Monday, July 13, 2020

NOW NOT EVERYONE CAN FLY

Airlines can't cut ticket prices without subsidies, say experts: They say a return to pre-MCO levels will not be possible.

POLITIK MELAYU MAKIN SUCI BERSIH.. BELUM PERNAH ADA DALAM SEJARAH, POLITIK MELAYU SEKARANG SANGAT TINGGI DARJATNYA

Inilah "Dinasti Politik Malaysia"

Hatta nak cari buruk dan keji, kurang dan lemah langsung tiada...

Sebut nama² seperti Najib, Muhyiddin, Zahid sangatlah kita turut teruja dan bangga dengan watak dan keterampilan mereka.

Kalau sebut Melayu, itulah mereka contoh yang paling unggul.

sekian, adanya.

INI GAMBARAN LEBIH JELAS TENTANG POLITIK MELAYU TERKINI

INGATAN KEPADA AGAMAWAN YG MENGHIAS DIRI

VIRAL DARI SEBELAH UNTUK DISHARE BESAMA DAN TOLONG KOMEN UTK KEBAIKAN BERSAMA

PESANAN ISTIMEWA KEPADA AJK DAN KARIAH MASJID SELEPAS MUSIM PKP SELESAI

Ada sahabat yg menyaran kan _bukalah pintu masjidmu 24 jam,_(menutup tetapi tidak mengunci), agar engkau tidak malu di hadapan Allah yang membukakan pintu rezeki dan ampunan-Nya untuk kita semua setiap waktu.’

Barangkali ada saudara kita yang ingin beri’tikaf malam atau bertahajjud.

_Pesan ke 2_, jangan pernah engkau tulis _‘Dilarang Tidur di Masjid‘_

Anda tidak tahu ada beberapa musafir yg sama sekali tidak punya wang untuk menginap di hotel. Akibatnya di lantai depan masjid-lah mereka mengistirahatkan kepenatannya. 

Setidaknya, sediakan karpet untuk kegunaan para musafir di masjid...

_Pesan ke 3_ jangan pernah engkau tulis _‘Selain jamaah masjid dilarang menggunakan toilet" atau "Toilet Bukan Untuk Mandi‘_

Mengapa begitu perhitungannya kita dgn musafir, hanya menumpang buang air kecil atau membersihkan diri pun dilarang? Padahal ceramah Khatib mengatakan “kebersihan sebagian dari iman”. Khatib beri nasihat, tetapi AJK masjid buat sebaliknya.

_Pesan ke 4_, jangan pernah engkau tulis _Jangan membawa anak kecil"_atau berkata “Huss... jangan bising!” 

Ketahuilah anak² kecil itulah yang akan menjadi penerus kita nanti sebagai pemakmur masjid, baik selagi kita masih hidup maupun setelah kita wafat. Biasakanlah anak-anak kita dengan masjid. Jadikanlah masjid itu mesra kanak2 dan anak2 supaya kanak2 dan anak2 ini jatuh cinta kepada masjid. 

_Pesan ke 5_, ‘Bangunlah masjidmu sebaik mungkin, karena masjid bukan hanya sekadar tempat bersujud‘ tetapi digunakan untuk bermusyawarah, mengurus masalah umat, menimba ilmu serta menenangkan hati dan merehatkan zahir dan batin kita.

_Pesan keenam_, ‘Jangan bangga dengan jumlah infak yg ratusan juta tetapi tidak digunakan untuk kemakmuran masjid’.

Ingatlah! Orang berinfak ke masjid itu berharap pahala jariyah. Bagaimana mereka akan mendapatkan pahala amal jariyah dan bagaimana pula Anda mahu mendapatkan pahala menjaga amanahnya, sedangkan wang infak tersebut tidak kamu gunakan sebaiknya untuk MANFAAT manusia lain? Sebaliknya Anda menyimpan wang infak masjid dan diuruskan dengan lemah. 

Apakah Anda tahu, boleh jadi di sekitar masjid ada manusia yang susah atau sakit yang memerlukan pembelaan dari wang infak masjid?

_Permudahlah setiap orang yang hadir ke masjid kerana ia rumah Allah!!!_

Barangkali kerana amal kecil itu bisa menjadi sebabmu ke syurgaNya. *_Bagaimana mungkin Anda menyebut masjid itu “Rumah Allah” sedangkan Anda atur buka dan tutupnya laksana kedai perniagaan atau harta peribadi._

Assalamualaikum.

Mesej ini ditujukan kepada sekelian komuniti taman perumahan dan kampung kampung, terutamanya kepada mereka mereka yang diberi tanggungjawab sebagai pegawai dan AJK mesjid atau surau.

Maaf cakap, didapati ada sebilangan pengerusi dan AJK mesjid yang menyangka bahawa amanah yang Allah berikan kepada mereka ialah menjaga bangunan dan halaman mesjid, mesti selalu cantik dan bersih, tidak boleh itu dan ini.
Tidak berkerut sedikitpun dahi mereka melihat saf saf kosong. Hanya berkerut bila dah dekat mesyuarat agung mesjid, dan berkerut tentang kewangan mesjid. Mesjid menerima dan menyimpan sedekah dan hadiah2 berharga, lalu mesjid dijadikan gudang menyimpan khazanah, perlu dikunci 24 jam kecuali waktu solat.

Para Ulamak diseru agar segera memberi Kursus Intensif kepada Para Pegawai dan AJK Mesjid perihal pentingnya menunaikan amanah menjalankan fungsi2 utama mesjid yang antaranya ialah fungsi IBADAH (terutamanya solat berjemaah), DAKWAH AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR, TAALIM WANTAALUM, PUSAT KHIDMAT MASYARAKAT.

Bebaskan Para Pegawai dan AJK Mesjid dari belenggu mentaliti Tok Siak dan Tukang Kebun.
Janganlah ada mana2 Jabatan Agama yang membuat pertandingan Mesjid Surau Tercantik, kerana ini akan merendahkan mentaliti pegawai dan ajk ke level Janitor dan Tukang Kebun. Kalau nak, buatlah pertandingan Mesjid yang paling makmur, atau yang paling ramai makmum solat Subuh, yang paling cakna ahli kariah, yang paling kuat dakwah, yang paling hidup majlis ilmu, dsbnya.

Tidak dapat dinafikan betapa besarnya kemuliaan dan fadhilat orang yang ikhlas menjaga kebersihan mesjid dengan niat untuk memakmurkan mesjid.
Dan besar jugalah dosa golongan yang menghalang ummat memakmurkan mesjid dengan alasan keselamatan dan kebersihan mesjid.

Apakah alasan yang bakal kamu berikan kepada Allah bila tindak tanduk mu menghalang orang nak singgah solat pada pukul 3am, atau menghalang orang untuk iktikaf.

Mesjid bukan muzium. Mesjid bukan stor penyimpan barang berharga atau peti derma.
Dalam mesjid ada stor. Kunci stor sahaja, JANGAN KUNCI MESJID.

Afwan, wallahualam.

Thursday, July 9, 2020

NAK MENANG ATAU MENANG KEBENARAN

Nak kuantiti atau kualiti

Melayu tak ada dua² tu
Hanya nasib baik Non Malay pun tak ada kedua duanya..

Melayu ada kuantiti no kualiti - penyamun pengkhianat pun disokong..
Kaca lebih banyak dari intan..

Non Malay
Less kuantiti
More kualiti

Apa yang mereka (DAP) cakap, tentang kualiti akan menjadi ancaman kepada Melayu..

Jika ada Melayu (Tun) yang bercakap tentang kualiti, akan dijadikan musuh kepada Melayu.. PNBNMUAFAKAT

Berapa lama kuantiti no kualiti boleh survive?
Mereka bersatu bukan pasal kualiti tetapi untuk berkumpul menjadi majoriti, pegangan mereka demokrasi kata majoriti menguasai dan menjadi kerajaan?
Mereka tidak pegang pada nilai ugama iaitu kebenaran..
Mereka peralat dan halalkan segala tindakan atas nilai demokrasi?

Manusia kalau tak takut Tuhan? What do you thing this kind of people?

Melayu yang bercakap soal kebenaran, soal nilai ugama, di suruh mereka (Tun) mati cepat..
Yang mungkar, biar hidup lama?????

Berapa lama penyamun pengkhianat penjual ugama boleh hidup harmoni?
Mereka akan kekal bersama selagi masih ada khususnya (Tun) yang terus bercakap soal kualiti dan kebenaran..

Langkah dan tindak balas, ialah fitnahkan orang itu (Tun)..
Tentulah majoriti no kualiti akan terpengaruh..
Tupasal asyik membongak dalam blog...

Kita lazim buat dosa..
Tetapi yang paling takut ialah Allah tarik hidayah..
Kemungkaran terus disokong..
Buta tahap gaban..

Salam jumaat


WOW MAHFUZ - KAMU BERCAKAP FAKTA?

