Thursday, September 21, 2017

AS SALAM BAGI MEREKA YANG MAHU BERHIJRAH






97 comments:

  1. Jual meja mkn sampai puluh2 ribu ..yg zalim mengata org zalim. Adoi dnia2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A) Apa la sgt puluh ribu semeja , yg ditawar beroption pulak tu.
      Usaga cari dana yg sah.

      B) Lain la cuci bayar sykt clone, sidekick masok washing.machine, pusing blk american pie masok akaun sendiri.Diolah jadi hutang cicit.
      Buat2 tak tau pulak tu, siap sorok sita buku odit.

      Q. Sila 852 jelaskan tanpa maki atau perlu pulas.
      Yang mana zalim ?

      *mohon diskusi baik supaya sy dpt terpwngaruh dgn penjelasan tuan 852

      Delete
    2. Sesetengah tu lebih mementingkan periuk nasi dari mencari kebenaran yg sebenar. Yg melakukan perbuatan mendapat habuan dunia mereka tetapi penyokong bawahan hanya mendapat api neraka. Apakah ketuanan bangsa lebih penting dari mengelakkan kecelakaan azab neraka. Jauhilah ketaksuban yg membawa kemungkaran. Beehijrahlah sementara masa masih ada. Selamat menyambut maal hijrah!

      Delete
    3. Definisi zalim; "meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya yang betul".

      Di mana zalimnya menjual meja di atas sifar ikhtiyar (pilihan).

      Sungguh saya tidak menyokong Dr Maza dan malahan saya juga seorang penentangnya tetapi dakwaan jual meja itu pelakuan zalim adalah tak betul.

      Yang zalim ialah orang yang mengkhianati amanah dan menindas..

      Kalimah khianat menepati definisi zalim iaitu 'orang yang melanggar amanah' atau 'tidak meletakkan sesuatu di tempatnya yang patut'.

      Benar kata Macy bahawa menyokong pemimpin yang zhalim dan membenarkan penipuan mereka kelak Nabi saw tidak mengaku umat.

      Perkara ini benar-benar sabit di dalam hadith yang menceritakan tentang pemimpin di zaman selepas Nabi (dibaca akhir zaman ketika kemuncak zaman fitnah) yang membohongi rakyat dan akan ada penyokong yang menipu untuk membenarkan penipuan sang pemimpin. Penyokong ini Nabi sendiri sebutkan tidak mengaku umat.

      Wal'ayazubillah. Mohon disimpangkan Allah terjatuh ke dalam kumpulan ini.

      Delete
    4. Bagaimana Hukum menyokong dn bersekongkol dgn puak kianat Islam?

      Delete
  2. Anon 9:06
    Itu semua hanya tuduhan hingga ke saat ini. Dah 3 tahun fitnah ini dikembang biak kn dgn berbagai rekaan cerita bermatlamat membina persepsi dgn tujuan utk menghina dn fitnah. 3 tahun adalah masa yg terlalu lama utk menyiasat jika benar benar sudah ada bukti kukuh. Simple yg mcm ni pun kita di butakn utk melihat kebenaran.

    Jika lebih mempercayai DOJ, FBI terserah la dn biar badan luar itu melakukan pendakwaan. Sekadar tuduhan saja belum membuktikn bersalah. Memutlakkn kesalahan sebelum proses keadilan dilakukan adalah satu penganiayan, kezaliman pd masyarakat dn diri sendiri.

    Berlapang dada untuk sabar dn ingat Allah tak akan sekali kali berlaku tidak adil kpd hambanya.

    Ini negara demokrasi berparlimen. Masing masing diberi kebebasan berhujah demi utk kebaikkn negara. Buang jauh sifat kebencian melampau, dengki, kianat, dn menghancurkn. Ikut rasa pasti binasa. Negara akn hancur jika nafsu mengatasi akal.

    Aku tak akan balas balik jika ada yg membalas komen ini. Aku x nk ianya akn meleret leret dn tanpa dusedari akn terselit hinaan dan cacian.

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba la jangan OSA lapuran Audit jangan jadi tuli dan bangang.Kalau betul kenapa takut sangat

      Delete
    2. Apa yang ditakut pula?

      Laporan audit dah diberi akses kepada 5 wakil pembangkang dalam jawatankuasa PAC. Berbulan siasatan berjalan, berbulan juga mereka makan tidur dengan laporan audit tersebut sehinggakan laporan itu sudah menjadi rahsia umum.

      Bukankah 5 wakil pembangkang itu lebih cerdik dan bijak daripada macai-macai semua sehingga tidak perlu dipersoalkan kewibawaan mereka? Atau mereka itu semua adalah dungu-dungu belaka?

      Jika benar-benar ada bukti-bukti yang kukuh menuduh DS Najib, mengapa pula pengaduan-pengaduan di Amerika, England, Switzerland, Singapura dll menemui kegagalan?

      Jika Amerika boleh bertindak ke atas Manuel Noriega, mengapa tidak kepada DS Najib. Sebab tiada bukti melainkan auta-auta yang dicipta dan disensasikan oleh macai-macai.

      Jika benar-benar ada bukti, usul dan mohon perkenan untuk penubuhan RCI supaya dokumen-dokumen yang diOSAkan tidak menjadi rahsia lagi. Itupun kalau tuan macai dan macai ada bukti-bukti yang betul-betul benar dan nyata bukannya auta-auta yang dijadikan bukti.

      Ada telor?

      Delete
    3. 5.35

      "Laporan audit dah diberi akses kepada 5 wakil pembangkang"

      Juga di osa kan, rakyat tidak diberi akses untuk memahami kandungan nya.

      "Bukankah 5 wakil pembangkang itu lebih cerdik dan bijak..."

      Memang benar seperti dikata, mengikut ratio 1 pembangkang cerdik : 10 menteri ummo najib

      "mengapa pula pengaduan-pengaduan di Amerika, England, Switzerland, Singapura dll menemui kegagalan?"

      Tidak gagal malah berjaya, pengaduan di singapura berjaya membuktikan memang terdapat 2.6 billion masuk akaun najib dan bagaimana pula dengan tiada kerjasama dari AG pandi berkenaan MLA untuk siasatan?

      "Jika Amerika boleh bertindak ke atas Manuel Noriega, mengapa tidak kepada DS Najib."

      Noriega sudah dihukum, Najib akan menerima hukumannya, sabar macai takkan lari gunung dikejar.

      Negara mempunyai undang2 adalah negara bermaruah dan bukan berpilih pilih hanyalah untuk rakyat.

      Malaysia pula mempunyai ketua penyamun.

      Jika najib ada telor, tak perlu berbohong dan berdolak dalik memberi pelbagai alasan tidak munasabah.



      Delete
    4. Menjawab isu 'jika Amerika boleh bertindak ke atas Noriega mengapa tidak Najib?'.

      Saya selalu mengatakan setiap keputusan atau kejadian mestilah dilihat kepada illahnya sekiranya mahu dijadikan precedent. Di dalam bahasa Inggeris ia disebut rational dan di dalam istilah undang-undang ia disebut ratio decidendi (betul tak tuan KD?).

      Noriega boleh ditangkap oleh Amerika bukan disbebakan ia melakukan jenayah biasa tetapi disebabkan ia mengkhinati baiahnya kepada CIA. Kesalahannya ialah treason dan untuk kesalahan ini Amerika sebagai prinsipal kepada Noriega yang telah bersetuju menjadi agen CIA hanya bertindak ke atas 'warganya sendiri' mengikut definisi CIA.

