rakyat dan maruah negara?..susah sgt ka?

    Kalo susah dan berkemampuan utk menguruskan negara..maka undur saja la..apakah permintaan ini satu dosa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat dan padat
      Sokong 100%

      Delete
    2. Penerbangan MAS lingkup zaman Tun M sehingga sekarang masih teruk

      Ini salah satu Penasihatnya

      Inilah CEO MAS Yang Baru

      Tahniah kepada Mr. Christoph R. Mueller yang telah dipilih sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat baru Penerbangan Malaysia (Mas). Menurut rekod, Mr Christoph R. Mueller, adalah merupakan seorang veteran dalam industri penerbangan yang mempunyai rekod yang cemerlang. Beliau sememangnya dikenali di dalam industri penerbangan sebagai seorang yang mempunyai kepakaran dalam memulihkan syarikat penerbangan yang bermasalah. Pelantikan Mueller akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2015.

      Profil CEO MAS Yang Baru

      Mr Mueller memiliki pengalaman selama 25 tahun dalam bidang penerbangan. Antara rekod cemerlang beliau adalah sebagai perancang strategik dan kewangan serta pengstrukturan semula syarikat yang bermasalah. Kemampuan dan keberanian untuk melaksanakan perubahan termasuk memperkenalkan teknologi baru serta pengedaran dan juga penyelesaian peruncitan sangat dikagumi.
      Antara syarikat peberbangan yang telah menerima sentuhan ajaib Mr. Christoph R. Mueller yang berasal dari Jerman adalah, Aer Lingus dari Eropah, Lufthansa, Sabena S.A., serta Delta Air Transport (DAT) yang kini dikenali sebagai Brussels Airlines dan merupakan syarikat penerbangan Belgium.

      Kalau dilihat dari profile Mr Mueller, beliau adalah calon yang tepat. Semoga perlantikan ini mampu memulih serta mengembalikan zaman kegemilangan MAS. Good luck Mr Mueller

      Delete
  11. Tepat sekali peringatan kd tentang komen sampah. Maki hamun penghinaan dan sebagainya jika dibiarkan turut memalitkan dosa kepada empunya blog. Menulis tanpa adab bukan cara orang beragama yang yakin adanya pembalasan. Niat kd berblog untuk menjunjung kebenara mungkin menjadi sumber dosa jika kd tidak membuat teguran dan mengambil tindakan wajar.

    ReplyDelete
  12. blog ni memang taraf sampah.. keh keh keh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da tau sampah..blog ni ngko klik, ngko baca , ngko komen..tak ker bodoh ngko ni cai..

      Delete
    2. No.no no ....blog ini bagus bukan taraf sampah walau Administrator cuba berpihak (partisan)..itu hak dia..so luahkan lah kehebatan kamu semua

      Delete
  13. blog ni dah istiqomah untuk berperang dengan najib. maka semua yang memberi pandangan tidak memihak kepadanya dikira sebagai sampah. blog ni diwujudkan untuk membantu kerajaan pada mulanya, entah kerana sakit hati atas sebab yang kurang jelas, kini adalah menyerang kerajaan (sebut najib). macam nak sebut blog ini dibayar oleh seseorang (atau kumpulan) yang mahu najib bungkus, agak susah untuk dipastikan sebab tiada bukti bertulis. namun, cara penulisannya seolah ada dalang disebalik tulisan. entah, tidak menuduh, cuma syak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok la najib ni bungkus..semakin hari semakin menyusahkan rakyat.. pemboros pastu rakyat jugak yg kena tanggong...subsidi minyak yg di tarik sampai skrg tak tahu dia buat apa duit subsidi itu...yg pelik ada jugak yg tak nampak salah najib

      Delete
    2. Najib tak bungkus la..Yg bungkus PAKATAN..DSAI dah masuk penjara..UMNO Kuat la 88 kerusi.

      Faham tak apa itu 88 kerusi? kalau tak faham campurkan kerusi PAS dan PKR..pastu dapatkan jumlahnya

      Delete
    3. 88 kerusi majoriti mudah pun tak dapat lar cai...time TDM dua pertiga maintain..ader paham cai

      Delete
    4. Bagus dah faham sikit. Tahun 1999 Melayu majoriti tolah Tun M kalau tak kerana undi Cina BN dah Out..Faham tak ini?

      Ok Najib dapat 88 kerusi itu kerusi cina ke melayu ..Jawab itu dulu

      Delete
    5. Cai...kalau tak kerana SPR, da lama bn kelaut..kerusi di selangor da makin kering, penang padam terus..n.sembilan 50/50, johor pun da tembus..PRU akan datang pengundi baru muda da brape juta..penyokong umno ker semua tu??..hidup jgn menongkat langit..takbur..sedar sedar larr diri tu sikit..berpijak di bumi nyata..ader paham cai

      Delete
    6. Nasib baik ader kerusi kat sabah dan sarawak utk tlg form government..umno kuat kononnnn..skali sarawak konar..ah jib gor pon terlentang..so..cai..x paya nk sembang kencang...ader paham cai

      Delete
    7. Info utk cai..
      Rujuk buku tulisan kua kia soong

      ..sokongan masyarakat cina kepada BN paling tinggi adalah pada pru 1995, sebanyak 27 peratus..

      Pru 1999, undi masyarakat cina kurang dr 27% kpd BN..
      ..so ..cai..kalo da tak.berilmu jgn bongkak sgt..ader paham cai

      Delete
    8. Pru lepas dipanggil tsunami cina cuba cerita sikit?

      Delete
    9. Memang la tsunami cina bodoh..ngko sebut pru 1999, tun di selamatkan dgn undi cina..kepala lutut ngko..cina bg undi paling banyak.pun pru 1995 27%, pru 1999 undi cina kpd tun m/bn kurang dr 27%.. jadi tang mana yh ngko kate undi cina selamatkan tun...
      Sekurang kurang nyer org tua tu tak la tukar nama cina sbb kemaruk undi cina..ttp maintain dua pertiga...ader paham cai..

      Delete
    10. Jadi tang mane yg ngko kate dgn.undi cina yg selamatkan tun m pru 1999 ( undi cina kurang dari 27%, rujuk buku kua kia soong) ..ader paham cai

      Delete
    11. Ok tahun 1999 Melayu majoriti tolak UMNO dan dimenangkan Undi Cina setuju tak?

