Google+ Followers

Saturday, December 31, 2016

BRIM : HADI MENDAHULUI DAN SENADA MAHATHIR


BERSATU BIKIN HOT

Sebenarnya aku sendiri agak terkejut dengan perkembangan yang berlaku dalam BERSATU,  terkejut kerana sana sini memperkatakannya,  yang tak pernah kenal politik pun turut membuat komen.

Kesempatan telah di ambil oleh pro najib untuk menyerang habis habisan dari semua penjuru.  Dari yang remeh sampailah yang ke temeh.

Si khairuddin tu pun menghentam juga Muhyiddin kerana bercuti lama. Apa hal dia sebok? Bukan ahli pun..

Dia tahu tak kemungkinan ada perbincangan politik di sana (!)

Jadi yang membuat aku terkejut ialah usia BERSATU ni baru 3 bulan, masih baby, tersangat baru,  tetapi bagaimana kebabyannya itu mampu menggoncang kekuatan umno yang sudah berpuluh tahun?  Kenapa dihantui ketakutan yang amat sangat sehingga bala pecacainya dikerah siang dan malam untuk melumpuhkannya.

Yang lebih aku terkejut,  wang ringgit dan masa yang dipergunakan untuk menyerang dan sabotaj BERSATU dari semua sudut termasuk media utama dan otai otai,  tetapi berkesan pun tidak.






Friday, December 30, 2016

TV3 DAN UTUSAN KENA BAWA PI BERUBAT...

Utusan dan TV3 sedang mengalami kemerosotan pembaca dan penonton sekaligus merentap kewangan mereka.
Kalau dari segi perniagaan,  ia sudah gulong tikar,  tetapi siapa yang menyelamatkan... 

Situasi ini menyebabkan kebebasan dan adil sebagai modal utama sudah tiada,  mereka kena ikut telunjuk boss penyelamat... 

TV3 dan Utusan ada pilihan untuk tidak dicucuk tali hidung sekaligus meningkatkan semula jumlah pembaca dan penonton dengan drastik tetapi tidak berbuat demikian kerana kepentingan pucuk pengurusan untuk terus ikut telunjuk. 

Kalau kita tanya kenapa?  Dan kalau kita tahu jawapannya? Itu menunjukkan kita jujur kepada kebenaran dan fakta. 

Tetapi kalau kita masih berbohong, beralasan,  mencari salah kepada orang lain, samalah kita sekandang dengan pengurusan tv3 dan utusan. 

Tanyalah diri sendiri kenapa? 

AZMIN LEBIH SESUAI DIBERI LALUAN MENGETUAI BERSATU

Thursday, December 29, 2016

APAKAH EZAM DI ANTARA BEBERAPA ORANG YANG PUNYA MISSI UNTUK MERUNTUHKAN MORAL BERSATU



Keluar dan masuk BERSATU umpama seseorang datang untuk mencari peluang dan bila tiada tempat,  mereka keluar adakah menjadi kudis,  apatah lagi kalau mereka sendiri yang mempunyai peribadi bermasalah.

BERSATU bukan ditubuhkan untuk Tun Dr Mahathir,  Tun boleh berjuang sendirian tanpa parti atau sekadar memberi peransang kepada parti pembangkang sedia ada meneruskan perjuangan.

Cuma Tun melihat ketidak sepakatan antara pembangkang menjadikan BN yang buruk dan lemah pun tidak mampu ditewaskan.

BERSATU mungkin boleh menyumbang ke arah itu.

BERSATU ditubuhkan lebih untuk kita, generasi yang memerlukan satu wadah baru untuk perjuangan.

Jika BERSATU dikhianati,  ia bukan mengkhianati atau menyakitkan Tun tetapi pengkhianatan itu kepada bangsa,  ugama dan negara.

Jika dedak dan kepentingan sendiri lebih utama,  duduklah di mana pun,  ia tetap buruk dan keji.


BN MENANG RAKYAT SENANG

Pagi tadi semasa melalui sebatang jalanraya utama yang sederhana panjang di Johor,   di kiri kanan juga pembangunan sederhana dengan beberapa deretan bangunan yang baru disiapkan (antara 2-3tahun).

85% sudah dipenuhi dengan pelbagai aktiviti perniagaan dan 3.75% darinya  peniaga orang Islam.

Di celah celah bangunan itulah,  di depan kaki lima bangunan dan di bahu jalan sepanjang jalan,  bangsa ku sangat aktif berniaga dengan warung dan pondok uzur yang akan diterbangkan angin bila bila masa atau atau jadi mangsa Majlis Perbandaran.

Itulah nasib dan kemampuan bangsaku.

Di Negeri Johor tanah tumpah darah kelahiran umno. Apa khabar di negeri lain.

Cuma sedikit suasana kelainan di Kelantan,  Kedah dan Terengganu.

Bagaimanapun pembangunan baru di negeri negeri tersebut mula dibanjiri kaum kerabat MCA dan DAP.

Bukan salah umno,  bukan salah pemimpin umno yang leka dengan velfire dan alphard, bukan salah Tun Dr Mahathir,  nukan salah DS Najib, bukan salah 1MDB,  bukan salah BRIM,   tetapi salah pengundi.

BN MENANG RAKYAT SENANG.


Era Najib,  slogan yang lebih tepat,  mulus ...
BN Menang. Barang Naik... 



Wednesday, December 28, 2016

DEFINASI RASUAH HARUS DIUBAHSUAI MENGIKUT BUDAYA RAKYAT SEMASA (?)

Apabila Tun Dr Mahathir membuat analisa br1m adalah rasuah,  ia tidak mengejutkan ramai pihak kerana perkara itu bukan kenyataan pertama Tun.

Tun juga bukan Tuan Guru atau Mufti dan tidak juga ahli mana mana Persatuan Ulama dalam atau luar negara.

Jika  "derma" yang berada dalam akaun peribadi pun tidak haram dan tidak rasuah mana mungkin rakyat percaya br1m adalah rasuah.

Apabila SPRM mengumumkan zero rasuah pada masa hadapan, tidak ramai yang teruja sebaliknya memandang ringan atau jelik,  mana mungkin?

Pada masa itu saya sendiri pun tidak yakin bagaimana ia boleh dicapai kerana SPRM tidak mendedahkan mekanismenya.

Siang malam serbuan dan penguatkuasaan pun belum mampu menghabiskannya terutama Rangking Rasuah Malaysia berada dalam top 5.

Tetapi kini saya sedar ia boleh dicapai. Sesuatu yang sangat mudah.

# Tolong aktifkan otak tengah untuk artikel ini,  terima kasih.





Krik krik

Penat berjalan,  luas pengalaman,  Presiden PAS sudah sampai ke taraf dan status boleh menggantikan Najib sebagai PM. 






Tuesday, December 27, 2016

BRIM DIHENTIKAN....RAKYAT MATI KE UMNO YANG MATI..

krik krik...






ALAMAK. !!!!!!

RASULLULLAH S.A.W berdakwah secara berjuang sebagai Rasul dan Nabi dan tidak mementingkan dirinya...

Kesempurnaan Baginda dalam urustadbir siasah termasuk berusan dengan orang kapir,  sosial, budaya dan ekonomi diikuti 4 Khalifah Ar-Rasyidin melengkapi untuk panduan.

Sehingga akhir hayat Baginda,  yang dibibir adalah umatku umatku umatku...
Bukannya hartaku, pangkatku,  kerusiku...

Yang solat dengan ikhlas sahaja akan sentiasa diberi hidayah dan dipelihara untuk terus berjuang demi maruah ugamanya. .

Status mulia di sisi Allah adalah Taqwa dan bukannya Tun,  Tan Sri, Dato Sri,  Mufti atau CEO...
Bagaimana Allah menilainya????

Yang solat kerana status komuniti, kerana gaji.. Tak tahulah kat mana...




Soal kemaksiatan,  salahgunakuasa,  rasuah kenegaraan dan nasional sepatutnya jadi agenda utama Mufti dan bukan setakat soal amal ibadat individu.  


APA NAWAITU BRIM TERSURAT TERSIRAT




1.Dakwaan Tun M unsur rasuah dalam BR1M bukan tanpa asas.Hisbah berpandangan ianya  mempunyai asas dan perlu diteliti.


2.Kita maklum rencana asal BR1M datang dari Bank Negara dan pada hemat Hisbah ianya mempunyai merit dari sudut ekonomi dan juga sosial.


3.Semasa di Kementerian Kewangan saya sendiri pernah menyatakan dari sudut Islam pemberian cara ini amat dekat dengan prinsip pemberian zakat dalam islam kerana ada tumpuan kumpulan sasar seperti konsep asnaf.