      Najib lebih sesuai dilihat ratio dan precedent kes Lazarenko bekas PM Ukraine. Ketika ia masih PM pun telah diketahui bahawa ia melakukan jenayah money laundering di US tetapi US tidak mengambil apa-apa tindakan ke atasnya disebabkan menghormati Vienna Convention berkenaan immunity seorang head of state di dalta jenyaah yang tidak berciri kemanusiaan. Lazarenko hanya menghadapi pertuduhan selepas ia tidak lagi menjadi PM Ukraine.

      Di dalam kes Najib, prinsip dan ratio yang betul adalah kes Lazarenko dan bukan kes Noriega.

      Delete
    5. Macai-macai war-warkan pertuduhan ke atas DS Najib pula berkaitan dengan kecurian wang dan pengubahan wang haram yang merupakan satu jenayah berat di Amerika. Yang pastinya kalau ada bukti-bukti yang kukuh sudah semestinya DS Najib dah ditangkap, didakwa, dibicara dan dihukum jika sabit kesalahan tersebut dan dipenjarakan.

      Tetapi kenapa bila DS Najib masuk ke Amerika, DoJ dan FBI tidak bertindak langsung ke atas beliau? Di mana Loretta dan Sandra? Kenapa mereka diam membisu?

      Sebab tiada langsung bukti wang yang hilang adalah wang 1MDB dan DS Najib hanya difitnah oleh pembangkang dan macai-macainya. Jejak wang hanya menuju ke arah Aabar-BVI dan IPIC, Khadem, Mohamed, John Kerry, Loretta, Adik beradik Comey, McCabe, dan beberapa dalang daripada England dan Asia Tenggara.

      Sebab itu 2 saman sivil DoJ gagal, siasatan jenayah DoJ menuju ke Clinton Foundation yang menjadi pusat pengubahan wang haram, siasatan di Switzerland dan Singapura hanya membuktikan kehilangan wang BSI Bank dan IPIC hanya berpunca daripada kakitangan-kakitangan dalaman yang menyeleweng dan pecah amanah.

      Pastinya DS Najib yang jujur dan teraniaya akan diberikan kemenangan oleh Allah swt.

      Delete
  3. Bertaubatlah macai 10.17, sudah terlalu banyak kerosakan yg telah pencacai2 upahan najib telah lakukan, semata mata habuan haram hasil rompakan najib terhadap rakyat.

    Bertaubatlah macai, mohon maaf kepada pejuang2 kebenaran dan menegakkan yg hak seperti macy dan john doe tu.

    Bukan apa takut tak sempat je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nilai aset pelaburan KWSP, nilai GDP serta nisbah hutang kepada GDP, nilai rizab Bank Negara menjadi ukuran kepada kecemerlangan pentadbiran DS Najib.

      Apa kerosakan yang beliau lakukan? Apa bukti yang penyokong DS Najib menerima habuan? Buktikan...

      Delete
    2. 5.19 apa yg nak dibanggakan jika hutang keliling pinggang, bebanan kos saraan hidup meningkat setiap hari?

      Tidak ada rasa bangga melihat kerosakan najib telah lakukan dengan hutang negara hampir mencecah 1 trillion.

      Pelbagai bala malapetaka menghimpit rakyat semasa pentadbiran najib, apabila habuan diterima, pencacai menutup segala kelemahan dan kerosakan beliau telah lakukan.

      Jika gajah didepan mata rakyat tak nampak, tidak mahu melakukan perubahan, maka rakyat perlu bersedia menghadapi segala penderitaan berterusan.

      Berhijrah dan Ubahlah wahai rakyat, PRU akan datang jangan kita beri undi kepada umno najib dan parti2 yg menyokong beliau.

      Maal Hijrah tahun ini cukup bermakna untuk semua rakyat.

      Delete
  4. Apabila seseorang bercakap atas ilmunya..
    Kita yang jahil, buatlah semakan pada diri sendiri..

    Jika kita termasuk bukan dalam golongan tersebut, alhamdulillah..

    Jika termasuk, bertaubatlah dan jauhkan diri..

    Hari ini ada orang kata kerajaan sekarang zalim..
    Kalau anda tidak bersetuju, teruskan sokongan dan pwrtahanlah..
    Hujah kenapa bukan zalim..

    Bukan hujah mempertikaikan atau memperlecehkan pandangan orang lain..

    Wallahua'alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib lg zalim dr madey sbb zaman najib dh tak de isa, org boleh berguling2 atas jalan buat demo, takde tangkapan masuk lokap tanpa sebab, sapa2 bleh ckp apa saja dlm internet terutama blog2 picisan mcm Kd.

      Delete
    2. ISA selama 22 tahun, ada yg dibebaskan dan sekadar tangkap yang mengancam keselamatan tanpa merugikan negara.

      Tetapi di era Najib. ISA dalam tempoh dua tahun sahaja merugikan negara billions.. Itupun sekadar tangkapan dan belum didakwa.

      Delete
    3. Di era 22 tahun penuh dengan skandal-skandal, perjanjian konsesi-konsesi berat sebelah dan bailout-bailout yang melibatkan berbilion ringgit kehilangan wang rakyat.

      BNM Forex, RM34.5 bilion
      MAS, RM20 bilion
      Perwaja, RM10 bilion
      IPP, RM100 bilion

      Itu baru sebahagian saja, banyak lagi yang boleh disebut dan disenarai yang menunjukkan kerakusan orang tua itu.

      Ingatan yang terpilih-pilih orang tua ini atas sesuatu isu amat meragukan. Isu BNM Forex dia kata 'saya tak tahu', 'saya sudah lupa' dan 'itu cerita lama'; sebaliknya 1MDB, seolah-olah ingat dan tahu semua cerita sehingga auta-auta dijadikan fakta-fakta.

      Jika 1MDB rugi, tolong senaraikan dan buktikan apa yang rugi. Jangan sesaja tuduh tanpa bukti. Kalau dikatakan wang dicuri, mana juga buktinya.

      Kalau wang IPIC dan BSI Bank yang dicuri oleh kakitangan masing-masing, adakah ada kena mengena dengan DS Najib dan 1MDB melainkan ia merupakan satu fitnah yang terancang untuk menjatuhkan DS Najib demi mencapai cita-cita orang tua itu untuk menyambung legasinya.

      Yang pastinya niat jahat orang tua ini tidak kesampaian. Orang yang cuba dizaliminya, masih utuh memegang tampuk kuasa untuk terus berkhidmat demi nusa dan bangsa.

      Kitaran isu 1MDB walaupun diolah dalam bentuk yang baru tetap memberikan jawapan yang sama iaitu ia tidak rugi dan tidak ada wang yang dicuri; tetapi yang ada cuma fitnah yang diwar-warkan yang membangkit perasaan ingin tahu rakyat termasuk aku untuk tahu tentang kebenarannya. Dan kebenarannya ialah ia hanyalah pembohongan nyata orang tua itu dan macai-macainya yang busuk hati berjuang kononnya atas slogan 'selamatkan negara' tetapi yang sebenarnya adalah 'selamatkan tembolok'.

      Senaraikan dan buktikan kerugian 1MDB jika benar ia berlaku.

      Delete
    4. Forex Perwaja PKFZ semuanya telus dan tidak disorokkan jauh sekali disonglap masuk ke akaun sendiri.

