Google+ Followers

Sunday, December 18, 2016

BERANI KERANA BENAR

Contoh untuk semua...
Tekanan yang diterima bukan main main..
Isu yang dibawa sangat besar..
Remaja ini kalau mahu senang,  ikut sahaja....tetapi jiwanya memberontak..

Mahkamah adalah tempat permulaan yang baik..

Universiti adalah gedung ilmu..
Mengembangkan daya pemikiran intelek..
Harus dilayan, dididik, dihargai..
Memberi dan menerima..
Bukan tempat menghukum..
Penyelesaian bukan secara memaksa..








43 comments:

  1. Tak layak di angkat sebagai berani kerana benar.... elok panggil "betul punya berani der....padan muka"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani kerana tu org yg lari nothing2hide ke?

      Suharli, kenapa sokong 1mdb?
      Bisnes 1mdb mana yg untung?
      Mana nk dptnduit byr hutang lbh 50B?

      Delete
    2. Kejora tidak faham @ fahamnya salah. Dia buta hati untuk 'mengadaptasi changes' perkembangan semasa hingga tergamak melontar kata2 jijik "kahak hijau dijilat". Apakah DAP & Anwar Ibrahim selamanya harus dikutuk? Apakah UMNO yg dah jauh menyimpang selamanya terus didukung? Apa sumbangan UMNO pimpinan Najib kpd agama, bangsa & negara..kecuali belenggu hutang berbilyon-bilyon?

      Delete
    3. Anob 5:43...... berapa peratus projek.. perancangan.. dan perlaksanaan bawah pelan 1MDB telah di siapkan... di laksanakan.... dicapai..... kalau tak tahu jangan kata 1mdb sudah rugi besar.... nak jawapan .... cari sendiri. Jawab pun tak guna... nanti kamu flip flop lagi.

      Delete
    4. Laporan PAC mngatakan hutang 1mdb lbh dr 50B.

      Kalau 1mdb untung kaya raya kenapa mof perlu serap ia bersama liabilitinya?

      Seperti biasa cacai hanya mampu menjawab secara kabur shj.
      Tuliskan bisnes mana yg untung?

      Delete
    5. Sembang berbayor mmg la camtu suharli oiii...kalo xde dedak xdenye kome jd lagu nie...puihhh...

      Delete
    6. Keh..keh..keh..... aku kena bayor ker idok pun kau tak boleh nak confirmkan, lagi mau cerita pasal hal lain.... lupakanlah.
      PAC kata 1MDB hutang 50B kau caya plak.... yg PAC kata tiada penyelewengan dlm kes 1mdb kau tak terima plak acaner citer?..... huraian tentang 50b tu hang baca, tapi tentang pecahannya dan apa yang dah berbayar dan menjadi aset hang tak congak campur bahagi tolak ker? Hang tak forecast ker apa pendapatan jangka panjang pelaburan 1mdb..... kena faham.... hutang dan kerugian adalah dua benda yg berbeza... yang boleh wujud atau selesai dalan tempoh pendek atau panjang.... hang beli kereta harga 40k.... jangan nak memohong kata hang bayar kat bank 40k ajer.... mudah kan nak faham. Rumah pun sama gak.... hang beli rumah 300k.... bukan hang bayar 300k ajer..... dua2 pun hutang... bezanya... yang satu ada susut nilai.... yang satu lagi biasanya akn naik harganya. Yang susut nilai tulah liabilitnya.... lebih2 lagi kalau belum abis bayar... kereta pulak buat hal rosak..... sama macam 1mdb... duit dah di labur... tapi ada pulak yg busuk hati sabotaj sampai tak dapek buat terbitan awam. So tu ler gamoknyer yg nampak mcm masalah...... idokler sampai 50b yg kau kata tu lenyap. Belum pun rugi. Orang kampung kata paper lost ajer... Psst...psst...psst.... cer selak sikit kisah 100b.... baru adil.

      Delete
    7. Suharli spin pi mai pi mai tapi langsung tak menjawab soalan kalau 1MDB untung mengapa MOF kena tanggung hutang tu kalau 1MDB untung.

