Google+ Followers

Wednesday, May 10, 2017

AKHIRNYA CALON PM DARI PAKATAN DIDEDAHKAN..






Zaid ibrahim kata,  Mahathir masih layak sebagai PM kalau dia mahu.. 

Saifuddin Nasution sahkan lagi bahawa calon PM dari Pakatan akan lebih baik dari Najib...
Pengakuan ini cukup melegakan dan sewajarnya yang mempertikaikanya sebelum ini turut berpuashati... 
Bukankah negara memerlukan PM yang lebih bestari.. Takkan ada pula yang tak setuju..


# Tanpa mahu menyebut nama,  aku rasa tidak kurang 10 nama pemimpin dari Pembangkang yang layak sebagai calon PM dan yang penting mereka lebih baik dari Najib.. 
Tidak perlu ditonjolkan apa kelebihan mereka tetapi track rekod kesemua mereka ini tidak bijak kelepek duit rakyat.. 

# Kalau aku diminta beri cadangan calon PM,  tentulah aku pilih Rafizi. 


95 comments:

  1. Bgtau je la KD yg ko nk Lim kit siang ataupun Lim guan eng jd pm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa Melayu dianggap bodo bila benarkan pencuri bermaharajalela..tolingla jangan xakap umno mwakili Melayu...kitaorang malu..jgan kaitkan lagi umno ni islam sbab islam ugama suci..umno ni perangai lagi terok pada dap...yg krnakan gst bukan dap tapi umno...kalau nk senang tak yah susah jointla umno

      Delete
  2. Calun PM dari Pakatan Hapraq lebih baik dari Najib......kah.... kah.....kah...kelakar betul.
    So sekarang sudah ada 10 orang pemimpin2 Pakatan Hapraq yang tido tak lena, makan tak kenyang dan mandi tak basah... asyik dok berkhayal.... kalau lah aku jadi PM... kalau lah aku jadi PM.
    Macamana Mat Sabu....hang ada chance ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko gi la jilat jibo tu kot nti dpt ip8 ke note8 ke lak...pilihanraya da dekat ni...

      Delete
    2. Lebih baik dari orang UMNOn_k yang kaki menyamun!!!

      Delete
  3. Korang agaklah, DAP, PKR dan PAN tau tak pasal survey ni...?
    Dan korang rasa dorang tu semua setuju tak...?
    Korang pikiaq lah sendiri....
    Kesian...Survey Syok Sendiri...

    ReplyDelete
  4. Statement utk menyedapkan hati sendiri.

    ReplyDelete
  5. Mengapa Pakatan Hapraq dan Rafizi tak memekak.... esok (khamis) harga runcit minyak petrol dan diesel turun lagi.

    ReplyDelete
  6. Dalam UMNO..xder ke yg lebih baik dr najib? Tapi..najib mmg terbaik..terbaik menyamun...pastu duit samun bagi Samsung A9 kat blogger bangang...

    ReplyDelete
  7. kd punya pilihan sebagai pm adalah rafizi....kah!kah!kah!
    tak tahulah nak kata, bila rafizi jd pm nanti agaknya itik bertelur kat payapun kena fitnah.... yelah, kat paya bukan tempat bertelur....tak gitu kd...

    #kan bagus kalau presiden pan yg naik jadi pm.

    ReplyDelete
  8. Jangan taksub membangkang sampai cinapek DAPIG sanggup diangkat jadi PM. Mahadey mamak keling tongkang cuma seekor dinosaur gila kuasa tak akan berpuas hati selagi orang lain x cium bontot dia. Zamannya telah berakhir tapi dia xnak terima hakikat sebab masalah mental dlm kepala nk kuasa, kuasa, kuasa walaupun tunggu masa nk pejam mata. Biarlah pimpinan generasi baru tentukan hala tuju negara.

    ReplyDelete
  9. AKHIRNYA CALON PM DARI PAKATAN DIDEDAHKAN.. Sampai habih satu nama pun takde kah kah tajuk yang salah oleh blogger syok sendiri... Melegakan katanya...kah kah

    ReplyDelete
  10. Ikut logik akal xde sekoq pon beruk2 Harapan layak jadi PM apatah lg jadi ahli parlimen. KD pilih rafizi? Hahahaha, KD pon sama perangai macam dia. Buang masa main politik dan suka hasut rakyat jadi pemalas.

    ReplyDelete
  11. Salam Bro. Pandai u menyakat budak A9. Terbaik

    ReplyDelete
  12. Haha, meloncat, mengeliat,bergulung pedih puak A9 dan KiuSeben. Mcm cacing kena panas.
    KD bawa berita ada 10 calom terbaik. Satu promo ttg kebaikan dari pibak Pakatan.
    Tanpa perlu maki atau sanggah.

    Maka secara terbaiknya UMNOPAS juga perlu promo kebaikan yg ada pada
    satu2 calun UMNO mereka. Tapi nereka siap maki dan sanggah.

    Sifat TAKUT, MELENTING HANYA ADA PADA PIHAK RUNGSING dan SALAH.

    Rakyat yg dipariahkan selana ini boleh baca permainan jijik UMJOBNPAS yg bongkak perasuah 60 tahun.

    INIKALILAH INSYAALLAH,
    DEMI ANAK CUCU

    ReplyDelete
  13. Satu je nak cakap Zahid Ibrahim tu bukan boleh caya sangat!!....tukang lagakan orang je tuh...lepas ni bila puak2 ni marahkan Tun mulala siZahid ni buat2 tak tahu dan tarik diri....

    ReplyDelete
  14. Tadbir negara ingat mcm tadbir persatuan penjaja pasar malam. Tang mana calon pakatan lebih baik dari Najib Razak? Tunjuk bukti, portfolio?

    Orang gila kuasa akan nafi degala kebaikan pimpinan Umno/BN pada rakyat semata-mata kerana nafsu peribadi. Tak semudah itu utk saifudin nasution discredit jasa baik DS Najib kpd negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan marah brader 11:06....

      Najib memang dah terbukti PM nya....

      Aku sokong Najib....PM

      Juga Hadi sebagai Penasihat aka TPM...

      Zahid Hamidi...kena tunggu lagi...

      Hishamuddin...naik dulu langkah bendul Zahid....

      Tapi.....Najib boleh terus jadi PM errrr mantan PM dan beralamat hanya di Sungei Buloh setelah didapati bersalah andai tidak berhasil membuktikan dia tidak menyonglap....tipu....bohong...kelentong...temberang...sa;ahguna kuasa

      Si lebai Hadi tuh penasihat atas nama jer asal allowance masuk cukup ler....

      Zahid cold-storage dulu, dibekukan sampai waktu diperlukan...

