Sunday, January 31, 2021

FOBIA

Dulu saya kerja di sebuah kedai orang Cina beragama Buddha. Bos saya ni agak kurang suka kepada Islam. 


Tapi, gaji diberi kepada saya berbaloi. Urus kedai dia, dapat dua ribu lebih sebulan. Pergi dan pulang, dia ambil dan hantar. Peruntukan makan untuk saya sehari RM5. Elaun kehadiran penuh bulanan RM100. Duit raya Aidilfitri, Aidiladha, CNY dan hadiah hari jadi. Dia juga tidak lokek berkongsi apa saja dengan saya. Dia beli baju, dia beli untuk saya sehelai. Dia beli buah, untuk saya pun mesti ada. Dia makan ais krim, dia beli untuk saya sekali. Malah, pernah beberapa kali dia hantar saya ke destinasi kerana masa tu saya tak ada kenderaan.


Dia cuma tidak suka Islam. Dia pun sama macam orang lain, fobia dengan Islam hasil putar belit media. 


Dia seboleh-bolehnya tidak mahu saya solat di kedainya. Tapi, saya tetap kena solat dan makan di situ sebab saya yang jaga kedai dia. 


Mula, saya cari satu ruang yang muat-muat sejadah saya. Dia tak suka. Tapi, dia tak tegur. Masa saya sujud, dia lalu betul-betul depan saya. 


Satu hari, dia tanya, "awak tadah tangan tu kenapa?"


"Doa." Balas saya. 


"Doa apa?" Tanya dia. 


"Macam-macam. Saya doa bos punya kedai ramai pelanggan supaya saya dapat gaji besar." Jawab saya. 


"Awak pun doa untuk bisnes saya?" Dia seolah sinis. 


"Ya. Sebab dalam bisnes bos ada gaji saya. Gaji saya tu rezeki saya." Kata saya lagi. 


Saya tahu, kita boleh je buat aduan jika majikan tak bagi solat. Tapi, mungkin ada juga cara lain yang lebih berhikmah. 

Lama-lama, hubungan kami jadi sangat baik. Masa kerja, dia bos saya. Lepas kerja, dia layan saya macam kawan. Kerap kami pergi pasar malam sama-sama. Saya jalan belakang dia sebab hormat dia majikan saya. Tapi, dia tak suka. Dia kata, saya bukan maid dia. 


Sampai la satu fasa, doa saya diterima. Dia bersihkan stor. Belikan selipar baru. Itu ruang solat saya. Dia kata, dia buat bukan sebab nak sokong saya solat. Dia cuma hargai sebab saya jujur dan rajin. Itupun dah berbaloi untuk saya. 


Seterusnya, dia hormati ketika Ramadan. Saya ingat, dia buat carian di internet apa yang patut saya makan bila puasa. Sepanjang puasa, dia sediakan susu kotak, barli dan kurma. Saya kerja sampai 8 malam. Dia akan ingatkan waktu berbuka saya.


Sampai masa, saya berhenti. Tetapi, kami tetap berhubungan. 


Satu hari, dia jumpa saya dan kata, "saya sudah percaya tentang doa awak."


"Percaya bagaimana?" Tanya saya. 


"Masa awak kerja dengan saya, pelanggan saya semakin ramai. Bila awak berhenti, pelanggan yang awak bawa dulu masih ada tapi dah tak tambah. Tak jadi semakin ramai." Kata dia. 


Saya senyum. Dulu saya pernah cakap kepada dia, seseorang yang datang dalam hidup kita, dia ada bawa rezeki dia sekali. Bila dia pergi, ada rezeki yang dia tinggalkan untuk kita. Sebab tu kita tak boleh sombong dengan orang. Antara rezeki tu termasuklah ilmu yang diajarkan, circle dia yang akhirnya jadi networking kita atau apa saja.


"Sekarang saya tak kisah kalau anak saya nak kahwin dengan orang Islam. Dia tetap akan jadi anak saya. Lepas kenal awak, saya rasa Islam bukan agama jenayah."


Saya angguk. Teringat dulu dia pernah cakap jika anak perempuan dia nak kahwin dengan lelaki Muslim, baik tak payah panggil dia mak.


Kita cuma perlu sedikit kesabaran bila dihina oleh orang jahil lalu membimbing juga dengan sabar dan teladan. 


Kita perlu muhasabah untuk sedar diri status darjat kita di sisi manusia lain. Jika kita pekerja, rendahkan sedikit diri kita di hadapan majikan demi mewujudkan harmoni.


Kita perlu berdakwah menyebarkan kebaikan Islam.


kredit : Encik πŸ₯œ

kopipesshare : # paklongπŸƒ

Tok Aqil

PEMIMPIN PLASTIK


 Video


NO PKP NO DARURAT - KETATKAN DAN KUATKAN SOP

Rakyat tidak takut, lalai, ambil mudah ambil ringan dengan alasan dan harapan, covid-19 AKAN berlaku pada orang lain, pada org tua lain dan bukan pada aku dan keluarga aku. Kami kebal, kuat antibody.

Pemimpin kerajaan hingga ke tahap PM memberi contoh yang tidak baik...bapa borek anak rintik.

Ada golongan KAYA wang, cash is king, ada kuasa tidak takut pada PKP DARURAT - boleh beli boleh bayar.

Rakyat yg mengidap covid-19 SETAKAT mati di rumah, belum ada yg tergolek di jalan, belum ada yg tumbang di mall, belum ada yang goal di Majlis keramaian - tidak ada yang perlu dibimbang.

Mati sakit lain sebab lain lebih banyak setiap Hari...

Sikap dan persepsi ini membuatkan PKP dan Darurat lebih dianggap politik....

Adalah lebih sesuai no PKP no Darurat tetapi SOP diperketat dan penguatkuasaan ditingkatkan. Hukuman denda dan buat Kerja pembersihan (SAPU sampah cuci longkang cuci tandas minimum sebulan) adalah hukuman yang lebih setimpal...

Selepas ini, hanya rakyat dan diri sendiri sahaja yang patut disalahkan.

Yang mahu sokong PKP dan Darurat dilaksanakan mereka boleh TERUSKAN sendiri, duduk di rumah, tidak rentas dan patuh SOP - sendiri jaga sendiri.

Jika ada yang tidak pakai mask dan jarakan diri, langgar SOP anggaplah mereka seperti melakukan jenayah ragut atau cubaan rogol, report polis dan ramai² tangkap.


#open for komen.

SELAGI BELUM MASUK LUBANG KUBUR UMNO MASIH KUAT..

Sekarang ni SETAKAT mati pucuk, apadahal...



Saturday, January 30, 2021

STAY HOME - PAKAT² PECAH LUBANG



 

Dakwaan yang PALING serius untuk Mahathir jelaskan...
Ada memungkinkan benar tetapi strategi tidak jadi dan dikhianati.
Buku Thomas JUGA strategi matikan watak Mahathir untuk PRU15.
Apakah Thomas ada terima arahan khas untuk dakwa Najib di mahkamah?

SUSU SEGAR SIAPA PULA KALI INI?

 SUSU SEGAR (BMF or X BMF)


2013 sebelum ke UK kami dimomokkan dgn mcm2 perkara. Itu takde, ini takde. Antaranya ialah susu pekat manis resipi teh tarik minuman kegemaran rakyat Malaysia 😜. Berkarton2 kami beli dan bawa ke sana.


Tapi sampai di sana apa yg berlaku? Semuanya tak tersentuh pun. Expired terbuang mcm tu sahaja. Sbb org kat sana tak minum susu pekat manis, depa minum susu lembu fresh. Susah nak cari susu pekat manis ni kat sana, kalau ada pun di kedai2 oriental dgn harga sedikit mahal (brg rare la katakan).


Semua supermarket di UK spt Tesco, Sainsbury, Waitrose even M&S pun jual susu fresh ni. Ada macam2 variant. Whole milk, skimmed/semi skimmed, organic, lactofree dll. Dan harganya saaaaaangat la murah. Sebotol susu fresh saiz 4 pint (2.3L) dijual dgn harga £1 (RM5.50). Saiz 2 pint harga 80p (RM4.40). Kdg2 bila promo tu boleh dpt harga 40p sebotol (Mcm 4 kupang sebotol la). *Sbg perbandingan susu fresh jenama XX di Tesco Malaysia RM7.50/liter (ada beza kan?).


