Tuesday, January 3, 2017

KALAU DAPAT MIRIP MIRIP PUN JADILAH



Pada suatu malam, ketika Khalifah Umar bin Abdul Aziz berada di ruang kerjanya, memeriksa catatan keluar masuk dana Baitul Mal terdengar ketukan pintu.

Ruang kerja diterangi lampu minyak sekadarnya, hanya cukup terang untuk membaca berdekatannya tetapi tidak terlalu terang untuk bercermin di kaca . Khalifah tidak pernah bercermin kecuali kepada keteladanan Rasullulah dan para sahabat Nabi .

"Siapa di luar?" tanya Khalifah tanpa membuka pintu .

"Saya , Ayah," terdengar suara seorang pemuda .

"Ada keperluan apa?" tanya Khalifah . 

"Saya disuruh ibu untuk membicarakan tentang beberapa masalah."

"Masalah apa?" 

"Buka pintu dulu,Ayah . Izinkan saya masuk," jawab anaknya mendesak ingin masuk .

"Terangkan dulu apa masalahnya? Soal keluarga, soal masyarakat, atau soal negara? tanya Khalifah masih tetap tidak membukakan pintu untuk anaknya . 

"Tentu sahaja urusan keluarga kita , Ayah," jawab anaknya kehairana melihat sikap ayahnya .

"Kalau begitu tunggu sebentar," sahut Khalifah dari dalam . 

Khalifah Umar bin Abdul Aziz kemudian bangun dari tempat duduknya mendekati satu-satunya lampu minyak di bilik itu, dan kemudian meniupnya sehingga padam . Ruang kerja itu berubah gelap gelita . Lalu Khalifah membuka pintu dan anaknya disuruh masuk .

Pemuda itu semakin hairan melihat tingkah laku ayahnya . Knapa berbicara dalam ruangan yang gelap seperti ini? Apakah ayahnya sudah bingung atau berubah ingatan? Apakah terlalu keras , 
tindakannya menjadi aneh di luar kebiasaan orang waras ? 
Dengan agak sangsi dan sedikit takut pemuda itu bertanya ingin tahu kepada ayahnya . 

"Ayah, di ruang ini cuma ada satu lampu, mengapa ayah padamkan? Apakah kita akan berbincang dalam gelap?" 

"Benar , kalu kita berbicara di dalam bilik ini, kita akan berbicara dalam keadaan gelap," jawab Khalifah . 

Mengapa, Ayah? 

"Apakah kau tahu bilik apa ini?" 

"Bilik kerja Ayah . 

"Siapakah Ayahmu?" 

"Amirul Mukminin , Khalifah seorang pemimpin negara," jawab anak muda itu semakin tidak mengerti . Bahkan dia menjadi semakin curiga ayahnya telah mabuk kekuasaan sehingga hilang akal sihatnya . 

Itulah jawapannya. Kerana ayahmu seorang pemimpin , maka kita akan berbicara tanpa lampu penerang di ruang ini." 

"Mengapa?"

"Yang akan kita bicarakan adalah masalah keluarga, sedangkan lampu itu minyaknya dibeli dengan wang negara, wang rakyat . Aku tidak mahu urusan keluarga hingga merugikan milik rakyat, kepunyaan negara . Ruang ini adalah bilik kerja untuk kepentingan rakyat dan negara . 

Tidakkah kau tahu bahawa kekuasaan adalah amanah yang akan diminta pertangungjawab oleh Allah kelak di Hari Pembalasan?"

Mendengar penjelasan ayahnya, barulah pemuda itu mengerti tentang apa yang dilakukan oleh ayahnya . Sebagai pemimpin, beliau wajib utamakan rakyat dan negara daripada urusan peribadinya. Wang dan harta rakyat tidak boleh digunakan atas urusan peribadi mahupun keluarga...

# Rasanya majoriti pemimpin kita macam ni... 

30 comments:

  1. Salam bro.. Kisah yg inilah sepatutnya di teladani tetapi pemimpin yg ada Skrang ni mana reti bahasa. Kalau dah hasil haram diisi di tembolok nya..Mana nak kenal tanggungjawab.

    ReplyDelete
  2. Skg dah tak ade lagi dah macam tuhhh... nak teladani boleh la tu... tapi kalau untung banyak kata anak pandai berniaga bila rugi melutut mintak di baliout... nak teladani apanyerrr. ..? Ni bukan pasal lampu pelita ni projek hidro bakun ... bapak segala pelita punya lampu.... kikikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah cakap lebih Kejora.

      Kalau tindakan bail out dibuat dnegan cara tidak betul dan tidak sah silalah repot SPRM.

      Tak yah gebang dalam blog.

      Delete
    2. Mme tak betul pun... sykt anak beranak jer di selamatkan... syarikat orang lain dibiarkan banhkrap.. tak ke babi namernye tuuuhh... tak yah nak gebanng ssgt...

      Delete
    3. 8.56
      Ko yang gebang sgt la..menghalalkan duit dicuri..bailout semua org tahu..bukan sembunyi2..bila dah tak de modal nak pertahankan tuan yang suci murni, mula le nak kaitkan dengan benda2 yang lain..

