Sunday, May 18, 2014

Ananah? Mananah? Hananah? Hadaqah? Basaqah? Syadaqah?

Pesanan Rasulullah saw untuk kaum Lelaki : “Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah”.

1.Wanita Ananah : wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.


2.Wanita Mananah : wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3.Wanita Hananah : Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.


4.Wanita Hadaqah : melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebigini memeningkan kepala lelaki. Dia tenguk apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang sudah botak.

5. Wanita Basaqah : ada 2 makna,
Pertama, wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.
Kedua, dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.


6.Wanita Syadaqah : banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja

13 comments:

  1. Pertama kali aku menghormati DAP kerana akur bahawa keluaran UiTM (yang Cina amat benci) mempunyai kualiti, berguna dan setaraf dengan keluaran kolej2 Taiwan untuk diletakkan sebagai tukun perangkap bangsa Melayu.

    ReplyDelete
  2. Keegoan DAP akhirnya tunduk kepada Dyana...tentunya memberi peluang kepada Dyana lebih berbaloi dari memberi peluang kepada muka yang sama..parti yang malas bergerak dan sudah ditolak oleh kaumnya sendiri.

    ReplyDelete
  3. Sokong la Dyana kali ini. Biar Najib mampos

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAPigs yg mampos kali ni.. kah kah kah!

      Delete
    2. bukan kene sokong hudud ke? Jangan hipokrit la brader..

      Delete
  4. Dyana ... masuk Uitm ikut pintu belakang kerana ibunya bekas orang kuat umno dan atas dasar beliau melayu. Bila dah berjaya mahu Uitm di buka kepada orang bukan melayu....
    .... dah le ikut belakang, kemudian pentingkan diri sendiri... lepas tu umno dah tolong dia...sekarang ni nak tikam belakang umno pulak.

    Memang otak pembangkang ...sukakan "belakang"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul betul.....

      Kiasu tu kan pegangan DAP ... anak didik PAP Spore

      Delete
    2. betul ke dia masuk ikut pintu belakang? w/pun ibu dia UMNO, tapi kalau dia ada kelayakan masuk, apa salahnya, sebab dia kan Melayu/Bumiputra. Cemana nak check keptusan SPM dia n bandingkan dgn kelayakan masuk course dia tu. dan lagi satu dia ni tak dapat LLB pun, tak layak jadi lawyer. Degree dia taraf diploma in law zaman 90an, nk jadi lawyer kena sambung lagi. Ishhh sblm ni dengar khabar dah ada legal firm kat Cyberjaya... Kencing kuat rupanya. Org kata Ipoh Mali kencing talak munyi oooo...???

      Delete
  5. dah parti melayuu umno hidup segan mati pun takmau biar lah anak melayu join parti cina pulak...biar terjaga dan celik sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmmm ...terjaga ??? cina jaga melayu ?? ... memang jenis melayu yang suka sangat dijajah .... jenis melayu yang yang percaya orang melayu hanya patut jadi pekerja bawahan.... jenis melayu yang percaya orang melayu tak layak jadi pemimpin ......mmmmm ... celik ??? yang buta adalah orang yang tak dapat melihat kejayaan .... mmmmmm

      Delete
  6. syabas ini lah cara generasi sekarang berpolitik bukan demi bangsa, agama dan negara tapi demi sama rata dan keadilan , Tapi bagi orang cina dari dulu sampai yang generasi sekarang masih kekal perjuangan bahasa cina, budaya cina penguasaan ekonomi ,politik dan sekular .Parti melayu yang ada pun dah semakin malap.Di hujung cerita lepas tahun 2020 melayu tumpang syok tengok orang lain yang berjaya .

    ReplyDelete
  7. Dari segi konteks kebajikan dan pembangunan penduduk Teluk Intan pilihlah calon bn supaya dapat diselaraskan dengan kerajaan negeri yg dikuasi bn.

    Dyana sedang dijadikan bahan ujikaji DAP untuk menilai sejauh mana undi melayu akan berpihak kpd DAP jika calonnya ialah Melayu - DAP mahu menilai setakat mana melayu geli dengan DAP.

    Jika mendapat sokongan padu dari Melayu - DAP hanya perlu menambah calon Melayu di masa akan datang sekaligus tidak perlu pergantungan kpd PAS dan calon melayu PKR. Fakta dan faktor ini akan dijadikan asas untuk DAP membolot lebih banyak kerusi di PRU akan datang.

    Dyana akan roar dan mengaum kuat..tetapi suara dan bunyinya bukan bunyi singa atau harimau - tetap suara babi.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...