Google+ Followers

Friday, June 30, 2017

SATU LAGI CAMPURTANGAN NEGARA ASING...

Menteri dan Mufti.. Tolong komen

Mungkin juga ada lebai yang nak tunjuk bahlul dengan peribahasa beruk tampar monyet sebab berebut pisang atau ada juga yang nak jadi gembala buaya dalam kandang singa. 



Thursday, June 29, 2017

TERUS TERANG

Setakat mana PDRM, SPRM dan AG dan lain lain agensi penguatkuasaan berlaku adil, amanah dan setia di bawah Duli Yang Maha Mulia Sri Paduka YDP Agong dalam menjalankan tugas mereka membabitkan antara pemimpin kerajaan dan pemimpin pembangkang.

Hakikatnya mereka dibayar gaji dari hasil negara seperti percukaian.

Realitinya,  integriti mereka kini semakin dipandang rendah, dipersendakan dan hilang kepercayaan untuk rakyat bergantung harap berdasarkan sikap segelintir, seekor kerbau membawa lumpur,  semuanya terpalit.

Walaupun majoriti yang berpangkat rendah dan perlaksana menjalankan tugas dengan baik tetapi dedikasi mereka dimusnahkan oleh atasan yang membuat keputusan.

Kita tidak berniat jahat,  tidak taksub dan memihak kepada mana mana pengkhianat, kita mohon pihak atasan dan pemimpin politik yang mungkar dalam apa saja segi dan penyokong mereka akan terhumban menyembah bumi dan musnah hasil laku mereka sendiri, hasil kezaliman mereka sendiri.

Semoga kemusnahan terpilih itu Allah makbulkan dan kita berdoa bala tidak diturunkan meliputi mereka yang benar.

Aamiin


# taufik dan hidayah

ISU ISU DI PENANG.. SEGERA HERET LIM GUAN ENG

Blog ini sudah tidak sekerap dulu mengkritik lim guan eng atau dap. Tetapi aku setuju jika segala silap salah kemungkarannya dibongkar,  tidak ada pengecualian. Samada fitnah atau gembar gembur politik,  terpulanglah kepada mereka. 

Kerajaan mempunyai segala kuasa untuk mengheret lim guan dan pemimpin dap fan pembangkang ke mahkamah tetapi setakat ini hanya satu kes untuk lim guan eng,  yang lain belum atau tin kosong. 

Segala kemungkaran lim guan eng setakat pulau pinang,  setakat negeri.. Ia tidak memberi kesan langsung pada negeri lain,  misalnya johor tidak akan terjejas jika ada kemungkaran di pulau pinang. 
Berbeza dengan skandal 1mdb, gst,  atau hutang tinggi,  memberi kesan kepada rakyat hatta sampai kepada bayi dalam kandungan. 

Begitu juga kurang kritikan kepada dap apabila dikesan umno lebih teruk dari dap, kerajaan yang ditunjangi umno membawa negara ke arah bahaya,  hutang yang tinggi, cukai yang membebankan,  pengangguran meningkat,  rasuah, kronisme,  kelepek,  salahguna kuasa makin menjadi jadi disamping itu keselamatan yang goyah.

Tetapi setakat analisa rambang,  BN sukar menggugat pembangkang di selangor mahupun PP. 

ALASAN SEMAKIN TIPIS, JALAN SEMAKIN BUNTU..

Isu 1mdb pada peringkat awal adalah isu peribadi atas sikap dan keputusan Najib yang dipertikaikan oleh Tun dan minta dia berundur.

Kebijaksanaan Najib,  isu itu dinegarakan, di peringkat awal ramai benar terpengaruh untuk mati syahid mempertahankannya seperi matmaselan dan akhirnya satu demi satu sedar mereka menipu diri sendiri, akan mati dalam kufur munafik dan berbohong kepada rakyat. 

Semakin ramai yang sudah playsafe,  berhati hati dan ada yang sudah menjauhi kerana 1mdb yang dikatakan skandal atau jenayah makin hampir menjadi kenyataan dan sesiapa yang  mempertahankan boleh membawa maksud bersubahat.

Kalau jenayah subahat dipenjarakan, di padang masyar subahat dinerakakan, kalau mati subahat mati katak... 

Lantang lagikah Zahid,  Kj, Hisham,  Wanita,  Puteri, MB,  kunan, Majlis Tertinggi bersuara mempertahankan????????  Dan aku yakin Nazeri sendiri akan lari jauh jauh dari memperkatakan isu ini lagi,  sebagai samseng,  dia lebih bermaklumat. 

Suara yang tinggal adalah blogger2 cabok cari makan, suara sehala,  ruang komen ditutup atau tidak disiarkan kerana mereka juga sedar,  apa yang mereka cakap sekadar tin kosong, sudah tidak ada stand,  sudah tidak laku, sudah kencing,  sudah merapu, sudah goyang... Mereka akan pecahkan cermin setiap kali melihat diri mereka.. 

Perhatikan betul², siapa sekarang benteng terakhir.. Yang sudah meletakan sebelah kaki
ke sungai buluh!!! 

Apabila dinegarakan, Malaysia makin popular dengan istilah "Apa sudah jadi???? " di peringkat antarabangsa yang membawa kemaluan besar seolah korup kini amalan ruji rakyat Malaysia????
Ia mampu dikongsikan oleh 22juta pengguna FB di Malaysia, lebih 100 juta pengguna FB di Indonesia dan 2billion pengguna FB seluruh dunia... 
Kalaulah lah pembangkang pun diam dan dungu,  kita lebih teruk dari amazon. 

Apakah masih ada yang percaya 1mdb bukan skandal dan Najib tidak bersalah dari segi moral dan tanggungjawab. 
Sudah lebih dua tahun isu ini diperkatakan dan jika semua itu fitnah semata dan rekaan pembangkang dan antarabangsa, kenapa sampai sekarang isu terus berkembang sebagai relevan unsur jenayah... 

Mahathir,  Muhyiddin dan Mukhriz adalah individu paling rapat dengan umno dan kerajaan secara langsung dan hari ini,  apa yang tak keluar dari mulut mereka terhadap Najib dan Rosmah... (???)
Kenapa Najib dan Rosmah tidak saman... 
Kalau sudah kenegaraan.. Kenapa AG tidak dakwa mereka.. 
PDRM berapa lama hendak siasat 1mdb atau sebenarnya semua sudah tersangkut di meja AG (?)...

Mati hidup najib dan umno kini bergantung kepada talian hayat dari pas dengan syarat setakat mana atau semaksima mana mereka boleh memperalat dan mengkudakan pemimpin dan parti malang itu....

Wednesday, June 28, 2017

BERSIHKAN NAMA DARI ISU 90 JUTA TERLEBIH DAHULU SEBELUM CUBA NAK JADI PENASIHAT

Hadi dan pas perlu fokus kepada isu 90j seperti dakwaan SR,  bersihkan dulu diri sebelum berlagak suci dan menasihat pihak lain. 

Islam bukan milik pas atau lebai untuk bebas keluar masuk memetik firman Allah dan sabda Rasul sewenang wenangnya untuk menghalalkan pendirian pemimpin dan parti. 
Jangan plagiat,  copy paste hak milik Allah dan salahguna.

Khalifah Omar berendam airmata kerana ingat dan takut kepada Allah ketika memerintah dan bukannya lancang mulut mengeluarkan fatwa laba dunia. 

JANGAN RENDAHKAN MARTABAT JIKA SENDIRI PUN BLUR

Agamawan, penjawat awam atau swasta,   ilmuan termasuk mufti,  pensyarah yang sewaktunya yang politik bukan bidang pengkhususan mereka diharap tidak mengeluarkan kenyataan semborono berhubung saman sivil DOJ untuk merampas hartanah yang melibatkan aktiviti haram 1mdb oleh individu dan pihak tertentu.

