Google+ Followers

Sunday, November 30, 2014

Blogger mana makan dua pinggan...

Lanjutan dari teguran Najib ke atas blogger bangang.... satu luahan yang hilang pertimbangan...emosi kerana mungkin tersedar sedang ditubi dibelasah kaw-kaw termasuk blogger upahan mereka sendiri...

Dicadangkan Tuan Preseden siasat dan teliti kot-kot ada blogger makan lebih dari satu pinggan bagi menampung kos sara diri...

Dan lebih penting...Tuan Presiden betulkan diri...blogger bengong atau bangang bukan satu ancaman pun..

Saturday, November 29, 2014

Blogger Che-Det sila ambil perhatian dan Bloggers kalau dah diupah tu buatlah kerja betul-betul...

“Kenapa kita tak salah kan mereka (opposition) kerana semua ini (wrongdoings) ? "Jangan serang kami, serang pembangkang.
"Blogger kita sendiri menyerang kita.
"Friendly fire is not friendly. Bloggers kita ni kerja untuk siapa?
"Pergi lah tembak pembangkang. Itu caranya kita nak menang perang.
"Jangan gaduh sesame kita. Itu kerja tak masuk akal."

Friday, November 28, 2014

Kejayaan Menyelamatkan Diri....

Pengkritik hebat ke atas Najib dan UMNO yang menganggap semua itu dan ini tidak betul,
ada saja yang tidak kena, akhirnya terkunci mulut apabila semua tiba-tiba menjadi baik. PAU 2014 menyaksikan Najib dan UMNO tidak ada cacat celanya.

Kj dilihat pejuang Melayu sebenar apabila melahirkan kecewanya kerana ia dicap rasis apabila bercakap soal Melayu.
Najib dilihat 'peka' kepada suara bawahan apabila berikrar mengekal dan meneruskan Akta Hasutan.

Semua mereka rasa selamat dan selesa sesama mereka kali ini...


# Gambar di atas - UMNO ada 7 Pemimpin Tertinggi ( Presiden, Timbalan dan 5 Naib ) - yang selamat tu hanya empat - siapa yang tercicir !!!

Wednesday, November 26, 2014

Siapa yang bercakap bohong...

Gelama senohong ikan duri
Bercakap bohong lama-lama mencuri..


Jika ianya pemimpin, harta dan hak rakyat yang dirompaknya. Perhatikan mereka...

Pemimpin diberi peluang bercakap atas kepimpinan dan pengurusan mereka mentadbir negeri dan negara. 

Negara akan selamat, ianya bermula dengan percakapan, janji dan tindakan mereka yang perlu kita nilai dari sekarang.


Perjuangan Kj

Dalam ucapan aluannya selaku Ketua Pemuda, dalam ribuan isu Melayu dan Islam...salah satunya Kj menunjukkan kemelayuannya dalam perjuangannya memelayukan nama jalan atas nama Sultan-Sultan Melayu yang ditentang hebat DAP.

Kemungkinan isu perjuangannya untuk menarik anak muda dan golongan profesyonal untuk berduyun-duyun masuk umno selaras gesaan Muhyiddin...!!!?

Ucapan Muhyiddin

Ucapan berani dan berapi Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden UMNO, Di Majlis Perasmian Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO merupakan satu penanda PAU kali ini akan penuh patriotik...


Friday, November 21, 2014

Selesai - semua isu Najib dah jawab

Pemerhatian seminggu dua ini termasuk semalam, boleh dikatakan semua perkara yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir termasuk yang terbaru isu pendidikan telah dijawab dan dijelaskan oleh kerajaan melalui Menteri dan Najib sendiri.

Penjelasan yang mrmpunyai kewajaran sekurang-kurangnya integriti. Mutakhir Najib melalui peguamnya sudah menghantar surat permulaan undang2 kepada Tony Pua yang dianggap fitnah dan tuduhan melampau ke atas Najib.

Kita juga dipaparkan dengan beberapa keping gambar menunjukkan kemesraan Kj dan Tun...sesuatu yang terkesan walaupun sekadar"kulit" mungkin tetapi sekurang-kurangnya itu situasi yang tidak dijangkakan sebelum ini.

Apakah ini petanda ucapan Mahathir di majlis Perkasa besok sekadar ucapan biasa yang mampu diterima baik oleh PAU 2014..

Atau sesungguhnya Mahathir tetap Mahathir...

Mahathir akan terus di sanggah oleh pemimpin UMNO.

Mahathir akan terus di sanggah oleh pemimpin UMNO...

Tidak ada tanda Najib
mengambil peduli, atas rasa apa yang dilakukannya betul belaka, mengharap masa akan menyebelahinya...

( Begitu banyak pertentangan dan peluru kritikan keras ke atas Najib sejak mengambilaih jawatan PM dari Paklah. Semuanya gara-gara harapan yang begitu tinggi terhadapnya....

Nyata apa yang berlaku sekarang..samada Najib menghampakan mereka atas kelemahannya atau sebenarnya Najib mempunyai kekuatan untuk tidak menurut acuan mereka, acuan lama dari pemimpin lama seperti Mahathir.

Najib hanya mengharapkan masa akan menyebelahinya untuk memperakui segala usahanya itu di atas landasan yang betul.

Bagaimana jika masa itu tidak menyebelahinya !!! )




http://zamkata.blogspot.com/2014/11/beranikah-mb-pahang-ikut-langkah-ketua.html
Kesimpulannya:
Rakyat yang marhein dapatlah BRIM setahun sekali.
Orang atas.

rasuah
rasuah
komisyen
persen

pemimpin melayu
pegawai kerajaan melayu

merekalah pelingkup melayu

rasuah.komisyen dan persen segala puncanya.

Biarlah Bala menimpa lagi.

Thursday, November 20, 2014

Isu Bangla di Cameron Highland..Kenapa Ragu-Ragu..Setakat Mana DO dan Kerajaan Negeri Telus...

Mengenai kebanjiran 30 ribu warga Bangladesh di tanah tinggi Cameron Highlands.

Titah Baginda Sultan Pahang, kenyataan itu bukan sahaja menakutkan rakyat Pahang, malahan baginda turut berdukacita berhubung kenyataan itu.

Baginda bagaimanapun tidak menafikan wujud pendatang asing warga Bangladesh yang diambil bekerja secara tidak sah. Namun jumlah yang digembar gemburkan di dada-dada akhbar SEBELUM INI adalah tidak benar.

"KITA TAK ADA SAMPAI 30 RIBU WARGA BANGLADESH DISINI,INI SEMUA KHABARAN - KHABARAN PALSU.
IN ENGLISH THE NEWS IS VERY DAMAGING.. TO MY RAKYAT. KITA TAK BOLEH CUBA CAKAP TANPA ADA INFORMASI YANG BENAR.
JANGAN CUBA NAK TAKUTKAN RAKYAT SAYA, TERUTAMA SEKALI DI CAMERON HIGHLANDS."

Sehubungan itu, baginda mahu semua pihak perlu mendapatkan maklumat sahih berhubung kenyataan itu daripada pegawai daerah Cameron Highlands, dan agensi-agensi terlibat.
"SAYA BERHARAP KEPADA TUAN - TUAN DAN PUAN - PUAN PERKARA NI KALAU NAK DIBUAT PADA MASA AKAN DATANG BERJUMPA PIHAK YANG BERKUASA.
MACAM DI CAMERON HIGHLANDS DATUK DO SAYA ADA DISINI. WE GIVE U WHATEVER INFORMATION U WANT. WE WILL NOT HIDE FROM U."

