Google+ Followers

Wednesday, May 31, 2017

ISU SIVARASA - KENAPA PENGANJUR MEMBISU..

Ucapan rengkas atau ada yang mendakwa ceramah oleh sivarasa rasiah di Masjid An Nur Kg Melayu Subang mencetuskan isu dan kontroversi, diperkatakan mendapat murka Sultan Selangor.

Siapa yang sampaikan dan bagaimana disampaikan kepada Baginda Sultan sudah tentu mempengaruhi (?)
MB sudah mengadap dan sivarasa sendiri dipetik sudahpun menghantar surat penjelasan kepada Sultan Selangor.

Jika terdapat perlanggaran,  kesilapan besar seharusnya datang dari pihak penganjur yang mengaturcarakan program dan bagi sivarasa pada masa itu sekadar memenuhi aturcara majlis atas kepercayaan ia sesuata yang lazim dan boleh.

Sewajarnya pihak berkenaan lah yang patut tampil ke depan mengambil tanggungjawab memperjelaskan kepada Baginda Sultan

Sudah tentu yang hadir sebagai penerima sumbangan adalah saksi sebenar samada sepatah dua kata atau ceramah politik (?)

Isu ini patut ditangani awal dengan bijak oleh JAIS tanpa perlu menghebohkan kerana mencemar imej Islam seolah tiada kesopanan,  toleransi dan harmoni kepada tetamu walaupun bukan Islam.

Ogos 2009, kejadian hampir sama,  ADUN Dr Xavier berucap di masjid Sri Andalas,  Klang atas jemputan AJK Masjid..

Dr MAZA dalam pandangannya meminta Mufti Selangor pada masa itu supaya berfikiran luas terhadap kehadiran orang bukan Islam di dalam masjid selagi ucapan mereka tidak menentang Islam

Kembalilah kepada Al Quran dan Sunnah dalam tangani orang bukan Islam di masjid dan bukannya bersandar kepada logik dan pendapat atau emosi dan nafsu.

Sangat jahat jika ada kesengajaan strategi politik yang menangguk di air keruh.

9 comments:

  1. Kalau dah penyokong kafir harbi ni segala yg dibuat kafir laknat semua dipandang baik dan mulia..apa punya manusia kau ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbuatan orang Islam yang menyamun Berbillion Dolar harta rakyat baik dan mulia ka??

      Memang spesis Sial la engkau!!!

      Delete
  2. Mcm dh xde rusng lain nak berucap ke, tazkirah ke dsb. X perlulah guna ruang solat. Yb ni bukan muslim, selesaikan urusan di ruang lain masjid tersebut. Soal boleh atau tidak tak timbul jika semua berfikir utk elakkan kontroversi. Kalau gunakan ruang lain, adakah kintfoversi berlaku wahai sdr kd? Tentu tidak. Jadi saudara kd tak perlu bersungguh utk bela yb tersebut sbb beliau sudah sedia maklum perlakuan tersebut boleh menjadi kemurkaan sultan. Dah ada contoh sebelum ini. Sdr kd, berhati2 dlm mengulas isu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usin Lampoyang bebusl macam ostard.

      Wahai ostard apa hukumnya sasaorang itu menyamun Berbillion Dolar wang 1MDB hak rakyat dan dengan bantuan Kafir Harbi???!!!

      Delete
    2. Persoalan Utama adakah YB tersebut di undang kemajlis itu..... Jika YA.. maka J/kuasa masjid lah puncanya..... termasuk pendedak yg mengambil kesempatan.

      Delete
  3. kalau kena kt pembangkang mesti kecoh...biasa la...sesetengah org Melayu(Islam) mmg champion bab2 mcm ni..wallahualam

    ReplyDelete
  4. Sejak empat lima tahun terakhir ni setiap bulan posa orang islam kalu tak bergaduh memang tok sah nak-nak kalau di selangor.Ini lah bukti kalau membiak nya parti-parti politik akan menjadi segala pantang larang nya sebelum ini akan dilanggar sewenang wenang nya demi maksud politik.Maka akan adalah pihak yang memprotes dan ada pula pihak yang menentang nya.Begitu lah akan terjadi nya pulak pada tahun-tahun akan datang nya....nasib kau lah labu.

    ReplyDelete
  5. Jawatankuasa masjid dan penganjur mempunyai authority dan jika mereka melanggar etika, ambil tindakan.

    Kenapa pula nak salahkan tetamu tak kira lah Islam ke tidak.

    ReplyDelete
  6. Semua sekarang tak bolih... Kata Malaysia islam Wasatiah...

    ReplyDelete