Sunday, June 26, 2016

KENALI PEMIMPIN ANDA YANG PURA PURA BERIMAN (ZINDIK)

TUJUH CIRI PEMIMPIN AKHIR ZAMAN

1. Dalam Surah Sad(38:26), Allah SWT telah berfirman tentang pemimpin adil yang berbunyi:

“Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan.”


2. Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW yang mengingatkan umat Islam tentang kemunculan pemimpin-pemimpin di akhir zaman yang menyesatkan manusia. Kita bertanggung jawab untuk meneliti dan menilai ciri-ciri pemimpin supaya kita tidak disesatkan oleh mereka:


2.1. PEMIMPIN YANG MENOLAK KEBENARAN DAN MENYERU KEMUNGKARAN.

Dari Ubadah bin Shamit beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أُمَرَاءُ يَأْمُرُونَكُمْ بِمَا لاَ تَعْرِفُونَ وَيَفْعَلُونَ مَا تُنْكِرُونَ فَلَيْسَ لاِؤلَئِكَ عَلَيْكُمْ طَاعَةٌ»
“Kamu akan dipimpin oleh para pemimpin yang memerintah kamu dengan hukum yang tidak kamu ketahui (imani). Sebaliknya, mereka melakukan apa yang kamu ingkari. Sehingga terhadap mereka ini tidak ada kewajiban bagi kamu sekalian untuk mentaatinya.”
(Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah).


2.2. PEMIMPIN YANG SESAT

Dari Aus, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«إِنِّي لاَ أَخَافُ عَلىَ أُمَّتيِ إِلاَّ الأَئِمَّةَ المُضَلِّينَ»
“Aku tidak takut (ujian yang akan menimpa) pada umatku, kecuali (ujian) para pemimpin yang sesat.”
(Hadis Riwayat Ibnu Hibban).

Sheikh Sufyan as-Tsauri bin Said (716 M–778 M) seorang ulama besar zaman dahulu menggambarkan mereka dengan mengatakan: “Tidaklah kamu menjumpai para pemimpin sesat, kecuali kamu mengingkari mereka dengan hati, agar amal kamu tidak sia-sia.”


2.3. PEMIMPIN YANG MEMERINTAH DENGAN MENGANCAM KEHIDUPAN DAN MATA PENCARIAN RAKYAT

Abu Hisyam as-Silmi berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةٌ يَمْلِكُوْنَ رِقَابَكُمْ وَيُحَدِّثُوْنَكُمْ فَيَكْذِبُونَ، وَيَعْمَلُوْنَ فَيُسِيؤُونَ، لا يَرْضَوْنَ مِنْكُمْ حَتَّى تُحَسِّنُوا قَبِيْحَهُمْ وَتُصَدِّقُوْا كَذِبَهُمْ، اعْطُوْهُمُ الحَقَّ مَا رَضُوا بِهِ»
“Kamu akan dipimpin oleh para pemimpin yang mengancam kehidupan kamu. Mereka berbicara (berjanji) kepada kamu, kemudian mereka mengingkari (janjinya). Mereka melakukan pekerjaan tetapi pekerjaan mereka itu sangat buruk. Mereka tidak senang dengan kamu hingga kamu menilai baik (memuji) keburukan mereka, dan kamu membenarkan pembohongan mereka, serta kamu memberi kepada mereka hak yang mereka senangi.”
(Hadis Riwayat Thabrani).


2.4. PEMIMPIN YANG BODOH.

Dari Jabir bin Abdillah beliau berkata bahawa Rasulullah SAW berkata kepada Ka’ab bin Ajzah:

أَعَاذَكَ اللهَ مِنْ إمَارَةِ السُّفَهَاءِ
“Aku memohon perlindungan untukmu kepada Allah dari kepemimpinan dari kalangan orang-orang yang bodoh.”
(Hadis Riwayat Ahmad).
Maksud pemimpin bodoh adalah pemimpin yang tidak mengikuti petunjuk dan sunnah Rasulullah SAW. Dengan kata lainnya pemimpin yang tidak menerapkan syariah Islam dalam pemerintahannya.