Anak Najib Razak sebahagian pengkhianat negara, kata Mahfuz – Malaysia Dateline

# ketika fitnah anak orang buat buat²lupa diri sendiri dan  lupa anak sendiri..

# tetapi jangan bimbang, rakyat Malaysia, bangsa melayu tetap tidak terpengaruh, tetap undi, tetap menang..

# lucky i'm Melayu first, Malaysian number two..
kannn

Wednesday, July 8, 2020

USAHA BERSIHKAN UMNO

Jalan yang terbaik ialah berusaha menggugurkan atau membebaskan semua pemimpin² umno dari kes² di mahkamah walau di peringkat mana sekalipun.


LANGKAH TEPAT Rancangan Bawa Balik Jawatan PM Kembali Kepada UMNO

Rancangan Bawa Balik Jawatan PM Kembali Kepada UMNO

Tuesday, July 7, 2020

TAMRIN SEKOLAHKAN CAI DAN COL

Aku ni tak minat sangat dengan Tamrin tetapi keberaniannya mencuci langit tanpa takut dan segan silu kira A class.

kal ini cai dan col

BILA NAJIB NAK SAMAN MAHATHIR?

Hanya saman Mahathir dan menang itu sahaja kemuncak dan kemungkinan besar Najib boleh bersihkan dirinya dari tuduhan penyamun yang dilemparkan kepadanya.

lagipun itulah sahaja cara untuk heret Mahathir ke mahkamah kerana yg lainnya tin kosong dan fitnah semata mata ke atasnya.

Kalaupun Najib dibebaskan dari puluhan tuduhan sekarang, ia belum mampu membersihkan imej dan persepsi ke atas diri dan keluarganya .


Najib jangan berlengah.
Berani kerana benar.




Monday, July 6, 2020

MAMPUKAH MEREKA LAGA LAGAKAN UMNO BERSATU PAS

Sukar untuk berjaya kerana UMNO cukup takut kehilangan kuasa sekali lagi dan PAS memang akan genggam erat kesedapan kuasa Pusat.
Mereka akan berkompromi secara paksa rela..jarum cucuk gagal.

Muhyiddin sudah tunjuk kuasa belinya dari awal lagi.

Anwar akan ketuai PH sekali lagi, apa isu yang nak dibawanya?
Sekadar jadi makanan dan belasahan Azmin.

Mahathir dan 4 budak hitam - terus hilang dari garis politik Malaysia.
Bertanding pun akan tewas lebih baik bersara.
Jangan rasa rugi dan kalah atas perjuangan yang bermaruah.
Itu akan dicatit oleh sejarah tanpa menyamun, tanpa liwat, tanpa khianat.

Nak pilih siapa di PRU nanti? Maaflah..
Macam tak ada selera.

Saturday, July 4, 2020

TIADA PILIHAN: MUHYIDDIN AZMIN PERLU KEMBALI SEGERA RUJUK KEPADA UMNO

Mohon semula jadi ahli UMNO dan bubar BERSATU adalah pilihan terbaik Muhyiddin dan Azmin untuk kekal relevan seperti sekarang.

Runding cara boleh dibuat dengan Zahid dan Najib dalam situasi win win demi bangsa ugama dan negara sediapakai.

Itu selera bangsa Melayu sekarang.

Friday, July 3, 2020

NAK JADI ORANG BAIK YG DIAM DENGAN KEMUNGKARAN DI DEPAN MATA ATAU MUNGKAR BERSAMA MEREKA

Pilihan rakyat Malaysia makin jelas.

Untuk punya penyokong yang ramai, tidak dikecam..elok sokong kemungkaran.

Undi dan menang PRU/PRK boleh bawa masuk kubur untuk dipertaruhkan.

Dah sampai ke tahap tu.

Thursday, July 2, 2020

APA SUMBANGAN ANAK² MANTAN PM KEPADA NEGARA

Anak² Tun Razak..
Anak²Tun Husien Onn..
Anak² Mahathir..
Anak² Paklah..
Anak² Najib..

Anwar tidak pernah jadi PM..
Muhyiddin masih belum Mantan..

INI CONTOH SURAT UNTUK BERKHIDMAT DEMI BANGSA UGAMA DAN NEGARA..

Surat yang meletakan kepentingan rakyat di hadapan...

https://www.amenoworld.org/2020/07/surat-minta-jawatan-glc-sahih-tetapi-ia.html

Wednesday, July 1, 2020

TENGKUK BILA DAH TERJERUT AKAL MAKIN SEMPIT..

Mendedahkan kekayaan politician politician ...antaranya seperti Mahathir anak beranak..

Tunjukkan aku seekor politician yang ada kuasa, pangkat dan pengaruh tidak favour pada keluarga dan kroninya?

Soalan yang kita mahu, apakah itu diberi secara rasuah, korup, salahguna yang boleh kearah tindakan undang²diambil..

Kalau ada, seret..
Kalau tak ada..itu hanyalah sour grapes..

Dalam dunia ni hanya ada seorang sahaja yang kaya raya giler..
Yang menabung sejak dilahirkan..
Jual piring hitam lagu mak andeh laku keras..
Dapat derma dari tok arab yang sudah dalam kubur..

Itu suci dan sah kerana sangat logik dia kaya macam tu.

Kalau yg papa kedana jeles pada si kaya logikkah akal.
Tetapi kalau yang kaya bertaraf penyamun pun jeles..

Aku cadangkan dia jadi semula No 1 untuk menyamun.



# Tulisan ini tidak merujuk kepada sesiapa kecuali anda sendiri berkhayal berimaginasi dan berpersepsi pada yang relevan, itu anda punya hal..

Tuesday, June 30, 2020

TUN HANYA MAHU MEMBANTU



Tun selalu nasihat awal, jangan sampai tengkuk kebuluhan..

BOLEH PERCAYA KE?



Dont worry Anwar, Najib akan call you sebelum 17hb Julai..


TAHNIAH PNBN

Senarai ‘sulit’ cadangan calon Parlimen PRU-15 Perikatan Nasional bocor – Malaysia Dateline

Monday, June 29, 2020

HANYA YANG BERPOLITIK SECARA KOTOR DIHANTUI BAYANGAN MUKHRIZ

Mukhriz bukan seseorang yang boleh diajak berunding untuk merembat, meliwat, menyamun dan mengkhianati..

Tu saja yang tak layak jadi calon TPM  dan tak bestnya..

HANTU SYAITAN IBLIS JEMBALANG SEMUA MEROYAN BILA DENGAR BACAAN AL QURAN

AL Quran tidak lain dan tidak bukan menyeru dan memberi ingatan tentang tegakan kebenaran dan jauhi kemungkaran..

Apa kemungkaran itu?
Antaranya berzina, berliwat, mencuri, tidak amanah, lari dari perperangan, pengkhianatan, salahguna kuasa, fitnah dan seumpamanya...

King Of Iblis dok menghasut, ciap saban waktu..
Depan Malaikat..serba tak tahu, saya kena scam...
Kikikiki

Deep..

Sunday, June 28, 2020

MUHYIDDIN TIADA PILIHAN...PERLU LANTIK SEGERA AZMIN TPM SEBELUM SIDANG PARLIMEN JIKA MAHU SOKONGANNYA BERTERUSAN..

ADUYAII MUHYIDDIN..


http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/usul-pm-singkir-speaker-untuk-elak-undi.html

Dikatakan ada tiga usul utama:
1. Usul percaya PM..
2. Usul tidak percaya PM..
3. Usul ganti Speaker..

Dengan kelebihan hanya 2-3 sokongan MP sahaja, laluan Muhyiddin sangat sukar kecuali minta bantuan PKR/Anwar secara terangan atau sembunyi..

Kalau Muhyiddin boleh join Najib tiada mustahil untuk bersama Anwar..alang² tebuk atap..apa salah apa pelik pecah dinding..

Azmin jangan berkecil hati..
Cium tangan Anwar..selesai masalah.

BILA ANAK SENDIRI TAK LAYAK JANGAN JELES DENGAN ANAK ORANG..

Saya dah kata, setiap langkah Mahathir untuk jadikan Mukhriz PM, kata Najib: Najib mengucapkan tahniah buat Presiden PKR Anwar Ibrahim kerana dilihat akan mendapat semula kedudukannya sebelum ini, sebagai timbalan perdana menteri selepas 22 tahun berjuang.

Saturday, June 27, 2020

CALON TPM WAKIL PKR SEBAIKNYA NURUL ATAU RAFIZI

Anwar terlalu senior/tua untuk di letakan sebagai calon TPM - logiknya tepat tetapi secara egonya takkan diterima.

Mahathir pun takkan bersedia jadi TPM?

Jika meletakan Lim Guan Eng sekali lagi sebagai calon Menteri Kewangan - Melayu Semenanjung tolak 99%

Cukuplah Lim Guan Eng Menteri Sukan.