Bukan niat nak agungkan negara org putih tuan2. Tapi nak tunjuk bertapa hebatnya food security depa. Almost unthreatened. Negara kepulauan je pun. Tp one of leading milk producer country in EU. Boleh cover utk populasi penduduk mereka yg ramai tanpa masalah. Siap bagi harga murah2 mcm tak masuk akal.


Susu segar makanan kesihatan yg ada hampir semua nutrient yg diperlukan oleh badan. Tapi sayangnya di Malaysia amalan minum susu segar masih belum meluas dan ianya sukar diperolehi. Sukar bukan sbb apa tuan2. Sbb ianya mahal. Mahal bukan sbb apa tuan2. Sbb production very limited. Lembu2 tenusu sgt kurang dan perlu import susu drp luar. Production cost tinggi.


Jadi ada sebab K’jaan (Khazanah) invest dalam industri tenusu ni. 1) food security: dan 2) kesihatan. ‘Secure’ bukan setakat utk mencapai matlamat kecukupan makanan shj. Tp rasa ‘secure’ juga poket kita bila nak membelinya nnti. Habis kalau dah boikot sana, boikot sini mcm mana industri ni nak berkembang tuan2. Lama mana lagi kita nak tunggu harga susu fresh turun 4 kupang sebotol?


Bab kesihatan pula sampai bila kita nak tgk anak2 kita minum susu pekat manis yg tinggi kadar gula? Itu kalau susu pekat manis. Ramai sbnrnya tersilap dan keliru yg krimer pekat manis (sweetened) tu pun dianggap sbg susu. Krimer pekat manis tu bukan susu tuan2. 50% gula!!!. Selebihnya minyak tumbuhan (sawit). Sbb tu kat label dia tak tulis susu, tapi krimer. Harga pun lebih murah. Agak2 teh tarik yg kita minum kat mamak hari2 dia pakai krimer pekat manis atau susu pekat manis tuan2?


Tulis panjang2 kat atas pointnya bukan apa... Saje nak enter frame isu yg tgh hot skrg. BMF or bukan BMF. Nak ber’bmf’ takda masalah. Tp kena tgk ke mana arah kita. Adakah lebih memberi manfaat atau lebih memusnahkan? 


Kita mungkin kurang bernasib baik dilahirkan pada zaman susu/krimer pekat manis haha!. (Ramai pulak yg kena diabetis ye πŸ˜†). Tapi skrg kita ada peluang utk ubah dan pastikan generasi anak2 kita menikmati susu segar dlm diet harian mereka. Caranya ialah kita terus support industri tenusu kita supaya terus berkembang. Tanpa mengira siapa player mereka. 


Untuk rekod di UK ada 161 raw drinking milk producers (google UK RDM)- utk supply susu segar kpd 70 juta penduduk mereka. Simple math-utk populasi M’sia 32 juta kita perlu ada sekurang2nya 80-70 producers hari ni utk achieve spt UK. Tapi baru 1-2 company pun dah boikot memboikot, nak pergi ke mana industri tenusu kita ni tuan2?


So kepada brader boss susu Azmi teruskan perjuangan dalam industri ini. Jangan hiraukan komen dan pandangan negatif org lain. Tetapi janganlah pula membalas secara negatif dan tersasar. Anda sedang melakukan perkara yang betul. Teruskan. Kepada rakyat Malaysia & warga Netizen anda berhak untuk memilih menyokong mana2 jenama. Tiada siapa yg menghalang. Cuma sokong biarlah secara sihat, jangan memijak pihak lain - untuk generasi selepas kita juga.


PAHANG KAYA MAKMUR UNTUK SIAPA

 


Friday, January 29, 2021

APA PENGISIAN JIKA DARURAT DITARIK BALIK..

APA agenda mega untuk kebajikan rakyat yang disusun oleh pihak yang menentang Muhyiddin ???

Yang  NAMPAK, agenda tarik tali antara Zahid Najib dengan Muhyiddin Azmin tanpa Hamzah diteruskan.

Agenda geng mahkamah - Semua Hakim semua mahkamah Tak betul selagi mereka Tak BEBAS..

Cakap di luar nak bersihkan diri dengan bukti integriti dalam mahkamah sekadar tin kosong.

Seterusnya yang duduk ditepi terus mencanang agenda 3 digit numbers..

Recycle.. pi mai pi mai tang tu jugak..

Bila bankrap idea....secara bodoh sombong, buruk akhlak tuding pada Tun

KENAPA AZMI PERLU KECAM SINDIR PEMBERI MAKLUMAT

Terima kasih kepada PEMBERI MAKLUMAT hingga terbongkarnya susu farm fresh bukanlah milik bumiputera sepenuhnya.

https://sinarplus.sinarharian.com.my/kisah-masyarakat/pegangan-saham-yang-kecil-bersama-syarikat-tenusu-ini-respon-boss-susu/

Anggapan milik bumiputera sudah lama berlegar dan salah satu punca ramai kaum  Melayu menjadi Usahawan dan pelanggan setia atas semangat "Melayu" HALALAN toiyibban walaupun rasanya tidaklah banyak beza dengan susu segar lain. Malah ada yg lebih baik.

Atas faktor itulah JUGA Azmi sukses sebagai SESEORANG yang bertanggungjawab meningkatkan penjualan.

Apakah boleh ia lakukan sukses yang sama di jenama yang lain jika tanpa semangat Melayu yang lebih HALALAN toiyibban.

Tanpa pendedahan pemberi maklumat kenapa Azmi tidak memaklumkan lebih awal tentang status pemegang SAHAM??

Apakah dia mengagunakan anggapan farm fresh milik orang MELAYU sebagai senjata dan strategi pemasaran nya??

Overall dan amnya kejayaan Azmi bermula dari bawah, kegigihannya, sumbangan dan APA sahaja adalah sangat dihargai dan dibanggakan.

Dipercayai pendedahan terkini tentang status SAHAM tersebut tidaklah mendatangkan kesan negatif kepada pengedar dan pelanggan.

Pemberi maklumat JUGA dari awal sudah memaklumkan pendedahan tersebut adalah atas desakan yang sudah begitu lama ke atas nya untuk mencari maklumat.

Malah dia menganggap mereka yang mendesaknya sebagai pemalas untuk mencari sendiri jawapan.

Azmi yg mengambil pendekatan sindir dan kecam si pemberi maklumat sangatlah tidak adil, langsung tidak rasa bersalah menyimpan status maklumat SAHAM sebenar sebaliknya menuduh maklumat itu untuk memalukannya?

Jawapan dan pendekatan ITU merosakan dirinya sendiri.

APA yang diharapkan selepas ini adalah kemunculan Usahawan Melayu yang sepenuhnya untuk MENGUASAI industri susu lembu segar yang mempunyai potensi yang sangat besar dan bersaing secara sihat.


AKU ANAK.MALAYSIA PESANAN AKHIR BUVANESWARY

“Aku Anak Malaysia” pesanan terakhir mangsa barah di media sosial sebelum meninggal dunia. 


Selain perwira dan frontliners, mungkin tak ramai yang akan merujuk kepada diri sebagai anak Malaysia dalam pesanan terakhir. 


Buvaneswary Gunusegran, 28, merupakan seorang peguam muda berasal dari Melaka yang telah dikenalpasti mengidap penyakit barah pada Ogos tahun lalu. 


Berita merupakan sesuatu yang amat mengejutkan buat wanita muda itu, kerana dia baru saja memulakan kerjaya sebagai peguam yang sibuk berulang alik antara Mahkamah Putrajaya dan Muar untuk tugasan kerja. 


Namun, Buvaneswary cekal dalam bersyukur apabila mengatakan walaupun dia dikenalpasti sebagai pesakit barah dan juga sakit dalam suasana PKP, tahun 2020 “taklah begitu teruk”. 


“Keadaan saya selama ni sihat dan saya dapat meneruskan jadual kerja yang baik, berjalan, berlari, memandu, bersenam, makan dan tidur. Hanya pada bulan Ogos, saya mula berasa lesu, hilang selera makan dan telah menjalani rawatan selama tiga bulan.


