Tuesday, November 29, 2011

Peniaga Pasar Tani FAMA cekik darah....

Jom ke Pasar Tani FAMA, mega atau pun tidak....Setiap daerah ada,  dan kebiasaannya pasar awam ditutup pada hari adanya pasar tani.

Apa matlamat Pasar Tani FAMA? Memasarkan produk terus dari pengusaha atau petani atau pengeluar?  Matlamatnya apa? Harga yang lebih murah ??!!! Betul ke...

Tinjau2lah sendiri.... sudah lama diperhatikan, perniaga2 yang sebangsa dengan aku ini rupanya sebangsat juga, cekik darah.... Sebungkus burung puyuh (frozen) harga biasa di pasar awam RM10.00...di pasar tani RM12.00, udang biasa2 sekilo RM15-RM17...di pasar tani RM22, daging lembu batang pinang biasa2 RM20 sekilo...di pasar tani RM22, ayam peha biasa12 sekilo RM8.90...di pasar tani M10....ikan jenahak biasa2 sekilo RM18-RM20, di pasar tani RM26...

Semua letak harga ikut suka mak bapak, opah mencekik darah pengguna, pengkhianat kepada kemudahan yang disediakan kerajaan.

Pegawai FAMA, Perdagangan jadi tunggul.

6 comments:

  1. Ni aku nak cakap nie Orang nak buat pinjamam betul2 susah nak dapat dan mahal nak mampus bila bayar, Tapi bila bela lembu dapat pulak 250 juta, sebab apa ? sebab dia kuasa itu aje..........

    ReplyDelete
  2. Politik, zaman Najib, rasuah lebih biadab.

    ReplyDelete
  3. Perhimpunan UMNO takkan nak cerita pasal harga pasal tani, mereka ada agenda besar, lebih besar??!!!

    ReplyDelete
  4. ada lagi orang sini yang lembab fikiran dan penjilat tegar anwar... ish ish ish... ingat pembangkang ingat DAP... ingat senang lagi kau hidup kalu DAP memerintah? perniagaan kau pun nanti dirobohkan...

    ReplyDelete
  5. mmg btl harga barang jualan di pasar tani mahal. tak kira peniaga dari penyokong parti mana pun tapi bab jual barang mahal ni depa semua sepakat....tak de pecah belah. hebat.

    ReplyDelete
  6. ni ada satu pasar tani kat putrajaya...jual ikan sekupang tak bolih kurang haram jadah punya gerai...ashik terpekik ikan sekincan baru naik kepala taik dia...yg membeli banyak org melayu cam ni ke nak tolong org melayu hampeh....teman tak sior meli kat gerai tu serik teman dah lah harga mahal cam le dia gi kelaut tangkap ikan.....kesian nelayan ke laut entah berapa sen aje dibeli dari nelayan2ni....org2 putrajaya pakat2 kita usah meli dari gerai ini bior dia sedar sikit apa yg dijual tu cekik darah......gunakan hak kita sebagai pengguna...

    ReplyDelete