Monday, April 4, 2016

DULU PAKAT DOK GELAK KAT PAS..

Patutnya tambahlah sikit...

"Selagi Pemimpin Kami Mentaati dan Mengamalkan Sepenuhnya Ajaran Islam Seperti Amanah, Berakhlak.. "

Janganlah sumpah taat setia membabi buta...


Sumpah Taat Setia Ahli Umno - Pas Semakin Liberal, Umno Pula Semakin Taksub !

Teringat saya semasa kempen PRU13 , 3 tahun lalu di mana antara isu yang hangat diperkatakan adalah sumpah Baiah Pas. Tak perlu diulangsebut, cukup sekadar menyatakan di sini, perkara baiah ini hanya dilakukan jika pemimpin sudah tidak lagi percaya penuh kepada pengikut2nya. 

Baiah diharap dapat mengIKAT ahli dan pemimpin dari keluar parti atau dari tidak lagi beri sokongan kepada pucuk pimpinan dan parti. Supaya ahli dipaksa akur kepada baiah walaupun hati sudah tidak lagi kepada parti atau pemimpin.

Waktu itu ramailah orang2 Umno mengkritik perbuatan Baiah Pas walau apapun alasan diberikan oleh pemimpin2 Pas.

Rupa2nya perbuatan Baiah atau yang hampir mirip kepada Baiah Pas itu kini turut dianuti oleh ahli2 Umno ! Adoyai ....... 

Kini ahli2 Umno diminta supaya mengadakan ikrar sumpah taat setia kepada Najib dan pemimpin Bahagian ! Baca blogger Shahbudin - KLiK.





KLiK untuk ke Youtube

Kalau Baiah Pas dikatakan sebagai kepimpinan Pas yang tidak punya kepercayaan penuh kepada sokongan ahli, apa pula ikrar sumpah taat setia ahli Umno ?

Mungkin ada yang akan kata di atas itu belum sampai tahap Baiah lagi sebab tak didahului lafaz Wallahi, Wabillahi dan Watallahi  ...... tapi bagaimana pula dengan Deklarasi Putrajaya yang ahli2 cawangan di Selangor diminta sain ini -


Teruk dah Umno Najib ni ......Takut kepada bayang2 sehingga kena bersumpah ikrar bagai. Katanya 3 juta ahli beri sokongan penuh ? 

Lebih teruk dari Pas lagi ! Sekurang2nya Pas hanya mewajibkan calon2 pilihanraya saja yang berbaiah bagi menghalang kerusi2 yang dimenangi berpindah parti. Umno pula sampai ahli2 pun diminta bersumpah.....

Nampaknya senario politik semasa dah terbalik .... dalam keadaan parti Pas dilihat menjadi semakin Liberal, parti Umno pula semakin ke arah ketaksuban.

Suka saya copy kembali beberapa perenggan dari artikel lama masa kempen PRU13 dulu ( KLiK ). Kalau dulu saya tujukan kepada ahli2 Pas, kini saya tujukan perkara sama kepada ahli2 Umno.

 Andai seorang murid yang sudah berbai'ah mendapati gurunya sudah menyeleweng, apakah wajar murid itu tetap setia ? Menurut para ulama muktabar, Baiah itu tidak sah lagi, kerana guru yang berkenaan sudah terkeluar dari ajaran Islam. 
 .............. mematuhi selain daripada Allah swt dan RasulNya hanya dibolehkan jikalau mereka itu mematuhi Allah swt dan RasulNya saja.
 
Sudah menjadi kewajiban kita untuk sentiasa meneliti guru kita demi memastikan ajaran dan pekertinya tidak bertentangan dengan lunas-lunas Islam. Seseorang murid tarikat atau sesuatu gerakan hendaklah berani kerana benar - sanggup bertanya tentang ajaran-ajaran yang diterimanya agar tidak menyalahi ajaran Islam.