4.Persoalan rasuah timbul apabila pemimpin politik yang desperado dan terdesak ambil kesempatan dari konsep dan rencana yang baik ini untuk tujuan dan kepentingan politik.


5.Buktinya didalam ucapan penggulungan perhimpunan UMNO baru2 ini Presiden UMNO  umum bahawa pemberian BR1M 3 fasa dan fasa akhir di berikan melalui UMNO bahagian.


6.Disini wujud elemen rasuah kerana UMNO berkepentingan sbg parti yang mahu meraih undi.memberi wang secara langsung kepada pengundi oleh sebuah parti yang akan sertai pilihanraya boleh menjadikan perbuatan memberi itu kepada perbuatan merasuah.


7.kalau tiada niat mempengaruhi dan merasuah mengapa pemberian melalui UMNO?dari sudut pentadbiran kewangan negara juga salah kerana UMNO adalah sebuah parti bukan sebahagian jentera kerajaan.Sumber dana BR1M adalah dari hasil cukai rakyat kepada kerajaan.cukai dan hasil kerajaan bukan bersumber dari ahli umno sahaja.mengapa UMNO mendapat hak eksklusif membuat pemberian?mengapa parti lain tidak mendapat hak ini?


8.ini lah satu lagi bukti bagaimana dasar baik disalahguna bila pemimpin sudah terdesak dan mahu terus bergayut pada kuasa dengan apa cara sekalipun.(at all cost)


9.Kesimpulannya dakwaan Tun Mahathir ada unsur rasuah didalam BR1M bukan tidak berasas sama sekali.dakwaan itu ada asasnya pada hemat Hisbah.


Mohamad Ezam Mohd Nor
Pengerusi Hisbah
27 Disember 2016



Monday, December 26, 2016

BRIM RASUAH (?)

Jangan sembang kencang, nak berhujah, berfakta  !!!
Analisa jangan dangkal cetek...


Dan jangan lupa "dedak" tu kategori mana (?) Dah makan, makan sorang pula tu...

Setakat nak ulang ayat yang sama, berkahak, berlendir...itu tanda otak dah tersumbat.

FASA KEDUA BERSATU, CUCI DALAMAN

Perkembangan semasa BERSATU bukanlah sesuatu yang tidak diduga,  malah ini peringkat yang paling awal.

Perjuangan di luar umno dengan menubuhkan BERSATU sudah merupakan satu kejayaan awal dan diakui ancaman yang sangat kuat.

Kuat bukan kerana jumlah ahli, bukan kerana jentera penggerak tetapi kuat dari segi dasar dan prinsip perjuangan yang menghentam teruk tepat ke muka pemimpin UMNO yang tidak boleh disangkal, dijawab dengan telus.

Sekadar satu dua pemimpin yang masih bsrdolak dalik dengan cerita lama tetapi semua langkah perlaksanaan kerajaan sekarang seakan menikam belakang sendiri.

Tidak ada satupun langkah yang boleh memadam skandal 1MDB daripada terus diperkata disoal oleh rakyat marhaen.

Fasa kedua kini ialah mencuci saki baki mentaliti umno yang masih berdaki dalam BERSATU.
watak seperti ainina dan khairuddin seperti kacang lupakan kulit perlu dibasuh dan disingkir kalau sudah tidak dapat diselamatkan.

Pengalaman Tun tentang strategi umno bukan perkara baru dan menangani krisis dalaman bukan asing untuk Tun.
Walaupun buka mudah tetapi sama samalah kita berdoa akan kejayaannya.

Pemimpin BERSATU,  pelapis juga harus diingatkan bahawa perjuangan ini perlu diteruskan dan samada berjaya atau tidak bukan lagi perganTungan kepada Tun yang sudah melewTi usia dan tanggungjawab.

Sebagai pembuka jalan dan pendorong tidak wajar Tun di bebankan lagi dengan isu pengkhianatan dalam parti.

Pemimpin kena bertindak sekarang.

Sunday, December 25, 2016

TIADA TEMPAT BAGI PERJUANGAN INDIVIDU DALAM BERSATU

Demi rasa kasih dan sayang kepada negara, Kak Midah terpanggil utk menumpang menyumbangkan khidmat kepada sebuah perjuangan yg diasaskan oleh parti tersayang kita Parti Pribumi Bersatu Malaysia..

Berbekalkan pengalaman berjuang di dalam dunia politik yg mana ianya sudah hampir mencecah 35 tahun, Kak Midah yakin sedikit sebanyak Kak Midah boleh menbantu parti..

Namun kebelakangan ini, Kak Midah diserang secara bertubi-tubi di atas sebab yg Kak Midah sendiri tidak tahu kenapa. Walaupun ini adalah perkara yg lumrah di dalam dunia politik tetapi Kak Midah terpanggil utk membuat sedikit penjelasan utk menjernihkan keadaan....

Kak Midah dituduh oleh adik2 yg baru menceburi bidang politik konon nya Kak Midah mahu menjadi Ketua Srikandi Malaysia. Dik....adalah sesuatu yg mustahil Kak Midah yg telah dilantik menjadi Naib Presiden mahu memegang dua jawatan Naib Presiden dlm masa yg sama. Ini tak mungkin akan berlaku, mustahil sama sekali. Parti tak akan membenarkan situasi ini terjadi.

Kemudian dituduh pula Kak Midah mahu mencatur adik Kak Midah iaitu Hamizura Osman sebagai Ketua Srikandi. Ini juga tak mungkin menjadi kenyataan. Mana mungkin dua beradik menjadi  Naib Presiden dalam masa yg sama seolah olah parti ini kami yg punya. Tambahan pula Hamizura masih mentah dan tidak cukup pengalaman politik untuk membimbing Srikandi Malaysia. Untuk pengetahuan, Hamizura menolak utk memegang apa apa jawatan di dalam sayap Srikandi samada di Peringkat Bahagian mahu pun PDM.

Ada juga adik2 menyebut kononnya Kak midah songlap duit Tekun semasa jd Pengerusi Tekun. Kak midah ingin mencadangkan jika ada bukti, adik2 buatlah laporan kepada pihak Berkuasa. Sudah pasti pihak berkuasa sangat berminat dengan laporan seperti ini.

Begitu juga dgn fitnah yg dilemparkan kononnya anak anak Osman mahu menguasi PPBM juga sangat mustahil.
Kita masih ada Ayahanda Tun Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yasin dan DS mukhriz yang mempunyai cukup ilmu dan pengalaman dalam menentukan dan membuat keputusan untuk parti dan siapalah kami berbanding mereka.

Dik...Politik perjuangan dlm PPBM ini sangat besar makna nya kepada negara dan kehidupan kita. Gunakan lah pentas ini sebaik mungkin dan berjuang lah kerana agama bangsa dan negara. Jangan di ikut perasaan dan nafsu kerana dibimbangi ianya akan menyebabkan kita tergelincir dari landasan perjuangan yg sebenar.

Mari lah kita Bersatu...Bersatu kita teguh, Bercerai kita roboh. Kak Midah percaya....adik2 mempunyai semangat yg cukup tinggi untuk menjayakan hasrat parti bg membentuk Malaysia yg baru dan gemilang serta menentang kemungkaran Najib Razak.

Jom sama sama kita berganding bahu mengumpul kekuatan demi perjuangan parti tersayang kita.

Ayuh kita usahakan untuk jadikan Malaysia hebat semula!

Kak Midah.

ILMU VS EMOSI



Saturday, December 24, 2016

JANGAN MUDAH TERPEDAYA DENGAN PEMINPIN YANG PERIUKNYA SUDAH MASUK AIR

Ahli umno kena fokus singkirkan pemimpin mereka yang tidak berakhlak, rasuah,  munafik secara berhemah tetapi tegas. .

Itulah musuh utama yang menjadi beban kepada parti, kerajaan dan semua itu menjurus kepada ketidakyakinan rakyat dan akhirnya kalah di PRU.

Orang Melayu tidak akan sokong dan undi pembangkang jika pemimpin umno berakhlak dan masih di landasan perjuangan yang benar.

Musuh sebenar parti umno adalah pemimpin umno yang lupa daratan.

Perpecahan lampau lebih kepada isu politik (PAS dan Semangat 46) diikuti isu akhlak (Anwar)  tetapi perbezaan itu tidak menyebabkan UMNO runtuh kerana pemimpin umno pada itu masih berada di landasan yang betul.

Hari ini apabila BERSATU ditubuhkan sebagai serpihan,  ia sudah berbeza kerana di umno sendiri sedang melindung pemimpin yang akhlaknya menjadi pertikaian majoriti rakyat.

Sebab itulah walaupun umno sendiri secara kulitnya menganggap BERSATU tidak kuat tetapi dari semangat dalamannya cukup kuat. Sokongan fizikal mungkin kurang nampak tetapi spiritualnya bagai sedang menggelegak.

