Google+ Followers

Monday, December 19, 2016

TAWAN SELANGOR

Isu tanpa air selama 6 hari adalah permulaan yang strategik..




29 comments:

  1. BERKOKOK RIUH SEKAMPUNG TAIK TERPALIT SATU BADAN

    ReplyDelete
  2. Biasa la ini tuduhan dan fitnah umno yg sabotage. .. syarikat 2 ringgit telan 32 GLC di sgor 32 billion. .. sapa punya sabotage. ..

    ReplyDelete
  3. Angan tak sudah.... angan nak jd pm... angan nak ganti umno... angan nak jadi ketua pemberontakan.... eh i mean pembangkang

    ReplyDelete
  4. Angan tak sudah.... angan nak jd pm... angan nak ganti umno... angan nak jadi ketua pemberontakan.... eh i mean pembangkang

    ReplyDelete
  5. Ko yg merepet,meracau tak sudah.. bunyi mcm tak takut tp tiap2 dok ckp pasal parti bunga raya.. haramjadah punya perangai ko ni suharli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati sudah panas nampak? Sabar beb sabar. Bunga apa kalau asyik naik hangin begini. Bunga taik ayampun masih mampu tersenyum.

      Delete
    2. Bukan korang ker yg merelek meracau.... yang tak berenti tidur.. makan.. berak dok asik sebut umno meligkup siapa..... bila kata atau cuit sukit mulalah kata kita mula bimbang. Adeeeehhhh stategi aperlah korang ni. Weiiiii PM siapa weiii..PM.... rakyat nak mengundi ni...PM pun tak sure gak ker.

      Delete
    3. Sdr Suharli pun nak tahu siapa bakal PM kalau BN tumbang? Waaah, nampaknya sdr juga ada kepercayaan bahawa BN memang boleh tumbang. Syabas. Kalau tidak masakan soalan analogi sebegini boleh keluar. Betul tak?

      Tidak diberitahu siapa bakal PM dijadikan modal cerca, kalau diberitahu juga akan dicerca konon nak jadi PM untuk kepentingan peribadi. Kot mana pun tak kena.

      Jawapannya mudah, kalau dari sudut perlembagaan yang akan jadi PM ialah 'whoever commands majority support of the house'. Sebelum mengetahui siapa orang itu kenalah ada sitting / majlis dulu betul tak? Maka tunggulah keputusan pilihanraya dulu.

      Kalau bahasa aqidah pula jawapnnya, yang akan menjadi PM adalah dia yang Allah izinkan untuk menjadi PM. Bgmn nak dahului Allah kan? Ini soal taqdir dan khabar masa hadapan yang termasuk perkara2 di luar jangkauan manusia.

      Tak betul, songsang atau sesatkah kalau bakal PM ganti tidak dinamakan sebelum majlis parlimen ini bermula?

      Kalau ya sila tunjukkan satu dan hanya satu sahaja kitab sirah Muslimin yang ditulis di zaman salafussoleh yang merekodkan apabila Bani Abbasiyyah sedang di dalam proses menjatuhkan Bani Umayyah, mereka telah pun menjanjikan siapa yang bakal menjadi khalifah. Ada tak?

      Ya betul, mereka ada ketua pemberontak (setaraf kedudukan Tun M hari ini) tapi mereka tidak janjikan sang ketua ini yang akan menjadi khalifah ganti.

      Tahukah sdr di dalam kitab sirah juga tertulis kisah bgmn Abu Jaafar al Mansur hadir di majlis pemilihan untuk melihat siapa yang bakal dipilih menjadi khalifah selepas Abu al abbas as-safah, tetapi akhirnya majlis memilih baginda sbg khalifah gantian. Baginda sendiri pun sgt terkejut dengan pemilihan itu.

      Itulah dalilnya pemilihan sebenar hanya boleh dibuat apabila majlis bermula. Ia dalil sejarah amalan salafussoleh yang tidak ditentang oleh para Ulamak yang ada pada masa itu.