Wajar tahu membezakan antara situasi campur tangan asing dengan hak DOJ mengikut undang² negara mereka, mereka mengikut tafsiran AG mereka sendiri dan tidak bergantung kepada tafsiran AG Malaysia atau negara lain.  Mereka tidak main politik murahan atau mengikut telunjuk.

Donald Trump sendiri tidak mengawal,  apatah lagi pihak lain,  jangan buat dakwaan luar biasa bodoh apabila mendakwa parti pembangkang setahun jagung mengawalnya.

Apa yang DOJ dakwa tidak semestinya betul dan yang disebut dalam saman tersebut jika perlu, wajar menggunakan saluran undang² untuk mempertahan diri.

Jika negara istilahkan campurtangan asing,  wisma putera perlu bertindak. Jika tiada,  janganlah pihak lain sekali lagi menunjukan kebodohan luar biasa.

Hari ini majoriti rakyat celik teknologi maklumat,  boleh menilai membanding palsu dan benar,  rakyat sudah tidak lagi telan bulat² atau bergantung atas apa yang pemimpin kata lebih² lagi mereka yang sudah hilang integriti,  tidak boleh dipercayai atau berbohong berkali kali.

Title ulama,  lebai,  tan sri,  pengerusi,  presiden,  ceo,  proff,  mufti dan sebagainya tidak lagi dijamin ada pengaruh dan nilai.

Rakyat sudah hampir menggunakan kuasa secara demokrasi melalui pilihanraya. Jika ada cubaan menafikan pilihanraya dengan berbagai helah merupakan risiko tinggi dan perlu difikirkan berkali kali,  jangan menambah petrol di api.

Adalah lebih wajar semua pihak memberi masa dan peluang kepada DOJ selesaikan tugas mereka.  Pembangkang seperti biasa akan mengambil peluang ini untuk berkempen dan memberi tekanan kepada kerajaan.

Kerajaan harus sahut cabaran dengan telus,  berani jika tiada apa yang disembunyikan. Sebarang cubaan selain dari itu akan membawa kemudaratan kerana apa yang DOJ lakukan sekarang merupakan satu permulaan.


ANTARA ZAID DAN NIK ABDUH, BELUM TENTU SIAPA YANG MASUK SYURGA DULU..


Bukan main seronok puak pendedak tibai zaid ibrahim melampau dan berlebihan,  tentang isu doa pilot air asia. Sudah semestinya ia lebih advantage kepada zaid,  seperti biasa,  ketika ramai yang membenci, ramai pula yang bersetuju dengannya. 

Setuju atau tidak kena faham dulu fakta bukan semborono macam babi,  mengikut (dari istilah membabi buta,  semborono).  Komen zaid adalah berdasarkan posisi pilot tersebut dalam keadaan sebegitu genting.

Memberi maklumat apa yang sebenarnya berlaku,  langkah yang diambil,  memberi keyakinan,  semangat,  calm down adalah yang utama dan terakhir adalah doa. 

Selamat atau tidak bukan kerana pandai manusia,  ia bersandarkan qada dan qadar ketentuan Allah. 

Apapun, apa yang dilakukan oleh pilot tersebut,  terpuji dan 100% betul.  Begitu juga teguran zaid 98% betul... Yang kecoh lebih kepada politik. 

Pandangan zaid bersifat peribadi dari seseorang yang bukan pakar dalam ilmu ugama, tidak ada pengaruh dan tidak pula akan jadi ajaran sesat.. Yang kecoh lebih kepada politik.. 

Mereka sedang kesumbatan,  kepanikan dalam cuba meningkatkan baki sisa 6.3%.. Riuh sesama dia,  no harm. 

Dan yang lebih membuatkan aku senyum sinis adalah bertubi tubi mereka hentam zaid, saudara seIslam sekadar sedikit perbezaan pendapat tetapi dalam masa yang sama,  mendukung,  peluk cium si jolo kapir yang diiktiraf bukan setakat carribean,  tetapi lanun antarabangsa. 

Tuesday, June 27, 2017

WHY LONDON (2)

Sebagai pemumpin politik sepenuh masa atau serius,  mereka memerlukan masa peribadi dan masa bersama keluarga,  otak perlu berehat dari perkara yang sama buat seketika dan jauh dari perkara sekeliling yang sama. 

Itu antara sebab ramai pemimpin tertinggi mengambil peluang bercuti pada tempat dan masa yang sesuai,  ia tidak dirancang seminggu dua tetapi berbulan masanya,  malah tempat dan masa pun kekadang diberikan tugas dan perancangan kepada salah seorang ahli keluarga. 

Najib sendiri walaupun rasa seronok dengan 50 ribu pengunjung di Puterajaya tetapi raya ke dua sudah menghilangkan diri bercuti. 

Zahid yang pertama kali beraya sebagai TPM terlebih uja dan menyifatkan kehadiran itu sebagai sokongan kepada Najib,  ada betulnya mereka suka Najib tetapi jumlah tersebut sangat kecil berbanding status najib sebagai PM. 

Jauh lebih kecil berbanding Mahathir yang mendapat sokongan satu dunia dan bebas bergerak.  

Mungkin hanya zahid dan hisham yang perlu berada di tanah air kerana pengaruh mereka masih bergantung kepada kehadiran fizikal bersama dengan penyokong. 

Tun sendiri, sebagai simbolik, beraya di london.  Soal tidak molek beraya bukan di tanah air sendiri merupakan komen kumpulan desperado, ketadikaan yang tidak ada isu.
Lebih penting Tun tidak gunakan duit cukai..

Sesuatu yang seronok dan boleh dijangka,  Tun akan menjawab dengan spontan jika ditanya wartawan sekembalinya nanti. 
Lebih seronok jawapan itu membuatkan kumpulan desperado menggaru lagi. 




# Dengan menyewa 42 bilik mewah,  jumlah yang lebih besar dari ahli keluarganya,  sudah tentu agenda politik seterusnya merupakan sebahagian pakej percutian. 


Monday, June 26, 2017

CUTI NAJIB YANG SERBA SEDERHANA

Tidak seperti Tun yang berhari raya mewah di London bersama keluarga, Najib dengan rela hati hanya memilih negara jiran serba murah sederhana berhari raya. Sesuai dengan kemampuan. 

Inilah contoh terbaik PM Malaysia dalam sejak dua menjak ini. 




# Persepsi najib takut ke new york atau london sedang mempengaruhi rakyat. 

DARI PENASIHAT DAH MENINGKAT JADI PENYELAMAT..

Sebaik membaca dan menganalisa surat terbuka hadi kepada semua parti politik, spontannya ada dua yang terus ada dalam fikiran.. 

1) diam sebenarnya lebih baik untuk presiden pas itu.. Tentunya menjadi malu dan serba salah sebahagian pemimpin dan ahli pas untuk menerima realiti presiden mereka kamikaze, mempertaruhkan diri sekadar untuk menyelamat najib.

2) apakah hadi seorang ulama,  masih seorang ulama atau membawa tempias kepada ulama, pendakwah,  penceramah, lebai dan ustaz² yang lain,  seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit. 

Sekarang,  sudah ada dua...

Setakat ini juga ada dua mufti yang dilaporkan turut bersependapat dengan Hadi supaya tidak ada campurtangan asing,  tidak lain dan tidak bukan, semua boleh jangkakan Mufti Perak dan Mufti Pahang.

Apakah dan setakat mana mereka faham *campurtangan asing dalam isu DOJ dan 1mdb (?) Ini lah yang membuatkan rakyat celik merasa mufti2 ini setakat merendahkan martarbat mereka sendiri,  bercakap dalam skop yang sangat kecil dan diperalatkan oleh mereka yang berkepentingan. 