      Delete
    8. Bagus suharli ni.

      Naik 1 tangga lg.
      Kenapa 1mdb membeli ipp jauh lg tinggi dari harga pasaran?

      Delete
    9. Suharli tulis panjang2 tp xde isi.
      Cai najis masih lg memberi jawapan kabur.

      Soalan simple aje.
      Bisnes 1mdb mana yg mendtgkn keuntungan?

      Delete
    10. Untuk pengetahuan lah yer... aku bukan lah penulis pojok dalam media atau pakar dalam mengulas untuk ruang terhad ni. Agak2lah... semua benda nak kena tulis semata2 nak layan otak tepu yg tak mungkin mendengar penjelasan. Aku cadangkan korang google ajalah sebab soalan2 korang ni soalan2 yg berulang2... sama sahaja yang jawapannya sudahpun diulas dengan baik oleh menteri dan orang empunya badan yang kamu fitnah juga. Cara kamu bertanya Sama saja seperti tuduhan kamu yg mengatakan aku ni dok pusing2.... sedang kamu bukan mahukan jawapan sebenarnya... tetapi saja nak tunjuk pandai... dan tersohor. Ya mungkin aku tak pandai menjawab.... cuba kamu jawab pula.... siapa bakal PM kamu yer.... lagi simple kan?

      Delete
    11. Satu lagi.... jangan salahkan orang lainlah kalau otak kamu yang malas berfikir..... jawapan ada dah..... kalau hangoa nak kata ku tak berkeupayaan menulis dan mengulas terpulanglah.... sebab hangpa lagi teruk sebab bertanya soalan yang sama berulang2 kali.... so jangan berkecil hati mahupun mendabik dada yer.... banyak lagi faedah yg aku bleh dapat dari menulis melayan kamu sepanjang waktu. Budak2.

      Delete
    12. Tuliskan 1 je bisnes 1mdb yg untung.
      Knp 1mdb beli ipp jauh lebih tinggi dr harga pasaran?

      Ape yg susah? Dari ko merepek bukan jawab je soalan mudah.
      Kenapa nk lari mcm najis lari nothing2hide?

      Xtau ckp xtau. Kn senang

      Delete
    13. Tq plk.