      Hishamuddin akan terus asap-kemenyan-kan keris dia sebelum di belai dan di cium nya...

      OK brader....jangan stress pasal Najib tapi kamu dapat habuk hampas jer....

      Delete
  15. Ooiii Cahaya Al Majid 8:15 AM dan Anon 10:39 AM.... kami bukan takut,kami bukan meloncat tapi sebenarnya Pakatan Hapraq terlalu mabuk kuasa, bukan nak menyelamatkan negara.
    Disebabkan TIDAK ada calun calun PM yang boleh diharapkan, yang boleh dipercayai maka disinaraikan sampai 10 orang. Ini bermaksud dengan sinarai pendek setakat dua tiga orang pun dah tak yakin. Setakat nak harapkan Turn M Anwar dan Mahyuddin.... dah tua dah pun. Setakat nak balas dendam je boleh lah. Yang lain-lain...Azmin, Mat Sabu, Mukriz...hapraq semuanya.
    Lim Kit Siang, Lim Guan Eng mana boleh jadi PM di bumi yang majoriti nya orang Islam ni. Ingat DAP ingat 13 Mei, sejarah tidak mudah dipadam.



    ReplyDelete
    Replies
    1. 4.11
      ni bukan pasal mabuk kuasa. ni pasal MO1 yang rosakkan negara. ni mesti byk elaun dapat ni..hp dapat free..best kan..dah dapat kena le kejar KPI walau pun sekadar tin kosong..yang penting, matlamat utama untuk pertahankan MO1, tercapai..good luck..

      Delete
    2. Tak takoot konon. Ajak debat lari..yer ker tk takoot..smalam perhimpunan parti lanon cakap mcam poyo jer..kalau ketua penakot anak buah lagila kuat ...kuat menyamun.susah jadi maknusia jenis tkda telooor ni...dunia dok gelak jer tngok ...ajak debat pun lari mcamni pynya leader pun ada..yg lebih malu ..leader Malaysia plak tu...satu dlm dunia jer ..malu oooi...nasib baik najib bgitau yg dia pendatang. Takda la malu sangat Melayu

      Delete
  16. Err... Anon 4:11pm,
    Calon BN utk jadi MB Selangor dah ada ke?

    ReplyDelete
  17. Asal bukan MO1 & Lobai sakit jadi PM ok lah tu....!!!

    ReplyDelete
  18. Setakat nak lantik MB tak payah lah bising-bising jawatan yang hanya besar sikit dari penghulu kampung aje.Jawatan PM ni besar sangat bang oiii segala harta karun malaysia ni dibawah penguasaan nya.Bayang kan kalau jawatan nya diberi kepada pemimpin yang parti nya adalah ciput dan tidak dominan tapi masa yang sama ditunggangi pula oleh parti chouvenis yang super racis alamat nya pakat-pakat gali kubur sendiri la.

    ReplyDelete
  19. Betul tu Anon 7:09 PM.

    ReplyDelete
  20. Saya pun sokong RAFIZI jadi PM.....terbaik!
    Sanggup berkorban bukan je diri bahkan wang ringgitnya.
    Takkan jadi PM klept - ini yang paling penting.

    ReplyDelete
  21. Kalau BN menang diSelangor sudah pastilah Noh Omar jadi menteri besarnya!!... nanti tambah bini sorang lagi!!....tapi orang Selangor suka ke dia ni??....

    ReplyDelete
  22. Cik Minah 7:57 PM.....sokong Rafizi jadi PM. Dengar disebut nama dia pun dah nak muntah. Manusia jenis dendam dengki kesumat ni.

    ReplyDelete
  23. Kalau sayangkan ugama, bangsa dan negara tak perlulah nak pertahankan seseorang, untuk jadi PM tengok pada akhlaknya.

    Siapa jua yang ada akhlak buruk, kaki kencing, tak amanah, kaki klepek takkan kamu nak pilih jadi ketua.

    Yang lain lain secondary dan subjektif.

    Akai ada ka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab berakhlak kita sokong. Hahaha.

      Delete
    2. mempertahankan 'akhlak' penyangak tua selama 22 tahun tu ko xnk komen ke chai? CIA sahkan BMF itu skandal Madey. So xpyh le nk nafikan pulak. pastu sikit2 pergilah report pergi itu ini.. sapina Perancis pd Najib pn bohong sampai skrg.. kekekekekek

      Delete
    3. Tua pun brani kau org tak malu ker ada pm macam najisb ...tkda teloor ajak debat lariii ..bini suruh jgan pegi dia pun ikut jer ..kahkak macamni punya ketua phn ada..kaaaaah

      Delete
  24. Betul sangat apa yang dikata kan oleh tuan KD tu.Baik lah untuk memudah cara kan bagi pemilihan pemimpin Pakatan yang sesuai, baik kita nama kan calun nya siapa lah kira-kira nya yang paling berakhlak mulia untuk memegang tampok jawatan PiiEmm.

    ReplyDelete
  25. Untuk cari calon PM yang lebih baik dari Najib teramatlah mudahnya. KD pun lebih layak dari Najib. Malah saya percaya dan yakin seyakin-yakinnya bahawa sdr Cahaya Al-Majid dan sdri Cik Minah juga lebih layak dari Najib.

    Najib telah mencipta rekod skandal yang sangat luar biasa daripada menyamun peringkat global hingga melibatkan 7 negara, skandal pembunuhan, skandal ditangkap khalwat, skandal sejarahnya bagaimana ia ceraikan isteri pertama dan kahwin dgn Rosmah (ketika mereka berkenalan Rosmah masih isteri orang) dan 1001 mcm skandal yang sangat2 dahsyat.

    Najib adalah king of scandals. Skandal pembunuhan Altantuya lebih dahsyat dari JFK. Skandal samun wang yang melalui trail 7 negara lebih dahsyat dari kisah Lazarenko, dan senarainya boleh disambung lebih panjang lagi.

    Najib juga tidak dapat membuktikan ia benar-benar mempunyai ijazah universiti. Maka sesiapa sahaja yang dapat buktikan punya apa-apa sijil diploma sudah lebih baik dari Najib dari sudut ini.

    Sungguhpun di dalam UMNO begitu ramai yang lebih layak daripada Najib untuk menjadi PM berdasarkan alasan-alasan di atas, tetapi disebabkan Najib adalah Presiden UMNO dan cerita dirinya begitu teruk sekali maka Najib telah men'disqualify'kan keseluruhan ahli UMNO yang masih menerima manusia seteruk Najib untuk menjadi pemimpin mereka demi sesuap dedak.