Berulangkali disebut,  jika ada campurtangan asing,  duta negara berkenaan perlu dipanggil oleh wisma putera,  beri amaran,  kecam dan putuskan hubungan.. 
Ada rakyat yang masih bengong dalam isu ini tapi janganlah sampai berjangkit kepada mereka yang berstatus yang sepatutnya dimulia dan dihormati... 

Banyak lagi yang boleh disentuh diulas tentang kebuntuan Hadi yang cuba mengakalkan fikiran rakyat... Bawa bawalah bertaubat dengan fatwa kapirkan orang umno yang sekarang ini sudah buat buat lupa.. 

Bersambung

SAJA NAK BAGITAU

Jumlah keahlian umno sekarang tidak cukup untuk menang pilihanraya.. 
50,000 yang datang beraya rumah PM juga tidak cukup untyk menang pilihanraya.. 

Zahid kena sempua semula,  bercakaplah benar walau pahit. 


# Tun masih hepi hepi beraya di london sepertimana obama sedang bercuti di bali ketika umat Islam Indonesia berhari raya. Apakah Obama masih sudi singgah bercuti di Malaysia atau dia sudah lupa kenangan selfi bersama. 




SEBAGAI MO2, ZAHID SUKAR DIGUGAT.. JANGAN ADA SIAPA YANG PIPISKAN LADA

Kesetiaan wak zahid melantun lantun dengan class nya tersendiri...  Cukup tinggi,  stabil dan mantop... 

Kalau masih lagi kena cah keting,  tidak dihargai,  dipinggir,  tersingkir atau dipecat.. Memang tak masuk akal....

Berketuakan seseorang yang sedang diperhati dunia,  lambat laun, sampai masa, ranum molek atau busuk ditebuk tupai, Wak zahid tak perlu kerja keras,  ianya akan gugur sendiri... 









# Kesesakan di jalan jalan utama dan lebuhraya sekarang menunjukan rakyat masih berduit, ekonomi meningkat maju jaya,  itupun tanda rakyat memberi sokongan kepada Najib, semasa jem, yang keluar dari mulut mereka,  we love pm. 

Sunday, June 25, 2017

WHY LONDON (1)

Blog blog pendedak utama yang pernah mendapat ststus bangang oleh Najib meroyan sakan bila Tun Dr Mahathir berlepas dan berhariraya di London. 

Tak cukup bulan Ramadhan,  1 Syawal pun mereka mula tunjuk busuk hati sakit hati, dengki dan fitnah,  emosi dan sel otak mereka tak dapat dikawal dengan rendang dan ketupat.

Apakah mereka ini golongan yang sama seperti dikategorikan Tun sebagai "luar biasa bodoh", mungkin! 

Kalau ditinjau di seluruh negara, di semua terminal udara,  laut dan darat,  ribuan rakyat Malaysia berugama Islam ke luar negara di penghujung Ramadhan dengan alasan mereka tersendiri,  yang sudah tentu mereka tidak perlu bimbang tiba tiba dicekup interpol,  salah laku jenayah antarabangsa. 

Lebih ramai umat Islam di London yang beriman dari orang Islam di Malaysia  !!!!!! Cabaran mereka lebih hebat sebagai minoriti tetapi bukan alasan. Ketua Negara mereka kapir tetapi tidak mengamal kelepektasi. 

Kalau tanya PAS,  tentu kata mereka bumi ni milik Allah termasuk London. Nik Abduh tentu setuju di London juga ada sejadah dan masjid. 

Apakah berhari raya di Putera Jaya lebih mulia dari berhari raya di London (?) Sudah tentu Tun bebas bersalam dengan siapa sahaja di London atau di mana mana berbanding dengan orang Puterajaya yang buat open house tapi tak open sangat untuk bersalam.. 

Satu sejarah penting,  London adalah pilihan destinasi Allahyarham Tun Razak tanpa pengetahuan rakyat tujuannya ke sana, mendapat rawatan dan menghembuskan nafas terakhirnya.  Tak baik blogger bangang mempersendakan London. 

Jasa Tun Razak begitu banyak antaranya perlaksanaan Felda dalam konsep membasmi kemiskinan tetapi di era sekarang,  peneroka felda nampak macam senang dan kaya tetapi sebenarnya sedang menanggung hutang angkara rakus tikus membaiki labu. 





# Kalau rasa hebat,  rasa kuat,  rasa betul,  rasa disokong... Makanlah ketupat lemang dengan tenang,  jangan tercekik dan meninggal... Kesian pada jawatan, gelaran,  kekayaan dan pengaruh yang sedang dimiliki. 












Dirakam sebelum berlepas,  pemimpin PKR dan umno juga ke luar negara berhari raya. 
(Gambar) 


Saturday, June 24, 2017

TIADA MAAF BAGI KAMU

MENU POLITIK RAYA, TERKINI, PANAS...

Memang kenyang betul menu politik raya kali ini 2017, raya terakhir sebelum PRU yang dijadualkan sebelum pertengahan 2018.

Baca betul betul apa yang Zeti ucapkan,  hadam dan kenalpasti siapa dalang yang menghalang pendakwaan walaupun BNM berulangkali membuat permohonan.. 



Friday, June 23, 2017

BERSIHKAN DULU DIRI

Ramadhan di penghujung,  politician tidak banyak berubah dalamannya,  dari segi fizikal nampak macam ada perubahan.. 

Ramadhan asasnya nampak sekadar menahan haus dan lapar tetapi yang lebih penting ialah pembentukan disiplin menyeluruh dan keinsafan.. Ujian sebenar selepas tamat latihan (berpuasa dalam bulan Ramadhan)..  Ada perubahan ke tidak?  Taubat diterima ke tidak? 

Tak tinggal jubah dan serbannya, antara pemimpin umno dengan pemimpin pas di bulan ramadhan sukar nak teka.  Asasnya ia lebih baik.. 

Dan kalau "kosmetik dan permukaan" itu diteruskan sangat baik tetapi tetap kosong kalau dalaman masih ditakuk lama,  untuk urusan peribadi dengan Allah bertambah molek tapi integriti sebagai pemimpin di depan Allah bagaimana ?

Rengkas kata,  selepas hebat seketika di Ramadhan apakah selepas ini masih tetap sokong kemungkaran yang kamu tahu, sokong lanun dan penyamun, na'uzubillah..

Adakah Islam membenarkan percampuran antara rasuah dan sedekah,  tanggungjawab dan salahguna kuasa? 
Rakyat boleh tak tahu atau diperdaya dengan lakonan dan gaya,,  tetapi yang akhirnya kamu nak kena mengadap dan menjawab,  dengan siapa? 

Begitu dengan PM,  cerita mengenainya tidak pernah surut sepanjang Ramadhan,  bau busuk tetap keluar samada suka atau pun tidak. 

Samada berdiam diri atau jawab "no more statement" ia tidak mengurangkan sedikit pun, sikap berani kerana benar langsung tak nampak,  nothing to hide makin banyak disembunyikan, di osa kan,   lawan tetap lawan diterjemahkan melalui agenda kotor.. 

Jika nama belum dibersihkan dalam apa jua cara,  apa sahaja yang dilakukan tidak ada integritinya, tidak  dipandang tinggi dan dihormati...malah jadi bahan senda. Apa yang kita nak "pegang" sekarang untuk jadi kebanggaan kalau setiap kebaikan akan ada persaolan dihujungnya,  apa sudah jadi dengan pemimpin kamu? 

Kita ada masjid terbesar terindah,  kita ada pusat Al Quran,  kita ada parti keramat,  kita ada segala galanya,  tetapi apa akhlak pemimpin kamu?  Ikut Al Quran?  Ikut sunnah? Dan kamu jadi penyokong yang macam mana? 