Letusan dan belum ledakan. UMNO sedang menambah musuh ketika berada hilang 2/3 majoriti.

Jangan terleka dengan janji manis pemimpin kerana realitinya ahli umno yang tahu.
1) Lihat kepada perubahan ahli keluarga yang dulunya solid kepada umno kini berubah.
2) Lihat kepada komuniti sekeliling,  bergaul dengan 10 orang,  berapa peratus yang tidak merungut dan salahkan kerajaan.
Apakah mereka akan tetap sokong umno sedangkan alternatif (BERSATU) sudah ada.
3) Lihat kepada rakan sepejabat,  rakan kongsi dan pelanggan perniagaan,  rakan peneroka felda apakah mereka masih mahu undi umno.

Itulah realiti rakyat dan bukannya cerita pemimpin yang periuknya sudah masuk air.


UNTUK KD
TERIMA KASIH


RAFIZI CABAR NAJIB - TULUS KETULUSAN

Isu siapa PM dari kalangan pembangkang sebenarnya bukan isu utama pembangkang sebaliknya isu yang mahu ditunggu oleh pro umno untuk memperlekeh dan adu domba.

Tidak pelik jika DAP mencalonkan Wan Azizah sama juga kalau PAS calonkan Hadi dan umno calonkan Najib. Malah kalau BERSATU calonkan Muhyiddin dan AMANAH calonkan Mat Sabu juga tidak pelik.
Apakah nama nama itu tidak layak dan tidak setanding.

Lebih jelas lagi fitnah bahawa lim kit siang jadi PM nyata satu pembohongan.

Lebih penting satu lawan satu,  jika tidak tercapai 100% pun bukan satu pengakhiran segalanya,  ada rahmatnya.

BN juga akan menghadapi isu kerusi dan calon,  ada yang tidak dicalonkan semula. Kesetiaan kepada Najib bukan "sign mati" tetapi keadaan semasa.

Isu calon PRU di dalam umno sendiri sangat besar setiap kali PRU cuma kali ini akan lebih membawa masalah. Sesama mereka mencatas antara orang Hisham,  Zahid dan Kj - sudah tentu proxi Zahid tidak diberi peluang besar.

Bagaimana dan apa terjadi jika Jamal Jamban tidak terpilih sebagai calon?

Oleh itu sangat berketepatan apabila Rafizi cadangkan PM Najib istihar harta sekaligus semua cakon PM berbuat demikian.
Apakah calon PM yang dunamakan kecuali Najib sukar untuk berbuat demikian. Sudah kedengaran pun kaki kaki bodek Najib menyerang Rafizi sebagai cuba mengalih isu.

Bagi rakyat,  tak semua boleh dipolitik,  ketelusan diutamakan - setakat mana najib dan umno telus!


Friday, December 23, 2016

LANGKAH SUMBANG TAPI HAJAT HATI NAK PELUK GUNUNG..

otai sentap bila kena tegur



JANGAN GUNAKAN DUIT RAKYAT UNTUK BOLA SEPAK SEMATA-MATA UNTUK AGENDA POLITIK

Saya dimaklumkan ada laman sosial yang mengatakan bahawa saya ini semakin angkuh, bongkak dan macam-macam lagi.

Perkara ini jelas terjadi apabila saya menegur beberapa ahli ahli politik senior dalam negara berkenaan jangan mengambil kesempatan dengan duit rakyat.

Nampaknya individu-individu tersebut kurang senang dengan kenyataan saya dan terus keluar di laman sosial yang mengatakan saya bongkak dan angkuh.

Kepada rakyat Malaysia yang saya hormati sekalian, dan rakyat Johor yang saya kasihi.

Adakah salah saya mengingatkan pemimpin-pemimpin tertinggi dalam kerajaan dan kelab bolasepak untuk tidak mengambil kesempatan terhadap duit kerajaan yang sepatutnya digunakan untuk kebajikan rakyat?

Saya rasa anda boleh menilai sendiri. Inilah yang terjadi apabila anda bersuara untuk menentang sistem.

Jadi kepada seorang ahli senior politik, dulu masa awak susah pun saya pernah tolong awak juga untuk membayar gaji pemain Kelantan. Jadi janganlah ambil hati dengan apa yang saya tegur.

Saya tegur demi rakyat dan penyokong bola sepak tempatan.

Bukannya saya tegur kerana nak menjatuhkan sesiapa. Saya cuma tak setuju jikalau duit rakyat di gunakan untuk bola sepak semata mata untuk agenda politik. Itu sahaja.

Jadi jangan marah marah... atau geram geram.. it just football.

DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor

--------

DON'T USE THE PEOPLE'S MONEY FOR FOOTBALL JUST TO FACILITATE YOUR POLITICAL AGENDAS

I've been informed that there's a social website saying that I'm becoming arrogant, haughty and many more. Obviously, this happened because I reproved some senior politicians in the country not to take advantage of the people's money. It clearly shows that those individuals are not too happy with my statement and have taken to social media, saying that I'm haughty and arrogant.

To all my respected Malaysians and my beloved Johoreans. Is it wrong for me to remind the highest leaders in the government and football clubs to not use government funding for football as it should be rightfully used for the people's welfare? I think you can judge for yourselves. This is what happens when you voice out and go against the system. To senior politician, it wasn't too long ago when you were faced with troubled times. I did lend you a helping hand and assisted you with paying the salaries of the Kelantan players. With this, please don't take it to heart when I advise you. I am advising for the betterment of the people and for the local football fans. I'm not making these statements to defame anyone. I only disagree if the money for the people is used for football, merely for political agendas. That's all. So please don't be angry or annoyed. It's just football.

HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Crown Prince of Johor

Hidup Johor Demi Johor
#HarimauSelatan
#SouthernTigers
#PermataSelatan
#JewelOfTheSouth

KALAU TIBA TIBA YB TEMPAT ANDA TERLEBIH RAMAH, TERLEBIH ZIARAH....

*BILA DAH.......*

🔴 Jalan kampung / desa / pekan di turap dan di selenggarakan sehingga depan pintu rumah ketua kampung itu maknanya.....

🔴 Tiba-tiba YB dah pandai pakai kain sarung dan kopiah datang awal ke masjid atau surau , itu maknanya.....

🔴 Tiba-tiba YB yang empat hari sebulan ada setiap 2 hari di kawasan itu bermaknanya...

🔴 Tiba-tiba ada YB yang sebuk datang majlis kenduri kendara di kampung , walaupun sebelum ini hanya menghantar wakil sahaja, itu  maknanya....

🔴 Tiba-tiba ada YB yang berbasikal atau bermotorsikal mengelilingi kampung atau kawasan maka itu bermaknanya....

🔴 Tiba-tiba ada pengumuman kenaikkan harga getah , kopi atau sawit walaupun *MATA WANG MERUNDUM* , maka itu maknanya...

🔴 Tiba-tiba ada pengumuman bahawa peneroka felda akan menerima imbuhan sebanyak RM25,000 setiap peneroka walaupun Felda sedang mengalami masalah kewangan, maka itu bermaknanya.....

🔴 Walau apa pun ketiba-tibaan yang akan hadir di kalangan masyarakat Malaysia dalam waktu yang terdekat ini, di harapkan rakyat perlu sedar dan insaflah akan kesilapan yang anda telah lakukan di masa PRU yang lepas, jangan sampai lagi ianya berulang di masa hadapan.

Tidak akan menjadi satu kesalahan pun kepada rakyat jika menolak BNUMNO di dalam PRU akan datang.

Negara ini tetap akan kekal MELAYU yang memerintah, jangan di dengar akan pembohongan BNUMNO tu.

*SAJA NAK BAGITAU* , jika UMNOBN kalah dalam PRU akan datang ini, yang susah itu adalah pemimpin tersebut, kerana mereka melakukan banyak penyelewengan dan ketirisan dalam menjalankan amanah yang di beri.

*SHUKUR MOHAMAD*
(ahli *PPBM* seumur hidup)

Thursday, December 22, 2016

KENAPA TUN DR MAHATHIR BELUM DIDAKWA..

SIASAT SUDAH..
DAKWA DAN BUKTIKAN TUN BERSALAH...
Ini boleh menamatkan sokongan rakyat kepada Tun...

Tuduhan yang Tun buat ke atas Najib sangat obvius,  direct,  termasuk kepada beberapa pihak lain..

Semuanya mencalar integriti, dipersenda rakyat termasuk antarabangsa,  menjurus kepada hilang kuasa,   kenapa diam (?)





# beberapa pihak yang diutuskan untuk bantu jawab pun balik dengan tangan kosong dan hidung berdarah. 
Kritikan mereka - Tun Dr Mahathir jawab secara spontan, bebetapa jam selepas itu,  tak simpan lama berminggu,  berbulan atau bertahun nak jawab. 