Baginda dalam pada itu turut bertitah, akan berbincang dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mengatasi masalah kebanjiran warga asing di Pahang, terutama di Cameron Highlands.

Baginda sebelum itu ditemui pemberita selepas berkenan mencemar duli ke majlis taklimat bencana banjir dan tanah runtuh di bilik Gerakan Pejabat Daerah dan tanah Cameron Highlands.


Turut hadir, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri DiRaja Adnan Yaakob serta barisan Exco - Exco Kerajaan Negeri serta pegawai - pegawai Kerajaan yang berkaitan.

http://semuthitam80.blogspot.com/2014/11/jangan-takutkan-rakyat-saya-sultan.html

#

Isu pendatang haram bukan isu baru malah ia merupakan ancaman terbesar negara di masa akan datang. Jumlah 30 ribu Bangla di Cameron bukan juga satu jumlah yang tidak manasabah..

Kalau nafikan..berapa jumlah sebenar, kenapa tidak dinyatakan ??

Satu lagi tentang "isu surat kuning" - bukan sesuatu yang mustahil.

Dalam hal ini kenapa statement tidak datang dari Kerajaan Negeri sebaliknya menggunakan suara Sultan ??

Samada 10, 20 atau 30 ribu - ia tetap menakutkan rakyat Pahang dan Pelancong !!!


BELAJARLAH SESUATU SEPERTI DI BAWAH..


Thursday, November 20, 2014
INDONESIA BERANI KARAMKAN KAPAL-KAPAL NELAYAN MALAYSIA ATAS ALASAN JAGA SEMPADAN, IMIGRESEN MALAYSIA PULAK MALU-MALU NAK BANTERAS PATI INDONESIA!!!
Dasar Jokowi untuk menjaga kepentingan negaranya, menyaksikan perintah mengaramkan kapal-kapal nelayan Malaysia yang memasuki perairan negara itu secara haram atau tidak disengajakan, pasti akan menimbulkan kejengkelan memandangkan Malaysia menampungkan belasan juta rakyat Indonesia di serata Malaysia sama ada sebagai pekerja halal atau pun pendatang haram.


Pentadbiran baru Presiden Indonesia merancang untuk mewujudkan pengawal-pengawal laut yang menjaga sempadan negara itu daripada dicerobohi oleh kapal-kapal dari negara jiran, terutama sekali kapal-kapal nelayan.

Tuesday, November 18, 2014

Najib ada bayangkan letak jawatan...

Sekarang dan dalam masa terdekat tidak ada pemilihan samada di peringkat Cawangan, Bahagian atau Majlis Tertinggi untuk membolehkan pengunduran atau memberi laluan dibuat oleh mana-mana ahli kecuali meletak jawatan.


Gesaan Najib tidak pada masa dan keadaan yang sebenar...
Kepada siapa Najib tujukan ??
- ucapan di Konvensyen UMNO Johor November 2014

Minyak Orang Susah Naik...Minyak Orang Kaya Turun..

September RON97 turun 10sen

November RON97 turun 0.20 sen

Siapa kata minyak naik ??





Hari tu awal Okt..RON95 naik 0.20 sen..

Tahniah BN  !!!!

Pemimpin Politik Islam bawa pengikut ke mana...

                                                                     GAMBAR HIASAN >>

Baca la..

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat 5A UPSR...









Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...




Dulu saya dapat 8A dalam PMR...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...




Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....




"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."





Kata mereka....




Tapi...




Pada suatu Subuh...




Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...




Saya bacakan surah Abasa...




Dan sebak ketika sampai ayat:




Yaumayafirrul mar'umin akhih.....




Wa ummihi...wa Abih....




Selesai solat, semasa perjalanan pulang...




Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?




Saya jelaskan....




Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...




Ibunya...




Ayahnya....




Isterinya...




Anak-anaknya...




Saya katakan...




Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...




Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...




Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak
bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......




Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...




Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...




Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga tak bagi mudarat pada saya...




Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?




Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....




"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."




Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...




Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....




Wahai hamba Allah...




Apa sebenarnya yang kalian kejar?




Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?




Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...




Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?




Wahai saudaraku...




Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?




Sebelum lubang kubur kalian akan digali?




Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?




*self-reminder*
Masalah KITA yg masih bernyawa ni....dah ambik bekal kah belum...atau masih leka dengan mainan2 sekeliling kita.....

Bak kata kalam saiyidina Ali r.a...."Hidup di dunia ini ramai yg terlena, akhirat nanti baru terjaga."

Jangan kita masuk dalam golongan yg "ramai" tu....sebab yg ramai tu kononnya 'normallah' di akhir zaman ni...

Masuklah dlm golongan yg sedikit...sbb yg sedikit itu akan masuk syurga...selama2nya...
"pesanan utk KITA...saya sekali yg banyak dosa ni"

sgt memberi keinsafan



Sebar je seikhlas hati demi secubit keinsafan diri.

Monday, November 17, 2014

Hikmah MH370 dan MH17 sudah nampak...

Setiap harga tiket MAS termasuk bayar arak

17 November 2014.

KUALA LUMPUR:Dewan Rakyat minggu lalu dikejutkan dengan pemakluman bahawa harga setiap tiket yang dibeli penumpang adalah termasuk dengan kos hidangan yang disediakan dalam peswat MAS termasuk arak.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia, Datuk Abdul Aziz Kaprawi sebagai menjawab soalan Khalid Abdul
Samad (PAS-Shah Alam) yang bertanyakan sama ada minuman keras diberi secara percuma atau sebaliknya.

"Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang," katanya.

Jawapan itu mengundang satu lagi kekhuatiran daripada Khalid yang mendakwa ia bermakna setiap orang yang membeli tiket MAS adalah bersubahat menyumbang kepada kos hidangan arak, sekalipun tidak meminumnya.

"Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini. 

"Saya rasa kebanyakan daripada syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat," katanya.

Kuasa menteri

Dalam pada itu Mohamed Hanipa bin Maidin (PAS-Sepang) mendakwa isu hidangan arak ini adalah lebih kepada kuasa menteri.

Menurutnya, jika menteri boleh memberi arahan dan kata putus, ia boleh diselesaikan dengan mudah.

"Saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah. 

"Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.

"Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku," katanya.

Abdul Aziz bagaimanapun berkata MAS sedang dalam proses penstrukturan semula dan akan membuat model perniagaan baharu yang mungkin akan menukar sistem sedia ada yang dipertikai itu.

Terdahulu, isu pakaian menutup aurat oleh pramugari dan hidangan arak di dalam pesawat MAS dibangkitkan oleh Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Bachok) ketika membahaskan Bajet 2015 peringkat Kementerian Pengangkutan.

Marzuk meluahkan kekecewaan terhadap jawapan pihak kementerian yang mendakwa hidangan alkohol dalam pesawat sebagai meraikan kepelbagaian pelanggan dan kehendak pelanggan antarabangsa.