      Siapa kata 'ingatan berpilih-pilih' pada ketika saksi utama TSNMY sendiri maklumkan bahawa Tun M tidak terlibat di dalam urusniaga dan tidak dimaklumkan serta-merta apabila kerugian berlaku.

      Bagiamana mahu ingat sesuatu pada ketika kita bukan sebahagian dari kejadian?

      Ada pula 1MDB semuanya di bawah Tandatangan orang yang sama iaitu Najib sendiri. Tak ingat? Atau tak terlibat? Atau 'saya hanya tandatangan saja'? Kelakarnya jawapan.

      Apa yang peliknya. Undang-undang Bank Negara sendiri memberikan gabenor budi bicara untuk membuat transaksi wang untuk menjana kerugian. Khabarnya sebelum kerugian 30b tu dah ada keuntungan 80b. Apa yang tak kena di sana? Tunggu hujahan pihak-pihak pula selepas ini sebab saya hanya membaca laporan tak rasmi sahaja berkenaan persidangan RCI ini sebab rasmi belum keluar.

      Kerana 'bidangkuasa' sendiri inilah BNM menjadi satu-satunya agensi yang mengenakan hukuman ke atas 1MDB. Sebab apa? Sebab bidang kuasanya tidak tertakluk di bawah PM mahupun Menteri Kewangan. Kalau tidak 1MDB akan diisytihar suci bersih atas alasan 'tiada agensi dalam negara yang mengatakan ia melakukan apa-apa kesalahan'.

      Di dalam laporan bicara RCI Tun M akui sendiri ia kadang-kadang salah membuat pilihan dan sebab itu ia perlu membetulkan kesalahan. Senang cakaplah, dia salah apabila menekan pak Lah supaya memilih Najib sebagai Timbalan dan inilah ia sedang membetulkan. Memimpin rakyat menentang si pemimpin khianat ini.

      Perwaja, segala pertuduhan dan kisah ada dalam jurnal undang-undang apabila TS Eric Chia didakwa, no cover up.

      PKFZ juga segalanya ada dalam Jurnal apabila TS Ling didakwa, no cover up.

      Apa? 1MDB tiada kerugian? Habis tu yang hutang berbillion dan gadai aset negara tu kerana untunglah ya? Dan dah berapa kali tersilap bayar kpd syarikat palsu tu 'innocent mistake'lah ye? Kalau innocent kenapa tiada langkah menuntut kembali wang tu dari pihak yang mereka 'tersilap' bayar? Atau itupun dikira 'burnt' jugak macam wang SRac International yang 'tersilap' masuk akaun Najib sampai 42m.

      Oh ya, jangan lupa. Ada cover up OSA juga. Dan ada penolakan MLA Switzerland juga.

      Sesungguhnya bolak-balik itu adalah tanda orang-orang yang menipu. Apabila menipu dibuat secara tersusun siap dengan 'tentera menipu' maka ia adalah penipuan mega oleh kesemua yang membela penipuan itu walaupun bukan mereka yang menyonglap dan khianat. Hakikatnya mereka pun sedar mereka adalah penipu. Yang mereka tak sedar ialah mereka hanya menipu diri sendiri sedangkan orang lain langsung tak tertipu dengan penipuan mereka itu.

      "Demikianlah Kami adakan di dalam setiap negeri itu orang-orang yang besar dosanya sehingga mereka menipu di dalam negeri itu. Dan tiadalah mereka menipu melainkan diri mereka sendiri sedang mereka tidak sedar."

      Delete








    5. Pembetulan:-

      Apa yang peliknya. Undang-undang Bank Negara sendiri memberikan gabenor budi bicara untuk membuat transaksi wang untuk menjana keuntungan (bukan 'kerugian').

      Delete
    6. Doe

      Kau tak payah la merapu rapu..
      Elaun haram dh masuk tak?

      Bab ni boleh pulak kau ulangi berkali kali dgn panjang lebar utk memfitnah..

      Tp pelik bin ajaib kenapa kau tak nak jawap isu HUKUM BERSEKONGKOL DN BERGANDINGAN DENGAN PUAK KIANAT ISLAM?

      Kau takut ke elaun haram utk anak bini kau tersekat?


      Aku tertanya tanya.

      Delete
    7. Adakah Bank Negara Malaysia (BNM) merupakan sebuah negara di dalam negara yang bebas membuat keputusan sendiri tanpa merujuk terlebih dahulu kepada Menteri Kewangan dan Perdana Menteri?

      Aktiviti besar dan berisiko seperti perdagangan matawang yang dilakukan oleh BNM secara besar-besaran sepatutnya telah mendapat persetujuan daripada Menteri Kewangan dan Perdana Menteri seperti termaktub dalam akta BNM sebelum ia dilaksanakan. Jika tidak, sudah pastinya Menteri Kewangan dan Perdana Menteri itu telah lalai dan cuai dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat kepadanya. Dan kecuaian dan kelalaian yang hampir menjerumuskan negara ke lembah kebankrapan mestilah dipertanggungjawabkan bukan hanya kepada penasihat BNM tetapi juga oleh Menteri Kewangan dan Perdana Menteri semasa kejadian itu berlaku.

      Apakah objektif penubuhan Bank Negara Malaysia pada tahun 1959 untuk bertindak sebagai jurubank dan penasihat kewangan kepada kerajaan dan mempromosi kestabilan kewangan dan struktur kewangan itu telah gagal dan diabaikan atau orang-orang yang dinasihatinya itu sebaliknya gagal untuk mengambil tindakan yang sewajarnya atas sebab-sebab tertentu?

      Pastinya ia menimbulkan pelbagai keraguan lain.

      Delete
    8. 1MDB mempunyai dokumen-dokumen yang ditandatangani oleh pegawai-pegawai tertinggi IPIC yang sah dan pengesahan peguam-peguam yang mengatakan Aabar-BVI adalah anak syarikat IPIC dan arahan kemasukan deposit USD3.5 bilion untuk dua bon ke akaun Aabar-BVI juga atas arahan bertulis pegawai-pegawai tertinggi IPIC tersebut. IPIC tidak pula menafikan perkara tersebut malah mengesahkannya dengan membayar 1MDB USD1.2 bilion pada Jun 2015 sebagai imbangan untuk pertukaran aset-liabiliti dengan 1MDB.

      Tiba-tiba sahaja pada 11 April 2016, IPIC mendakwa Aabar-BVI bukan anak syarikatnya di mana keesokan harinya 1MDB membantah kenyataan IPIC dan membekukan pembayaran balik wang IPIC. IPIC seterusnya memfailkan aduan di Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa London (LCIA) pada Jun 2016 di mana 1MDB menyahut cabaran tersebut berdasarkan bukti-bukti yang ada.

      Pada 24 April 2017, IPIC sebagai pengadu telah menarik balik kes di LCIA dan membuat keputusan untuk menyelesaikan kes tersebut secara rundingan terus dengan 1MDB.

      Salah satu terma perjanjian adalah pemulangan semula wang IPIC (yang sepatutnya dipulangkan pada 2016) yang dipersetujui pembayarannya sebanyak dua kali. Separuh pada 31 Julai 2017, telah selasai dibayar oleh 1MDB pada 31 Ogos 2017. Berbaki separuh lagi untuk dibayar pada 31 Disember 2017.