Jika Mukhriz dan Nurul dicalonkan TPM, Mahathir dan Anwar tiada pilihan selain sokong..

CALON PM SHAFIE AFDHAL MENEPATI...NO WONDERS MULA DISERANG DARI KEM ANWAR


https://shahbudindotcom.net/2020/06/28/lawak-dol-km-sabah-pintu-belakang-dicalonkan-oleh-pemimpin-pembangkang-pintu-belakang-untuk-jatuhkan-pm-pintu-belakang.html

Wajib dan Sunat, pilihlah yg afdhal..

Anwar sekadar PM harus..

INI AKU PALING SETUJU..



Dalam semua keadaan, dia calon yang paling layak selepas Tun untuk jawatan PM.



# Layak atau tidak uolls tunggu tengok selepas ini akan ada serangan peribadi dan ribuan fitnah yang muncul ke atasnya.
Akan ada yang minta SPRM siasat semula.

Itu sahajalah idea dari pecacai muflis iman.

Friday, June 26, 2020

TUN HILANG PENGARUH, TUN DIPECAT, TUN TIADA PARTI, TUN KAYAKAN ANAK - PRU TAK BUAT BUAT JUGA..

Pecacai mangkuk hayun ratib siang malam..

UMNO DIPERLEKEHKAN...

Saranan UMNO supaya Muhyiddin bubarkan parlimen dan adakan segera PRU terjawab dengan saranan AMANAH..

http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/tLf_-cuAniU/dun-johor-bubar.html

Thursday, June 25, 2020

SAYA TIDAK AKAN BERSAMA MUHYIDDIN DAN PENGKHIANATANNYA..

Satu keputusan yang simple..santai dan mudah untuk difahami.

Tidak ada sebab untuk tidak sokong.

PRU adalah penyelesaian terbaik untuk menutup mulut semua penyokong pemimpin dan parti..

Suara rakyat..

Muhyiddin mampu menang dan bakal kali pertama menjadi sejarah menang atas kapasiti peribadi yang popular di kalangan rakyat.

Jika UMNO yang gah dan perkasa tewas kerana faktor "Najib" tidak ada mustahilnya BERSATU boleh menang atas faktor "Muhyiddin"

Pilih Muhyiddin atau Mahathir masih kekal pilihan terbaik berbanding pilihan yang lain..



Wednesday, June 24, 2020

CEPAT BACA..MAHATHIR SUDAH TAKUT DIHERET KE MAHKAMAH?

Sudah sampai ke penghujung dunia baru si desperado buka mulut..

Mengkayakan anak² bukan tuduhan baru buat Mahathir..fitnah yang masih kekal fitnah..

Fitnah yang dulunya jadi bahan pecacai haprak kini digunapakai oleh pemimpin desperado, so cheap..

Najib sendiri jadi pemimpin hasil ehsan Mahathir yang dipungutnya sebagai tanda terima kasih kepada Tun Razak..

Salah Mahathir, punya anak Sazali..
Kapal mewah menjadikan si tanggang lupa diri..
Tak kemana, akhirnya tak lama lagi akan jadi batu..

Mahathir itu sekadar menghabiskan sisa baki umurnya untuk kali terakhir berbakti, bersedekah kepada bangsa ugama dan negaranya sebelum sampai ke mahkamah aqirat..

Kerja bodoh dan hilang akal jika ada yang percaya Mahathir takut berdepan mahkamah dunia kerajaan tebuk atap..

Percayalah...di dalam kubur Mahathir tidak akan gunakan alasan scam untuk mensucikan diri..

....

Hajikatnya bukan kerusi PM yang dikejarnya tetapi keutamaannya menghalang kerusi itu jatuh ke tangan orang yang lebih salah, sudah tercapai, sudah berhasil, sudah menang..

Satu peluru.. tiga musuh menjadi gampang...
Seluruh alam menunggu apa pula langkah keramatnya selepas ini..

PENDEDAHAN NAJIB, ADAKAH ADA SALAHGUNA KUASA UNTUK MENGHERET MAHATHIR KE MAHKAMAH ATAU SEKADAR CAKAP POLITIK DESPERADO...

Kenapa sekarang baru didedahkan..
Aku rasa Tun pun kena scam juga tak ?

Agak malang tiada serbuan ke rumah Tun untuk kutip kereta mewah dan puluhan beg berjenama..

Kena siasat dan dedah terus, samada Tun juga ada terima derma dari tok arab..

Pendedahan jangan tergagap tersangkut tersekat hangat hangat tahi ayam..

Tuesday, June 23, 2020

NAJIB JANGAN SOROK KEPALA BILA DICABAR..


Cuti 11 ekor ayam, pulangkan balik 3 ekor sudah dibebaskan

Sudah berbelas tahun Tun tiada kuasa tetapi fitnah terhadapnya kekal fitnah kerana tiada satu pun terheret ke mahkamah ..

Najib masih bergelumang dengan najis skandal sehingga mahkamah membebaskannya..

Sepandai pandai tupai melompat akhirnya beralasan kena 'scam' bila kaki tersadung badan terhempas.

Politician akan selalu guna alasan konspirasi politik apabila tengkuk terjerat..

Politician akan selalu bermadah demi rakyat bangsa ugama dan negara ketika bangun dari longkang..

Kerajaan tebuk atap kini berdepan tebuk lubang kubur sendiri..

Yang tak dapat anggur, masam katanya..

Rakyat keliru antara permata dan batu.. dua duanya boleh di buat batu cincin.

https://bankami.blogspot.com/2020/06/mahathir-vs-najib-jawapan-mencuri-ayam.html

Monday, June 22, 2020

Sunday, June 21, 2020

'Kalau bubar sekarang, saya yakin kita boleh menang'

'Kalau bubar sekarang, saya yakin kita boleh menang': PUTRAJAYA - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengarahkan pembentu­kan jentera pilihan raya di Parlimen Bera sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Saturday, June 20, 2020

TUN PM SEMULA HAMPIR JADI KENYATAAN...

Tajuk tu pun kau orang dah panik..

Sebelum PRU14, sebut apa yang kau orang tak kutuk Tun..
Akhirnya jadi PM..

Sekarang, sebut apa yang kau orang tak kutuk Tun..
Tupasal aku cakap Tun PM semula hampir jadi kenyataan..

Semua ini gara gara kau orang punya takut dan bacul dengan pengaruh Tun..

Biasa le..
Takkan penyamun mengaku penyamun..
Dan kau orang pun cakap tak gentar dengan Tun yang tidak berparti tapi selangkah Tun, kau orang dah goyang..

Tun PM tak PM..tak jadi isu pun..
Cuma kesian, ada yang merayu diberi laluan walau no numbers..
Ada yang bercakap berdegar degar...last sekali mengaku di scam..

Adooiii...

Friday, June 19, 2020

YES LUPAKANLAH MAHATHIR

https://shahbudindotcom.net/2020/06/20/lupakanlah-mahathir.html

Ada lima kerusi tapi masih ditampuk teratas King Maker..

99% undi cina dan 99% silent voters berada di belakangnya.. bukan kerana dia Melayu tetapi prinsip dan nilai Islam yang dibawanya, no sale!!

Tak perlu cium tangan setiap rumah agam untuk tunjuk suci..

Tak pasal pasal AMANAH dan DAP boleh berada di belakangnya sekadar alasan option kedua.

Paling best Tun dapat award segala bentuk tuduhan, skandal dan hinaan tapi satu pun tak tersentuh oleh mahkamah..

Memang patut lupakan Tun, nak bandingkan apa.....kau orang macam bumi dengan langit.

Tapi biasalah, kau orang spesis tebalkan muka, apa malu bossku..

LALUAN POLITIK TUN MAKIN SUKAR...RAKYAT LEBIH SUKA IKAN..

Pak Din jadi popular dan kegilaan rakyat kerana makcik kiah dah jadi jutawan !!!


Tetapi sekarang rakyat dah mula pegang culculator dan sempoa..kenapa mereka tak jadi jutaawan pun..

Segala bill dah mula sampai..

Pemimpin politik dah mula tunjuk jalan, dah buka jalan..balik asal

Mat sabu kata pelacur pun terkejut??!!

TUN SUDAH TIDAK ADA APA APA HUTANG DENGAN ANWAR...

Dari awal Tun sudah berjanji melepaskan jaawatan kepada Anwar sebagai memenuhi janjinya walaupun jika ada yang tidak bersetuju tetapi terpulanglah kepada rakyat..

Itu maksud ungkapan Tun yang diketahui umum.

Tun lepaskan jawatan atas desakan pelbagai penjuru - Anwar yang dikatakan sudah cukup bersedia dan sabar tahap dewa oleh penyokongnya nyata gagal sebagai PM kerana tidak cukup bilangan kerusi MP yang menyokongnya sekaligus tidak diperkenan YDA.

Azmin juga lebih awal meminggirkan sokongan kepada Anwar sebagai tamparan politik yang hebat dan titik kejatuhannya.