      Tau ke x?
      Jawab tu je. Senang je soalan ni

      Delete
    14. Kita sebut ringkas ajalah yer. Tak perlu masing2 nak meroyan. Renung secara rasional. Mana2 kerajaan pun dalam dunia ni perlu melakukan atau mengambil pendekatan yang adakalanya kurang popular untuk menjana ekonomi negara. Dalam ruang lingkup perbincangan ini kita tertumpu memperkatakan soal pelaburan 1mdb. 1mdb adalah satu usaha kerajaan yg memerintah melabur.. menjana.. menarik..dan berkongsi secara dasarnya aktiviti pembangunan dan penjanaan ekonomi secara tidak langsung kalaupun tidak menyeluruh. 1mdb adalah salah satu kaedah atau usaha pelaburan strategik negara kearah itu. Siapa yang hendak nafikan apa faedahnya dulu kerajaan melabur sebegitu besar membangunkan putrajaya dan cyberjaya sebagai contoh. Sememangnya pelaburan strategik sesebuah kerajaan bukanlah untuk membuat keuntungan maksimum atau ringkasnya membuat keuntungan semata2. Putrajaya sebagai contoh kecil. Maka kenapa harus kita melihat usaha pelaburan 1mdb sebagai usaha searah? Sedangkan usaha2 1mdb melabur serta meningkatkan pemilikan keatas aset2 strategik akan atau bakal mampu membantu kerajaan mendepani isu2 turun naik ekonomi yg pasti akan mengakibatkan rakyat terkesan. Terlalu banyak pelan2 1mdb yg cenderung kepada usaha mengurangkan kesan2 langsung ini. Anda bertaya pelaburan apa yang 1mdb buat sudah memberi keuntungan..... ulang balik baca apa yg saya perkatakan tadi di atas.... ya.. bukan hendak mengatakan rugi pun tak apa ...tidak sama sekali.... ambil sahaja contoh pelaburan untuk pembangunan TRX.... untuk tempoh yang agak panjang sekitar 15 tahun mendatang...TRX bukanlah contoh pelaburan yang memberi keuntungan esok pagi.... itu yang saya maksudkan sebagai pelaburan strategik tadi dimana ianya bukanlah satu jenis perniagaan atau pelaburan seperti usaha niaga ala kapitalis. Memang ruang ini agak terhad... namun kembali kepada persoalan pelaburan 1mdb yang mana memberi keuntungan.... kita kembali menyorot.. wajarkah kita mempersoalkan kembali pelaburan dana awam dalam pembangunan putrajaya... projek proton... projek terowong smart... LRT.... dan banyak lagi? Sudah tentu secara dasarnya tidak wajar kerana ianya juga antara usaha pelaburan strategik yg langsung tidak memberi keuntungan kepada kerajaan namun memberi pulangan tidak langsung dalam usaha kerajaan merancakkan ekonomi dan menjadi benteng kepada situasi pasaran ekononi dunia yg terbuka yg adakalanya mengacu test kestabilan negara. Janganlah kita terlalu biasa dengan mengatakan bodoh untuk apa yg mampu memberi keuntungan anak cucu kita kwlak InshaAllah. Lagi saya katakan ruang ini terhad. Saya oun tak mampu mengecilkan mata tergeliat jari untuk nukilkan huraian untuk semua pertanyaan, sedangkan banyak huraian jelas yang cuba dikaburkan boleh kita perolehi. Untuk soalan yang berulang-ulang di atas... saya harap saudara Islam saya ini rasional untuk meneliti satu sahaja subjek pelaburan strategik ini iaitu TRX sebagai contoh. Terimakasih kerana terus menekan saya untuk memberi pandangan umum ini. ASSALAMUALAIKUM. - SUHARLI HAJI MASROP

      Delete
    15. Kenapa nk merepek meraban.
      Soalan mudah je.
      Ko pun xtau apa ko sokong.

      1mdb membeli tanah trx dari kerajaan jauh lbh murah dr harga pasaran mnyebabkan kerajaan rugi. Dan tanah trx yg telah dijual masih xde keuntungan kerana terlalu bnyk kerugian 1mdb.
      Buktinya hutang awal 1mdb 42B kini menjadi lbh 53B.
      Kerajaan hilang tanah trx dan hutang 1mdb tetap bertambah.
      1mdb bli ipp dr pihak swasta jauh lg tinggi dr harga pasaran.
      Duit 1mdb masuk akaun peribadi najis.
      Duit 1mdb masuk akaun anak tiri najis.
      Duit 1mdb masuk akaun yg xde kene mngena dgn aabar.

      1mdb ni bukan pelaboran jangka panjang.
      Hanya utk klepet.

      Suharli masrop menyokong tanpa mencari kebenaran tp nk bersyarah psl kebenaran. Nk bg bukti tanah trx pun xtau hujung pangkal.

      Ternyata suharli xtau mana bisnes 1mdb yg untung lg tergolong dlm kategori strategic investment.

      Org melayu/islam dipandang bangsat kerana mnyokong kerosakan sebegini.

      Ini bukan ajaran islam. Tepuk dada tanya iman.

      Delete
    16. Kau tanya soalan oerniagaan mana yang menguntungkan.... sejarang dah masuk bab tanah plak..... betullah mcm yang aku kata.... kau bukan nakkan jawapan..... tapi kau nak cari gaduh.... huh... satu kepala ngan Tun.... i'm done. Tq.

      Delete
    17. Ajaran dan oeringatan Allah adalah jangan memfitnah. Sekarang tepuk dada tanya iman.

      Delete
    18. Keling estet bunting tua pun boleh buat 'Business Plan' yg dijalankan oleh 1mdb cetusan Najib. Dgn jaminan KERAjaan Najib, pinjam duit walau bunga riba tertinggi dalam dunia asal dapat berbilyon-bilyon. Kemudian ambil tanah kerajaan & jual kepada syarikat asing.