“Pada 22 November 2020, keadaan saya semakin buruk dan akhirnya saya rebah. Ayah kejarkan saya ke hospital. Saya diberitahu masa hidup saya dah tak lama, mungkin beberapa hari ataupun malam itu sendiri.” katanya dalam pesanan di media sosial. 


Tidak lama selepas dikenalpasti mengidap barah, Buvaneswary telah menerima sumbangan orang ramai sebanyak RM80,000 untuk rawatan dan keadaannya pada masa itu bertambah baik. 


Ayah Buvaneswary merupakan seorang sami di sebuah kuil dan telah menghabiskan segala simpanannya untuk tujuan pendidikan Buvaneswary di MMU Melaka dan kini hanya bergantung kepada elaun RM300 sebulan daripada kerajaan. 


“Suatu perkara ajaib telah terjadi selepas rawatan. Kini, saya boleh berjalan, makan, minum dan tidur. Saya percaya ini semua berkat doa kalian semua. 


“Yang india berdoa, yang melayu berdoa, yang cina pun berdoa. Saya dapat rasakan perpaduan dan keprihatinan tulen dalam segala doa itu.” katanya berkenaan keberkesanan rawatan yang diterima. 


“Saya melawak dengan ayah tadi, saya kata “Ayah, saya bukan lagi anak ayah, tapi saya benar-benar Anak Malaysia”. Air mata berlinang memikirkannya. Saya tak dapat ungkap dengan kata-kata. Tahun 2020 banyak pasang surutnya.” katanya sambil mengucapkan terima kasih kepada semua penderma yang menyumbang untuk rawatannya. 


“Mari kita bersama menjadi insan yang indah perwatakannya sehingga semua ingin berdamping bersama kita dan kita pasti takkan menyesal menjadi orang yang baik hati.” kata Buvaneswary sambil menutup pesanannya dengan kata-kata “Dengan tulus ikhlas, “Anak Malaysia” Buvaneswary Gunusegran.”


Setelah 6 bulan memerangi penyakit barahnya, Buvaneswary telah menghembuskan nafas terakhir pada 9.52mlm semalam (27 Januari) di Hospital Ayer Keroh, Melaka. 


Sehari sebelum sambutan Thaipusam, mendiang telah meninggalkan ayah dan tiga orang adik beradiknya. 


Salam takziah kepada Encik Gunusegran dan seluruh ahli keluarga mendiang. 


Link pesanan terakhir Buvaneswary: 

PESANAN AKHIRNYA

https://www.facebook.com/100028980952345/posts/504708150505212/?extid=0&d=n



APA STATUS KESIHATAN HAMZAH?

Politik  tiga Abdul belum selesai.

APA status kesihatan Hamzah - dengar APA perkhabaran lokman



Papa gomo dan Lokman - siapa yg dah mula lowered.

Sumbangan bulanan???

Dengar dan buat analisa sendiri..

Jika Pun Muhyiddin letak jawatan, titah Agong tetap terpelihara

Muhyiddin letak jawatan, titah Agong tetap terpelihara

Thursday, January 28, 2021

PEJUANG, BUKAN SETAKAT MUHYIDDIN TAKUT LULUSKAN, UMNO PAS DAN PH PUN TAK AKAN BERANI...

Kenapa Muhyiddin takut PEJUANG? – The Third Force

Kalau ada sesiapa yang berani LULUSKAN PEJUANG, bolehlah di letakan sedikit salute kepada nya.

Kalau Najib...memang langsung tiada harapan.

HADI PERLU KE DEPAN SELAMATKAN NEGARA, KETUAI PN DAN MF

DUNGU PUN, DUNGULAH.....

Tidak sukar juga PAS untuk menerima sokongan dari MP lain mencukupkan majoriti kerusi sekurangnya memberi peluang kepada beberapa perubahan yang dijangka lebih TERBUKA, BEBAS dan Islamik.

Hadi perlu lebih kepada darjat yg tinggi jika menerima AMANAH yang boleh banyak membantu.

Hadi boleh melantik pelbagai pihak untuk membantunya sebagai Penasihat secara berasingan termasuk Mahathir, Ku Li, Najib,  Shafie dan pakar² ekonomi.

TPM1 dan TPM2 kepada BERSATU dan UMNO

Hadi JUGA boleh gunakan pengaruh nya untuk membawa pelabur dari Timor Tengah.

Hadi dikatakan pernah melobi sebagai PM ketika di Pakatan Rakyat dan terbaru Tun sendiri lebih percaya mereka yg dekat dengan ugama lebih cenderung kepada kebaikan.

Semua ilmu hanya perlu digali dari Al Quran.

Hadi bukanlah yang terbaik tetapi lebih baik memberi peluang kepada yang sudah berada di posisi meneruskan kerajaan yang sedia ada.

Sikap PENYATUAN dan BERBAIK baik sesama Islam dan rakyat yang diterap oleh PAS sekarang dan BUKANNYA bermusuhan seperti dahulu perlu diambil dan diberi kesempatan dan peluang.

UMNO sepatutnya memulakan saranan sokong Hadi sebagai PM bagi meminimakan kemelut dengan BERSATU.

Lagipun terkini untuk jadi seorang PM, Kita sudah tidak punya superman, memadailah yang sedia ada dan sederhana.



TIDAK MAMPU KELAK RAKYAT AKAN PILIH DIPENJARA


 https://www.sinarharian.com.my/article/121343/Kerajaan-pinda-Ordinan-Darurat,-tingkat-denda-ingkar-SOP


Darurat telah digunakan untuk menekan rakyat sebab pemimpin kerajaan dikecualikan...

 https://www.facebook.com/122751904433600/videos/2910167485934002/

 

KERAJAAN PN DARI OFFICE BOY SAMPAILAH KPD PM - JIKA TIDAK PERFORM SILA MENINGGAL DUNIA

Tidak layak rasanya rakyat gesa PM atau Menteri letak jawatan sebab keing air laut pun belum tentu mereka mahu berbuat demikian kecuali kiamat.

Seperti Zahid yg digesa berundur, ada yg mempertahan nya atas dasar tunggu Masa PEMILIHAN Presiden.

Buah yang sudah buruk, busuk, ditebuk tupai tidak DIJOLOK kerana mahu tunggu GUGUR. Akal sudah turun ke lutut.

Covid satu DUNIA tetapi di Indonesia covid-19 nya menjemput pelabur masuk..

Di Malaysia covid-19 menghambat keluar pelabur.

Darurat pun tidak dapat menahan semua yg baik lari keluar.

Nyata, covid-19 bukan faktor utama ekonomi merudum tetapi faktor utama nya kerana ketidakcekapan mengurus kerana tenaga dan masa lebih fokus pada mengekalkan kuasa yang sudah tidak sah.

Kemaruk denial syndrome ini mengorbankan rakyat dan negara.

Harapan rakyat, mungkin mereka meninggal DUNIA sahaja mampu merubah ke arah yang lebih baik dan berakal.


Kalau sedar tetapi tidak melakukan sesuatu yang terbaik - SILA MENINGGAL DUNIA.

Wednesday, January 27, 2021

NO COMPLAIN - RAKYAT KELANTAN RELA DITIPU

Kelantan tiada perancangan baiki bekalan air bersih?: Penutupan Loji Rawatan Air Merbau Chondong, Pulai Chondong menimbulkan rasa tidak senang kepada 32,000 pemegang akaun Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) yang terjejas. Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Kelan

# berkaitan APA jua di Kelantan, Jangan salahkan pemimpin dan kerajaan Negeri yang ambil kesempatan ke atas rakyat nya yang RELA DITIPU.

UMNO dan PH JUGA tidak cukup memainkan peranan kesedaran. Husam Musa Annuar MUSA lebih sebok dan cakap pandai politik di pusat shj.

# berbeza di KEDAH, PAS perlu berhati hati dan tidak amalkan seperti di Kelantan kerana rakyat nya lebih cerdik.
Rakyat KEDAH (recorded) sedia tukar kerajaan Negeri setiap PRU jika tidak perform..

BUKU YG AKAN LARIS - SATU LAGI YG MENARIK TENTANG MAHATHIR


 Tanpa sebut Mahathir buku ini sudah pasti hanya laku di kalangan penyokong PH ...


JANGAN OVER ACTING DALAM ISU POLIGAMI

Penggunaan istilah POLIGAMI scam sangat keterlaluan.