Sekali lagi Anwar tolak untuk bersama Tun dalam usaha semula PH membentuk kerajaan sekaligus terlerailah tanggungjawab Tun untuk meletakan Anwar sebagai PM.

https://shahbudindotcom.net/2020/06/19/sah-pkr-tolak-mahathir-calon-pm.html

Anwar yang makin kurang berpengaruh di kalangan pengundi dan politik Melayu juga hilang sokongan DAP dan AMANAH.

http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/BNhroqyQvGI/kesedaran-mat-sabu-lambat.html

Tanpa Najib dan Anwar adalah wajar Malaysia lebih baik, bersih dan maju.

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/ph-bepenyakit-khairuddin-cadang.html

Kini ancaman pertukaran kerajaan makin lemah dan menjadi tanggungjawab dan fokus utama Muhyiddin mengendalikan isu politik, ekonomi dan negara dengan sebaik mungkin.

Muhyiddin dan Azmin perlu berhenti menekan pemimpin dan parti politik terutama Sabah dan Sarawak untuk menyokong mereka, tekanan yang berlebihan boleh makan diri.

Wednesday, June 17, 2020

KETUA PEMBANGKANG SAMPAI KIAMAT LEBIH COCOK BUAR ANWAR

AMK tolak Dr Mahathir calon Perdana Menteri: SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini membuat keputusan untuk tidak menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan (PH) buat kali kedua.

# Keputusan AMK ini sangat disokong kerana Anwar nak ganti Mahathir memang tak logik dan tak layak.
Ketua Pembangkang sampai kiamat lebih cocok

Tanya Anwar, dia nak terus bermimpi atau hadap realiti

Jadi PM selepas
Mahathir
atau terusskan mimpi...

https://shahbudindotcom.net/2020/06/17/apa-bezanya-serah-jawatan-enam-bulan-akan-datang-dengan-menyokong-anwar-sekarang.html

Tuesday, June 16, 2020

SIAPA YANG AKAN MATI DULU?

Meninggalkan belang..

Masing² macam tak ingat mati..

Sunday, June 14, 2020

AKU DAH TAK RETI BAGI TAJUK


Kes pemandu mabuk: Jangan terburu-buru pinda hukuman mati

Kes pemandu mabuk: Jangan terburu-buru pinda hukuman mati: KUALA LUMPUR - Kementerian Pengangkutan belum mencadangkan pindaan akta ke atas undang-undang sedia ada membabitkan pemandu mabuk termasuk hukuman jenayah di bawah Kanun Keseksaan.

KEPUTUSAN KERAJAAN TEPAT - TAKTIK TEBUK?


Saturday, June 13, 2020

MANA PENYOKONG TUN, SUDAH TARIK DIRI ATAU BERSEMBUNYI ?

UMNO kini semakin sedar semakin boleh terima kenyataan bahawa yang membawanya masih relevan dalam politik Malaysia adalah Muhyiddin dan PAS.
Tetapi di depan penyokongnya pemimpin UMNO masih cuba lakon tunjuk kuasa. Mana surat Zahid kepada Muhyiddin menggesa jawatan kepada Bung Mokhtar? sudah masuk longkang??

Dan untuk tunjukkuasa dan pengaruh Muhyiddin perlu pecat Tun dan Mukhriz. Apa beza Muhyiddin dan Najib/

Muhyiddin dipecat Najib untuk tunjuk kuasa dan hari ini Najib kena akur dengan Muhyiddin malah mungkin tahap merayu kalau perlu?

Orang yang kena pecat seperti Mukhriz apakah tidak punya masa depan? Cuma bezanya Mukhriz tidak akan tebuk atap untuk duduk di kerusi. Tidak akan jual demi melayu demi Islam untuk menghalalkan cara.
Dia boleh lakukan di era Najib dan di era sekarang untuk mudah mudah jadi TPM atau menteri paling kanan.
Prinsip dan nilai itu perlu dihargai.

Boleh di bawa sampai ke mati untuk tidak dipalitkan dengan penyamunan, skandal dan pintu belakang.


........

Haji Abdul Majid bin Zainuddin, Pegawai Haji Tanah Melayu yang pertama telah mencatatkan pengalamannya menunaikan haji pada tahun 1924. Antara catatan beliau yang menarik adalah seperti berikut:-

• Kos menunaikan haji sekitar 500  hingga 600 Ringgit Malaya.

• Jemaah haji akan bertolak / mula belayar pada bulan Rejab iaitu lima bulan sebelum bulan Haji (Zulhijjah)

• Sebelum berangkat menunaikan haji, kenduri doa selamat akan diadakan oleh orang yang ingin menunaikan haji.

• Ada dua pelabuhan untuk berangkat ke Mekah iaitu Singapura dan Pulau Pinang

• Pelayaran dari Tanah Melayu ke Mekah mengambil masa antara 13 hingga 17 hari.

• Sebelum kapal sampai ke pelabuhan Jeddah, kapal akan singgah di Pulau Camaran yang terletak sekitar 500 batu dari pelabuhan Jeddah terlebih dahulu untuk dikuarantinkan. Semua jemaah mesti mandi dengan air garam dan mereka mesti mencuci pakaian mereka dengan wap pembasmi kuman.

• Kapal laut hanya akan berlabuh sekitar 5 batu dari pelabuhan kerana pelabuhan Jeddah banyak batu karang.

• Dari kapal laut, jemaah haji akan menaiki perahu Arab yang dinamakan sebagai Dhow bersama semua barangan mereka menuju ke pelantar pelabuhan Jeddah.

• Jemaah haji akan dipimpin oleh seseorang yang dinamakan sebagai Syeikh Haji yang mana bertindak sebagai mutawif dan pembimbing.

• Sampai di pelabuhan, barangan mereka akan diperiksa oleh kastam dan seterusnya mereka akan membawa barang mereka ke atas kereta keldai lalu di bawa ke rumah tumpangan yang telah disediakan.

• Kota Jeddah kotor, berdebu dan sempit serta banyak nyamuk dan lalat.

• Di situ ada telaga besar sebagai sumber air dan air di Jeddah tidak sebaik air di kampung-kampung Melayu.

• Jemaah haji tidak boleh tinggal di Jeddah lebih dari dua hari.

• Sebelum bertolak ke Mekah, jemah haji telah siap memakai ihram. Perjalanan dari Jeddah ke Mekah mengambil masa dua hari dengan menaiki unta. Seekor unta dinaiki oleh dua orang jemaah.

• Jemaah haji Tanah Melayu akan singgah bermalam di sebuah tempat yang bernama Bahra. Di sini terdapat orang-orang Arab Badwi yang menjual kayu api. Setiap jemaah akan memasak sendiri nasi dan lauk yang mereka bawa dari tanah air

• Masalah besar yang dihadapi oleh jemaah haji Tanah Melayu ialah bekalan air mereka sering dicuri oleh orang Arab ketika mereka bermalam. Ini menyebabkan mereka kehausan dalam perjalanan ke Mekah.

• Apabila sampai di Mekah, mereka akan menunaikan umrah terlebih dahulu yang dinamakan di kalangan orang Melayu sebagai ‘haji kecil’.

• Sumber air di Mekah jauh lebih bersih dari Jeddah kerana terdapat air yang dialirkan dari pergunungan Taif ke Mekah melalui terusan Zubaidah.

• Di sekeliling Kaabah, terdapat empat buah pondok iaitu tempat imam-imam bagi keempat-empat mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali.

• Pada satu dan dua Ramadan, jemaah haji Tanah Melayu akan berangkat ke Madinah bagi menziarahi masjid dan makam Nabi SAW.

• Selepas menunaikan tawaf wida’, jemaah haji Tanah Melayu akan menaiki unta untuk menuju ke Madinah. 
Perjalanan ke Madinah mengambil masa 13 malam. 

• Jalan dari Mekah ke Madinah ada dua yang pertama dinamakan sebagai Jalan Sultan dan yang kedua dinamakan sebagai Jalan Ghir.

• Jika jemaah haji melalui Jalan Sultan, maka mereka akan singgah di 11 buah perhentian untuk berehat iaitu Wadi Fatimah, Asfan, Dof, Qadimah, Rabigh, Mastura, Bir Syaikh, Bir Hassan, Bir Khalas, Bir Abbas dan Bir Darwish.

• Jemaah haji hanya akan melakukan perjalanan pada waktu malam kerana mengelak cuaca yang panas. Perjalanan setiap hari bermula sekitar pukul 4 petang dan singgah berhenti pada pukul 4 pagi.

• Sepanjang dalam perjalanan, jemaah haji tidak dibenarkan mengambil air telaga kerana telaga-telaga adalah milik puak-puak Arab Badwi. Maka mereka terpaksa membeli air-air yang dijual oleh Arab Badwi yang mana air-air itu dibawa dengan bekas kulit kambing.