2.5. PEMIMPIN YANG PURA-PURA BERIMAN (ZINDIK).

Dari Ma’qil bin Yasar. Katanya Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي لَنْ تَنَالَهُمَا شَفَاعَتِي: إِمَامٌ ظَلُومٌ، وَكُلُّ غَالٍ مَارِقٍ»
“Dua golongan umatku yang keduanya tidak akan mendapatkan syafaatku, iaitu pemimpin yang bertindak zalim, dan orang yang berlebihan dalam beragama hingga sesat dari agama.”
(Hadis Riwayat Thabrani).

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ قُدَامَةَ الْجُمَحِيُّ عَنْ إِسْحَقَ بْنِ أَبِي الْفُرَاتِ عَنْ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ
“Akan datang kepada masyarakat tahun-tahun yang penuh dengan penipuan. Pada tahun-tahun itu pembohong dipandang benar, yang benar dianggap bohong; pada tahun-tahun tersebut pengkhianat diberi amanat, sedangkan orang yang amanah dianggap pengkhianat. Pada saat itu yang berbicara adalah ruwaibidhah”. Lalu ada sahabat bertanya, “Apakah ruwaibidhah itu Rasulullah?. Rasulullah menjawab, “Orang bodoh yang berbicara/menguruskan urusan pemerintahan.”
[Dalam riwayat lain disebutkan, ruwaibidhah itu adalah “orang fasik yang berbicara/menguruskan urusan awam” dan “al-umara (pemerintah) fasik yang berbicara/menguruskan urusan pemerintahan].
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Abu Ya’la dan al-Bazzar).


2.6. PEMIMPIN YANG MENGANGKAT PEMBANTU ORANG-ORANG JAHAT DAN MENGAKHIRKAN SOLAT (MENGABAIKAN SYARIAH).

Dari Abu Hurairah ra, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

« يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أُمَرَاءُ ظَلَمَةٌ، وَوُزَرَاءُ فَسَقَةٌ، وَقُضَاةٌ خَوَنَةٌ، وَفُقَهَاءُ كَذَبَةٌ، فَمَنْ أَدْرَكَ مِنْكُمْ ذَلِكَ الزَّمَنَ فَلا يَكُونَنَّ لَهُمْ جَابِيًا وَلا عَرِيفًا وَلا شُرْطِيًّا»
“Akan sampai di akhir zaman para penguasa sewenang-wenang, para pembantu (pejabat pemerintah) fasik, para hakim pengkhianat dan para ahli hukum Islam (fuqaha’) pendusta……..”
(Hadis Riwayat Thabrani).


2.7. PEMIMPIN DIKTATOR (KEJAM).

Rasulullah SAW bersabda:

«إِنَّ شَرَّ الوُلاَةِ الحُطَمَةُ»
“Sesungguhnya seburuk-buruknya para penguasa adalah penguasa al-huthamah (diktator).”
(Hadis Riwayat Al-Bazzar).

Pemimpin al-huthamah (diktator) adalah pemimpin yang menggunakan kekerasan (tangan besi) terhadap rakyatnya.

Dari Abu Layla al-Asy’ari katanya Rasulullah SAW bersabda:
«وسَيَلي أُمَرَاءُ إنْ اسْتُرْحِمُوا لَمْ يَرْحَمُوا، وإنْ سُئِلُوا الحَقَّ لَمْ يُعْطُوا، وإِنْ أُمِرُوا بالمَعْرُوفِ أَنْكَرُوا، وسَتَخَافُوْنَهُمْ وَيَتَفَرَّقَ مَلأُكُمْ حَتى لاَ يَحْمِلُوكُمْ عَلى شَيءٍ إِلاَّ احْتُمِلْتُمْ عَلَيْهِ طَوْعاً وَكَرْهاً، ادْنَى الحَقِّ أَنْ لاَ تٌّاخُذُوا لَهُمْ عَطَاءً ولا تَحْضُروا لَهُمْ في المًّلاَ»
“Dan berikutnya adalah para pemimpin jika mereka diminta untuk mengasihani (rakyat), mereka tidak mengasihaninya; jika mereka diminta untuk menunaikan hak (rakyat), mereka tidak memberikannya; dan jika mereka disuruh berlaku baik (adil), mereka menolak. Mereka akan membuat hidup kamu dalam ketakutan; dan memecah-belah tokoh-tokoh kamu. Sehingga mereka tidak membebani kamu dengan suatu beban, kecuali mereka membebani kamu dengan cara paksa, samada kamu suka atau tidak. Serendah-rendahnya hak kamu, adalah kamu tidak mengambil pemberian mereka, dan kamu tidak menghadiri pertemuan mereka.”
(Hadis Riwayat Thabrani).