      Delete
    12. Undi Cina kurang dr 27% pd pru 1999..majoriti adalah undi melayu/bumiputra/sabah/sarawak dalam 75%.kpd umno..jadi tang mana undi cina menangkan tun m..xder undi cina pun tun m masih menang..hakikatnyer..ader paham cai

      Delete
    13. Pengundi Melayu Tolak Tun Mahathir pada pru terakhir beliau menjadi PM
      Fakta sebenar tun dr mahathir ditolak majoriti pengundi Melayu pada pilihanraya terakhir beliau menjadi Perdana Menteri

      Tun dr mahathir sebelum berhenti di PM pada pru terakhir beliau bukan Sahaja ditolak oleh majoriti kerusi Parlimen Melayu malah kerusi umno sendiri tolak beliau

      Tun m menang undi cina dan undi melayu majoriti tolak beliau sendiri

      Tun m masa jadi pm terakhir kendalikan pru 1999 ditolak oleh majoriti pengundi melayu dan umno kalah besar ketika itu hanya menang 71 Parlimen Sahaja 36.98% jumlah kerusi Parlimen

      Kerana orang melayu Tahu ketika itu tun dr mahathir menjadi sahabat karib bilioner Robert Ananda dan gunakan duit rakyat selamatkan syarikat Kroni beliau bail out bukan bagi brim pun masa tu dan hanya melayu Kroni Sahaja kaya raya masa zaman tun m

      Buat klcc buat Putrajaya adalah wang rakyat Malaysia Hak rakyat Malaysia

      So tun M bukan Maksum sempurna belum campur kisah umno diharamkan sebab perebutan kuasa antara tun M dengan ku li sehingga melayu berpecah Belah hingga kini

      Generasi Muda yang sekarang hanya dengar Nama Tun Mahathir tapi tak kenal kenapa orang melayu sendiri majoriti tolak beliau dan beliau menang sebab undi cina pru 1999

      Tun dr mahathir hanya dapat 71 kerusi Parlimen umno dalam pru 1999

      Tun Lah dapat 79 kerusi Parlimen umno

      Ds najib Tun Razak dapat 88 kerusi Parlimen umno . Ulang semula 88 kerusi Parlimen milik umno berbanding zaman terakhir Tun M jadi Pm hanya 71 parlimen bukti sokongan kuat orang melayu Bumiputra Sabah Sarawak kepada ds najib Kerana guna duit rakyat bagi brim kepada rakyat Malaysia bukan guna duit rakyat Bantu selamatkan syarikat Kroni berbilion

      Kini ds najib bawa konsep 1 Malaysia agar orang melayu cina India Kadazan Iban merasai kekayaan kemakmuran keamanan ekonomi Malaysia bersama sama

      Laporan ASI Post 5/4/2015

      Delete
    14. bro bab analisis UMNO ini kalau ada masa kau pi War room..Dia akan tunjukkan statistik..

      Aku faham kau sokong Tun M..tetapi fakta tetap fakta,..Berkenaan analisi si Cinakua kua kuang itu terserah lah pada kau...

      Delete
    15. Nape aku perlu pergi war room umno..nape data umno aku perlu jadikan sumber..
      Rujukan aku dtg dr sumber bebas...aku respect tun m dan tak semua perkara aku setuju dgn dia..aku cuma lebihkan sayangkan umno lebih dr najib..sori lah kalo kau x setuju..

      Delete
    16. sumber bebas kepala otak engkau..si cina DAP itu kau kata Bebas.....
      Bangang punya komen.

      Lepas ini kau pi war room DAP kau tanya kenapa dah menang undi popular tetapi masih tak dapat kalah kan UMNO.
      Lepas tu kau pergi US minta tolong tukar cara Pilihanraya kita..

      Ini lah paling bodoh sekali komen tak habis2 sokong DAP.

      Dah suruh pergi war room UMNO pergi je la..Kau ingat UMNO itu bapak Najib punya ya? UMNO itu UMNO la ..kau ini sakit kepala ke?

      Delete
  14. Pd saya masalah dlm isu ni adalah Tun M. Saya hormat dia, tapi mungkin Allah nk tunjuk hati naluri sebenar Tun M, dia bongkarkan sikap diktatornya. Sebelum saya pergi lebih jauh, rujuk balik sejarah tun M ni, hubungan dan kemusnahan karektor yang dia pengaruhi keatas Musa Hitam, Ghafar Baba, Abdullah Badawi, ku li dan anwar ibrahim. Tindakan dia ego menyebabkan terbentuk team a team b dan yg paling teruk perpecahan org melayu. Tun sebenarnya tidak relevan lg pada zaman ini. Dia tahu ttg ini. Untuk seorang yg tidak mahu melepaskan kuasa selama 22 tahun ianya hanya natural yg dia sebenarnya sangat ketagihan kuasa itu lagi. Dan apa yg dilakukan? Sblm dia menghembuskan nafas terakhir dia perlu pastikan kehancuran berlaku. Dengan itu terbuktilah natijahnya selama ini hanya Tun M yang boleh pengemudi tampuk kuasa.

    In short, if i cant have it nobody will. POWER!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada kau dok melalut baik hang tolong ah jib gor jawab soalan lebih berpaedah yang hang p melalut benda yang lepas buat apa?

      Delete
    2. 4.49 ni bloger upahan ahjibgor...paham2 aje lar nak cari makan...bayar ribu riban... dia cite team a team b...kih kih kih....nanti cakap x sekolah marah.

      Delete
  15. Aku ada soalan untuk Pro Ah jib gor. 1Mdb berhutang sebanyak 42 bilion. Untuk bayar hutang interest sahaja dah dekat 2 bilion setahun!. Soalan aku boleh tak Pro Ah jib gor tolong jawab berapa banyak keuntungan yang diperoleh 1Mdb dalam masa setahun??? Oh tolong jangan lari soalan ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa bgtahu kau bab interest ini?

      Delete
    2. Haih...tun M sendiri pun dah bagi tahu...merata2 blog pun dah tunjuk calculation dia...kalau tak betul saman lah apa masalah??? Dan sampai sekarang 1Mdb masih tak saman sarawak report knapa takut ka?

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. ok tahu dari Tun M.kan Bukan ceo 1 MDB Arul bukan?

      Delete
    5. Tengok aku tanya soalan nak spin kot lain...kalau hang tanya Arul tu dia boleh nafikan jelah...betul tak? Aku tau hang nak pertikaikan krebiliti Tun M. Mai aku nak habaq hang...orang tua tu pernah jadi Pm 22 tahun...hang ingat tun M tak da access orang dalam ka untuk dapat maklumat?? Soalan aku berapa keuntungan 1Mdb setahun?? Tak kan sorang pun pro Ah jib gor tak boleh jawab?? Kata aset berbilion bililon biliooooonnnnnn...

      Delete
    6. Jangan jadi bodoh ..Yang urus 1MDB Arul faham tak..
      Masalah sekarang Tun M kata dia tahu semua perjalanan 1MMDB.

      Arul kau dah baca wawancaranya di utusan?

      Delete
    7. Siapa yang bodoh?soalan aku berapa keuntungan 1Mdb ni. Aku tak tanya pun sapa yang urus 1Mdb. Kau tak bagi tahu aku pun aku dah tahu yang Arul tu ceo dia yang penasihat dia tu Ah jib gor....wakakaka tak boleh jawab soalan ke?

      Delete
    8. Maknanya kau tak baca la wawancara Arul pasal itu kau tahu apa2 bukan?

      Kau ingat 1MDB baru niaga semalam ke?
      Kau p la cari keuntunganya semenjak ditubuhkan ..Nanti dah kata bodoh marah? Nak komen tapi bodoh.

      Delete
    9. Danial 1MDB tahun 1999 berap[a keuntunganya?

      Delete
    10. Danial kau nak tahu keuntungan 1MDB tahun 2015 ke?