Dan komen Tun Mahathir ketika itu ( yang ditujukan kepada Pas tapi saya copy untuk ditujukan kepada Umno ) -


Kemudian diulas oleh Tun Mahathir keesokannya. 22/2 -  manusia sepatutnya hanya tunduk kepada ALLAH dan bukan kepada sesama manusia. "Dia orang (pemimpin Pas) hanya manusia biasa. Bukan Nabi, bukan raja. Tak perlu bai'ah ini,"

Selain itu, Mahathir berkata, bai'ah yang dibuat oleh Pas bertujuan untuk mengongkong pemikiran ahlinya agar tidak menerima pendapat yang berlainan daripada matlamat parti itu. "Bai'ah ialah kita bersumpah setia pada pemimpin. Mereka manusia dan buat salah. Malah banyak pemimpin Pas yang buat salah dari segi agama,"



PS - Saya percaya rakan2 bloggers pro Najib yang dulu sama2 kritik Baiah Pas kini akan beri pelbagai alasan untuk menjustifikasikan perbuatan yang hampir sama dilakukan oleh Umno Najib.  Entahlah Labu .....

15 comments:

  1. Najib sudah gobar. Orang2 dia sudah menggeletar. Jadi, macam2 lah nak kena ikrar. Nak kena sumpah taat setia kpd Najib pulak, hihihi hihihi

    Jentera Najib sudah kelam kabut. Ni pompuan yang rambut mcm lelaki, pakai mcm lelaki, gamak nya bertindak mcm lelaki, Azalina Othman pulak dah menidakkan yang dia cakap menyekat laporan WSJ.

    Bila di tanya "if the government would block the WSJ over its reports," dia jawab, "We are (a) democratic (country). We are not a communist country that bans others from criticising our leaders".

    Semalam dia nafikan nya. Dah teruk pimpinan Najib nih. Kalau dia tak undur atau di gantikan, UMNO akan tewas di PRU14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg ketar..yg aku lihat Pro Tun M lagi ketar semua dok takut Demo hancur kehadiran cukup kat dewan sahaja ...patutla selama ni Tun M asyik sembang kat dewan yg mai sikit sangat... tak macam DS anwar Ibrahin koman koman 10 ribu ..baru ada impak...bayangkan la akhbar dan media TV antarabangsa pun malu tau...


      bila aku tengok berita2 luar negeri depa citer juga tapi malu la...sikit takda impak...nampak sangat blogger prio tun kaki tido takda semnangat semua harap Tun M yg dah tua..oiii bangkit la jgn asyik tahu dok depan komputer bila suruh turun pi turun kedai mamak yg segelas air kopi rm 2...guna la akai no..

      Delete
    2. Bodo sesangat le kamu 426. Tak sedar pun sekarang musim panas amat sangat, tak tahu pun orang mikirkan kesejahteraan rakyat, aturkan himpunan dalam dewan. Kepala kecik kay ye?

      Korang nasib baik le sekarang musim panas. Tunggu le musim panas bertukar, betapa ramai nya rakyat keluar melaungkan Najib Undur.

      Delete
    3. 444 kau ni bebudak ye? Main suruh pemunya blog teka meneka pulak.

      Kau takut nak kritik Din Turtle di blog dia ye? Kau coba le di sana, kalau tak di sebat nya hingga kau melalak mcm budak kecik lagi.

      Delete
    4. anon 515

      aku minta maaf banyak2 aku tak tengok cuaca..betul ikhlas cakap...sel;ama niu kalau demo aku tak perbah dengar cuaca satu msalah besar..

      Zaman DS Anwar dulu takda citer cuaca tau...Walaubagaimana pun aku setuju tapi bkn 100% la cuaca main perana ..Lebih2 lagi zaman Tun M berbeza dgn zaman Najib...

      Zaman Najib rakyat dah mewah lepas demo pekena air kopi tapi kat starbuck oiii bkn kedai wak doyok.

      Pi demo tak main la naik bas semua pakat naik keta power2 klau wan azizah velfire la..cuma Tun aku respek naik proton cuma namanya pelik la ada pelekat porche...insyallah la Tun M ada idea nak jadikan prrotun jadi porche rsanya..

      Delete
    5. 444 kau ni bebudak ye? Main suruh pemunya blog teka meneka pulak.