3. “Pemimpin (penguasa) adalah bayangan Allah di muka bumi. Kepadanyalah berlindung orang yang teraniaya dari hamba-hambaNya. Jika ia berlaku adil, nescaya baginya ganjaran (pahala) dan bagi rakyatnya hendaklah bersyukur. Sebaliknya, apabila ia curang (zalim), nescaya berdosalah baginya dan rakyat hendaklah bersabar. Apabila para pemimpin curang (zalim), langit tidak akan menurunkan keberkatannya. Apabila zina bermaharajalela, kefakiran dan kemiskinan pun akan berkembang.,”
(Hadis Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin Umar)


4. Berwaspadalah dengan peringatan Allah SWT di bawah:
"(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barang siapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikit pun".
{Petikan dari Surah Al-Israq[Memperjalankan Waktu Malam](17:71)}


5. Justeru, beringatlah tatkala memilih pemimpin. Mereka bukan hanya memimpin kita di dunia ini tetapi juga di akhirat. Tepuk dada dan tanyalah iman kita. Mana satukah idaman kalbu. Peringatan dari Allah di atas terlalu jelas untuk kita fahami.

41 comments:

  1. Ayat diatas khas dituju untuk para mufti dan ustad kelab isma.

    Sibuk bercerita tentang keaiban DAP yg sememangnya terang lagi jelas menentang malaysia sebagai negara islam dan undang2 hudud.

    Tetapi bisu, menutup sebelah mata dan malu bercerita tentang pemimpin yang KORUP, zalim dan menganaiya rakyat!!!

    masih ada maruah kah mereka ini?

    ReplyDelete
  2. Betul kah pemimpin memimpin kita di dunia ini dan juga di akhirat? Tak setuju. Aku fikir interpretasi itu salah. Tuhan panggil makhlok biasa dan pemimpin nya ke akhirat tapi tidak semesti nya pemimpin memimpin di akhirat.

    Hal dunia tidak lagi sama di akhirat. Aku harap pemimpin yang kejam, banyak salah laku di dunia akan di laknat Allah SWT di akhirat. Walau masih di dunia sekali pun. Balasan Tuhan itu berbagai bentuk dan berbagai cara.

    Cara yang paling bagus ia lah gugurkan dia. Berbagai bentuk gugur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pemimpin yang korap dan kuku besi memimpin kita di akhirat juga, tak adil. Tapi Tuhan tu adil. Tak mungkin manusia seperti itu di benarkan jadi pemimpin di akhirat.

      Delete
    2. Akhirat ada syurga dan neraka. Pemimpin yang jahat masuk neraka. Kita di ajar sejak kecik yang jahat masuk neraka.

      Benar, Tuhan yang menghakimkan. Tapi tak adil lah jika tak masuk neraka yang bikin 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut RM26 bilion, akhir nya membebankan rakyat, sebalik nya pula dia senang lenang berbilion Ringgit masuk ekaun dia, ekaun bini dia dan anak tiri dia.

      Delete
  3. Spot on Ah Jib Gor....

    Tidak amanah dlm kes 1MdB, menipu rakyat berkali2 seperti kes subsidi dan GST, terima rasuah 2.6B, menhabiskan wang rakyat untuk pribadi dan yang terbaru menghukum orang tanpa melalui lembaga displin.