Tuan punya badan yang menjawab pun sekadar berani di depan audience sendiri dan jawapan balas Mahathir selepas itu,  tiada lagi response. 

PAU yang tidak langsung ada usul gesaan siasat,  dakwa dan hukum Mahathir petanda akar umno tidak solid menyokong kepimpinan cuma tidak berani luahkan. 





Wednesday, December 21, 2016

MARUAH MASIH ADA.. CUMA TAK TAU LE BAWAH KE ATAS

Orang Malaysia ni best tingkah laku,  perangai, budaya dan amalan.. Walaupun hidup tidaklah selesa mana sangat tetapi rasa comfort dan mati lambat lagi...

Di Singapura TIGA PENDEDAK telah didapati bersalah atas kaitan transaksi bank dengan 1MDB...
Dua bank ditutup,  bukan cawangan bukan mesin ATM yang ditutup !!!!

Orang Malaysis buat buat pekak dan relaX sahaja...
Best kan orang Malaysia.



MUSUH MAKIN KECUT KALAU AMANAH DAN PKR KAHWIN

Penyatuan AMANAH dan PKR dan pembubaran salah satunya sangat baik.

Siapa pencadang siapa menyokong bukan persaolan pokok kerana jika lebih membawa kebaikan, ia boleh dibawa ke meja rundingan.
Jika pun bukan hari ini,  ia boleh dibawa pada masa hadapan lebih lebih lagi kalau komponen pembangkang menang PRU, insyaAllah.

Sama penting jika (seperti) BERSATU boleh bekerjasama dengan PAS.

Mudah sahaja untuk melihat kebaikan tersebut...  Jika ianya ditentang,  di adu domba,  diperlekeh oleh pendedak... Bererti penyatuan di atas sangat sangat memberi kesan dan ancaman kepada mereka.



# Pemerhatian dari penulis,
BERSATU harus memperkemaskan lagi pengurusan Negeri dan Bahagian kerana unsur unsur (menyamar sokong BERSATU) sabotaj,  mengacau, mempertikai itu dan ini dan mengujudkan pergolakan dan perbalahan sesama sendiri sudah mula menular dan akan semakin rancak apabila menghampiri PRU.

Tidak ada yang menghairankan nanti jika ada puluhan atau ratusan ahli istihar keluar BERSATU dan join umno.  Mereka sudah mula menyusup sekarang.

TERIMA KASIH JAMAL JAM....



Isu air di Selangor,  Jamal Jamxxx protes di depan pintu Pejabat Menteri Besar Selangor untuk tumpang mandi.

Sudah tentu ini mencemaskan Azmin.

Siapa Jamal Jamxxx,  orang UMNO,  kenalan baik Zahid Hamidi,  pernah semeja dengan Najib dan Kj.

Ketua UMNO Bahagian Dan dijangka calon PRU,  ada potensi MB Selangor jika melihat sumbangan besarnya mengganggu BERSIH04.

Setakat ini belum ada Menteri yang menafikan Jamal Jamxxx bertindak bagi pihak UMNO, Apakah kali ini Nazri setuju itu mewakili UMNO... (?)
KJ AWAK KAT MANE?

TINDAKAN JAMAL WAJAR DISOKONG DAN MENJADI CONTOH KEPADA RAKYAT...

besok kalau duit tak ada..
bawa tempurung ke Rumah Menteri Kewangan..

Besok kalau anak tak dapat masuk asrama penuh..
Bawa pen dan pensil ke Rumah Menteri Pendidikan..

Besok kalau internet slow..
Bawa hp ke rumah Salleh Keruak..

Besok kalau pelancong dari China jadi pelacur..
Bawa kondom ke rumah Nazri..

Besok kalau bangla rogol jiran..
Nak bawa apa ke KDN..

Terima kasih Jamal Jamxxx.


Tuesday, December 20, 2016

BERSEDIA DAN KUAT TETAPI TIDAK CUKUP BERANI.

Banyak isu isu ekonomi,  politik dan sosial yang berlegar menyemak dan menganggu fikiran rakyat boleh diselesaikan secara optimum melalui mahkamah dan pilihanraya umum.

Ia berlarutan begitu lama dan sewajarnya SPR,  Kerajaan dan Pembangkang lebih lebih lagi rakyat sudah bersedia.

Tetapi mungkin ada pihak yang belum cukup berani...





LOUD AND CLEAR FROM TUN DR MAHATHIR


"Fakta"
The IGP and the AG protect him from due process..
Parliment has been rendered toothless...


Menunjukan satu kepalsuan kekuatan yang sebenarnya cukup rapuh untuk pergantungan.
Malangnya seluruh pemimpin, Ketua Bahagian dan Cawangan bergayut di ranting ini.

Sampai bila dan berapa lama agaknya (?)



Terus terang,  tanpa sembunyi, nothing 2hide Tun memperkatakan dengan jelas..

Berkata tanpa perlu jadi pandikar, tanpa perlu jerit minta dihormati, tanpa perlu pusing kiri kanan, tuding jari atas bawah atau hingga perlu berbueh di hujung mulut..

Orang seperti Tun adalah Panglima Perang yang turun sendiri ke medan perang. Tun tidak memerlukan kerusi, dia berdiri di atas kakinya sendiri, kita sokong dengan ikhlas selagi Tun tidak melakukan sesuatu pertentangan dengan Al Quran dan Sunnah. Tidak ada puja dan puji untuk Tun.

Gamaknya bayangnya sahaja sudah cukup untuk memusnahkan laskar upahan.

Askar upahan,  biasanya kena tumbuk sekali dah riuh sekampung lepas tu tuduh perempuan tumbuk dia,  bila nak disaman,  nyorok kat jamban...

Ayat Tun slow and steady,  jelas dan nyata, kalau fakta tak betul, saman.. Itu gamaknya.

Apa akan jadi kalau fakta di atas "sebaliknya"..







AKIBAT MENDUKUNG BIAWAK HIDUP






Mati itu urusan Allah.
Itu mungkin yang terakhir petang ini.

Monday, December 19, 2016

FINALE PM PAKATAN HARAPAN


Gelojoh benar yang nak tahu siapa sebenarnya PM calon Pakatan Harapan, dengan beberapa nama yang dicalonkan sebagai tes market sudah cukup betapa huruhara dan gelisahnya mereka.

Apa yang mereka tunggu,  Mukhriz dicalonkan PM....  Itulah harapan mereka supaya dapat idea dan modal kapankan BERSATU dan Tun Dr Mahathir  !!!


Agenda utama ialah untuk memperlekehkan calon dan meng adu domba.

Begitu juga dengan jumlah keahlian BERSATU dan cawangan2nya. Ghairah dan terkinja nak tahu.

Tujuan untuk memperlekeh dan dibanding bandingkan dengan jumlah keahlian umno, macam budak budak.

Mereka perlu belajar sejarah Islam bagaimana tentera Islam yang kecil dapat menewaskan musuh yang lebih besar.

Kepada yang tidak sabar kerana ada maksud jahat,  kepada yang menyeru nyeru kena tahu masa itu akan sampai juga bukan sekarang.

Jawapannya mudah,  umumkanlah terlebih dahulu Parlimen dibubarkan untuk tahu tanah tinggi rendah.

Ada berani (?)

TAWAN SELANGOR

Isu tanpa air selama 6 hari adalah permulaan yang strategik..




Sunday, December 18, 2016

KALAU TERDESAK PUN AGAK AGAKLAH SIKIT..

Ini kerja siapa?  Menabur Fitnah No. 1 (MF01)
Manusia tak buat kerja macam ni... Kerja binatang..
Kalau manusia.. Manusia sial

PRU mungkin dah dekat..
Kalau kata kuat kenapa buat kerja terdesak gaban..




BERANI KERANA BENAR

Contoh untuk semua...
Tekanan yang diterima bukan main main..
Isu yang dibawa sangat besar..
Remaja ini kalau mahu senang,  ikut sahaja....tetapi jiwanya memberontak..

Mahkamah adalah tempat permulaan yang baik..

Universiti adalah gedung ilmu..
Mengembangkan daya pemikiran intelek..
Harus dilayan, dididik, dihargai..
Memberi dan menerima..
Bukan tempat menghukum..
Penyelesaian bukan secara memaksa..








APAKAH SATU DOSA UNTUK MENERIMA DAP PP LEBIH BAIK..

Ke Pulau Pinang minggu ini,  bercuti, urusan bisnes dan memang nak survey politik terkini,  3dalam1.

Jumpa rakyat marhaen,  ada motor tak ada kereta sekitar Sungai Dua dan jumpa jutawan, rumah bungalow,  tiga empat biji kereta,   berzakat puluhan ribu..