Ia sekadar tidak mencukupi lengkapan pengurusan dan BUKANNYA melanggar syarat rukun nikah yang diwajibkan..

Mengagunakan istilah scam ITU sendiri lebih fasik dan bahaya dari ketidakcukupan pengurusan POLIGAMI  ITU sendiri..

Seolah menggambarkan POLIGAMI sebagai suatu yg buruk  dan jenayah sekadar faktor pengurusan 

Lebih pelik lagi jika ia dibangkitkan oleh isteri pertama kerana POLIGAMI yang kurang lengkap pengurusan merugikan isteri KEDUA..

Isteri pertama atau NGO berkaitan lebih baik tumpu kepada cegah dan lawan scam zina, scam perempuan simpanan, scam sumbang mahram, scam transgender dll...

Pendirian Dr Maza sangat berketepatan....

Puan Mona tidak boleh mengangkat kes kakaknya yang peribadi dan terpencil untuk diangkat menjadi scam.poligami lebih² lagi pihak berkuasa belum memberi apa² KEPUTUSAN.. 



DR ZAKIR BERHIJRAH..


 

SYABAS TONY PUA - CARI JAWAPAN UTK PENGAJARAN KPD SEMUA KERUSI PM

Tetap Saman Najib - Dahtu Macam Mana Nak Bentuk Kerajaan Baru?


Tuesday, January 26, 2021

YG SALAH ADALAH UMNO DAN ZAHID

 


Sejauh mana KEBENARAN PM dimaki setiap hari?

Jika benar, ia datang dari umno, akar umbi, pentaksub, cai pemimpin..

Kenapa perlu maki, marah dan benci keterlaluan kepada Muhyiddin?

Boleh tidak bersetuju dan marah. Tetapi kenapa perlu ada pergantungan 100% pada kerajaan dan pihak lain, bukanlah soal ekonomi masing² perlu tindakan dan perancangan masing² dari awal lagi...

Yang menjadikan Muhyiddin PM dan MASIH kekal sekarang adalah hasil sokongan umno dan Zahid pemimpin umno.

Jika semua tidak sokong, PN merudum, esok Kita ada PM baru.

Jadi kalau nak maki, fokuslah kpd PRESIDEN sendiri, pemimpin sendiri dan diri sendiri.


DIATAS MASIH BERPUTAR PADA KUASA YANG DIBAWAH TERUS BINASA

APA pun bagi yang malas, banyak beralasan memang hidup ini payah dan susah..


Tetapi janji Allah, ujian  pada SESEORANG tidak mungkin di luar kemampuannya untuk tanggung dan atasi.


Untuk KAYA, sedekah walau semasa PALING miskin dan papa kedana.




Alhamdulillah..

Bab solat jemaah DIBENARKAN aku dah sebut sejak March 2020.. Masa tu ramai Tak setuju sebab belum rasa nak mati.

Cuma, satu keraguan aku, APA status darurat Agong?

LOKMAN SUDAH HILANG KAWALAN...


Tak berapa sesuai nak saran tindakan diambil ke atas nya tetapi pihak berkuasa lebih jauhari... Lambat laun..


KENA LAGI...

FARMFRESH MILIK BUMIPUTERA? MUSLIM? MELAYU? BMF?


Dah banyak kali orang request aku SCRUT company Farmfresh ni. Aku malas nak buat dan perasan sibuk. Semalam sahaja aku rasa nak SCRUT sebab aku kan #MindaSkeptikal bila orang share dekat aku Farmfresh beli IXL di Australia.


Since maybe aku ni Bogan yang dah tinggal di Australia hampir 10 tahun. Aku rasa curious sikit. Jadi aku check lah. Dalam pengetahuan aku IXL ni brand sendu dah kat Australia, walaupun dia legend. Tak popular pun. Tak seperti Beerenberg. Ibarat roti Hi5 di Malaysia. Hidup segan mati tak mau, pekerja pun tinggal 40 orang je.


Anyway, lepas tu aku bacalah news-news di Australia pasal pengambilan tersebut, tak keluar pula nama Brader Azmi Zainal, yang keluar nama Loi Tuan Ee dan Pretty Adam sebagai director dan shareholder. Takda pula nama Brader Azmi Zainal. 


Jadi, aku mula SCRUT menggunakan Interepo (www.interepo.com) dengan mencari Farmfresh Milk Sdn. Bhd. Aku mendapati 2 orang pengarah yang mengawal syarikat tersebut ialah adik beradik Loi iaitu Loi Tuan Ee dan Loi Tuan Kin. Syarikat tersebut dimilik 100% oleh The Holstein Milk Sdn Bhd. 


Farmfresh dimiliki 100% oleh The Holstein Milk manakala senarai pengarahnya ialah :


1. Loi Tuan Ee

2. Loi Tuan Kin

3. Azmi bin Zainal (Baru jumpa)

4. Amran Hafiz

5. Ganesh Kumar

6. Tan Chow Yin (VC Singapore)

7. Tan Mek Shwen


The Holstein Milk dimilik oleh :


1. Rainforest Capital 46.7%

2. Agrifood Resource 30% (2/4/2020)

3. Farmchoice Food 23.3%

4. Loi Tuan Ee 1%

5. Loi Tuan Kin 1%


Perlu diketahui, pengarah adalah lantikan dari shareholder, Azmi Zainal bukan dalam senarai shareholder dalam The Holstein Milk Company. Manakala adik beradik Loi ialah shareholder dan director. Takpa, kita terus menggali..


Rainforest Capital dimiliki oleh :


1. Cahaya Bintang Ltd 65% (Singapore)

2. Loi Tuan Ee 17.6%

3. Loi Foon Kion 14%

4. Loo Tuan Kin 3.5%


Manakala senarai pengarahnya ialah :


1. Loi Tuan Ee

2. Loi Tuan Kin

3. Loi Foon Kion

4. Chung Hin Chew (bukan orang Malaysia)

5. Tan Chow Yin (Singapore)


Rainforest Capital adalah sebuah syarikat investment holding company. Tiada juga nama Brader Azmi Zainal dalam ni. Takpa, kita cari lagi.


Agrifood Resource adalah 100% milik Khazanah National. So, bukan disini juga. Kita cari lagi. 


Farmchoice Food pula dimiliki oleh :


1. Cahaya Bintang LTD 80% (Singapore)

2. Loi Tuan Ee 16.7%

3. Loi Tuan Kin 1.3%

4. Azmi Bin Zainal 1.3% (RM251k)

5. Pretty Adam 0.4%


Manakala senarai pengarah dalam Farmchoice pula ialah : 


1. Loi Tuan Ee

2. Loi Tuan Kin

3. Tan Chow Yin (Singapore)


Dalam syarikat yang Brader Azmi Zainal menjadi shareholder, dia sendiri bukan pengarah. Dengan 1.3% (share value RM251,000) dilihat tidak significant dalam syarikat yang bernilai lebih RM100 juta. 1.3% daripada 23.3% rasanya kurang 1% pemilikan dalam Farmfresh dan The Holstein Milk Company. Kalau banding dengan ST Rosyam Mart, Rosyam ada 10%. 


Yang jelas disini, adik beradik Loi dan VC dari Singapore memegang tampuk majoriti. Khazanah pula baru sahaja masuk tahun lepas sebanyak 30%. 


Jika ditanya aku, adakah Farmfresh milik Melayu, Muslim, dan Bumiputera. Mengikut definition aku, ia tidak. Kerana tidak mencapai majoriti pemilikan syarikat tersebut dan penguasaan (director control) tidak berada dalam tangan orang Melayu, Muslim, dan Bumiputera.


Korang boleh kaji balik. Aku tak minum susu Farmfresh, so aku tak kisah sangat. Aku minum Susu Devondale Malaysia yang aku langgan monthly dengan Ifmal (www.ifmal.com) melalui Langgan.my (www.langgan.my).


Lepas ni korang nak SCRUT, terus ke Interepo tau. Buat sendiri kalau nak cepat, tunggu aku makan tahun lah..


SCRUT for the TRUTH!


SCRUT before WE get SCREWED!


πŸ˜‰


ps : Jangan lupa baca peringatan ini. Click link di bawah.


https://www.facebook.com/100037715657121/posts/419800689287116/?d=n# 



#:. Page view kluangdiamond telah melepasi 10juta tanpa sedar dan sejak ruang komen ditutup, jumlah pelawat MASIH sekitar 8000-9000 sehari dan jika berkurangan pun sekitar 250-350 sahaja.

