Friday, April 20, 2018

DALAMAN UMNO YANG REPUT MEMBIMBANGKAN..


Status umno terkini yang terumbang ambing dan tsunami rakyat di Johor dan seluruh negara tidak lagi dapat dibendung. 

Umno akan makin berpecah selepas pengumuman dan penamaan calon. 



19 comments:

  1. The Malaysian Insight

    Bolehkah Umno tangguh pemilihan parti hingga 2019?

    SAYA ingin mengulas sedikit tentang perkara ini kerana ia isu awam yang amat penting.

    Isu ini penting kerana dua sebab, yakni:

    i) Umno ialah sebuah parti politik terbesar di Malaysia dan merupakan tunggak kerajaan kita. Oleh kerana itu, isu ini memberi kesan kepada Malaysia sebagai sebuah negara dan kepada semua rakyat Malaysia sebagai golongan yang diperintah oleh kerajaan.

    ii) Pendaftaran Pertubuhan (Registrar of Societies - RoS) sering sekali mengambil tindakan terhadap pertubuhan yang tidak mengikut undang-undang ataupun perlembagaan mereka. Contohnya, DAP - di dalam kes DAP, RoS dengan teliti sekali menjalankan tugasnya untuk memastikan pilihan pegawai-pegawai DAP adalah sah. Pada masa ini pula RoS dengan tekun sekali mentelaah perlembagaan Bersatu untuk memastikan parti itu mengikut undang-undang dan perlembagaannya. Saya merasa amat bangga dengan ketelitian dan ketekunan RoS menjalankan tugas-tugasnya. Syabas.


    Isu Umno ialah: bilakah Umno sepatutnya memilih ahli Majlis Tertinggi mereka, termasuklah jawatan presiden, naib presiden, timbalan-timbalan presiden dan sebagainya.

    Isu ini penting kerana umum mengetahui bahawa presiden Umno akan menjadi perdana menteri, timbalan presiden akan menjadi timbalan perdana menteri dan sebagainya.

    Mengikut peruntukan Perlembagaan Umno, klausa 9.3 mengatakan bahawa Majlis Tertinggi Umno perlu dipilih tiga tahun sekali.

    Kali terakhir Majlis Tertinggi dipilih ialah pada 19 Oktober 2013. Jadi pemilihan ahli Majlis Tertinggi Umno sepatutnya diadakan pada 19 Oktober 2016.

    Klausa 10.16 pula memberikan kuasa kepada Majlis Tertinggi Umno untuk menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi selama 18 bulan.

    Jadi, jika kuasa dibawah klausa 10.16 digunakan untuk menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno, maka pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno mesti dibuat selewat-lewatnya pada 19 April, 2018 iaitu 18 bulan dari 19 Oktober, 2016.

    Namun, Umno telah menangguhkan pemilihan ini sehingga 19 April, 2019!

    Itu bermakna Umno menangguhkan pemilihan ahli-ahli Majlis Tertinggi bukan sahaja untuk 18 bulan tetapi 30 bulan. Walhal Perlembagaan Umno hanya memberi kuasa untuk menangguhkan pemilihan tersebut selama 18 bulan sahaja.

    Di dalam menjawab isu ini, Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Tengku Mansor menyatakan bahawa RoS telah membenarkan permohonan Umno untuk melanjutkan tarikh pemilihan ahli-ahli Majlis Tertingginya di bawah Seksyen 13A (4) Akta Pertubuhan.

    Persoalannya sekarang: apakah RoS mempunyai kuasa di bawah Seksyen 13A (4) untuk melanjutkan tempoh jangkamasa untuk Umno membuat pemilihan parti?

    Pada pendapat saya, Seksyen 13A (4) langsung tidak terpakai kepada kes ini. RoS dengan itu tidak ada kuasa di bawah seksyen itu untuk membenarkan apa-apa perlanjutan masa untuk Umno membuat pemilihan parti.

    Seksyen 13A (4) ialah seperti berikut:

    (

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4) The Registrar may, on application in writing made to him by a registered society, extend the time provided by him to the society in any order made under subsection (1) or (2) if he is satisfied that the society has given good grounds in its application and it would be just and proper to grant such extension.

      Jelas dari peruntukan Seksyen 13A (4) bahawa RoS hanya mempunyai kuasa untuk melanjutkan masa yang diperuntukan oleh RoS sendiri melalui apa-apa perintah yang dibuat oleh RoS di bawah seksyen kecil (1) atau (2).