"Kalaulah ini sebagai hujahnya, maka apa akan jadi kepada orang yang duduk di sebelah penumpang yang minum minuman keras yang akhirnya mabuk dan mengganggu penumpang sebelah yang tidak minum minuman keras. 

"Kita bukan hendak menafikan privasi penumpangpenumpang non Muslim yang menaiki pesawat-pesawat antarabangsa ini. Akan tetapi kalaulah privasi mereka diutamakan, bagaimana pula dengan privasi kita?" soal beliau. 

Pandangan oleh ahli-ahli parlimen PAS itu turut disokong aleh ahli-ahli parlimen Umno termasuk Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis), Datuk Ahmad Jazlan bin Yaakub (BN-Machang) dan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah).

Kesemua mereka bersetuju agar hidangan arak dihentikan dan pakaian pramugari ditetapkan supaya menutup aurat.

Timbalan Menteri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi dalam penggulungannya berkata beliau akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan termasuk tiket yang siap dengan makanan yang sudah lama diamalkan.

"Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik," katanya.

Berikut adalah petikan perbahasan 11 Nov 2014 mengikut penyata rasmi (Hansard) parlimen.

Tuan Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Adakah benar bahawa minuman-minuman keras ini dibekalkan secara percuma?

Datuk Ab. Aziz bin Kaprawi: Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang.

Tuan Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. ........

Sunday, November 16, 2014

Noh Omar boleh belajar dari Najib...

Serangan ke atas umno selangor agak keterlaluan kerana najib juga tidak menunjukkan kepimpinan yang boleh ditauladani, kritikan ke atas najib semakin berlori setiap hari sedangkan Najib masih mengetuai kerajaan, tentunya berbeza dengan Noh Omar yang hanya mengetuai pembangkang, itupun baru masuk dua penggal....sedangkan umno kelantan yang banyak dibantu pun masih kekal pembangkang...

Kenapa sasaran sebenar tidak menghala ke umno Kelantan.. Di Kedah sendiripun..di bawah kepimpinan Mukhriz tidaklah sebagus mana, lebih digembar gemburkan tentang pergerakan Mukhriz..tetapi umno negeri..berkocak.
Nasib baiklah beberapa pemimpin Kedah dibawa ke pusat...kalau bertunggul di kedah...mampu jadi batu ronsen.

Secara peribadi pun Noh telah menunjukkan kemampuannya mengendali dan mengawal bukan satu, bukan dua tetapi tiga...Najib yang ada satu pun..kena senggolan.

Berat mata memandang berat lagi bahu memikul bagi Noh Omar..tetapi janganlah bimbang, selepas PRU14 akan datang...agak pasti Najib sendiri jadi Ketua Pembangkang yang efisien di Parlimen...pada masa itu Noh Omar boleh banyak belajar dari Najib.

Saturday, November 15, 2014

Bebas atau tidak - kenapa dikaitkan dengan Najib (?)

Dalam ketika Anwar di situasi final diadili di mahkamah kenapa pula soal bebas atau tidak Anwar dikatakan di tangan Najib (?)

Kalau begitu, apa pula peranan hakim dan mahkamah selama ini (?)
Kalau betul, fuyooo powerfulnya Najib (?)
Ini persepsi atau sebenarnya satu keberangkalian yang serba mungkin (???!!!)

Kejutan Tragedi MH17

TERKINI.

Amerika menggelupor dan Australia terpaku !!!
Panas isu MH 17 ditembak jatuh oleh Jet Pejuang MIG 29 UKRAINE
Semalam Persidangan G20 di Beijing, China sangat panas dan mengejutkan. Vladimir Putin mengejutkan persidangan dengan memberitahu kepada dunia mengapa kapal perang nuklear Russia ke Australia bukan untuk mengiringi beliau tetapi kerana mahu Tony Abbott mengaku pada umum tentang penipuan siasatan MH 370 & MH 17.

Akhirnya tadi Tv3 juga menyiarkan bahawa pesawat MH 17 bukan ditembak oleh peluru berpandu jenis BUK dari darat sebaliknya ditembak oleh Jet Pejuang UKRAINE.

Di dalam sidang tersebut Vladimir Putin membawa rakaman live cctv satelite russia dan menunjukkan bagaimana pesawat MH17 ditembak oleh Jet Pejuang Ukraine...Berita ini ditayangkan serentak di seluruh Russia dan kesatuan EU...Amerika dan sekutu-sekutunya paling malu pada persidangan tersebut.

#‎COPYPASTE
TERKINI: MH 370 & MH 17
Russia serang Australia !!!

Australia Breaking News: Semua blh tgk berita di utube news today bahawa 4 kapal perang Russia termasuk submerine yang membawa 3, 240 000 tan bom nuklear yang melalui Laut China Selatan dan selepas itu Kapal perang Russia tsar telah tembak ke arah sydney menggunakan missile.

Sayangnya semua media-media di Malaysia takut untuk melaporkan berita ini. Negara Thailand dan Brunei juga ada melaporkan berita ini. Tujuan Russia berbuat demikian kerana memberi warning kpd negara Australia kerana menjadi talibarut kpd USA ke atas 2 pesawat MAS (MH 370 & MH 17)

Kita tunggu esok punya news, Apakah Tv1, Tv3 dan Astro Awani berani melaporkan berita ini. Esok kita akan dedahkan lagi dalang-dalangnya...

Yang nak pergi bercuti di Australia tu minta tangguhkan dulu.... sbb Australia diancam perang. Yg plg best sekali askar-askar Australia tidak seorang pun berani respon atau membalas bedilan dari kapal perang Russia. Terbaik.....
http://mobile.news.com.au/national/third-australian-warship-sent-to-halt-russian-flotilla-bound-for-g20-in-brisbane/story-fncynjr2-1227122396768
https://au.news.yahoo.com/world/a/25496667/russian-warships-bearing-down-on-australia/
http://mobile.abc.net.au/news/2014-11-13/carr-russias-sea-cruise-is-hardly-a-show-of-power/5888494