    Kepada rakyat yang mengundi BN... adakah anda masih mahu bersekongkol. Ingatlah seksaan Allah

    ReplyDelete
  4. Jgn suka mengingatkan org lain saja, lebih baik ingatkan diri sendiri dulu.Apakah dgn meningatkan org bermakna diri kita dah betul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diri sendiri tak mustahak, Mamat. Sendiri tanggung, tak menyentuh rakyat jelata.

      Yang amat mustahak ia lah apa yang di panggil pemimpin. Apa dia buat atau tak buat mengakibat kpd rakyat macam macam azab sangsara, tak cukup duit, tak cukup makan, kena bayar GST, geramkan RM4.2 bilion dalam ekaun dia berbilion dalam ekaun bini dia, ekaun anak tiri dia, 1MDB membeban rakyat, dll, dll yang tak betul.

      Bukan saja mengingatkan pemimpin yang durjana, juga mendoakan Allah SWT balaskan kpd dia secepat mungkin, dalam berbagai bentuk, termasuk hilang jawatan.

      Delete
    2. Mendoa begitu tidak salah, sebab mendoa untuk kebaikan. Kebaikan rakyat semua.

      Delete
  5. Firman Allah, ".. berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah."

    Dah nyata Najib ikut hawa nafsu. Perintah cara kuku besi. Ban itu, ban ini, tangkap dia dan dia, termasuk yang buat laporan Polis pasal salah laku pemimpin. Buang ahli peringkat rendah spt Anina Langkawi. Minggu lalu pecat 2 Ahli Majlis Tertinggi, termasuk bekas Perdana menteri. Tak ikut Perkara 20 (pasal disiplin) Perlembagaan parti. Semua nya hawa nafsu nak pegang kuasa kot sampai mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan:

      termasuk bekas Timbalan Perdana menteri.

      Delete
  6. Allah juga berfirman, " Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan.”

    Kita harap "azab yang berat" tu akan tiba cepat. Rakyat dah menderita. Kena GST, harga barangan melambung tinggi, beban 1MDB terhutang RM53 bilion dan RM26 bilion IPIC tuntut kita kena lagi, kesian yang pendapatan rendah nak sambung cukai jalan motor atau kereta buruk pun seksa.

    Ya Allah berikan lah kami pemimpin yang adil, sentiasa pentingkan nasib rakyat bukan asyik pentingkan diri sendiri, tak songlap berbilion masuk ekaun dia, ekaun isteri dan ekaun anak tiri, nakkan kuasa berterusan sentiasa mencengkam itu ini.

    ReplyDelete
  7. PEMIMPIN YG ZINDI BANYAK DI UTARA TANAH MELAYU. .. ADA NGAKU ISLAM MADANI.... HADARI ...FUNDEMENTALIST... TAPI SEMUA PEMIMPIN PANTEKKK..... HAPRAK... PLURALIST/SYIAH/KOMUNIS.... PANTEKK LA AAIIII.....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini si butok mengata semua pemimpin pantekkk, termasuk Najib kot.

      Delete
  8. Senyap nampak nya penyokong Najib tak masuk di sini. Aku penyokong Tun sentiasa bersiap nak KOkan kata kata dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....'protun' ke? dulu anjing kapir lgbt dapigs menyerang Tun sekarang nak menyamar jadi 'protun' nak menghasut dan membatu apikan Melayu....malu la woi!

      Delete
    2. Tak malu - naik semangat. Sebab anjing Projibo tak berani defend Jibo, ha nya masuk menyalak nyalak benda yang tak berfaedah kpd Jibo. Bangang, kata Jibo, dulu.

      Delete
    3. 7:40pm
      Jing,siapa kata tak berfaedah? Dapat tengok ko lompat2 menjalankan tugas anjing kapir lgbt dapigs tu kira dah dapat faedah seronok lah tu..Jing woi!