      Menamakan bakal PM hanyalah satu analogi. Analogi pula hanya bersifat 'menyangka-nyangka' maka selagi majlis belum bermula, ia tetap tidak muktamad.

      Silap menabur janji dengan menyangka-nyangka boleh jatuh sesat juga.

      Tak percaya?

      Kalau di dalam situasi berikut bgmn pula:-

      1. BN menang majoiriti mudah.

      2. MCA dan GERAKAN dan parti komponen Sabah Sarawak sapu bersih semua kerusi bukan majoriti Melayu.

      3. Kerusi UMNO signifikan kurang berbanding kerusi parti2 komponen BN yang bukan Islam.

      4. Zahid, Najib dan Hishamuddin ketiga2nya tumbang. Mastura Mohd Yazid dan Budiman kekal sebagai MP.

      Nah, di dalam keadaan di atas, sila beri jawapan siapakah bakal PM? Itu belum ditambah analogi PPBM menang semua kerusi yang ia tandingi.

      Kalau sdr tak boleh jawab, ketahuilah bahawasanya ia adalah kerana ia soalan analogi dan analogi adalah tidak muktamad selagi majlis belum berlangsung.

      Kalau sdr boleh jawab dengan yakin pula, maka nyatalah saudara telah sombong dengan Allah apabila mendahului ketetapanNya seolah-olah takdir masa hadapan ada di tangan sdr. Sdr boleh jatuh sesat kerana menyangka-nyangka takdir itu ada di dalam tangan saudara.

      Saya tidak katakan bahawa menamakan PM awal2 itu tidak Bagus, cuma point saya ialah sama ada bakal PM dinamakan awal2 atau tidak dinamakan awal2 ia tiada sebarang kesan ke atas iman dan aqidah.

      Menamakan awal2 tidak menambahkan iman, tidak menamakan awal2 juga tidak mengurangkan iman.

      Kedudukannya hanyalah harus (mubah) dan demikian ia tidak menjadi isu besar.

      Oooh lupa, sememangnya UMNO-Najib hanya bergantung kepada (1)
      menipu dan spin (2) mendahulukan perkara yang kecil2 berbanding perkara yang lebih besar (3) mencipta isu bagi perkara yang sebenarnya bukan isu.

      Delete
    4. Jika begitu saya setujulah pandangan anda.... terutama bahagian ini - Kalau bahasa aqidah pula jawapnnya, yang akan menjadi PM adalah dia yang Allah izinkan untuk menjadi PM. Bgmn nak dahului Allah kan? Ini soal taqdir dan khabar masa hadapan yang termasuk perkara2 di luar jangkauan manusia - bagaimana dengan mendahului kata bahawa BN akan tumbang.... takper... saya dah tau jawapannya.... anda pasti ada jawapan..... flip..flop..flip...flop...
      Dan ada yang menulis begini sekadar perkongsian ya.... - http://sejarahmelayu.blogspot.my/2016/12/kenapa-calon-pm-adalah-wan-azizah-bukan.html?m=1

      Delete
    5. http://sejarahmelayu.blogspot.my/2016/12/kenapa-calon-pm-adalah-wan-azizah-bukan.html?m=1

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Sdr Suharli masih berpusing2 kepada analogi semata-mata. Kemudian sdr memberi link kepada tulisan yang juga berbentuk analogi. Ia tidak menjawab isu sebaliknya berpusing-pusing di tempat yang sama.

      Analogi adalah unjuran / projection dan ia tidak muktamad.

      Apabila saudara mempercayai satu analogi pasti akan berlaku maka saudara telah mendahului takdir.

      Orang yang mendahului takdir ini sesat sebab mereka menyangka-nyangka takdir berada di dalam tangan manusia.

      Di atas alasan itu menamakan bakal PM atau tidak menamakan bakal PM berada di dalam footing yang sama iaitu hukum harus (Mubah). Tiada satu pihak yang lebih atau kurang.