• Walau bagaimanapun, di Wadi Fatimah terdapat saluran air semulajadi. Maka di sinilah rombongan jemaah haji berpeluang untuk mandi dan membasuh baju dengan percuma.

• Disebabkan perjalanan dilakukan pada waktu malam, rombongan jemaah haji terdedah dengan bahaya rompakan dan peras ugut dari puak-puak Badwi. Ramai jemah haji yang dirompak dan diperas ugut. Ada yang ditahan selama beberapa hari yang menyebabkan mereka tiba di Madinah lebih dari 13 malam. Malah ada yang dibunuh.

• Jemaah haji penulis sendiri ditahan di Bir Abbas selama 9 hari.

• Semasa zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah, perkara ini tidak berlaku kerana setiap rombongan jemaah haji akan diiringi oleh tentera-tentera Uthmaniyah.

# Ada banyak lagi catatan yang menarik yang dikongsikan oleh Haji Abdul Majid terutamanya tentang peristiwa haji. Setakat ini dulu perkongsian saya buat kali ini. Jika ada waktu, saya akan kongsikan lanjutan catatan kisah mengerjakan haji oleh Haji Abdul Majid ini. Betapa mujahadahnya nenek moyang kita dulu mengerjakan haji. Itu belum lagi diceritakan tentang kesusahan semasa dalam pelayaran sehingga menyebabkan ramai yang meninggal dunia.  

Hasanuddin Yusof
Maktab Penyelidikan

Tamadun Alam Melayu dan Islam.

LAYANLAH DAP DENGAN BAIK..

Mungkin inilah ciri terbaik Anwar sepanjang masa..
Tun juga telah menunjukan bahawa DAP musuh utama kini menjadi penyokong kuatnya..
Nik Aziz juga telah melayan DAP dengan baik..

Hatta Najib,  sendiri dan pemimpin umno lain seperti Hishamuddin, Kj, Nazri..bukanlah golongan racist / mereka mampu bekerjasama dengan baik dengan DAP jika diberi peluang atau keadaan memerlukan.


…..


PETALING JAYA: Dr Mahathir Mohamad claims that Prime Minister Muhyiddin Yassin will ensure that the several Umno leaders implicated in court cases will go free to prevent the collapse of the Perikatan Nasional (PN) government.

The former prime minister said the trials of six Umno leaders, including Najib Razak and party president Ahmad Zahid Hamidi, were still ongoing, and that Muhyiddin only had the support of 114 MPs in the Dewan Rakyat.

Tengku Adnan Tengku Mansor, former Tabung Haji chairman Azeez Abd Rahim, Ahmad Maslan and Bung Moktar Radin are also still undergoing court trials.

“If these six individuals are found guilty by the courts, they will no longer be elected representatives.

“With that, Muhyiddin’s supporters will decrease to 108, which is less than half (111 MPs) of the reps (in Dewan Rakyat).

“Thus, Muhyiddin’s government will fall.

“That is why Muhyiddin will ensure these six elected representatives are found not guilty,” he said in a Facebook post today.

Mahathir said it was “for sure” that the six MPs would be cleared in court, citing the cases of Hollywood producer Riza Aziz and former Sabah chief minister Musa Aman.



# pecacai makin marah / leader parah nak jawab



Friday, June 12, 2020

Dr M tells of 'plans' to start new Malay party

Dr M tells of 'plans' to start new Malay party: The former prime minister says the 'Parti Apa Aku Dapat' will be to enrich Malays who have not received anything.

Wednesday, June 10, 2020

WAJIB SIASAT SEMULA LTTE

Inilah satu contoh  melampau yg ditunjukkan DAP semasa menjadi kerajaan yg tidak boleh lagi diberi peluang untuk DAP menjadi sebahagian semula  kerajaan dimasa hadapan walaupun mungkin Tun di pihak sana.
Kemudaratan yang lebih besar.

MP DAP - Polis Soalsiasat Terlibat LTTE Dikatakan Ugutan? ... Hahahaha, Kecut Ker Bro?

Tuesday, June 9, 2020

SOKONG JIKA PH TERUS JADI PEMBANGKANG.. DAP BELUM LAYAK DITERIMA MELAYU

It's positive, say PH leaders after rare meeting attended by Dr M, Anwar: Five leaders including Warisan chief meet for three hours at PKR office.

100 HARI MUHYIDDIN PM DAN KERAJAAN PN BERGEMERLAPAN..

Jauh lebih baik dari PM5, 6, 7

TINDAKAN TERPUJI PAS - SERET LIM GUAN ENG

GEORGE TOWN: Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney-general (AG) Tommy Thomas at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) here today, accusing them of abusing their positions in allegedly asking for the freeze on the bank accounts of a businessman under investigation to be lifted.

Penang PAS deputy youth chief Abdul Razib Abdul Rahim said MACC should look into a letter purportedly written by Thomas whom he claimed released the accounts on Guan Eng’s request.

“I believe Guan Eng had a direct or indirect interest in using his office, position and influence to cause former AG Thomas to order MACC to unfreeze the bank accounts of Lim Soon Peng.

“I also believe that Thomas, despite being told by MACC that the latter had yet to return RM4 million to the government, used his office, position and influence to cause MACC to unfreeze Soon Peng’s bank accounts,” he said in a press conference outside the Penang MACC headquarters here.

Razib claimed to have seen Thomas’ letter to Guan Eng on the suara.tv website and the Facebook account of “Peniup Wisel Siber” on June 2.

A day before, FMT reported sighting documents showing that Guan Eng had asked the Attorney-General’s Chambers to free the tycoon’s bank accounts, which were frozen due to investigations into RM4 million in transactions relating to 1MDB-linked funds.

Monday, June 8, 2020

WOW BANYAKNYA KES GUGUR...

Inilah agaknya nama durian runtuh..

Gugur pada waktu dan masa yang tepat…
Bagai dirancang rancang…
Baja kena tabur dengan banyak..
baja ikan dedak..paling subur - meriah..

Jap lagi, king of durian pula gugur..
MUSANG KING
Asal benih dari Pahang..

SYED SADDIQ KANTOI !!!!???

Boleh ambil pendekatan apa malu bossku kalau sesssuuaaii...

Sunday, June 7, 2020

Saya dipanggil 'babi', 'bodoh' oleh pegawai SPRM,

Saya dipanggil 'babi', 'bodoh' oleh pegawai SPRM, dakwa pembantu Syed Saddiq: Siti Nurul Hidayah mendakwa salah seorang pegawai SPRM hampir menamparnya dan seorang lagi menyepak kerusi yang didudukinya dengan kuat.



# Tanpa mengira siapa kerajaan, SPRM perlu sentiasa mengekalkan integriti mereka. 
Tidak pasti benar atau tidak tetapi dakwaan yang dibuat ke atas SPRM melebihi norma sepatutnya dan tidak mungkin sewenang wenangnya jika langsung tidak relevan.

Anjing dan macai politik jangan menyalak mempertahan ideologi, parti dan idola mereka dalam isu ini.

Saturday, June 6, 2020

SCAM!!!!

Sejak bila??
Dulu dimaklumkan?
Ada sebut?
Ada semak?
Ada rujuk?

Malah
Yang menasihat..
Yang siasat..
Yang nak berhujah..

Kena singkir, sekat, pecat dan kena terajang..
Tak cukup...
Kepala bapak..

Tanya je..

dukacita air asia


111 kru, 172 juruterbang, 50 jurutera AirAsia diberhentikan

111 kru, 172 juruterbang, 50 jurutera AirAsia diberhentikan
AirAsia tiada pilihan lain yang boleh diambil buat masa ini selain melakukan penstrukturan semula organisasi itu. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia Berhad bakal menamatkan perkhidmatan 111 kru kabin daripada 1,900 kru, 172 juruterbang dan 50 jurutera dalam usaha pengecilan operasi.

Pengumuman pemberhentian itu difahamkan dimaklumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Berhad, Riad Asmat dalam sesi taklimat bersama kakitangan syarikat berkenaan pada tengah hari ini.

Sumber Astro AWANI memaklumkan, kesemua yang akan terlibat dalam skim pemberhentian itu  akan dimaklumkan menerusi e-mel dalam tempoh 24 jam.

AirAsia Berhad juga menjanjikan pampasan kepada semua yang terlibat.


Riad juga dipetik sebagai berkata, situasi yang dihadapi AirAsia Berhad kini adalah amat sukar dan semua langkah mengurangkan, memantau faktor dalaman dan luaran adalah tidak mencukupi.

Sumber Astro AWANI juga memaklumkan, Riad turut memohon maaf kepada kru AirAsia dan menegaskan, syarikat tiada pilihan lain yang boleh diambil buat masa ini selain melakukan penstrukturan semula organisasi.

Tambah sumber itu lagi, Riad pada masa sama tidak boleh memberikan jaminan tempoh syarikat itu akan kembali normal seperti sebelum ini.