      Delete
    11. Danial dah tido rupanya..Lain kali nak cabar tengok tempat..Kat Malaysiakini boleh la.Ini tempat KD ahli-ahli UMNO tegar

      Delete
    12. Berapa cuba la bagi tahu cepat aku pun nak tahu jugak...wakaka

      Delete
    13. Tu la bodoh kau ingat 1MDB untung kira bulan ke?Kau ingat 1MDB meniaga pasar malam ya ..cukup bulan hitung untungnya pastu bgtahu semua orang..aduhaiii kesianya engkau ini..

      Takpa la bodoh itu perkatan menunjukkan tak tahu jangan marah sangat ya tapi belajar ....

      Kalau di tempat pembangkang jgn cuba nak komen kalau takda ilmu buat malu UMNO je..

      https://www.youtube.com/watch?v=LPOZcTsIroo tengok utube itu

      Untuk Tahun 2015 yg kau minta sabar la tunggu sampai tutup akaunya.
      1MDB GLC kerajaan tahu ya bkn Najib punya company...Ada masa pergi ke laman web nya..

      Lihat carta organisasinya.

      GLC tahu tak? Maksud GLC kerajaan punya company maknany rakyat la..macam petronas.

      Delete
    14. Hah ada aku kata 1mdb tutup akaun sebulan ke?? Bukan aku tanya berapa keuntungan 'setahun'???? Ohhhhh....hutang bilion bilion tapi untung tak sampai bilion bilion rupanya....patut laaaaa nak bayar loan pun kena pinjam dekat Ananda 2 bilioooonnnnnnnnn.....sampai nak kena jual asset...kesian nya 1mdb ni...wakakakaka

      Delete
    15. Okla danial confirm sembang dengan orang bodoh payah la...

      Delete
    16. Tak payah nak sembang kencang..kite tgk 1mdb bole byr ker tidak loan bulan 9 ni..kalo bole byr.. pakai duit untung meniaga atau petronas?...kite tgk brape beliyon 1mdb untung atau melingkup..sembanggg...

      Delete
    17. Ya betul..kita tgu bulan 9 ni mana 1mdb nk cekau 3 bilion tu....wakakaka kesian pro Ah jib gor ni sokong membabi buta...

      Delete
    18. Alhamdulillah bersyukur kita kau dah pandai..

      Alamak KD kau punya budak baru ya..

      Delete
    19. Lagi 1 aku bukan pembangkang dan aku anti dapig aku sokong Umno. Jangan salah faham ya sokong Umno guna mata hati dan akal bukan setakat sokong membabi buta terima kasih daun keladi...

      Delete
    20. KD penyokong DAP ya..baru aku tahu kuang ajar KD

      Delete
    21. This comment has been removed by the author.

      Delete
    22. Anon 8:31:00
      Komen ngko satu level dgn mad maslan

      Delete
    23. Jangan marah la budak danial ini dah melalut..aku sengaja tanya KD budak baru akhirnya dia kata anti DAP..aku nak tengok la dia faham tak singkatan KD....

      Tak semua faham singkatan KD..bukan salah Danial juga ..Takpa la sekurang2nya ada budak baru..Bagus komenya cuma kena mantapkan lagi..Lagipun semua yg komen ini ramai UMNO..

      Di sini lah kita bertempur tengok macam mana cara kita berfikir..

      Delete
    24. Cai..nasib baik ngko berpikir..kalo harap najib berpikir..dia lantik lg 100 penasihat baru..itupun bang...tutttttt..gak

      Delete
    25. Nak menangis pun ada baca komen bloger ahjibgor ni...siap boleh panggil org bodoh

      Delete
    26. Najib dia buat NKRA itu apa ya? GTP kau faham tak?
      Jenayah turun ke tak ya?
      Defisit negara macam mana?
      Pelam pendidikan itu apa ya?
      RTC dan UTC cuba bagi negara mana yg buat di dunia ini?
      Tahun ini bakal dilancarkan rakan muda ada dengar bunyi tak?

      Zaman Najib macam2 program la..yg terbaru MAGIC...sapa tahu?

      Delete
  16. Politik sekarang semakin menarik Tun M pulak kena jawab guna Dana Awam bailout anaknya.
    Yg tuduh saudara Ezam Mohd Noor. Aku yakin la kalau Tun M kata pembohong...
    Saudara Ezam pasti akan kata saya 7 kotak penyelewengan Tun M...wah isu baru bab baru..

    Sampai sekrang Isu 1MDB hanya berkisar bailout ..Baru aku faham mati-mati aku ingat Najib sapu 2 billion.Ini cerita masalah syarikat la..

    Pelik la KD ang the gang cara sembang macam Najib sapu duit rupa2nya ada masalah perniagaan.
    Kira tak mengutungkan..Kd betul ke fahaman aku ini?

    Anak tiri Najib sapu duit tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak baca berita terbaru?

      Rosmah belanja boros guna kad kredit....kalau tak betul minta saman lah orang yg keluar berita tu? Boleh?

      Delete
    2. Kau jadi penasihat Rosmah la pulak..bg idea setiap saman untung kau dapat 25 percent cantiik apa?
      Puteri UMNO masuk ada org kacau bini Najib...

      Delete
    3. Apa barang nak jadi punahsihat rosmah rambut beropol ropol tu? Betul ke buat set rambut sampai ribu riban? ya...bukan rosmah tapi org lain....kih kih kih

      Delete
    4. Bhai 9.35am, ada BUKTI? ada hitam putih? Ada saksi?

      Kami pun nak tau juga? Boleh kongsi? Apa kata buat laporanbg kat KD, bagitau tarikh hari dan masa buat aku nak tahu

      Delete
  17. Jangan terkejut tetapi ada pemerhati ingat hutang RM42 billion 1MDB dah lesap semua. Kononnya hanya satu saja IPP dibeli dari Ananda Krishnan dan macam-macam lagi pandangan berdasarkan hearsay akibat malas nak membaca dan dengar pandangan pelbagai pihak.

    Mereka juga tak upaya nak faham isu 1MDB dengan lebih dalam tapi mahu buat kesimpulan mudah seolah-olah mereka dah cekap untuk simpulkan. AKhirnya pandangan mereka salah.

    Unspinners ada terima penjelasan yang mungkin lahir dari usaha pihak tertentu untuk jelaskan mana duit itu diguna:



    KEMANA PERGINYA 42 BILLION HUTANG 1MDB?

    RM42 bilion yang dipinjam oleh 1MDB tidak hanya hilang begitu sahaja. Inilah yang anda dapat dari wang itu.

