Friday, June 13, 2014

Bolehkah satu Mahkamah Tinggi Mengatasi satu lagi Mahkamah Tinggi...

Mahkamah syariah dan hakim mahkamah syariah telah dsahkan setaraf dengan Mahkamah 
Ttinggi.

Mahkamah Syariah telah membuat satu keputusan awal dalam satu kes yg dirujuk kpdnya.

Bagi situasi di atas bolehkah satu lagi Mahkamah Tinggi membuat satu lagi perbicaraan dan penghakiman bagi satu kes yg sama. apakah Mahkamah Tinggi ini tidak elert,,tidak diberitahu atau memang mengenepikan keputusan Mahkamah Syariah yg lebih awal membuat keputusan.

Jika,ini berlaku disebaliknya, Mahkamah Syariah mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi .
Apa pula reaksi pemimpin?  dan rakyat di sebelah sana?

Tolong betulkan fakta di atas jika ada kesilapan.  Wartawan perlu membuat sedikit pertanyaan kepada Peguam Kanan seperti Muhammad Shafiee Abdullah !! Rakyat keliru dengan kenyataan pemimpin seperti KJ, Nazri dan Zaid..

Jamil Khir wajar tidak mendiamkan diri.

DAN adakah Malaysia mempunyai Peguam Negara yg tidak berfungsi?

5 comments:

  1. Itulah yg. mengherankan KD!

    Bah: Pertama:

    Dah tiba masa NGO-NGO ISLAM/Melayu buat repot kpd. MAIN dan polis dgn. lebih AGRESIF, kat mana-mana individu/ahli politik/hakim/peguam, terutamanya puak si PENDATANG KAPIRDAJAL yg. makin KURANG AJAQ MENGHINA ISLAM/umatnya; yg. jelas melanggar UTAMAnya, undg-undg SYARIAH dan berikutnya, Perlembagaan Persekutuan, termasuk nak masuk campur Hukum ISLAM!Lihat KEBERANIAN PEMBELA mempertahankan ISLAM/umatnya di http://www.bangkit.info/2014/06/laporan-polis-pembela-desak-peguam.html , Laporan Polis PEMBELA Desak PEGUAM NEGARA Disiasat & Digantung Tugas, Ben Yaacob!

    Dah puas umat ISLAM/Melayu merana di NEGARA ISLAM kami sendiri akibat diTINDAS PENGKHIANATAN pemimpin Islam/Melayu-LIBERAL yg. mempermainkan kedaulatan ISLAM dan hak umatnya, mengikut UTAMAnya undg-undg SYARIAH dan yg. berikutnya, undg-undg PERLEMBAGAAN!

    Kerana itulah kita patut minta kuasa EKSEKUTIF DYMM Yang di-Pertuan Agong dan seluruh Kesultanan Melayu, diKEMBALIKAN mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3(1), 37(1), 153 dsbnya - terutamanya kat negeri-negeri bawah pemerintahan RASIS-BUAS si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

    Kalau pemimpin Islam/Melayu dlm. UMNO/PAS dah tak boleh bela lagi nasib BUMIPUTERA Islam/Melayu; pd. Kesultanan Melayulah, kita harus berpaling untuk minta pertolongan! Tengoklah si LIBERAL-mamat-kari yg. memang makin MELOYAkan ini, yg. asyik BERANGAN dia ni memang bakal PM akibat dipuja EvangeliSStar, yg. asyik nak MEMPERTAHANkan Musuh Islam/umatnya! Lihat di http://paneh.blogspot.com/2014/06/kj-nak-hapuskan-kuasa-mahkamah-syariah.html , KJ nak hapuskan kuasa Mahkamah Syariah?!, Coretan: paneh, June 12, 2014!

    Sedangkan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg.membuktikan tentang MAIN di bawah kuasa DYMM YDP/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri mengikut Perlembagaan Persekutuan pun! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  2. Dan lihat bagaimana YAB Ayahanda Tun sendiri telah MEMERTABATkan kuasa Mahkamah Syariah dlm. Perlembagaan Persekutuan, dari genggaman MUSUH ISLAM, yg. begitu galak menggunakan undg-undg sivil si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, utk.menjatuhkan KEDAULATAN ISLAM dan hak umatnya di NEGARA ISLAM ini - di
    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0223&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm:

    Jangan usik perkara 121 Perlembagaan

    Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

    23/02/2012

    MUTAKHIR ini terdapat usaha sesetengah ahli politik khususnya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP yang mahu mengembalikan kuasa mahkamah sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan sebelum tahun 1988.

    Pada tahun 1988 Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan dipinda dengan memasukkan perenggan 1A. Perenggan 1A ini mengehadkan Mahkamah Sivil tidak boleh mencampuri perkara-perkara yang berada di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah.

    Cadangan pindaan tersebut sebenarnya dipelopori oleh Allahyarham Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim yang menyaksikan terlalu banyak campur tangan Mahkamah Sivil terhadap keputusan Mahkamah Syariah.

    Campur tangan ini telah merendahkan Mahkamah Syariah dan meletakkan ia tertakluk kepada Mahkamah Sivil.
    Pindaan yang dicadangkan sendiri oleh Perdana Menteri ketika itu iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad bertujuan memartabatkan mahkamah syariah.

    Ia juga bertujuan membebaskan Mahkamah Syariah daripada belenggu Mahkamah Sivil.

    Hal yang demikian amatlah logik kerana Mahkamah Syariah membuat keputusan berdasarkan jurisprudensnya sendiri yang berpaksikan kepada sumber-sumber hukum Islam manakala hakim Mahkamah Sivil pula tidak terlatih di dalam hukum Islam.

    Perenggan 1A kepada Perkara 121 menyatakan mahkamah sivil tidak mempunyai kuasa terhadap perkara-perkara yang terjatuh di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.

    Mahkamah sivil tidak boleh mengenepikan, menolak, mengakas ataupun tidak menghiraukan apa-apa perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah syariah.

    Oleh yang demikian Mahkamah Syariah telah dikeluarkan daripada kekuasaan Mahkamah Sivil.
    (TERUSkan MEMBACA....)

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  3. Atas sebab itulah PEMBELA membuat laporan polis ke atas AG.. nampak gaya, Ag seperti tidak boleh diharapkan..

    Mohon Laluan Tuan.. PEMBELA membuat laporan polis mendesak Peguam Negara disiasat dan digantung tugas...

    http://www.bangkit.info/2014/06/laporan-polis-pembela-desak-peguam.html?showComment=1402708342651#c5571622711194579394

    ReplyDelete
  4. Sduah sampai masanya Peguam Negara ditukarl
    Kenapa agaknya Peguam Negara langsung tidak disentuh atas kegagalannya berfungsi dengan baik seolah-olah negara ini muflis dengan calon Peguam Negara yang lebih baik? Apa agaknya rahsia pemimpin dan kerajaan yang dipegangnya?


    ReplyDelete
  5. AG tu peguam negara utk seluruh malaysia dan belum ada peguam negara syariah.
    Juga Mahkamah Persekutuan tu utk seluruh negara dan belum ade mahakamah persekutuan syariah.

    Bila akan dilantik peguam negara syariah and bila akan ditubuhkan mahkamah persekutuan syariah ?

    Agaknya ... AG tulah sebabnya AG tu rasa sivil lebih berkuasa dari syariah.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...