    Najib adalah kayu pengukur yang paling mudah tentang kelayakan seseorang untuk menjadi PM selepasnya. Begitu mudahnya kayu ukur ini semudah ABC boleh disimpulkan di dalam dua analogi berikut:-

    1. Disebabkan dahsyatnya Najib ini dan masih dijunjung oleh ahli2 UMNO demi dedak, maka kesemua ahli UMNO yang masih menyokong dan menerima manusia sejahat Najib sebagai PM, kesemuanya hilang kelayakan untuk menjadi PM berikutnya.

    2. Disebabkan begitu dahsyat dan hapraknya Najib ini maka sesiapa sahaja selain golongan pertama tadi (ahli UMNO yg kekal menerima Najib sbg PM) adalah lebih baik dari Najib utk menjadi PM.

    Kesimpulan; sesiapa sahaja selain ahli UMNO adalah layak untuk menjadi PM selepas Najib dan mengambil kira teras negara ini maka mestilah ditambah hanya dua syarat sahaja iaitu Melayu dan Muslim (Bugis juga diterima sbg Melayu kecuali bagi Najib yang mengaku secara konstraktif di hadapan kaum Cina bahawa Bugis bukan Melayu).

    ReplyDelete
    Replies
    1. john john john....doe
      kau menulis seumpama wartawan nsj yang mendapat maklumat 'first hand' daripada sumber. mungkin juga seperti bos sr yang terpaksa membayar mahal untuk dapatkan maklumat asal sebelum diedit. cara menulis begitu gelojoh, seolah dalam perut penuh dengan nanah dendam. apalah yang kamu telan sehinggakan kamu langsung tidak menilai ada unsur kebaikan pada orang yang kamu dendami selain tuduhan-tuduhan busuk kepada orang tersebut. cubalah kamu rujuk balik kata2 bekas presiden umno aka pm malaysia selama lebih 22 tahun. adakah seseorang itu telah didapati bersalah sehingga dibuktikan bersalah? oh ya, kata2 itu sudah tidak terpakai kini kerana beliaupun sudah tidak percaya kata2nya dahulu. kini beliau juga adalah juara menuduh, dan tanpa pembuktian di mahkamah, hukum bersalah telah dilaksanakan. samalah, pentaksub2nya semua berfikiran serupa. setiap tuduhan adalah betul walaupun tanpa pembuktian, pendakwaan dan penjatuhan hukuman. john...john..john...doe

      Delete
    2. Sdr anon,

      Jawapan bolak balik Najib di dalam isu 1MDB dan 2.6b sudah memadai bagi saya utk mengatakan bahawa Najib memang seorang penipu.

      Ayat 196 surah ali-imran juga sudah memadai bagi saya.

      Delete
  26. Setakat fitnah xblh NK nafikan kecemerlangan DSN..Semua tu Adalah perang saraf pakatan tuk lemahkan sokongan Rakyat pd kerajaan ..Belum terbukti pun

    ReplyDelete
  27. Pembngkang Kat Malaysia pembngkang low clas

    ReplyDelete
  28. Kluangman 10:41 PM..... mencari pengganti PM bukan lah soal mempertahan kan seseorang. Isunya adalah takut takut bakal PM itu pun jenis berlakun jugak macam DSAI. Didepan buat lain, di belakang belakang buat lain. Apa jaminan yang boleh diberi kpd rakyat.

    ReplyDelete
  29. Soal jaminan adalah soal analogi. Ia relevan di dalam sesetengah keadaan dan tidak relevan di dalam keadaan yang lain.

    Ia hanya relevan apabila kita sedang punya PM yang secara relatifnya adalah seorang yg baik, dan demikian tidak perlulah ambil risiko memilih PM lain yang belum tentu kemampuan dan kejujurannya.

    Tapi ini bukanlah keadaan kita sekarang. Sekarang ini kita dah sah-sah punya PM penyamun dan penipu. Maka di atas prinsip 'giving benefit of the doubt' seseorang yang belum dibuktikan sebagai penyamun dan penipu sewajarnya diberi peluang berbanding 'incumbent' yang telah pun membuktikan sifat penyamun dan penipunya itu.

    Apabila si penyamun dan penipu ini dibela oleh segolongan manusia (ahli2 UMNO yang masih kekal menyokong PM penyamun dan penipu ini) maka seluruh golongan pembela ini mestilah digantikan dengan golongan baru.

    ReplyDelete
  30. Pihak mana yang dah sahkan ( legally) PM sekarang penyamun dan penipu.
    Pengkritik pengkritik yang beragama Islam boleh lah kritik puas puas dengan bahasa kasar,maki hamun atau kurang sopan sebelum masuk bulan Ramadhan.... takut takut nanti buat dosa kering je tapi beraya macam lupa diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di dalam ayat 196 surah ali-imran, Allah telah mengajar orang-orang beriman untuk mengenali golongan penipu apabila Allah gunakan perkataan 'taqallub yang bermaksud bolak-balik dan Allah juga sebut "janganlah kamu diperdayakan" yang menunjukkan orang-orang yang berbolak-balik balik adalah orang-orang yang mahu memperdayakan.

      Najib adalah orang yang sentiasa berbolak-balik. Cerita 1MDB dan derma 2.6b ini sudah banyak kali berpusing-pusing ceritanya. Kisah 1MDN Wang tunai tiba-tiba menjadi unit, tanah berharga kononnya tapi akhirnya tiada pembeli dan kemudian didakwa pula ia terlalu berharga untuk dijual, dan 1001 lagi kisah bolak-balik yang sangat nyata.

      Kisah 2.6b pun begitu juga pula bermula daripada 'kalau saya nak menyamun pun takkan saya nak masukkan duit itu ke dalam akaun dalam negara' sehinggalah 'ia adalah derma dan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan'.

      Tidakkah ini bolak balik yang nyata?

      Kalau setakat AG sahkan tiada penipuan dilakukan maka rujuklah pula hadith riwayat al-hakim tentang pemimpin di akhir zaman yang dibela oleh menteri sebagai serigala dan hakim sebagai anjing.

      AG adalah hakim dan keengganan AG utk mendakwa Najib yang telah ditangkap basah bulat-bulat sudah pun disebut oleh Nabi saw lebih 1400 tahun dahulu.

      Siapa nak percaya, hadith Nabi atau berita TV3?

      Nak ikut ajaran siapa untuk mengenali penipu? Ajaran AlQuran atau ajaran TV3-Utusan Malaysia?

      Tepuk dada tanya iman jangan tanya selera sebab selera adalah nafsu dan nafsu hanya fikirkan dedak tanpa pertimbangan kepada halal ataupun haram.

      Mohon diri dulu.

      Salam nisfu Sya'aban.

      Delete
    2. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):196 - Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.

      Mohon jelaskan apa maksud ayat ini... ? Apa yang bolak balik?