Macam umat nabi Noh atau macam pengikut Qarun. 







NAJIB TIADA KEYAKINAN DIRI




Menjadi seorang PM dengan ehsan Muhyiddin yang memberi laluan atas sokongan Mahathir selepas paklah berundur kini teserlah pula ketiadaan jati diri dan yakin diri untuk memajukan proton. 

Jalan mudah - gadai,  jual,  hutang atas nama usahasama. 

Kalaupun proton rugi,  itu adalah risiko perniagaan tetapi kemahiran dapat dibina terus. Kerugian bukan dalam bentuk duit masuk akaun peribadi,  hilang dalam transaksi, salah masuk transaksi.

Belum ada aduan,  engine proton tak ada timing chain,  timing belt atau airbag berbanding dengan duit 1mdb bertukar jadi cincin,  rantai dan beg tangan.. Seperti diviralkan dan dakwaan DOJ. 

Belum pernah Tun lari dari sebarang dialog proton,  betul² n2h, dan belum pernah kecut berdepan wartawan hingga terpacul "no more statement"

Lebih penting tidak pernah ada dakwaan dari DOJ,  aktiviti haram proton untuk membeli hartanah dan penggubalan wang haram. 

Proton tidak pernah disiasat dalam dan luar negara,  kewangannya telus tanpa perlu OSA. 
Proton walaupun belum setanding buatan Jepun tetapi tidaklah sampai memalukan negara di mata dunia. 


Thursday, June 22, 2017

JALAN SUKAR YANG TUN PILIH BERBALOI

Penubuhan Suruhanjaya Diraja siasat Mahathir,  laporan SPRM siasat kekayaan anak Mahathir (motif politik)  merupakan kejayaan terbesar Tun Dr Mahathir sepanjang Ramadhan meningkatkan darjatnya sebagai hamba Allah yang terus diuji dalam dakwahnya menentang salahguna kuasa dan pecah amanah. 


Kepentingan peribadi,  dendam dan sakit hati dengan tema mereka burukan Mahathir, adakah lebih logik,  rasional dan lebih mulia dari tema selamatkan Malaysia yang dibawa oleh Tun. (?)

Apakah wajar sebuah kerajaan yang dikritik menindas rakyatnya sendiri. 

Sudah pasti ada lagi agenda musuh yang menghalalkan cara apabila sudah muflis fakta dan hujah,  itu semua sekadar usaha menyelamatkan diri.

Tetapi Allah tidak lupa membantu Tun dengan dua bonus membenarkan perjuangannya iaitu muncul pergolakan di FGV dan permohonan DOJ ke mahkamah sivil US untuk perampasan hartanah kaitan aktiviti haram 1mdb. 

Di situ juga terdedahnya senarai barang kemas lumayan yang diterima oleh isteri MO1 (hingga sekarang tidak diketahui siapa wanita malang tersebut) bersumberkan wang 1mdb. 

Tidak ada sesiapa yang berani dedahkan siapa sebenarnya isteri MO1 tersebut kerana takut disaman. Tidak pula diketahui apa hubungan wanita yang mahu saman dengan isteri MO1 tersebut. 


Diikuti satu penampar naik ke muka (istilah zamkata)  apabila seorang pemimpin kapir laknatullah iaitu PM Singapura yang meminta maaf kepada rakyatnya kerana isu peribadi pertikaian keluarga yang tidak pun melibatkan satu sen duit rakyat dan negara hilang. 

Apa pula status pemimpin Islam disisi Allah yang kelepek,  salahguna kuasa, zalim terhadap rakyatnya, sudah selayaknya dia menerima pembalasan di dunia dan aqirat. Sudah tentunya secara peribadi ada yang sudah mengadu kepada Illahi di bulan yang mustajab ini apabila aduannya didunia tidak diperduli. 

Benarlah kata TMJ,  kalau nak lemas,  ketul taik pun dipautnya. 




BERAPA LAMA PDRM NAK SIASAT 1MDB

Tempoh biar logik.. 

Kalau kurang Pegawai Siasat,  pinjam dari SPRM. 


Wednesday, June 21, 2017

UNDI TOLAK UMNO KEKAL

Kerajaan pandir sahaja yang buat kerja gostan..

Alang² kalau nak tubuh suruhanjaya diraja,  elok siasat zaman kesultanan melaka, bongkar siapa yang rasuah dan khianat sehingga melaka jatuh ke tangan portugis. 

Bila dah tahu siapa pengkhianatnya, hutang negara otomatik terbayar,  skandal 1mdb ditutup,  DOJ pun mungkin cancel saman sivil... 

Rakyat hidup dengan aman,  pemerintah hidup dengan mewah. 

Macam tu kot cara nak kaberap sendiri punya lanun dan malaun. Kerja pandir macam ni kalau buat di hutan amazon pun tak ada siapa nak terpengaruh.  Undi tolak umno termaktub kekal. 






# isu depan mata belum terjawab,  sebok benor yang dah berkarat. 

Tuesday, June 20, 2017

COKODOK PISANG ISA SAMAD

Malam tadi,  mak aku dari Felda Selancar telefon, darah tingginya dah turun sejak diumumkan pembatalan gst bagi 60 jenis makanan.

Bagaimanapun oleh kerana kos sara hidup yang tinggi,  raya tahun ni katanya tak ada ketupat lemang kueh mueh seperti biasa,  menu akan diganti dengan cokodok pisang isa samad dan lepat liat zakaria. Menu baru ke mak? 

Di felda katanya pun sekarang dah ada kedai dobi 24 jam.. DOBI PANDI LAYANDIRI

Sempat juga aku pesan pada mak,  tutup pintu dan tingkap rapat-rapat,  jangan sesuka hati jemput tetamu masuk rumsh,  karang ada pula yang di copet di kelepeknya.. Sekarang ni orang melanun siang-siang buta,  dah tak tahu malu lagi.. 

Aku juga sempat minta maaf pada emak sebab janji nak beli  pink diamond pendant tidak kesampaian,  sold out. 

Raya ni aku balik,  rasa lebih selamat sebab SPAD dapat pengerusi baru.. Dengar khabar yang tidak boleh dipercayai tetapi tidak mustahil,  SPAD bakal tersenarai di bursa.. Oh ye ke

Tak sabar nak balik kampong, banyak cerita ooo mau kongsi. 





# Berpolitik tidak semestinya dari kereta mewah atau rumah agam,  duduk di motor pakai selipar pun berehh bohhh... 


Monday, June 19, 2017

YANG KENA FITNAH SANGAT TAKUT????

Apa istimewanya DOJ dalam isu saman sivilnya untuk merampas hartanah yang dikatakan hasil kegiatan haram 1mdb (?)

DOJ buat atas bidangkuasanya,  haknya..  Belum tentu dia berjaya. 
DOJ tak sebut pun nama Najib dan Rosmah... Itu hanya persepsi pembangkang dan majoriti rakyat,  pekak kan sahaja telinga,  bukan tak pernah buat pun sebelum ini.. 

Kalau dokumen DOJ campurtangan asing,  fitnah,  tersinggung... Wisma Putera wajar memanggil duta amerika,  kecam dan usir..  Cuba buat ?

Hakikatnya kata AG,  1mdb bersih suci,  najib suci,  rosmah suci.. Disucikan oleh AG sendiri tanpa perlu membawanya ke mahkamah untuk diputuskan. 

Dalam hal ini AG lebih tinggi statusnya dari DOJ yang tidak berani membuat keputusan sebaliknya memohon mahkamah sivil putuskan. 

Merasa statusnya lebih tinggi, agaknya itu pasal Apandi mempertikaikan kenapa DOJ tidak menghubunginya terlebih dahulu??? 

Dari situasi ini nampaklah kita siapa yang mudah dibeli.. Kononnya Mahathir bayar DOJ atau sebenarnya bagaimana? 

