Monday, June 3, 2013

Che Det dah mula habaq...dengaq

1. “Umno’s victory this time was not due to its strength or unity within the party, but the fear of the Malays, especially if the party led by (Datuk Seri) Anwar Ibrahim together with DAP would form the government.
“If they have managed to form the government in Malaysia, the Malays will be worse off. That was why most of the Malay voters gave their support to Umno in the GE13,” Tun Mahathir. – Bernama

2. "Tsunami cina" - Najib.
3. "UMNO muncul parti terkuat di PRU13" - Najib



Rumusan:

1. Kebangkitan cina bertembung dengan ketakutan melayu.
2. Kewibawaan Najib sebagai Presiden UMNO merudum -  not due to its strength or unity within the party

orang umno benci atau sebenarnya jeles pada anwar..

Setuju tak aku kata orang umno sangat jeles dengan kecekapan anwar mengendalikan puak cina dap hingga berjaya membawa remaja cina berhimpun dalam inkout 505.




Setuju tak aku kata orang umno jeles dengan pas yang dapat
berhimpun sambil menjamu mata, bergesel dengan amoi2 berseluar pendek putih melepak sedangkan ahli umno hanya dengan nyonya2 mca.

setuju tak aku kata orang umno sangat jeles dengan anwar yang licik, tak lut dengan undang2, tak terkesan dengan polis, dikait dengan pengganas lahat datu tetapi anwar masih bebas mcm burung terbang.

Orang umno garu kepala bila malaun pelesit macam anwar nik aziz boleh backup gila2. 

orang umno ternganga bila anwar berpidato, berhujah dan membalikkan kata2 hingga yang putih menjadi biru, yang hitam menjadi hijau pun mereka setuju. Paling orang umno tak percaya, seorang keluar dari pkr, 10 yang datang, yang join bukan calang2..

Pelik bin ajaib orang umno terkesima bila azizah cukup setia dengan bung anwar jejaka puaka idaman semalaya.Tak macam rafidah. dapat tiket free air asia dah lupa perjuangan bangsa.

Kata orang2 umno - alangkah bagusnya kalau anwar (tanpa kes liwat) jadi PM malaysia menggantikan najib - pasti cina dan india tak angkat muka !!!

Betui tak kak etonnnnnn..

najib tak berundur - tolak umno secara total

suara mendesak najib berundur sebenarnya datang dari mana? dari siapa?..... jika itu saolan yg
ditanya, nyatalah ia lebih dari cakap-cakap di kedai kopi dan kaki lima dan jurucakapnya tidak lebih dari puak2 bloggers yg tidak berbayar dan satu dua tiga nama yg terpinggir dari arus umno.

jadi janganlah ghairah sangat minta najib berundur dan jangan terlalu tinggi harapan itu akan berlaku kerana dari satu puak sudahpun ada cadangan gila supaya 5 jawatan tertinggi tidak ditandingi. ahli dimomokkan bahawa umno akan semakin lemah jika pertandingan dibenarkan....masih relevankah lagi skrip itu.

mendesak najib berundur adalah satu kerja mudah, tetapi menamakan penggantinya lebih susah, sekadar menyebut beberapa nama mungkin senang..

yang kita minta najib berundur bukan kerana dia najib tetapi kerana wataknya, pendekatannya dalam urustadbir negara dan kelemahannya tunduk kpd kerenah pembangkang menyaksikan melayu makin sesak nafas diasak dan hampir muflis keistimewaan spt yg diperuntukkan dalam perlembagaan.

cuba nyatakan satu perkara yg najib buat untuk orang melayu yg tidak dipetolehi oleh kaum lain?
orang asli johor pun lebih beruntung dari orang melayu kerana mereka sangat di ambilberat oleh pihak istana.

ada dua perkara yg belum terjawab dengan jelas, yg belum dikupas oleh mereka yg minta najib berundur:

1. siapa yg layak ganti najib? yg bermaksud tidak mempunyai ciri dan watak spt najib - watak yg lebih kemelayuan, keIslaman dan watak utama iaitu berani membuat keputusan, jelas dalam keputusan, dan keputusan adalah selari, tepat dan mendapat sokongan padu dari penyokong sendiri.

2. calon yg mahu menggantikan najib belum lagi muncul menawarkan diri. jika calon masih malu2, masih takut2, masih nak play safe, tengok dulu, nanti dulu.....kirim salam, jika itu wataknya, watak itu samalah dng najib. sama dng paklah - watak itukah yg kita tunggu dan harapkan?

kesimpulan atau jawapan awalnya: umno tidak ada lagi calon yg sesuai menggantikan najib. yang ada ialah lebih mudah kita undurkan najib dengan tolak umno secara total.

kalau itupun kita tak mampu buat, bererti kita akan lemas dan karam bersama umno.

Sunday, June 2, 2013

Penjawat awam dan peneroka felda anti kerajaan perlu diusir mulai sekarang..

idea anwar, kemenangan pembangkang dirampas kerana spr tipu dan curang memang tak masuk akal sebab dalam masa yg sama pr mendapat jumlah undi melebihi 51%. dan fakta yg sama tidak terpakai untuk sistem pru13 kita kerana jumlah kerusi diambilkira sebagai penentu sesebuah parti yg layak membentuk kerajaan - malah terpakai sejak azali.

pr sepatutnya berterima kasih kpd pengundi dan tunggulah 5 tahun lagi untuk menawan putrajaya, baiki kelemahan mereka dan jadilah pakatan rakyat nyg sah, bersepakat dan berwawasan. tunjukkan kepimpinan melalui tauladan demokrasi dan laksanakan pentadbiran yg cekap, jauh dari rasuah di negeri2 yg mereka tadbir.
kuasa dan negara tidak mampu dibina dalam satu hari tetapi memerlukan masa yg lebih lama.