      Delete
    3. Ini lah sikap org Munafik yg mempergunakan Al-Quran untuk menegakkan kejahatan dan menafikan kebaikan org yg baik. Ini tentera2 kafir dan syaitan yg cuba berhelah dengan mempermainkan ayat2 Al-Quran sebagai kosmetik jahat mereka.

      Sedangkan terang2 mereka anadalh penentang Al-Quran dan Sunnah. Mereka menjadi tentera Kafir dgn sedia di pergunakan untuk menipu umat Islam

      Hati2lah. Setia dan taatlah pada Ulul Amri yang telah ditakdirkan Allah hingga kini kita bebas beribadah dan mempertingkatkan Islam. RU355 antara bukti menunjukkan kita wajib bersama Krjn dan PAS. Insya Allah. Jauhilah Pakatan Haprak Laknatullah!

      Delete
    4. Saya baru masuk balik. Nanti saya cuba cari masa untuk terangkan maksud ayat 196 surah ali-imran. Sekarang saya menaip sambil memandu. Sempat menaip disebabkan kenderaan beratur panjang di tom

      Sdr yg menuduh hanya mengkopipes terjemahan sedangkan saya memahami ayat tersebut di dalam bahasanya sendiri.

      Ya, saya pernah mengajar Bahasa Arab di masjid secara percuma tetapi saya terpaksa tarik diri disebabkan tak mampu commit masa walaupun ditawarkan bayaran.

      Saya juga biasa dan selalu diminta menjadi penterjemah apabila adanya pengunjung atau tetamu dari negara Arab.

      Saya dedahkan perkara ini bukan untuk menyombong tetapi utk menjawab tuduhan orang tidak berilmu tetapi sombong membuat tuduhan.

      Sdr juga telah melaknatkan orang yang tidak sabit laknatnya di dalam nas, maka laknat itu sama ada akan menimpa orang yang dilaknat atau berbalik kpd yang melaknat.

      Delete
    5. Anon 10:18.

      Sila kenalkan diri anda dan keluar dari berselindung di sebalik anon.

      Lepas ini mari kita sama-sama doakan laknat Allah serta merta bagi yang dia yang sebenarnya menjual agama Allah demi habuan dunia di antara sdr dan saya.

      Delete
    6. Dengan izin tuan blog.

      Kepada anon yang bertanya.

      Inilah petikan ayat 196 surah ali-imran.

      لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ

      Sebab itulah para Ulamak telah sepakat kitab Alquran yang diterjemahkan ke bahasa lain mestilah disertakan dengan ayat2 asalnya di dalam BA disebabkan terjemahan adakalanya tidak tepat dan mengelirukan.

      Sekiranya satu kitab diterbitkan dan didakwa sebagai terjemahan AlQuran tanpa ayat2 asalnya maka kitab itu tidak boleh dipanggil terjemahan AlQuran dan mestilah dihalang daripada edaran.

      Di dalam ayat di atas kalimah 'taqallub' telah digunakan. Maksud sebenar taqallub ialah bolak balik dan bukan bebas bergerak. Di dalam BA bergerak disebut harraka (حرك). PAS menamankan akhbar mereka Harakah yg membawa maksud akhbar 'gerakan' kerana mereka mendakwa gerakan mereka sbg gerakan Islam.

      Di dalam BA, hati disebut al-qalb (القلب) dan jamaknya ialah alqulub (القلوب) disebabkan ia berisfat bolak balik, kejap beriman kejap engkar dan begitulah.

      Disebabkan itulah ada doa yang berbunyi "ya muqallibal-qulub, thabit qulubana 'ala dinika wa tho'atika" yang bermaksud "wahai pembolak balik hati, tetaplanlah hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu.

      Sila ambil perhatian kepada kalimah 'muqallibal-qulub' yang membawa maksud pembolak balik hati. Maka terjemahan yg betul bagi kalimah taqallub ialah bolak balik.

      Maka maksud sebenar ayat 196 di atas ialah "janganlah kamu diperdaya oleh bolak-balik orang-orang kafir itu di dalam negeri".

      Kalimah "laa yaghurronnaka' bermaksud 'janganlah kamu diperdayakan' dan kalimah "taqallub" bermaksud'bolak-balik' jelas menunjukkan bahawa AlQuran telah mengajar kita bahawa orang yang berbolak balik adalah orang yang ingin memperdaya.

      Ajaran pada ayat ini malah selari dengan hadith Nabi yang membawa mafhum 'seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali".

      Ia juga selari dengan satu pepatah Arab yang berbunyi 'al-hablul-qasir' yang bermaksud tali yang pendek.

      Sekiranya kalimah taqallub diterjemahkan sebagai 'kebebasan bergerak, maka ayat itu akan menjadi canggung. Bagaimana pula 'kebebasan bergerak' boleh dikaitkan dengan cubaan memperdaya?
      Bukankah banyak pergerakan yang berlaku tidak semuanya bersifat memperdaya malah ada yang bersifat muamalah yang baik?

      Sekejap tunai dan sekejap unit. Sekejap akaun tidak wujud dan sekejap derma. Sekejap seorang penderma dan sekejap sekeluarga penderma. Inilah sifat taqallub yang nyata.

      Mudah difahami bg mereka yg mahu menggunakan akal.


      Wallahu a'lam

      Delete
    7. laaa...rupa2nya john doe ni mantan tok guru agama di masjid. patutlah ilmunya cukup tinggi. boleh faham maksud satu2 surah al-Quran dengan amat baik. tahniah john doe, kerana menyebarkan ilmu tafsir dengan baik.

      cuma saya sebagai netizen yang masih berselindung dengan nama 'anon' rasa kurang enak dengan akhlak yang ditunjukkan oleh ustaz john doe. maki hamun dan tuduhan2 kotor kepada seseorang individu seolah bukan akhlak seorang yang faham agama melebihi orang lain. contoh mudah yang saya boleh beri, oleh kerana presiden umno dituduhnya merompak duit rakyat maka keseluruhan ahli umno yang tidak keluar umno dijatuhkan hukuman 'pemakan dedak'. ini sangat buruk bagi akhlak seorang yang pernah mengajar agama di masjid. john doe, mencari tafsir surah al-Quran kini adalah mudah, faham makna juga mudah tapi menghayati al-Quran adalah sukar. akhlak john doe, akhlak. jaga sedikit sebab awak dah declare pernah mengajar agama di masjid walaupun kini tidak lagi...

      Delete
    8. Sdr anon.

      Sdr dgn jelas telah memasukkan perkataan ke dalam mulut saya dan sebut apa yang saya tidak sebut.

      Pertama saya tidak pernah menyatakan saya mengajar agama di masjid. Saya mengatakan saya mengajar BA. Selain itu saya tidak sebut.