      Kau takut nak kritik Din Turtle di blog dia ye? Kau coba le di sana, kalau tak di sebat nya hingga kau melalak mcm budak kecik lagi.


      yg tulis kat atas ni org gila ke?

      Delete
  2. Mana tak nakkan sumpah taat setia dari ahli UMNO - Pegawai Tinggi Kerajaan pun mungkin di curigai taat setia nya dan 50 akan di tukar tempat kerja.

    Bernama kata - Fifty public officers holding sensitive posts in various ministries will be transferred internally or to other ministries beginning this month, Chief Secretary to the Government Tan Sri Ali Hamsa said.

    He said these officers had been holding sensitive posts, namely in the finance, procurement and contract divisions, for between five and 10 years.

    Walau pun dia kata "They are being transferred not because they were suspected of committing any offences, but as required based on existing circulars to avoid leakages," persepsi rakyat rasa nya brlainan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah nak caya Najib nih. Dia PM yang pertama tak mahu gunakan Melayu sebagai Ketua Setiausaha Negara (Chief Secretary to the Government). Dia pecahkan tradisi PTD, naik pangkat berdasarkan kekananan (seniority).

      Najib pilih keturunan India sebagai KSN - di atas kepala beberapa Pegawai Melayu yang lebih kanan (more senior) dari nya. Begitu juga Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan - nombor 2 paling kanan dalam perkhidmatan Kerajaan - pun keturunan India.

      Jadi, mana tak beribu Pegawai Melayu kecewa. Dah pulak sekarang ada yang di curigai taat setia mereka. Demoralised le mereka dalam PTD. Boleh membawa apada tak kemas pentadbiran. Lama lama berceramuk, korapsi berleluasa.

      Delete
    2. Yang 50 Pegawai itu rasa nya kebanyakan nya di Kementerian Kewangan. Kementerian yang ada peranan dalam 1MDB.

      Terutama nya Ketua Setiausaha nya - bukan kah Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB pada satu masa dulu KSU Kementerian Kewangan?

      Mungkin ada yang jadi "whistle blower" cara senyap?

      Hah, mintak ikrar ta'at setia di sana, tukarkan 50 pegawai di sini. Kucar kacir nampak nya pemerintahan Najib nih.

      Betul, kalau dia tak undur atau di ganti, lingkup UMNO di PRU14 dan jahanam hak dan kepentingan bangsa Melayu salepas nya.

      Delete
    3. Ikrar taat setia bkn benda baru...nak masuk pengakap pun ada taat setia...apa ke bodoh korang ni...

      ikrar taat setia antara idea terbaik Najib dan pasukan penasihatnya...

      Sejak ada taat setia dan deklasi sokong najib bertambah parah geng2 tun m..kesian plak aku...

      Delete
  3. KD kat atas itu aku ada tulis 2 komen cuba teka yg mana satu?

    Alhai KD kau ingat selama ni yg bg komen satu org satu komen la ya...
    Yg penting aku bg amaran jgn tutup komen..habis engkau nanti...belajar dari pengalaman..Kau mesti ingat sahabat2 engkau perlukan tempat meluahkan perasan.membincang secara kritikal.memberi idea2 dan berbagai-bagai perangai...

    Alhamdulillah hari ni ramai yg dah masuk balik cuma nak cecah 100 komen dah susah...

    Faham tak? Ada masa kau pi tengok laman2 hebat macam Kadir jasin sbg cth lihat komennya ramai tak? malaysiakini?

    kadang2 nak tergelak aku kau lagiiiii ramai kat blog kau KD... maknanya ada?
    setakat blogger dinturle itu main kat tepi ja la...


    KD....UMNO semakin kukuh klau zaman dolu2 boleh lah engkau bohong kat member2 engkau akar2 umbi UMNO tolak Najib...sampai ke kedai kopi engkau kata...semua pakat nak jatuhkan Najib...itu belum lagi yg sembang satu keluarga tolak UMNO...maaf cakap la ya..kalau baca komen2 dolu dolu mak aiii kira tinggal mat maslan ja la yg sokong Najib...la ni korang kornar baring hina semua ahli UMNI kata semua sudah pakat jadi mat maslan...


