Wednesday, November 12, 2008

Debat KJ tidak menjadi..

Apa sudah jadi dengan tawaran debat KJ kepada MM dan KT - gelanggangnya di mana, bila dan siapa Pengerusinya. Walaupun KT menyatakan bersedia, tetapi KJ sebenarnya kurang berminat kerana dia hanya mahu MM masuk jeratnya tetapi nyata 'budak' tu sebijak bapanya jugak seperti Kj yang kurang bijak seperti bijak bapamertuanya.

Baru baru ni Majlis Fatwa sudah mengeluarkan kaedah dan peraturan yang betul untuk 'Bersumpah', ramai yang tertanya bagaimanakah caranya itu supaya mudah menjadi ikutan untuk kita menyelesaikan sesuatu mengikut tertib Islam yang sah dan betul.

Dalam hal ini eloklah dimulakan oleh UMNO dengan mengadakan Majlis Bersumpah oleh semua calon yang layak bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden hinggalah kepada Majlis Tertinggi dan diikuti dengan "Majlis Bersumpah' oleh semua perwakilan.

Isu sumpah wajar dipersekitaran 'politk wang' dan 'amanah'.. Sumpah mereka harus kepada ikrar bahawa mereka langsung tidak terlibat dengan politik wang samada menerima atau memberi dalam semua proses pencalonan dan pemilihan di peringkat cawangan, Bahagian dan PAU termasuk tidak juga terlibat atau melantik mana mana agen, pelobi bagi pihak diri mereka atau diri orang lain. Mereka juga sanggup menerima akibat dari persumpahan palsu.

Khalid Nordin calon pertama telah mengistiharkan dirinya bersih dari politik wang dan akan melawan politik wang, tetapi sejauhmana kebenarannya yang boleh disahkan..

UMNO harus berbalik kepada Islam, jauh mendahului PAS dalam melaksanakannya di dalam parti dan menjadi titik tolak jika betul niat ikhlas untuk menghentikan politk wang di dalam UMNO - jangan sikap bersetia kawan pada kawan yang makan kawan dan bukan sekadar berani tetapi berani berubah.

1 comment:

  1. dahsyat...
    biaq p laa...
    jangan ambik hati...
    aku puntak tau dia sapa...
    profile pun tak bagi oghang tengok...
    aku dok ulu baling pun tak buta perut macam oghang tuuuu...

    ReplyDelete