      KAH KAH KAHx44. HAHAHAHA. KAKAKKAKA

      Delete
  9. Senyap...? Ko gi ziarah blog putramerdeka batuapi... smpi la n sah tak bersiaran... sejak prk dulu tumpah darah x hentti henti..20k dah x masyukk lgi...citer fitnah 1mdb dah x jln jadi x ade la masyukk lagi.... kikiki....kluangman pun tggu.nasib mcm tu lan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah jenis yang di kempen PRU13 dulu Najib kata bangang sebab tak membantu dia dengan komn momen yang berisi - orang cakap pasal Jing Projibo tak masuk blog ini, dia cakap pasal Putra Merdeka blog, yang apa hal pun nampak nya berterusan ada komen.

      Delete
    2. Ko tak dapat menyalak kosong di blog Dr Mim ke? Dia pun dah tutup ruang komen, takda pos baru, bosan dengan komen ko Jing Projibo yang takda isi hanya menyenyeh aje.

      Delete
    3. Terbaik saudara 5:14pm

      Seronok tengok anjing kapir lgbt dapigs 526 dan 528 tu menyalak dan lompat2....last2 kena terajang waktu pilihanraya. KAH KAH KAH x44

      Delete
    4. Ko Jing Projibo komen di 5:14, dah tu jawab komen ko sendiri di 7:38. Punya teruk jenis nate' nih.

      Ko dah tukar dari kakaka hahaha kpd KAH KAH KAH x44 pulak, ye? Bila nak pakai nama Batang Berayon? Aku boleh pakai nama Batang Berjuntai pulak, hihihi

      Delete
    5. kapir lgbt dapigs? kakakakakak....btul la tu, salah cina tu nampak, salah melayu bangsat anjing2 pro najib dok sorok, bersih lubang jubo najib kena jilat ngan anjing2 pronajib nie....hahahahahah...asyukkkk...yea tak...

      Delete
    6. HAHAHAHAHA....mengamok anjing kapir lgbt dapigs 7:49pm tiap kali bila kapir lgbt dapigs yang anti Islam disebut...cayangnya dia dedak dapigs CAP KEPALA PELIWAT....yum yum.

      Delete
  10. kurang2..blog Protun meriah...nak harap blog macai najib..xder org masuk punnn..blog Putra sampai 200 lebih dah komen...hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah 'nampak' meriah....anjing dapigs sekor dua tukar2 nama, copy paste dan ubah2 tiang gol nak nampak 'meriah'.
      Last2 tiba pilihanraya, KENA TERAJANG KAW2.....MEMANG MERIAH!

      KAH KAH KAH KAH x44

      Delete
    2. Tak berani jawab kena kata "blog macai najib..xder org masuk punnn."

      Kuh kuh kuh kuh.

      Delete
    3. AnonymousSunday, June 26, 2016 6:53:00 PM....
      Abis tu anjing najib yang dok menyalak kat sini pun aku tgk ko sorang jer kot....jgn nak nyalak la...gi mintak tulang kat najib tuh....syohh..syoh...huuuuhuhhhuhu...

      Delete
    4. 752
      LOL....Ko dah dapat tugasan baru ke, Jing? Selain menghasut, memfitnah, menipu, menyamar nak nampak ramai...sekarang ada tambah tugasan baru jadi tukang kira berapa banyak komen2 di blog2 anti dapigs dan blog2 pro kapir lgbt dapigs.
      Nampak sangat anjing kapir lgbt dapigs sekor ni memang NO LIFE......kesian..Takpe, janji ko kenyang santap BERAS COP KEPALA LIWAT.

      Delete
  11. Waaaah...seronoknya tengok berok2 kapir dapigs yang berlumuran taik babi bersembang pot pet pot pet pot pet nak mengsucikan parti kapir dapigs yang MEMPERJUANGKAN LGBT dan mempertikaikan buñyi Azan.
    Maklumlah, dedak dapigs dan BERAS CAP KEPALA LIWAT tu terlalu berharga sampai dah lupa dosa pahala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat tak paham le kamu bahawa ada Protun yang berlain dari DAP dan LBGT. Takut kena sembur sebab Protun asyik hentam Jibo.

