
Kewajaran saman hendaklah dibuat pada asas yang betul:
1) Di lebuhraya, had kelajuan 110 km, tetapi jika ada melebihi 140 km itu dah kira melampau, wajar disaman...jika lebih 110 atau kurang 140 saman dikeluarkan dalam operasi perangkap laju yang lazim digunakan polis tetapi bukan secara AES.
Begitu juga di jalan bukan lebuhraya yang menghadkan 90 km tetapi jika ada yang melebihi 120 km itu dah kira merbahaya dan wajar disaman melalui AES, jika lebih 90 tetapi kurang 120 saman wajar dikeluarkan dalam operasi polis biasa.
2) Begitu juga melanggar lampu isyarat, ia bukan dikenakan saman sertamerta bagi kenderaan yang melepasi antara lampu orange dan lampu merah tetapi ia hanya wajar dikenakan kepada yang betul-betul sengaja melanggar lampu merah.
3) Perlaksaan harus mengambilkira beberapa faktor lain seperti cuaca, keadaan jalan, kemudahan frasana. termasuk cadangan notis dan papantanda setiap 5 km dan setiap 1 km sebelum AES. Jika kita melihat sistem PLUS, mereka membuat papantanda dan notis setiap 5 km dan 1 km sebelum susur keluar supaya pengguna bersedia untuk memperlahankan kenderaan atau membuat keputusan keluar susur.