Begitu juga dakwaan Permohonan DOJ tersebut recycle dan tanpa bukti.. Antara yang sealiran pemikiran dakwaan tersebut adalah Hisham.. 
Apa dia fikir DOJ itu kedai runcit di Sembrong yang menangkap seorang pencuri gula gula getah (?) Tangkap semborono tanpa bukti kukuh.. 

Dan jika ianya recycle,  kenapa pula semuanya panik macam menerima berita baru yang maha dasyat tempiasnya .. 

Nasihat blog ini,  bertenanglah,  mulut tempayan boleh ditutup.. Tetapi tidak pada mulut manusia. 

Kebebasan bercakap diberi kepada semua pihak sebanyak mana mereka nak bercakap untuk memberi keyakinan kepada rakyat,  mereka mempunyai banyak fakta malah mencabar keghairahan rosmah untuk saman.... Begitu beraninya mereka,  orang yang membuat fitnah begitu berani ?... Orang yang kena fitnah begitu takut???? 

Dalam kebebasan bersuara dan peluang menunjukan kebenaran,   Najib memilih untuk berhujah "no more statement"... Apa boleh buat,  itu pilihan dia... Pilihan orang yang kena fitnah????? 






APA SALAHNYA JIKA BERKORBAN DAN MAAFKAN PEMIMPIN.. JANGAN IRIHATI KALAU BAJU RAYA ISTERI PEMIMPIN TAHUN INI BLING BLING..

Di hujung ramadhan ni, elok sangatlah kita bermaaf-maafan.

Mcm tadi saya ke bank, bank pun minta maaf dgn saya.

*MAAF BAKI AKAUN ANDA TIDAK MENCUKUPI.*

Saya pun maafkanlah...😬

YANG TINGGAL DALAM UMNO MAKIN TAK CERDIK..

KENYATAAN MEDIA KETUA PEMUDA UMNO PAHANG

Jika dakwaan bahawa Tun Dr. Mahathir Mohamad sanggup membayar USD 5 juta kepada Yayasan Clinton semata-mata untuk tujuan dan agenda politiknya; iaitu supaya DoJ membuat pengumuman berkenaan 1MDB adalah benar, ia merupakan satu pengkhianatan dan jenayah berat kepada negara.

Mungkin jika dibandingkan dengan kekayaan anak-anak beliau yang diperolehi semasa zaman pentadbirannya, USD 5 juta itu adalah jumlah yang kecil, tetapi saya masih sangsi daripada sumber manakah beliau mendapatkan duit tersebut, adakah dengan duit anak-anaknya atau pun duit beliau sendiri hasil yang dikumpul sendiri semasa beliau mentadbir yang dikatakan sangat 'bersih' ataupun duit parti baharu beliau.

Adakah ahli dan penyokong Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) rasakan tindakannya memberikan USD 5 juta kepada Yayasan Clinton, satu yayasan luar yang tiada kepentingan adalah tindakan yang adil buat mereka?

Jika benar semua tindakan Tun M kini adalah untuk membela nasib rakyat, mengapa tidak menggunakan USD 5 juta ; jumlah yang sangat besar itu untuk membantu rakyat yang miskin dan memerlukan kerana saya percaya USD 5 juta itu dapat membantu ramai orang.

Jika perbuatan Tun M ini tidak dipersoalkan saya tidak tahu dimana lagi rasional pemikiran penyokong PPBM dan pembangkang dalam menegakkan kebenaran.

Kini saya dan rakyat Malaysia mula sedar, mengapa hari demi hari semakin banyak akar umbi parti baru itu kecundang dan keluar parti dengan alasan kepincangan pucuk pimpinan, kerana mereka mula sedar perjuangan pengerusinya bukanlah satu perjuangan untuk rakyat, sebaliknya hanya untuk melindungi diri, dendam dan hanya satu lakonan yang semakin menampakkan kebenarannya.

SHAHAR ABDULLAH
18 Jun 2017



# Yang nak jadi calon pilihanraya inilah masa menyalak dan tunjuk kebodohan,  itu ciri utama untuk terpilih selain dari setia membabi butatuli.

Sunday, June 18, 2017

ANGAN ANGAN TINGGI NAK TAWAN SELANGOR TETAPI BOLEH KE STRATEGI BUDAK TADIKA @ RACIST DIGUNAPAKAI... .

Membaca satu monolog orang kuat Noh Omar menjadikan aku lebih yakin strategi tawan Selangor elok diserahkan kepada Jamal Sekincan.

Lagipun ada urusan yang belum selesai antara Azmin dan Jamal. Biarlah MB bertemu buku dengan ruas dengan calon bakal MB yang lebih sesuai.






Renungan Bersama...

*"Siapa kuasai dapur, dia menguasai menu"*

Ramadhan mengingatkan kita tentang pelbagai menu juadah sajian makanan untuk berbuka puasa dan bersahur.
Ada orang sanggup membayar sehingga beratus ringgit untuk menikmati buffet ramadhan di hotel-hotel terkemuka.
Siapa yang menentukan menu juadah yang disediakan itu? Pastinya ia datang dari siapa yang menguasai 'dapur' di hotel itu. Hanya mereka yang akan memasak sesuatu juadah lebih tahu apa dan bagaimana juadah itu bakal disediakan.

Ini mengingatkan saya pada realiti politik dalam negara kita. Dasar tadbir urus negara umpama menu juadah yang ditentukan oleh siapa yang menguasai parlimen. Institusi Parlimen negara umpama "dapur" untuk memasak. Siapa yang menguasai dapur, dia akan menguasai menu. Begitu jugalah siapa yang menguasai Parlimen, dia akan menguasai apakah 'menu' yang akan menjadi citarasa kesukaannya dan bagaimana ianya akan disediakan. Melihat kepada realiti yang berlaku di negeri Selangor yang meletakkan jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri dikuasai oleh DAP, maka kita dapati menu juadah yang menjadi citarasa tadbir urus negeri ditentukan oleh DAP.

Begitulah juga sekiranya Pakatan Harapan diberi mandat untuk mentadbir negara. Jawatan sebagai Perdana Menteri mungkin diserahkan kepada calon melayu, namun jawatan sebagai Speaker Parlimen pasti akan dipegang oleh DAP. Ini menjadikan perjalanan halatuju dasar perundangan negara akan berjalan menurut kehendak DAP!

Apakah akan ada agenda memartabatkan Islam oleh DAP sebagaimana yang mereka lakukan di Selangor? Walaupun sudah 2 penggal menjadi kerajaan, namun rakyat Selangor masih tidak menikmati sajian menu yang islamik dari kerajaan negeri kerana "dapur"nya dikuasai oleh DAP.

Rakyat pastinya akan dihidangkan dengan apa yang menjadi 'menu' kesukaan DAP yang pastinya membenci islam, perkauman yang anti melayu & bumiputera, kebebasan atas nama hak asasi manusia, dan pelbagai menu baru  yang bakal disajikan oleh mereka mengikut citarasa dan kehendak mereka.
Jika kita rela menu tradisi kita hilang digantikan dengan menu baru, maka rakyat akan memilih Pakatan Harapan sebagai kerajaan pada PRU nanti. Ibarat kita beraya tanpa ketupat lemang, rendang dan dodol serta pelbagai juadah tradisi dihari raya, itulah yang akan berlaku jika "dapur" kita dikuasai oleh mereka.

Pertahankan Institusi Parlimen dari dikuasai oleh DAP!  *Kembalikan* Dewan Undangan Negeri Selangor kepada BN supaya *menu Islam dan melayu akan kembali subur* dipertahan oleh UMNO bersama BN.

Selamat meneruskan pecutan akhir kita dalam bulan ramadhan ini.