      Dulu waktu bailout kenapa tak bising..ooo lupa..dulu waktu bailout Tun M masih dalam UMNO..skrg dah keluar UMNO boleh bantai le..ni le nasib yang akan diterima oleh Najib nanti..

      Bailout dengan mencuri sama ke? Dah le curi, kasi anak tiri duit untuk buat filem lagi..

      Setuju dengan john doe..kalau dah salah, report le..sure AG akan terima bulat2 tanpa prasangka...ini dok bising je..yang pasti kalau saudara buat report, tak kena tahan bawah SOSMA nye..

      SALAH TETAP SALAH...tak kira UMNO ke, PAS ke, MCA ke, MIC ke, PPBM ke, PAN ke, PKR ke, DAP ke...

      Delete
    4. Tak yah gebang sssgt... klu dah tau duit curi ... saman la cepatttttt..... bawak buktiiiiiiii.... tunjuk faktaaaaa.... saman cepattttttttttt... gebang lelebih pun tak gunaaaaaa... medeyyyy bila mau saman laaaaaaa....

      Delete
  3. relevan, sangat relevan cerita ini jadi panduan kepada pemimpin negara bagaimana untuk memimpin. malangnya sejak dahulu pemimpin kerajaan (baca: pemimpin kerajaan dari bn termasuk mahathir) tidak pernahpun mempraktikkannya. kalau isu kini najib dikatakan menggunakan jet kerajaan untuk urusan percutian yang diviralkan, semasa kerajaan dipimpin oleh mahathirpun duit kerajaan atau glc digunakan untuk bailout company anak-anak dan sahabat. nak lempang pemimpin kini boleh, tapi sepatutnya lempang muka sendiri sebab semasa memimpin dulu, kelakuan yang sama dipraktikkan! bukan kata lampu minyak tanah kena padam, duit beratus juta digunakan untuk selamatkan nyawa syarikat anak beranak. itulah, nak cakap salah, tak cakappun salah. nak lempang orang, sendiri takut muka kena lempang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tindakan baik out salah silalah buat laporan kepada SPRM.

      Tak payah gebang dalam blog.

      Delete
  4. Fakta air liur jer. Bukti hitam putih tak ada. Beri bukti hitam putih, fakta pulak tak ada. Cerita dongeng tanpa fakta dan bukti. Najib lengkap bukti dan fakta, ada pulak kata fitnah. Kalu fitnah sila beri pencerahan dan jawab persoalan yg timbul. Tapi diam tak bunyi, tapi bau busuk semakin kuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah lengkap bukti dan fakta ... apa lagi saman lahhh.... mintak meddey saman segera... tak kan nk jadi champion membatuapikan orang jerr... meddey sila saman ..... NOW....!!!!

      Delete
    2. ni sorang lagi buta hati..macam mana nak g saman kalau dah buat report, si pengadu dengan lawyer sekali kena masuk dalam..ni dah terbukti..

      Najib pula selasa bila nak saman? Kalau nak berpolitik sampai menghalalkan benda yang salah, menghalalkan sebab dia parti kita, ini bukan sesuatu yang normal...

      Delete
    3. Sapa pengadu dan lawyer yg msuk dlm tuhhhh....? Specifif la sikit...

      Delete
  5. Pemimpin kita baik kerajaan yang ada sekarang (lebih lebih lagi), mantan, pemimpin pembangkang (jika diberi peluang memerintah) akan tidak bersikap seperti di atas kerana asas mereka berpolitik pun salah.

    PAS yang kononnya hampir pada Islam pun sudah tenggelam dan sedang lemas dengan material dan pangkat. Lidah bergulung dalam menghalalkan cara.

    Sebab itulah, benar kata KD, kalau ada yang mirip mirip tu pakat pakatlah sokong.

    ReplyDelete
  6. Anjing2 UMNOnok dah diberi makan daging Cap 1MDB so kerjanya cuma pandai menggonggong sana sini!!!

    ReplyDelete
  7. Jom gi Australia... main basikal

    kah kah kah

    #HampehPunyaPM

    ReplyDelete
  8. Klu blogger yg mendedahkan banglo lajak laris dan 448 bijik buah kompeni anak mamak secara detail smpi la tokong dan mamak tak berani nak saman... mintak KD buat yg sama pasal fitnah 1mdb.... bukan jadi batuapi blogger... ada brannn...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 3:03, copy paste, makan dedak, bankrap idea..

      Delete
  9. Ada tak pemimpin BN macam ni, itu je saolan aku, jawab yes or no, tak perlu nak merepek benda lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada boss, yang pegang Department Ugama, lagi hancus, guna duit rakyat main golf, pekena teh tarik di luar negara.

      Delete
    2. Dulu ada bro, tapi dah keluar umno sekarang...

      Delete
    3. Yang ada hipokrik dan setan

      Delete
    4. Yang ada dalam umno sekarang banyak macam suharli masrop, bengong tahap 4

      Delete
  10. Yg dah berambus mcm dinasour lunyai tak tau kenang budi dan berterimakasih .... maka umno sudah dibersihkan dari pengkhianat2 barua penjajah... sorry to say pengkhianat barua ni banyak
    dari Utara.... nak fakta..? kecuali budak jidin

    ReplyDelete
  11. Pemimpin macam tu ada lagi ke dalam dunia ni...

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...