Google+ Followers

Sunday, November 29, 2009

Nik Aziz - renungkanlah..


KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W.

Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah
Tahun 10 Hijriyang di Lembah Uranah, Gunung Arafah


Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah deign telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih saying. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-katku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.

Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.





WASIAT RASULULLAH S.A.W.

“Telah bersabda Rasullah s.a.w. Jibrail sentiasa mengharap-harapkan akan menjadi manusia kerana tujuh perkara iaitu, sembahyang yang lima berimam, duduk bersama ulamak-ulamak, menziarah orang sakit, menghantar jenazah, memberi air minum, mendamaikan diantara dua orang bermusuh-musuhan dan memuliakan jiran serta anak-anak yatim. Maka bersungguh-sungguhlah engkau diatas perkara tersebut”.

Telah bersabda Rasullah s.a.w. beramallah engkau dengan lurus hati kerana Allah. Bahawasanya Allah Ta’ala tidak akan menerima melainkan orang yang lurus hatinya. Allah Ta’ala telah berfirman yang bermaksud;

“Barang siapa mengharap untuk berjumpa dengan Tuhanya maka hendaklah
Dia beramal yang baik den janganlah mempersekutukan Tuhan dengan apa
Juga pun”.

Monday, November 23, 2009

Nik Aziz cuci tangan... Jawatan MB, penawar sakit belakang Husam.

Kecelaruan politik Kelantan, apakah perlepasan dan perletakan jawatan Ariffahmi akan menyebabkan Nik Aziz 'cuci tangan' dan dilepaskan dari tuduhan rasuah. Nik Aziz berada di dalam mesyuarat ketika perlantikan menantunya dibuat dan alasan Legal Adviser tidak memberi apa apa pendapat halangan tidak boleh dijadikan alasan.

Logiknya siapa yang berani menghalang 'keputusan' Nik Aziz seorang MB dan Ulamak Tersohor Maksum, Hadi Awang pun tunduk inikan pula exco dan pegawai kerajaan.
Jika ia terjadi di kalangan MB UMNO, agaknya goncang dunia ini dihinggut puak pembangkang siang dan malam, entah berapa demonstrasi jalanan yang akan dibuat atas nama 'keadilan untuk rakyat'.

Apa UMNO Kelantan buat? Memerhati dari jauh...

Benarlah kata Ibrahim Ali, sudah sampai masanya Nik Aziz yang tidaklah sebersih mana untuk mengundur diri.. biarlah Husam yang selama ini berkuasa dan mempengaruhi di belakang tabir menjadi pengganti dan menjadi pemain realiti.

Hanya jawatan MB mampu jadi penawar sakit sakit belakang Husam !

Saturday, November 14, 2009

Nik Aziz - tolong jangan hampiri zina, rasuah..


Nik Aziz dengan 'muka yang masam' telah membatalkan pemergiannya ke Mekah untuk menunaikan haji bagi meredakan 'isu sponsor' oleh kroni anak menantunya.

Setiausaha politiknya pula berkata 'isu itu tidak patut diperbesarkan'????
Uikkksss isu rasuah jangan diperbesarkan?????
Yang berguni dok label UMNO parti perasuah sebelum ni dah lupa ke.. Kena muka sendiri...kata tak patut pula..


Nik Aziz, tolong jangan hampiri rasuah - seperti saranan yang selalu tok tok guru pesan - jangan hampiri zina..

Rasuah dan zina tergolong dalam dosa dosa besar.
Jangan subahat..

Jangan perumpamakan diri seperti nabi..

http://pilihan-anda.blogspot.com/2009/11/lagi-sekali-nik-aziz-perumpamakan.html

Bagaimana Nik Aziz mahu jadi Pengerusi Pakatan jika diri sudah mula terpalit dengan banyak isu !!???

Friday, November 6, 2009

Nik Aziz mengelak..

Kemaskini: 11/11/09
Isu taklik lafaz cerai talak 3 - Nik Aziz nafikan http://www.malaysiakini.com/news/117126
Sejauh mana kebenaran penafian itu, mungkin demi menyelamatkan maruah 'ularmak' dan parti PAS atau menafikan 'dia ' tahu.
Apakah isu ini sengaja untuk mengheret Hadi dalam keadaan hina dan tertekan dan akhirnya meletakkan jawatan. Sekaligus kerjasama dengan UMNO akan terrhapus !!!!
Ini politik beb...