Salam perjuangan,
*Dato' Hj Zein Isma Bin Hj Ismail*
Ketua Penerangan UMNO Selangor /
Ketua UMNO Bahagian Subang
Ahad 18 Jun 2017; 16:48hr
Bukit Antarabangsa



# Apakah Zein Isma menganggap Sultan Selangor sebagai Ketua Ugama Islam di Selangor gagal  (?)

# Siapa Speaker DUN Perak Sekarang (?)

# Siapa menguasai Pulau Pinang sebelum ini (?)

Tak terasa ke tepuk air di dulang (?)
Tak terasa ke ludah air ke langit (?)
Tak terasa ke memaku dulang paku serpih (?)

AKJ TERDEDAH KEPADA DISAMAN ROSMAH, TUNGGU APA LAGI...

Kalau dibaca habis tulisan AKJ,  nyata beliau tahu risiko yang diundangnya.

Pedas dan panas..



Saturday, June 17, 2017

PEMIMPIN JANGAN MALUKAN RAKYAT DAN NEGARA

Undur atau bersihkan nama, tolonglah...  

ROSMAH KENA TUNJUK KEPIMPINAN.. BERTINDAK

Masa bercakap dan menafikan tanpa modal (dengan air lior sahaja) sudah tamat. Masa untuk buktikan dengan bertindak... 





Apapun komen Tuan Ibrahim sebagai tugasnya menasihati kerajaan sangat berbaloi dan berketepatan.. 
Masa untuk pihak berkuasa bertindak berani mencari kebenaran.. 

Saranan itu bukan baru,  dah berbueh mulut rakyat mahu PDRM,  BNM,  SPRM,  LHDN dan AG menjalankan tugas secara telus dan berani.. 

Friday, June 16, 2017

KALAU FITNAH, BERTINDAKLAH..

DOJ bukan setakat menuduh dan mendakwa tetapi membogelkan satu persatu..

Apakah sekeping surat dari AG menafikan secara dangkal boleh menyelamatkan maruah bangsa,  ugama, rakyat dan negara.

Boleh kah sekeping kertas itu dapat menutup beberapa muka yang disabitkan dan bersubahat.

Kalau tidak boleh bertindak,  biarlah rakyat percaya tuduhan itu 100% benar.

Apakah kerajaan berdoa siang dan malam mengharap rakyat ini supaya bodoh dan bangang untuk memahami dan menilai yang mana satu betul yang mana satu satu palsu.




# Hentikanlah isu isu remeh lain yang sengaja direka dan dibentuk,  isu penamaan calon PM Pakatan Harapan,  isu ahli keluar bersatu,  isu budak mentah armada,  isu dap perkudakan muhyiddin,  isu FGV,  isu seleweng kerajaan PP dan Selangor... Semua ini tidak mampu menutup skandal 1mdb dan rentetannya.

Thursday, June 15, 2017

PENEROKA FELDA KINI BOLEH LEGAAAA..

Zakaria diberi tempoh 7 hari menjawab. 

SPRM masih tunggang terbalik semak dokumen.

Shahrir baru jumpa najib. 

IDRIS JALA DAH SIAP LAPORAN.




SETAKAT MANA ZAKARIA BOLEH BERTAHAN

Keenganan Zakaria menerima surat tunjuk sebab dan memulangkan semula ke setiausaha syarikat seperti yang diberita menjadikan penyelesaian FGV sebelum aidilfitri seperti harapan najib tidak semudah itu.


Kedegilan zakaria bertempat kerana dia bukanlah ceo atau ketua syarikat anak beranak atau syarikat cap ayam.  Dia di amanahkan mewakili peneroka felda yang bergantung harap sangat kepentingan mereka dijaga.

Salah atau tidak zakaria,  seharusnya dia bukan diadili oleh sekadar seorang dua yang bermain politik tetapi biarlah dipihak yang lebih bebas dan tertinggi,  mahkamah atau keputusan mesyuarat agung atau pemegang2 saham. 

Kemungkinan besar,  selepas 7 hari,  zakaria akan dipecat dan isu akan diseret ke mahkamah oleh zakaria dan dalam masa yang sama diharap siasatan SPRM menyebelahinya. 

Semua kemungkinan itu juga mungkin tidak terjadi jika ada tangan ghaib yang memenangkan semua pihak kerana ada kepentingan lain yang perlu dijaga dari terdedah. 



# Adakah sekadar seperti Nazri yang pada awalnya mengaku samseng dan anak jantan akhirnya lari dari wartawan. 




Wednesday, June 14, 2017

PASAR RAMADHAN KLUANG DALANGNYA MCA, BUKAN DAP: Apa komen jais sarday (?)

# Ini bukan laporan dari SR tetapi pengesahan dari bekas senator mca,  gan ping sieu, permohonan mca 2007 pemindahan baazar ramadhan.



# gelagat dua mamat termasuk imam yang berkeliaran di pasar ramadhan,  sangat memalukan - kenapa lah jais sarday salah langkah dalam menyokong dan membela mereka hingga integritinya dan "berbohong" mula diviralkan.

Tuesday, June 13, 2017

KALAU POKOK BERGOYANG, KALAU TAK ANGIN, TENTU ADA MONYET..



Sebenarnya rakyat Malaysia pun tak percaya sangat kepada SR tetapi sikap pemimpin kerajaan Malaysia sendiri MEMAKSA untuk rakyat percaya. 

Tuduhan bertalu SR tidak dibalas dengan jawapan,  sunyi sepi, dan janji nak saman pun habuk tak ada,  bagaimana tak percaya?? 

Dan kalau diminta buat pilihan,  antara salleh dengan SR,  siapa yang lebih boleh dipercayai.. (?) 

Kalau debat pun asyik lari,  asyik sembunyi.. Rakyat nak percaya siapa? 


Monday, June 12, 2017

KENA JENTIK SIKIT PUN DAH BESAR KEPALA

Sedih dan simpati tengok menteri kanan, otai kena jolok kiri kanan atas bawah oleh kawan dan penyokong sendiri. 

Hatta pemuda bn sarawak setahun jagung pun memperlekehkannya. 

Blogger bangang yang patut fokus dan bantai pembangkang turut tembak kaki nazri hingga tempang. 

Namun aku percaya,  sikit pun tak jadi kudis pada Nazri,  semua itu fitnah. Menteri yang bekerja dengan baik dan ikhlas memang diirihati oleh kawan sekeliling. Kena jentik sikit sudah dikata biadab,  low class mentallity. 


Nazri kena belajar dengan bossnya,   walau difitnah bertubi tubi hingga tidak terjawab,  tetapi masih boleh bermuka selamba rock. 

Jangan takut pada hilang undi,  marah mereka tak lama,  akhirnya kembali mengundi kerajaan,  umno terbaik. 


NAZRI PANAS DENGAN DATUK KARIM

SEBELUM INI NAZRI KECUNDANG DI TANGAN MAHATHIR, KALI NI DENGAN ORANG SARAWAK...






Semasa paklah menjadi MO1, harga petrol dinaikkan melantun berganda yang belum pernah terjadi sebelumnya, masa zaman mahazalim, diktator dan firaun pun tidak pernah terjadi. 

Alasannya ialah untuk dibelanjakan menambakbaik infrastruktur,  rupanya untuk melengkap dan membangunkan tingkat empat supaya lebih berkuasa dan berpengaruh... 

Kali ini idea auta yang sama diguna oleh Nazri dalam menghalalkan kenaikan cukai perlancongan dengan tujuan yang sama, membangunkan infrastruktur perlancongan dan dana untuk mempromosi Malaysia di luar negara. 

Apakah produk " kelepektasi " belum cukup mempopularkan Malaysia secara percuma!!!! 