Malah pemberhentian tenaga kerja itu tidak hanya dilaksanakan oleh AirAsia Berhad malah di semua bahagian di bawah Kumpulan AirAsia.

Dalam pada itu, sumber Astro AWANI memaklumkan, belum ada kepastikan sama ada akan berlaku pengurangan gaji kepada tenaga kerja yang tidak diberhentikan.

Dalam perkembangan berasingan, AirAsia X (AAX) turut mengumumkan pengurangan tenaga kerja melibatkan tenaga kerja Malaysia dan asing, namun jumlah sebenar tidak diumumkan di dalam sesi taklimat yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Benyamin Ismail.

Pemberhentian itu dijangka melibatkan tenaga kerja setiap sektor termasuk operasi, pengurusan, kru dan juruterbang.

Menurut sumber yang menyertai sesi berkenaan, AAX akan beroperasi menggunakan sekitar 15 ke 16 pesawat apabila sektor antarabangsa dibuka semula.

Ia berbanding 32 pesawat yang dimilik AAX pada ketika ini.

Sesi tersebut turut menjelaskan bayaran bonus dan insentif akan dimansuhkan namun bayaran gaji pokok akan dikekalkan termasuk elaun penerbangan,sektor dan bermalam.

BERAT MATA MEMANDANG BERAT LAGI BAHU MEMIKUL


Tak ada beban batu digalas...

Semasa anwar dipecat dari umno dia diberi peluang hadhir pada mesyuarat MKT untuk mempertahankan dirinya  dan setiap orang dari MKT diberi peluang untuk bercakap..

Tetapi pada giliran Mahathir dan yang lain dipecat dengan surat setiausaha kerja yang lemah dan disingkir dalam mesyuarat BERSATU yang tertutup..

Macamana nak di hormati...nak dipercayai..nak mempertahankan..



Friday, June 5, 2020

GELARAN USTAZ "SNAKE" NI DIA DAPAT MANA? KE SENDIRI TARUK?

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/tun-ibarat-gps-yang-dah-rosak.html

Dan khabarnya Menteri yg dulunya nak buat kereta terbang kini dah jadi sanjungan cai..

Sekelip mata..

Dulunya TH serba tak betul, dah jadi ok..
Sekelip mata..

Puak munafik kalau lahirkan penyamun, bukanlah pelik

Thursday, June 4, 2020

PEMIMPIN²BERSATU PERLU TEWAS SECARA BERMARUAH..

Tidak seorang pun calon BERSATU akan menang di PRU15.. Tidak ada keperluan ehsan untuk UMNO dan PAS untuk memberi ruang atau berkongsi kerusi dengan BERSATU MUHYIDDIN sedangkan hakikatnya itu kerusi tradisi UMNO dan PAS.

Jika UMNO dan PAS, memberi laluan kerusi kepada BERSATU MUHYIDDIN, calon parti itu akan kecundang juga di tangan AMANAH atau PKR atau BERSATU MAHATHIR.

Adalah menjadi sesuatu yang wajib sekarang untuk UMNO dan pas menang majoriti terbesar, melebihi dua pertiga bagi membentuk kerajaan yang stabil - itu yg rakyat mahukan.

Soal penyamun dalam parti?mereka boleh terima.
Soal jual ugama? mereka sudah sebati..

Jangan lagi bergabung dengan BERSATU MUHYIDDIN atau BERSATU MAHATHIR yang hanya menambah masalah.

AMANAH dan PKR juga tidak lagi akan memberi kerusi laluan mudah kepada BERSATU MAHATHIR yang serba kekurangan dan tiada potensi menang untuk menentang UMNOPAS..

Pilihan yang ada pada pemimpin BERSATU adalah bersedia untuk tewas sebagai perjuang atau pengkhianat.

Hilang wang pertaruhan dan undi tercorot sudah pasti.

JOHOR adalah negeri pertama BERSATU akan lenyap sekaligus tamparan kepada MUHYIDDIN jika DUN nya bubar.

Wednesday, June 3, 2020

DAP PARTI YG PATUT DIHARAMKAN?

Kalau benarlah perkauman, penipu, harbi, penderhaka..

Kalau negarawan pun ROS berani singkir ikut telunjuk kenapa haramkan DAP tidak buat?
Tiada telunjuk yg tunjuk?

Atau telunjuk perlu DAP ujud untuk jadi bahan survival, bahan untuk di peralatkan?
Dan ianya laku dan meriah disambut oleh puak bacul dan bangang??

KD, kau ni anjing DAP?
itu je lah idea kau orang..
Sedangkan kau orang lebih teruk dari anjing..

Melalak menuduh..
Mengharamkan tidak juga..

DAP halal pula untuk projek?
kikikikiki


Tuesday, June 2, 2020

NASIHAT 20 SEN AKU PADA UMNO

Pecat penyamun²..minimanya gantung keahlian..termasuk pang5 dedak mereka.

Hari ni buat, besok berduyun akan mahu umno perintah semula..

No need Mahathir, Anwar, Muhyiddin..

SOKONG MUHYIDDIN SELAGI MEMBAWA KEBAIKAN KEPADA RAKYAT

Tetapi kecurangan  berpolitik atau politik kotor jika ada perlu ditentang..





Mahathir sendiri sudah tentu tidak akan menghalang PN untuk melakukan kebaikan kepada rakyat tetapi yang silap atau salah perlu diperbetulkan..

Bekerjasama dengan penyamun dan akhirnya akan merosakan BERSATU terutama di PRU15 merupakan mudarat yang perlu dihindari.

Monday, June 1, 2020

NO ONE LEFT BEHIND...

TNB to meet minister tomorrow on 'high' electricity bills: Consumers became irate when they saw a spike in their bills after TNB resumed reading of meters from May 15.

#Harap harap tidaklah no one left behind kena kencing..

Sunday, May 31, 2020

BERSAMA DAN MENYOKONG MAHATHIR TIDAK MENJADIKAN KAMU KAYA..

Dengan ini aku tarik balik sokongan ke atas Mahathir..

No lubang..
No jawatan..
Cannot sapu..
cannot song..
cannot lap..
Where got road..

JANGAN PERCAYA...


EMAS KOREA



ttps://msomelayu.blogspot.com/2020/05/keterujaan-kepada-muhyiddin-macam.html


Saturday, May 30, 2020

BOLEH PERCAYA KE SI HAMZAH TU..

Hamzah once labelled Muhyiddin as 'power hungry', claims Syed Saddiq: The former youth and sports minister says Muhyiddin Yassin needs to know who his friends and foes are.

PERLU KE PERTAHAN TUN?




# Sebenarnya tak perlu pun pertahan Tun sebab semua gerak dan keputusannya benar belaka.
Dia boleh berdiri sendiri.
Penyokong tersebar luas, tak perlu kerumun.

Yang perlu dilakukan adalah sokong soal kebenaran dalam mencari keadilan.

Tak perlu ampu bossku bossku, jilat dan cium tangan.

Paling pelik di sesetengah parti, penyamun pun dipelihara keahliannya.





Thursday, May 28, 2020

NAK PERTAHAN NAK BEREBUT JAWATAN PM INI UNTUK APA YE?

Orang kita masih dlm "honey moon" mood dan mood festival. Masih seronok cuti lama.

Kita tengok lepas 6 bulan ni, macamana keadaan yang dibuang kerja, yang freelance..great depression diseluruh dunia akan sampai awal tahun depan. 

Sektor pelancungan dah mula terkesan, airlines rugi USD500 billion di seluruh dunia, hotel dah mula tutup, Air BNB pun dah mula di lelong, Lepas 6 bulan, kereta, rumah, akan mula dilelong.  *Ramai yang akan muflis.

Sektor perumahan, "sejuk" sangat skrg. Kereta motor sales jatuh teruk dalam 2 bulan lepas.

SME banyak yang tak boleh nak sambung meniaga. Restoren income separuh atau kurang separuh.

Di China, kilang dah dibuka, order tak ada, di US 32 juta hilang pekerjaan.

Hutang isi rumah orang Malaysia, tinggi dan simpanan rendah.

Orang Malaysia masih dalam mood happy.. lagi lama PKP ,lagi ramai akan dibuang kerja. Kerajaan nak buat apa? Kalau SME memang dah tak berupaya sambung meniaga.

Genting Berhad pun dah mula buang pekerja, (konglomerat besar tu) di panggil MSS, bukan sektor perhotelan dan gaming sahaja, sektor hartanah pun di buang (MSS)

Jadi, berjimat cermat lah...jangan kerap sangat serbu IKEA, Poh Kong, AEON bila bantuan RM1600 di beri...belanja utk keperluan asas dulu.

Reality great depression  ini akan menjurus kepada jenayah, merompak, pecah rumah ,ragut dan lain lain.

Brace for it...bukan sekadar penyakit Covid-19, the aftermath is far greater than we think.

KERJA YANG PALING BODOH IALAH MEMECAT MAHATHIR..