      Sekurang-kurangnya orang yang tidak menamakan bakal PMnya tidak menanggung risiko jatuh sesat disebabkan 'mentangka-nyangka' bahawa takdir manusia berada di dalam tangan manusia.

      Ada pula orang yang menamakan bakal PM sekiranya mereka beriktiqad 'ini adalah plan kami, tetapi Allah lebih baik perancangannya' itu tidak mengapa. Tetapi apabila ia beriqtiqad 'inilah yang pasti akan berlaku tanpa keraguan lagi', maka sesungguhnya ia telah jatuh perangkap mendahului takdir.


      Sdr terlalu menekankan perkara ini dan kelihatan sangat yakin dengannya. Sdr kelihatan lebih tergolong di dalam golongan kedua. (Harap2nya tidak sampai begitu).

      وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الأرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلا يَخْرُصُونَ

      "Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut menyangka-nyangka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)".

      (QS. Al-An'am, 116)

      Wallahu a'lam

      Delete
  6. Rupa-rupanya;
    Pada tahun-tahun 1992 dan 1996, beberapa buah negeri Semenanjung di landa blackout yang meluas.

    Khabarnya, Tun M, pada masa itu Perdana Menteri, tersangatlah marah atas kejadian ini.
    YTL di jemput untuk membangunkan sebuah janakuasa bebas (sebelum ini semua janakuasa di bina dan di miliki oleh TNB sendiri).



    Menurut, TS Ani Arope, CEO TNB di waktu itu, adalah biasa kos untuk setiap Kwh tenaga adalah 12 sen dan di bekalkan kepada para pengguna pada 17 sen.

    Untuk YTL, TNB di paksa membayar 17 sen dan kerana kos tambahan terbit dari klausa "take or pay", kos kepada TNB untuk setiap Kwh adalah 23 sen!

    Apa dia klausa "take or pay" ini?

    Pertama, kita perlu ingat bahawa walaupun perjanjian PPA (Power Purchasing Agreement - Perjanjian Pembelian Kuasa) ini adalah di antara TNB dan YTL, yang negotiate terma-terma dan klausa-klausa tertera di dalam PPA dengan YTL adalah Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

    TNB TIDAK di benarkan menentukan terma dan klausa di dalam perjanjian tersebut walaupun TNBlah yang terpaksa terikat dengan terma dan klausa perjanjian kelak.

    Kuasa tenaga elektrik tidak boleh di simpan. Maka, tenaga yang di jana oleh YTL yang tidak di beli oleh TNB (sewaktu bukan waktu puncak atau peak time) akan hilang begitu sahaja.
    Rugilah YTL kan?

    Maka, TNB terpaksa menerima klausa "take or pay", ini bermakna walaupun di waktu bukan puncak, TNB terpaksa membeli paling kurang 80% kuasa yang jana oleh YTL. Kalau ambil kurang dari 80%, pun kena bayar 80%.

    Dahlah di jual tenaga eletrik kepada TNB pada harga yang tinggi tetapi ada jumlah minima pulak.

    You take, you pay. You dont take also, you have to pay. Bagus punya business.

    Ada lagi satu bab.

    Untuk menjana kuasa, YTL perlukan gas untuk stesen janakuasanya.

    Tun M memaksa Petronas menjual gas kepada harga diskaun (di bawah harga pasaran) yang merupakan sebentuk subsidi kepada pemilik-pemilik stesen-stesen janakuasa bebas ini (IPP - Independent Power Producer).

    Dari tahun 1997 hingga tahun 2008, subsidi ini berjumlah RM35.6 bilion.

    Siapa dari parti bunga atau pentaksub dap yang boleh nafikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada siapa baca cerita donging ni.................??????

      Delete
    2. Dongeng korok muh..... ini cerita benar weiiiiii..... ni nesti kes masih menetek masa krisis ni dulu....

      Delete
    3. Cerita dongeng di atas ka komrad?

