Sunday, March 25, 2012

Undi kaum cina masih memihak pembangkang

Dari sumber terdekat: Mesyuarat Agung semua cawangan dan sayap UMNO seluruh Malaysia akan berjalan antara 1hb April 2012 hingga 15hb Mei 2012 dan diikuti dengan Messyuarat Agung Bahagian Julai hingga Ogos dan Perhimpunan Agung UMNO Malaysia pada November 2012.

Dari perkiraan di atas PRU13 sudah hampir pasti pada Mei atau Jun 2012 dan jika tidak berlaku, Disember 2012 atau sejurus selepas PAU adalah pilihan yang lebih baik.


Sumber juga memaklumkan dari pertemuan PM dengan Perhubungan UMNO Negeri dalam roadtournya, Najib menzahirkan undian dari kaum India sudah agak pasti kepada BN tetapi dari kaum Cina tidak banyak berubah, mereka masih memilih Pembangkang. Manakala undi Melayu pada UMNO dakam keadaan lebih baik dari 2008.

PRU13 dijangka dapat menarik sebahagian undi dari ahli PAS yang sebelum ini tidak pernah mengundi UMNO - ini merupakan undi protes ahli PAS kepada sikap kepimpinan PAS sekarang yang bersekongkol dengan golongan yang dilaknat Allah.

Apa yang pasti dalam sesetengah kawasan masalah selepas pemilihan calon adalah lebih rumit dan berada dalam kedudukan pecah belah yang boleh merosakkan undi kepada UMNO dari pihak yang tidak terpilih dan bukanlah kekuatan Pembangkang yang terlalu dirisaukan.