Muhyiddin dipungut Mahathir di tepi jalan setelah dipecat Najib...

Dibersihkan, diletak jadi Presiden.

Sekarang dipecatnya Mahathir.


#Seorang wira yg sudah nak bersara, kenapalah di baginya senjata tajam dan kuda gagah perkasa..




PH AKAN PILIH TUN M LAGI SEKALI SEBAGAI PM?

aku tak suruh percaya..

tetapi itu sahajalah logik akal kalau khalid samad dan anwar ibrahim tidak mabuk..

itu sahajalah yang mampu membuatkan penyamun gigil semula..

itu sahajalah logik akal kenapa BERSATU belum pecat Mukhriz Mahathir Maszlee

aku tak suruh percaya kecualilah kau orang percaya dan mula dengan maki hamun fitnah..

kalau tak percaya tentu tenang² sahaja.

Wednesday, May 27, 2020

YANG BELUM

Yang mengharapkan Muhyiddin tewas di parlimen belum kesampaian..
Yang mengharapkan Najib dibebaskan..cerita digembur mendahului mahkamah..

Kedudukan Muhyiddin makin goyah jika Najib terbebas??



Monday, May 25, 2020

SIAPA SEDANG BUAT CERITA SEKARANG SUPAYA TAMPAK RELEVAN DIBEBASKAN DAN TIDAK BERSALAH?

MAJORITI MP PKR AKAN MENYOKONG AZMIN

Kalau Muhyiddin sedang menguasai MP BERSATU dengan pelbagai cara,.
Sudah tentu Azmin Menteri Kanan yang Kanan mampu berbuat demikian.
Malah MP UMNO pun mampu ditarik secara "sokongan" kalaupun tidak secara terangan.

Jika Tun mampu ditinggalkan, whats so special about Anwar tidak akan menerima nasib yang sama?

Azmin juga dikhabarkan belum menyerah borang keahlian kepada BERSATU dan satu penubuhan parti baru atau GERAKAN ada asasnya !!

BERSATU dan PKR akan ditinggalkan kepada pengasasnya dengan keahlian tinggal sebutir dua?

APAKAH MUHYIDDIN AKAN BERLEMBUT DENGAN KES RASUAH SEKARANG DAN SEBELUMNYA??

Apakah era PH ada yang dilepaskan akan turut berlaku di era Muhyiddin?
Whats so special ia tidak akan berlaku?

Atau kembali ke era Cash Is King dan derma tok arab..

Saturday, May 23, 2020

UMNO TAK PERLU MALU MALU UNTUK MEMIMPIN KERAJAAN SEKARANG DAN MENABALKAN SEMULA NAJIB SEBAGAI PM

Tun akan kemukakan usul undi tidak percaya kepada PM di Parlimen dan UMNO perlu sambut dengan mencadangkan Najib atau Zahid sebagai calon PM.
Gerakerja boleh dimulakan sekarang.

Muhyiddin akan berlari kepada Anwar jika ini berlaku dan ada lebih baiknya Anwar sebaagai PM berbanding Zahid@Najib.

StayHomeMakanKetupat

http://kedahlaniie.blogspot.com/2020/05/adakah-umno-sudah-berlagak-jadi-abang.html

UMNO SEKARANG PERLU MEMIMPIN DAN AMBIL ALIH KERAJAAN DARI MUHYIDDIN...

ALANG ALANG BIARLAH NAIIB PM SEKALI LAGI..



𝐍𝐀𝐉𝐈𝐁 𝐁𝐀𝐊𝐀𝐋 𝐁𝐄𝐁𝐀𝐒 𝐀𝐊𝐈𝐁𝐀𝐓 𝐊𝐄𝐓𝐈𝐀𝐃𝐀𝐀𝐍 𝐁𝐔𝐊𝐓𝐈 𝐏𝐈𝐇𝐀𝐊 𝐏𝐄𝐍𝐃𝐀𝐊𝐖𝐀𝐀𝐍- 𝗚𝗼𝗽𝗮𝗹 𝗥𝗮𝗷 𝗞𝘂𝗺𝗮𝗿

Pendakwan terhadap DSN dijangka akan digugurkan tidak lama lagi. 

Antaranya adalah disebabkan oleh tindakan kerajaan Amerika, kekurangan bahan bukti amat ketara pihak pendakwaan yang boleh digunakan untuk mensabitkan kesalahan. Juga kerana pihak pendakwaan manjadikan hampir keseluruhan asas kes mereka berdasarkan bukti-bukti tidak diterima mahkamah, cakap dengar, sangkaan, dan dakwaan tidak berasas pengubahan wang haram, kecurian dan penyalahgunaan dana kerajaan. 

Peguam Negara juga telah memulakan proses menggulung hujah pendakwaan dan saki bakinya jika ada yang akan pada akhirnya membebaskan DSN secara terhormat. 

Pentadbiran Trump juga sedang meneliti tingkah laku Loretta Lynch yang sedang disiasat dengan sangat dahsyat atas aktiviti-aktiviti dan peranannya di dalam beberapa skandal sebagai Peguam Negara Amerika era Obama. 

Dan antara dari banyak salah laku sebagai Peguam Negara US yang telah ditemui Amerika adalah bukti subahat Loretta untuk mengenakan DSN dan beberapa individu lagi bagi pihak NGO-NGO yang dibiayai oleh NED, Open Society milik Soros dan Clinton Global Foundation. 

Kesemua ini adalah kesalahan-kesalahan serius yang membawa hukuman mandatori penjara untuk tempoh yang lama di Amerika. 

Terdapat cakap-cakap bahawa Loretta telah bersetuju untuk beri kerjasama kepada pihak penyiasat sehingga ke tahap Amerika dan Malaysia tidak lagi dapat mempertahankan dakwaan terhadap DSN dan ahli keluarganya.  (kerana terbukti bohong dan ada konspirasi)

Kami sentiasa konsisten mengatakan bahawa DSN tidak bersalah dan telah diperangkap; bertentangan dengan pandangan puak-puak yang beriman bahawa Najib bersalah. 
Kami kekal dengan pendirian tegas kami. 

Diterjemah dari penulisan asal berbahasa Inggeris oleh Uncle Gopal Raj Kumar. 

Link asal: https://www.facebook.com/100002331003663/posts/3134997183254618/?d=n






Friday, May 22, 2020

FASA PERJUANGAN PERIBADI ANWAR SUDAH DI BAKI PENGHUJUNGG TETAPI NAJIB BARU BERMULA..

Anwar dari awal lagi disokong 100% tetapi di pusingan akhir... Azmin overtake di selekoh tajam.




Politik Najib - Mahathir bukan lagi halangan..
Tetapi kenapa masih terkial-kial...takkan dengan Muhyiddin pun dah alah malu.
Takkanlah UMNO yang dikenali parti keramat dan hebat masih mahu membontoti Muhyiddin yang parti sendiri tidak 100% menyokongnya.

Segeralah ambilalih kerajaan..

.......

Kita rakyat, kita penyokong kena tahu garis panduan dalam mencari kebenaran..

Itu je nasihat..
Ikut garisan, no entry jangan masuk, jangan ratib siang malam cuba overtake di double line...berhenti di lampu isyarat merah..jangan masuk longkang.

PKP....jangan rentas negeri rebut kerusi, singkir dan pecat sana sini..

Bila diberi laluan, jangan khianat.
Kalau Ramadhan lebai tak kuarantin nafsu - apalagi lepas raya!!!

SIAPA MELAYU² DAN MELAYU² BERSATU YG IKUT MUHYIDDIN..

Kita setuju mereka cuba menyelamatkan Melayu dari kerakusan DAP tetapi bukan dengan menjadi Melayu murahan, Melayu yang mungkir janji. Melayu yang bersekongkol dengan korup etika dan korup harta.

Jika benar mereka mahu Melayu hidup bermaruah adalah dengan meninggalkan pemimpin mereka yang korup dan menyatukan diri dengan BERSATU yang sedang dipimpin negarawan.

Malangnya Muhyiddin Azmin hanya mahu mencuri peluang untuk menempatkan diri dan memberi  dan membeli peluang untuk menghidupkan semula Melayu korup.

Apa yang nak dibangakan dengan Melayu BERSATU Muhyiddin walau majoriti, walau berkuasa, walau berpangkat tapi nilai²nya diketawakan DAP.

Kalau pemimpin kau jenis pelahap, apa yang kau nak tunjukkan dan gayakan kepada DAP?

Menangkah itu?

Thursday, May 21, 2020

SETAKAT INI AKU MASIH SOKONG LANGKAH POLITIK TUN WALAUPUN TIDAK POPULAR..

Sekadar langkah politik yang berbeza bukanlah satu dosa..
Tiada sebab kuat untuk aku tidak sokong..


Dia bukan peliwat penyamun dan pengkhianat...

Jangan pakai topeng kononnya covid19 tetapi kau sebok jual pangkat jual jawatan, singkir dan pecat dengan tangan ghaib..

