Wednesday, December 31, 2014

2015 merbahaya untuk Melayu dan Islam..

Salam hormat dan Selamat Tahun 2015..

Tahun 2014 adalah satu tahun yang ditinggalkan dengan penuh sejarah suka duka dan saki baki serta kesannya masih berterusan dan dijangka 2015 akan lebih mencabar.

Bagaimanapun permulaan 2015 adalah lebih baik berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya - rakyat sedang saling bantu membantu kepada mangsa banjir, ada rasa perhambaan dan jauh daripada sambutan tahun baru yang penuh dengan pembaziran pesta dan pertunjukkan bunga api serta anak muda liar membuat onar seperti sebelum-sebelum ini  !!

Kedudukan politik masih kekal dengan Melayu berpecah kepada tiga - UMNO, PAS dan PKR
Berpecah secara fizikal dan rohani. Walaupun tampak mesra dan ada potensi untuk bersatu selalunya di saat akhir ada saja alasan 'tak jadinya'.
Perpecahan ini bukan sahaja ketara di kalangan pemimpin tetapi turut berlaku di kalangan akar umbi yang membahagi-bahagikan diri mereka mengikut parti atau pemimpin.

Kaum Cina terus merapatkan barisan mereka walaupun DAP, MCA dan GERAKAN dilihat berpisah secara fizikal tetapi hati mereka tetap bersatu. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia.

Begitu juga orang India yang masih terus selesa dengan MIC walaupun ada sedikit perpecahan secara fizikal dan kepartian.

Pendekatan Najib ialah cuba untuk mengembalikan sokongan kaum cina kepada BN dengan pelbagai dasar dan strategi dilihat gagal bukan kerana kelemahannya tetapi orang cina sudah menggunakan pendekatan ABU.

Belum nampak petanda jelas Najib berusaha secara bersungguh, jelas dan lantang untuk menyatukan Melayu dalam pelbagai bentuk sebagaimana usahanya untuk mendekati kaum cina.
Bagaimanapun sudah ada petanda Najib tidak lagi beria-ia memujuk rayu kaum cina sepertimana di awal pentadbirannya selepas PRU14 - satu petanda yang baik.

Begitu banyak kritikan dilemparkan kepada Najib atas kelemahan dan kesilapannya sendiri dan jika ini tidak diperbaiki, kura-kura akan memanjat jika batangnya condong !!

Bagaimana untuk mula bersatu (?) Kompromi dan saling menyokong... mulakan dengan menyokong hudud di Kelantan ..royalti minyak kepada Kelantan, hentikan penguasaan asing ke atas tanah di Johor dan Melayukukan liberalis dalam UMNO...

2015-2016 adalah tahun hidup matinya UMNO untuk PRU15...jika tidak bermula sekarang secara betul...semuanya nanti sudah menjadi terlalu lewat.

Ekonomi - kita terus ditinggalkan semakin jauh..
Sosial - kita sedang sebok berpolitik, berebut harta dan mencari pekerjaan..


Tuesday, December 30, 2014

Pemimpin OK Penyokong KO

Mentaliitinya kita bersetuju bahawa segala usaha kerajaan adalah baik samada Kerajaan Negeri yang dikuasai BN atau Pembangkang atau Kerajaan Pusat yang dikuasai BN dalam apa hal yang dislogankan 'demi rakyat' oleh kedua-dua pihak.

Berlaku adil lah kepada kedua-duanya !!

Tetapi sejauh mana pulak kedua-dua kerajaan tersebut tidak boleh dikritik (?) hingga penyokong masing-masing menganggap segala kritikan adalah fitnah ?


Apakah pembaziran bukan satu kesalahan !
Apakah kelemahan perlu dibiarkan !
Persaolan dan pertanyaan kena batang hidung sudah dianggap fitnah..sedangkan apa yang perlu ialah jawapan dan penjelasan.

Yang menjadi masalah sekarang mungkin bukan atas pemimpin yang sedia dikritik tetapi lebih kepada penyokong mereka yang lebih sudu dari kuah.  !!

Bukankah kejayaan pembangkang sekarang hampir menguasai Putrajaya atas dasar sedia dan terdedah dengan kritikan hebat, apakah kritikan akan membawa kekalahan (?)

Adalah Wajar Najib Segera Keluar Negara Untuk Sambung Cuti...

Banjir dah hampir surut, kalaupun ada amaran akan berlaku lagi sekali hujan lebat dan sebagainya dari
Jabatan Kajicuaca..itu hanya ramalan, tak boleh pakai tak boleh percaya..itulah statusnya setakat ini.

Kalau boleh pakai, tentulah banjir besar ini akan disambut dengan siap sedia dan sempurna kerja-kerja permindahan dan petempatan. Sewajarnya tidak ada kejutan dan sudah boleh dijangka masa dan tempat yang akan dilanda banjir luarbiasa.