Apapun jawapan dari Perlancongan Sarawak dan Pemuda BN Sarawak  sangat tepat untuk mengajar Menteri Persekutuan supaya lebih beradab.. 



Kenyataan Media Pengerusi Pemuda BN Sarawak & Ketua Pemuda PBB Sarawak 


1. Pemuda BN Sarawak mengecam kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz terhadap Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Sarawak, Datuk Karim Abdul Rahman Hamzah, yang kasar dan tidak melambangkan semangat kekeluargaan dalam Barisan Nasional (BN).


2. Tindakan melabelkan Menteri Sarawak itu sebagai setahun jagung dan masih budak lagi adalah satu penghinaan terhadap Datuk Karim yang telah diberi kepercayaan oleh pucuk kepimpinan negeri untuk menerajui kementerian berkenaan di peringkat negeri.


3. Sebagai sebuah keluarga besar dalam BN apa juga isu terutama menyentuh sensitiviti rakyat di mana-mana peringkat, seharusnya ditangani secara musyawarah dalam semangat BN dan bukannya menerusi kenyataan umum atau menerusi hebahan media, kerana ia boleh mencetuskan kemarahan nitizen.


4. Jika ada isu-isu yg hendak dijelaskan, maka ianya harus dilakukan secara baik dan berhemah dan bukannya dengan memperlekehkan sesama pemimpin dalam parti komponen yang sama.


5. Pemuda BN Sarawak berpendirian bahawa semangat saling menghormati dan permuafakatan antara pemimpin dalam parti komponen harus diutamakan dengan sebarang perbezaan pendapat mestilah diselesaikan dalam saluran parti yang harmoni. 


6. Kita boleh berbincang, berbeza pendapat dan seterusnya mengambil kesempatan itu untuk bermuafakat bagi mendapatkan penyelesaian terbaik kepada semua perkara.


7. Tindakan melabelkan sesama kita sebagai 'samseng' juga tidak wajar sama sekali kerana ia bukan sahaja satu penghinaan kepada individu terbabit malah boleh menjejaskan imej parti, apa lagi samseng bukanlah budaya dalam BN, apatah lagi dalam PBB.


8. Dalam berdepan apa juga isu Pemuda BN Sarawak berpendirian, yang paling utama ialah semangat dalam sebuah keluarga besar iaitu keluarga BN, parti yang telah diberikan mandat dan kepercayaan oleh rakyat, perlu dijunjung dan dipertahankan.



Dato' Sri Fadillah Yusof
Pengerusi Pemuda BN Sarawak
Merangkap Ketua Pemuda PBB

(12 Jun 2017)





# ISU FGV DAN CUKAI PERLANCONGAN TIDAK MAMPU MENGALIHKAN PANDANGAN RAKYAT KE ATAS ISU 9.5J, 90J,  2.6B, 1MDB DAN BANYAK LAGI... 
MALAH IA AKAN JADI MENU POPULAR AIDIL FITRI UNTUK DIBUALKAN KELAK DI KAMPONG DAN FELDA... ANAK² DARI BANDAR AKAN KEMASKINIKAN INFO PADA MAKCIK²



Sunday, June 11, 2017

INI UNGKAPAN SESAMA MEREKA, MANA SATU PUS MANA SATU PIS






# Jika atas ilmu dan amalan mereka menjadi ulama yang hanya takut pada Allah,  berapa kali tukar kerajaan pun,  rakyat akan sokong ulama dan tidak menjadi masalah.

Tetapi jika mereka menjadi ulama atas LABEL dan bersekongkol dengan pemerintah,  mereka jugalah yang turut mencuri bersama pemimpin kerajaan. Itu yang menambahkan masalah. 







APA NASIB EXCO PEMUDA UMNO?

Apa nasib exco pemuda umno kalau adakan sidang akhbar minta Najib jangan lari kalau Di ajak berdebat oleh Tun dan kalau dia minta najib jangan jadi orang bisu berminggu minggu tentang 9.5j yang dibayar kepada Shafee Abdullah dari akaun peribadi.

Agak agak berapa tinggi Kj akan melompat?

Apapula agaknya nasib exco wanita umno kalau dia adakan sidang akhbar minta Rosmah jelaskan tentang isu shopping sakan di luar negara?

Agak2 berapa orang agaknya pemimpin umno terjun bangunan melatah?




Pecacai elok tumpu isu dalam kain sendiri pun masih banyak,  elok cuci dulu sebelum PRU








Saturday, June 10, 2017

ISA, YOU ARE NOT ALONE..

Pada peringkat awal,  ramai memberi gambaran di belakang Zakaria adalah Shahril,  sebab tu dia berani sangat... 

Telahan Zakaria dan ramai lagi,  Isa akan kecundang kali ini... Kononnya ramai dah tak suka dia. Malah Isa dikatakan penyebab segala masalah kerugian kepada Felda dan FGV... Perkembangan mutakhir FGV... Semua itu meleset. 
Isa lebih selamat dan baik dari sebelumnya lebih lebih lagi pejabatnya tidak disentuh pun oleh SPRM... 

Isa tidak akan di apa-apakan kerana Isa adalah paha kanan yang tidak mungkin dicubit. 




Apakah segala tindakan SPRM juga terhenti sekadar Zakaria akan berundur jika itu atas kehendak PM (?)

Apakah Zakaria fikir dia sudah bersih sekadar mengikut kehendak PM dan tidak wajar dikenakan apa apa tindakan (?)

RM780 SETIAP PENEROKA, KEMELUT FGV SELESAI SEBELUM AIDILFITRI

Semua sudah dirancang rapi. 

SPRM hanya serbu dan selongkar pejabat Zakaria,  yang lain semua bersih. 

Friday, June 9, 2017

KENA TAHU DOSA KECIL DAN BESAR TETAP DOSA TAPI ADA BEZANYA..

Aku sokong pecacai yang siang malam sedang mencari salah laku lim guan eng dan azmin, kalau boleh kejar sampai ke lubang cacing. 

Tapi janganlah sekadar bising tanpa bukti,  lagipun guan eng dan azmin bukannya kebal dan kalis undang-undang dan mereka pun tak cukup wang nak beli semua orang. 

Buatlah kerja suci mulia itu hingga guan eng dan azmin terseret ke mahkamah dan jadikanlah modal politik untuk rampas pulau pinang dan selangor kalau rakyat berkenan. 

Tetapi semua itu jangan ingat berbaloi dan boleh halalkan skandal terbesar dunia. Itu bangkai gajah beb.. Mana boleh rakyat lupa,  bau makin menular satu demi satu.. Nak minta maaf pun sudah tertutup. 

Tetapi puak pecacai ni aku yakin sangat, tulis dan sokong sebab masyuuukkk, bukan pasal kebenaran pun. Mereka ini golongan yang tidak mati,  hidup selamanya sebab tu tanah kubur tak jadi peringatan dan takut. 

YES OR NO, ITUPUN SUSAH KE..

Pemimpin kalau bercakap sehala depan kaumnya ampusana ampusini bukan main lagi, berdegar degar,  am i alone?  Puhhhbh lagakkk

Peguam hebat pun,  kalau menang kes,  wartawan belum sempat buka mulut,  dah menceceh.. 

Berbeza dengan Tun Dr Mahathir,  tanyalah apa sahaja isu,  walaupun isu baru viral lima minit,  spontan sahaja dia jawab,  tanyalah apa pun saolan,  tak adalah melenting nak saman wartawan kerdil... 

Pemimpin berkaitan,  malu le sikit,  kalau nak jawab yes or no pun gelabah... Dua minggu beb membatu. 


Thursday, June 8, 2017

ANWAR BERTINDAK SEBELUM PENAFIAN

Seperti pandangan admin sebelum ini,  laporan SR berhubung pembayaran 9.5J Najib kepada Shafee yang belum dinafikan adalah perkara baru yang boleh dijadikan asas kepada anwar untuk memohon kepada mahkamah supaya mengkaji semula kesnya liwat II. 

