Sunday, July 13, 2014

GST harga turun -harapan palsu

Bolehkah kita percaya perlaksanaan GST akan menyebabkan harga barang lebih murah?
Alasan penarikan lain2 cukai yg dikenakan sebelum ini dan digantikan dengan GST mengikut angka dan % adalah betul dan benar di atas kertas sahaja.

Dari segi perlaksanaan? Kemampuan kerajaan mengawal dan memantau? Penguatkuasaan? - Anda kena kenal kerajaan Malaysia dan Menteri2nya khususnya Menteri Ayam sebelum memberi sebarang komen !!!

Anda juga perlu kenal peniaga runcit perut buncit, pemborong monopoli dan mereka yg digelar Top Ten Jutawan Malaysia yg monopoli seluruh petniagaan di Malaysia sebelum memberi sebarang komen.

Dalam sejarah hidup anda dari bayi hinggalah ke tua bangka ini, nyatakan satu produk atau service yg harganya lebih murah dari dulu???

Logiknya, kalau white coffe di kopitiam sekarang RM14.00 kekal sehingga March 2015, apakah selepas April 2015, selepas perlaksanaan GST, ....akan merudum harganya RM9.80 ?

Disarankan kerajaan boleh memaklumkan kebaikan2 lain dari GST tetapi memberi harapan palsu harga turun hanya memakan diri sendiri.


9 comments:

  1. janji dan jaminan menteri bagaikan manifesto yg x perlu ditunaikan.
    selalu dengar dan bosan.

    ReplyDelete
  2. Ada yg turun bro. Beli keta tahun ni dgn harga 100k, cuba jual pd 2015, gerenti turun harga. Jgn marah bro, biasa dh kena kencing...

    ReplyDelete
  3. Mmg betul.... tp ini lah peluang utk usahawan baru dan kompetitor bersaing secara sihat. Kalau secwn kopi di kopitiam naikkan harga. Maka pesaing kepada kopitiam akan turunkan harga utk rebut pelangan. Perkara ini akan berlaku kecuali seme berpakat naikkan harga. Sbb tu monopoli bisness ni tak bagus utk negara.

    ReplyDelete
  4. Harga 2nd hand kereta memang susut nilai dan merugikan samada gst ada ataupun tidak.
    Cina berniaga bersaing dlm pelbagai cara tetapi bukan lawan turunkan harga.
    Yang jenis lawan turunkan harga sampai rugi dan bankrap adalah pemiaga melayu.

    Selepas gst! !! Harga rumah turun?

    ReplyDelete
  5. Selagi monopoli berlaku maka penurunan harga barang tidak akan berlaku. Contoh paling mudah harga daging ayam. Kerajaan seharusnya sudah menjangkakan bahawa pada bulan puasa dan hari raya, harga daging ayam akan naik. Sepatutnya kerajaan telah merangka penyelesaian seperti mengimport ayam dari luar. Jika kepentingan rakyat didahulukan, nescaya perkara ini sudah lama diselesaikan. Bukan dengan memberi cadangan tidak payah makan ayam jika ayam mahal atau pindahlah ke negara lain jika tidak suka dengan negara ini.

    ReplyDelete
  6. Cakap-cakap itu gunakan fakta. Jangan hanya retorik semata-mata, Mana boleh sama harga dulu dengan sekarang. Tetapi ada yang turun dan bertambah kualitinya. Lihat handphone, dulu harganya memang budak-budak sekolah tak mampu membelinya, tetapi sekarang banyak yang mampu. Lihatlah di negara luar, harga kereta anda berapa harganya?

    Di Singapura sebelum anda membeli kereta baharu untuk mendapatkan kertasnya sahaja (COE -Certificate of Entitlement) sahaja berharga sekarang S$70,000 kalau termasuk duit kereta sudah berapa. KIta harus berterima kasih dengan kerajaan tetapi kebanyakan Melayu yang melayukan kerajaan dan apa subsidi yang kerajaan beri. Orang Cina , India pergi belajar, tetapi orang Melayu hanya pandai berdemo sana, berdemo sini?

    fikir-fikirkanlah........

    Saat Jais
    www.treat-cure.com
    http://saatjais.wordpress.com

    ReplyDelete
  7. Saya berfikiran memang harga akan turun tetapi barang keperluan seharian. Barang2 luxury akan naik.

    ReplyDelete
  8. takde ke yang nak komen pasal OPR dinaikkan 25 basis point oleh Bank Negara?

    ini bermakna, interest rate akan naik 0.25% berbanding sebelum ini..ia juga bermaksud rakyat terpaksa MEMBAYAR LEBIH utk langsaikan hutang terutamanya home loan..

    kos sara hidup meningkat, tarif meningkat, subsidi diturunkan, gaji wakil rakyat dinaikkan, GST diperkenalkan, agensi2 kerajaan terutamanya lhdn dan kastam berusaha utk bocorkan poket rakyat..

    nasiblah..

    ReplyDelete
  9. Malas nak ckp banyak. Ada lagi orang bangang di Malaysia ni yang kononnya menyokong kerajaan kerana menjaga kepentingan bumiputera.

    Kerajaan Malaysia kerajaan yang corrupt. Bandingkan di singapura berapa besar gaji rakyat dia. Kerja "burger king" sebagai helper pun gaji dah SGD 1500.

    Singapura ambik keputusan yang bijak untuk keluar dari malaysia dulu. Kalau dia terus duduk di bawah kerajaan corrupt yang ada sekarang ni, sudah tentu singapura xkan jadi mcm sekarang.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...