    1) Membeli dan memiliki 15 loji kuasa dan desalinasi di lima buah negara - dengan kapasiti penjanaan tenaga bersih 5594MW
    - Mesir, Bangladesh, UAE, Sri Lanka, Pakistan dan Malaysia.
    - IPP terbesar di Mesir dan Bangladesh. Kedua terbesar di Malaysia.
    2) Membina 3 lagi Loji kuasa baru
    - 2000MW Jimah East Power di Port Dickson (RM11b untuk kos)

    - 2000MW Loji Kuasa Gas di Melaka - http://tinyurl.com/pxulqx8

    - 50MW (RM1b untuk kos) Loji Solar di Kedah - terbesar di Malaysia - http://tinyurl.com/ljjar4a
    - Membeli 310 ekar tanah berharga RM300 juta di Pulau Indah untuk projek-projek yang berkaitan dengan tenaga. http://tinyurl.com/qfw22gh
    3) Membantu mengurangkan kos kuasa IPP kepada TNB sehingga separuh pada tahun 2012 setelah berunding untuk kadar yang lebih rendah bagi loji kuasa sedia ada dan baru.
    - Ini telah membantu pembekuan peningkatan harga elektrik yang dijadualkan pada bulan Julai 2014, Jan 2015 dan juga membenarkan TNB untuk mengurangkan kadar elektrik pada bulan Mac 2015 (pertama kali dalam sejarah bahawa kadar elektrik dikurangkan dalam Sejarah Malaysia) mungkin dengan satu lagi pengurangan kadar elektrik pada bulan Julai 2015.
    4) Mengkonsepsikan, merancang dan membangunkan 70 ekar tanah di Tun Razak Exchange (TRX) yang mempunyai Nilai Pembangunan Kasar (GDV) sebanyak RM40 bilion
    - Dijangka menarik lebih 250 syarikat global, mewujudkan 500,000 pekerjaan secara langsung dan tidak langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. - Menjadi pusat global bagi kewangan antarabangsa, perdagangan dan perkhidmatan terutamanya bagi Kewangan Islam
      - Jualan dan pembangunan Pertama adalah projek RM8b dengan syarikat terbesar di Australia, Lend Lease ditandatangani pada bulan Mac 2015 - http://tinyurl.com/knqebe2
      5) Mengkonsepsikan, merancang dan membangunkan 495 ekar projek Bandar Malaysia dengan nilai pembangunan kasar RM155 bilion
      - Termasuk hubungan melalui 60-90minute Keretapi Berkelajuan Tinggi ke Singapura dan MRT Kuala Lumpur (satu stesen dari TRX).
      - Dijangka mempercepatkan pembangunan koridor selatan Malaysia dengan kawasan pertumbuhan satelit di Seremban, Batu Pahat, Muar, Melaka dan Bandar Nusajaya.
      6) Membeli, membina dan melengkapkan lapan kemudahan ketenteraan baru untuk TUDM dan PDRM berharga RM2.7b (http://tinyurl.com/7eduhru)
      - Termasuk dua lapangan terbang udara baru – 500 ekar pangkalan TUDM di Sendayan dan flying wing PDRM di Subang.
      7) Merancang dan membeli tanah untuk beberapa projek bagi 30.000 rumah kos rendah dan mampu milik di seluruh Malaysia
      - khususnya di Pulau Pinang (9999 unit rumah mampu milik dengan kos tanah RM1.3b (http://tinyurl.com/ous4pcj) dan Lembah Klang (20,000 unit di Bandar Malaysia).
      8) Menjalankan hampir RM400 juta projek CSR yang termasuk menghantar 2,300 orang di antara 2011 dan 2014 untuk menunaikan Haji, subsidi tayar untuk pemandu teksi di bawah TR1MA 1.0 dan 2.0, 15 tempat pemulihan untuk pelajar di Sarawak, projek bekalan elektrik dan air luar bandar dan klinik bergerak 1Malaysia. http://tinyurl.com/q225juq
      - Termasuk membaik pulih rumah lama untuk golongan miskin di bawah program Nadi Kasih pada tahun 2011, dengan kos RM90.5 juta.
      9) Membina dan mendalami hubungan dengan negara-negara utama di Timur Tengah - termasuk urusan dengan Arab Saudi yang telah membantu Malaysia meningkatkan kuota haji sebanyak 20,000 jemaah haji setiap tahun dan juga membantu pelajar kita keluar dari Mesir.
      - Membangkitkan minat dan menarik berpuluh-puluh bilion pelaburan dari negara-negara asing - terutamanya daripada kerajaan dan syarikat-syarikat dari Timur Tengah ke Malaysia sejak 2009 dalam pelbagai projek 1MDB dan projek bukan 1MDB yang lain.

      Delete
    2. Ok......campur2 semua berapa ya total????

      Delete
    3. Danial yg atas itu penjelasan kemana duit itu dibelanjakan..jangan nak total jenuh dan sakit kepala nanti.

      Delete
    4. Engkau sendiri pun pening nak kira total dia. Lepas tu orang pertikaikan kau marah???? Jadi mesti kau pun tak tahu total sebenar? Tak kan tepat2 42 bilion kot???? Cer kira balik...wakaka

      Delete
    5. Ya betul Danial
      Aku dah kira bukan sahaja tak tepat 25 billion lesap..kau kira pakai calculator kan..Maknany betul kata tun M 25 billion lesap

      KD budak baru kau hebat la

      Delete
    6. Cai ...
      Panjang lebau ngko bg penjelasan psl.1mdb..beriya sungguh..takkan komen ngko pakai nama anonymous..kate bos panglima bugis..anak buah mesti pendekar..takkan xder name..
      Mcm aku lain la ..bg komen 4,5 kerat jer..anonymous cukup lar..

      Delete
    7. Ha ha perasan kau ya...takpa la tanpa nama..
      Tak nak kredit ...aku bukan tak nak tulis sekali harung
      danial ini dia tak faham jadi aku fahamkan ..tapi akhirnya dia tak faham juga.
      .Kau bayangkan dia minta aku keuntungan 1MDB tahun ini..camna aku nak bagi.? Nasib dia tak pi bank negara kalau tak kecoh la wei ha ha ha.

      Delete
    8. Haih...aku jugak tak faham soalan bila masa aku mintak keuntungan 1mdb tahun ni? Cuba baca balik aku tanya apa? Aku tanya keuntungan setahun. Tak tahu la pulak aku terlupa tulis tahun..hmmmmm

      Delete
    9. ooo terlupa ya danial wah bijak la kau ini...mati2 aku ingat tahun ini..psal itu la semua terdiam nak jawab...Cuma bila asyik melalut je kutuk pro PM terpaksa la aku masuk..panjang bebenor sembang kita...

      Macam mana keuntungan dah tahu tak? tahun bila kau nak?

      Delete
    10. Ok aku tau untung dia berapa soalan seterusnya cukup ke dengan keuntungan setahun dia tu nak bayar hutang? Kenapa kena pinjam ananda? Dan yang terbaru 6 bank ni akan kutip hutang lebih kurang 3 bilion soalan aku cukup atau tidak? Seperti biasa kalau tak betul tuduhan tu kenapa tak saman?

      Delete
  18. Giler.. KD dh U-turn sikit2
    tp import masuk pencacai baru berbendera Malaysia pulak utk terus hentam Najib dan jilat MAdeay

    Konon jgn posting sampah.. cehhh
    KD dr mula2 aku kenal blog ko sampai skrg aku lihat ko ni ada ciri org MUNAFIK

    aku ulangi KD.. ko ada ciri org MUNAFIK.. pemutar belit dan tidak ikhlas dalam perjuangan

    Manusia2 mcm ni kalau zaman Rasulullah SAW perlu ditangkap dan dikurung supaya tak lakukan kerosakan pada umat..

    wajah berpura2.. baling batu sembunyi tangan.. tabur fitnah mcm tabur serdak biskut pada ayam..