terengganu dan kedah adalah contoh terbaik di mana pas hilang kuasa setakat mampu bertahan sepenggal semuanya kerana gara2 kurang pengalaman tadbirurus yang baik.

dap walaupun menang dengan bergaya di banyak kerusi yg ditandinginya termasuk mengekalkan pulau pinang bukanlah sesuatu yg boleh dibanggakan, dap hanya boleh tunjuk lagak heronya kpd mca dan gerakan tetapi bukan kpd umno.
dap masih kekal rasis dan mewakili satu kaum sahaja dan pemimpin dap masih tebal dng kecinaannya - masih jauh untuk mendapat kepercayaan melayu dan india.

berbanding dng umno, walaupun mewakili kaum melayu tetapi bersifat sederhana dan masih diterima dengan meluas kpd semua kaum.
kalau dap tidak bersikap 'fitnah dan hasut' masih ramai lagi orang cina akan undi bn.

dap hanya ada 10 tahun sahaja lagi untuk terus bersifat kecinaan melampau tetapi selepas itu perkauman yg melampau akan ditolak oleh kaumnya sendiri selepas menyedari pemimpin dap juga kroni dan pengumpul harta yg paling rakus, lebih dasyat dari mca.

cina tipu cina - apa sangat nak dikesahkan !!!

walau negara tidak ditadbir oleh pembangkang kerana kebetulan pemimpin pembangkang sekarang memang belum sampai ke tahap kualiti yg diharapkan tetapi kualiti kerajaan sekarang jauh lebih 'menakutkan'.
adalah pelik parti yg diberi kepercayaan untuk memerintah telah mengikut telunjuk banyak perkara yg pembangkang mahukan. kalau itu caranya lebih baik kerajaan sekarang serahkan kuasa memerintah kpd pembangkang.

rakyat yg mengundi kerajaan sekarang mahukan sebuah kerajaan yg bertindak secara berbeza dng pembangkang, kerajaan yang melaksanakan undang2 dengan tegas, sekat perhimpunan haram, tangkap sebanyak mungkin penghasut, komunis bandar dan siapa shj yg mencabar undang2.

Kita mahukan kerajaan melayan dan membalas budi kpd pengundi yg mengundinya. memberi tambahan keistimewaan dan kemudahan supaya berbaloi untuk sokong dan undi sekali lagi di pru14 nanti.

Jika kerajaan ingin manjakan dan terus memberi keistimewaan kpd puak yg tidak mengundinya dng harapan mereka akan undi kerajaan di masa akan datang...itu adalah langkah bodoh dari sebuah bangsa yang tidak belajar dari pengalaman.

Penjawat awam, peneroka felda adalah golongan pertama yang perlu diusir jika mereka adalah puak yang memfitnah kerajaan secara terang2an. Lakukan pembersihan itu mulai sekarang.


Najib minta dap bikin serupa cakap mereka bukan rasis dan komunis..

Najib said the government will formulate a plan to strengthen national unity and repair national understanding and this requires the co-operation of all parties.
 

sah...lim guan eng bodoh


KUALA LUMPUR, 2 Jun — Setiausaha Agung DAP Lim Lim menggesa Kementerian Dalam Negeri menghukum pegawai polis yang terlibat menyebabkan kematian N. Dharmendran di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) dan bukan hanya menukar tugas mereka kepada tugasan pejabat.
“Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar harus memberi perhatian kepada tangisan tragis, marah dan mendayu-dayu isteri mangsa kematian dalam tahanan N Dharmendran dengan menangkap dan mengurung dalam lokap pegawai-pegawai polis yang terlibat dalam pembunuhan tersebut, daripada hanya memberi mereka tugas pejabat,” tegas Lim yang juga ahli Parlimen Bagan.

Aku setuju sangat siasatan dan tindakan sewajarnya diambil jika kematian n.dharmendran adalah disebabkan kecuaian polis.

Tetapi gesaan mereka dihukum tanpa dibuktikan bersalah oleh pihak mahkamah adalah pandangan otak tak betul. Menghukum seseorang dengan cerita di media, keterangan sebelah pihak apalagi di politik kan memang lagsung tak boleh pakai. 

Polis cuba menjalankan tugas mereka sebaik mungkin tetapi sebagai manusia kemungkinan mereka melakukan kesilapan. Kesilapan wajar di ambil tindakan selepas dibuktikan. Menghukum terburu buru tidak menghidupkan semula si mati, dan salah atau tidak seseorang itu bukan berdasarkan berapa banyak air mata yg keluar.

Lagipun tangkapan polis bukan semborono sebaliknya disyaki dengan kuat.




Saturday, June 1, 2013

Ingatkan tak ada lagi pemimpin umno yg bagus

masih ada pemimpin umno yg bagus, celik mata dan paling penting berani dan bijak berkata kata, bertindak dan semuanya mengikut undang2 membuatkan yg sombong, besar kepala kena halau selepas melantak kfc, malu kan kak eton kalau kena halau, tetamu yg tak diperlukan...

lebih aib adalah sebab pemimpin melayu ini sudah terhidu segala busuk badan, busuk ketiak, busuk tak cebok dan busuk hati malaun ni untuk menidakamankan rakyat sabah.

bukan main panas, terlompat terloncat tergaru rakan2 betina ini mempersoalkan pemimpin melayu yg hebat ni, al maklumlah kat semenanjung tak pernah kena jentik, sekadar amaran, naik lemak, naik bulu, naik tocang le puak ni jadi bila kena sergah, kena pelempang - tentulah berbinor berbintang.

alhamdulillah-- kata nasir bilal khan dalam drama penggali kubur.