      Delete
    19. Saudara2 semua.... kita berbicara biarlah ada hadnya. Berulang kali saya katakan ruangan ini terlalu kecil untuk memperkatakan tentang semua perkara. Jika saudara bijak contoh kecil di atas memadai untuk mengalas atau melapisi persoalan yang ditimbulkan biarpun ianya hanyalah hamparan penjelasan yg nipis dan berisiko untuk terus dipertikaikan. Jika semua isu selain TRX hendak hendak disentuh... maka sukalah saya nyatakan saya bukanlah orangnya yg layak mengulas biarpun hanya sekadar mengulang cakap dari tulisan atau kenyataan nereka yg lebih berkelayakan.... bukan niat untuk mengelak.... tapi apakah faedahnya melainkan menimbulkan lebih banyak asakan2 yg repetitive. Tinggalkanlah persoalan IPP atau yg lainnya buat seketika kerana saya hanya nemilih untuk menjawab satu soalan sahaja. Jika jowapan 'bodoh' mengenai TRX pun boleh mencuri ruang yg sebegitu... apa pula keadaannya jika semunya perkara mahu diulas.
      Belum pun jauh penjelasan cuba ditintakan sudah berbakul sumpah seranah dan fitnah ditutur hanya kerana geramnya penulis diatas untuk jawapan yg tak mengenyangkan tembolok syaitan yang nengaku akan terus menghasud nanusia.... hentikanlah hasutan itu.... hentikanlah mengelirukan dan hentikanlah fitnah.....

      Delete
    20. Kenapa la suharli bingai sgt.
      Dh ko yg bg contoh trx aku tulislah psl trx.

      Ko tulislah 1 bisnes 1mdb yg untung?

      Ko pun xtau apa tp bukan main sokong.

      Akaun 1mdb gagal diaudit walaupun penasihat emiritusnya seorang perdana menteri.
      Kalau suharli buang sekejap kejumudan yg ada tu, pi baca pi tnya knp company yg akaun xboleh diaudit adlh company yg teruk.

      Harap2 terbuka sket pintu hati dari menyokong perkara yg mungkar

      Delete
    21. Oklah... kamu yang tak bingai sebab kat atas tu kamu tulis begini - Kerajaan hilang tanah trx dan hutang 1mdb tetap bertambah.
      1mdb bli ipp dr pihak swasta jauh lg tinggi dr harga pasaran.
      Duit 1mdb masuk akaun peribadi najis.
      Duit 1mdb masuk akaun anak tiri najis.
      Duit 1mdb masuk akaun yg xde kene mngena dgn aabar. Toling buang sekejap sikap busuk hati... bebal... dan takjub kamu tu.

      Delete
    22. Pi tanya Tun hang tu berapa kali dah PROTON untung..... MISC kat mana sekarang... dan banyak lagi? Berapa kali kena bailout?..... dalam tak untung tu kerajaan tutup tak. Ada yg tutup ada yang kekal.... sebab apa tutup sebab apa kekal....? 1MDB? Belum lengkap sepenuhnya kan?.... kau baca ker idak tulisan aku ni? Kan aku kata TRX bukan pelaburan untung dalam sehari.... aku rada kau ni gila. Ok habis... melalaklah hang.

      Delete
    23. Proton buat kereta dan beribu anak tempatan bekerja dgn proton.
      Kereta proton masih bergerak.

      Misc syarikat perkapalan yg mana beribu anak tempatan berpeluang bekerja dgn industri perkapalan.

      1mdb bisnes apa?
      Berapa bnyk peluang pekerjaan yg berjaya diwujudkan?

      Delete
  2. Belajar dulu lerrrr...baru ikut politik...x lari gunung dikejar.