      Manakala pertelagahan berkenaan status USD3.5 bilion akan dibincangkan bermula awal 2018 dan mesti dirumuskan sebelum Disember 2020. Dengan bukti-bukti yang 1MDB ada, tidak ada masalah untuk 1MDB menekan IPIC untuk mematuhi perjanjian yang dimeterai bersama dan memenuhi tanggungjawab IPIC untuk memulangkan deposit 1MDB USD3.5 bilion berserta kadar faedahnya pada tahun 2022 bila dua bon tersebut matang. Jika ingkar, IPIC pastinya akan diheret ke mahkamah oleh 1MDB.

      Delete
    9. Lihatlah bagaimana TIKUS membelit. Apabila saya menjawab dengan fakta dan tiada jawapan balas yang ia mampu berikan maka ia berbalik kepada soal LGBT, DAP dan sebagainya yang konon saya tak jawab padahal perkara itu telah dijawab beberapa kali sebelum ini dan saya pula tidak meminati siaran ulangan kecuali apabila perlu sangat2.

      Kelak apabila saya benar-benar menjawab semula dari sudut berlainan daripada jawapan-jawapan saya sebelum ini ia akan spin dan tuduh pula itu menipu jual agama dan sebagainya.

      Dan apabila saya mengajak mari bersumpah laknat siapa yang menjual agama akan ditimpa laknat serta-merta maka ia akan beralasan atau memperolok-olokkan pula pensyariatan sumpah laknat itu.

      Begitulah seorang penipu berputar-putar di dalam penipuan dan bolak-baliknya.

      Elaun haram?

      Hehehe sudah terbelit di dalam penipuan dan tidak mampu menjawab, maka dituduh pula saya makan elaun haram. Bukan saja isu haram atau tidak malah isu elaun pun tak ada locus untuk berdiri pada ketika tiada manusia lain selain saya dan isteri yang tahu siapakah individu yang muncul di alam siber menggunakan nick name John Doe.

      Hatta Tun M, TSMY dan DSMM pun tak tahu siapa John Doe. Bro KD yang memberi saya menumpang blog ini pun tak kenal siapa saya. Bro Macy dll juga tak siapa pun kenal saya. Dari mana saya nak claim elaun kemunculan saya di sini kalau tak siapa pun kenal saya. Takkan nak claim dari isteri padahal elaun dia pun saya bayar, huhuhu. Lucu bukan?

      "Wahai TIKUS dan semua ahli A9, takutlah kamu kepada Allah dan turutilah jalanku. Aku tidak menerima, meminta atau mengharapkan upah di atas usahaku ini, upahku tiada lain hanyalah daripada Tuhan semesta alam."

      P/s - hari ini saya bekerja walaupun cuti umum. Besok dan lusa pula sibuk dengan kenduri. Kelak kalau ada kelapangan saya akan menulis lagi untuk pin point terus bahawa UmNo pada hari ini adalah sebenar-benarnya pihak yang bathil itu. Kelak kita akan melihat pula bagaimana TIKUS @ VIRGO melompat lagi sekali mengalihkan tiang gol yang ia sendiri beberapa kali mengubah tempatnya.

      In shaa Allah saya akan cuba sekiranya punya masa yang cukup.

      Delete
    10. Kalau dikhabarkan BNM ada membuat keuntungan RM80 bilion (USD32 bilion jika kadar matawang adalah USD1.00 = RM2.50) sebelum itu dalam perdagangan matawang, mengapa sebelum tahun 1993 rizab BNM tidak pernah melebihi USD30.6 bilion (RM76.5 bilion)?

      Sepatutnya jumlah rizab Bank Negara itu adalah lebih besar iaitu lebih kurang USD62.6 bilion (RM156.5 bilion).

      Hanya di era Tun Abdullah dan DS Najib sahaja rizab BNM melepasi USD100 bilion (RM420 bilion).

      Delete
    11. Menjawab isu anon.

      Saya masih menunggu hujahan bertulis pihak-pihak di hadapan RCI untuk melihat faktanya.

      Nampaknya anon telah memberikan fakta yang tally dengan apa yang saya baca.

      Sebelum Forex rizab BNM 8b.
      Selepas kerugian Forex yang dianggarkan melebihi 30b, rizab BNM ada 76b.

      Nampaknya fakta di atas tally dengan dakwaan bahawa sebelum berlaku kerugian 30b BNM telah pun membuat keuntungan 80b melalui Forex.

      Kalau ini benar maka Forex bukanlah kerugian sebaliknya keuntungan.

      Nota; saya hanya menjawab berdasarkan komen di atas dan komen-komen dan laporan tak rasmi minit prosiding. Yang sebenar hanya akan diketahui apabila laporan keluar.

      Yang penting saya nak lihat penolakan RCI ini terhadap permintaan peguam Hanif Khatri untuk memanggil Murad Mohd Noor sbg saksi ditolak oleh panel.

      Kanggaru sungguh. Mereka yang letakkan Murad dalam senarai saksi dan apabila pihak pembela mahu memanggilnya panel menolak pula permintaan itu.

      Delete
    12. Zalim.. Tp blh kerja lg cuti umum masyukk .. Esok ada kenduri sana sini.. Seronoknya hdup kt malaysia ni yg macai kata zalim

      Delete
    13. Jika berlaku pecah amanah dalam BSI Bank dan wang BSI Bank dicuri oleh pegawai bank BSI itu sendiri seperti pegawai cawangan BSI Bank cawangan Singapura yang telah dihukum penjara selama 4-1/2 tahun, itu adalah hak BSI Bank dan Kerajaan Singapura. Ia tiada kena mengena dengan DS Najib dan 1MDB.

      Adakah pelaburan 1MDB dalam BSI Bank terjejas kerana itu?

      Delete
    14. Hatta pada zaman Firaun pun Bani Israel boleh bekerja untuk cari makan, berkahwin dan melahirkan anak.

      Maka sekiranya bekerja untuk cari makan dan berkahwin dijadikan illah untuk mengatakan kezaliman itu tidak wujud maka silalah bersaksi bahawa Firaun juga tidak zalim kerana memberi peluang Bani Israel untuk bekerja menampung hidup dan peluang untuk beranak pinak pada tahun yang berselang.

      Delete
    15. Suruhanjaya Siasatan Diraja ke atas aktiviti perdagangan matawang BNM melibatkan 25 orang saksi dan 42 buah dokumen. Tiada seorang dan satu dokumen pun yang mengesahkan ‘khabar angin’ yang aktiviti itu mendatangkan keuntungan RM80 bilion sebelum 1988 dan sebelum kerugian besar pada 1988-1994.

      Yang ada ialah…

      Menurut saksi pertama Bekas Pengurus Akaun BNM kerugian yang dicatatkan itu bermula 1988 sehingga 1994 seperti yang dinyatakan dalam laporan urus niaga mata wang asing bertajuk ‘Accounting Treatment of Losses Arising from Active Reserve Management’ yang disediakannya. Jumlah kerugian yang dicatatkan pada 1988 dan 1989 berjumlah RM3.031 bilion manakala jumlah keseluruhan bagi tahun 1991 hingga 1994 berjumlah RM31.516 bilion.

      Macai nak putar, putar la. Kenyataan tetap kenyataan yang orang tua itu seorang yang gagal.

      Delete
  5. Usah dikenang masa yg lalu,
    Walau airmata darah tanah malaya udah tergadai,
    Buatlah perubahan untuk anak dan cucu,
    Salam maal hijrah buat rakan perjuangan yg bijak dan pandai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang bijak dan pandai tidak akan memilih orang yang terlibat dengan banyak skandal2 disepanjang tahun ia berkuasa dan berbohong pula dengan ungkapan 'selamatkan Malaysia' untuk berkuasa semula. Itu dungu namanya.