UMNO Selangor Kena Belajar dengan UMNO Johor

KONVENSYEN UMNO 2014
14-15 November 2014
Berjaya Waterfront Hotel Johor Bahru

Intipati Ucapan Dato Seri Khaled Nordin
● konvensyen ini menjadi platform perbahasan
● tema disini lahirnya UMNO menjadi tema dan suntikan perjuangan
● UMNO bukan sahaja politik namun ia adalah sebuah perjuangan pengislahan bangsa melayu
● 6 dekad UMNO berjaya mendepani cabaran dgn bijaksana
● cabaran masakini tertumpu pada malaysia dan dunia global
● 2 cabaran UMNO adalah kemunculan global politik dan kebudayaan kepercayaan terhadap institusi politik
● dunia digital menguasai dunia politik dan jumlahnya ramai khususnya golongan muda dalam pelbagai aspek
● UMNO perlu hadapi realiti politik dalam dunia yg mencabar
● ketidakpercayaan UMNO semakin membarah apabila tidak melihat
● generasi kini telah mengubah struktur tradisional
● 3 pilihan iaitu menentang perubahan namun kita akan kecundang, kedua mengambil sikap tidak indah ia akan menyebabkan kita terasing dan tidak relevan dan pilihan ketiga adalah merancang dan mengurus dgn ilmu dan bijaksana akan membawa kepada pengislahan serta nafas baru pd UMNO
● 4 pendekatan UMNO iaitu pertama lakukan transformasi dan diurus dgn pendekatan sederhana, kedua gigih berikhtiar pd generasi muda utk meyakini UMNO, ketiga perlu mekanisme baru dgn kedinamikan semasa spt penggunaan teknologi media sosial dan keempat ialah beroperasi menerusi perkhidmatan sivik iaitu sindrom mengharapkan orang lain
● ikrar UMNO Johor berikrar utk lakukan misi perubahan dengan membina politk moden, berprinsip dan inklusif
● sebelum PRU 14, 4 agenda strategi akan dilakukan iaitu pertama pengukuhan kuasa orang melayu tanpa meminggirkan bangsa lain, kedua memperkukuhkan BN menerusi formula perkongsian kuasa dgn menghormati parti lain dan mereka perlu menghormati islam dan Melayu, ketiga ialah berusaha memastikan kemenangan semua kerusi pada PRU 14, keempat UMNO Johor tidak akan jadi parti dihujung usia, ia akan dipimpin oleh orang muda, susuk peribadi yg kamil, berilmu, berjiwa pejuang, UMNO akan cari pemimpin berwibawa dan berbakat dalam mengungguli parti UMNO
● UMNO memerlukan kepimpinan sofistikated dan pemikiran bernas, pendekatan moden dan inklusif
● UMNO Johor mewujudkan institusi penyelidikan bagi membantu 3 perkara iaitu badan pemikir dan strategi yg sesuai, kedua sebagai forum terbuka utk beri idea yg besar dan ketiga mengadakan seminar pendidikan dan latihan bagi parti UMNO Johor

INTIPATI DATUK SERI NAJIB
● Julung kali diadakan dibawah kepimpinan UMNO Johor
● ucapan MB amat tepat sekali, pengislahan, moden, inklusif, melayu dan islam, tanpa mengenepikan kaum lain yang mana ia adalah gerak langkah yg UMNO perlu lakukan, maka proses kebangkitan telah bermula di Johor sebagai tunjang kekuatan
● kelangsungan UMNO adalah bumi Johor sebagai benteng utama
● bumi Johor akan terus kekal akar tunjang kubu kuat BN
● isyarat telah diberikan supaya perlu kita lakukan realiti check, isyarat itu telah diterima menerusi proses munasabah
● pengislahan perlu dilakukan dengan bermula dpd realiti check atau muhasabah serta berani melakukan perubahan
● demokrasi terbuka atau "its a game of numbers" iaitu menambahkan lagi tahap sokongan BN yg perlu diterjemahkan dalam bilangan kerusi
● bagaimana perlu kita mencapai iaitu bermula pada diri kita sebagai core group sebagai langkah kebolehpercayaan dengan memperlihatkan rasa cinta pada parti kita, dulu miskin material namun kaya semangat namun kini kaya material tetapi miskin semangat. Hari ini apa yang penting adalah aku, perjuangan parti bukan soal peribadi.
● kalau nak cari talent " dalam UMNO kena cantas, blok, sepak " bagaimana orang muda nak masuk UMNO
● apa guna jawatan ketua bahagian tapi parlimen kalah, ketua bahagian hanya jaga 70% utk menang ketua bahagian, bagaimana yg lain
● kalah bola sepak tidak mengapa tapi jangan kalah UMNO
● kita perlu kaya daya juang dan semangat parti
● strategi utk mengubah UMNO dengan bermula motivasi pada diri, bersedia utk menerima bahawa dunia telah berubah maka sesiapa yg ada keunggulan idea ia akan menang dalam dunia hari ini dan berjaya dalam komunikasi dan terakhir buka UMNO secara inklusif dgn cari talent baru hatta terpaksa berundur walaupun pada usia yg senja
● membawa semangat UMNO ke peringkat antarabangsa

Ishak
UMNO Batu Pahat

Friday, November 14, 2014

Untuk keluar dari umno sekali lagi bukanlah sesuatu yang mustahil bagi Mahathir...

Itu kesimpulan yang termampu dibuat melihatkan Mahathir masih aktif memberi pandangan membina secara terbuka kepada kerajaan yang setakat ini belum terjawab dengan baik..malah Najib sendiri berat mulut dan seolah mengelak dengan  gemar ke luar negara lewat kebelakangan ini.

Jika terlebih diam - ia dianggap pengecut.
Jika dikatakan untuk melaga lagakan juga tidak tepat kerana kritikan Mahathir tanpa selindung terus kemuka Najib.

Adalah lebih baik Najib memberi lampu hijau kepada adikongnya seperti Hang Nazeri, Hang Kj serta Hang Zahid dan Hang Maslan untuk menjawab Mahathir supaya rakyat lebih jelas.

Mahathir and the gang sewajarnya dikekang jika benar tuduhan mereka kepada Najib terbabas, tidak benar dan berniat jahat.

Ada yang memandang remeh dan tidak mungkin Mahathir keluar parti sekali lagi.
Ada yang kata lebih bagus Mahathir keluar supaya senang kerajaan menjawab.
Ada yang kata walaupun Mahathir keluar, ia tidak memberi kesan kepada parti kerana tidak ramai ahli yang mengikut jejaknya...Mahathir sudah hilang pengaruh..

Tetapi ada juga yang kata..kalau Mahathir istihar keluar parti, saya adalah orang pertama yang akan ikut jejak itu.

Mungkin UMNO boleh menguji Mahathir kali ini..Ramai juga di kalangan UMNO yang ingin meluahkan perasaan terbuku mereka terhadap Mahathir...
Janganlah takut untuk Melayu berpecah kerana UMNO itu bukan lagi Melayu dan Melayu itu bukan lagi UMNO seperti dolu-dolu.

Khabar angin bertiup kencang Mahathir akan berkongsi pentas dengan rafizi memperkatakan 1MDB anjuran NGO... Jangan sampai ia satu realiti...

Thursday, November 13, 2014

Kalau tak lembab..apa istilah lain yang sesuai...

Isu sekarang Harga Minyak Dunia dari 105 usd per barrel dah turun 79 usd per barrel..Persaolannya bila kerajaan nak jawab apabila harga petrol tidak berubah termasuklah peluang kerajaan untuk menarik balik subsidi petrol yang boleh tanpa mengurangkan atau menaikan harga sekarang.

ini amat berlainan sekali apabila kerajaan dengan cepat menaikkan harga petrol biarpun berlaku sedikit kenaikan harga minyak dunia.

Kalau kerajaan tidak diiktiraf sebagai lembab..istilah apa yang sesuai agaknya...

Wednesday, November 12, 2014

Timbalan Menteri Hutang

Yang paling ligat bersuara sekarang ini ialah Timbalan Menteri Hutang yang tidak cukup bercakap di parlimen buat pula sidang akhbar mempertahankan dasar bossnya Menteri Hutang Negara.

Bukan senang nak mempertahankan benang basah yang bengkok..