    KD, dlm bulan Rejab ni bulan di untuk bertaubat.. Allah buka pintu Taubat selagi mana tidak lakukan permusuhan

    Sudah2lah dengan menjilat Madeay tu yang sbnrnya banyak penyelewengan.. cuma kebaikannya pun ada.. lagipun dia sudah tua..

    jadilah pendamai antara yg tua dan muda.. buka meniru syaitan mengapi2kan manusia

    Kau takkan selamat wahai KD dan sekutu2 kau macam Kadir Jasin, Din Turtle, Celah Gelegar, dn pastinya Che Det.. tabur fitnah bunuh karektor seseorng sebelum org itu dibuktikan bersalah..

    Allah Maha Kuasa.. Allah Maha Adil dan Allah Pedih AzabNYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai tetap.dan berpencen
      Ngko kate nak buat repot polis psl.TDM kat balai polis yg terdekat dgn rumah TDM..da repot ker blum??!!..
      KD bgtau jgn bg komen sampah..ngko terasa ker cai!!..
      Blog KD ..mmg panas utk macai macai ah jib gor..berjela jela komen..terutama skali dr macai tetap dan berpencen...gi report dulu yer cai...huhuhuhuhu!!!!...tiktoktiktoktiktok

      Delete
    2. Apa ayat pro ahjib gor suka lambung tu? Ulu ulul ulululul amri? Kih kih kih....

      Delete
    3. Taat pada pemerintah ajaran Islam la..kau tak tahu ya?

      Delete
    4. Taat pada pemerintah muslim yang adil.!!.yg bengong tak perlu

      Delete
    5. Taat pada pemerintah ajaran yang pecat Mufti sebab Kes Ratu Cantik?
      Taat pada pemerintan ajaran yang jemput Israel masuk Malaysia main sukan?
      Taat pd pemerintah yang kuku besi.. yang benci pada ulama, yang tolak hukum Islam?
      Taat pada pemerintah yg arah tembak Melayu Islam di Memali?
      Taat... aku takmau taat pada manusia bertopeng Iblis.. maaf yer..

      Delete
    6. “Dalam hadis ini ada kewajipan untuk taat kepada penguasa atau pemimpin yang telah diangkat, dan dilarang memberontak kepadanya walaupun dia zalim serta sewenang-wenangnya dalam melaksanakan ketetapan hukum, kerana kefasikan pemimpin bukan sesuatu yang membolehkan untuk memberontak kepadanya”. (Fathul Bari jld. 13 hlm. 68)

      http://an-nawawi.blogspot.com/2007/07/sikap-ahlus-sunnah-wal-jamaah-dalam-hal.html
      http://an-nawawi.blogspot.com/2011/07/wajib-taat-pemerintah-elak-huru-hara.html

      Delete
    7. Kalo ngko tak nak taat..itu ngko punyer pasal..xder saper yg nak tau ngko taat.ker tidak!!!

      Delete
    8. Weihh 9.39..
      MAdeay dn machai2s MAdeay xdde kisha bab2 tu.. tanye diorng BUGHAH tu ape..
      mesti herot bibir.. amende la tu...

      sbb takut masuk kategori BUGHAH tu lah kita kena tentang rejim Madeay.. nnt Tuhan tarik keamanan.. kesejahteraan mcm berlaku di bumi Iraq..

      Nauzubillah..

      rejim MAdeay mesti dikekang!

      Delete
  19. Rilek la... ni dunia Akhir zaman la...hang tak kan tau belah mana yang betul dan belah mana yang salah betul? Hang tak boleh tuduh orang lain fitnah hang sebab belum tentu hang tu betui hang tu tak fitnah orang? Kalau betul kita nak damai kan yang tua dengan yang muda kenapa tv 3 hentam orang tua tu macam tak ingat dunia? Apa kata hang boleh nasihatkan dekat Ah jib gor...tak yah lah serang orang tua tu...orang tua tu tanya ja pun...hang jawab masalah selesai betui dak? Kalau lah Ah jib gor jawab dengan jujur dan straight forward sumpah aku sokong dia sekarang jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Danial kalau ada 2 orang tuduh menuduh nak buat macam mana ya?

      Ctn macam ini la katakan pak hitam menuduh pak mail curi motor .
      Jawapanya?

      Delete
    2. Pak mail kena hukum sebat sebab fitnah dia sebab tak da saksi 4 orang. Agaknya la.

      Delete
    3. TV3 hentam apa?
      takkan TV3 sebagai media utama tak boleh tegur Tun?
      TV3 maki Tun ke?
      TV3 guna ayat yang berhemah supaya Tun adil pada Najib. berdasarkan fakta2 yang ada

      TV3 zaman Tun mcm mana?

      Jika tak tahu mana yang bersalah janganlah hukumkan Najib bersalah. sebelum dibuktikan bersalah

      Kenapa kau membelit panjang sangat... kalau nak ikut Islam ckp lah cara Islam.. jangan cakap macam Yahudi..

      Delete
    4. Motor saper yg kena curi???

      Delete
    5. Silap pak hitam kena hukum sebab lepas tu pak mail tak mahu bersumpah sebab pak mail kata dalam islam tak da sumpah2 lepas tu pak mail kena penjara 5 tahun dan hukuman sebat.

      Delete
    6. Tapi tu la aku konfius kenapa orang buat report pasal 1mdb kemudian dia tuduh muflis. Why why why.

      Delete
    7. Dalam Islam ada bab ber Muhabalah..
      ko jahil jangan nak pandai2 nak putar belit pasal Islam.. nanti sesat masuk neraka.

      Delete
    8. TV3 media utama yg tak ditonton oleh.majoriti rakyat malaysia...

      Najib pun tak.bole ditegur ker?
      Yahudi cakap.camaner lak??

      Delete
    9. Anon 9:24:00
      Allah Taala Maha Pengasih..Dia jualah menentukan..

      Bukan kuasa ngko yg menentukan saper yg ke neraka...

      Delete
    10. TV3 atau media tak boleh ckp bab Tun?
      jadi dosa? haram?
      tapi Tun hari2 tabur fitnah.. adu domba.. hasut berperang saudara.. itu bagus? betul?

      Delete
    11. Haha aku saja nak perli anwar yang hang serius sangat pasai pa? Wakaka

      Delete
    12. Yang tentukan siapa masuk neraka hak Mutlak Allah SWT
      tp hukum perbuatan sesat itu boleh menyebabkan masuk neraka.
      Ko nk putar belit apa?


      Delete
    13. ha ha ha ok laa aku pun nak tido...

      Danial kalau ada masalah undang-undang bawa ke polis.Kes akan dibawa ke mahkamah.
      Begitu juga Tun M dan Najib.
      Isu 1mdb susah nak selesai kerana yg diadili bukan pihak ke 3.
      Maka Audit adalah sebahagian sistem kerajaan.

      Kerajaan kita ada sistem kena ikut la.
      Maka apabila dah selesai audit akan dibawa ke PAC..PAC ini diwakili ahli adun yg terdiri drp BN dan PAKATAN.

      Apabila terbukti ada jenayah barulah SPRM masuk campur..
      Maka kerana itulah aku tetap pertahankan sistem kerajaan.

      Yg aku suka Najib kerana memberi kebebasan kpd Audit.Kalau dia masuk campur aku tak minat kerana salah guna kuasa.
      Zaman Najib SPRM mempunyai kuasa berbanding BPR.