      Kedua saya tidak menggunakan maki hamun di dalam komen saya, tapi terpulanglah kpd tuduhan sbb hari ini perkara benar pun dituduh fitnah. Tafsiran zaman fitnah diberikan dengan sempit iaitu 'fitnah berleluasa' sedang maksud sebenarnya ialah 'fitnah dan kebenaran bercampur gaul dgn berleluasa'. Maka golongan penipu menjerit2 'fitnah fitnah' kpd kebenran yang mereka tidak mampu jawab balas.

      Ketiga, saya tidak pernah menuduh kesemua ahli UMNO sbg pemakan dedak. Di dalam komen saya di blog lain sebelum ini saya pernah sebut masih ramai ahli UMNO yang menyokong UMNO bukan didorong oleh dedak tetapi disebabkan faktor lain.

      Tapi pendapat saya bahawa kesemua penyokong UMNO yg menyokong PM penyamun dan penipu hilang kerana menyokong PM penyamun ini adalah masih dipegang.

      Masa akan menentukan benar atau tidak kata2 saya bahawa PM seterusnya bukan lagi dari UMNO.

      Sanggupkah saudara bersumpah laknat sdr tidak menerima apa2 bentuk imbuhan sama ada bayaran, jawatan mahupun HP percuma utk muncul dalam ni. Saya sanggup.

      Yg penting bukanlah tentang ahli UMNO yg lain kerana ramai masih bingung dan keliru tetapi yg penting adalah di antara sdr dan saya siapa sebenarnya menjual agama demi dedak.

      Berani kerana benar.

      Delete
    9. saya juga tidak pernah menerima apa2 imbuhan untuk tidak bersependapat dgn awak john doe. saya bergerak atas diri saya sendiri. saya tidak mampu menjatuhkan hukuman 'amat keras' seperti awak hanya berdasarkan bukti2 yang bukan first hand yang saya cari sendiri. bagaimana saya mampu untuk mempercayai 100% dakwaan najib 'berlaku jahat' dengan bukti bukan depan mata saya? kehancuran beragama berlaku sekiranya omong-omongan kosong tanpa pembuktian konkrit dipercayai dan dihadam. zaman fitnah ni sepatutnya awak fahami, bukan gunakannya untuk menjadi modal awak menerima fitnah sebagai kebenaran.
      sekali lagi, saya bukan kumpulan yang menerima apa2 bayaran untuk bekerja dalam politik. satu senpun tidak. tak payah saya bersumpah laknat bagai sebab saya muslim. saya membuat pemgakuanpun ada tanggungjawab ke atasnya. awak orang tahu agama kena gunakan sumpah laknat untuk menunjukkan kebenaran? kebenaran tu siapa yang nilai kalau bukan Allah? Allah boleh kita tipukah?

      Delete
    10. Tapi lu bodo bro ..najib dh ngaku memang duif src duit 1mdb masuk acc dia ..tk tahu ker crita ni atau sajer je buat bodo jnji asyuk ..atau anda msmang seorang yg buta dari kecik..ayat lu kt atas ni ayat nk menghalalkan cara yddelah org umno dh trlebih makaan

      Delete
    11. Bole caya tk trima apa.. gelak tenggok orang umno bila cakap macam baik jer..cuba jgn menupu bolee

      Delete
    12. Sdr anon.

      Penggunaan sumpah laknat sbg menunjukkan kebenaran adalah sesuatu yg disyariatkan di dalam Islam. Tidak ada kebenaran dan penghakiman yang hakiki melainkan penghakiman Allah dan penggunaan sumpah laknat adalah satu permohonan untuk menyegerakan penghakiman Allah ke atas orang yang berdusta.

      Banyak sejarah menunjukkan ia dilakukan apabila timbul isu. Malah undang-undang di Malaysia khususnya undang-undang keterangan di mahkamah syariah di Malaysia juga ada peruntukan mengenainya.

      Seperti yang disebut oleh anon 9:22 duit SRC masuk 42j ke akaun Najib dan dia tidak kena apa2 dakwaan pun hanay di atas alasan 'saya tak tahu siapa masukkan wang itu'. Habis tu kenapa tak dipulangkan? Kenapa dibelanja sesuka hati untuk diri sendiri? Ini adalah satu penghinaan kepada undang-undang. Saya ulangi pengayaan Najib telah tertangkap basah tapi diselamatkan oleh AG yang membuat keputusan yang menjadi 'mockery' kpd undang-undang.

      Saya juga setuju dengan anon 9:36 dan langsung tak percaya sdr bergerak sendiri dan tidak didorong oleh apa-apa bentuk habuan.

      Tulisan sdr yang cuba beralih arah dgn sendiri buktikan sdr memang seorang penulis upahan.

      Delete
  31. John Doe 3:27 AM...betul ke ada 1001 lagi kisah bolak balik yang sangat nyata. Tolong sinaraikan satu per satu yang "sangat nyata" tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapannya telah pun kelihatan pada komen saya tersebut, bagi orang-orang yang mahu menggunakan akal.

      Ada pula angka 1001 itu di dalam istilah bahasa Melayu bukanlah angka matematik dan kira2 tetapi istilah yang menunjukkan jumlah yang sangat banyak.

      Hanya mereka yang bodoh dan pura-pura bodoh sahaja yang tidak mampu memahami.

      Delete
  32. Akhirnya Selangor dpt MB baru

    ReplyDelete
  33. Selepas ini ada dua lagi kemungkinan tajuk yang akan dihidangkan :
    1. Sambutan ulang tahun UMNO ke 71 hambar.
    2. PKR tidak gila talak selepas diceraikan oleh PAS.

    Pada masa yang sama tajuk ini akan disimpan sehingga tahun hadapan :
    Pemimpin2, ahli2 dan penyokong2 PPBM sudah teruja nak sambut ulang tahun PERTAMA parti PPBM.

    ReplyDelete
  34. 1. Perhimpunan pertandingan hadiah satu juta UMNO tidak hambar.
    IA DIPENUHI PELAJAR KERAHAN, dan Rohingya Bangla. Hooray...melayu felda kampong kena tipu lagi.

    PAS makin bengong setelah cerai PH.
    Tiada kesinambungan setelah exco gila masih nak pegang jawatan sambil hentikan kerjasama. Keluar tidak masuk tidak, sumbat separuh.

    haha gila gila

    ReplyDelete
  35. Anon 7:29 AM.....harap dapat beri bukti nyata himpunan umno di penuhi dg pelajar, rohingya dan bangla.
    Siapa yang lebih bengong bila PAS ceraikan PKR. PAS atau PAN? Rasanya yang akan lebih meroyan adalah Mat Sabu, Khalid Samad dan Salehudin Ayub.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 749.
      Bukti terlondeh pun ko tak percaya sbb ko junud totok.
      Money trail teranv pun ko sanggah. akalmu dihjiab tahik low.
      Nasib ko la nak hidup dlm pura pura.

