Google+ Followers

Thursday, May 25, 2017

ANDA TANYA #NAJIB JAWAB# ELOK BUAT

Bukan sahaja pada bulan Ramadhan, tetapi setiap bulan,  setiap tahun dan selama hayat dikandung badan kena buat benda baik yang disuruh Allah dan tinggalkan segala kemungkaran. 

Kalau bahasa ayat tersebut di arabkan sikit baru nampak Islamik,  begitulah kita dikelirukan oleh sesetengah pihak sedangkan maksudnya sama.. 

Berbalik kepada keutamaan Ramadhan, tetap tidak dapat menghalang cakap dan politik berterusan malah kemungkinan lebih hebat lagi. 

Antara perkara mengelakan fitnah berterusan terhadap PM tercinta dan kerajaan adalah mengadakan dialog terbuka secara langsung, telus dan santai antara rakyat dengan PM dan Menteri. 


Seharusnya pemimpin pembangkang terutama yang bukan ahli parlimen,  ngo dan individu turut dijemput hadir untuk berdialog dalam keadaan sopan dan terkawal.  Sudah tentu majlis ini perlukan moderator team yang tested dan berpengalaman. 

Ala rosyam nor,  ala mat over,  ala david teoh wajar ditiadakan. 

Jika keberanian dan keterbukaan ini dapat dilaksanakan,  sudah tentu kerajaan dapat menangkis banyak perkara.  Kesilapan dan kelemahan kerajaan memang ujud tetapi berlapang dada lah dengan teguran rakyat selari dengan pemimpin tahu semua,  betul semua sudah berakhir. 

Jika sekadar cakap sehala,  bantai pembangkang,  bantai Tun - rakyat dah bosan. Rakyat nak lihat persembahan dan pendekatan baru. 

Ini cakap hari Junaat. 



10 comments:

  1. Betul. Kalau retorik ala kurma wal unta tak payah. Ramadhan perlu dimuliakan dgn ertikata dan semulia2nya.
    Lalat2 A9 dan Langau Q7 pun patut kurangkan totok jumud. Iman lebih penting dari Imbuhan. Buka la 2 mata, pandang kiri dan kanan. Jhn terus jadi Dajjal mata satu.
    Rakyat bising ada sebab. Bangkai 1mdb dan bau Taek Low tak harus disembunyikan lagi. Usaha utk cover up dan mainkan undang2 hanya meningkatkan kebencian.
    Malah kebencian sebegini membawa pahala dlm bulan yg mulia. Mengesahkan dan membenci mu.gkar adalah tuntutan.
    Betul kan, lEbai?
    *kalau tanya LObai, lain jawapannya.

    ReplyDelete
  2. Bagi penyokong BN yang melenting kalau dikatakan makan dedak, tunjukanlah kewarasan dengan idea baru..

    Kalau pemimpin kelepek duit pun disokong membuta tuli macam mana lah kami nak respek..

    ReplyDelete
  3. Bagi menghormati bulan Ramadhan Al Mubarak.... There will not be any comments from me for the whole of Ramadhan.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  4. Kesalahan orang yg tidak disokong nampak
    Kesalahan org yg disokong kelepet duit tak berkelip mata pun sampai anak pinak/kroni kaya raya
    Ada hajat nak nasihat orang
    Dedak ada juga yg bersih,tapi kahak dijilat balik....
    Kena kasar bahasa sikit pada yg suka buat tuduhan tanpa fakta ni...
    Be silence throughout this respectful Ramadhan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SOKONG.
      Tak perlu pilih, yg DISOKONG ataupun yg TIDAK DISOKONG.
      Klepet, songlap, jual negara sokong komunis CCP dll, termasok dlm Mungkar dan dipandu nafsu jahat.
      Respect Ramadhan, Resist ,Purge , and dont just be a Silent witness of Evil deeds, throughout this Ramadhan.
      Tak gitu 5:11?

      Delete
  5. Betul tu 5:38
    Puak tu jangan temberang kononnya hormat Ramadhan untuk silent kepada kemungkaran..

    ReplyDelete
  6. Sudah-sudah la wei bulan ramadhan ni.Ingat sikit jangka hayat kita tinggi-tinggi pun umur 90an macam Tun.Itu pun jarang-jarang tapi yang abadi nya disana dengan nisbah satu tahun di akhirat sama dengan seribu tahun di dunia.Jadi apa lah guna bertekak tak habis-habis sedangkan masa seratus tahun di dunia hanya ibarat satu titis air berbanding seluas lautan.

    Lebih malang apa yang kita debatkan bukan lah berdasarkan prinsip yang benar melainkan ketaksuban kita kepada pemimpin dan parti tertentu semata-mata.Jadi sia-sia lah hidup kita walaupun seratus tahun umur nya tapi banyak dihabiskan dengan perkelahian dunia yang tak pernah kunjung padam yang sepatut nya digunakan untuk membantu kita untuk hidup kekal di sana.

    Sekian selamat berpuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca balik baik2 839.
      (SOKONG atau Tak Sokong)
      Tak perlu pilih, yg DISOKONG ataupun yg TIDAK DISOKONG.
      Klepet, songlap, jual negara sokong komunis CCP dll, termasok dlm Mungkar dan dipandu nafsu jahat.
      (Yang penting..
      (Respect Ramadhan, Resist ,Purge , and dont just be a Silent witness of Evil deeds, throughout this Ramadhan).

      Tang.mana salah tu, nak khutbah pun biar menjurus kebaikan, Ko jgn nan jd mcm
      Lobai Al Wais Rait.
      Kenal dia?

      Delete
  7. Bagus cadangan tu. Kalau PM1 takut , bagi PM2 jawab..
    Malaysia ada 2 orang PM, sorang hanya bijak berpolitik, sorang lagi hanya suka ambil mana yang sempat dan boros..
    cuma malangnya PM yang bijak mentadbir negara masih tiada.. harapkan konsetan upahan je..

    ReplyDelete
  8. Ubah title.
    ANDA TANYA
    #NAJIB ?#
    #BARU TADI, DIA ADA SINI ??!! #

    ReplyDelete