      Sebelum aku tido
      Audit bakal dibentangkan hujung bulan 6.Maka kita sama-sama lah tunggu siapa masuk penjara,

      Masalah TV3 serang Tun M aku rasa bukan serangan la cuma pertanyaan kenapa Tun M bailout ANAKNYA.

      Ini semua cerita bailout bkn penyelewengan tau..tiada seleweng duit...1MDB tiada seleweng duit tau tak?

      Delete
    14. hahahaha... puak macai MAdeay ni.. tang org bukan main.. terhegeh2 nak tanya jer..
      nak tanye jer ala Madeay ialah desak dan hasut org lain benci Najib dan letak jawatan

      TV3 baru tanya jer Madeay..tegur sikit je.. bagi tak lupa... tp macai dah teraseee sgt...

      itulah.. balasan.. rase mcm mana...

      Delete
    15. Aku tanye ngko da repot polis ker belum? ..ngko yg declare dlm.entry lepas....x paya la nak hahaha..dedangkan hati panas baca komen aku ...hujujujuju!!

      Delete
    16. aku nk report ke tak itu hak aku..
      tp Madeay wajib report sbb dia mahukan kita jatuhkan Najib..
      sbb apa nk jatuhkan Najib..? mesti ada bukti kukuh.. mesti ada report perundangan.. masuk court.. bicara..

      ingt ni negara Keling ke? suka hati je nk tumbngkn PM yg sah dipilih?

      Madeay kata beza 1 undi pun dia tetap nk jd PM..
      fuhhh.... dahsattt...

      Delete
    17. Kalo tak buat..tak paya la menyembur nyembur declare nak buat..lomen bukan main garang..maklumlah macai panglima bugis..tapi komen nama anonymous jer..macai pegang penyapu...huhuhuhuHu!

      Delete
  20. Jangan posting sampah konon.. tp kaulah penghasut.. pengadu domba.. penyebar fitnah dan bersifat tong sampah.
    Isu 1mDB ini ko dan rejim MAdeay terus hukum Najib seperti sudah buat dosa

    Tiada satu pun dokumen rasmi dan bukti sah yang menunjukkan wang 42billion itu di ambil Najib, disalah guna.. atau apa2 sahaja yang boleh disabitkan Najib sehingga Najib itu pelru dicerca.. di jatuhkan maruahnya dan di paksa letak jawatan..

    Bagaimana isu2 yang membelenggu PM Tun Mahathir dahulunya yang banyak di tutup rapat.. akhirnya di lupakan?

    Apakah kerana beliau dikatakan berjaya memajukan negara maka isu2 yang lalu dikira halal untuk ditutup?

    ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngko terasa ker cai...kikikiki!...da repot polis cai...pegi repot jgn lupa bwk.penyapu...huhuhuhuhu!!!

      Delete
    2. mcm budak2 tak cukup umur ko punye komen 9.20

      Delete
    3. "Bagaimana isu2 yang membelenggu PM Tun Mahathir dahulunya yang banyak di tutup rapat.. akhirnya di lupakan?"

      Bhai, Kami pun nak tau juga? Boleh kongsi? Apa kata buat laporan pada pihak berkuasa, bagitau tarikh hari dan masa buat aduan kami pun nak ikut skali.

      Delete
    4. Bhai amende..macai Madeay singh pun ade? wow
      Cmni lah.. mintak Madeay ajak macai2 dia gi wat report dlu..

      sbb dia yg hari2 paksa Najib letak jawatan..sbb kunun menyeleweng
      lepas dia lapor.. kita pulak lapor pasal penyelewengan dia..
      jgn risau... byk saksi masih ada..

      Delete
    5. Penyelewengan 1mdb kan dah buat report, aduan.

      Delete
    6. Madeay buat ke atau macai die buat?

      Polis dah tubuhkan Task Force khas pasal 1MDB, SPRM dh mula masuk, AUDIT tgh jalan.. PAC bypass audit terus masuk.

      HABIH TU PUAK MADEAY KELING NI NAK APA?

      nmpk sgt gila meroyan....

      Delete
    7. Pasal 1Mdb kn dah buat report? Lepas tu hang taw apa jadi?? Orang yang report kena tuduh sebagai muflis gila koooo

      Delete
    8. Danial kau faham apa itu muflis?

      Katakan la esok kau beli kereta lepas 6 bulan kereta kena tarik..katakan jumlah melebihi 40 k.
      Apa bank buat?

      Delete
  21. Kalau nak ajak orang bertaubat, bukan dengan prasangka buruk dan maki hamun.
    Kalau nak berdakwah sokong Najib bukan dengan cara kutuk madey.
    Kalau nak orang faham, jawab saolan dan bukannya bagi alasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ko kutuk Najib hari2 tu dakwah ala siapa?
      cakap tak serupa bikin.
      Belit2.

      soalan penyelewengan Madeay tu mcm mana?

      Delete
    2. Taat pada pemerintah ajaran yang pecat Mufti sebab Kes Ratu Cantik?
      Taat pada pemerintan ajaran yang jemput Israel masuk Malaysia main sukan?
      Taat pd pemerintah yang kuku besi.. yang benci pada ulama, yang tolak hukum Islam?
      Taat pada pemerintah yg arah tembak Melayu Islam di Memali?
      Taat... aku takmau taat pada manusia bertopeng Iblis.. maaf yer..

      Delete
    3. Bhai 9.35am, ada BUKTI? ada hitam putih? Ada saksi?

      Kami pun nak tau juga? Boleh kongsi? Apa kata buat laporan pada pihak berkuasa, bagitau tarikh hari dan masa buat aduan kami pun nak ikut skali.

      Delete
    4. Bab agama kalau tidak tahu lebih baik diam berdosa nanti...Nak tanya ada ke buku apa itu negara Islam?

      Delete
    5. Woi Singh 9.40, soalan tu patut kena bg kat bos ko Madeay..

      menyalak2 hari2 dlm blog bertahun sudah.. mana dia laporan Polis..?
      mana dia dokumen.. tnjuk dlu la.. lepas tu jgn risau.. byk laporan Polis boleh buat utk Madeay..
      nak lari mana...?

      Delete
    6. Ade ker TDM lari?..biler?..

      Macai tetap dan berpencen..hati panas...hujuhujuju!!

      Delete
    7. 9.43 dah lari topik dia dah takda point, ok chow...

      Delete
    8. kah..kah... macai Madeey ni.. sensitip betul..
      aku sebut nak lari mana tu tuju pd isu2 yg dibangkitkan..

      ape hal yg ko nampak bos ko mcm nak lari..??

      buduh.. gopoh.. mcm Madeay..

      Delete
    9. Da report polis cai..ngko gak yg declare nak report..tak gitu cai...huhuhuhuhu!!!

      Delete
    10. Report Polis pasal ayam ko hilang ke atau isteri ko lari ikut bangla?
      atau sbb MArina Madeay join LGBT.. ancaman Perlembagaan tu..

      Delete
    11. Buat buat lupa pulak ngko.yg declare nak buat report polis dlm entry lepas...buat buat lupa pulak..cai jgn lupa pegang penyapu...huhuhuhuhu!!