      Delete
  36. Manusia berdoa untuk keburukan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. (QS. al-Isra: 11)

    Ayat ini semisal dengan firman Allah di ayat lain,

    وَلَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ

    “Kalau sekiranya Allah menyegerakan doa keburukan bagi manusia seperti permintaan mereka untuk menyegerakan kebaikan, pastilah diakhiri umur mereka..” (QS. Yunus: 11)



    Read more https://konsultasisyariah.com/28604-didoakan-keburukan-orang-lain.html

    ReplyDelete
  37. Bila KD nak komen atau sanggah mengenai perhimpunan ulang tahun 71 umno dan perceraian PKR dg PAS ni. Dok meroyan nak dengar cerita dogeng ni.

    ReplyDelete
  38. Anon 8:34 AM..... kau ni jenis tak guna akal di otak, lulus darjah berapa entah le, dok asyik ikut cakap orang je. Orang masuk longkang kau pun masuk longkang.

    ReplyDelete
  39. suatu ketika dahulu;
    * dap adalah parti cauvanis yang terbit daripada parti pap singapura dan dianggotai oleh saki baki kominis
    * kerja pembangkang adalah kerja paling mudah kerana mereka hanya perlu membangkang agenda kerajaan tanpa berbuat lebih daripada itu sedangkan kerajaan adalah pelaksana
    * lim kit siang adalah jahat, anti melayu, anti islam dan bercita2 untuk menjadikan melayu merempat di bumi senditi
    * jangan percaya laporan2 akhbar luar negara yang memburuk-burukkan negara malaysia kerana mereka bercita-cita untuk menjatuhkan kerajaan negara kita
    * pemimpin2 pembangkang yang memburuk2kan negara ketika berada di luar negara adalah seumpama pengkhianat

    bla bla bla.....ada banyak lagi

    tapi kini mahathir buat semua apa yang dibenci dan tidak disukainya dahulu..

    ReplyDelete
  40. Anon 7:30 PM.....syabas atas pandangan berani. DAP masih ada agenda tersembunyi untuk menjahanamkan orang Melayu. Di simpan di diamkan nya sehingga dia dapat menawan Putrajaya dengan mempergunakan Melayu Melayu Hapraq. Sekadar memerintah Pulau Pinang belum berbaloi untuk DAP melaksanakan nya.Turn M akhirnya meludah ke langit dan sanggup bersekonkol dengan DAP.
    Sebahagian daripada kitaran hidup manusia..tinggah laku kita semasa terlalu tua akan berbalik kepada tingkah laku kita semasa zaman kanak kanak. Membuat sesuatu mengikut hati, membuat sesuatu mengikut emosi.
    DAP membawa ideologi sekular socialism communism yang membahayakan orang Melayu orang Islam.
    Catitan sejarah tak mudah di padam. Ingat DAP ingat 13 Mei.

    ReplyDelete
  41. Salah unno gak yg pegi pecat muhideen sape suruh. ..lepas songlap sanasini .cakap tk salah ajak debat lari plak tu..skrang ni banyaj Melayu dh nampak yg dap tu bagus sikit dari umno...dAO TU TK BETUL UMNO LAGI TAK BOLR PAKAI DALAM Baik menipu

    ReplyDelete
  42. Cerita DAP musuh Melayu dan Islam bukan cerita baru, terima kasih pada DAP kerana ujudnya membolehkan umno terus disokong.

    Isu rasis dap itulah nyawa umno.

    DAP disokong Melayu bukan juga perkara baru, pernah disoking oleh mantan Presiden ceupacs dan ramau lagi.

    Tetapi seperti biasa, walaupun dimula oleh pihak lain, tetapi ia menjadi emas dan semarak bila disentuh Tun Dr Mahathir.

    Pun begitu ia bukan kekuatan Mahathir sendirian sebaliknya lebih kepada keruntuhan akhlak pemimpin umno dalam beberapa isu nasional sebesar bangkai gajah.

    Itu sebab umno masih menggunakan isu yang sama ke atas DAP untuk memburukan Mahathir, setakat mana berkesan?

    Umno tidak perlulah mengajar Tun tentang DAP kerana Tun lebih jelas tentang DAP, Tun lahir lebih awal dari umno itu sendiri.

    Hari ini bahaya DAP sama sahaja seperti mca, cina tetap cina, cuma mca sekarang jadi kucing sebab makan dedak kucing, jadi kucing.
    MCA dulu lebih kuat dari DAP sebab sokongan majoriti pengundi cina yang kini beralih kepada DAP.
    DAP juga boleh di urus sepertimana mca boleh diurus satu ketika dulu.

    Untuk urus secara dihormati dan disegani, pemimpin yang mengurusnya mestilah bermoral, berakhlak, amanah, bersih dan cekap mengurus rakyat dan negara.

    Kalau anda penyamun, bolehkah anda mengurus negara secara amanah? Secara dihormati?

    ReplyDelete
    Replies
    1. La.. atau ppbm yang jadi kucing... dok jaga hati dap?

      Delete
    2. Cina dgn pencuri siapa lebih bsik?umno gak baik...patutlah diaorang cakap ahli umno ni skarang ni bongok

      Delete
    3. Atau pencuri da tinggalkan umno... kerana tak dapat mencuri lagi?

      Jgn risau.... Allah sebaik2 Hakim.

      Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):87 - Jika ada segolongan daripada kamu beriman kepada apa yang aku diutus untuk menyampaikannya dan ada (pula) segolongan yang tidak beriman, maka bersabarlah, hingga Allah menetapkan hukumnya di antara kita; dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya.

      Delete
  43. Taqallub..?

    Jom baca ayat 3:196 dan 3:197 seterusnya...

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):196 - Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):197 - Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahannam; dan Jahannam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.

    ReplyDelete
  44. Orang sokong pencuri pun munafik. Orang kari debat penakut lagi dayus....kretaria ni ada kt umno jer..parti pas dh jadi pasu mudah pecah.

    ReplyDelete
  45. Kluangman 9:42 PM memang penyokong tegar DAP. Dah tak boleh buat macamana dah. Kluangman ni nampaknya akan TETAP mempertahankan DAP sehingga ke titisan peluh terakhir. Tambahan pula dia ni dah terlalu taksub dengan Turn M. Macam apa saja yang diperkatakan oleh Turn M, apa saja yang terkeluar dari mulut Turn M tu adalah "wahyu".