    ReplyDelete
  3. Tak pedulilah dgn cara budak tu berpolitik. Budaklah katakan. Kadang betul, kadang bengkok. Yang aku nk komen ialah tun tulis surat kpd budak tu. Macamlah tun lupa selama 22 tahun dia jadi pm dia suka dan galakkan pelajar melawan kerajaan. Pernah berapa kali dia sokong pelajar u suarakan pandangan melalui demonstrasi, pernahkah? Paling tidak akan di'ISA'kan. Tapi kini 360 darjah berubah. Tak pernahkah tun tanya diri sendiri "apa yang aku pernah buat dahulu?. Zalim dan kejamkah aku dahulu?". Aku tunggu dan menanti tun menyatakan kekesalan dan mohon ampun maaf kepada semua rakyat malaysia yang hidup pada zaman dia jadi pm dahulu. Akui bahawa dahulu dia amalkan kronisme, gunakan akta ISA utk jaga kepentingan politiknya, dan menyekat hak pelajar u untuk kemukakan pandangan secara terbuka dan berdemo. Kalau itu berlaku, aku kembali sokong tun. Walaupun aku sakit dgn kerajaan sekarang tapi aku lagi benci dengan si HIPOKRIT!!!

    ReplyDelete
  4. anu war al juburit pun nampak macam berani...apakah dia benar??
    bila mahkamah menyebelahinya..mahkamah dipuji
    bila mahkamah mensabitkan kesalahannya....mahkamah kangroo/hukum rimba dsbnya

    ramai yang pandai tapi sedikit sahaja yang bijak !!
    Belajar tinggi sehingga ada Phd ..tapi masih menyembah batu berhala
    ramai yang pandai tapi sanggup menjadi barua kepada kafirun dan munafikun !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bersekutu & menghambakan diri kpd Anerika, APCO & Goldman Sachs itu lebih menyesatkan & berbahaya kerana mengakibatkan bangsa & negara dijajah-menjadi hamba ikut telunjuk Zionist Yahudi

      Delete
  5. Penjilat najib akan bg beribu alasan yg tak menasabah demi kelansungan najib . langsung tak ada rasa tanggung jawab utk keutuhan Negara..sentiasa menyalahk an org lain..sikap ni yg buat rakyat bertambah benci.makin hari makin benci.

    ReplyDelete
  6. Pada budak suman amat aka mantan pengerusi umno 5 penggal yg tatau enang budi dan berterimakasih masa dlm umno budak anwar ibrahim tu lah yg ko gelar anwar aka al anus yg menganuti pluralisma yg ko kutuk2 dulu... skg dah berambus ko jilat balik si pluralit murtad sbgi idola ko balik... ko dan mamak marina gereja mme mudah lupa... kahak hijau jilat balik... puiiiii.....

    ReplyDelete
  7. Teruskan perjuangan.
    Yang salah tetap salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 6.20
      kahak ke, pe ke, penyamun tetap penyamun..guna konsep kenang budi pulak..hahahaha..so bila kenang budi kena tutup mata, tutup mulut, tutup hati bila org rosakkan negara..mcam tu..bagus le..saudara memang penyokong tegar yang kronik..kipidap

      Delete
  8. Buat apa cerita pasal Mahathir, dia bukan nabi bukan malaikat.

    Rujuk Al Quran.. Siapa penyamun sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2.6 billion bersama 42 juta....jawapan nya banyak tuh PM01!

      Delete
  9. Rosak kan nrgara pula dahhh.... nrgara dah bangkrap ka blom....?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikotkan dh.
      Tp pm bangsat tu wujudkan gst. Rakyat kena tanggung ketidakcukupn duit kerajaan

      Delete
  10. GST dah 170 buah negara laksanakan... duit x cukup atau duit anak baranak dan kroni boboi dah x cukup.... 1brim nnti jgn lupa amik..... dedak tu jangan lupa amik.... kikikiki...

    ReplyDelete
  11. Kerajaan pencuri,penipu dan pengkianat wajib dihapuskan..

    ReplyDelete
  12. Apa lah bebal betul suharli ..nak menegakkan benang basah..tak payah jawab pasal 1mdb kalau kabur..tak baca surat khabar ke..di Sinapura 2 orang dah dijatuhkan hukuman penjara ..semua nya pasal 1MDB lagi nak pertahan..goncang sensorang lah..

    ReplyDelete