      Ini jelas dari frasa: "extend the time provided by him" di dalam seksyen tersebut.

      Masa untuk memilih ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno bukan diberikan oleh RoS (not provided by him). Masa itu diperuntukkan di dalam Perlembagaan Umno sendiri.

      Oleh itu RoS tidak mempunyai kuasa langsung untuk membenarkan apa-apa perlanjutan masa di bawah Seksyen 13A (4) walaupun permohonan bertulis dibuat kepada RoS.

      Seksyen 13A (4) sebenarnya hanya terpakai kepada keadaan di mana RoS telah memberikan atau membuat apa-apa perintah atau direktif kepada mana-mana pertubuhan untuk berbuat sesuatu di dalam jangka masa tertentu mengikut kuasanya di bawah 13A (1) atau (2).

      Delete
    2. Najib tuu budak bila, siapa dia, sekolah takat apa, apa pencapaian & khidmat baktinya kpd negara & dunia, kok berani2nya kurang ajar dgn seorang tokoh negarawan yg diiktiraf seantero dunia.....??

      TALQIN BUAT UMNO:

      Pengerusi BN dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak tidak dapat menandatangani watikah calon Umno dan BN untuk PRU ke-14, susulan pemfailan mahkamah berhubung kesahihan Umno, kata peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla.
      Mohd Haniff mewakili panggota Umno yang memfailkan semakan kehakiman hari ini untuk mencabar keputusan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) membenarkan Umno menangguhkan pemilihan parti sehingga April tahun depan.
      Menurutnya, Majlis Tertinggi dan Bahagian Umno terbatal bermula hari ini, manakala Cawangan Umno terbatal sejak 1 Mac lalu.

      Maka Najib tidak boleh menandatangani watikal calon ekoran kedudukan Umno yang kini menjadi pertikaian.

      PADAN MUKA KENA KUALAT SEBAB DERHAKA & BUSUK HASAD DENGKI.....!!

      Delete
  2. DALAMAN PULAK YG DIDAKWA REPUT
    ILANG AKAL GAK YG BGI ULASAN MANGANG
    93 TAUN RENTUNG RENTA KEREPOT....
    POKOK YG REPUT BIO JER DIA TUMBANG

    POKCIK MOKCIK BAWANG ARI NI MENCIPAN
    PARTI UMNO DIA CUBA NAK TAMMATKAN
    MEMASING USIA PUN DAH UJUNG JALAN
    UMNO TAK MATI POKCIK BAWANG YG JALAN


    KIKIKIKIKI. .. INI KALI ....





    IN8 KALI MME NK KASI MMPOS....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mampos lah umno...meroyan lah ko...

      Delete
    2. Woii... jaga parti puak2 hang.. pastikan menang pru14.. kalu tak parti2 puak hang yg mereput...

      Delete
  3. Onn umno telahpun bersepai.
    Rahman lari dah berkecai.
    Abdul Razak tak sempat selesai.
    Hussein pun meluat dia tibai.
    Mahathir pump baru pun hancai
    Abdullah lena petronas dibuai.
    Najib klepet sampai berkecai...

    TAMMAT.
    Arahan RAHMAN T.
    Produksi Satkas Studio Bhd.
    Sebuah anak syarikat Wan Md Bee.

    Lakonan
    Cabal Telan Taek Holdings

    ReplyDelete
  4. Ada orang tu, buat seseorang sampai 'MATA LEBAM'. Kini dgn kuasa Allah, dia sendiri nak bertanding pakai logo 'MATA LEBAM'...

    ReplyDelete
  5. Kat sini... yang pandai tak seberapa tapityang memandai ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko terlebih pandai..sedih keer nak haram ni...hihiji

      Delete
  6. Peguam: Najib tak boleh tanda tangan watikah calon
    Hafiz Yatim
    20 Apr 2018, 6:31 petang (Dikemaskini 20 Apr 2018, 6:39 petang)

    A A
    Pengerusi BN dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak tidak dapat menandatangani watikah calon Umno dan BN untuk PRU ke-14, susulan pemfailan mahkamah berhubung kesahihan Umno, kata peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla.

    Mohd Haniff mewakili 15 anggota Umno yang memfailkan semakan kehakiman hari ini untuk mencabar keputusan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) membenarkan Umno menangguhkan pemilihan parti sehingga April tahun depan.