Jumlah pelawat dijangka berterusan kurang pada semua blogger jika isu politik MASIH sama dan Makin membosankan.

Terima kasih pada semua.

Terima kasih pada semua.




(‘’,)

MIC ELOK JOIN DAP

Cuti Peristiwa yang ditarik balik oleh Kedah ke atas perayaan TAIPUSAM di musim covid-19 sangat sesuai kecuali kalau MIC memang mahu bunuh penganut hindu dengan covid-19 untuk terus berkumpul dan merayakannya.

MIC Jangan bodoh sombong MENGAJAK MB KEDAH bertanding di kawasan UNDI campuran sebab Melayu pun tidak AKAN UNDI MIC di mana pun mereka bertanding selepas ini.

UMNO AKAN turut dilingkupkan jika meletakan calon MCA dan MIC di kawasan majoriti Melayu.

Fikir sendiri.

Saravanan fokus kerja Menteri Jangan sebok kuasa kerajaan Negeri.


SIAPA PM WANITA PERTAMA MALAYSIA?


Dulu ada JUGA NAMPAK bayang²nya tetapi sekarang dah blur..malah ternampak belang.

WANITA yang hebat bakal muncul sudah semestinya muncul dan terbina ketika negara sedang diterajui PM lelaki yang hebat dan contoh baik pada semua.

SETAKAT Hari ini, lima-10 tahun lagi, belum NAMPAK lelaki hebat bakal menerajui negara, bermaksud nya PM WANITA lambatlah lagi.

Atau tiba² muncul? Ada ke?

Monday, January 25, 2021

JANGAN TAK GADUH BRO...TERUSKAN



Agak² nak kalah, hujah hambar, idols terjejas...boleh buat statement, ada dalang nak pecahbelahkan umno sedangkang hakikatnya umno sudah membusuk dan tunggu reput jika tidak ditangani segera...

https://shahbudindotcom.net/2021/01/26/demi-keharmonian-annuar-musa-paling-sesuai-jadi-presiden-umno.html




# LHDN - terima kasih duit bantuan dah masuk..

Nur Sajat didakwa sebabkan agama Islam dipandang hina | Berita Harian SAJAT ELOK CARI PEGUAM YG SEWAKTU DENGAN NYA...

Nur Sajat didakwa sebabkan agama Islam dipandang hina | Berita Harian

Cuba buat SEMAKAN: mungkin bapanya kat rumah pakai baju kurung?


Sunday, January 24, 2021

KERJA TAK BUAT TAPI DAH MULA MERABAN

Tukang jahil dan yang mencari perlindungan akan mula meratib.

PAS jadi kerajaan pun makin bebal..

https://kluangmanexpress.blogspot.com/2021/01/kesan-pkp-berapa-ramai-yang-murtad.html?m=0

IKHLAS KE NAJIB


 

DARURAT FIKIRAN

Secara fizikalnya darurat dan PKP tidak ada beza atau tidak dapat dibezakan...

Yang darurat adalah fikiran rakyat, pemimpin politik dan kerajaan.

Yang bukan anggota kerajaan, yang tidak dapat habuan kerajaan AKAN lebih darurat fikiran mereka..ketidakpuasan hati.

Sejauh Mana mereka yang puas dan tidak puashati wajar diketahui melalui pilihanraya tetapi covid-19 menjadi alasan terbaik PRU tidak di adakan.

Cubaan mempertikai darurat di mahkamah  walaupun harus kecil tetapi mestilah dengan alasan PALING KUKUH, bukan sekadar cuba² atau atas persepsi dan pertikaian kecil.

Malah mahkamah sangat KUKUH mempertahankan perlembagaan dan sangat integriti untuk perlaksanaan.

Menulis surat dan merayu MASIH dalam proses saluran pandangan, wajar, ehsan dan tertib.

Masalah utama sebenarnya datang dari kegagalan kerajaan mendapat keabsahan kerajaan yang sah kerana tidak mempunyai majoriti kerusi di Parlimen.

Menggantung Parlimen adalah tidak wajar kerana pasaraya dan banyak lagi premise dan aktiviti lain yang lebih kurang PENTING tidak digantung -kerajaan dilihat double standard dan kepentingan individu diutamakan.

Kerajaan sekarang jika pun ditukar melalui Parlimen tidak AKAN menjejaskan apa²pun keselamatan dari segi covid-19 malah memungkinkan AKAN lebih tersusun dan berkesan.

ERTINYA kerajaan boleh bertukar tangan di Parlimen semasa darurat dan darurat kekal diteruskan walaupun kerajaan bertukar tangan.

Persidangan parlimen untuk menentukan keabsahan kerajaan sekarang atau bertukar kepada kerajaan baru harus dianggap salah satu proses darurat untuk membina keamanan dan keselamatan negara.

Persidangan parlimen tidak boleh mengatasi kuasa darurat tetapi SETAKAT mengharmonikan isu negara dan isu perlembagaan yang menjadi isu darurat fikiran rakyat.

Darurat mesti selari dengan Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen yang tidak boleh dipisahkan.

Fikiran AKAN jadi darurat jika ini tidak seimbang...


Mereka JUGA terima darurat seadanya..



"Malas layan, ...MB KEDAH BERTINDAK JELAS..

"Malas layan, ...PRU-14 pun mereka tak sokong PAS" | Berita Harian


Sokong 200%...  Masa utk bagi muka pada yang bukan hak mereka perlu ditarik balik..ini semua bukan jeni's hargai dan kenang budi orang MELAYU.

Tindakan MB KEDAH selari dengan gambarnya  PAS  meninggalkan umno yang AKAN bekerjasama dengan DAP dan bermusuh dengan BERSATU?

KEPUTUSAN ini belum disahkan.


# Sudah lama Kedah memerlukan seorang MB yang kontroversi, aktif, kemelayuan, kekedahan.


Saturday, January 23, 2021

DOAKAN ORG LAIN SIHAT TANDA OTAK KITA SIHAT

https://www.thestar.com.my/news/true-or-not/2021/01/23/dr-m-not-hospitalised-says-aide#.YAxZo8TQL1U.whatsapp 


Sama² berdoa Tun terus sihat sekurang kurangnya SEHINGGA sebuah kerajaan yang lebih bersih tertubuh.



KEMPEN TUTUP MULUT LALAT HIJAU..

Aku tidaklah mahu bersubahat hingga ke tahap menghantar lalat HIJAU ke tanjung rambutan atau tampoi.

Hujah dangkal lembek, meroyan pun dah positive HILANG akal.

Aku ambil kesempatan untuk memaafkan semua dan memohon maaf pada semua di dalam sebarang silap dan salah terutama tutur kata dalam perbezaan pandangan sejak dulu, sekarang dan akan datang.

Semua keburukan dari kita.

Yang terus ingin bersama dalam "make money tanpa gagal"  boleh hubungi email dotmaikay@gmail.com, tinggalkan nama, hp dan lokasi.

Salam sukses.


NAJIB ZAHID SETAKAT MANA TIDAK AKAN AKUR KEPADA MUHYIDDIN (?)

Muhyiddin mempunyai senjata yang PALING ampuh.

Satu call satu kata dua sudah cukup sesiapa Saja membuat pilihan.

Sekurang kurangnya ITU lah bayangan Lokman yang sudah tidak ceria dan tidak yakin untuk menentang Muhyiddin.

Tanpa berani jenik PAS.

Kalau dengan PAS pun menikus sudah tentu last minute, semua akur.

SETAKAT ini umno belum ada rekod cakap serupa bikin sepanjang bersama PN.

Berbaloi ke umno punah flip bahan persenda dan HILANG muka sekadar mempertahan Najib dan zahid..

Soalan ini kepada yang HILANG akal..




KETIKA USAHA BERBAIK DENGAN DAP DIJALANKAN UMNO PERLU GUNI BARU UNTUK DIBALUN...

BERSATU jadi manga. Galang ganti kepada DAP.

DAP komunis racist sudah tidak kedengaran.

APA KEPERLUAN PARLIMEN BERSIDANG?