      Itu memang cerita tipu. Kalau nak tau cita yang betul boleh rujuk tulisan TS Sanusi Junid selaku salah seorang ahli kabinet semasa keputusan berkenaan perkara ini dibuat. King of cash and dedaks pun ada dalam kanbinet semasa keputusan itu dibuat.

      Saya pernah memberi sinopsis dan ulasan cerita ini di blog Putra Merdeka dahulu dan tidak bercadang untuk ulas lagi sekali di sini disebabkan pendedak bukan berminat untuk mengetahui perkara yang benar. Kalau diketahui pun diorang akan spin juga.

      Delete
    4. Ya korang memang sentiasa benar..... tahniah... jilat terus jilat. Tu yg org kata berani kerana benar.... tp rasanya korang ni berani buat2 benar.

      Delete
    5. Yang benar itu jelas. Yang salah itu juga jelas. Sekiranya masih kabur maka pergilah ke sumber. Itu pun jangan terus terima melainkan nilai dulu sumber itu.

      Ada juga fakta yang benar daripada sumber yang dipercayai dan disokong oleh dokumen2 yang disimpan sebagai rekod, adakah ia mesti ditolak sebab tidak menybelahi nafsu kita?

      Disebabkan kisah dan fakta yang berlaku ini tidak boleh ditolak disebabkan ia ada rekod, maka ia dispin (seperti puluhan jawapan ke atas soalan berkenaan dana 2.6b itulah).

      Sepertimana sesuatu kisah itu walaupun benar berlaku tetapi telah dispin dan dicampur adukkan dengan fiksyen untuk menjadikan hitam kelihatan putih dan sebaliknya, maka di sana juga ada pilihan untuk memilih yang benar walaupun tanpa dedak ataupun memilih dedak berbanding kebenaran.

      Pilihan di tangan sendiri.

      Delete
    6. Baru 35B..
      Hutang 1mdb lg bnyk

      Delete
    7. Appa daa kamu anon 9:27am.
      Baru 35b? Tu duit dilesapkan beb. Hilang tanpa manfaat. Kalau hutang 1mdb, bukan hilang mcm tu saja. Ada hasil jika dilabur dan diurus dgn baik. Final result pelaburan belum tahu, so apahal kutuk dulu? Yg 35b tu dh hilang, barulah boleh ulas. Boleh fikir begitu?

      Delete
  7. http://ulatdankulat.blogspot.my/2016/12/reputasi-mas-jahanam-angkara-mahathir.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+wakjengkol+(Wak+Jengkol)&m=1

    nk citer banyak punn x guna.... klu x betul sila saman link diatas......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau esok (selasa) Najib saman WSJ, kami saman link di atas.

      Ada berani (?)

      Delete
    2. Jawapan yang mudah tapi mengena bri 7:59.

      Syabas dan teruskan perjuangan.

      Delete
  8. 6.41. Soohai ni Amatkulop fikirannya,jing jibbo yg menyalak bila tuannya didekati.mata sohai ni buta, telinga dia pekak, otak sikit tapi bercampur taek lebih,benda betul dikata salah dan sebaliknya.tengah risauuu Sgt pasal cap bunga, dia tau cap dacing dah senget, orang tak guna dacing lagi dah.kat kampung, kat felda pun orang tak pakai dacing lagi dah.tapi mana2 org pun nak guna bunga.masa merdeka bersepah bunga raya tergantung seluruh negara, bentuk lampu lagi..Ada orang gantung dacing? Lampu dacing?
    Ckp byk layan org mengong si sohai ni mmg tak guna.dia bukan standard bro John Doe.beza langit dgn bumi. Brother John Doe terbaek,hanya jauhari mengenal manikam. Si sohai ni menikam dirinya sendiri!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Analogi lagi merapu. Gantung bungalah, merdeka letak bungalah, orang tak gantung dacing sengetlah. Ni apa cerita ni beb. Lambang parti bukan membawa apa makna dalam hakikat hidup rakyatpun. Adakah rakyat hidup dengan makan bunga? Tidak bukan. Itu lambang semata2. Jangan rasa tulisan awak berkualiti sebab cara mengulas lebih rendah dari level budak tadika. Macam fikiran tak cukup berkembang dan saraf tidak berhubung. Oklah, boleh perbaiki lagi cara mengulas isu dan belajar dari kebebalan menganalisis. Ok, good luck.