      Delete
    12. Boleh je nak report Polis..
      tp kesian kt si tua tu..
      dh le tak tercover nk dgn isu skrg.. memalukan.. gagal tumbangkan Najib sebelum bulan Jun..

      aku cabar lah puak macai Madeay.. kalau betul tk menipu.. tumbangkan Najib sebelum Jun..
      otherwise.. Madeay mmg sah penipu dan penyamun..

      the end..

      Delete
    13. Kesian ker..atau ngko mmg kaki sembang berapi..kalo x berani buat..x paya declare..hati kecik..ada hati nak mencabar... komen pkai nama anonymous..sembang tak ingat..

      Maka kekal lah ngko dgn gelaran macai tetap dan berpencen...huhuhuhuhuh!!..

      Delete
    14. ermm aku kasihan dgn MAdeay..
      Ezam punya tujahan itu pun sudah cukup bg Madeay kena ke IJN buat rawatan

      Ezam ada bukti kukuh.. sbb dia SU Sulit Menteri Kewangan pada masa itu..
      Aku simpati dgn ko macai xde pencen utk si tua yg pencen tu...

      Jenuh lah Madeay... bukan sikit billion tu bailout... aduhh... umur 90.. duduk dlm kandang court...
      azab dunia pun dh nampak...

      Delete
  22. Jangan sebut bab2 Islam..
    Madeay fobia
    dlu org pakai kopiah pun Madeay takut..mcm tgk hantu..
    nak masuk TV3 dlu kena pakai songkok senget jer

    tp sejak zaman Pak Lah.. Alhamdulillah org2 berkopiah.. serban bebas berdakwah dlm TV..

    nampak sgt paranoid Madeay ni.. mcm dia paranoid dgn 1MDB..
    kasihan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan macai najib bagai nak giler pertahan 1mdb..kasihan cai

      Delete
    2. kasihan macai Madeay mcm nak mampus pertahankan MAdeay yg busuk hati tak sudah2. tu..

      Delete
    3. xboleh jawab kan tu ko spin pasal 1mdb..
      jawablah cmne Madeay dgn Islam?

      dulu suruh tafsir lain Al-Quran.. gilo org tua tu..
      semua nk ikut selera dia..

      Delete
    4. Ngko sembang macam larr najib semua perkara dia jawab..psl.top up pun da kelam.kabut..sembang pung pang pung pang

      Delete
    5. jawablah dulu Madeay ckp pasal Islam?
      ehh Madeay fobia kut..

      ko ingat tak Madeay suh tafsir semula Al-Quran..?
      jahil tp belagak pandai.. rosak2..

      Delete
    6. hahaha..Islam hanya pakai kopiah je ke?

      Kalau le Mahathir fobia dgn Islam..takkan Yasser Arafat call dia mintak tolong. Bosnia minta pendapat dia majukan negara. Arab lantik dia jadi penasihat dlm persengketaan kabilah. yang terbaru beri ucaptama di Leaders' gulf Summit di Kuwait.. semua oversea der... kalau setakat kopiah je..nmpk sgt tahap jaguh kampung je.. hahaha

      Delete
  23. KD
    Macai tetap dan berpencen ah jib gor ader declare nak buat repot polis ttg TDM kat balai polis yg terdekat ngan rumah TDM.dlm entry yg lepas..

    Ujung ujung mcm biasa larr bg komen maki hamun, sumpah seranah..habuk pon takdak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai..ko asyik2 panggil2 KD..
      mcm budak tak cukup makan..
      apehal? sikit2 nak ngadu2.. ko tu kan balaci KD..

      ko ngate kat org.. ko tk sedar diri ke ko ngate diri ko..

      ko tu taraf tin longkang (mcm KD suka labelkan)...

      lapor Polis dh ke pasal Najib?

      tuding jari satu.. 4 lagi tunjuk kt ko sendiri.. adehhh... level mcm ni je ke KD bawak?

      import masuk Danial Keling.. hahaha.. kasihan2....

      Delete
    2. Eh eh..ngko terasa ker cai...
      Da report polis...kikikikikikiki
      Macai tetap dan berpencen..ngko kasihan kan diri ngko tu dulu....tiktoktiktoktiktok

      Delete
    3. Macai tetap dan berpencen ah jib gor..
      Komen ngko.yg berjela jela...itu tak mengata org ker..ngko panggil org dgn nama binatang, ngko gelarkan org keling, pelacur murahan..itu tak mengata ker... cai karat..

      Delete
    4. Report Polis.. berpencen..
      kah..kah.. dua2 tu kena kt btg idung MAdeay...
      pencen tp nk aturkan negara..
      Polis.. dia pakai Polis utk tangkap musuhnya.. pastu tembak org Melayu... maa...Mahadeett..

      Delete
    5. Macai Madeay... letaklah time frame baru utk tumbangkan Najib..
      xbest lah macai dn KD oii.. xde hot climax dh... momentum mcm pondan..
      ade hati ker..

      1mdb TH.. besar tu isu.. org2 PAS tk keluarkan pun deposit TH... MAdeay must work harder la utk pastikan Najib tumbang...

      plssss.....harder... macaii.. kah..kah..kah...

      Delete
    6. Dia punyer sembang...nak report polis dibalai polis yg terdekat...ujung ujung bg komen syok sendiri..huhuhuhu.
      Macai tetap dan berpencen..keje tetap bukannyer ader..so ..anggap jer lar..mencacai ni keje tetap ngko...kikikikiki..cai.hati panas

      Delete
    7. Acecehh... last2 isu report polis lebih besar dr isu sebenar..
      kah..kah.. nmpak sgt style bodoh main game...

      suruh Madeay gi report dlu.. baru ko cabar aku report..
      xde nak takot lah dgn penyamun2 upahan Madeay..

      skrg Polis bkn milik Madeay Keling lg.. Ketua Polis skrg ada Agama.. bukan mcm zaman MAdeay.. ketua polis boleh jd pengerusi kelab judi.. cehhh... hanyirrrr

      Delete
  24. ha ha ha lawak betul la....Ok KD terima kasih..

    ReplyDelete
  25. Try lagi lah KD.. yer...
    esok buka lagi entry baru..
    ko carilah apa isu dlm kumbahan otak ko utk spin lagi..

    pastu klu nk import macai..pilih yg berkualiti sikit.. danial keling tu ko kasi upah murah kot.. sbb tu byk membebel meroyan pd Najib dr membela Madeay...

    jap2.. aku bg cdgn..
    esok ko buka entry pasal bisnes Mokzani yg jual lepaskan saham dalam Sapura Kenchana 2 bulan lepas..

    korek2 la sikit.. apehal terjadi pd anak kesayangan MAdeay tu?
    Kot2 lah boleh tambah lagi report Polis 1MDB...

    kah..kah..kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MACAI TETAP DAN BERPENCEN AH JIB GOR

      Declare nak buat report polis ttg TDM..ujung ujung habuk pun tarak..

      Konon konon komen dia ader kualiti..yg ader maki hamun..mencarut..sumpah seranah..

      Konon konon komen dia yg berjela jela tu penuh info..walhal org tak.baca pun..

      Ader hati nak bagi cadangan..mcm lar org nk pandang..

      Komen nama anonymous..tapi sembang berapi...

      Jgn lupe cai..gi repot polis dulu sptmane yg ngko declare..sambil menaip tu jgn lupa pegang penyapu...tiktoktiktokriktok...huhujuju,!!