Jawapan yang dapat,  sama seperti dua tahun yang lepas.
Pengurusan Kerajaan Negeri lebih baik di bawah pentadbiran Lim Guan Eng...

Tidak perlulah dihurai satu persatu kebaikan dan kehebatan,    tidak perlu juga dipertikaikan kerana mereka yang merasa,  mereka yang lebih tahu.

Apakah berdosa untuk mengaku atau menerima bahawa DAP Kerajaan Pulau Pinang lebih excellent (?)

Soal KM didakwa rasuah,  biarlah mahkamah tentukan dan biarlah proses politik  umno dan DAP mencari penyelesaian.

Politik serba kemungkinan.


# Apa pandangan atau lebih tepat pembohongan dan momokan orang luar terhadap orang Melayu di kerajaan DAP menambah lagi benci orang Melayu PP kepada umno.

Saturday, December 17, 2016

AKAR UMBI PERLU DISEDARKAN UMNO DI BAWAH NAJIB LEBIH KUAT

Secara ikhlasnya saya sendiri yakin umno akan menang dan jadi kerajaan sekali lagi selepas menang tactically PRU akan datang.

Tun Dr Mahathir dan Muhyiddin lebih tahu tentang perkara ini, itulah kelebihan BN yang diketuai umno, mereka mempunyai banyak card yang sukar dibendung untuk menang di Pusat dengan melepaskan beberapa negeri.

Kelebihan itu tidak diketahui oleh ramai akar umbi menjadikan mereka panik dan takut umno kalah.

Walau seribu tuduhan skandal ke atas pemimpin umno dan kalaupun PAS tidak mahu menyokong umno,  semua itu tidak menjadi halangan untuk umno menang lagi.

BERSATU adalah serpihan umno yang paling lemah dan bukan mengejutkan jika satu kerusi pun tidak akan dimenanginya.

Begitu juga PAS yang akan masuk perangkap tiga penjuru dan menerima nasib yang sama buruk dengan BERSATU.

Fokus sekarang kepada merampas semula Selangor dan dengan bantuan PAS,  di atas kertas ia boleh berjaya.

Ini semua menjadikan umno lebih kuat dari masa sebelum belumnya dan Najib wajar diangkat menjadi wira baru.


Friday, December 16, 2016

DUA AGENDA BESAR SABOTAJ BERSATU

Ada dua agenda utama

1) Halang PAS dari bekerjasama dengan BERSATU

2) Pecahbelahkan perpaduan BERSATU dengan ujudkan dua team..  Mahathir dan Muhyiddin.
Agen pecahbelah ini sudah ujud dan menyamar sebagai ahli PPBM.

Oleh itu jika ada pecacai membawa isu, sebok rumahtangga BERSATU tidak lain tidak bukan untuk agenda di atas.

Ini termasuklah isu siapa PM Pakatan Pembangkang selepas mereka tahu PM mereka sudah tidak laku tidak lana lagi.

Duit haram memang sesuai untuk kerja haram.

XAVIER JUSTO MASIH KAH BERNILAI... DULU KECOH SANGAT

Xavier Justo akan dibebaskan oleh pihak berkuasa Thailand dalam masa terdekat.

Apakah pihak PDRM atau mana mana parti politik tidak berminat untyk membawanya ke Malaysia untuk di "interview".


Wednesday, December 14, 2016

PENYATUAN UMNO PAS SIAPA HALANG SIAPA DALANG

Atas nama perpaduan Melayu dan Islam penyatuan UMNO dan PAS sangat dialukan.

Tetapi setakat ini tidak ada pemimpin kedua pihak bersetuju untuk menyatu tetapi mungkin sekadar kerjasama.
Pun kerjasama dalam bentuk perjanjian belum ada
Pun belum ada kenyataan rasmi dari Parti atau Presiden berhubung kerjasama tetsebut.

UMNO dan PAS dilihat seiras dan serasi hanya bersandarkan pakaian sedondon (sosial) bersandarkan hadir bersama dalam sesuatu majlis (sosial) dan musuh bersama DAP (politik)

Oleh itu siapa halang siapa dalang bukanlah pihak luar.

UMNO kena cermin diri terlebih dahulu kenapa PAS tidak tergesa gesa atau terdesak untuk menyatu atau mengadakan perjanjian bertulis.

Mungkin bagi PAS,  tidak banyak perbezaan antara DAP dan umno.

PAS tidak sertai umno dalam soal bermusuh dan  kutuk Mahathir, Anwar atau PKR.

PAS masih mengkritik UMNO dan memperlekehkan Najib dalam soal 1MDB,  GST dan Royalti serta segala salahlaku tadbir urus.

Sebagai tindakbalas,  umno diam membisu,  tidak ada kritikan pada PAS,  tak jentik langsung PAS Kelantan...  + malah
sudah ada puji pujian dan penghargaan.

Ada sumbangan 90juta... Dinafikan tetapi saman yang dijanji sudah jadi munafik.

Kini BERSATU bagi merealisasikan harapan pembangkang satu lawan satu dengan BN terus menggunakan pendekatan bertemu dan masih terus berbincang dengan PAS.

Tidak ada irihati,  sakithati, patahati atau dengki khianat jika PAS ingin bekerjasama dengan umno,  silakan..
Itu hak PAS,  kena hormati...

Dan kenalah juga hormati kalau PAS lebih cenderung kepada BERSATU.

Soal penyatuan Melayu dan Islam bukan hak eksklusif umno atau PAS,  tidak juga hak BERSATU,  PKR,  AMANAH atau Melayu DAP.

Tanpa umno pun,  Melayu dan Islam boleh survive..

Lebih lebih lagi kalau umno sudah bobrok dan pemimpinnnya tidak berakhlak.. Melayu dan Islam harus bermufarakah dari tercemar sama.




Pemimpin ini akan turut hilang pengaruh dan integriti jika pernyataannya berdolak dalik, berputar,  bersimpang siur.



REALITI POLITIK, PAS JADI REBUTAN

Walaupun ramai yang mahu PAS dilupakan setelah BERSATU bersama Pakatan Harapan tetapi terbantut apabila BERSATU mengambil langkah yang lebih kedepan, sekadar mengadakan Perjanjian Bekerjasama.

Kenapa tidak menjadi sebahagian )?(?)...

Ini masih memberi ruang untuk BERSATU mendekati dan memahami keperluan duniawi PAS.

Lebih penting ia menjadikan fitnah BERSATU dikuasai DAP lebur dan musnah...
Sebaliknya sekadar kerjasama itu membuatkan umno tidak dapat tidor lena...

BERSATU memerlukan PAS bukan sahaja untuk merealisasikan satu lawan satu tetapi kerusi kerusi PAS yang kalah untuk diberikan kepada BERSATU.
Inilah cabaran BERSATU yang mewakili Pakatan Harapan.

Berdasarkan sikap dan ucapan Tuan Ibrahim, Timbalan Presiden PAS... kerjasama dengan BERSATU masih terbuka luas walaupun bukan semudah itu...

Tetapi harus diingat, mereka yang sudah dikuasai atau termakan budi Najib (umno) tidak mampu lagi membebaskan diri dan terbang tinggi...

# Sebab itulah jangan hairan kalau ada beberapa pemimpin PAS dan NGO mengeluarkan beberapa kenyataan yang pelik kerana itu adalah skrip ghaib.

Husam Musa juga ditendang keluar bukan sekadar kehendak PAS sahaja.
# PAS mungkin juga bertanding di kawasan DAP - nik amar
# Rafizi kebudakan kerana mahu Anwar sebagai PM - ibrahim ali








BOBOI JADI PM (?)

So what?

Tidak ada yang mustahil,  boleh diterima akal,  Malaysia akan diurus dengan lebih baik...

Sekurang kurangnya Lapangan Terbang kargo di Kulim akan menjadi kenyataan dengan cepat...

Mukhriz jadi PM..
Sound logic
Fresh
Energetic
Normal
Good

Lebih terperanjat kalau zahid,  hishamuddin,  kj,  mat maselan, salleh keruak jadi PM..
Makin rosak...


# Satu lagi peristiwa, tak perlu ulas panjang,  siapa yang kesipuan..


Tuesday, December 13, 2016

BERITA YANG MENGEJUTKAN




Tajuk di atas "memaksa"...
Tulisan di bawah "merayu"...

Penulis mungkin ada short wire..

Lebih baik tulis lim kit siang masukan 2.6B ke dalam akaun Mahathir untuk membolehkan Tun hadir Konvensyen DAP - itu lebih masuk akal untuk diterima.






# Cerita surat palsu Zahid minta Najib letak jawatan bukanlah isu besar.
Sudah dua tahun penulis upahan mereka menyiarkan berita palsu seperti di atas setiap hari....