    Mat maslan kau hina dia dapat pahala tau...dia rileks ja...malah yg kutuk beliau mengatakan takda jentera cybertrooper itu yg paling lawak...alahai...kau ingat internet sekarang dikuasai pakatan 100% la....macam ni la tak payah pening kepala ambil kes Lim Guan eng...apa citer?

    Cuma aku nk bgtahu la ...kpd blogger pro tun korang tak jadi subjek utama tau setakat nak bg panas ja...musuh utama DAP korang ni kira punching beg ja...bg panas politik ada faham? kira masih lagi kawan bkn nya musuh utama....


    Apa2 hal kejayaan Najib mengerakkan ikrar taat setia memang Tun M pening...mudah bkn nak MAMPUS kan persepsi...cukup buat ikrar taat setia semua mengelupur..satu kejayaan dan tahniah kpd Najib..Anda berjaya..

    Cuma baiah dan taak setia berbeza..dinturle bknya pandai sangat...kalau aku nak kutuk dinturle cukup aku bg tahu korang dia bkn pandai akaun pun sampaikan goodwill bodoh semacam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 4:44 ini anak mat maselan, patut bodoh semacam..

      sendiri tulis, sendiri komen, sendiri tanya, sendiri jawap, sendiri syok, sendiri sendiri, akhirnya mati berdiri.

      mat maslan dapat pahala sebab kau kutuk dia ( maaf, kami tak kutuk dia cuma bagitau dia mempamirkan kebodohannya sendiri ).
      macam kau, mana ada kami kutuk cuma nak bagitau, bodoh kau tu memang sejak dilahirkan agaknya.

      dalam umno tidak ada ikrar taat setia sebelum ini sebab pemimpin menunjukkan tauladan yang baik untuk di taati dan di hormati.

      ikrar taat setia hanya style mafia yang sudah nak hilang kuada.

      pernah dengar mafia atau gangster hidup dalam aman damai ? Diburu ketakutan dan bayang...
      contoh dah ada di Malaysia

      Delete
    2. Alamak komen ni tadi masuk salah tempat di atas pulak -

      444, kau ni bebudak ye? Main suruh pemunya blog teka meneka pulak.

      Kau takut nak kritik Din Turtle di blog dia ye? Kau coba le di sana, kalau tak di sebat nya hingga kau melalak mcm budak kecik lagi.

      Delete
    3. ganster bkn taat setia macam UMNO la...depa kena bagi darah...kalau ikut kata2 member la kena toren dgn pisau kat lengan baru dikatakn taat setia...

      Delete
    4. ooo tak kutuk ahmad maslan. Bagus komen macam ni aku suka...

      Najib ketakutan ke? PRU Sarawak kalah la macam ni...betul tak?

      Najib smalam semnangat betul citer MARA...tak tahu ke?

      Baca la paper pro kerajaan...hari2 ada ja pengumuman yg hebat2...


      Din turtle itu engkau ingat jujur la ya...bila aku komen ja di delete siap dia gunakan lari tajuk..tapi kawan2nya lari tajuk boleh plak?

      Aku bkn apa kalau dinturle buka ja komen aku boleh bg link apa dia cakap semua penipu...kalau korang tak percaya tengok arkib itu pun kalau dia tak delete la...

      Cuma yg aku cerita goodwill itu bkn apa ..dia bg analisis dah macam pakar ekonomi la ujung2 dia bantainya goodwill...sah lah dia bkn sahaja tak belajar prinsip akaun malah anak2nya pun bodoh semacam...malu la wei anak2 pun tak bantu fahamkan
      ayahnya...

      Korang cuba tutup mata dan bayangkan apa yg dinturle tulis selama ni ada intergriti tak? Alhamdulillah dia berjuang ats nama Tun M kalau tak malu UMNO...org macam dinturtle ni kalau blah dari UMNO untung UMNO...malu wei bodoh semacam.

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...