      Delete
    2. Tak berani jawab ke macai xde pencen tp jilat licin Madeay?
      Macai xde pencen.. ko tu tak maki seranah orang lain ke?
      Pak Lah bodoh? Najib bangang? lagi?

      Madeay je maksoom?
      Report Polis Madeay mane?

      Kalau xde report Polis Madeay suruh duduk diam la.. jgn jd iblis..
      kalau berani load la report dulu pd Najib.. jgn suruh balac muflis penyamun tu

      tp suruh Madeay Kutty Keling tu load report
      ajak MArina LGBT sekali..

      Mokzani pun blh buat report juga pasal taknak kasi Sapura Kenchana kontrek2 besar..

      Macai xde pencen..

      ko suluh muka ko dlm lubang jamban dlu bro.. tgk molek ke huduh.. ckp ko tu melantun2 kt muke ko yg dicerminkan dlm mangkuk jamban tu..

      ada paham? klu tk paham gi tanya negarawan uluuuungggg tu..

      Delete
  26. Aku sebenarnya kesian kat ko kd tapi nak buat macam mane ko sendiri yg cari pasal.Mereka sumpah seranah ko kd mau botak kepala ko.Apapun belum terlambat lg kd bertaubatlah.Udah2lah menulis benda yg tk pasti.

    ReplyDelete
  27. Yg sumpah seranah KD, pahalanya KD yg dapat..inshaa allah

    ReplyDelete
  28. Korang sembang panjang, Tun M ketawa je... Hahaha aku penting lagi rupanya... dah hujung nyawa, aku jena pastikan Umno hancur, melayu berpecah belah... sebab kalau takde aku, takdelah orang lain lagi yang boleh pimpin. Malaysia aku punya. Akulah Firaunnnnn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hairan aku kenapa Geng tun M tak abis-abis mengatakan Tun M dah tua ..dah tak laku..dah tak da pengaruh selepas itu tuduh kepada pro PM...

      kalau setakat yg komen sapa2 boleh menyamar..yg kita hendak blogger pro PM ada tak dia tulis Tun M tak berpengaruh?

      Delete
    2. Mahafiraun yg digelar PAS 18 tahun yg lalu.. mmg betul2 jadi..
      Allahu Akbar!!

      Delete
  29. Kesian MAdeay... umur 90 dh tapi hati dibelenggu dengan kesalahan lalu.
    Jiwanya jadi tak tenang..dosa Memali.. dosa bailout berbillion wang Petronas yg ditimbulkan Sdr Ezam suatu yg sangat buruk.

    Tapi Tuhan Maha Adil..
    TRX dibeli oleh Mulia Corp dr Indon.. Madeay lagi bertambah sakit hatinya..

    Kita tunggu kisah Bailout yang dibangkitkan Ezam.. berat itu tu sbb melibatkan dana awam yang cukup besar dan jelas bailout company anak Madeay..

    kasihan.. umur 90.. tp begini jadinya.. aku simpati...

    Macai MAdeay takkah kasihan.. bos korang tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesilapan Tun M memandan rendah pada kekuatan Najib.Memang silap besar.
      Tun M berundur lah.Kalau betul2 ikhlas dan merasakan 1MDB bakal menjadikan malaysia bankrap dengar kata-kata Bank Negara.

      Bank Negara tak tipu Tun M. Malaysia tak bankrap.
      Isu 1MDB kalau ada penyelewengan biarkan lah pihak SPRM yg menyiasat bawa je buktinya..

      Kesianlah kepada pejuang2 UMNO haluan kiri mereka merasakan Tun M mempunyai rahsia besar yg Najib sepatutnya letak jawatan.
      Pejuang haluan kiri cukup mengharapkan tun M buat magic sedangkan hakikatnya hanya sekadar serang Bini Najib.

      Cukup lah Tun M masa masih ada sebelum terlambat.Buat masa ini serangan hanya di komen bukan pun diluar sana.Sedikit sangat yg bicara nya...

      Delete
    2. Ezam??? hahaha... kes pandora box dia pun tak muncul2 dah.. mcm ni pun ko boleh percaya. kalau dulu Mahathir buat salah pun tak dirasai beban oleh rakyat.. Malaysia tetap maju. Persengketaan kaum dan agama jarang sangat merebak seperti hari ini.

      Dulu boleh je tinggalkan kereta tepi tanpa kunci.. sekarang nak parking dalam rumah pun kena jaga2.

      Delete
  30. Macai tetap dan berpencen ah jib gor

    Kalo da tau hati tu kecik..tak payah nak declare nak buat report polis ttg TDM..
    Hati kecik tak payah nak cabar cabar orang...
    Memaki org dgn nama binatang, menggelar org keling, pelacur...itu tak membuat kan org respect dgn najib..
    Komen ngko bukan setakat sampah malahan hanya larr bahan ketawa..
    So..macai tetap dan berpencen ah jib gor tengok cermin dan nilaikan diri ngko tu dulu..sambil tengok pegang penyapu tu skali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ko sbg pencacai xde pencen lagi lah jijik
      entah apa yg ko nk perjuangkan pun taktau
      perjuangan membela pemfitnah..
      perjuangan membela bapak penyelewengan..

      macai macam kau mencerminkan Madeay itu seorang yang hati busuk, tak pernah kenyang dan sentiasa mahu bermusuh sesama manusia..

      itu sifat siapa wahai macai xde pencen??

      aku nk ckp kau..itulah sifat iblis... bangga lah ko??!

      Hal laporan Polis.. aku dah cakap.. Madeay lapor je Polis.. tapi die tak lapor kenapa ko suruh aku lapor?

      nampak sgt macai xde pencen ni hanya alih isu..
      isu skrg pemfitnah itu sendiri banyak penyelewengan..
      ko sbg macai murahan mmg xboleh nk nafikan.. tak boleh jawab satu pun tujahan yang dilontar..

      asyik2 suruh aku laport polis.. mcm pondan! cehhh..



      Delete
    2. Ngko yg declare dlm entry yg lpas nak repot polis psl TDM di balai polis yg terdekat dgn umah TDM..la ni ngko pulak tg meroyan..sendiri declare..sendiri goyang ..nampak sgt hati kau tu kecik..ader hati nak cabar org...macai tetap berpencen hati suda panas...huhuhuhuhu!!!

      Delete
  31. Byk komen tun nampak....yg dok crita berdegar2 kutuk/tuduh tun m termasuk le si juburi, kapal sin, dapp, pass dan smuanya sampai ari ni pun x blh wat apa2??? Pasai apa ek??? Samada tun m tu mmg hebat atau yg dok kutuk/tuduh smua tahap otak udang mangkuk hayun.

    Usah kta nak kenakan tindakan berat, saman pun takde...apa pun xde....hahaha lawak betul mamat yg panjang lebar dok kutuk tun m ni. Takat cakap, semua pun blh....

    Bab najib ni dah terang....benda yg dia wat byk x srupa cakap. Bukti dah byk...tengah dok kumpul...dalam dan luar negeri....insyaallah akan dikemukakan x lama lagi.

    Klu si kangkung dan smua skutunya baik, wat pe nak risau...kalau org tanya, jawab...bkn bg balik soalan....

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...