Friday, June 13, 2014

Bolehkah Orang Cina Janji Tidak Tipu?


Sejauh mana keikhlasan kerajaan terhadap masyarakat cina? Kepercayaan dan Keyakinan? 

Untuk menjawabnya bukan bererti 'yes' or 'no' tetapi mesti dibuktikan terutama dalam rombakan dan lantikan kabinet baru yang membabitkan MCA dan Gerakan. Najib perlu membuat reformasi yang nyata dan real, tidak terikat dengan cara lama.

Seperti yang diketahui, orang cina telah menguasai boleh dikatakan 100% ekonomi Malaysia, di mana sahaja perniagaan, sebut sahaja perniagaan tidak ada satupun yang tidak terlibat secara tidak langsung dengan orang cina...dari lahir hinggalah kahwin dan masuk liang kubur semuanya mesti bergantung kepada orang cina !!! 
Setakat mana kita pasti 'kain kapan' kita halal atau tidak,  kerana setakat ini tidak ada siapa yang mempertikaikan, tidak ada sesiapa yang buat ujian kimia dan sudah pasti setakat ini kain kapan kita belum ada cop JAKIM.

Kepintaran orang cina menguasai dan menguruskan ekonomi bukan teori semata-mata jika dibandingkan dengan orang Melayu, hatta orang India pun lebih baik dari orang Melayu, oleh itu sewajarnyalah Menteri Kewangan dan Menteri Perdagangan Dalam dan Luar Negeri diberi kepada orang cina untuk mereka terjemahkan dalam skala yang lebih besar dan menyeluruh.

Setakat mana kita yakin dan berani mempercayai mereka ? 
Atau sebenarnya inilah cabaran hebat untuk orang cina membuktikan bahawa mereka sebenarnya bijak, ikhlas, jujur kepada semua bangsa di Malaysia. Bolehkah mereka janji tidak tipu ? Bolehkah mereka kongsi ilmu perniagaan dan kongsi menghasilkan kekayaan kepada semua rakyat tanpa tipu?

# Adalah menjadi cabaran kepada kaum cina untuk keluar dari persepsi "raja tipu".
Janganlah terlalu benci UMNO yang dikaitkan dengan rasuah dan kroni kerana itu hanya sebahagian kecil dari "raja tipu"...cermin dulu diri sendiri





1 comment:

  1. melayu cermin diri, bangun fokus apa apa yang orang lain blih nuat kita pun bolih buat lebih cemerlang tanpa tipu menipu

    ReplyDelete

Keyakinan

  1. Seminggu dua ni ramai sangat leader dan owner dari syarikat networking yang lain call saya. Mereka nak jumpa, nak meet & great, nak...