ISTERI YANG CURANG..

Seorang suami yang sedar dan lanjut usia,  sebelum pencen telah mewariskan segala bentuk pengurusan harta dan kewangan peninggalan legacynya kepada isterinya yang jauh lebih muda dengan kepercayaan dan keyakinan isterinya seorang yang amanah berdasarkan rekod lampau..

Belumpun sampai lima tahun si isteri sudah curang dalam pelbagai perkara dan yang paling buat si suami bengang kerana si isteri terlibat dengan ahlong secara sengaja dan terancang.

Segala peninggalan harta yang diwakafkan untuk umum telah disalaguna, diseleweng,  dilelong semata mata untuk membayar hutang sedangkan duit yang dipinjam telah dijoli sakan.

Bukan itu sahaja,  tindakan si isteri boleh diheret ke badan perundangan jika ada pihak lain dapat membuktikannya.

Setelah dinasihati,  bukan sahaja si isteri enggan dengar malah terus menjauhi diri..

Akhirnya si suami mengambil keputusan menceraikan isterinya...

Penceraian menjadikan si isteri lebih bebas dan mengupah semua contactnya untuk memburukkan bekas suaminya hatta A to Z. Tidak ada satu kebaikan pun yang si suami telah buat.

Si isteri mungkin lupa,  satu kesilapan dan keburukan yang telah dibuat oleh bekas suaminya ialah mewariskan pengurusan dan kewangan negara ke atasnya.
ITULAH DOSA DAN KESILAPAN BESAR SI SUAMI TANPA SENGAJA.


Dengan pengaruh kewangannya hampir semua taulan dan sanak saudara menyebelahinya.

Tetapi seluruh taman tempat si isteri tinggal memang tahu perangai buruknya,  malah taman taman lain juga dapat kesan bau hancing si kaki kencing.

Si suami telah mengambil tindakan saman ke atas bekas isterinya.. Kes sedang berjalan...

Si suami (bekas)  juga secara terangan menuduh bekas isterinya curang,  jika tidak benar kenapa bekas isterinya tidak mengambil tindakan undang undang untuk menutup mulut?

Si isteri selepas diceraikan, kahwin baru (nikah belum) kini dikhabarkan perhubungan bergolak kerana pihak ketiga dan keempat yang lebih muda...

Semua di atas adalah cerita separuh akhir,  sudah hampir benar ke final...

Atau anggaplah semua ini adalah rentetan jalan cerita ke arah tumbangnya si isteri secara terhina (?)
Bolehkah pembohongan mengatasi kebenaran (?)

Jikapun si suami tewas, mungkin faktor masa yang singkat...

Masa (sejarah masa depan) juga akan menjadikan dia tetap menang...








# Posisi "si isteri" hendaklah ditukarkan kepada "si suami" jika pembaca(anda) seorang wanita.





Monday, December 12, 2016

KEMASKINI: APAKAH HUBUNGAN JUGA PALSU....TAJUK ASAL: APAKAH ZAHID DILIHAT CUKUP KESABARAN

Untuk menghadapi sebarang bentuk tohmahan, Zahid Hamidi bukan sahaja sabar tetapi perlu kelihatan cukup sabar untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO seterusnya Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Apakah Zahid Hamidi mempunyai dua ciri utama ini (?)
Apabila Musa Hitam meletak jawatan, Tun Dr Mahathir telah memilih Ghafar Baba yang tidak mengancam kedudukan kepada Presiden dan Perdana Menteri. Tetapi akhirnya ditikam belakang oleh Naib Presiden pada masa itu, Anwar Ibrahim.
Apakah ia akan berulang pada Zahid (?)

Mungkin "ya" mungkin "tidak". Seewajarnya ketidaktentuan ini memberi kewaspadaan kepada Zahid.
Zahid wajar mengambil langkah ke depan daripada menunggu keadaan tidak menentu (ya atau tidak).

Kesabaran Zahid boleh dilihat kerana kemampuannya pun terbatas,  kedudukan Najib lebih kuat berbanding kedudukan Tun Mahathir ketika diserang Anwar.
Tetapi bagaimana kesabaran penyokong Hishamuddin dan Kj (?)

Surat layang tidak mungkin datang dari pembangkang sebab mereka ada peluang di PRU bukan sahaja untuk menjatuhkan Zahid tetapi dengan agenda yang lebih besar menjatuhkan Najib dan UMNO.
Jika surat layang dari pembangkang,  ia akan lebih cermat, berkesan dan komprehensif.

Apakah Kj dan Hishamuddin serta penyokong mereka mempunyai peluang (?) Zahid akan semakin kuat jika menunggu PAU akan datang dan sudah tentu ada penangguhan pemilihan sebelum PRU.

Bagi Najib,  kedudukan Zahid makin kuat selagi Tun Dr Mahathir terus menyerangnya (sudah pasti) dan jangan lupa Zahid masih ada nostalgia engagement dengan Tun dan Anwar.

Kekuatan di luar dan dalam umno. Itukah yang si penyurat layang takut sangat...



Apakah hubungan juga palsu (?) Gambar terbaru Maulidiulrasul 2016  !!!



Sunday, December 11, 2016

PAKATAN HARAPAN LINTANG PUKANG


Siapa yang penjarakan Anwar sekarang (?)



Tidak dinafikan PAU yang dikawal telah menunjukan penyatuan satu suara perwakilan khusus menyokong Presiden parti.

Cuma kekurangan penyertaan Solidariti Rohingya UMNO+PAS dan surat palsu perletakan jawatan Zahid agak mencemar.

Lebih teruk bila kerajaan berdiam diri ketika Istana Negara kekurangan kerusi untuk Tun Dr Mahathir.
Alangkah budiman dan hebatnya Najib kalau ada budibicara dan menghantar satu kerusi untuk Tun Dr Mahathir di Majlis Pertabalan.

Berbalik kepada penyatuan UMNO dan lintang pukang Pakatan Harapan dan BERSATU,  apalagi yang ditunggu, pilihanraya sudah boleh diadakan besok..

Cakap dan action biar sekata.. kali ini biarlah kami nak tabik spring UMNO




# Surat layang politik di Malaysia bukan benda baru,  tapi kali ini surat palsu TPM letak jawatan akan disiasat PDRM,  why so serius?

Saturday, December 10, 2016

KJ ADALAH ASSET UMNO

Seperti yang pernah saya sentuh sebelum ini, goyang atau tidaknya Najib bergantung kepada sokong atau tidak sokongnya PEMUDA UMNO yang diketuai Kj.

Muhyiddin tidak boleh menjejaskan Najib,  Zahid (sekarang)  sudah hilang bisa dan tiada siapa lagi yang boleh menggugat Najib.

Surat palsu Zahid letak jawatan sekadar untuk menggigilkan Zahid bahawa surat palsu itu boleh bertukar jadi betul bila bila masa, bukan
 atas kemahuannya,  tetapi atas kemahuan pihak lain.

Cerita Kj hantar surat letak jawatan dan tarik balik sudah tentu punya alasan terbaik.. Tiada hadiah istimewa selain peluang untuk menjadi PM dalam usia yang muda,  itu cita cita Kj.

Kalau dibandingkan dengan Zahid dan Hishamuddin,  Kj lebih layak,  setanding dan setaraf dengan Najib dalam bab menguruskan wang dan harta negara.

Usaha Tingkat 4 terbantut selepas dibongkar Tun Dr Mahathir kini boleh beroperasi semula.

Friday, December 9, 2016

ANTARA UMNO DAN BERSATU, PAS PILIH...



PAS masih berhati hati untuk memilih mana satu antara UMNO dan BERSATU,  mana satu untung dunianya maksima,  kalau boleh yang mudah,  goyang kaki tapi labanya berganda...
Ek!

Hakikatnya PAS sudah lama berjuang, penat letih kena tenyeh,  kena fitnah, dizalimi, ditipu, diperalat tetapi kejayaan belum cukup berbaloi... 
Ek! 

Kena tengok semula niat perjuangan.. Memperjuang atau memperalat Islam atau bercampur baur dan kini makin terserlah dengan memperalat (?)......
 Kena buat post mortem dan mengaku dengan jujur... Bisik membisik sesama mereka kalaupun tak nak declare publicly. 

Dalam perjuangan,  tidak ada comfort zone,  puji memuji,  angkat mengangkat,  bodek membodek,  bangga sombong diri,  kutuk peribadi,  label sana sini dan tidak ada bermewah dan membazir, jauh sekali dedak mendedak. 

Kejar saham aqirat,  ugama bangsa dan negara akan terbela dengan sendirinya. 





Wednesday, December 7, 2016

JEMPUTAN SEBENARNYA DITOLAK...

Musim cuti sekolah bermulalah Majlis Kenduri Kahwin dan diselit pula dengan Majlis Berkhatan.