      Kecuaian, kelalaian, kelemahan urus tadbir, dan tidak bertanggungjawab yang melibatkan berbilion wang negara rugi tidak boleh dibiarkan begitu saja sehingga hampir menjerumuskan negara ke lembah kebankrapan.

      Siasatan terperinci untuk setiap satu skandal-skandalnya perlu dilakukan untuk mengetahui duduk perkara sebenar samada ada ianya benar2 kerugian, ada pilih kasih ke atas pembahagian projek2, kecurian berselindung kerugian dsb supaya pelakunya boleh diadili dan dihukum jika sabit kesalahan.

      Perkara ini tidak boleh dilupakan begitu saja.

      Delete
  6. Zalim kalau hukum pluralisma pun tak mampu nak jawab.....

    ReplyDelete
  7. Tn.Momti... malaysia masih aman utk mencari rezeki utk anak2 dan keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mencegah lebih baik dari mengubati, ungkapan yg selalu didengari tetapi jarang dipraktikan oleh kebanyakan kita. Dalam mperkatakan tentang keamanan, kita mmg bernasib baik tetapi x selalunya kita perlu bersandar kepada nasib tanpa perlu berusaha. Apa yg dilihat sedang berlaku sekarang ini adalah lagu perkauman sedang rancak dimainkan, tetapi malangnya dendangan perkauman ini dimainkan oleh pihak yg dipertanggungjawab menjaga keharmonian kaum! Jika ini tidak dibendung, ia akan membesar menjadi api yg membarak dan tidak mustahil sesuatu yg tidak diingini berlaku. Yg rugi adalah rakyat sendiri. Ini adalah sikap yg betul betul tidak bertanggungjawab dan ia mrrupakan satu kegagalan diantara beberapa lagi kegagalan dimana jika dibiarkan berterusan akan mengugat kesejahteraan rakyat yg boleh mencetus kepada sesuatu yg lebih besar. Disinilah peranan mencegah lebih baik dari mrngubati sebelum kerosakan memgambil tempat. Jangan negara menjadi huru hara baru kita hendak bertindak, mungkin nanti kerosakan tidak akan dapat diperbaiki.

      Delete
    2. Betul sdr Macy,

      Di dalam kaedah usul fiqh wujud satu kaedah yang disebut 'almaslahatu aa'mmah muqaddimun/taqdim a'la almaslahatu khossoh' yg bermaksud kepentingan awam akan didahulukan berbanding kepentingan individu.

      Setiap orang mempunyai hak untuk lepas bebas tetapi apabila kebebasan mereka sbg individu akan menyebabkan mudharat kepada orang ramai maka pemerintah berhak menahan mereka.

      Perbuatan menahan individu untuk menjaga ketenteraman awam adalah mengikut kaedah usul fiqh tersebut.

      Ramai tak tahu bahawa pada zaman Bani Abbasiyyah (kalau tak dalah zaman khalifah Harun Ar-rasyid) baginda pernah menahan tanpa bicara Imam As-syafie (tak silap saya memang Imam inilah) kerana mempercayai fitnah sang Imam terlibat mahu menjatuhkannya.

      Sang Imam tidak pula 'berfatwa' menentang penahanan ini dari sudut hukumnya haram atau dilarang walaupun kebebasan dirinya yang dirampas. Imam mazhab tu, bukan ustaz kampung atau ilmuan agama lulusan Al-Azhar mahupun univerisit lainnya. Jujur pada ilmu dan thiqah juga pada diri.

      Isunya bukanlah tentang undang-undang itu tapi penyalahgunaannya (sekiranya ada). Undang-undang itu sendiri tidaklah salah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Penjual agama dh mai lg

      Delete
    4. Zalim.. Tp blh kerja lg cuti umum masyukk .. Esok ada kenduri sana sini.. Seronoknya hdup kt malaysia ni yg macai kata zalim

      Delete
    5. Hatta pada zaman Firaun pun Bani Israel boleh bekerja untuk cari makan, berkahwin dan melahirkan anak.

      Maka sekiranya bekerja untuk cari makan dan berkahwin dijadikan illah untuk mengatakan kezaliman itu tidak wujud maka silalah bersaksi bahawa Firaun juga tidak zalim kerana memberi peluang Bani Israel untuk bekerja menampung hidup dan peluang untuk beranak pinak pada tahun yang berselang.

      Delete
  8. Kenyataan Mufti ini mengingatkan aku kepada seseorang yang pernah kenyataannya menghina Nabi dan mempermainkan hukum-hakam agama seperti mempertahankan 3 peserta ratu cantik yang berbikini dan memperlekehkan teguran seorang mufti ketika itu.

    Macai-macai tentu sedar dan tahu siapa orangnya. Oleh itu ikutlah saranan Mufti Perlis, Datuk Maza ini, bertaubatlah dan kembalilah ke pangkal jalan. Pintu taubat masa terbuka dan masih belum terlambat lagi.

    Berhijrahlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'kenyataannya menghina Nabi dan mempermainkan hukum-hakam agama seperti mempertahankan 3 peserta ratu cantik..."

      Berkata benarlah wahai macai, siapakah gerangan nya?

      Delete
    2. Maklumat di hujung jari, bro. Jangan pura-pura tak tahu.

      Delete
  9. Salam...
    Sungguh sedih dan lagi menyedihkan...
    Paham dan memahami apa yang perkatakan oleh Dr. Maza.

    Saya penyokong UMNO. dan saya pengundi BN.
    Tapi saya sekarang bukan penyokong Najib. Tapi saya penyokong UMNO.
    Tolong jgn mempemburukan UMNO... kerana UMNO tidak bersalah...

    Wahai Penyokong UMNO.. kita menyokong parti...
    Sekiranya Pemimpin Parti bertindak salah perlu di tegur, nasihati atau perlu diperingat. Jgn sokong membabi buta...

    Agama Islam memgalakkan kita menyokong pemimpin Islam, Adil dan Amanah.
    Perlukah kita Malaysia mempunyai Pemimpin yg dipermainkan and permalukan.
    Wahai saudara seislam sekalian. Fikir2kan la..
    Jangan Kita dipermalukan oleh kerana tidakan seorang pemimpin
    KIni Najib menjadi beban pada UMNO dan BN.
    Tolong di ingat dan diperingatkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei bro 6:24

      cer cita apasal dungUMNO tendang TPM aka Timbalan Presiden sendiri tanpa ada pemberontakan yang wajar dari ahli????

      Menteri Besar yang baru memenangkan Kedah dan dalam process mencatur-arah perkembangan dan pembangunan negeri kamu cantas ikut suka hati Presiden yang menipu, mencuri, berbohong, menyalah-guna kuasa dll...sekelian ahli semua boleh jadi dungu tahap paling hina sekali?

      Kamu sedar si Lanun-bugis tuh perosak tegar dungUMNO tapi tidak ada badai-ombak ahli ahli dungUMNO?

      dungUMNO dah rosak wei....ROSAK! Kamu ingat Tun M, TSMY, MM dan ramai lagi yang cukup sayangkan UMNO yang dulu jelas perjuangan nya tapi sekarang bermati matian wanting to see the back of dungUMNO...that I guarantee you! The end result we leave it to ALLAH for the best JUDGEMENT!