    ReplyDelete
  46. Saya setuju dgn KD bahawa isu DAP rasis adalah satu dari 3 nyawa UMNO. Saya pernah mengeluarkan pendapat ini dahulu di blog lain dan kini saya ulangi lagi semata-mata jawapan bahawa saya tidak pernah mengatakan kesemua ahli UMNO adalah pemakan dedak.

    Penyokong UMNO dari kalangan Melayu Islam hanya ada tiga golongan:-

    1. Golongan pemakan dedak yang menyokong demi habuan peribadi (kalau dah dapat Samsung A9 tu memang group ni lah, nafi pun tak guna).

    2. Orang-orang yang masih bernostalgia dengan kehebatan dan sejarah UMNO di bawah 4 PM yang pertama.

    3. Orang-orang yang masih keliru dan bingung mana nak sokong. Mereka percaya Najib memang penyamun dan penipu tapi mereka masih takut dengan omongan DAP.

    4. Orang yang memang tak tahu apa-apa dan hanya mengikut sahaja.

    Golongan Pertama tak perlu komen.

    Golongan kedua kebanyakan adalah orang-orang veteran dan masih bernostalgia. Tapi golongan ini makin hari makin berkurangan sama ada dipanggil pulang oleh Pencipta atau tersedar dari tidur dan berhenti bernostalgia perkara lama dan melihat masa depan anak cucu.

    Golongan ketiga dikatakan bingung dan keliru disebabkan takut kepada momokan hantu di belakang rumah yg belum tentu kewujudan dan kemampuannya ketika harimau zionis dan singa komunis telah pun dijemput masuk oleh orang yang memomokkan itu. Golongan inilah yang seboleh-bolehnya mahu terus dikelirukan oleh golongan pertama tadi.

    Golongan keempat pula tiada komen. Ini golongan yang sangat kecil dan mungkin telah pupus pun dan hanya wujud dalam analogi. Sekarang di dalam kawasan Felda pun dah ada internet.

    Najib dengan terdesaknya telah meramaikan golonagn pertama dengan harapan golongan kedua dan ketiga akan kekal menyokongnya, tapi hakikatnya saban hari jumlah golongan kedua dan ketiga ini semakin kurang.

    Semakin hari penolakan terhadap Najib dan UMNO semakin besar. Ia ibarat bola salji yang bermula di puncak dan kino masih bergolek. Lebih lama ia bergolek lebih besar jadinya dan saya yakin pada masa ia telah sampai di kaki bukit ia akan cukup besar untuk menghentam dan merobohkan rumah penyamun yang ada di kaki bukit itu.

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
  47. John Doe
    ˌjän ˈdō/
    nounLAWNORTH AMERICAN
    noun: John Doe; plural noun: John Does
    an anonymous party, typically the plaintiff, in a legal action.
    informal
    a hypothetical average man.
    Origin

    mid 18th century: originally in legal use as a name of a fictitious plaintiff, corresponding to Richard Roe, used to represent the defendant.

    ReplyDelete
  48. Meet John Doe is a 1941 American comedy drama film directed and produced by Frank Capra, and starring Gary Cooper and Barbara Stanwyck. The film is about a "grassroots" political campaign created unwittingly by a newspaper columnist with the involvement of a hired homeless man and pursued by the paper's wealthy owner.[1] It became a box office hit and was nominated for an Academy Award for Best Story. It was ranked #49 in AFI's 100 Years... 100 Cheers. In 1969, the film entered the public domain (in the USA) due to the claimants' failure to renew its copyright registration in the 28th year after release.[2] It was the first of two features Capra made for Warner Brothers, after he left Columbia Pictures. His second film for Warners was an adaptation of the Broadway play Arsenic and Old Lace and was filmed in 1941 but not released until 1944 because the producers of the play wouldn't allow the film to be shown until the production closed.


    Ooo baru faham...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sdr kerana berminat dengan nama pena saya di dalam dunia blog.

      Itu tandanya kewujudan saya telah beri kesan. Apa kata sdr juga keluar dari dunia anon dan pilih nama yg dirasakan sesuai.

      Tapi sungguh kasihan..

      Di dalam mencemuh WSR kononya berita kaum kafir, rupa-rupanya maksud john doe juga dirujuk kepada sumber kaum kafir.

      Tahukah sdr john doe punya tradisi di dalam Islam dan membawa maksud gabungan nama dua orang hamba Allah yang salih.

      Siapakah mereka? Itu sdr carilah sendiri.

      Kenal Harun Yahya? Rupanya ia adalah nama samaran yang diambil dari nama dua orang Nabi dan nama sebenarnya lain.

      Apa pun terima kasih di atas minat yang ditunjukkan.

      Delete
  49. Menarik ...teringat akan ayat ini. Tugasan yang menarik.

    Harta rampasan perang (Al-'Anfāl):57 - Jika kamu menemui mereka dalam peperangan, maka cerai beraikanlah orang-orang yang di belakang mereka dengan (menumpas) mereka, supaya mereka mengambil pelajaran.

    ReplyDelete
  50. Hebat .... seperti mereka mengambil pelajaran dari ayat ini.

    ReplyDelete
  51. “Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tidak ada ilah yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia pada perjanjianku pada-Mu (yaitu aku akan mentauhidkan-Mu) semampuku dan aku yakin akan janji-Mu (berupa surga untukku). Aku berlindung kepada-Mu dari kejelekan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku. Oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”

    “Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri (tidak butuh segala sesuatu), dengan rahmat-Mu aku minta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan jangan diserahkan kepadaku sekali pun sekejap mata (tanpa mendapat pertolongan dariMu).”

    ReplyDelete
  52. KD..sapa dpt Perdana?.

    ReplyDelete
  53. Senyap sunyi... jom layan video ini.


    Watch "It Was Important For Me to Have Jesus ~ Muslim Revert" on YouTube
    https://youtu.be/D0iE2lP--f4

    ReplyDelete
  54. Dah tak boleh buat apa dah. Kalau dah taksub sangat dengan Turn M, akan sentiasa mencari semua yang di tulis termasuk tafsiran dan makna ayat ayat Quran yang memihak kepada penulis sahaja.
    Ramai lagi alim ulamak dan pentafsir ar Quran di negara ini yang berkelayakan, yang tidak memihak kpd mana mana kumpulan politik, rasanya mereka ini ketawa besar je dengan yang tunjuk pandai di ruangan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Sebab itulah saya mengajak bersumpah laknat ataupun doakan minta Allah hancurkan pihak yang sebenar-benarnya menjual agama demi mencari sedikit habuan dunia, supaya keputusan dibuat sendiri oleh Yg Maha Adil lagi Maha Mengetahui.