      Delete
    2. Saya berpendapat komen anon 1:08 bukanlah merapu, cuma ia tidak boleh dijadikan hujah dan dalil sahaja.

      Ia dinamakan 'pandangan hikmah' iaitu melihat sesuatu pengajaran dan tanda2 di sebalik satu realiti.

      Ia tidak boleh dijadikan hujah ataupun tidak boleh diimani kebenarannya tetapi ia bukanlah tong kosong yang tidak berisi sebarang faedah.

      Bendera UMNO sendiri telah dicipta dengan mengambil kira pandangan hikmah ini. Berbeza sekali dengan PAS yang melukis bulat kosong dan akhirnya membentuk bulan mengambang yang menjadi lambang makhluk2 jahat, lambang dan bendera UMNO adalah murni dan sesuai dengan zamannya.

      Sekiranya lambang tidak membawa sebarang erti maka sudah tentulah UMNO tidak mengambil pandangan ahli2 agamanya yang mampu melihat dengan pandangan hikmah ketika mencipta lambang dan bendera parti.

      Kekurangan pandangan hikmah ini adalah kerana ia terbatas di dalam keadaan semasa sahaja.

      Ketika bendera dan lambang UMNO dicipta, para ahli agama tersebut sudah tentu tidak dapat meramalkan bahawa satu hari nanti UMNO akan diketuai oleh seorang penyamun.

      Disebabkan itulah di dalam bendera UMNO tiada lambang 'berani kerana benar' melainkan segala2nya tentang kesetian semata-mata.

      Kerana kesetian buta tuli inilah para pendedak mengambil pendirian menyokong penyamun hanya semata-mata penyamun itu adalah presiden. Mereka mendahulukan kesetian dan perkhidmatan lebih daripada amanah dan maruah.

      Malah sekiranya lambang tidak membawa apa-apa maksud, maka sudah tentulah lambang kapal layar tidak akan ditukar kepada lambang dacing.

      Saya percaya ada ahli-ahli agama UMNO yang memhami konsep pandangan hikmah ini yang telah menasihatkan pertukaran lambang ini pada masa itu.

      Ketika slogan Bersatu Bersetia Berkhidmat dipilih juga sudah tentu yang memilihnya tidak dapat meramal bahawa satu hari nanti UMNO akan dipimpin oleh seorang penyamun yang hidup super mewah di belakang penderitaan rakyat.

      Maka sebab itulah di dalam keadaan semasa Bersatu Bersetia Berkhidmat sudah tidak relevan lagi. Ia mesti ditukar kepada Bersatu Beramanah Bermaruah. Slogan lama perlu diperbaharui disebabkan UMNO kini telah hilang amanah dan maruah.

      Betul seperti kata sdr tersebut, hari ini ke mana2 kita pergi dacing sudah tidak digunakan lagi sebaliknya bunga raya ada di mana2.

      In shaa Allah 'dacing' akan hilang terus dan keris telanjang akan diambil tempatnya oleh bunga raya.

      Aamiin.

      Delete
  9. Marilah kita berusaha mencegah segala kemungkaran yg berlaku didepan mata.Jangan bersubahat dng pemimpin yg toghut.Kalau bersubahat juga dia dapat habuan dosa sama2 kena tanggung.

    ReplyDelete
  10. Tabek hormat saya kepada saudara John Doe.....salah seorang penyokong Tun yang amat bijaksana disamping lain2 lagi pemyokong Tun yang semuanya bijak2 belaka macam Tun.Syabas saudara sama2 kita menyokong perjuangan Tun yang suci murni ini sehingga berjaya,InsyaALLAH.

    ReplyDelete