      Tak malu ke Tun M kata sikit jer....Najib gi US 'LUNCH' pun tak dapat tapi cost like hell sure is damn burning the coffers of Malaysian Government in rapid-fire....!!! Rakyat jadi pajak-gadai sedangkan kedai 1M pun tak leh nak handle tapi nak bantu ECONOMY US??? Bagai ulat-taik Malaysia nak kasi makan BERUANG America, gila tahap apa ker nih huh???

      Delete
    2. DS Najib pergi Amerika atas lawatan kerja dan jemputan Presiden Trump. Bukannya membayar pelobi berjuta ringgit hanya untuk bertemu Presiden Bush. Pelobi itu pula seorang yang disahkan sebagai penipu yang kini merengkok di penjara.

      Kita boleh mengenal seseorang melalui dengan siapa dia berkawan.

      Anon 6:24, mengaku sajalah kau tu penyokong tegar Tun dan ahli cap Bunga. Kalau masih ada dalam UMNO, pastinya kau adalah saki-baki musang berbulu ayam dalam UMNO.

      Delete
    3. Sdr,

      Saya juga dahulunya penyokong UmNo. Tapi itu dulu ketika UMNO benar-benar memperjuangkan Alif ba ta.

      Pada ketika itu pun UMNO sudah cacat dan tidak sempurna tapi kecacatan itu adalah disebabkan ahli-ahlinya dan bukan sifat pertubuhan itu sendiri.

      Kini tidak lagi, UmNo hari ini adalah pengkhianat agama bangsa dan negara dan demikian orang-orang yang benar-benar sayangkan Alif ba ta mestilah meninggalkan UmNo.

      Tidak ada pilihan ketiga lagi "saya sokong UmNo tapi tak sokong Najib". Bagaimana mahu berkata demikian pada ketika UmNo telah pun menjadi benteng Najib berlindung daripada hukuman akibat pengkhianatannya kepada amanah kepimpinan?

      Sdr sendiri akui secara konsrtaktif UmNo telah dirosakkan oleh Najib. UmNo bukan saja telah rosak malah telah jahanam. Di dalam bahasa orang utara jahanam akan merujuk kepada 'kerosakan yang tidak boleh dibaiki lagi'.

      Bagaimana mahu tinggal lagi di dalam rumah yang telah jahanam dan bagimana mahu terus belayar di dalam kapal yang telah diketahui adalah kapal lanun?

      Delete
    4. "Bukannya membayar pelobi berjuta ringgit hanya untuk bertemu Presiden Bush."

      Tun sudah mengesahkan tidak membayar pelobi, dan jika megat junid membayar pelobi maka ianya diluar pengetahuan Tun.


      "Anon 6:24, mengaku sajalah kau tu penyokong tegar Tun dan ahli cap Bunga,..."

      Sepatutnya macai najib diberi upah dan habuan haram ni, berikan lah pemahaman dan penerangan yg jelas sebagai contoh betul atau tidak 2.6 billion masuk akaun peribadi najib, sehinggakan mahkamah singapura sudah menjatuhkan hukuman kepada pesalah 1mdb yg bersubahat.

      Najib pula hanya boleh dijatuhkan hukuman apabila beliau sudah tiada kuasa, ini juga punca najib masih bergayut diatas ranting kayu yg akhirnya bakal patah juga.

      Delete
    5. Jika berlaku pecah amanah dalam BSI Bank dan wang BSI Bank dicuri oleh pegawai bank BSI itu sendiri seperti pegawai cawangan BSI Bank cawangan Singapura yang telah dihukum penjara selama 4-1/2 tahun, itu adalah hak BSI Bank dan Kerajaan Singapura. Ia tiada kena mengena dengan DS Najib dan 1MDB.

      Adakah pelaburan 1MDB dalam BSI Bank terjejas kerana itu?

      Delete
    6. 9.09 dah baca keputusan hakim mahkamah singapura yg mengatakan "memang terdapat 2.6 billion masuk akaun peribadi najib"

      Hakim yg cakap macai oi!

      Delete
    7. 1MDB menegaskan tiada wangnya yang hilang atau dicuri tetapi IPIC yang mengadu ada kehilangan wang.

      Hakim itu merujuk sumber yang tiada kaitan dengan 1MDB. Kalau ada sudah pasti DS Najib sudah ditangkap sekarang samada di Amerika, England, Switzerland, Singapura dll.

      Kalau tak ada bukti, cakap saja tak ada bukti. Tak perlu buat andaian-andaian yang tiada asasnya.

      Delete
  10. Lagi zalim kalau hukum.pluralisma pun tak mampu nak jawab.....

    ReplyDelete
  11. Najib dipermain dan cuba dipermalukan oleh pembangkang termasuk melalui report DOJ di US dan repot polis diSwitzerland,England,Singapore dan lain nya.Kemudian ia disebar pengetahuan ke seluruh dunia melalui penulisan tangan-tangan yahudi SR,WSJ dan Newsweek.Cuba beritahu siapa kah perdana Menteri yang semasa perkhidmatan nya mendapat sanjungan kaum pembangkang...6.24 pm berpada-pada lah di Maal Hijrah yang mulia ini kalau nak menyamar pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Cuba beritahu siapa kah perdana Menteri yang semasa perkhidmatan nya mendapat sanjungan kaum pembangkang."

      Apa sanjungan yg dimaksudkan semasa jadi perdana menteri?

      Delete
  12. Lagi Zalim ulamak memilih milih untuk menghukum..

    Zalim hukum pluralisma pun tak boleh jawab... jafi setan bisu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi zalim "ularmak" pula bersekongkol dengan ketua penyamun setelah menerima 90 juta.

      Bagaimana ingin menutup pekong jika ada dalam sistem perbankan yg direkodkan?

      Delete
  13. Anon 624:

    Sdr tidak keseorangan dalam hal ini kerana saya juga mengenali "handful of people" yg senasib dgn saudara. Sesetengah mereka terus meninggalkan umno dan sebahagian lagi masih kekal dalam terpaksa. Walaupun perit tapi terpaksa di telan jua bahawa najib membawa banyak keburukan dari kebaikan. Dari segenap sudut, bukan hanya berlegar kepada 1mdb shj, tetapi merangkumi hampir kesemua yg membabitkan pentadbiran negara dan juga kesejahteraan rakyat, ditambah pula dgn kehidupan peribadi beliau yg tidak dapat kita jadikan contoh. Seorg melayu akan sentiasa ingin melihat kaum melayu terus maju, dihormati serta mempunyai kuasa memerintah di tanahair mereka sendiri, tetapi bukanlah dgn cara bersekongkol dgn penjenayah yg mengkhianati negara,bangsa dan agamanya sendiri demi kepentingan peribadi beliau. Bersandar kepada pagar yg mereput akan membawa rebah akhirnya. Gunakanlah akal dalam menilai, jgn hanya mengikut emosi!

    ReplyDelete
  14. Sapa yg yak nak UMNO sila berambusss... yg pasti BN UMNO still strong...and.strong... cuma yang TAK TAHU saja yg bodosss....



    Tanya Mamak.. SAYA TAK TAHU....

    zalim.ulamak yg menyembunyikan hukum pluralisma
    semata mata nak habuan duniawi....!!