Friday, January 22, 2021

MUHYIDDIN ISTIHAR TIDAK CAMPURTANGAN

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2021/01/judge-who-jailed-najib-for-72-years.html 

Perancangan manusia sangat lemah dan banyak kekurangan.


SEPARA IDEA KERAJAAN PERPADUAN

Pemimpin umno dalam kabinet Muhyiddin sudah tidak peduli dengan saranan atau cakap atau KEPUTUSAN PRESIDEN dan MT.

Mereka terus menjalankan urusan kabinet dan setia dengan PM.

Mereka seperti tidak peduli tidak kesah jika dipecat keahlian malah ada yg menyerang pemimpin dan parti sendiri dalam beberapa isu.

Ini sekaligus menunjukan PRESIDEN parti sekadar kain buruk sudah lagi tiada pengaruh dan kuasa yg dihormati.

Ini JUGA berlaku kepada pemimpin PAS yang berada di kabinet cuma belum ketara ada yang membantah Hadi tetapi kedapatan ada yang berani mendahului KEPUTUSAN parti... Atau membuat KEPUTUSAN tanpa berbincang terlebih dahulu.

APA PANDANGAN NAJIB, ZAHID MUHYIDDIN ..KEMPEN SINAR RASUAH BUSTERS


Isu korup Jangan sampai umno khususnya yang dituduh sebati dengan isu ini tidak bangkit untuk kuat menyokong sebagai satu usaha membersihkan imej walaupun mungkin ada segelintir pemimpin AKAN tergagap dan rasa tidak SELESA untuk bercakap lebih tentang nya.

Ini agenda yang lebih besar dari isinar atau moratorium.

Agenda atau KeMPEN yang boleh memberi kesedaran kepada rakyat untuk membuat penilaian ke atas pemimpin dan kerajaan sebelum, sekarang dan yang bakal dipilih pada PRU15..

Sudah tentu KeMPEN yang dijalankan oleh pihak lebih berkecuali, tanpa parti, tanpa idols berdasarkan fakta dan bukan fitnah basi yang dibasikalkan mempunyai justifikasi INTEGRITI.

KeMPEN ini JUGA dapat 8menampung kelemahan dan kekurangan serta lepas pandang pihak SPRM dan PDRM yang mungkin DIKAWAL, dikongkong dan dalam TEKANAN pihak tertentu dan protocol atau tangan ghaib.

Kemunculan kempen SINAR busters boleh dikategorikan sebagai KEBENARAN tetap menang dan muncul akhirnya bagi pihak rakyat.

Tidak terkecuali kepada Hadi, Anwar, Shafie, Hishamuddin, Lim Guan Eng, Azmin, Mahathir dan sebagainya termasuk raja pasir, musang king seadanya.

KeMPEN harus JUGA berdasarkan rekod yang ada pada PDRM dan SPRM sebagai garis panduan dan dikendalikan secara roh ayob khan..

SINAR harus dapat memberi sedikit panduan jelas kepada rakyat untuk membuat penilaian..

Faktor kekayaan luar biasa sesetengah individu, bekas pegawai kerajaan, anak² dan pemimpin rakyat perlu JUGA dijadi sasaran pendedahan dan kalau perlu dikorek tanpa mengira bangsa.

DEWAN PAGUH PERLU TANGGUH UNTUK BELI TAB


Muhyiddin perlu ambil peluang murni dan popular.

Thursday, January 21, 2021

MANA CANTIK NYA UMNO?

Bukan sahaja Annuar MUSA, tetapi setiap seorang ahli umno akar umbi atau pemimpin AKAN bercakap dan menelanjangkan pemimpin mereka sendiri.

Kerajaan Hari ini pun sebahagian nya dari umno dan sesetengah kementerian yg dikritik Menteri nya dari umno.

Sebab itulah cakap² mengembalikan kerajaan kepada umno umpama memberi bunga kepada beruk, ROSAK binasa akhirnya.

UMNO tidak sedar mereka dalam sakaratul maut


https://youtu.be/ZnQGaQLe9tQ

BATALKAN CUTI TAIPUSAM KEDAH PAS PERLU PERTAHAN SANUSI.

 

Walaupun ini bukan krisis timur tengah sebaiknya utara tanah air, KEPUTUSAN SANUSI mesti dipertahan.

Undian dari kaum India kepada PAS tidak pernah ujud dan tiada kepentingan untuk dipertimbangkan.

Banyak perkara lain yang lebih PENTING bagi KEDAH untuk difikir oleh SANUSI.

Salam Jumaat.

RAKYAT SANGAT BIMBANG KEDAULATAN TUANKU DICEMAR ORANG POLITIK BERKEPENTINGAN BUKAN UNTUK RAKYAT

Tahniah Negeri Sembilan




Proklamasi Darurat: Tindakan Khairuddin Abu Hassan, parti PEJUANG tepat – The Third Force





SEJAK BILA KHAIRUDDIN ABU HASSAN JADI AHLI PAS


Ungkapkan takut hanya pada Tuhan Yang Maha Esa sudah lama tidak kedengaran dari pemimpin PAS.
 

Wednesday, January 20, 2021

SAMA ARAH TAK SAMA KIBLAT

Majoriti sokong peliwat
Majoriti sokong penyamun
Majoriti sokong pengkhianat
Majoriti sokong pedagang ugama

Jangan pelik sebab semuanya pemakan DAGING kartel berpuluh tahun.

Atas kualiti ini, APA sangat harapan yang ada untuk Masa depan.

Salahgunakuasa, zalim, diktator, ketidakadilan, kronisme dan korup AKAN jadi amalan dan budaya yang berterusan.

Negara AKAN terus huru hara, ekonomi kapitalisme, darurat jadi senjata, undang² disalahguna, hukum rimba serta bala dan bencana yang bertimpa.timpa.

Semua urusan mesti ada pelincir.

TERLALU sedikit yang bercakap tentang KEBENARAN kecuali kepentingan dan kronisme.

Akhlak dan AMANAH sangat sukar dan jarang.

Yang taqwa lebih kepada wajah² ayobkhan dan mualaf sebagai benteng Terakhir.

Alam sekitar penuh lallat hijjau sajjad pada taik jadi makanan anak bini.




BILA NAJIB NAK SAMAN MAHATHIR

Najib PPPPP rasanya dah beratus kali disebut oleh Mahathir, bila nak saman?

Soalan ni pun aku dah tanya lebih 10 kali sebelum PRU14... Semasa Najib MASIH PM dan ada kuasa...

Kenapa Tak saman kalau auta..

UMNO JANGAN DEGIL, DENGAR NASIHAT PAS...

Bersama dengan BERSATU hadap PRU...ITU NASIHAT Hadi.

Maksudnya APA, Jangan nusyuz.


Jamban Dewan Paguh 35juta salut emas ke?

WABAK COVID19 TIDAK BOLEH DIKAWAL DENGAN POLITIK

Belum ada pengesahan..



WABAK lebih gagal DIKAWAL jika kerajaan dipertikai keabsahan nya.


Tuesday, January 19, 2021

UMNO DAP SEHATI SEJIWA PERMULAAN YANG BAIK...






UMNO sepatutnya pengaruhi PAS untuk bersama atas semangat Muafakat Nasiinal..tetapi perkembangan mutakhir PAS umpama kerbau terlepas tali.

Terkini, dikhabarkan...



ANNUAR MENGANJING UNTUK DIPECAT...

Seperti Anwar, Zahid JUGA punya kesabaran tahap dewa.

Untuk menutup kelemahan Zahid, penyokong nya mula mempersoalkan siapa taja?

ITU soalan bodoh...dalam politik, APA yg mustahil, APA yg haram bagi mereka?

RUJUK UNDANG²(MAHKAMAH) SETAKAT MANA DITERIMA/DIBOLEHKAN DAN JANGAN MUDAH SANGAT NAK CAP DERHAKA

Menuding derhaka atas kepentingan politik?

Jika MERASA benar, tunggu sahajalah KEPUTUSAN dan pandangan mahkamah, pihak yang layak membuat KEPUTUSAN..

Ahli Parlimen mempunyai Parlimen untuk menyatakan pandangan dalam Parlimen dan bukan suka² menuding di luar Parlimen apabila berkaitan dengan undang² (ITU bidangkuasa mahkamah)

http://bankami.blogspot.com/2021/01/bekas-su-umno-bidas-su-umno-supaya.html

http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/n6UahzxuxPY/durhaka-ni-apa.html

Monday, January 18, 2021

KITA MENGUNDANG BALA..