      Ajakan saya itu telah ditolak dengan beralasan oleh seorang anon dan kini seorang lagi anon (barangkali keduanya orang yang sama pun) mahu menyindir saya pula.

      (Itulah tarafnya menjadi anon, boleh berpura-pura orang lain dan bercakap berpusing dan kontra dari cakap awalnya tanpa dapat dipertanggungjawabkan).

      Kalau berani bersumpah laknat menyatakan kebenaran masih dianggap menipu, maka tiada apa lagi yang boleh menjernihkan otak yang telah pun kabut dan hanya menunggu penghakiman Allah sahaja jawabnya.

      'Maka hindarilah kamu dari mereka dan tunggulah. Sesungguhnya mereka juga turut sama menunggu".

      Delete
  55. Jom baca dan renungkan... sebahagian ayat2 berkaitan SUMPAH di dalam Al Quran.

    Pengampunan (At-Tawbah):74 - Mereka (orang-orang munafik itu) BERSUMPAH dengan (nama) Allah, bahwa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang menyakitimu). Sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan kekafiran, dan telah menjadi kafir sesudah Islam dan mengingini apa yang mereka tidak dapat mencapainya, dan mereka tidak mencela (Allah dan Rasul-Nya), kecuali karena Allah dan Rasul-Nya telah melimpahkan karunia-Nya kepada mereka. Maka jika mereka bertaubat, itu adalah lebih baik bagi mereka, dan jika mereka berpaling, niscaya Allah akan mengazab mereka dengan azab yang pedih di dunia dan akhirat; dan mereka sekali-kali tidaklah mempunyai pelindung dan tidak (pula) penolong di muka bumi.

    ( 3:77 )   Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji (nya dengan) Allah dan SUMPAH-SUMPAH mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih.

    Wanita (An-Nisā'):62 - Maka bagaimanakah halnya apabila mereka (orang-orang munafik) ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil BERSUMPAH: "Demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna".

    Al-Baqarah:204 - Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (BERSUMPAH dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu).

    Pengampunan (At-Tawbah):42 - Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan BERSUMPAH dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu". Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.

    Pengampunan (At-Tawbah):12 - Jika mereka merusak SUMPAH (janji)nya sesudah mereka berjanji, dan mereka mencerca agamamu, maka perangilah pemimpin-pemimpin orang-orang kafir itu, karena sesungguhnya mereka itu adalah orang-orang (yang tidak dapat dipegang) janjinya, agar supaya mereka berhenti.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):224 - Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah dalam SUMPAHmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):225 - Allah tidak menghukum kamu disebabkan SUMPAHmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Allah menghukum kamu disebabkan (sumpahmu) yang disengaja (untuk bersumpah) oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Wahai sdr yg cuba menggunakan ayat-ayat AlQuran dengan menyalahi disiplin ilmu.

      Kesemua ayat2 di atas langsung tidak berkaitan dengan sumpah laknat yang saya ajak.

      Saya dengan ini naik saksi bahawa sdr seorang yang menggunakan ayat-ayat Allah secara bathil dan saya percaya ianya dibuat demi habuan duniawi.

      Ayat yang berkaitan cabaran saya untuk bersumpah laknat ialah ayat berikut:-


      فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (٦١)

      "Maka barangssiapa yang membantah kami sesudah datang ilmu, Maka katakanlah (kepadanya): "Marilah kita panggil anak-anak Kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri Kami dan isteri-isteri kamu, diri Kami dan diri kamu; kemudian Marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya la'nat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta

      (Surah Ali-Imran :61).

      Saya dengan ini mencabar saudara berikan nama pena sdr dan kemudian kita sama-sama sumpah laknat siapa di antara kita yang menggunakan ayat2 AlQuran secara bathil demi habuan duniawi.

      Pensyariatan sumpah laknat ada di dalam ayat di atas dan biasa digunakan. Saya sendiri pernah menyaksikan seorang saksi diminta sumpah laknat di Mahkamah Syariah disebabkan hakim sangsi akan keterangannya.

      Kalau takut nak buktikan diri benar melalui satu cara yang disyariatkan maka berhentilah memetik ayat AlQuran di luar konteks.

      Menjual agama adalah dosa tang tidak dapat ditebus dan menggunakan ayat2 AlQuran untuk menambahkan durhaka, kedua-duanya adalah sangat serius dalam Islam.

      Kalau nak tuduh perkara yang sama ke atas saya, saya sudah pun menyatakan kesanggupan bersumpah laknat bersama2 anon berkenaan.

      Walk ur talk and stop bullshitting around dengan ayat2 AlQuran ketika hati hanya fikirkan dedak.

      Delete
  56. Walk ur talk and stop bullshitting around dengan ayat2 AlQuran ketika hati hanya fikirkan dedak.


    ....????

    ReplyDelete
  57. Al-Ĥujurāt:12 - WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

    ReplyDelete
  58. Bukankah sekadar bacakan? untuk renungan... bagi yang mahu ambil pelajaran. Tidak perlu bimbang jika tiada kesalahan.

    ( 56:77 )   Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan),

    Harta rampasan perang (Al-'Anfāl):2 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

    ReplyDelete
  59. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):108 - Itulah ayat-ayat Allah. Kami bacakan ayat-ayat itu kepadamu dengan benar; dan tiadalah Allah berkehendak untuk menganiaya hamba-hamba-Nya.

    ReplyDelete
  60. Sebahagian lagi ayat berkaitan sumpah untuk manafaat bersama..

    ( 9:56 )   Dan mereka (orang-orang munafik) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa sesungguhnya mereka termasuk golonganmu; padahal mereka bukanlah dari golonganmu, akan tetapi mereka adalah orang-orang yang sangat takut (kepadamu)

    ( 9:62 )   Mereka bersumpah kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika mereka adalah orang-orang yang mukmin.

    ReplyDelete
  61. Satu lagi ayat berkaitan sumpah untuk manafaat bersama...

    Wanita yang mengajukan gugatan (Al-Mujādila):14 - Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan suatu kaum yang dimurkai Allah sebagai teman? Orang-orang itu bukan dari golongan kamu dan bukan (pula) dari golongan mereka. Dan mereka BERSUMPAH untuk menguatkan kebohongan, sedang mereka mengetahui.

    ReplyDelete
  62. Lebah (An-Naĥl):94 - Dan janganlah kamu jadikan sumpah-sumpahmu sebagai alat penipu di antaramu, yang menyebabkan tergelincir kaki(mu) sesudah kokoh tegaknya, dan kamu rasakan kemelaratan (di dunia) karena kamu menghalangi (manusia) dari jalan Allah; dan bagimu azab yang besar.

    ReplyDelete

Sendiri cakap, sendiri tanggung..