    Menurutnya, Majlis Tertinggi dan Bahagian Umno terbatal bermula hari ini, manakala Cawangan Umno terbatal sejak 1 Mac lalu.

    "Maka Najib tidak boleh menandatangani watikal calon ekoran kedudukan Umno yang kini menjadi pertikaian," katanya kepada pemberita.

    Salah seorang plaintif, Ketua Cawangan Umno Kampung Pandan Salihudin Ahmad Khalid berkata beliau telah menulis surat kepada ROS untuk bertanya tentang status parti itu tetapi tidak menerima apa-apa jawapan.

    "Saya menjadi ketua cawangan sejak 2013. Hari ini saya bertanya sama ada jawatan saya sah atau tidak kerana tiadanya pemilihan peringkat cawangan yang sepatutnya diadakan pada 28 Februari tahun ini," katanya.

    ReplyDelete
  7. FUYOIOO HEBAT SUNGGUH SI RENTA BATU API ....
    DOLU HUSAM JAMPARI&KIDIN KE USA DOJ DIBELI
    DOJ FBI INDONESIA PUN KANTOI KAPAL EQUANAMITY
    ARI NI SI RENTA BELI BARUA BAKAR UMNO BAGI MATI...
    DOLU BAKAR JAMBATAN REPAIR BALIK SKG DIA SONDOL BALIK MMCM BABI...




    ASYIK BAKAR JEMBATAN.. REPAIR JAMBATAN PAST NAK MATI KAN UMNO..

    AAAJOMMMMMM KITA BAKOOO.. KITA BAKOOO SI TUA RENTA TAK SEDO DIRI NI..



    AJOMMMMM KITA BAKO...

    ReplyDelete
  8. Perlembagaan umno 10.16 benarkan penangguhan setakat 18 bulan saje tapi RoS lulus 30 bulan....RoS ade kuasa ker bawah akta pertubuhan 1966?....

    Haram...haram...haramjadah...

    ReplyDelete
  9. ANON 5.01 MME JENIS BAGIDOL INI
    LU BELA JER SI TUA RENTA SI BATU API
    TAK YAH LAH NYIBUK PASAL UMNO LAGI
    ATAU LAM HATI NK RUJUK UMNO KEMBALI
    DAH BRAMBOS MOHON BERAMBOS PERGI


    PUIIIIIII...!!!

    ReplyDelete
  10. Ha ha ha

    Percubaan yang terdesak daripada pencacai2! Apa2 pun selamat mencuba daaaa.

    ReplyDelete
  11. Bila musuh mengatakan ‘DALAMAN UMNO YANG REPUT MEMBIMBANGKAN…’, ia sebenarnya cuba mengatakan bahawa UMNO kini di bawah pimpinan DS Najib sedang berada di dalam keadaan yang kukuh, padu, jitu, teratur, serta harmoni dan bersedia untuk menghadapi pilihanraya yang besar lagi penting.

    Kali ini persiapan UMNO dan BN di bawah pimpinan DS Najib memang cukup teliti dan terperinci. Musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, duri dalam daging dan penangguk di air keruh sudah dikenal pasti. Ada yang dibuang, ada yang membuang diri sendiri dan ada juga yang timbul di saat2 akhir. Mereka ini samada ada atau tiada, ia tidak memberi kesan apa2.

    Musuh pastinya amat terdesak apatah lagi dengan tiadanya PAS dalam Pakatan. PAS keluar bersama dengan sejumlah besar ahli2 dan penyokong2 setianya yang terdiri daripada hampir keseluruhannya kaum Melayu. Manakala Amanah dan Bersatu pula tidak berupaya menampung jumlah yang keluar tersebut.

    Dengan pengumuman bahawa PAS akan bertanding 160 kerusi Parlimen pastinya menambah kegusaran dikalangan pemimpin2 Pakatan. Apatah lagi senario PRK Teluk Intan, Sg. Besar dan Kuala Kangsar berkemungkinan besar berulang.

    Terdesak! Maka terpaksalah mencipta berbagai2 isu2 yang tidak relevan.

    ReplyDelete
  12. alahi benda kecik jer, umno akan terus sah disi ROS. Bawa gi mahkamah pun tak da locus standi pasal keahlian umno untuk 16 org ni dah dipecat. Easy peasy...

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...