"Kita hanya memberi jaminan pada jumlah yang sedikit sahaja, kalau tak mampu bayar,,kita struktur semula pembayaran hutang, kalau tak boleh juga, boss kerajaan pada masa itu (?)  (sudah tentulah masa tu yang jadi boss bukan lagi boss aku sekarang) kena tanggung membayarnya dengan duit rakyat (yang kena maki pada masa itu tentulah boss itu yang akan dituduh tidak pandai mengurus ekonomi negara"

Dalam keadaan sekarang, eloklah ahli parti tersebut keluar parti seorang demi seorang secara sucihati dan sukarela sebelum PRU14...jangan jadi sasaran dimaki hamun dicerca dan dihina rakyat apabila pemimpin mereka bertuhankan nafsu.






Alhamdulillah..Tindakan Yang Cepat - isu JPJ selesai dah kalau macam ni..

Gembiranya hati bila viral pasal JPJ tu mendapat komen dari pihak bertanggungjawab;

'Pihak kementerian telah mengkaji sedalamnya mengenai tinted, nombor plat kereta dan pengubahsuaian kereta yang dikatakan tidak relevan untuk disaman.Justeru pihak kementerian telah bersetuju untuk menggubal kembali akta-akta dan peraturan lain demi mengekalkan keharmonian rakyat Malaysia. Antara perkara yang digubal semula ialah;

1. Penggunaan tinted dibolehkan pada had 50% untuk cermin sisi bahagian tempat duduk hadapan, belakang dan cermin belakang (kecuali kenderaan import yang asalnya menggunakan tinted 70% - MPV, SUV) dan hanya 30% sahaja untuk cermin depan.

2. Nombor plate kereta yang diubahsuai TIDAK dilarang sama sekali asalkan perubahan nombor dan huruf TIDAK mengelirukan atau bercorak berlebihan.

3. Pengubahsuaian kereta juga dibenarkan akan tetapi pemilik kenderaan perlu mendaftar kepada JPJ bagi mengemaskinikan data pemilik berkenaan.

4. Had laju di lebuh raya adalah tidak terhad, akan TETAPI pemilik kenderaan haruslah mengikut lorong mengikut kelajuan yang ditetapkan;
Lorong 1 : 0 - 80kmsj
Lorong 2 : 80 - 130kmsj
Lorong 3 : 130kmsj ke atas
..walaubagaimanapun,pemandu kenderaan bas awam dan lori hendaklah memandu pada kadar dibawah 90kmsj. Pengguna motosikal hendaklah memandu di lorong sebelah kiri JIKA tidak memotong dan DIBOLEHKAN kepada mereka yang memandu pada kadar kelajuan 100kmsj menggunakan lorong tengah dan kanan. (bergantung kepada kemahiran pemanduan).

5. Pihak kementerian juga akan bekerjasama dengan pihak yang terlibat untuk membuka litar/lapangan kepada awam yang mempunyai hobi yang berkaitan dengan kenderaan serta pameran autosalon secara percuma.

6. Cukai kenderaan import dilupuskan manakala harga kenderaan tempatan dikurangkan.

7. Tidak dilupakan trek yang berasingan (berbayar) untuk golongan rempit/kereta yang suka membuat aksi badut sampai menyusahkan pengguna jalanraya yang lain. - sumber TidakBernama

-Dato Paduka Menteri Pasola
Menteri Pengangkutan
Negara Pasir Berdengung

p/s: Peraturan baru ini hanya SAH di Negara Pasir Berdengung sahaja.

Tuesday, November 11, 2014

Isu JPJ bertebaran.. Najib oh Najib


Di bawah antara luahan rakyat yang bertebaran di media maya. Samada betul atau tidak luahan itu, persaolannya itulah yang sudah ada di kepala majoriti rakyat yang bagaimana mahu diurus dan dibendung.

Lebih malang kalau ada menteti atau pemimpin pula membuat statement bodoh.

Kejadian merosakan kenderaan JPJ dan menebalikannya di satu kawasan kaum India sangat keterlaluan walau apapun alasannya. Ia akan menjadi wabak yang akan diambil kesempatan oleh pemimpin politik yang sedang desperate.


ISU SEMASA - PEMERIKSAAN JPJ :

Apabila rakyat dah marah, kemarahan terhadap parti memerintah lebih meluap2. Tindakan ini hanya merugikan orang melayu, dan boleh menjejaskan pentadbiran negara ini menjelang PRU 14.

Apakah ini TIDAK DAPAT di fikirkan oleh YB2 Menteri, termasuk lah YAB PM / YAB2.. Di tambah lagi dengan kenyataan bodoh pegawai JPJ, sehingga meramalkan angka kematian.

Nampak sangat pentadbiran negara sekarang ini TIADA KUALITI. Pendekatan sebaiknya 3M - MENDIDIK, MENASIHAT DAN MENCEGAH.

Contoh cermin gelap yang di bawa masuk dari luar negara (kereta recond), sepatutnya JPJ sebelum mengeluarkan roadtax pada pendaftaran pertama kenderaan,

MENSYARATKAN PUSPAKOM mengeluarkan pengesahan, yang satu salinan akan di simpan oleh pemilek kereta, dan BOLEH MENGELUARKAN SAMAN, jika ianya di ubahsuai MELEBIHI daripada kelulusan tersebut ( Jika perlu, laporan bergambar).

Isu plet number, PUSPAKOM / JPJ yang bekalkan semasa pendaftaran kenderaan (pelbagai kaedah - Mengenalpasti kedai2 yang mengikut spesifikasi JPJ, salah satu cara).

Cogankata KEPEMIPINAN MELALUI TELADAN juga tidak di pratikkan, apabila ada pihak VVIP / VIP / YAB / YB / Agensi Kerajaan, juga TIDAK MEMATUHI UNDANG2 yang telah di tetapkan.Perkara perlu DI BENDUNG daripada peringkat AWAL, bukannya dah HUJUNG2, yang membuat masyarakat MARAH, dan akhirnya KERAJAAN MEMERINTAH yang menjadi MANGSA. Pemimpin MASYARAKAT / YAB / YB, FIKIR2KAN LAH. PRU 14 PUN DAH TAK LAMA LAGI DAH !!!!

Hebat - Malaysia ada extra 10 juta "alien"

Hampir 7 juta rakyat asing didaftarkan di negara anda yang tercinta ini.
Berapa yang belum daftar (?)
Kurang lebih jumlah mereka yang ada di negara kita 1/4 hingga 1/3 dari jumlah rakyat Malaysia.

Itu merupakan satu jumlah yang sangat besar.
Besar dan kuat.
Kuat dan merbahaya.

Letaklah mereka di mana sahaja..bidang ekonomi...bidang politik..atau pertahanan (tentera) - Mereka boleh memberi kesan besar dan seterusnya menguasai.

Yang salah tentulah rakyat - bukannya jabatan, bukan kementerian, bukan menteri dan sama sekali dan tidak mungkin Perdana Menteri.

Apabila semua usaha (????) telah dibuat untuk mengekang tidak berjaya, eloklah kita alu-alukan sahaja mereka dengan menawarkan kerakyatan sepertimana nenek moyang kita dulu lakukan.

Sunday, November 9, 2014

Siapa sebenarnya yang menghina mahkamah

Sebagai rakyat Malaysia, apa pandangan anda pada sesebuah negara jika hakim-hakimnya ramai yang bodoh dan mahkamah jadi sarkas.

Kita bernasib baik kerana ia tidak berlaku di negara ini.

