Wednesday, October 17, 2012

AES dalam tahap sensitif kepada rakyat..

AES perlaksanaannya seperti nasi sudah jadi bubur, niat baik tapi cara 'tak kena'

Kewajaran saman hendaklah dibuat pada asas yang betul:

1) Di lebuhraya, had kelajuan 110 km, tetapi jika ada melebihi 140 km itu dah kira melampau, wajar disaman...jika lebih 110 atau kurang 140 saman dikeluarkan dalam operasi perangkap laju yang lazim digunakan polis tetapi bukan secara AES.
Begitu juga di jalan bukan lebuhraya yang menghadkan 90 km tetapi jika ada yang melebihi 120 km itu dah kira merbahaya dan wajar disaman melalui AES, jika lebih 90 tetapi kurang 120 saman wajar dikeluarkan dalam operasi polis biasa.

2) Begitu juga melanggar lampu isyarat, ia bukan dikenakan saman sertamerta bagi  kenderaan yang melepasi antara lampu orange dan lampu merah tetapi ia hanya wajar dikenakan kepada yang betul-betul sengaja melanggar lampu merah.

3) Perlaksaan harus mengambilkira beberapa faktor lain seperti cuaca, keadaan jalan, kemudahan frasana. termasuk cadangan notis dan papantanda setiap 5 km dan setiap 1 km sebelum AES. Jika kita melihat sistem PLUS, mereka membuat papantanda dan notis setiap 5 km dan 1 km sebelum susur keluar supaya pengguna bersedia untuk memperlahankan kenderaan atau membuat keputusan keluar susur.

2 comments:

  1. saya ingin mencadangkan semua lampu isyarat menggunakan penunjuk masa supaya pemandu mudah untuk merancang, kerana ada lampu isyarat yang terlalu singkat warna kuningnya ini seolah olah satu penganiyaan kepada pemandu, jika kita brek secara tiba-tiba mungkin berlaku kemalangan,

    ReplyDelete
  2. apabila lampu kuning, persaolannya bolehkah berhenti? Jadi adalah tidaklah wajar kenderaan di saman antara lampu kuning dan lampu merah.

    Ada juga kenderaan memecut keluar persimpangan lebih awal sebelum lampu isyarat bertukar warna hijau..dan inilah menyebabkan pertembuingan kenderaan..seorang nak kejar lampu kuning, sorang lagi keluar cepat sangat.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...