Undangan terlalu banyak,  tak menang tangan nak melayan, jadi kalau ada majlis majlis lain seperti sambut hari jadi,  naik pangkat,  persaraan yang kurang penting biasanya aku tolak dengan sopan,  alasan pun canggih canggih.







Tuesday, December 6, 2016

MENDEKATI DAP ATAS JASA BAIK UMNO.

Jika hari ini makin ramai Melayu dan Islam boleh menerima DAP sebagai komponen Pakatan Harapan dan semoga boleh digabung menjadi Pakatan Bersatu di PRU kelak adalah semata mata kerana jasa baik pemimpin UMNO dan parti itu sendiri.

Malah PAS sendiri lebih awal membuka jalan membolehkan DAP didekati oleh Melayu dan Islam.

Malangnya kerana PAS gagal berpolitik secara bijak, parti tersebut gagal bersaing untuk berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan DAP. Kalau PKR boleh,  kalau PAS Selangor boleh  !!!! kenapa pula PAS Pusat kecundang.....
Faktornya adalah Hadi.

Selepas ketiadaan Anwar, kini peranan kompromi dan penyelaras yang sepatutnya diambilalih oleh Hadi kini beralih tangan kepada Mahathir.

Itu tolak tuah namanya,  PAS sudah lama sepatutnya mengetuai sesuatu pakatan atau gagasan,  sampai bila asyik nak jadi pak turut,  tukang cuci...

Kehadiran Mahathir ke Perhimpunan DAP satu petanda penyatuan yang semakin hampir antara PKR, AMANAH,  BERSATU dan DAP itu sendiri,  sudah dikira tiada rintangan.

Samada PAS akan bersama atau tidak yang lebih rugi adalah PAS itu sendiri,  pak pandir moden,  bersampan menyanggah arus.
Hadi sedang berenang bersama buaya ganas yang disangkanya jinak.



Jika bukan kerana akhlak buruk,  skandal dan kesetiaan membabi buta di kalangan pemimpin umno,  sudah tentu DAP masih tidak diterima.

Sepatah kata Nazri,  dia lebih suka berkawan dengan DAP dari MCA kerana orang cina sendiri tak suka berkawan dan sokong MCA.

Bukan satu dosa kalau sekadar berkawan dengan DAP tanpa alpa,  daripada bersubahat dan bersetuju dengan segala bentuk maksiat, jenayah dan penyelewengan yang paling dasyat dalam sejarah politik tanah air.

Terima kasih umno.

Monday, December 5, 2016

HANYA KJ YG TAK MKN DEDAK

Tabik spring pada Kj yang mengaku tidak pernak makan dedak (?)
Sepatutnya tidak perlu buat apa apa pengakuan, ada ke yang menuduhnya (?) Agak mustahil menantu Islam Had Hari berakhlak tak senonoh.

Berbeza dengan Shahrir dan Matmaselan yang mengaku menerima jutaan sumbangan.

Cuma terkilan,  Kj tidak pula memaklumkan atau mengaku samada dia penghulur dedak atau diwakilkan untuk membahagi bahagikan dedak.

Akal logik,  Kj refer pada "dedak" sejenis makanan haiwan untuk babi, itik dan sewaktunya,  logik akal,  memang tidak waras untuk Kj menerimanya.

Cuma terkilan juga semasa dalam pertandingan Ketua Pemuda dengan Mukhriz,  Kj menang dan disambut dengan teriakan rasuah,  rasuah, rasuah.... Tu apa benda tu !!!

Walaupun Kj menang tetapi tidak diberikan jawatan... Sebaliknya Mukhriz yang tewas dapat Timbalan Menteri... Kj terus istiqamah..

Dan akhirnya,  Kj yang tak makan dedak terus kekal dalam umno dan berjawatan Menteri...
Kebetulan betul di Kementeriannya ada rasuah yg Kj tidak sedar... Nampaknya rasuah dan Kj berpisah tiada.. Bukan salah Kj,  cuma kebetulan.

Dan agaknya pasal Mukhriz giler makan dedak, rasuah sana sini,  skandal sana sini,  kelepek sana sini,  itu pasal kena pecat dari umno?






The Edge Malaysia is conducting a survey to gauge people's opinions on
the problems this country is facing. More importantly, the survey is
also looking at what solutions people want to see. Take the survey at
https://www.surveymonkey.com/r/fixmsia (English) and
https://www.surveymonkey.com/r/fixmsiaBM (Bahasa Malaysia)

Dear need ur help to blast this out to ur contacts group. Please spread it out. Thank youuu


DAP LEBIH SELAMAT DARI MCA DAN MIC

Hikmah Tun Dr Mahathir hadir di Perhimpunan DAP telah membuka mata bahawa selama ini,  MCA dan MIC yang dipeluk siang malam oleh UMNO rupanya lebih hapak dan haprak dengan kekauman mereka.

Sekurang kurangnya DAP menggunakan Bahasa Malaysia sepenuhnya dalam perhimpunan mereka.

Tun Dr Mahathir sendiri menyatakan kesilapan anggapannya di masa lalu.

Satu petanda Melayu akan dan boleh terima malah lebih selamat untUk meneRima DAP sebagai rakan kecil tetapi penting dalam PAKATAN BERSATU.





# Adalah wajar juga dari berpeluh dan berhempas pulas UMNO nak pikat PAS,  lebih baik cuba nasib pujuk DAP untuk bersama BN dengan beberapa tawaran dan diskaun.
Lim guan eng mungkin setuju.

Sunday, December 4, 2016

APA AKAN JADI KALAU NAJIB DAN UMNO BUNGKUS DI PRU

Orang Melayu akan jadi pelarian seperti Rohingya (?)


*212 di Mata Konsultan Singapore...*

Jum'at (2/12/2016) pagi jam 10:00 di kawasan Marina Bay Singapore, saya meeting dengan Jonathan, partner bisnis saya, seorang Cina Singapore beragama Katolik...

Dia Doktor lulusan salah satu Universitas terbaik di USA, dia mantan banker yg skrg jadi konsultan keuangan utk investor Timteng yg bergerak di dunia penerbangan...

Sebelum meeting, tiba2 dia nanya ke saya:"Bukankah di Jkt sekarang lagi ada demo besar2an 212..Pak Nur.?"...

"Oh kamu tahu juga ya..?" Begitu ujar saya..ternyata dia tahu dari media masa di Singapore...

Saya lantas menunjukkan TV live streaming di Android saya..yg memperlihatkan jutaan manusia berjubel di Monas dan jalan protokol di sekitarnya, serta nyambung dgn lautan manusia yg tumpah ruah di bundaran BI...

"How amazing is it.." begitu komentar Jo setengah tak percaya.. Berapa banyak manusia kah ini.? Sy perkirakan antara 2-4 juta jiwa.. Ini sdh lebih dari separo penduduk Singapore (5,5 juta jiwa).. ujarnya menjawab pertanyaannya sendiri."...

Nah sbg seorang "profesional" yg selalu bekerja secara terencana dan sistematis..dia lantas melempar rentetan pertanyaan:
"Berapa lamakah perencanaan demo ini.?"
"Siapakah yg mimpin demo ini.?"
"Gimana cara komunikasi antara pemimpin dan peserta demo.?"
"Gimana ngatur transportasinya.?"      
"Gimana ngatur logistiknya.?"
"Gimana ngatur fasilitas pendukungnya (ambulans, toilet dll).?"
"Gimana ngatur tempatnya.?", dst..dst..
Saya hanya bisa menggeleng sambil berucap:"saya nggak tahu Jo"...

Lantas Jo pun bergumam sambil geleng2 kepala:"Saya nggak percaya, ada org/organisasi dimanapun di dunia ini (note: dia sering melanglang buana) yg sanggup menggerakkan org sebanyak itu..dlm waktu singkat... impossible.!
Pasti ada kekuatan besar diluar manusia yg menggerakkannya."ujarnya singkat..

Diskusi kamipun beralih ke alasan dan penyebab demo.. Rupanya si Jo ini tau juga dari media masa Singapore, bahwa ini merupakan rentetan unjuk rasa umat muslim Indonesia akibat kasus penistaan agama oleh Gub. DKI Ahok..

Gantian skrg saya yg nanya kpdnya:"Gimana pendapatmu ttg hal ini Jo..?"...

Jo lantas menjawab:"Ini sih konyol dan sangat fatal..bagaimana mungkin seorang Gubernur melecehkan agama yg dipeluk oleh mayoritas warganya sendiri..?"

"Masalah agama sgt sensitif, apalagi menyangkut Kitab Suci yg menjadi pedoman hidup pemeluknya..yg lantas dinistakan oleh org yg beragama lain.." ujarnya..