    ReplyDelete
  15. Kita tak payah la beri pengertian sendiri maksud zalim dengan banyak sangat pengertian yang berbeza lagi mengelirukan.
    Tapi suatu yang sahih zalim adalah penindasan Israel keatas Palestin, penindasan Myanmar ke atas Rohinga dan penyiksaan serta pembunuhan oleh puak ISIS/DAESH.
    Apa zalimnya kat Malaysia ni kalau di bandingkan dg yg kat atas tu. Dr Miza pun masih sihat walafiat, rezeki masih melimpah, berpakaian bersih kemas tak nampak susah pun dan tak ade apa apa sekatan pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zalim tidak memerlukan seseorg menjadi mangsa pembunuhan, rogol dan seangkatan dgnnya utk kita megatakan kezaliman telah berlaku. Cukup sekadar mengambil hak hak org miskin, kanaka kanak dan juga org tua melalui cukai. Renung renungkan lah!

      Delete
    2. Saya setuju dgn macy, klu bertindak ikut emosi, akal akan ketinggalan.

      Saya juga ahli umno smenjak dr awal, tapi kini telah tawar hati dgn pentadbiran najib. Tapi kami masih menunggu keajaiban berlaku supaya umno dapat dipulihkan. Harap ianya menjadi kenyataan!

      Delete
    3. Zalim tetap zalim. Menindas tetap menindas sama ada levelnya adalah seperti UmNO-BN hari ini ataupun seperti ISIS/ DAESH.

      Masih ingat lagi najib meminta ahli UmNo menjadi berani seperti ahli ISIS. Wow!!!!

      Dan jangan lupa ketika di Amerika ia mengisytiharkan pula bersama-sama Amerika menentang Daesh, siap declare 'musuhmu musuhku jua'.

      Benar-benar memiliki dua wajah dan dua lidah.

      Delete
    4. Zalim.. Tp blh kerja lg cuti umum masyukk .. Esok ada kenduri sana sini.. Seronoknya hdup kt malaysia ni yg macai kata zalim

      Delete
    5. Hatta pada zaman Firaun pun Bani Israel boleh bekerja untuk cari makan, berkahwin dan melahirkan anak.

      Maka sekiranya bekerja untuk cari makan dan berkahwin dijadikan illah untuk mengatakan kezaliman itu tidak wujud maka silalah bersaksi bahawa Firaun juga tidak zalim kerana memberi peluang Bani Israel untuk bekerja menampung hidup dan peluang untuk beranak pinak pada tahun yang berselang.

      Delete
    6. Apa ko melalut sampai firaun ni setan.. Ko penah hidup zmn firaun ke blh tahu kezalimannya tahap mn.. Hebat sgt ko ni..

      Delete
    7. 9.36 bercakap lah dengan baik, mayarakat menilai tulisan kamu, berikan fakta bukan pula menokok tambah berita benar bercampur palsu pembohongan kamu tu.

      Setiap tulisan ketikan kamu direkod oleh malaikat, janganlah kamu dan pencacai2 lain terjerumus ke lembah hina.

      Berkata benarlah,

      Sekadar ingat mengingati.

      Delete
    8. Kau suruh Ostat Kianat Doe berkata benar..

      Apa hukum bersekongkol dn bergandingan dgn Puak Kianat Islam?

      Delete
    9. "Apa hukum bersekongkol dn bergandingan dgn Puak Kianat Islam?"

      Jangan pukul ratakan sesuatu puak macai, bukan semua rosak ada yg baik.

      Jika melihat DAP kami memandang mereka tidak pernah mencuri dan menyamun harta dan hak rakyat.

      Sebaliknya najib menjual aset negara seperti ipp, proton, tanah tudm dan trx untuk menampung hutang yg dilakukan oleh najib. Adakah aset ini milik najib?

      Malahan simpanan tanah (malay reserve, bukan milik individu) yg diamanahkan oleh orang melayu
      telah berkurangan akibat dijual oleh umno najib.

      Hari ini najib mempunyai 2.6 billion dalam akaun peribadinya.

      Siapakah yg bersekongkol dengan kejahatan dan puak khianat islam, macai?

      Delete
    10. Perghh.. Besarnya kacamata penglihatan kau dlm membicarakn perkara dn agenda kianat Islam..

      "Memperjuangkn Kalimah ALLAH utk diletakkn didalam bible agar setara maksudnya dgn God The Father.. Jesus Son of God dn Holy Ghost bukan kianat Islam ?"

      "Mengusulkn dn perjuangkn agar diberikkn kebebasan mutlak utk orang Islam Murtad bukan kianat Islam ?"

      "Menghina ibadah umrah, haji dn korban bukan kianat Islam ?"

      "Memperjuangkn agar larangan kepada ibu bapa dlm menentukkn agama anak anak dibawah umur 18 tahun bukan kianat Islam ?"

      Aku bg dulu sikit je.. Kita tengok macammana macai ni jawap persaolan ini?

      Ya Allah kau beri la hidayah utk mereka menjawapnya dgn penuh ketulusan dn iman..


      .

      Delete
    11. Macai 11.55 beri link? Ada?

      Delete
    12. Link kepala Bapak ko.. Jgn buat2 buta pekak setan

      Delete
  16. Diversion.

    Alhamdulillah, finally tun dr mahathir will be coming to sarawak...

    I have been urging those from Bersatu to coax Tun to come over to Sarawak. Frankly speaking, there are many Tun's supporters in Sarawak as we know his capabilities albeit hus perceived shortcomings.

    Alhamdulillah. We sarawakians are looking forward including our top man /men.

    In the light of persistent actions by sarawakians for autonomous rule, this could be the start of a new sarawak within a new coalition...

    Semoga Allah mengabul permintaan sarawakians

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx bro,

      Sarawak is our brother and will always be in shaa Allah.

      Reading your comment above reminds me of Sapok Biki.

      Semoga Allah selamatkan Sarawak dan Malaysia juga daripada pemimpin khianat.

      Delete
    2. Zalim.. Tp blh kerja lg cuti umum masyukk .. Esok ada kenduri sana sini.. Seronoknya hdup kt malaysia ni yg macai kata zalim

      Delete
  17. Ada seorang kawan yang masih menuntut sebelum ini sangat kuat bercakap tentang hebat nya Pakatan.Apabila terbongkarnya kehilangan wang RM 30 billion dia kata dia mati akal macam mana orang macam ni boleh jadi pemimpin.Kini ramai orang dah sedar betapa zalim nya pemimpin yang buat-buat tak tahu dengan kehilangan wang sebanyak itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8.40

      "Apabila terbongkarnya kehilangan wang RM 30 billion dia kata dia mati akal macam mana orang macam ni boleh jadi pemimpin..."

      Hilang Rugi dan mencuri menyamun adalah dua perkara berbeza.

      Contoh hilang rugi,

      Tahun 2011-2013 lebih 200 billion simpanan negara hilang rugi, ianya direkodkan oleh jabatan audit.

      2.6 billion wang rakyat dicuri, disamun dimasukkan ke akaun peribadi najib.

      DOJ, Mahkamah singapura sudah mengesahkan wang 1MDB dicuri disamun...pesalah besubahat sudah dijatuh hukum.

      Bagaimana dengan najib, kenapa tidak didakwa?

      Najib pula hanya boleh dijatuhkan hukuman apabila beliau sudah tiada memegang KUASA, inilah juga punca najib masih bergayut diatas ranting kayu yg akhirnya bakal patah jua.

      Delete
    2. Ada ku kisah8.53..pdku Najib umno bn tetap relevan kini dn akn dtg..

      Delete
    3. Kalau pakatan yakin dpt sokongan rakyat dan yakin menang pru14 nanti, mohon sabarlah sikit. Dah tak lama lagi periode dah nak tamat. Bila mng nanti, buatlah RCI utk 1mdb pulak. Bukankah PH selalu dakwa rakyat dah cerdik? Kalau dah tahu rakyat dah cerdik, bertindaklah dgn cara yg cerdik.

