Saturday, August 27, 2016

SEORANG DOKTOR YANG ZALIM

Atas kudrat manusia, untuk menyelamatkan seorang pesakit kencing manis tahap kronik, seorang doktor pakar terpaksa memotong bahagian anggota tertentu dan manasihatinya untuk menjaga bukan sahaja tentang apa yang dimakannya termasuk halal dan haram tetapi juga sikap dan tingkah laku (akhlak) yang dituntut oleh ugama.

Tetapi kalau pesakit itu enggan,  berlagak pandai,  keras kepala,  ego,  sombong, bongkak .... Apa sangatlah doktor itu boleh lakukan.

Apapun rawatan alternatif tetap ada, sewajarnya juga pesakit perlu dibiarkan untuk membuat pilihan.

Keluarga dan rakan sekelilingnya sudah tentu boleh menasihatinya samada menukar doktor pakar, bersedia untuk menderita dan mati atau berpura pura dirinya tidak sakit.

Ya Allah,  Engkau Permudahkanlah Urusan Orang Yang Benar Di Jalan MU.
Aamiin.


11 comments:

  1. Korang perasan tak blogger pemakan dedak sekarang block comment penentang Najib?

    Nampak sangat pemakan dedak dah getaq lutut sebab tak ada fakta untuk melindungi Najib. Asyik nak spin aje...

    Aku respect kat KD, tak ada tapis ... berani kerana benar.

    ReplyDelete
  2. berani lah bercakap benar. biar pun pahit. in sha Allah akan bisa jadi ubat nanti. kalu pun ia tak juga sembuh di dunia tapi yakinlah ia dapat sejahtera di akhirat.

    ReplyDelete
  3. Eleh... Aku tau la sape KD ni..... JB 75-78..... Ingat sapa aku X?

    ReplyDelete
  4. Kalau merapu, takda isi, taka tmaki hamun apa pekdahnya disiarkan......?????

    ReplyDelete
  5. udahlah KD cukup2 makan dedak...artikal ko yg ala2 suci buat org nak termuntah.

    ReplyDelete
  6. Latest SR. ..Agong dah bagi consent 3 Tan Sri minta bantuan US...harap KD pon support la report ni ye...

    ReplyDelete
  7. Apa nak jadi kat orang Melayu ni...pagi ptg siang malam mandi politik, makan politik, tido politik, mimpi politik. Lebih baik berubah dan berusaha mencari rezeki tambahan yg halal untuk menampong perbelanjaan keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya, org melayu mcm kd ni mentekedarah hasil dari adu domba politik. Nak buat macamana, itu cara dia cari makan

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa faktanya?

      Terlupa makan ubat...kesihan.

      Delete
  9. Aku baru sedar bahawa blog ini dah di masukki oleh apa yang di gelar di suatu blog lain sebagai Anjing Jibo. Dia meroyan tak pakai nama, hingga ada komen yang di keluarkan oleh Admin. mengguna nama KERIS BERAYON dll di pos2 kebelakangan di sini. Tergerak aku nak tepis dia. Ini dia pengenalan atau CV dia -

    Anjing Jibo

    Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

    Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

    Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, (terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak), kekadang serius, bahasa tinggi sikit. Terakhir ini, banyak memantun macam kartun.

    Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

    Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

    Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.


    ReplyDelete