Surah Taubah Ayat 24

Penat dah dengar fitnah pecacai ulang cerita basi.. 
Mereka sekarang pun sudah intim dan menghalal pakatan dengan DAP.
Di Perak, nasib baik PAS tegas, kalau tidak dah comelot dengan DAP.

Harap ada ustaz² pula yg boleh beri pandangan.

APA kata ustaz pas

VAKSIN ISLAM

Vaksin Islam 



https://kluangmanexpress.blogspot.com/2021/01/kesan-pkp-berapa-ramai-yang-murtad.html?m=1

KESAN PKP BERAPA RAMAI YANG MURTAD???

 https://www.facebook.com/ustazhusam/videos/2880115988885539/?sfnsn=wa


# umno lebih sebok dengan KWSP / Pecacai lebih sebok nak join DAP.

VAKSIN CUBA DULU PADA MAKHLUK PEROSAK.


 





Amalkan makan dan pemakanan tambahan yang menguat dan meningkatkan sistem immune atau anti-body

Dua kali PM - tiada kes rasuah @ skandal


Sunday, January 17, 2021

DARURAT SELAMATKAN ZAHID DAN NAJIB


Jangkaan berdepan dengan kritikan termasuk digesa berundur dapat di ELAKKAN..

BETUL KE AKAR UMBI UMNO MAHU PRU

Apakah akar umbi perlukan PRU untuk lepaskan tengkok?

Apakah ada akar umbi yang Gila nak jadi Menteri?

Untuk kewarasan cuba tanya pendapat dua pemimpin umno..

Satu - pemimpin umno yg berjawatan Menteri

KEDUA - pemimpin kanan umno yang tiada jawatan Menteri.

Kalau dua² bersetuju PRU perlu diadakan, adalah LOGIK sikit.



# umno perlukan pemimpin seperti annuar yg tampak bangkit dan sedar diri, tok Mat dan Hishamuddin MASIH play safe.





AMENO


 

PEMIMPIN UMNO KELANTAN CAKAP SEMUA ADA ISI

SETAKAT ini Jazlan, Annuar dan Ku Li mempunyai pandangan jauh dan baik terhadap umno.



Kewajaran sepatutnya dari Johor, tetapi Kelantan mendahului...

Bagaimanapun suara anak muda Johor sudah bermula.

Pemimpin UMNO perlu contohi Anwar dalam kes pertuduhan mahkamah...

Perlu contohi Mahathir, dua kali berhenti PM, no case...





ANNUAR GHOYAK

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2021/01/tidak-dapat-tidak-umno-pecah-3.html?m=0







Saturday, January 16, 2021

ZAHID DAN NAJIB PERLU SUMBANG KEKUATAN KEPADA UMNO - UNDUR

UMNO piala sebenar, Zahid, Najib dijangka tumbang… – The Third Force


Mahathir sedia bekerjasama dengan UMNO dengan syarat?

Ini hanyalah satu suasana untuk umno segera undurkan zahid dan najib..
(Secara auto pecacai sekeliling yg melingkupkan umno turut mampus)

Sesiapa sahaja seperti Hisham@tok mat@annuar boleh menerajui umno kemudian nya..

Muhyiddin mungkin lebih SELESA jika Ismail Sabri yg mengetuai umno.

Dan.paling baik jika Muhyiddin sendiri dipelawa untuk memimpin umno - bukan Mahathir.

PKP/Darurat adalah Masa terbaik untuk UNDUR demi kebaikan parti dan rakyat diikuti peralihan pucuk pimpinan umno yang lancar dan harmoni..


POLITIK MALAYSIA MENGAJAK RAKYAT JADI BODOH KE PANDAI..

PERKEMBANGAN TERKINI MENUNJUKAN UMNO BOLEH MENANG PRU DENGAN MUDAH DI SEMUA KAWASAN


 Formula sudah dikenalpadti..

Friday, January 15, 2021

SEPERTI YANG DIDUGA, MAHATHIR HANYA PEGANG PRINSIP KEBENARAN..



SETAKAT pecacai kucing kurap lalat hijau atau pemimpin korup dan rendah akhlak yang hari² meratib memang macam kuman di kutub utara, mampus beku nyah sendiri akhirnya.

Hatta kritikan dan label Barat yahudi israel ke atas nya pun bukan satu gangguan untuk Tun terus bercakap benar.

Legacy? Tun bukan peduli... Tidak ada cita² ingin berbibir manis lakon layar prihatin rakyat bila TERSEPIT tapi penyamun bila berkuasa.

Destinasinya kematian, menjalankan tanggungjawab dan mulia di sisi Tuhan..penolakan manusia rata²nya fasik bukan satu ukuran.

Alhamdulillah, kekurangan dan kelemahan adalah manusia, semoga Tun terus dipelihara dan mendapat keredhaan Allah hingga ke akhir hayatnya.



#Tajuk ini lebih sempurna, indah dan panjang kupasannya jika dikarang dalam masa yang panjang dan tenang, insyaAllah.

ZAHID DIMINTA BERUNDUR

Berbalik kepada NASIHAT MAHATHIR minta Najib berundur sebelum PRU14..
Masa ITU Mahathir MASIH ahli umno.

Sekarang kedengaran dari dalam umno terutama golongan pemuda minta Zahid berundur sebelum PRU15.

Pandangan ITU ada asas - pandangan ITU tidak mengundang perpecahan tetapi menghalang pandangan ITU secara keras boleh membawa perpecahan.

Mahu Zahid berundur bukan SETAKAT dari pemimpin di akar umbi tetapi ujud dari kalangan pemimpin Kanan dan MT dan lebih penting situasi dan realiti sekarang menyebelahi pandangan tersebut.

Berundur secara HORMAT atau berundur apabila gesaan Makin keras dan meluas?

Apakah umno mahu menghadapi PRU15 dengan berketuakan Zahid dan dibayangi Najib.

Lawan mereka bukan PH tetapi BERSATU @ PAS.. Cukupkah UNDI ahli umno untuk menang PRU...

Dan kalau mahu bersama PN sedia kah terima kerusi yang tidak cukup majoriti untuk menjadi dominan?

Untuk kebaikan umno, berundurlah.. Pegang jawatan untuk melobi Muhyidfin CAMPURTANGAN mahkamah tidak AKAN berjaya.

Azmin siapsedia menanti sebagai PM Dan tidak mungkin lepaskan pada UMNO atau PAS atau digugat oleh sesiapa.

VAKSIN TANDA UKUR SAMADA RAKYAT MASIH PERCAYA KEPADA MUHYIDDIN

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/pendaftaran-vaksin-covid-19-untuk.html 

Bagi kami sekeluarga - sebenarnya tidak tetapi masih ambil pendekatan wait and see..




KAYA IMAN KAYA HARTA


 

MIMPI NGERI

Once for all 

Thursday, January 14, 2021

MUHYIDDIN PERLU AMBIL KESEMPATAN TUNJUK PRIHATIN KEPADA RAKYAT SEBELUM DARURAT BERAKHIR DAN PRU15 BERMULA

https://www.malaysianow.com/news/2021/01/15/powers-under-emergency-rule-could-benefit-everyone-say-analysts/

Jika Muhyiddin bijak ambil kesempatan ini...pengaruh umno akan berkurangan..

Sekaligus UMNO akan berkompromi atau akur untuk berada di bawah logo PN untuk bertanding.

Pakatan Pembangkang tanpa Tun M bertanding jika dapat survive sudah sangat baik daripada kena gulung tikar di PRU kali ini.

Suka atau tidak, itulah realiti.

https://www.sinarharian.com.my/article/119110/BERITA/Nasional/Ahli-Parlimen-mohon-perkenan-Agong-tarik-semula-darurat





NAK TAHU RUPA UMNO SEKARANG JOM KITA TANYA ORANG DALAM


 Yang bukan org umno hangpa dok diam² - mkn cokodok time PKP DARURAT lagi hujan nii..

Najib dan Zahid yang superb pun dah tak pandai BERENANG??? ..biar betul annuar MUSA ni..

Sat lagi annuar MUSA memang AKAN kena maki dengan geng lalat hijau..