Lantas dia lanjutkan:"Ibaratnya ada tamu yg datang kerumah anda, lalu dia menghina isteri anda..wah isteri anda jelek, jorok, bau..bla..bla.. ya sgt wajarlah kalau anda, anak2 dan keluarga anda marah.."...

Ternyata Jo jg tahu karakter Ahok yg suka marah2 dan mengeluarkan kata2 kotor.. Lantas diapun bertanya sambil keheranan:"Gimana mungkin org seperti ini bisa terpilih jadi Gubernur di Ibukota negara anda Pak Nur..?"..

Saya langsung jawab:"Dia jadi Gub DKI krn menggantikan Jokowi yg naik jadi Presiden RI, jadi yg dipilih rakyat DKI waktu itu adalah figur Jokowi, bukan Ahok.." Oohh gitu ya..ujarnya maklum..

Lantas iseng2 saya ganti nanya kepadanya:"Apakah org seperti Ahok bisa jadi pemimpin di Singapore..Jo.?"..

Saya nanyain hal ini krn inget, ada pihak yg pernah mengatakan, kalau Ahok nggak dikehendaki di Jakarta, dia bisa jadi Gubernur di Hongkong atau di Singapore..jadi rakyat Jkt yg rugi...

Diapun ketawa sambil menjawab:"No way Pak Nur..di Singapore seorang pemimpin hrs mempunya standar moral dan etika yg tinggi.. dia hrs mengayomi dan bukan mencari musuh.. dia hrs bisa jadi teladan bagi warganya.."

"Tdk layak bagi pemimpin di Singapore utk marah2 dan mengeluarkan kata2 kotor/tdk pantas kpd warganya di depan publik..apalagi sampai melecehkan keyakinan warganya.." begitu dia melanjutkan...

"Bukankah dia pekerja keras, bersih, jujur, performancenya bagus dan diakui orang banyak..?" Begitu sergah saya...

Diapun ketawa lagi sambil menjawab:"Bagi kami Ahok hanyalah seorang hard worker pak..dan bukan seorang pemimpin.." Loh koq..?"

"Kalau anda bekerja keras dan ngikutin aturan (termasuk tdk boleh korupsi) pastilah performance anda bagus, spt kami2 ini, para profesional di Singapore", begitu ujarnya panjang lebar...  

Oohh gitu ya..ujar saya sambil nyruput kopi..  Lantas kamipun back to laptop.. kembali ke topik diskusi.. membahas potensi dan rencana investasi di bisnis penerbangan di Indonesia.

Wallahu a'lam bish-showab,
NHA

UMNO DAH TAK BERANI JENTIK PAS

Apabila UMNO dan PAS telah menunjukan tanda kerjasama ke arah yang lebih erat, sebahagian merasakan PAS telah membenarkan dirinya ditipu umno.

Berapa kali umno menipu (?)
Yang sering kita dengar sebelum ini,  PAS sering ditipu oleh UMNO dan yang terbaharu PAS rasa ditipu oleh DAP.
Ada ciri persamaan antara DAP dan UMNO.

Sudah pasti kali ini PAS tidak akan tertipu lagi,  tidak akan membiarkan ditipu dan mustahil untuk menipu (?).





Dalam ketika PAS tidak berani dijentik,  pemimpin PAS terus memperlekehkan PM dan UMNO.  Agaknya pecacai dan pendedak diarah bersabar menahan diri dari mengkritik PAS,  kesian kan... 








Saturday, December 3, 2016

1MDB SUDAH BERJASA



Setiap tahun hantar 1200 imam dan ketua kampong pergi haji..
1200 x RM10,000.00 = RM12juta / tahun

Sungguh bongok siapa yang tak pandai kira dan tak faham-faham lagi




MEMANG ADA LUAR BIASA, SUPERBEST, SUPER S

Perhimpunan tempat caci maki dan kutuk mantan.

Esok harga barang turun,  Malaysia sudah selamat (?)

Friday, December 2, 2016

NIK ABDUH SALAH BIDANG

Mungkin politik atau siasah bukan tempat yang sesuai bagi Nik Abduh.

Lebih baik jadi Jaga atau Nujum.


Perjuangan Nik Aziz dahulunya dekati DAP dan tarbiyahkan mereka dengan menunjuk akhlak Islam.
Malangnya Nik Abduh yang tidak kesampaian ilmu memilih jalan dan fikiran yang sonsang. 



Thursday, December 1, 2016

DAP PERLU DITAKUTI OLEH SEMUA ORANG MELAYU...

Orang Islam, orang beriman tidak wajar berfikiran cara orang Melayu berfikir... Kena jaga akidah.

Memadai jaga akhlak,  DAP yang akan lebih takut..



# Tak makan duit haram,  amanah adalah akhlak terbaik Islam. Bukan sekadar DAP,  dunia pun akan hormati.

Wednesday, November 30, 2016

BERSATU KITA BERSATU... NYANYI RAMAI RAMAI

https://youtu.be/ntCzQjMp7q8
https://youtu.be/ntCzQjMp7q8

Seratus peratus yang hadir sealiran, sefahaman, sebudaya dan seia sekata setia menyokong Presiden.

Tidak ada seorang pun yang tertinggal untuk menikmati penat lelah Presiden yang mengalir turun  kepada Setiausaha Agung Ketua Bahagian seterusnya Perwakilan Pemerhati dari segi penginapan,  makan minum dan duit poket. 

Inilah barisan rapat melekat menjadi darah daging yang sukar digugat oleh pembangkang.

Tuesday, November 29, 2016

UMNO NO. 1

Dalam UMNO terlaku ramai yang mulia macam ku nan.












Monday, November 28, 2016

HINGGIT KITA MASIH OK BERBANDING AMAZON

Bismillah.

Memang awesome.

Dulu beli material dari China RM382k setiap bulan. Lepas tu naik RM400k setiap bulan. Sekarang dah RM445k. Barang yang sama dengan kuantiti yang sama. Different RM67k.

Segalanya kerana ringgit jatuh menyembam. Tersembam dekat 20%.  Awesome kannnn..

Hanya tukaran matawang. Itulah situasi bila kita meletakan nilai pada kertas.


RUMAH BUKAN RAKYAT TAK MAMPU CUMA TAK MAHU..

Bismillah.

Gawat antaranya menghidangkan offer rumah2 mewah yang murah2.

Pokcik tak nak beli ke?

Jawabnya tak..Pasal ruang kubur pokcik cuma muat2 untuk badan pokcik sorang  jer.


Sunday, November 27, 2016

EKONOMI MENINGKAT, JUALAN ROTI LARIS

Bismillah.

Roti adalah makanan yang meningkat jualannya untuk tempoh 3 bulan ini. Ianya merujuk kepada peningkatan kuantiti pesanan pembungkusan roti. Itulah kenyataan seorang kawan. Seorang pengeluar produk packaging.

Roti yang harganya RM3.40 ini boleh dikongsi2 untuk 5 orang. Boleh lah buat alas perut walaupun tak mengenyangkan. Vitaminised lagi.

Ini adalah fakta.


Saturday, November 26, 2016

PAS UMNO INTIM CUMA BELUM. NIKAH

Perkembangan politik semasa menunjukkan harapan untuk BERSATU mengajak PAS bersama mentang umno satu lawan satu sangat tipis dan elok tidak diletakan sebarang harapan.

Strategi tanpa PAS dan tanpa sokongan PERKASA kena dibuat dari sekarang dan BERSATU harus bersedia untuk memainkan peranan penting walaupun minoriti calonnya.

Peluang harus diberi kepada AMANAH dan PKR untuk menerajui...
Tidak salah Mat Sabu atau Azmin Ali jadi PM,  Muhyiddin, Azizah sewajarnya bersara selepas pilihanraya...

Soal PAS mahu bekerjasama dengan UMNO adalah suatu di luar kawalan.
Samada Hadi mengkhianati perjuangan Nik Aziz,  biar ahli mereka nilai dan tentukan.
Samada Tuan Ibrahim boleh berkompromi dalam hal ini, terpulang kepada jati dirinya.

Siapa yang menyelamatkan siapa, kita lihat kemudian..
Siapa yang kenakan siapa jika ada pun akan terburai juga...

Sikap kita berbaik sangka kepada semua parti Melayu Islam, tetapi yang korup dan salahguna tetap perlu disisih.



# Kenapa Najib menggunakan ingatan seorang kapir,  Pengasas DAP/PAP Lee Kuan Yew untuk memburukan Tun Dr Mahathir (?)
Adakah Lee Kuan Yew semasa hidupnya sentiasa mesra Islam mesra Melayu (?)
Agak agaklah sikit kalaupun terdesak..

FIDEL CASTRO DIKENANG SEBAGAI PENENTANG KORUP