Friday, March 20, 2015

Isu Hudud - Merapatkan MCA/UMNO dan DAP/PAS

Banyak isu yang mahu disentuh, kenaikan tambang pengangkutan awam yang cukup sopan hadiah perkahwinan anak Najib kepada rakyat Malaysia (?) - khabarnya kabinet akan tangguhkan kenaikan ini - kalau benar kenapa tidak kaji dulu sebelum buat pengumuman !!!
(2) Isu hudud yang kononnya merenggangkan DAP/PAS dan UMNO/MCA (tolong jangan percya, ini semua temberang, drama)
(3) Dan isu hudud itu sendiri.



(Gambar - Apakah MCA akan dengar cakap Chua Soi Lek - Mantan Presidennya)

Hudud Kelantan yang baru dibentangkan ini sudah pasti ditolak oleh umat Islam di Malaysia dan akan gagal di Palimen kerana orang bukan Islam sendiri tidak mahu sesuatu yag pelik diluluskan.

Asas pertama Islam itu sejagat, way of life, sempurna dan adil bukan sahaja kepada manusia tetapi juga kepada alam semesta termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Kalau kita hendak membicarkan dari sudut adil, jom lihat contoh ini...

Dalam satu kes kecurian, 3 orang athies 3 orang afrika 1 orang india 1 orang cina dan 1 orang Islam ditangkap.
Situasi 1: Mahkamah sivil menjatuhkan hukuman denda RM500 dan sebulan penjara kepada kesemuanya.
Situasi kedua jika berlaku di Kelantan: Mahkamah Hudud menjatuhkan hukuman (?) kepada 1 orang Islam dan 9 lagi tidak layak didakwa,
Nilaikanlah sendiri !!!!

Apakah mahkamah dan undang-undang dinilaikan kepada pesalahnya samada dari segi bangsa, ugama, jantina dan hukuman dibeza-bezakan (?)

Hukuman hudud tidak boleh dipertikaikan dari segi logik semata-mata tetapi kerana Hudud di Kelantan berlandaskan pemikiran manusia, sewajarnya ada persaolan.
Jawapan juga bukan ikut logik tetapi bersandarkan Al Quran dan Sunnah - justru itu kita berharap sebanyak mungkin pandai ugama, ostad memberi penjelasan.

Pemimpin PAS tidak boleh lepas tangan atau menjawab secara umum apabila cadangan itu dipertikaikan:

 "Saya nasihatkan dia mendalami ilmu syariah dan kurangkan bercakap perkara yang dia tidak faham," katanya ringkas menerusi kiriman aplikasi Whatsapp kepada Antarapos - Timbalan Meneri Besar Kelantan mengulas persaolan Latifah Koya

1 comment:

  1. Kalao PAS betol-betol nak laksanakan Hudud, ape akan terjadi kepada setiausaha agong PAS STOPA ALI? Bolehkeh kita rejamkan dia sampai mampos?

    PAS hipokrit, Hudud Pas nih orang biasa ja yg kena, geng dia semua lepas.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...