WAWASAN 2020 LINGKUP DI TANGAN PENYAMUN PENYANGAK PENCURI

ITU yg selalu Tun ungkapkan sejak 2016 apabila landasan yang telah dibina mula dipesongkan sejak paklah ambil alih antaranya tidak meneruskan jambatan bengkak dan keretapi laju.

Mahathir telah letakan asas yang KUKUH sebelum bersara dan mensasarkan puncak sebagai negara maju 2020 kepada pewarisnya.

Terburuk apabila muncul cash is king dengan kleptokratnya dan skandal 1MDB?

Bolehkah semua itu dinafikan.

Ambilalih 2018 dengan beban hutang tidak memungkinkan negara dapat dibangun semula dan worst apabila pengkhianat dalam langkah sheraton March 2020 hingga terbentuk nya kerajaan tebuk atap berpolitik huru hara hingga kini.

Semasa PH yang meratib hari² adalah Anwar dan PKR, era PN yang berkicau siang malam adalah Najib dan umno.

PKP dan Darurat adalah jawapan balas Muhyidfin dengan INGATAN mahkamah AKAN berfungsi spt biasa.


MUHYIDDIN IKRAR TIDAK AKAN (NEVER) CAMPURTANGAN KES MAHKAMAH

Satu sikap dan tindakan yang sangat TERPUJI dari pihak kerajaan.

Kenapa OKT tidak istihar dengan jelas bahawa mereka JUGA tidak AKAN cuba mengagunakan APA jua jalan tikus dan tangan ghaib untuk melepaskan tengkuk.

APA yg OKT selalu kata ini konspirasi politik, pertuduhan terpilih dan lain lain yang cuba merendahkan pendakwa, Hakim dan mahkamah - berhentilah bersikap demikian.

Dan berhentilah JUGA menyalak dan membela diri di luar mahkamah.

Ada JUGA yang sudah dihukum bersalah MASIH membela diri di luar mahkamah memdahului mahkamah rayuan - berani kerana benar, tapi minta Tangguh pula.

Lakukan di dalam mahkamah sahaja.


...





Wednesday, January 13, 2021

innalillahiwainnailaihirojiun


 https://news.detik.com/berita/d-5333511/sby-berduka-kenang-tausiyah-syekh-ali-jaber-saat-jenguk-bu-ani

APAKAH MOTIF ALTANTUYA DIBUNUH???

ADAKAH ia diambilkira oleh mahkamah?

Apakah pemimpin seperti Zahid dan Najib mempertikaikannya siang dan malam?

Apakah ALTANTUYA DIBUNUH? Yes 

Apakah pembunuhnya sudah dihukum? Yes 

Anda tahu kenapa (motif) DIBUNUH? Tak tahu..

Pembunuhnya hanya menjalankan tugasan atas arahan?

Jika ITU arahan rasmi kenapa dipersalah dan dihukum? 

Mahkamah mengambilkira ALTANTUYA telah DIBUNUH dan sah pelakunya sudah dikenalpadti dan dihukum.

Anda dituduh menyamun, sah anda dibuktikan menyamun dan dihukum, anda menyamun tanpa arahan sesiapa kecuali diri sendiri..apakah motif politik (jika pun ada) ADAKAH penting?

Anda dituduh korup 80 pertuduhan, penting ke motif nya? Ada sesiapa arah?

https://www.facebook.com/258225534929961/posts/875964553156053/






DARURAT TIDAK MUNGKIN ADA JIKA PH PERINTAH HINGGA KE HARI INI..

Covid pun mungkin tidak seteruk ini, tiada angkat yg dimanipulasi? 

Kena percaya Tuanku Agong JUGA sedang memerhati segala tindak tanduk kerajaan dan pemimpin politik dimasa darurat ini.

ITU sahaja harapan rakyat.

Amat bimbang kuasa darurat disalahguna.

DARURAT DAN PKP KENAPA HANYA NAJIB YG SARAN BANTUAN KPD RAKYAT...

Parti dan mana² pemimpin lebih bercakap dari sufut politik dan perundangan samada sokong atau bantah.

Hanya Najib sarankan kenapa darurat dan pkp tidak diiringi dengan bantuan kepada rakyat.

ITU yang sepatutnya diutamakan oleh semua pemimpin sebelum sentuh perkara lain 









DARURAT MUHYIDDIN GAGAL MEREHATKAN POLITIK ..

Malah AKAN diheret ke mahkamah atas keabsahan status PM nya, bukan mempertikai darurat perkenan Tuanku.

Perjalanan politik AKAN lebih meletihkan.

Pengumuman PKP SEBENARnya sudah cukup untuk merehatkan politik dan umno atau Mana Saja parti AKAN dikecam jika MAHU PRU di adakan atau mahu ganti PM jika Muhyiddin kurang majoriti.

Rakyat AKAN saran sabar.

Tetapi apabila darurat diistiharkan tika Muhyidfin HILANG majoriti ia KEMBALI menjadi buah pukul dan isu politik hingga ke sisi perundingan.

Hari ini ada pula yg kata PKP natal sebaik shj darurat diistiharkan, yes ada LOGIK..

Tetapi sekarang, istilah PKP dan darurat hanya jadi istilah sebab darurat sebenar tidak dikuatkuasakan..

Istilah darurat AKAN diguna sebagai kuasa dan senjata dalam keadaan tertentu dan antara yg bimbang IALAH menangkap mereka yg vokal menentang???


Tuesday, January 12, 2021

KENAPA BANJIR DI PATTANI AIRNYA BERSIH

1) Tak banyak dosa 

2) tiada pembalakan 

3) sistem perparitan yang lebih baik 






DARURAT PALING MENYELAMATKAN..JIKA TIDAK JUGA BERJAYA, APA NEXT..

Saja je tanya..


The best of Lokman.. 



Pandangan² yang perlu diambilkira.. 

PASARAN SAHAM MERUDUM

Peristiharan darurat lebih kepada puncanya..

Tidak perlu dan keterlaluan kata duta² luar...

Monday, January 11, 2021

APAKAH PKP TIDAK CUKUP MENGAWAL COVID19



sidang nazri

....

Sebelum ini pun penguatkuasaan hancusss...yang disalahkan 100% rakyat.

Yang miskin Cari rezeki lagi didenda ribuan...

Mereka, pemimpin tidak menunjukan contoh baik malah dibalas angkuh sombong bila di persoal rakyat.

Kerajaan Hari ini NAMPAK menang di DUNIA, sementara..

Jika PKP dan darurat tidak diiringi dengan bantuan... Kezaliman berlaku.

Rakyat tidak boleh demo di jalanan tetapi doa mereka tidak boleh siapapun halang - direct kepada Tuhan.

Jika kerajaan zalim - keluh kesah rakyat pasti sampai dan keruntuhan kerajaan boleh berlaku tanpa mustahil.


Hamzah dan beberapa Menteri kena covid ? - 14 Hari tanpa perlu keluarkan statement, ok lah..

NAZRI AZIZ CANCEL???



Nazri ketinggalan kereta lembu, APA lagi yg AKAN lebih tergempar daripada pengumuman Muhyiddin semalam dan Hari ini?

Nazri dan yang lain² boleh tarik diri dan berguling di jalanraya..APA pun tiada kesan kepada Muhyidfin.


MAHKAMAH AKAN TERUS BERFUNGSI DAN PM ISTIHAR TIDAK AKAN (NEVER) CAMPURTANGAN

Tiada pilihanraya kecil, Negeri atau parlimen.

Pilihanraya AKAN dilaksanakan sebaik sahaja darurat ditarik balik.

Tiada persidangan Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.



# dah lama aku bagi tau muhyiddin ada 1001 cara langsung atau tidak langsung menyelamatkan kerajaan nya.

Najib Tak ada ilmu ini dan dia terpedaya atas keyakinkanan cash is king buatannya sendiri ketika bersetuju meneruskan PRU14...

Sebaiknya Najib harus dipuji kerana sikap demokrasinya..

JAWAPAN KEPADA MELAYU UTK STABIL DAN SELAMAT

Jika PAS mahu kekal dengan BERSATU pun tidak AKAN ada masalah.

Ini syaratnya...


Ini shj yg terbaik daripada saki baki yang mengkhianati perjuangan umno..


BERES


Semua beres... semua dapat ikut keperluan masing²..