      Delete
    4. "Bila mng nanti, buatlah RCI utk 1mdb pulak..."

      Hairan kami rakyat, apa yg perlu disembunyikan oleh najib? Agama islam menyuruh kita berkata benar.

      Delete
  18. Isu imdb ni sengaja dicipta sbg peluru nk serang Najib.. Isu imdb duk putar sampai ke cerah.. Disebbkn dh xde isu lain lg.. Menunjukkn pentadbiran Najib terbaik.. Kami dh loya muntah hijau dgn isu ni.. Cuba la isu lain plk

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Isu imdb ni sengaja dicipta sbg peluru nk serang Najib.. "

      Bukan sekadar 1mdb sahaja, terlalu banyak isu berkaitan dengan najib kesan tempias yg menanggung adalah rakyat.

      Delete
  19. Tak payah le nak berhujah panjang lebar , hakikatnya bila dah tak suka atau menyampah dengan seseorang tu, mula la mengguna tafsiran sendiri mengenai zalim. Dulu pun orang kata Dr Mahathir zalim jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuan, siap bagi nama Mahazalim, Mahafiraun, Kepala Perompak lagi...

      Delete
    2. Zalim dr mahathir tidak menyusahkan rakyat.

      Hari ini terlalu banyak kerosakan telah dilakukan oleh najib.

      Bertaubatlah macai.

      Delete
  20. Ada penjual Agama bgtau firaun sama zalim dgn Najib.. Bertaubat lah si penjual agama dgn fitnah mu itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ada penjual Agama bgtau firaun sama zalim dgn Najib"

      Macai diharap tidak menokok tambah sesuatu tulisan.

      Delete
  21. Hilang rugi duit RM 200 billion dari simpanan negara spt yang didakwa 8.53 pm membuktikan hujah puak Pakatan dah semakin longlai.Kerana putaran fitnah yang tak kesudahan akhir nya otak dah jadi kacau.Mungkin negara yang dimaksudkan ialah negara Pasir Dua butir.....apa pun kesudahan nya rakyat akan tetap memilih parti yang berimej institusi yang kuat dan mantap untuk menguruskan negara bukan nya himpunan parti-parti ciput yang berimej dan berasaskan keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Hilang rugi duit RM 200 billion dari simpanan negara spt yang didakwa 8.53 pm membuktikan hujah puak Pakatan dah semakin longlai."

      Jawablah macai, sudah disahkan oleh audit negara.

      Delete
    2. Forex loss itu benar tapi jumlahnya kabur. Dah di odit dan bentang di parlimen.....mat nor dah mengaku...
      Period.

      Tapi, 2.6 billion fakta dan terbukti di luar negara sebab dalam negara tiada berani buka cerita. Bayar IPIC 2 kali fakta dan terbukti. Kerugian 1MDB terbukti di luar negara.

      Sedihnya tiada yang berani buka. AG, IGP, MACC bisu, tak berani charge in court of law....apa nak buat. Macai seronok najib tak dapat di sentuh.

      Hanya Allah akan bantu rakyat setelah DoJ dan Swiss AG bertindak mendakwa.
      Sabarlah. Tukat kerajaan.kita dakwa najib....insyaAllah.

      Lailla hailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

      Delete
    3. Penjual agama berkata mad nor ngaku.. Tutup cerita..

      7-8 tahun kejadian berlaku semasa jd PM hilang kebertanggungjawapannya dengan satu ungkapan "Tak Tahu"

      Keadilan penjual agama..

      Delete
    4. diantara tak tahu najib 42 juta wang src masuk akaun peribadi beliau dan tak tahu Tun pengurusan bnm forex, mana lebih berat? mana satu rugi/hilang? dan mana satu mencuri?

      Delete
  22. Nak hukum pluralisma agama pun takut nak hukum.... zalim ulamak memilih milih untuk menghukum. .... maklum la mopti tu dikelilingi òleh orang beefahaman pluralisma ...syiah.. libberalis.. nanti tak masyukkk.... fulus lebih utama dari agama...agama hanya kosmetik ajee.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. "maklum la mopti tu dikelilingi òleh orang beefahaman pluralisma ...syiah.. libberalis.. nanti tak masyukkk"

      Siapa kamu menuduh orang lain dengan tuduhan berat ini macai? Kamu tak takut ke siksaan di akhirat nanti?

      Fitnah macai.

      Delete
  23. http://www.ismaweb.net/2017/09/negara-barat-ambil-langkah-1bendung-arak-malaysia-pula-mahu-anjur-pesta/

    SLOGAN "RAHMATAN FIL ALAMINNN" .... SLOGAN PUAK PAN... DIKETUAI KEPALA TONGONG PUAK SYIAH ADA BAU BAUAN BURIT... PUAK NI LANSUNG TAK BERBONYI PASAL PESRA ARAK DAN PESTA GAY DI MALAYSIA
    TOKONG IFTAR DNG PUAK GAY LGBT LANSUNG SUNYI MCM SETAN BISU... INI RAHMATAN KEPALO BONGOK PUAK PAN DAN PUAK PLURALIST PKR CIFUT BABI...
    PUAK YG JUAL UGAMA UNTUK DUNIAWI...
    MOPTI LANSUNG TAK BERANI NAK KELUAR FATWA PLURALIST MURTAD NI.... NNTI TAK MASYUKKK

    ULAMAK AKHIR ZAMAN....LU FIKIR LA SENDIRI..

    SANGAT ZALIM PADA DIRI SENDIRI SEBENARNYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11 22 macai tak perlu lah guna tulisan besar, marah ke?

      Jangan sama ratakan menyokong PH adalah juga menyokong pesta arak dan pesta gay...nauzubillah.

      Berbeza pendapat, meraikan menghormati pendapat orang lain dan bukan harus kita mengikutinya pula.

      Dalam PH adalah mengikut suara majoriti, fikirkan dan renungkan terdapat 3 parti majoriti beragama islam dan 1 parti bukan islam.

      Keputusan sudah tentu mengikut suara majoriti yg beragama islam.

      Dalam hal pesta arak dan pesta gay, parti manakah yg memerintah? Siapakah mempunyai kuasa menentukan pesta ini? Kenapa tidak dibendung lebih awal?

      Apa tindakan umno najib? sama jugalah 2.6 billion masuk akaun peribadi.

      Delete
    2. Penjual agama terus menjual dgn cheap sale..

      Majoriti Melayu Islam dlm PH berapa cai?

      Lebih banyak ke dr MP bukan Islam?

      Cai kata dlm PH ikut suara majoriti.. Siapa majoriti dlm PH tu cai?

      Hahaha..

      Cai putar lg siapa yg memerintah harus dipersalahkn..

      Kikiki

      Jd yg buat onar dn menyokongnya kira halal la.. Tak gitu cai?

      Keadilan penjual agama..

      Delete
    3. Apabila jumlah bilangan ahli beragama islam lebih ramai maka ianya dikira suara majoriti, jika ingin dikira ahli dikalangan MP, maka petunjuk baru harus diambil iaitu PRU14 nanti.

      PRU13 bilangan MP islam pakatan rakyat berapa macai?

      "Jd yg buat onar dn menyokongnya kira halal la.. "

      Menyamun sehingga masuk 42 juta tak tahu masuk akaun peribadi kira halal? 2.6 billion masuk akaun peribadi pun kira halal?

      Ketua negara atau ketua penyamun najib ni?

      Delete