Bagaimanapun pendekatan anwar lebih advanced dengan memfailkan saman pemula ke atas kerajaan yang lebih memberi kesan, implikasi dan keberuntungan selain dari keadilan. 

Kurang pasti samada ini bermaksud Najib tiada pilihan untuk tetap kena hadir ke mahkamah dan inilah yang ditunggu sekian lama oleh para peguam anwar dan majoriti rakyat. 



DAH TAK ADA IDEA LAIN KE APA..

PH bertelagah tentang calon PM..
Tu je lah yang dok copypaste ulangtayang blogger pendedak..
Aku nak ketawa berdekah dekah sampai berapa kali????

Aku cadangkan pemimpin PH cubalah kunci mulut,  ikat kakitangan seminggu dari hal politik... Boleh jadi puak ni kebulur sebab dah tak ada bahan nak tulis..

Isu FGV yang sedang melanda sekarang antara isu terbaru selain 9.5J seperti laporan SR sudah cukup memberi kesan moral yang negatif dan rendah menjadikan serangan mereka tumpul.

Jangankan rakyat bandar,  makcik peneroka pun dah tak makan temberang mereka.

SEPERTI TIKUS MEMBAIKI LABU, SENTUHAN KECUNDANG

Serbuan SPRM mendahului idris jala di alu-alukan tetapi serbuan tidaklah membawa maksud ada pihak yang "bersalah", kadangkala sekadar menyelamatkan.

Serbuan SPRM ke Menara Felda hwndaklah juga dibezakan dan tidak sampai melupakan 9 5juta yang dibayar kepada Shafee seperti yang dilaporkan SR.

Ia lebih mencurigakan apabila tiba tiba muncul Musa Hassan melalak tidak pada masa dan tempat yang sesuai.

Majoriti projek sentuhan Najib kecundang dan itu petanda buruk buat umno dan bn di pru.

Nasib Isa akan sama seperti Annuar Musa.

ISA VS ZAKARIA


Wednesday, June 7, 2017

LEGAAAA.. AKHIRNYA DAH DAPAT TUKANG JAWAB...


Musa Hassan jangan lupa nasihatkan mereka supaya saman SR,  tuntut gantirugi hingga SR bankrap dan dipenjarakan.  
SR bukan sahaja berbohong kali ini,  tetapi sudah berbelas kali,  kenapa tak saman juga (?)
Apakah saman tidak dibuat sebab mahkamah itu tidak terletak di Malaysia (?)

Ribut tidak hujan tidak tiba tiba Musa buat press statement yang tidak ada kaitan dengan dirinya langsung  (pelik bin ajaib) dan adakah ini akan membolehkan PDRM classifiedkan sebagai NFA (?)

Sisatan akan dibuat kepada yang melaporkan (?)

CALON PM AZMIN, TPM MUKHRIZ

Nak tanya PAS,  ok tak gandingan ini (?)

Nak tanya Hadi,  ok tak calon² ini yang tidak perrnah terhegeh hegeh atau ampusini ampusana meminta-minta jawatan.

Azmin sebagai MB Selangor juga atas cadangan PAS.

Tuesday, June 6, 2017

MENGGANAS WALAUPUN BUKAN PENGGANAS

Belum layak dilabel Raja Fitnah kerana 99% pendedahannya tidak berani disanggah,  dinafi atau tindakan undang undang. 

Dua perkara pokok gesaan Rafizi 
1) Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja
2) Perincian agihan dan pecahan 9.5J 



Jika ini dilakukan,  sudah pasti tidak ada sebab Puterajaya tidak bergegar. 

Lebih menarik pendedahan terbaru Rafizi (infonya cari sendiri) lebih kepada merujuk kepada kononya dari kebocoran dokumen SPRM tetapi setakat ini tidak pula SPRM dan badan² lain menafikan. 

Info terbaru ini juga (9.5J) boleh dijadikan asas atas perkara baru untuk memohon mahkamah membuka dan membuat semakan semula kes anwar liwat (2).

Cash Is King akhirnya akan menemui jalan gagal atas dua faktor
1) masa
Kebatilan tidak boleh berbohong pada semua orang,  semua masa dan semua tempat dalam satu masa.
2) Bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru. 

Kerja mulia Rafizi wajar disokong dan melalui invoke,  puluhan Rafizi dilahirkan dan bukan perkara mudah untuk mana mana pihak tanganinya. 

Monday, June 5, 2017

APAKAH SHAFEE ABDULLAH MASIH TERCARI CARI SEORANG PEGUAM HANDAL UNTUK MEMBELANYA

Setakat ini SHAFEE ABDULLAH belum lagi membuat pernyataan rasmi atau penafian apabila namanya dikaitkan dengan penerimaan 9.5J oleh SR.

SR dan Shafee Abdullah bagai buku bertemu ruas.

Sunday, June 4, 2017

ANWAR INGATKAN MAHATHIR

Anwar ingatkan Mahathir bahawa dia tidak boleh menawarkan dirinya sebagai PM kerana ia bergantung kepada keputusan konsensus PH. 

Kalau disemak kenyataan Tun,  ia berdasarkan cadangan dan Tun hanya pertimbangkan jika itu keputusan PH..pertimbangkan boleh membawa maksud terima atau tidak terima. 

Peringatan Anwar hanya mengesahkan lagi dan selari (konsensus)  bahawa kematangan politik di PH dan penelitian calon PM sedang berlaku prosesnya. Sekaligus menolak anggapan PH bercakaran sesama sendiri kecuali mereka yang sudah muflis hujah dan putus harapan kepada puak sendiri. 

Apabila faktor umur diambilkira,  Anwar sendiri,  Tun,  Dr Azizah dan Muhyiddin tertolak dengan sendirinya.. 

Yang tinggal adalah Mukhriz,  Sallehuddin dan beberapa nama lagi dan puluhan pelapis lain yang sedang meningkat naik. 

Anwar dan Tun sedang mencatur politik supaya lebih ramai anak muda terlibat dan PH adalah pentas terbaik untuk mereka yang ingin berjuang. 




Kita hanya mampu senyum melayan mereka yang kecewa dan gagal mereputasikan diri dan habis idea membangun negara. 
Rakyat tidak terpedaya lagi dengan hipokrik zuhud dan manis bibir menjelang PRU. 

Negara tidak boleh maju berdasarkan gadaian dan hutang melampau. 

SIAPA CALON PM BN SELEPAS PRU14

Rakyat sebelum mengundi nak tahu juga siapa calon PM Barisan Nasional selepas PRU14 jika masih boleh menang. 

Jika Pakatan Harapan mempunyai calon nama nama besar seperti Mahathir,  Anwar, Azmin,  Wan Azizah,   Muhyiddin,  Mukhriz dan ramai lagi yang lebih bersih dan berintegriti sudah tentu cabaran buat BN menamakan pemimpin yang lebih berwibawa. 

PAS sudah tentu menamakan Hadi Awang atau setidaknya Tuan Ibrahin Tuan Man sebagai calon PM mereka,  walaupun nama nama tersebut belum teruji sepenuhnya tapi masih ada potensi dari beberapa sudut. 

Nama calon PM mesti dimasukan dalam manifesto parti masing² supaya rakyat boleh membanding dan menilai rekod² mereka... Sudah sampai masanya rakyat perlu lebih serius dan menolak pemimpin atau calon PM yang banyak menyusahkan rakyat. 

Calon PM mesti tiada unsur dan sindrom pekak dan bisu dengan masalah dan persaolan rakyat. 

Kesukaran mencari dan menamakan calon setanding PH dan PAS adalah masalah besar yang dihadapi BN sekarang..