Antara liwat dan gawat...mana satu nak didahulukan

1. Mana satu yg lebih penting diutamakan, untuk diselesaikan...

2. Liwat yang diketuai Anwar... atau
3.Negara semakin gawat..di ketuai Najib..

4.Hal ekonomi pandangan siapa yang lebih tepat, Gabenor Bank Negara atau Rakyat (?)

5. Sumpah laknat Saiful bukan sahaja menuju Anwar yang sedang cemas cuba melepaskan diri tetapi tempiasnya juga kena pada orang lain...cemas diburu permasalahan, persaolan yang tidak terurus bertimpa-timpa...

Saturday, November 8, 2014

ANAK SYAITAN

Sembilan Jenis Anak Syaitan.
Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidakperlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A’awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/­ kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol.Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (contoh: disko, kelab malam & tempat yang ada minuman keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour lain- lain.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai- berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak- anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumahtangga lagi).

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yang lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/ matahari Mana satu jenis anak syaitan yang sering mengganggu anda ? Adakah jenis Walahaan iaitu was-Ƨwas untuk menyebarkan maklumat ini ?

KITA UMAT ISLAM AMBIL PEDULI !!!
Lagu Menghina Islam.
1- Maroon 5- One More Night
2- Nicki Minaj- Beam Me Up
3- Akon- Hello Arab

Friday, November 7, 2014

Lembu yang makan rumput pun tak sewel..

Apabila ada otak manusia yang bengong sebengong bengongnya memberi keputusan atas sesuatu yang sudah di tetapkan Allah sebagai hukum tetapi di-overuled atau diatasi dengan undang-undang manusia - apa status manusia itu.

Sewajarnya didunia lagi dia patut di dakwa kerana di sisi perlembagaan negara sudah meletakan Islam sebagai ugama rasmi.

Sudah sampai masanya segala urusan dan keputusan Mahkamah Syariah tidak boleh dibawa ke mahkamah sivil... Alangkah peliknya manusia cuba menggunakan otak belacan sejemputmya untuk menentang dan menafikan keputusan Penciptanya sendiri.

Liberal mempengaruhi dan menguasai negara...

Jika pihak pembela gagal mengemukakan sebarang keraguan yang munasabah...sudah sewajarnya hakim-hakim mahkamah persekutuan segera membuat keputusan dalam kes rayuan terakhir anwar liwat ll...Anwar sudahpun didapati bersalah dan dihukum penjara 5 tahun oleh mahkamah rayuan...jika tiada keraguan..Mahkamah persekutuan berperanan mengesahkan.

Jika Anwar dibebaskan, sudah tentu lebih ramai yang gembira berbanding dengan mereka yang tidak gembira. Anwar juga sebahagian daripada ciri-ciri liberal yang memberi harapan baru kepada pencinta liberal untuk menyuburkannya di bumi Malaysia.

Jika liberal itu ujud secara terbuka, luas dan ramai penganutnya di pihak kerajaan dan pembangkang maka penyatuan akan lebih mudah.

Semangat ukhuwah dan persaudaraan Islam yang dianggap mampu mencantumkan antara PAS dan UMNO tidak menjadi kenyataan sebaliknya harapan itu beralih kepada kekuatan pengaruh liberal.


Thursday, November 6, 2014

Lebih Baik Najib Buat Kejutan Kepada Rakyat daripada dia sendiri terkejut....

Menjelang PAU, beberapa pihak yang cemas dengan status Najib dikacamata ahli umno khususnya mula mencipta slogan bahawa ada kempen sedang dijalankan bertujuan memburuk-burukkan Najib, istilah yang digunakan "smear campaign".

Mereka istilahkan kempen ini sebagai serangan sengaja memburukkan Najib.

Hakikatnya apa yang diketahui, Prestasi dan kualiti Najib sudah mula diperkatakan umum sejak hari pertama selepas PRU13 di mana sudah ada pun suara memintanya berundur atas prestasi buruk PRU13, jauh lebih buruk dari paklah.

Apakah pihak yang cemas ini pura-pura baru tahu dan sedar selepas mereka jangkakan apa yang Najib lakukan kelak mampu menutup suara-suara tidak puashati tersebut.

Suara umum agak reda sedikit selepas itu untuk "wait and see" tetapi malangnya Najib bukan saja tidak membaiki keadaan malah merosakannya lebih jauh. Kemuncaknya apabila Melayu dan Islam sudah boleh diperlekehkan, urusan dicampuri dan dipertikaikan itu adalah petanda awal Najib memang sudah tidak boleh dipercayai lagi.

Lain-lain faktor sudah menjadi sejarah dan kehangatan bertambah apabila Tun Mahathir menarik balik sokongan kepada Najib sekaligus senada dengan rakyat - Najib sudah tidak boleh dipercayai.

Soal Najib mahu lepaskan jawatan atau tidak ianya bukan urusan rakyat setakat ini, tetapi lebih kepada urusan dan tanggungjawab umno itu sendiri menilai dan bertindak kerana di PRU14 rakyat bukan sahaja akan menolak Najib tetapi juga umno jika masih tidak berubah.

Sudah tidak ada belas kasihatan, sudah tidak ada simpati, sudah tidak ada kepercayaan, sudah sampai had kesabaran dan paling penting sudah tidak mungkin akan tertipu lagi....

Bagi mereka yang cemas dengan suara rakyat termasuk suara ahli umno yang sudah mula bosan dengan Najib kenalah sedar bahawa tidak ada serangan atau kempen memburukkan Najib, cuma yang ada ialah rakyat hanya bercakap sesama mereka tentang Najib ( .....................................................................................................  ) bukan rekaan atau ciptaan untuk sengaja serang.

Rakyat tidak paksa untuk Najib berundur cuma Najib sendiri kena fikirkan cadangan tersebut, sebaiknya Najib ada keberanian di PAU terdekat ini.

Mereka yang sokong dan sayangkan Najib wajar berbisik padanya sesuatu....

Wednesday, November 5, 2014

Ada komponen BN tidak setuju Anwar dipenjarakan...

Dimana kedudukan keadilan... Mahkamah hanya adil dalam situasi mana...Anwar dibebaskan atau
dipenjarakan.

Bagi PKR - Anwar dibebas..
Bagi UMNO - Anwar dipenjarakan...

Bukan semua dalam PKR atau Pembangkang suka dan sokong Anwar bebas..
Bukan semua parti komponen BN setuju Anwar dipenjarakan
Bukan semua orang UMNO setuju Anwar dipenjarakan..

Adakah ada definasi lain, keadilan untuk Anwar.
Keutamaan keadilan kepada siapa ?? Anwar atau Saiful
Kepentingan keadilan untuk siapa ?




#

Ramai yang bersuara, berjuang, menyokong atau menunjukkan minat berlebihan untuk Anwar dipenjarakan...semua ini untuk kepentingan siapa. Apa yang jelas...kepentingan untuk Saiful tenggelam, kepentingan pihak lain pula menonjol  !!!

Dan rasional langsung tiada pada pembangkang..perjuangan keadilan hanya untuk satu pihak sahaja...dinamakan konspirasi politik bagi menghalalkan cara.

Hakikatnya ini kes jenayah yang sedang dibicarakan..yes or no !!!!

Tuesday, November 4, 2014

Sedikit Hiburan Buat Anwar...