Walaubagaimanapun sejak Najib pulang tergesa-gesa walau  belum puas bermain golf dengan Obama (satu pengorbanan yang sangat tinggi nilainya) sudah banyak gerakerja yang dibuat menunjukkan hasil malah pengumuman Najib berhubung peruntukan 50 juta sangat melegakan, tetapi perlaksanaannya tentulah tak semudah dan seindah pengumuman - itu trend kerajaan !!!!

Oleh kerana semuanya sudah boleh dianggap "in order" sewajarnya Najib terbang semula keluar negara untuk meneruskan percutian rasminya bersama keluarga - dia pun manusia biasa...takkan semua benda dia nak buat...takkan menteri lain makan gaji buta.

Cuma bila balik nanti...oleh kerana ia satu percutian rasmi dan menggunakan kemudahan jet peribadi (?) rakyat nak tahu jumlah dan kos perbelanjaan percutian " satu keluarga PM " berbanding dengan peruntukan kepada " lebih 300 ribu rakyat " yang dilanda banjir..


Monday, December 29, 2014

Dah berkurun tunggu kerajaan buat keputusan tepat, padat...akhirnya ada juga !!

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan bersetuju untuk
 menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu berikutan banjir yang melanda negara ketika ini, demikian umum Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 







Tindakan sebegini lah yang perlu untuk mengurus negara sekaligus menampal mulut pembangkang dengan kertas tisu jamban.













Aduhai... ni pun tumpang semangkuk

Sunday, December 28, 2014

No wonder Mahathir tidak diminati..

Jika bukan kerana pertikaian rakyat dan banjir musibah yang memaksa Najib pulang, sudah tentu Najib sedang bersama obama bermain golf ketika pesawat air Asia hilang.

Sekaligus membuktikan amerika dan sekutunya Israel langsung tidak terlibat dengan kehilangan qz8501, ia lebih mirip kepada masalah cuaca.

Kesimpulannya juga keakraban dan kemesraan Najib Obama menunjukan tiada kemungkinan langsung amerika dan Israel turut terlibat dalam mh370 Dan mh17 MAS yang lalu.

Kehilangan tiga pesawat dalam setahun di Malaysia akan jadi alah bisa tegal biasa - tahap ke arah negara maju.

Mana mungkin dua sahabat yang baik seperti Obama untuk sabo kawan baiknya seperti Najib.

Oleh itu apabila Najib mengutamakan hubungan diplomasi dengan amerika melalui permainan golf adalah sesuatu yang rakyat sangat faham bahawa itu sangat penting untuk kebaikan negara, rakyat dan pemimpin itu sendiri.

Kecuali Mahathir, semua bekas PM yang lalu kakigolf, TPM kini juga hebat golf - ini menunjukkan tahap diplomasi mereka sangat tinggi. No wonder Mahathir tidak diminati !!!!

Apa itu hubungan diplomasi? Apa yang dibincangkan ? - sesetengah rakyat seperti penerima BRIM tentunya kurang ariff dengan istilah tersebut.

Apakah soal dan hal serta isu seperti Anwar dan desakan Mahathir dan penarikan balik sokongan merupakan antara intipati yang dibincangkan dalam hubungan diplomasi tersebut antara najib dan obama !


Kesombongan Tony Fernandes berbayar..

Saturday, December 27, 2014

Obama oh Obama, kenapa kau panggil Najib, macamana aku tak panggil najib.....

Persaolan Najib main golf dengan Obama ketika rakyat diancam banjir kini telah dijawab...

Tentulah golongan yang mempertahankan Najib bermain golf di Hawaii kini melipat dan menggulung lidah untuk merasionalkan dan mewirakan pula Najib sebagai bijak untuk pulang segera.

Kini golongan yang sama perlu memainkan peranan yang lebih besar untuk menghalalkan jawapan dan alasan Najib untuk diterima sebagai jawapan yang paling bijaksana dalam dunia.

Rupanya kerja mengampu dan membodek ini bukanlah tugas yang senang...kena ada keberanian menipu diri sendiri untuk menafikan realiti.

Mungkin mereka tidah faham bahawa adalah perlu penyokong yang memberi undi kepada umno untuk menang harus bersikap kritis selepas itu untuk memastikan umno terus menang di masa akan datang.

Pengampu dan pembodek bukanlah aset dan jaminan untuk umno terus menang malah sikap mereka ini lah mengundang berterusan rasa benci dan salah faham rakyat lebih-lebih lagi jika mereka cuba menyelamatkan pemimpin yang membawa beban dan busuk kepada parti.

Renung kata pengomen ini dalam satu blog...dan bandingkan dengan salah satu jawapan najib..

"Betul kak wan dan Anwar kena balik sebab Anwar PM Malaysia. Kak Wan pulak pengerusi MKN. Kakwan kena balik untuk isytihar darurat kat negeri-negeri yang dilanda banjir."


Mana Dia Pergi Pakar Jawab Saolan (?)
Satu lagi kecelakaan sedang berlaku - pesawat airasia hilang !!!