Sunday, November 9, 2008

Apa khabar Pejabat Kebajikan Masyarakat..

Sebentar tadi jam 2.30 petang, saya singgah sekejap ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Kluang untuk satu urusan peribadi, sampai di sana, seorang kerani kaunter sedang menelefon tetapi dengan senyum memberi isyarat untuk tunggu sebentar, sebaik tamat perbualan dengan manis dan lembut dia bertanya tujuan saya datang..

Selepas membuat beberapa penjelasan dan pertanyaan, nyata kerani tersebut tidak dapat memberi maklumat atau keterangan lanjut yang memuaskan dan mahu saya merujuk terus kepada Pegawainya yang sedang 'bersolat'.

Dalam masa yang sama, sudah ramai tetamu/pelanggan/rakyat yang sedang duduk di ruang tamu menunggu.. Tidak pula saya bertanya mereka samada menunggu pegawai yang sama atau sebaliknya.

Selepas saya, terdapat kira kira 6 orang lagi termasuk 3 orang warga emas dan 2 orang OKU, yang berkerumun di kaunter dan dilayan oleh dua tiga kakitangan dengan urusan yang mungkin berbeza dan tersendiri..

Persaolan saya:

1) Kenapa pegawai tersebut menggunakan waktu pejabat untuk bersolat sedangkan waktu rehat ialah 1.00ptg hingga 2.00 ptg boleh digunakan untuk soal peribadinya.

2) Kenapa kaunter Pejabat Kebajikan Masyarakat berada pada aras dada di mana pelanggan/tetamu/takyat kena berdiri untuk berurusan dengan kerani kaunter sedangkan rata rata pelanggan yang berurusan dengan Kebajikan Masyarikat majoritinya OKU dan Warga Emas. Kenapa tidak Pejabat Kebajikan Masyarakat mengujudkan suasana kaunter mesra pelanggan di mana pelanggan boleh duduk di kerusi semasa berurusan dengan kerani kaunter.

Dalam hal ini Penasihat dan Menteri Kebajikan, Shahrizat dan Ng Yen Yen harus peka dan mempunyai 'sense' dalam berkhidmat untuk rakyat.

Bagi Shahrizat, merebut jawatan Ketua Wanita mungkin lebih penting dari segala galanya demi kehendak bossnya.

3 comments:

  1. Bajik is Magik.

    Fahamkah pemimpin Barisan Nasional kebajikan ini?

    ReplyDelete
  2. Format atau sistem kaunter Pejabat Kebajikan Masyarakat Kluang adalah salah satu contoh kemudahan kepada warga emas dan OKU yang tidak disediakan sedangkan jabatan tersebut seharusnya lebih peka, dekat dan mesra pengguna.

    Bagaimana dengan jabatan kerajaan lain termasuk swasta ???

    ReplyDelete
  3. Salam Kluangman,

    Have my own blog now, pls drop by whenever convinient.

    http://the-antigonist.blogspot.com

    TQ

    ReplyDelete

HUBUNGI KAMI

Assalamualaikum Dan Selamat Pagi, Anda Perlukan Khidmat Nasihat Perniagaan? Perlukan Peluang Perniagaan? Perlukan Duit Tambahan? Saya Sedia ...