Semalam di perkarangan Mahkamah Persekutuan Putrajaya, Rayuan Akhir kes Liwat II....
Elok sedikit hiburan ringan dan prasangka baik buat Anwar yang sekian lama tegang, mencuka dalam perjuangan peribadinya dengan mengheret rakyat untuk bersimpati...

Ribuan yang hadir petanda Anwar masih dapat sokongan, Petanda PAS kembali menyokong, Petanda peranan media mereka berjaya membuat suntikan baru, Petanda himpunan mega bukan sesuatu yang mustahil, Petanda Anwar berpotensi bebas dan  banyak lagi petanda positif talian hayat untuk Anwar...

Ketika Anwar digasak, down.....apakah UMNO dan Najib mengambil kesempatan meraih sokongan rakyat atau sekadar 2 x 5 UMNO Selangor...siapa yang cakap tak serupa bikin..

Monday, November 3, 2014

DASYATNYA GST... SABOTAJ ATAU BETUL....AHMAD MASLAN TOLONG JAWAB

BETAPA BERTUAHNYA KITA KERANA GST

Insaflah

Pakatan Rakyat Supporters
Beberapa hari lepas, PRs telah pergi kursus GST di kastam kelana jaya, tiada tujuan lain melainkan ingin mengetahui sejauh mana terkesannya rakyat jika ia d. i laksanakan pada 1 april 2015 nanti, di sini saya akan ceritakan bagaimana GST berlaku, rupanya ianya amat menguntungkan bagi kerajaan, pembekal, pengilang, pemborong, peruncit tetapi tidak kepada pengguna. Cara kiranya begini setelah saya tamat berkursus dengan penuh bangga! jika harga satu barang itu.. Contoh..

Sebiji aircond yang di buat oleh pengilang, segala bahan materialnya akan di kenakan cukai GST sebanyak 6%, maka kosnya juga akan meningkat 6%, dari harga asalnya, sebelum sampai segala material kepada pengilang, pembekal juga akan di kenakan cukai GST 6% untuk setiap material barang, ini menjadikan jika sebiji aircond 1.0 hp jika dulunya berharga RM 700.00, ianya akan bertambah menjadi 12% dari harga asalnya iaitu RM 784.00

Kemudian pengilang akan menjual kepada pemborong dengan tambahan 6% GST lagi menjadikan harga aircond 1.0 hp itu tadi menjadi RM 831.00.

Sesudah itu pemborong pula akan menjualnya pada peruncit dengan cukai 6% GST di tambah dengan mengambil keuntungan RM 50 ianya menjadikan aircond 1.0 hp itu tadi kepada RM 831.00 + RM 50.00 + 6% GST = RM 933.90

Kemudian peruncit akan menjualnya pada pemasang dengan menambah keuntungan RM 50.00 + RM 933.90 + 6% GST = RM 1042.40

Seterusnya pemasang pula akan mengenakan bayaran sebanyak RM 250 + RM 1042.40 + 6% GST
= RM 1369.60

Harga sebenar sebelum adanya GST bagi sebiji aircond 1.0 hp sehingga terpasang di rumah anda adalah RM 1369.60 / 100 x 70 = RM 958.70 saja! ini bermakna anda wajib menambah RM 411.00 lagi setelah GST di laksanakan pada 1 april 2015 bagi di kongsi-kongsikan oleh kerajaan, pembekal, pengilang, pemborong, peruncit dan pemasang!

Kesemua mereka boleh claim balik pada kerajaan dan hanya pengguna saja tidak boleh claim kepada kerajaan, bunyinya seperti indah bukan? Tetapi sebenarnya, pengguna terpaksa membayar 30% cukai kepada kerajaan, kerajaan berkongsi keuntungan itu kepada peniaga yg memang telah kaya raya atas dasar penindasan dan kezaliman yang melampau ini. Rakyatlah akan tanggung semuanya!

Berdasarkan merit dan populasi pekerjaan, di anggarkan seramai 14 juta pekerja dan berjuta masih belajar dan tidak bekerja dan hanya 2 juta saja peniaga di malaysia, maka secara realitinya, 3/4 rakyat malaysia akan di tekan 30% cukai sama rata dari pendapatan mereka oleh kerajaan Barisan Nasional bermula 1 april ini..

Maka akan berlakulah inflasi, iaitu majoriti rakyat akan berkira-kira untuk membeli walau suatu barangan sekalipun, ini akan menyebabkan kecairan wang dalam negara tidak berlaku, ekonomi akan lembab, pemintaan kurang dan pengeluaran akan berlebihan kemudian kerajaan pun akan tumbang!

Begitupun, jika pemasang aircond 1.0 hp itu tadi tidak berdaftar dengan kastam untuk GST, secara rasionalnya mereka tidak akan dapat berdaya saing dengan yang berdaftar, kerana mereka terpaksa meletakkan harga yang lebih tinggi kerana barang yang mereka beli tidak sama harganya dengan yang berdaftar GST, kerana yang berdaftar, ia boleh merendahkan sedikit harga pemasangannya kerana ia boleh claim semula 6% GST tadi, ini menyebabkan majoriti sumber pendapatan yang tidak berdaftar akan gulung tikar.


#

Rumusan PRs adalah, inilah dia gaya kapitalis terbaru dalam menjerut leher rakyat marhain di malaysia, cukai ini di paksa sebanyak 30% ke atas rakyat yang majoritinya berpendapatan rendah dan cukup-cukup makan. kerajaan yang suka menindas begini pasti tidak akan kekal lama dan pasti rakyat akan menumbangkan atau menggulingkan mereka.

Huraian PRs, di manakah pakar-pakar ekonomi kita yang kononnya hebat hingga perkara sebegini jelas penindasannya boleh berlaku?

versi paklah di ulangtayang najib... Alhamdulillah rakyat sudah berhenti gesa Najib turun

Tak berhasrat nak tulis panjang...

Kalau kita lihat rentetan versi paklah jadi PM hingga melepaskan jawatan, hampir semuanya di ulang tayang versi era Najib... bezanya Najib masih bertahan.

Sejarah tidak pandai berbohong...

Faktor yang merosakkan mereka hampir sama...orang sekeliling  !!!  Penasihat berbayar berkepentingan yang tidak ada latarbelakang patriotik Melayu dan Islam....kebanyakkanya bijak pandai dalam bab perabih pelingkup harta negara.

Menteri yang dilantik berfungsi menjaga rakyat 10%; 30% jaga dirinya sendiri dan baki 50% jaga boss  !!!!

Versi Najib sekarang masuk kepada era denial...

Kita sudah berhenti minta Najib lepaskan jawatan..
Kita cuma jadi pemerhati untuk lihat bagaimana dia diturunkan...

Sunday, November 2, 2014

DAP dan PAS tak tahan dengan kentut Anwar..


Pada peringkat awal penyatuan kerjasama tiga parti pembangkang terbentuk dalam satu ikatan lisan hasil keputaran Anwar Ibrahim khususnya memperdayakan PAS untuk lebih berkompromi dengan alasan kuasa perlu di tangan sebelum membicarakan soal perjuangan peribadi parti masing2.

Percaya atas Anwar itu Melayu dan Islam, percaya kerana perasan bijak, percaya kerana ada keuntungan politik jika mempergunakan Anwar PAS akhirnya bersetuju.