Semasa Perhimpunan Agung UMNO 2006 yang lepas, Tun Dr M masuk ke IJN sebagai alasan kebetulan untuk tidak hadir ke perhimpunan tersebut untuk bertembung dengan Presisen pada masa itu, Paklah.
http://us.asiancorrespondent.com/jeff-ooi-blog/2006/09/dr_m_pak_lah_bohong.php





Tun tidak dapat menjadi perwakilan kerana disabotaj dengan pembelian undi bernilai RM200 ke atas perwakilan Mesyaurat Agung Kubang Pasu semasa Det Khalid jadi MB - ingat lagi??





Apakah teknik dan alasan yang sama digunakan oleh Nik Aziz untuk mengelak dari berada di Seminar Memperkasakan Parti itu di markas Pas di Gombak dengan berada di IJN sejak semalam...http://www.malaysiakini.com/news/116878 dan hanya dibenarkan keluar besok.





Dengan tidak menghadirkan diri sidang akhbar selepas Mesyuarat Jawatankuasa yang lalu dan dengan tidak menghadirkan diri di seminar pagi ini, ia merupakan petanda Nik Aziz masih ego untuk mempertahankan cadangan EGMnya yang ditolak dalam Mesyuarat Jawatankuasa sekaligus mahu menutup kemaluannya yang gagal mendesak EGM di adakan.





Nik Aziz bukan sahaja sakit jantung tetapi juga 'sakit hati' !!! PAS oh PAS...

Tirulah macam saya...nyanyian Biduanita Saloma


Kerabat Arab beri Rosmah RM7 juta hargai kejujuran

06/11/2009 3:57pm

PUTRAJAYA 6 Nov. — Semasa bercuti dengan keluarga di selatan Perancis pada Ogos lepas, Datin Seri Rosmah Mansor terjumpa sebuah kotak milik Putera Saud Al-Saud dari Arab Saudi dalam sebuah bot dan memulangkannya kepada kerabat diraja itu.

Sebagai balasan kerana kejujurannya itu, isteri Perdana Menteri diberikan US$2 juta untuk rakyat Malaysia yang memerlukan.

Hari ini, Rosmah mengagihkan sebahagian wang itu berjumlah RM20,000 setiap satu kepada 13 persatuan amal termasuk Persatuan Bekas Tentera Malaysia, Persatuan Pandu Puteri Malaysia, Majlis AIDS Malaysia, Yayasan Harapan Kanak-kanak Malaysia, Persatuan Orang Cacat Anggota Malaysia dan Persatuan isteri wakil rakyat Barisan Nasional di setiap negeri.

Beliau berkata, US$1 juta lagi akan diserahkan kepada Universiti Kebangsaan Malaysia yang menguruskan Sekolah Permata Pintar bagi menampung pembelian keperluan sekolah manakala baki RM2.98 juta akan disimpan dalam tabung khas Bakti bagi membiayai kos rawatan kanak-kanak dan wanita yang berpenyakit kronik yang tidak berkemampuan. - Bernama

Macamana pula dengan yang ini. http://mummyrokiah.blogspot.com/2009/11/saranan-rosmah-jangan-sampai-rakyat.htmlRakyat lantik siapa sebenarnya jadi wakil rakyat mereka di dewan undangan negeri dan parlimen, kenapa perlu ada pihak ketiga???

Tuesday, November 3, 2009

Asri ditangkap - masih ada kaitan politik


Cerita bekas Mufti Perlis ini walaupun dikatakan tidak bermotifkan politik tetapi ia tetap kembali kepada soal pokok, sikap perangai dan 'politik' Melayu yang cukup suka cari silap dan salah orang Melayu lain walaupun sebesar kuman.

Orang Melayu bab mereka dan membesarkan cerita, memang no1. Zaman dulu orang Melayu mereka pasal 'hantu' memang menakutkan, kalau hantu dengar, hantu sendiri pun takut..

Dulu segala penyakit, segala masalah..akan dikaitkan dengan 'buatan orang' atau hantu, polong dan pelesit.
Sekarang dah canggih, mereka fokus untuk 'politik'kan semua perkara.