      Projibo dah di anugerahkan dedak cap lembu, amaca rasa nya? Masih bangang lagi, macam kata Jibo di PRI13?

      Delete
    2. Anugerah yang dihadiahkan kepada penyokong2 PM Najib adalah kemenangan di PRN, PRK2 dan PRU13.
      Amacam Jing, dah cukup tandatangan satu jota sokongan kepada deklarasi selamatkan boboi-dapigs-lgbt-moortad ke blom? DYMM Agong dah lama menunggu nih. Takut kena humban kerana menipu DYMM Agong dan berniat jahat ke?

      Kesian ko, Jing. Hidup sebagai anjing kapir lgbt dapigs memang tak berkat.

      Delete
    3. Menang skirmishes aje, Jing Projibo. Bukan battles pun.

      Nanti di PRU14, Jibo dapat Chinese tsunami lagi, entah entah Tsunami Melayu jugak sebab Jibo lebihkan kepentingan Cina dari pertahankan hak dan majukan kepentingan Melayu.

      Agong belom kasi tarikh penyerahan DR takpa, puak Protun ada sopan santun, tunggu.

      Delete
  12. Orang 'protun' tak perlu asyik mengishtihar 'aku protun' siang malam. Cara komen pun dah tahu. Yang selalu menyalak 'aku protun' tu adalah anjing kapir lgbt dapigs nak menyamar Melayu untuk melaga2kan Melayu.

    Betol tak, Jing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asik ko jer yang komen kat sini jing....jibby tau x? kang sia-sia nyalak, tulang xdapt....hahahhahaha

      Delete
    2. Bagus kau dah tahu cara Protun cakap. Tapi kau lari dari menjawab Protun, asyik komen kosong tak berisi, merenyeh di sana sini.

      Di komen atas ni kau menghasut mengata melaga lagakan Melayu pulak. Kan bagus kau cari fakta dan hujah yang boleh di terima mendefend Najib. Takda fakta dan hujah yang munasabah, ye?

      Kau pigi le Pejabat PM atau PMO, jumpa Press Secretary dia Saifuddin apekenama nya, mintak fakta dan hujah. Kot kau pemakan dedak, dia tak layan. Dia layan yang makan RM1-2 juta aje. Sian.

      Delete
    3. 'Meriah'nya.....ngengok anjing kapir lgbt dapigs sekor lompat2 berkali kali.
      Jing, bila ko nak menyalak '1mdb, mana duit 2.6B aku?! eh eh, 42 eh eh 53billion eh eh apa2la...asalkan aku menyalak dan menghasut"?

      Beras cop KEPALA PELIWAT menjadi pilihan anjing kapir LGBT dapigs..yum yum.

      Delete
    4. Kau tak tanya mana bukti lagi Jing Projibo? Tak mahu semak Kamus dan dictionary pun, kena carut bodoh,bangang, tongong, dsb nya bertalu talu, tak berani lagi ye?

      Delete
  13. Bersedia lah pembaca2 sekelian nampak komen Anjing Projibo sekor ini masuk selalu, kekadang pakai nama saperti Keris Berayon. Dia tak peduli apa pos yang ada, dia main terjah aje.

    Dia selalu komen di blog Dr Mim yang dah beberapa hari tutup ruang komen nya dan takda pos baru. Kot sebab fedap dgn Jing sekor nih yang selalu meroyan komen kosong mencaci di sana.

    Dia akan di bidas, di tindas, di bedal, di hentam seboleh boleh nya. Sebab dia bukan pun mempertahankan Najib, ha nya menyalak macam anjing gila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL....are you an sjkc teenager? Are you that little bitch that steps on pictures of Muslim Leaders during BERSHIT? You sound like a stupid little girl.

      Delete
    2. trying to change subject, eh? Tak jawab pun tuduhan itu, kau merapu. Baik kau bunuh diri macam ancient Roman General macam kau di suruh di blog Dr Mim, Jing Projibo.

      Delete