Setelah sekian lama mengawal diri dalam cinta
tiga segi akhirnya masing-masing tidak lagi dapat menyimpan lama warna belang masing-masing. Tidak pasti siapa yang mula kentut...akhirnya bau dari lubang jubur masing-masing cukup pahit...

Mereka boleh terus berkawan tetapi tidak mungkin serapat dulu, yang terbaik tanpa Anwar kerana harimau cedera susah nak dikawal, lebih baik dalam kandang, jenguk sekali sekala.

Lim Guan Eng kata..Anwar ke dalam atau bebas, sama saja nasib Pakatan Pembangkang jika tidak sepakat dan setiakawan.

Khaled Johor kena Belajar dengan Adnan Pahang...

Aku tabek spring kepada Adnan dalam tangani isu cuti peristiwa...

Main bola hari sabtu, jadi juara - istihar hari Isnin cuti peristiwa atas alasan bola sepak permainan rakyat, jadi juara bukan gerenti dapat setiap tahun.
Yang terlibat dengan peperiksaan SPM seperti murid, guru dan pegawai kena terus bertugas seperti biasa.
Kelaziman mereka layak mendapat cuti ganti pada hari beketja lain yang sesuai.

Berbanding dengan Khaled Nordin, awal-awal lagi umumkan tiada cuti peristiwa jika pun Johor menang kerana mengganggu persediaan Peperiksaan SPM. (Hakikatnya jika diumumkan cuti pun, ia jatuh pada hari Ahad dan bukannya hari peperiksaan (Isnin)
Masin mulut Khaled - Johor tewas....selesailah masalah Khaled.

Begitulah perbezaan otak jika digunakan sepenuhnya untuk kebaikan, kegembiraan dan penghargaan ke atas rakyat.

#Janganlah buat alasan pula Khaled tu mahu rakyat rajin bekerja dan produktif...bodek pun biarlah bertempat.

Secara skop yang lebih luas...Najib juga patut belajar dari Adnan bab menghargai rakyat dengan cara, masa dan tempat yang betul.

Peringatan kepada Najib ada asasnya...

Sebagai pemimpin politik yang menguasai negara dan berada di kedudukan utama sebagai Presiden UMNO yang membolehkannya sebagai Perdana Menteri apakah sumbangannya yang terkesan setakat ini terutama dalam ertikata berterima kasih kepada parti yang didukungi oleh orang Melayu dan Islam.

Tanpa diangkat menjadi Presiden UMNO, Najib is nobody and no where...Sebab itulah sepintar manapun Anwar, sebab dia bukan Presiden UMNO...akhirnya dia jatuh ke tanah juga.

Oleh itu apabila orang Melayu mendesak Najib menjadi lebih jatidiri mengutamakan Melayu dan Islam ianya sangat berasas dan sebagai peringatan jangan jadi kacang lupakan kulit.

Tidakkah Najib tahu dirinya sudah diperhati dan diperkata begitu lama, lebih teruk dari UMNO Selangor ... Kalau tahu, kenapa tidak hiraukan.
Kalau tak tahu...berbelas setiausaha dan penasihatnya buat apa, makan gaji buta (?)

Orang Melayu masih survive hari ini berasaskan bekalan berbaki usaha yang telah dipacu oleh Perdana Menteri 1 hingga ke 4 dan selepas itu PM ke 5 dan Najib hanya meneruskannya tanpa idea yang memungkin Melayu boleh survive 10 -15 tahun lagi akan datang.
Bukan sahaja mereka tidak ada idea membina malah merosakan apa yang sudah dibina dengan menghilangkan atau menyempitkan hak istimewa orang Melayu dan paling ketara gagal mempertahankan Melayu dan Islam diperlekehkan dibumi jawinya sendiri.

Sekurang-kurangnya Paklah di akhir pengurusan negara menunjukkan sikap berlapang dada dan berundur untuk kebaikan semua.

Tewasnya Paklah disebabkan penggunaan berlebihan suara tingkat empat dan ini di ulang dengan lebih melampau oleh Najib dengan suara Penasihat, suara Pemandu dan suara Rosmah (persepsi yang gagal dinafikan secara telus oleh Najib).

Bukankah Majlis Tertinggi UMNO sewajarnya menjadi rujukan (?)
Bukankah selama ini walaupun UMNO menjadi dominan memerintah negara, kerajaan tetap adil dan toleransi kepada warga kaum dan ugama lain tetapi tidaklah sampai ke tahap sekarang. Mereka dibiarkan menjadi lebih yahudi dan kurang ajar panjat dan pijak kepala.

Saturday, November 1, 2014

Menjelang PAU - Najib buat U-Turn

Apa malang dan malunya umno Selangor di konvensyennya PWTC 1hb November apabila dipilih oleh Najib untuk meluahkan rasa kesal dan kecewanya. umno selangor dianggap lemah, bebal dan lembab untuk menguatkan parti terutama ketika pembangkang sedikit bercelaru di selangor baru-baru ini.

Dari segi angka..Tidak ada pertambahan ketara jumlah pengundi dan ahli umno.

Najib mengambil kesempatan untuk bercakap soal maruah dan perjuangan umno setelah sekian lama agak menyepi dengan ungkapan tersebut.

Rasionalnya kenapa Najib bercakap secara terbuka sedangkan ia boleh dibuat secara tertutup dengan semua Ketua AJK Bahagian Negeri...

Adakah benar umno selangor yang paling tercorot berbanding dengan negeri-negeri lain seperti Johor yang sedang difokus DAP.

Bagaimana dengan sayap..pemuda, wanita dan puteri...

Atau Najib sekadar membayangkan sampai kiamat pun umno tidak mampu tawan semula Selangor sekaligus memberi amaran dan peringatan kepada umno Selangor bahawa mereka perlu bersedia untuk berkompromi dan menerima perubahan...antara kemungkinannya menerima Azmin (?)

Lagipun menjelang PAU adalah merbahaya untuk membiarkan perwakilan tidak dikawal dengan isu apa yang dibenarkan berbahas dan siapa yang akan menjadi wakil negeri dan sayap untuk berucap.  Sedikit kebebasan tetapi sudah tentu bukan "senapang gajah atau meriam buluh" yang sewenangnya boleh dihala kepada pucuk pimpinan terutama isu terkini seperti 1MDB.


Perkembangan positif sebelum PAU diharap realiti, ikhlas selepasnya.

Menjelang PAU... Bagaimana Untuk Menguruskannya



PUISI

Tunjuk ada kesedaran...
Cakap mesti patriotik, perjuangan...
Pertahan maruah...
Tunjuk setia pada parti..
Bersatu..
Demi rakyat..
Pakat-pakat buat ikrar
berdiri teguh di belakang Pucuk Pimpinan...
Peluk, salam tanda tiada perbezaan..

Kalau tak boleh titiskan airmata..
Tunjuk muka sedih..
Merayu...
Bagitau penat lelah, tak cukup rehat,
tak cukup tidor memikirkan masalah rakyat....
Bagitau, negara luar kagum dan hormat negara

Lupakanlah sengketa sesama kita..
Lupakanlah atas demi 1Malaysia..
Lenalah atas nama BRIM..

Marilah berjuang dengan saya..
Percayalah saya...

Melayu mudah lupa.