Ulamak dengan ulamak, mufti dengan mufti, sultan dengan sultan, ustaz dengan ustaz, ustazah dengan ustazah, tok imam dengan tok imam, bilal dengan bilal, warong dengan warong, korporat dengan korporat, artis dengan artis asalkan mereka semua ini 'Melayu' pasti ada sok sek sok sek...

Ada saja yang tak kena ! dan penyakit 'politik melayu' ini sekarang sudah berjangkit dalam MCA.

Monday, November 2, 2009

Siapa Anwar sebenarnya....Azizah perlu jumpa Nik Aziz..







Cabaran Ezam dan ramai lagi sebenarnya yang tertanya tanya dan ingin tahu dari Azizah supaya menceritakan dan memperjelaskan keadaan sebenar tentang tindak tanduk Anwar cukup menarik dan rakyat tertunggu tunggu hingga ke hujung dunia akan 'peristiwa bersejarah' tersebut.

Sudah banyak versi yang dipertontonkan bagaimana adanya krisis dalaman Anwar, Azizah dan Azmin dan bagaimana mereka menjual diri masing2 dan berlakon untuk berada di pentas politik sejauh ini. Hanya mereka bertiga mengetahui titik noda hitam yang terjadi dan perlu disimpan selamanya.
Bukan setakat persepsi Anwar bersama isteri Azmin, bagaimana pula dengan Azizah... Banyak rahsia peribadi yang perlu disingkap tetapi Azizah dan Azmin bukanlah lakon layar utama yang mencorakkan politik negara untuk diperhebohkan.
Menjadi hak peribadi Azizah untuk tidak menceritakan hal peribadi 'dalam kain mereka' tetapi merendam sesuatu yang lama dari pengetahuan rakyat adalah bebanan berat apatah lagi jika yang direndam itu satu 'dosa'.


Azizah mengambil pendekatan menutup aib suami adalah satu kewajipannya, sesuatu yang mesti dilakukan demi tidak melukakan hati dan perasaan anak2 dan ibubapa tentang kisah sebenar Anwar. Baginya itu antara Anwar dengan Tuhannya.

Azizah mengambil masa yang terlalu lama atau sebenarnya tidak mempunyai kekuatan..bagaimana dengan Nurul?

Tindakan rasional yang perlu di ambil oleh Azizah ialah berjumpa dengan Nik Aziz untuk mendapat pandangan politik... dan Dato Seri Dr Haji Harussani untuk mendapat pandangan ugama.

Sunday, November 1, 2009

Najib goyah..

http://kedahku.blogspot.com/2009/11/najib-hak-saya-lantik-tee-keat-koh-tsu.html
Tak ada siapapun yang mempertikaikan kuasa PM untuk melantik Menteri kecuali PM sendiri yang merasa goyah keputusannya itu lalu mempertahankan dan mengingatkan rakyat. Tetapi siapa pula yang memberi kuasa kepada PM untuk menjadi PM dan mempunyai kuasa tersebut.


Rakyat telah bersuara melalui wakil mereka dan hari ini suara wakil mereka dibakultongsampahkan PM dengan kata kata bahawa 'itu kuasa PM melantik Menteri'.


Najib mesti ingat bahawa bukan semua Melayu dan kaum kaum lain mahu Najib jadi Presiden UMNO dan PM dan Najib mesti sedar dia belum dipilih oleh rakyat secara mutlak tetapi sekadar melalui peralihan kuasa.


Najib jangan terlalu sombong untuk mempertahankan Menterinya yang sudah terbukti ditolak rakyat di kawasannya sendiri dan Presiden yang sudah dihalau keluar oleh partinya sendiri.


Najib perlu mempertimbangkan kehendak rakyat melalui suara wakil mereka. Najib kena sedar gelombang penolakan rakyat terhadap Bee End masih ujud walaupun kelihatan PAS dan PKR sedang bermasalah. Najib kena sedar UMNO dan BeeEnd belum banyak berubah sebaliknya kenyataan Najib tersebut adalah tanda tanda BeeEnd kembali kepada sikap awal, tidak memperdulikan sekali lagi suara rakyat.