Jangan jadi bacol dan bahalol bahawa perjuangan Tun untuk dirinya, guna akai jangan jadi pandir ...
Menyatakan sesuatu yang difikirnya benar walau sampai ke liang lahad bukan lagi perjuangan peribadi tetapi pada bangsa dan ugamanya,,

Perjuangannya bukan untuk melepas tengkok dari disumbat ke dalam penjara..
Bukan perlu tunduk untuk diampun sandiwara dunia..
Tak perlu tebuk..Tun nyatakan secara berdepan..
Bukan berlindung dengan status dan rumah agam atau di padang yang tidak rata, tetapi di Parlimen..

Kau punya idola ada??

TUN BUKAN LAGI PENGERUSI BERSATU 2017- 2019 TETAPI MENANG TANPA BERTANDING JAWATAN PENGERUSI BERSATU UNTUK PENGGAL 2019 - 2022

Itu je nak bagitau..

Masih ada masa untuk politik kotor menafikan atau membatalkannya, cubalah..

Wednesday, May 20, 2020

PADU - MUHYIDDIN WARNING PENYAMUN PELAHAB PENYENDAL


https://malaysiagazette.com/2020/05/19/tiada-ada-maaf-bagimu-kata-muhyiddin/

Ungkapan padu ini sangat lumrah..
Buat halwa telinga.

Kita tidak perlu tunggu lama samada bikin serupa cakap atau cakap tak serupa bikin..

Politik kotor sedang dipercaturan..

Tuesday, May 19, 2020

SANGAT NIKMATNYA ALLAH BAGI PADA TUN

Ketakutan MEREKA yang melebihi lubang kubur.

Tak perlu jadi penyamun, tak perlu liwat, tak perlu jadi penipu pendusta, tak perlu jual ugama, tak perlu ada skandal dunia, tak perlu rasuah, tak perlu jadi pengkhianat, tak perlu duduk bangku beku di mahkamah, tak perlu keputusan mahkamah....anda boleh disingkirkan.

Kehebatan itu tidak mungkin ada pada orang lain.

BERADA DALAM POSISI YANG PALING BAWAH DAN SEDANG RAMAI RAMAI MENGHINA TETAPI PALING DITAKUTI - SATU SEJARAH DAN PERISTIWA DI RAMADHAN YANG SUNGGUH MULIA.

PANGKAT DAN JAWATAN BUKANLAH YG DIKEJARNYA

Monday, May 18, 2020

MAJORITI ORANG UMNO SANGGUP JILAT LUDAH SENDIRI?

Masa Mahathir PM berduyun juga menyeberang..

Masa Muhyiddin PM berduyun mempertahankan..

Kalau Anwar PM, aku yakin ramai membontoti..

Dulu Muhyiddin dipecat..sekarang terpaksalah cowteam..

DAH NAK CUTI, NAK BEREHAT. BALIK KAMPONG .


PERSIDANGAN PARLIMENN - NO KOMEN





Sunday, May 17, 2020

BOLEH PERCAYA KE PUAK NI TERMAKAN NASIHAT..



selepas Mahathir, tommy thomas adalah figure yang sangat dibenci oleh puak ini dan tertiba mengaku makan nasihat, atas nasihat..

aku nak tergelak tapi tak jadi..



di afrika, quote ini selalu digunapakai..
"brilliant idea always come from otak penipu*

Saturday, May 16, 2020

SELEPAS TEBUK ATAP APA PULA FATWA PAS YANG TERBAHARU?



Apabila disebut Kerajaan Kedah Buah Gugur  jangan pula fitnahkan aku yang rekacipta.

Sepertima kerajaan tebuk atap - itu kebijaksanaan Hadi.

SOALAN MAHATHIR BUAT KEPALA MEREKA KOYAK RABAK.



menyamunlah banyak²dan kalau kena tangkap, setuju pulangkan sebahagian dan kemudian dibebaskan.

kalau tak kena tangkap cash is king.

kalau diseret ke mahkamah meroyanlah kononnya itu konspirasi politik... ada harapan dibebaskan

jangan tanya..
ini memang jenis melayu bacol tak tahu malu..

Friday, May 15, 2020

BILA NAK BEBASKAN MEREKA YANG DIDAKWA ATAS KONSPIRASI POLITIK?

Soalan ini sudah lama, cuma tidak terilham, takut mempertikaikan mahkamah..

Akhirnya muncul juga soalan yang sebenarnya sudah ramai jangka..
Ada yang berselindung, mahkamah belum membuat keputusan..
Masa menyamun (contoh!) Tak pula dia tanya mahkamah ..

Sejak bila seluruh hidup kita tunggu mahkamah baru nak bertindak?
Sejak tak kena batang hidung sendiri...
Bila kena batang hidung.. bersilat. Apa malu????

Dalam situasi politik jual beli, bisik.. janganlah ragu²..labelkan sahaja dakwaan atas konspirasi politik.. bebaskan, selesai..

Melayu yang dikategorikan bacul, no harm, boleh terima.

Satu lagi soalan yang aku nak Tanya..
Ada Tak pemimpin politik Melayu, Pegawai Tinggi kerajaan  yang kaya raya mewah tanpa bersekedudukan dengan cina DAP?

Bab politik..benci sungguh..
Bab ekonomi..makan babi panggang bersama..

Betulkan, kalau aku tersalah..







PILIH DAN SOKONGLAH UMNO BERSATU DAN PAS - SUDAH TIADA BEZA

Tolak maszlee, mukhriz, mahathir..

Melayu terus mercu dan makin hebat di mata dunia?
Dah Tak segan silu, dah Tak rasa bacol untuk mengaku Melayu Malaysia di luar negara?

Bangga..

PARLIMEN DIBUKA BEBERAPA JAM UNTUK PERASMIAN/TUTUP

Itu yang aku faham..

Apakah Ahli Parlimen Pembangkang akan hadir?

Ucapan Tuanku jadi perhiasan? Tiada perbahasan dan menjunjung kasih?


Thursday, May 14, 2020

ASAS YG KUAT UNTUK TURUN KE JALANAN..

Korang Nak Join Ker Mat Sabu Ajak Turun Jalanan? Hahahahaha


Tidak penting berapa ramai yang nak turun dan yang akan turun tetapi mesejnya nak politik kotor atau nak politik bersih..


Wednesday, May 13, 2020

APAKAH MUHYIDDIN SEDANG BERUSAHA KERAS MENJADI PM YANG LEBIH WORST DARI NAJIB?

https://shahbudindotcom.net/2020/05/14/muhyiddin-terbukti-penakut-sudah-tiga-kali-mengelak-dan-mengubah-peraturan-parlimen.html

Mukhriz sedang disingkir..
Proses pemecatan Tun dan Mukhriz dikatakan sedang berlaku..
Berlori lori fitnah ke atas Tun berterusan...
Berkapal kapal kononnya orang Melayu marah kepada pandangan terbaru Tun..
Tidak ada satu cerita baik pun tentang Mahathir..

Yet, mereka scared of Mahathir macam takut malaikat maut.

Aku bagi contoh yang paling senang, Bantu otak kau orang yang lambat berkembang..

Kalaulah usul undi tidak percaya itu dibawa oleh Anwar, aku jangka Muhyiddin lanjutkan sidang parlimen  seminggu..

Kalaulah usul undi tidak percaya itu dibawa oleh Najib, aku jangka Muhyiddin lanjutkan sidang parlimen sebulan..

PANDANGAN TERBARU TUN MENEPATI SASARAN..

Jika ramai Melayu yang marah, ia sekadar membenarkan pandangan Tun ..
Malah pandangan itu sangat bernilai di peringkat antarabangsa..

Orang Jepun dan Korea misalnya membuktikan diri mereka hebat kerana sukses..
Bukan kerana mereka mengaku ketuanan tetapi mundur, haprak dan sokong penyamun..

Sesimple itu je untuk memahami pandangan Tun..

Ramai pemimpin Melayu sangat terkesan, gentar dalam kebenaran kata Tun tetapi merasa lapang dan legaa bila orang Melayu marah..
Itulah politik cari makan mereka..

Majority orang Melayu tidak akan marah jika mereka disuap, disuap, disuap walaupun dikaldaikan..

Kalau ada yg marah pada aku, tanda betullah pandangan aku ini sebab aku tak dodoikan mereka dengan angguk setuju yes..

#BERSATU MAKIN HAMPEH DI BAWAH PRESIDEN YANG KHIANTI PENGERUSI


# pecacai penyamun dan penebuk patut rasa malu kesipuan apabila dengan tenang Mukhriz nyatakan dia masih MB dan menguasai kerajaan negeri kerana sebarang peralihan kuasa bukan melalui sidang media. bukan melalui tepuk suara lebai dan bukan melalui tebuk lubang.

Is mesti melalui beberapa prose's undang² dan yang terbaik melalui dewan undangan negeri.